|
|
|
Headliner |
|
|
|
Dit topic is geplaatst via het volgende nieuwsbericht:
'Cruijf tegen Davids: Je zit hier alleen omdat je zwart bent' (Algemeen Dagblad)
|
|
|
Peter19864
|
|
|
quote:Op maandag 21 november 2011 - 16:52 schreef Booya4Afca het volgende:[..] Davids zou Cruijff inderdaad moeten ondersteunen. Althans, dat was de rolverdeling die de benoemingscomissie voor ogen had. Helaas is dat nu 2 keer anders gelopen en gaat Davids tegen het beleid in. Dat Cruijff de AD niet in zijn eentje mag benomen is iedereen duidelijk, ook Cruijff. Wat Cruijff dwars zat/zit is het feit dat Cruijff nooit een goede reden heeft gekregen waarom Ling werd afgeserveerd. Gewoon een principe kwestie , niets meer niets minder. Mee eens! |
|
|
|
|
3ster
|
|
|
quote:Op maandag 21 november 2011 - 16:52 schreef Booya4Afca het volgende:[..] Davids zou Cruijff inderdaad moeten ondersteunen. Althans, dat was de rolverdeling die de benoemingscomissie voor ogen had. Helaas is dat nu 2 keer anders gelopen en gaat Davids tegen het beleid in. Dat Cruijff de AD niet in zijn eentje mag benomen is iedereen duidelijk, ook Cruijff. Wat Cruijff dwars zat/zit is het feit dat Cruijff nooit een goede reden heeft gekregen waarom Ling werd afgeserveerd. Gewoon een principe kwestie , niets meer niets minder. Cruijff heeft wel te horen gekregen waarom Ling het niet werd. Alleen Cruijff wil niet luisteren. |
|
|
|
|
remco k
|
|
|
quote:Op maandag 21 november 2011 - 13:07 schreef Harm de Graaf het volgende:Natuurlijk zit Davids daar vanwege zijn kleur en zit Olfers daar vanwege haar geslacht! Wat hadden ze anders gedacht? Dat die twee daar zitten vanwege hun capaciteiten? Het moest gewoon een politiek correcte commissie worden. Volledig legitiem dus dat Cruijff daar een opmerking over heeft gemaakt. Davids voegt op technisch vlak niets toe (hebben we Cruijff voor) en Olfers voegt op juridisch vlak niets toe (hebben we Molenaar voor). Dus waarom die ophef? Molenaar zit niet in de RVC |
|
|
|
|
Booya4Afca
|
|
|
quote:Op maandag 21 november 2011 - 16:55 schreef 3ster het volgende:[..] Cruijff heeft wel te horen gekregen waarom Ling het niet werd. Alleen Cruijff wil niet luisteren. Ze hebben Cruijff nooit verteld waarom ze niet met Ling in zee zijn gegaan. Dus ik weet niet waar jij die onzin vandaan haalt. |
|
|
|
|
Ikke_tikkie
|
|
|
Hoe meer reacties ik lees in dit topic, hoe meer ik kots van jullie klootjesvolk. Hoe haal je het in je botte harses een opmerking die segmenteert en als kwetsend bedoeld is te verzachten, stel volslagen idioten.
Indien Cruijff een en ander daadwerkelijk zo gezegd heeft, is het gewoon uitermate verwerpelijk en oliedom. |
|
|
|
|
alibabba
|
|
|
quote: Treffend en pakkend???? Het is de grootste nonsens die er bestaat... |
|
|
|
|
Peter19864
|
|
|
quote:Op maandag 21 november 2011 - 16:55 schreef 3ster het volgende:[..] Cruijff heeft wel te horen gekregen waarom Ling het niet werd. Alleen Cruijff wil niet luisteren. Nou 3star (Bij je een koelkast???) dat wist Johan niet, omdat ie daar continu om moeste vragen! Daarna heeft ie Marco gepolst. Niet wetende dat er achter zijn rug om, een gekleurde man inmiddels Van Gaal binnen had gesluist. |
|
|
|
|
Booya4Afca
|
|
|
quote:Op maandag 21 november 2011 - 17:01 schreef Ikke_tikkie het volgende:Hoe meer reacties ik lees in dit topic, hoe meer ik kots van jullie klootjesvolk. Hoe haal je het in je botte harses een opmerking die segmenteert en als kwetsend bedoeld is te verzachten, stel volslagen idioten. Indien Cruijff een en ander daadwerkelijk zo gezegd heeft, is het gewoon uitermate verwerpelijk en oliedom. Kan jij mij vertellen wat er in godsnaam racistisch is aan een opmerking
" Jij bent lid van de RvC omdat je zwart bent"
Zonder dat jij ook maar iets weet in welk context dit geroepen is?
Als hij bij het benoemen van de RvC had gezegd,
" Ik wil Davids er niet bij hebben omdat hij zwart is"
heb je een punt.
Over klootjesvolk gesproken, ben jij nu niet degene die in de val van Vermeulen loopt? Door zonder ook maar een seconde na te denken over het de manier waarop dit naar buiten wordt gebracht? Dit is exact wat de RvC hier mee wilt bereiken, namelijk dat supporters zoals wij afstand nemen van Cruijff. Want hun zien ook in dat het een verloren zaak is. |
|
|
|
|
AFCAMylife
|
|
|
Vind het ook wel stoken weer van Davids! als je toch rust en kalmte bij de club wilt dan los je dit intern toch op! wat heeft die vent bij mij afgedaan! één van de zovelen die er voor zich zelf zitten! |
|
|
|
|
alibabba
|
|
|
Johan Cruijff gaat morgen (dinsdag) in zijn column in De Telegraaf in op de beschuldigingen van commissie-genoot Edgar Davids, die Cruijff beschuldigt van racisme. Volgens Cruijff moet die opmerking echter in een andere context worden gezien.
Die laatste zin maakt veel duidelijk lijkt me...het lijkt erop dat ie het dus wel gezegd heeft.. |
|
|
|
|
3ster
|
|
|
quote:Op maandag 21 november 2011 - 16:58 schreef Booya4Afca het volgende:[..] Ze hebben Cruijff nooit verteld waarom ze niet met Ling in zee zijn gegaan. Dus ik weet niet waar jij die onzin vandaan haalt. Dan is hij luisterend doof en jij ook. Ling was furieus over de reden. Lees de kranten.
de herhaling van Pauw en witteman was net op de tv. Wat een lulverhaal steek hij af over linker en rechter hersenhelften en dat alleen een oud topvoetballer hem begrijpt en geen leraar, doelende op van Gaal.
De jeugdopleiding onder van Gaal werd geroemd door iedereen behalve dhr Cruijff, onder van Gaal zijn vele talenten boven komen drijven die mede gecoached door Frank Rijkaard in 1995 de championsleguae en de wereldbeker binnen haalde. Voor iedereen die dat vergeten is.
De door jullie gekozen verlosser zat toen veilig in zijn Spanje en had geen oog voor Ajax.
Toen van Gaal aan het roer stond was her enige wat de verlosser kon doen was Ajax afzeiken. voor het spel had hij geen goed woord over.
In 1995 tikte we Real Madrid aan de vooravond van de wereldbeker met 4-0 van de mat in Spanje Madrid. En nog kon hij geen lovend woord uitbrengen.
Helaas is mijn geheugen te goed voor dhr Cruijff.
Als het moeilijk wordt of hij zijn zin niet krijgt dan maakt hij bonje en stapt hij op.
in 1978 kreeg mijnheer zijn zin niet en liet oranje barsten.
Zijn afscheidwedstrijd gespeeld in de meer tegen in duitse ploeg verloor hij met 3-8 want ook die hadden de andere kant van dhr Cruijff leren kennen.
Al een paar keer heeft aan de poorten van de arena ( de meer) geklopt en al een paar keer is hij met bonje vertrokken. Marco van Basten had een andere visie dan hij. Dus bonje en weg.
Nee dit is niet mijn verlosser. Ik ben deze man liever kwijt dan rijk. Ik heb liever iemand die staat voor wat hij zegt. Van Gaal heeft zeker heel veel gebreken maar is voor mij meer de verlosser dan JC.
Kom maar schiet maar. Mag want ik sta wel open voor andermans mening. en als die goed is wil ik die ook nog overnemen.
Wie geeft mij de palmares van cruijff als trainer van Ajax.
Als die grote is dan die van van Gaal bij Ajax dan houdt ik mijn mond. Zo niet heb ik gelijk. en zoals JC dan is mijn waarheid de Waarheid |
|
|
|
|
Rattengif
|
|
|
Keje Molenaar moet vanavond bij VI aangeven dat de uitspraak van JC weliswaar niet handig was maar wel een kern van waarheid heeft. Hij is namelijk verantwoordelijk geweest voor de benoeming van de RVC. Gekozen werd voor mensen die een breed draagvlak hebben bij diverse groeperingen (Davids) of andere specifieke kwaliteiten hebben ter ondersteuning van JC. Daarmee komt de uitspraak in een andere daglicht te staan, loopt het met een sisser af, maandag stemmen en dan RVC oprotten en groen licht voor JC. |
|
|
|
|
remco k
|
|
|
quote:Op maandag 21 november 2011 - 17:12 schreef 3ster het volgende:[..] Dan is hij luisterend doof en jij ook. Ling was furieus over de reden. Lees de kranten. de herhaling van Pauw en witteman was net op de tv. Wat een lulverhaal steek hij af over linker en rechter hersenhelften en dat alleen een oud topvoetballer hem begrijpt en geen leraar, doelende op van Gaal. De jeugdopleiding onder van Gaal werd geroemd door iedereen behalve dhr Cruijff, onder van Gaal zijn vele talenten boven komen drijven die mede gecoached door Frank Rijkaard in 1995 de championsleguae en de wereldbeker binnen haalde. Voor iedereen die dat vergeten is. De door jullie gekozen verlosser zat toen veilig in zijn Spanje en had geen oog voor Ajax. Toen van Gaal aan het roer stond was her enige wat de verlosser kon doen was Ajax afzeiken. voor het spel had hij geen goed woord over. In 1995 tikte we Real Madrid aan de vooravond van de wereldbeker met 4-0 van de mat in Spanje Madrid. En nog kon hij geen lovend woord uitbrengen. Helaas is mijn geheugen te goed voor dhr Cruijff. Als het moeilijk wordt of hij zijn zin niet krijgt dan maakt hij bonje en stapt hij op. in 1978 kreeg mijnheer zijn zin niet en liet oranje barsten. Zijn afscheidwedstrijd gespeeld in de meer tegen in duitse ploeg verloor hij met 3-8 want ook die hadden de andere kant van dhr Cruijff leren kennen. Al een paar keer heeft aan de poorten van de arena ( de meer) geklopt en al een paar keer is hij met bonje vertrokken. Marco van Basten had een andere visie dan hij. Dus bonje en weg. Nee dit is niet mijn verlosser. Ik ben deze man liever kwijt dan rijk. Ik heb liever iemand die staat voor wat hij zegt. Van Gaal heeft zeker heel veel gebreken maar is voor mij meer de verlosser dan JC. Kom maar schiet maar. Mag want ik sta wel open voor andermans mening. en als die goed is wil ik die ook nog overnemen. Wie geeft mij de palmares van cruijff als trainer van Ajax. Als die grote is dan die van van Gaal bij Ajax dan houdt ik mijn mond. Zo niet heb ik gelijk. en zoals JC dan is mijn waarheid de Waarheid Die mensen van 95 zijn stuk voor stuk doorgekomen door de opleiding zoals Cruijff die had opgezet, hier heeft van Gaal de vruchten van geplukt mocht je het vergeten zijn. |
|
|
|
|
3ster
|
|
|
quote:Op maandag 21 november 2011 - 17:01 schreef Ikke_tikkie het volgende:Hoe meer reacties ik lees in dit topic, hoe meer ik kots van jullie klootjesvolk. Hoe haal je het in je botte harses een opmerking die segmenteert en als kwetsend bedoeld is te verzachten, stel volslagen idioten. Indien Cruijff een en ander daadwerkelijk zo gezegd heeft, is het gewoon uitermate verwerpelijk en oliedom. 100% gelijk, als van Gaal of een van de andere leden van her RVC dit hadden gezegd waren ze met de grond gelijk gemaakt.
Maar omdat het de god is die ze nu allemaal domweg achter nalopen mag het allemaal.
Rasicme zit in klein dingen, die je dagelijks leven binnen sluipen. Die een gewoontegoed worden en je niet meer weet dat het rasisme is en iedereen het normaal vind. |
|
|
|
|
Peter19864
|
|
|
quote:Op maandag 21 november 2011 - 17:12 schreef 3ster het volgende:[..] Dan is hij luisterend doof en jij ook. Ling was furieus over de reden. Lees de kranten. de herhaling van Pauw en witteman was net op de tv. Wat een lulverhaal steek hij af over linker en rechter hersenhelften en dat alleen een oud topvoetballer hem begrijpt en geen leraar, doelende op van Gaal. De jeugdopleiding onder van Gaal werd geroemd door iedereen behalve dhr Cruijff, onder van Gaal zijn vele talenten boven komen drijven die mede gecoached door Frank Rijkaard in 1995 de championsleguae en de wereldbeker binnen haalde. Voor iedereen die dat vergeten is. De door jullie gekozen verlosser zat toen veilig in zijn Spanje en had geen oog voor Ajax. Toen van Gaal aan het roer stond was her enige wat de verlosser kon doen was Ajax afzeiken. voor het spel had hij geen goed woord over. In 1995 tikte we Real Madrid aan de vooravond van de wereldbeker met 4-0 van de mat in Spanje Madrid. En nog kon hij geen lovend woord uitbrengen. Helaas is mijn geheugen te goed voor dhr Cruijff. Als het moeilijk wordt of hij zijn zin niet krijgt dan maakt hij bonje en stapt hij op. in 1978 kreeg mijnheer zijn zin niet en liet oranje barsten. Zijn afscheidwedstrijd gespeeld in de meer tegen in duitse ploeg verloor hij met 3-8 want ook die hadden de andere kant van dhr Cruijff leren kennen. Al een paar keer heeft aan de poorten van de arena ( de meer) geklopt en al een paar keer is hij met bonje vertrokken. Marco van Basten had een andere visie dan hij. Dus bonje en weg. Nee dit is niet mijn verlosser. Ik ben deze man liever kwijt dan rijk. Ik heb liever iemand die staat voor wat hij zegt. Van Gaal heeft zeker heel veel gebreken maar is voor mij meer de verlosser dan JC. Kom maar schiet maar. Mag want ik sta wel open voor andermans mening. en als die goed is wil ik die ook nog overnemen. Wie geeft mij de palmares van cruijff als trainer van Ajax. Als die grote is dan die van van Gaal bij Ajax dan houdt ik mijn mond. Zo niet heb ik gelijk. en zoals JC dan is mijn waarheid de Waarheid Dan zou ik graag jou mening willen horen over waarom in jou ogen Van Gaal de verlosser is. |
|
|
|
|
Ikke_tikkie
|
|
|
quote:Op maandag 21 november 2011 - 17:14 schreef Rattengif het volgende:Keje Molenaar moet vanavond bij VI aangeven dat de uitspraak van JC weliswaar niet handig was maar wel een kern van waarheid heeft. Hij is namelijk verantwoordelijk geweest voor de benoeming van de RVC. Gekozen werd voor mensen die een breed draagvlak hebben bij diverse groeperingen (Davids) of andere specifieke kwaliteiten hebben ter ondersteuning van JC. Daarmee komt de uitspraak in een andere daglicht te staan, loopt het met een sisser af, maandag stemmen en dan RVC oprotten en groen licht voor JC. Dat maakt ook Molenaar een nog groter huichelaar dan hij al was. Mjah, advocaten verdedigen ook kinderverkrachters zonder met hun ogen te knipperen.
Iemands positie kwalificeren op grond van huidskleur of sekse is gewoon in aanleg kwetsend, want bedoeld als iemands kwaliteiten eraan ondergeschikt maken.
Nogmaals, indien JC het zo gebracht heeft, vind ik het not done. En daar verbind ik helemaal geen consequenties aan voor welke positie van Cruijff dan ook. Maar 't is wél ongelooflijk dom van hem. |
|
|
|
|
remco k
|
|
|
Racisme Racisme is de verzamelterm voor alle opvattingen die aan het begrip 'ras' een doorslaggevende betekenis toekennen bij het vaststellen of veronderstellen van karaktereigenschappen, fysieke capaciteiten en geestelijke vermogens. Inhoud [verbergen]
De term racisme wordt in meerdere betekenissen gebruikt. In de meest algemene zin betekent racisme dat leden van een bepaald ras zich inherent superieur achten aan leden van een ander ras. Bij debatten over racisme is echter vaak sprake van verwarring over de precieze betekenis of implicatie van deze term. Velen gebruiken het racisme in algemene zin als aanduiding van xenofobie (angst voor vreemdelingen) of etnocentrisme. Anderzijds trachten wetenschappers laatstgenoemde begrippen juist af te bakenen van racisme als ideologie of wetenschappelijk racisme. Algemene omschrijvingen Hoewel de term racisme meestal een negatieve lading heeft en wordt gebruikt in verband met rasgebonden vooroordeel, geweld, discriminatie of onderdrukking, zijn er ook andere omschrijvingen mogelijk. Zo is volgens de Oxford English Dictionary racisme gebaseerd op de "mening of de ideologie dat leden van een ras bepaalde eigenschappen of kwaliteiten bezitten die specifiek zijn voor dat ras, in het bijzonder om het als beter of slechter van een ander ras te onderscheiden". De Merriam-Webster Dictionary omschrijft racisme als de "opvatting dat ras de belangrijkste bepaler is van menselijke eigenschappen of vermogens, en dat raciale verschillen de basis vormen van de inherente superioriteit of inferioriteit van een bepaald ras boven een ander ras". Ook wordt volgens deze dictionaire de term racisme gebruikt in de zin van het vooroordeel waarop een dergelijke opvatting is gebaseerd. Wettelijke definities Volgens de Conventies van de Verenigde Naties betekent raciale discriminatie "elk onderscheid, uitsluiting, beperking of voorkeur gebaseerd op ras, huidskleur, afstamming, of nationale of etnische oorsprong die het doel of effect heeft van opheffing of aantasting van erkenning, genieting of uitoefening, op basis van gelijkwaardigheid, van mensenrechten, en fundamentele vrijheden in het politieke, economische, sociale, culturele of enig ander veld van het openbare leven".[1] De laatste definitie maakt dus geen onderscheid tussen discriminatie op grond van ras of etniciteit. Het onderscheid tussen beide begrippen blijkt ook voor antropologen een onderwerp van debat. Ook de Britse wet verstaat bijvoorbeeld onder raciale groep "elke groep mensen gedefinieerd op grond van ras, huidskleur of nationaliteit (inclusief burgerschap), of etnische of nationale afkomst". Algemeen
Kaft van het muziekstuk "All Coons Look Alike to Me", geschreven door Ernest Hogan Zuiver theoretisch racisme geeft geen kwalitatief waardeoordeel over de verschillende mensenrassen. Het erkent hooguit de verschillen, zonder daar een waardeoordeel over te geven. Toch heeft racisme in het dagelijks taalgebruik een negatieve betekenis, aangezien het dagelijks taalgebruik uitgaat van de aanwezigheid van een kwalitatief waardeoordeel. Koppeling van racisme aan objectieve normen zoals die voortspruiten uit de evolutietheorie of subjectieve normen, zoals die voortspruiten uit de overlevende culturen, kan echter wel degelijk leiden tot kwalitatieve waardeoordelen over raciale eigenschappen. Benadrukt moet worden dat Charles Darwin, de grondlegger van de evolutietheorie juist uitging van de fundamentele biologische gelijkheid van verschillende mensenrassen of bevolkingsgroepen. Deze "praktische" racistische houding gaat nogal eens gepaard met vooroordelen en onbegrip ten aanzien van mensen van een ander ras dan dat van degene, die de racistische houding koestert. Niet zelden beroepen racisten zich op een wetenschappelijke onderbouwing van hun denkbeelden. Over de vraag of er wetenschappelijke onderbouwing voor rassenonderscheid mogelijk is, bestaan zeer uiteenlopende visies. Racistisch gedrag en racistisch denken worden in het bijzonder bezien als een gevolg van de maatschappelijke ontwikkeling rond de multiculturele en multiraciale samenleving, waarin de leden van een (al dan niet dominante) raciale groep zich bedreigd voelen in hun bestaan. Er zijn echter ook altijd vormen van racisme geweest zonder dat er sprake was van een dergelijke samenleving. Historisch overzicht
een spotprent rond 1900 waarin wordt gesuggereerd dat je inkt kunt maken door een neger in bad te stoppen Reeds in de oudheid waren vele volkeren etnocentrisch, zij beschouwden andere volkeren als barbaren, maar meer op culturele dan op raciale gronden. In het antisemitisme zoals dat in de 15e eeuw in Spanje opleefde, werden religieus-culturele elementen vermengd met raciale elementen. Vanaf de 17e eeuw onderscheidden sommige Europese theologen een hiërarchie waarin de blanke mens het dichtst bij God stond; daaronder de negroïde, dan de aap enz. Voor veel 18e- en 19e-eeuwse slavenhandelaren vormden deze denkbeelden een rechtvaardiging voor hun doen en laten. 'Natuurwetenschappelijke' rassentheorieën ontstonden in de 19e eeuw, onder meer door uitwerking van bepaalde inzichten uit de evolutietheorie. Men meende dat bepaalde rassen een natuurlijk recht hadden op een hogere positie en dat het zogenaamd superieure blanke ras door vermenging met andere rassen dreigde te verzwakken en ten onder te gaan. In de negentiende eeuw werd de racistische theorie vaak gebruikt als rechtvaardiging voor kolonialisme; er werd beweerd dat blanken het morele recht hebben om landen met een niet-Europese bevolking te overheersen. Europa Nazi-Duitsland Het bekendste voorbeeld van racisme is de rassenpolitiek in nazi-Duitsland. Adolf Hitler voerde zijn persoonlijke, op semi-mystieke, semi-religieuze, historische, maar ook biologische, sociaal-economische en maatschappelijke gronden gevestigde rassentheorie uit tot in de uiterste consequenties: met de Neurenberger wetten, door de nazi's aangenomen in 1935, werd bijvoorbeeld elk seksueel contact tussen Duitsers (ariërs) en joden verboden. Uiteindelijk liep Hitlers visie en streven uit op de moord op zes miljoen joden. Hij stond een totale 'Endlösung' (dus vernietiging) van het "joodse probleem" voor, op zijn minst in Europa. Bovendien liet hij zo'n honderdduizend gehandicapten en vele zigeuners, homoseksuelen en andere inferieur geachte mensen systematisch ombrengen en maakte hij een begin met het laten verwekken en opvoeden van groepen 'zuiver' Duitse kinderen tot model-Ariërs. Ook de wetenschap werd ingezet om onderzoek te doen naar typisch "Arische" lichaamskenmerken. Joden Buiten de vervolging door nazi-Duitsland stonden de Joden eeuwenlang aan vervolgingen bloot. Tot na de Tweede Wereldoorlog vonden voornamelijk in Oost-Europa pogroms plaats waarbij Joden door de niet-Joodse bevolking werden vermoord. Roma en Sinti De Roma en Sinti staan in Oost-Europa aan discriminatie bloot. Dieptepunt was de uitroeiingspolitiek van de nazi's tijdens de Tweede Wereldoorlog. Afrika Zuid-Afrika
scheiding van blank en zwart op het strand De rassenscheiding die in Zuid-Afrika reeds bestond werd na de Tweede Wereldoorlog geïnstitutionaliseerd in de vorm van apartheid. De bevolking van Zuid-Afrika werd in vier hoofdgroepen ingedeeld en kregen ieder hun eigen woongebieden. De zwarte meerderheid van de bevolking had geen stemrecht. De apartheidspolitiek werd in 1990 officieel opgeheven en in 1994 werd Nelson Mandela de eerste zwarte president van Zuid-Afrika. Namibië Tussen 1904 en 1907 voerde de Duitse kolonisator een vernietigingspolitiek jegens de Herero- en de Nama-volkeren. Namibië stond vanaf 1915 onder Zuid-Afrikaans bewind. Ook hier gold de apartheidspolitiek. Rhodesië en Zimbabwe Tussen 1965 en 1979 had Rhodesië een blanke minderheidsbewind onder Ian Smith. De zwarte bevolkingsmeerderheid was niet in de regering vertegenwoordigd. In 1980 kwam Robert Mugabe in Zimbabwe aan het bewind. Aanvankelijk waren de blanken nog betrokken in het bestuur van Zimbabwe; na 2000 werd de grond van blanke boeren op grote schaal onteigend. Nigeria / Biafra Tijdens de Biafra-oorlog richtten leden van de Haussa-stam zich tegen de Igbo. Hierbij kwamen honderdduizenden Igbo om het leven. Oeganda In 1972 werd de Indiase bevolking door Idi Amin uit Oeganda verdreven. Achterblijvers werden vermoord. Rwanda / Burundi In de jaren negentig vond de Rwandese genocide plaats waarbij Hutu's en Tutsi's elkaar naar het leven stonden. Soedan In 2003 brak het conflict in Darfoer uit, waarbij Arabische stammen zich richtten tegen de zwarte Afrikanen. Amerika Zowel in Noord- als Zuid-Amerika is op grote schaal slavernij voorgekomen waarbij Afro-Amerikanen als handelswaar werden beschouwd. Canada In Canada werden net zoals in Australië en in de VS eind 19e eeuw Chinese migranten op hoge schaal gediscrimineerd door bepaalde overheidswetten en massamoorden. Eind 20e eeuw werd in Canada de Chinese Canadian National Council opgericht. Verenigde Staten In het zuiden van de Verenigde Staten had de zwarte bevolking minder burgerrechten dan de blanken. De Jim Crow-wetten werden pas in 1964 afgeschaft. Guatemala In de jaren tachtig vond de Guatemalteekse genocide plaats waarbij tienduizenden indianen om het leven werden gebracht. Midden-Oosten Koerden Koerden worden in verschillende landen van het Midden-Oosten gediscrimineerd. In Syrië werd velen van hen in de jaren zestig het staatsburgerschap ontnomen, waardoor zij geen landbouwgrond meer konden bezitten. In Turkije mochten Koerden tot 1991 hun taal niet spreken. In Irak werd een gifgasaanval op Halabja uitgevoerd, waarbij 5000 Koerden om het leven kwamen. Het zionisme en de resolutie van 1991 Als etnisch nationalisme is het Zionisme een racistische ideologie genoemd in de Verenigde Naties Resolutie 3379. Deze resolutie werd in het midden van de Koude Oorlog gesteund door de communistische en islamitische naties. Israël, de Verenigde Staten en de West-Europese landen en hun bondgenoten stemden tegen. In de Algemene Vergadering kunnen de grootmachten geen veto uitspreken. De resolutie werd herroepen in 1991. Dit gebeurde met Verenigde Naties Resolutie 48/86. De resolutie dat zionisme gelijk staat aan racisme werd hiermee van tafel gehaald met 111 stemmen voor en 25 tegen. Palestijnen De Palestijnen die in 1948 vluchtten of werden verdreven uit Israël konden slechts op zeer beperkte schaal terugkeren naar hun vroegere woonplaats. Extreem-rechtse joodse groeperingen vertolken het standpunt dat ook de resterende Arabieren uit Israël en van de Westelijke Jordaanoever zouden moeten vertrekken. Veel Palestijnen verblijven nog in vluchtelingenkampen. Alleen in Jordanië kregen zij volledige burgerrechten; in de overige landen van het Midden-Oosten kregen zij niet de volledige burgerrechten. In Libanon hebben Palestijnen bijvoorbeeld geen actief en passief kiesrecht. Joden De joodse godsdienst werd in de Arabische wereld tot de Tweede Wereldoorlog onder grote beperkingen getolereerd; diverse landen hadden grote joodse gemeenschappen. In het vooroorlogse Palestina vonden diverse bloedige pogroms plaats, maar ook in Irak kwam dit voor. Na de onafhankelijkheid van Israël in 1948 vertrokken de joden, aangemoedigd door zowel Israël (dat hen graag wilde opnemen als nieuwe immigranten) als de Arabische wereld (die hen het liefste kwijt was). Tegenwoordig wonen er vrijwel geen joden meer in de Arabische wereld. In Jordanië zijn joden expliciet van het staatsburgerschap uitgesloten. Antisemitisme komt in publicaties in het Midden-Oosten op grote schaal voor, reeds ver voor het ontstaan van Israël. Negers Vanaf de zevende eeuw werden mensen uit Kenia, Tanzania, Soedan en Ethiopië als slaaf verkocht in het Midden-Oosten. In Irak komt de Free Iraqis Movement op voor de rechten van een klein miljoen zwarte Irakezen. Ze namen er in 2009 deel aan de verkiezingen. De meeste zwarte Irakezen behoren tot de laagste sociale klasse in het land.[2] Azië Japan De Koreaanse en Chinese minderheden worden blijkens een VN-rapport uit 2005 op grote schaal gediscrimineerd. Tot 1980 werd aan Koreanen die het Japanse staatsburgerschap wilden verwerven de eis gesteld dat zij een Japanse naam aannamen. Indonesië In Indonesië zijn in 1959 en 1966 wetten aangenomen die de rechten van de Chinese minderheid beperkten. De Peraturan Pemerintah 10/1959 leidde tot onteigening van hun bedrijven en gedwongen verhuizingen. De 127/U/Kep/12/1966 verplichtte etnische Chinezen om Chinees-Indonesische achternamen aan te nemen. Sri Lanka In Sri Lanka woedt sinds 1983 een burgeroorlog tussen Tamils en Singalezen, waarbij ruim 70.000 mensen om het leven zijn gekomen. Vormen van racisme
in deze prent wordt de suggestie gemaakt dat negers lager op de evolutionaire ladder staan Biologisch racisme Biologisch racisme is racisme op basis van biologische kenmerken, zoals echt of vermeend ras. Dit zag men bij de Engelse en Nederlandse koloniale rijken terug. In Brits-Indië was de hoogste positie die een Indiër kon behalen lager dan de laagste positie van een Engelsman. Het blanke ras werd biologisch als de hoogste evolutionaire vorm van de mens aangemerkt. Daaronder kwamen de Arabieren, Japanners en Chinezen, die weliswaar een rijke traditie hadden, maar in technische vooruitgang door de blanken voorbij waren gestreefd. Op de laagste treden bevonden zich Indianen en zwarten, die als een tussenvorm tussen mens en aap werden beschouwd. Joden namen in de ogen van antisemieten op basis van een nepverslag een aparte categorie in. Zij waren volgens hen de tegenstrevers, die of de wereld trachtten te regeren vanuit de schaduw in het nepverslag de (Protocollen van de wijzen van Sion), of gezien werden als de moordenaars van Jezus Christus, of beschouwd werden als parasieten die hardwerkende burgers hun zuurverdiende geld trachtten af te troggelen. De (vermeende) biologische elementen (zwart haar, kromme neus, bochel) werden hier opzettelijk vermengd met religieus/cultureel racisme. De term "Mongooltje" voor iemand met het syndroom van Down grijpt terug op deze gedachte. Men geloofde namelijk dat het syndroom een afwijking was waarbij men zich niet zo ver kon ontwikkelen als een "blanke", en dus bij een lagere evolutionaire trede, het "Mongoolse ras", bleef steken. Effecten van racisme
Racisme kan verschillende effecten hebben. Door racisme leren mensen een andere groep, bijvoorbeeld migranten, zien als "anders en minderwaardig" tegenover de eigen groep. Racisme kan ook bepaalde maatregelen motiveren zoals het opdelen van een samenlevingen in blanke en zwarte gebieden, het maken van wetten waardoor bepaalde mensen minder rechten hebben dan andere (zoals vroeger de Joden en zigeuners in nazi-Duitsland op basis van de Neurenberger wetten). Doordat een bepaalde groep als "slecht" beschouwd wordt, krijgen alle leden van die groep te maken met negatieve discriminatie (achterstelling) op gebieden zoals werk, huisvesting en onderwijs. Effect op individuen Racisme kan zowel de racist als zijn slachtoffer psychisch sterk beïnvloeden. Het slachtoffer voelt zich vaak aangevallen of uitgesloten en kan hierdoor bijvoorbeeld minderwaardigheidsgevoelens krijgen en gefrustreerd raken. De zondebok De groepen waartegen racisme gericht is, worden vaak beschuldigd de oorzaak te zijn voor de problemen die een bepaald land of streek teisteren, zoals werkloosheid, overbevolking en inflatie. In de praktijk worden deze groepen meestal juist het zwaarst getroffen door deze crisissen. In het Engels heet dat Blaming the victim. Het is niet toevallig dat de groepen tegen wie racisme gericht is meestal de zwakkere groepen van de samenleving zijn. Het is een vicieuze cirkel: zwakke groepen kunnen zonder problemen gebruikt worden om de schuld te geven van diverse problemen, en door die groepen zo negatief te bestempelen zullen ze zwak gehouden worden, doordat ze niet eerlijk kunnen deelnemen aan de maatschappij. In nazi-Duitsland was de zondeboktheorie in werking: Joden en zigeuners (en intellectuelen, communisten, liberalen) werd de schuld gegeven van alle maatschappelijke problemen. De deportatie en/of uitroeiing van deze groepen zou dan alle problemen oplossen. Sigmund Freud heeft, wijzend op de gedachte dat iedere groep een zondebok kent, opgemerkt dat "het antisemitisme ouder is dan het Jodendom". Effect op de samenleving Racisme heeft effect op individuen, maar ook op de samenleving als geheel. Racisme wordt wel eens beschouwd als verdeel-en-heerstactiek, die mensen tegen elkaar opzet om ze verdeeld te houden. Voorbeeld: een groep mensen die voor hetzelfde bedrijf werkt, kan tegen elkaar worden opgezet zodat ze klagen dat de andere groep hun geld afpakt, een hoger loon krijgt, enzovoorts. Als mensen in die val trappen, gaan ze zich niet samen verenigen en om betere werkomstandigheden vragen, zoals ze anders hadden kunnen doen. Veel mensen zijn van mening dat racisme verbonden is met andere fenomenen zoals fascisme en nazisme (zie ook onderstaande categorieën). Bestrijden van racisme
Juridisch Een groot aantal landen in de wereld heeft mensenrechten ingeschreven in hun grondwetten. In Europa erkennen veel landen bijvoorbeeld het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens, die op haar beurt gebaseerd is op de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens. Met het aannemen van deze verklaringen bestempelen regeringen vormen van discriminatie zoals racisme als fout, zowel moreel verwerpelijk als juridisch strafbaar. Ondanks de beperking van de persoonlijke vrijheid is er een breed maatschappelijk draagvlak voor deze wetten. Klachten Iedere burger kan een klacht indienen wegens discriminatie. In België zijn er twee organisaties die vaak klachten over discriminatie behandelen en opvolgen: het Centrum voor gelijkheid van kansen en voor racismebestrijding en de Liga voor de Mensenrechten. In Nederland houdt de Commissie Gelijke Behandeling zich bezig met de bestrijding van discriminatie. Vrijheid van meningsuiting en racisme De vrijheid van meningsuiting en racisme hebben een lastige verhouding. Er bestaat bij velen de wens om racisme te verbieden en strafbaar te stellen. Dit is in vele landen het geval, doch aan de andere kant is racisme geen daad, het is een motief, een denkwijze, een ideologie, zelfs een epistemologie, zoals in onderstaande externe link naar het artikel van Professor Blommaert. Daardoor heeft racisme op zich slechts het karakter van een mening, die naar de fundamenten van de westerse beschaving niet op zichzelf strafbaar is, evenmin als het uiten ervan, en waarbij de vrijheid om deze mening te uiten zelfs grondwettelijk gewaarborgd is in vrije landen. Wanneer een normale niet-criminele daad, maar met een racistisch motief, strafbaar wordt gesteld, dan betogen sommigen dat daarmee eveneens de rechtsstaat in gevaar komt omdat de criminaliteit van een daad beoordeeld wordt op het motief en niet op het criminele karakter van de daad zelf. Rechtsonzekerheid treedt dan in omdat men steeds, bij het stellen van niet-criminele daden, beducht moet zijn of men zijn motief als strafbaar kan beschouwen. Voorbeeld kan zijn de weigering om een eigendom te verhuren aan vreemdelingen. Sport en racisme De sportwereld met name het voetbal is niet vrij van racistische sentimenten tijdens wedstrijden geuit door supporters. In dit verband startte de Europese voetbalbond of de UEFA een campagne tegen racisme in stadions. Vlak voor de aftrap van de beide halve finales van het Europees kampioenschap op 25 en 26 juni 2008 spraken de ploegaanvoerders van de elftallen een boodschap uit tegen alle vormen van racisme en riepen op om vreedzaam samen te leven met andere culturen.
-- dit bericht is voor het laatst aangepast op maandag 21 november 2011 door remco k -- |
|
|
|
|
Ikke_tikkie
|
|
|
quote:Op maandag 21 november 2011 - 17:07 schreef alibabba het volgende:Die laatste zin maakt veel duidelijk lijkt me...het lijkt erop dat ie het dus wel gezegd heeft.. Lijkt inderdaad zo. En nu wordt het hele arsenaal aan ondersteuning aangesproken om het te nuanceren (Molenaar, de Groot etc). Dom, dom, dom, Johan! |
|
|
|
|
Peter19864
|
|
|
Pas maar voor copyright! Remko K |
|
|
|
|
Ikke_tikkie
|
|
|
Hmz, het kan ook in twee zinnen hoor Remco. ;-) |
|
|
|
|
Peter19864
|
|
|
quote:Op maandag 21 november 2011 - 17:24 schreef Ikke_tikkie het volgende:[..] Dat maakt ook Molenaar een nog groter huichelaar dan hij al was. Mjah, advocaten verdedigen ook kinderverkrachters zonder met hun ogen te knipperen. Iemands positie kwalificeren op grond van huidskleur of sekse is gewoon in aanleg kwetsend, want bedoeld als iemands kwaliteiten eraan ondergeschikt maken. Nogmaals, indien JC het zo gebracht heeft, vind ik het not done. En daar verbind ik helemaal geen consequenties aan voor welke positie van Cruijff dan ook. Maar 't is wél ongelooflijk dom van hem. Op de Molenaar opmerking na, ben ik het een keer met je eens. Zie je dat het kan :) |
|
|
|
|
3ster
|
|
|
quote:Op maandag 21 november 2011 - 17:19 schreef remco k het volgende:[..] Die mensen van 95 zijn stuk voor stuk doorgekomen door de opleiding zoals Cruijff die had opgezet, hier heeft van Gaal de vruchten van geplukt mocht je het vergeten zijn. Ja nog even, voor Louis van gaal trainer van het eerste werd was hij hoofd jeugdopleiding.
en als dat dan uit de school Cruijff kwam zoals jij beweert dan kon van Gaal toen wel de strategie van Cruiff vertalen naar de jeugd? en nu niet meer.
in 1988 trok hij zijn keutel in en stapte op bij Ajax. De succes tijd van Van Gaal was later. Ook toen was het al bonje
lees hiermaar eens
hoef je alleen maar voor naar wikipedia en je kunt alles lezen hoe een trouwe ajaxied hij was.
AjaxNa zijn actieve loopbaan was Cruijff tijdens het seizoen 1984/85 korte tijd technisch adviseur bij Roda JC. Cruijff leek nadien zijn weg te vervolgen bij Feyenoord, maar besloot medio 1985 toch terug te keren naar zijn jeugdliefde Ajax. Omdat hij echter niet over de vereiste diploma's beschikte om als trainer aan de slag te gaan, trad de oud-speler op 6 juni 1985 als technisch directeur in dienst bij Ajax. Met deze functie kreeg hij de verantwoordelijkheid over alle technische zaken binnen de Amsterdamse club, van de jeugdopleiding tot het eerste elftal.[22] Halverwege het seizoen ontving Cruijff van de KNVB officieel dispensatie om het eerste elftal te trainen in zijn rol als technisch directeur.[76] Met het trainerschap bracht Cruijff nieuwe ontwikkelingen binnen de voetbalwereld op gang. Onder zijn toezicht werd het totaalvoetbal verder ontwikkelt en bovendien voorzag hij talloze details van een nieuw inzicht. Zo huurde hij onder meer een operazanger in om zijn speler te leren ademhalen. Ook liet hij voetballers in de jeugd van positie wisselen, zodat aanvallers leerden hoe verdedigers dachten. Daarnaast was Cruijff van mening dat spelers een laag basissalaris moesten ontvangen en hoge prestatiepremies; een concept dat pas vele jaren later ruime navolging zou vinden.[14]
Bij Ajax had Cruijff de beschikking over een talentvolle groep, met spelers als Koeman, Vanenburg, Rijkaard en Van Basten. De successen als trainer volgden spoedig. Al in zijn eerste seizoen als trainer won Cruijff met Ajax de KNVB beker. De landstitel ging naar PSV, ondanks een positief Amsterdams doelsaldo van 85 (120 doelpunten voor en 35 tegen). Tijdens het tweede seizoen wist Ajax opnieuw alleen de prestaties in de KNVB beker te verzilveren, de landstitel ging wederom naar Eindhoven. Het Europese succes vormde echter een pleister op de wonde, want na veertien jaar werd opnieuw een internationale prijs behaald in de vorm van de Europacup II.[5]
Als dank voor wat Cruijff had betekend voor het Nederlandse voetbal, schonk het bondsbestuur van de KNVB hem op 1 juli 1987 de licentie 'coach betaald voetbal'. De keuzeheer was daarmee officieel bevoegd om als trainer aan de slag te gaan. Toevalligerwijs verslechterde vanaf dat moment juist de situatie bij Ajax. Cruijff kwam in conflict met Rijkaard, die daarop aangaf nooit meer onder hem te willen spelen en de club verliet. Ook viervoudig Eredivisietopscorer Van Basten en routinier Silooy verruilden Ajax voor een buitenlands avontuur, waardoor de club binnen korte tijd drie ervaren spelers verloor. De aankopen die Cruijff deed om het verlies te compenseren pakten niet goed uit waardoor de resultaten tegenvielen.[77] Desalniettemin wilde Ajax graag langer met de trainer door. Het clubbestuur bood hem een jaar verlenging aan, maar aangezien Cruijff alleen maar voor twee jaar bij wilde tekenen, nam hij op 4 januari 1988 na moeizame contractbesprekingen plotseling ontslag.[5] |
|
|
|
|
Ikke_tikkie
|
|
|
quote:Op maandag 21 november 2011 - 17:05 schreef Booya4Afca het volgende:[..] Als hij bij het benoemen van de RvC had gezegd, " Ik wil Davids er niet bij hebben omdat hij zwart is" heb je een punt. Over klootjesvolk gesproken, ben jij nu niet degene die in de val van Vermeulen loopt? Molenaar heeft Davids dus erbij gehaald op grond van zijn huidskleur... en dat alleen al is racistisch.
En zwijg over Arno Vermeulen, want dat vind ik de zwakste journalist van Nederland. |
|
|
|
|
adriu
|
|
|
er is niets sterke dan de zwarte Kabel!? zwart bij zwart en blank bij blank ? zo was het toch David .s? |
|
|
|
|
Ikke_tikkie
|
|
|
quote:Op maandag 21 november 2011 - 17:34 schreef adriu het volgende:er is niets sterke dan de zwarte Kabel!? zwart bij zwart en blank bij blank ? zo was het toch David .s? Wanneer moet jij je eigenlijk weer melden in de kliniek? |
|
|
|
|
Peter19864
|
|
|
quote:Op maandag 21 november 2011 - 17:29 schreef 3ster het volgende:[..] Ja nog even, voor Louis van gaal trainer van het eerste werd was hij hoofd jeugdopleiding. en als dat dan uit de school Cruijff kwam zoals jij beweert dan kon van Gaal toen wel de strategie van Cruiff vertalen naar de jeugd? en nu niet meer. in 1988 trok hij zijn keutel in en stapte op bij Ajax. De succes tijd van Van Gaal was later. Ook toen was het al bonje lees hiermaar eens hoef je alleen maar voor naar wikipedia en je kunt alles lezen hoe een trouwe ajaxied hij was. AjaxNa zijn actieve loopbaan was Cruijff tijdens het seizoen 1984/85 korte tijd technisch adviseur bij Roda JC. Cruijff leek nadien zijn weg te vervolgen bij Feyenoord, maar besloot medio 1985 toch terug te keren naar zijn jeugdliefde Ajax. Omdat hij echter niet over de vereiste diploma's beschikte om als trainer aan de slag te gaan, trad de oud-speler op 6 juni 1985 als technisch directeur in dienst bij Ajax. Met deze functie kreeg hij de verantwoordelijkheid over alle technische zaken binnen de Amsterdamse club, van de jeugdopleiding tot het eerste elftal.[22] Halverwege het seizoen ontving Cruijff van de KNVB officieel dispensatie om het eerste elftal te trainen in zijn rol als technisch directeur.[76] Met het trainerschap bracht Cruijff nieuwe ontwikkelingen binnen de voetbalwereld op gang. Onder zijn toezicht werd het totaalvoetbal verder ontwikkelt en bovendien voorzag hij talloze details van een nieuw inzicht. Zo huurde hij onder meer een operazanger in om zijn speler te leren ademhalen. Ook liet hij voetballers in de jeugd van positie wisselen, zodat aanvallers leerden hoe verdedigers dachten. Daarnaast was Cruijff van mening dat spelers een laag basissalaris moesten ontvangen en hoge prestatiepremies; een concept dat pas vele jaren later ruime navolging zou vinden.[14] Bij Ajax had Cruijff de beschikking over een talentvolle groep, met spelers als Koeman, Vanenburg, Rijkaard en Van Basten. De successen als trainer volgden spoedig. Al in zijn eerste seizoen als trainer won Cruijff met Ajax de KNVB beker. De landstitel ging naar PSV, ondanks een positief Amsterdams doelsaldo van 85 (120 doelpunten voor en 35 tegen). Tijdens het tweede seizoen wist Ajax opnieuw alleen de prestaties in de KNVB beker te verzilveren, de landstitel ging wederom naar Eindhoven. Het Europese succes vormde echter een pleister op de wonde, want na veertien jaar werd opnieuw een internationale prijs behaald in de vorm van de Europacup II.[5] Als dank voor wat Cruijff had betekend voor het Nederlandse voetbal, schonk het bondsbestuur van de KNVB hem op 1 juli 1987 de licentie 'coach betaald voetbal'. De keuzeheer was daarmee officieel bevoegd om als trainer aan de slag te gaan. Toevalligerwijs verslechterde vanaf dat moment juist de situatie bij Ajax. Cruijff kwam in conflict met Rijkaard, die daarop aangaf nooit meer onder hem te willen spelen en de club verliet. Ook viervoudig Eredivisietopscorer Van Basten en routinier Silooy verruilden Ajax voor een buitenlands avontuur, waardoor de club binnen korte tijd drie ervaren spelers verloor. De aankopen die Cruijff deed om het verlies te compenseren pakten niet goed uit waardoor de resultaten tegenvielen.[77] Desalniettemin wilde Ajax graag langer met de trainer door. Het clubbestuur bood hem een jaar verlenging aan, maar aangezien Cruijff alleen maar voor twee jaar bij wilde tekenen, nam hij op 4 januari 1988 na moeizame contractbesprekingen plotseling ontslag.[5] Je hebt het weer alleen over Johan Cruijf! Ik vroeg waarom Louis Van Gaal in jou ogen een geschikte man is voor de post Algemeen Directeur. Een post die Johan Cruijf niet eens ambieerd. Schiet maar raak.
-- dit bericht is voor het laatst aangepast op maandag 21 november 2011 door Peter19864 -- |
|
|
|
|
Kane
|
|
|
quote:Op maandag 21 november 2011 - 17:12 schreef 3ster het volgende:[..] Dan is hij luisterend doof en jij ook. Ling was furieus over de reden. Lees de kranten. de herhaling van Pauw en witteman was net op de tv. Wat een lulverhaal steek hij af over linker en rechter hersenhelften en dat alleen een oud topvoetballer hem begrijpt en geen leraar, doelende op van Gaal. De jeugdopleiding onder van Gaal werd geroemd door iedereen behalve dhr Cruijff, onder van Gaal zijn vele talenten boven komen drijven die mede gecoached door Frank Rijkaard in 1995 de championsleguae en de wereldbeker binnen haalde. Voor iedereen die dat vergeten is. De door jullie gekozen verlosser zat toen veilig in zijn Spanje en had geen oog voor Ajax. Toen van Gaal aan het roer stond was her enige wat de verlosser kon doen was Ajax afzeiken. voor het spel had hij geen goed woord over. In 1995 tikte we Real Madrid aan de vooravond van de wereldbeker met 4-0 van de mat in Spanje Madrid. En nog kon hij geen lovend woord uitbrengen. Helaas is mijn geheugen te goed voor dhr Cruijff. Als het moeilijk wordt of hij zijn zin niet krijgt dan maakt hij bonje en stapt hij op. in 1978 kreeg mijnheer zijn zin niet en liet oranje barsten. Zijn afscheidwedstrijd gespeeld in de meer tegen in duitse ploeg verloor hij met 3-8 want ook die hadden de andere kant van dhr Cruijff leren kennen. Al een paar keer heeft aan de poorten van de arena ( de meer) geklopt en al een paar keer is hij met bonje vertrokken. Marco van Basten had een andere visie dan hij. Dus bonje en weg. Nee dit is niet mijn verlosser. Ik ben deze man liever kwijt dan rijk. Ik heb liever iemand die staat voor wat hij zegt. Van Gaal heeft zeker heel veel gebreken maar is voor mij meer de verlosser dan JC. Kom maar schiet maar. Mag want ik sta wel open voor andermans mening. en als die goed is wil ik die ook nog overnemen. Wie geeft mij de palmares van cruijff als trainer van Ajax. Als die grote is dan die van van Gaal bij Ajax dan houdt ik mijn mond. Zo niet heb ik gelijk. en zoals JC dan is mijn waarheid de Waarheid Van Gaal was een goeie trainer en kon door wat Cruijff had gezaaid alle successen oogsten in de jaren 90. Cruijffs visie is ook iets voor de lange termijn. De successen van Barcelona zijn daar het bewijs van. Van Gaal is dus verlosser voor de korte termijn. Maar dat hebben we nu niet nodig om bij de top te komen. Sterker nog dat gaat niet werken. Maak van Gaal over tien jaar maar weer trainer nadat Cruijff zijn werk heeft voltooid. |
|
|
|
|
Arac
|
|
|
quote: Nee dit is niet mijn verlosser. Ik ben deze man liever kwijt dan rijk. Ik heb liever iemand die staat voor wat hij zegt. Van Gaal heeft zeker heel veel gebreken maar is voor mij meer de verlosser dan JC.
Ajax was helemaal niks geweest zonder Cruijff, domme verrader. En dat Van Gaal populair bij je is zal komen omdat nazi-achtige types sowieso populair zijn tegenwoordig (zie de PVV, Ten Have).
Voor het overige bewijs je gewoon dom te zijn. |
|
|
|
|
Kane
|
|
|
quote: Iemands positie kwalificeren op grond van huidskleur of sekse is gewoon in aanleg kwetsend, want bedoeld als iemands kwaliteiten eraan ondergeschikt maken.
En dat is nou juist wat Cruijff niet heeft gedaan. Hij gaf geen kwalificatie op grond van huidskleur maar op grond van kwaliteit. |
|
|
|
|
remco k
|
|
|
quote:Op maandag 21 november 2011 - 17:29 schreef 3ster het volgende:[..] Ja nog even, voor Louis van gaal trainer van het eerste werd was hij hoofd jeugdopleiding. en als dat dan uit de school Cruijff kwam zoals jij beweert dan kon van Gaal toen wel de strategie van Cruiff vertalen naar de jeugd? en nu niet meer. in 1988 trok hij zijn keutel in en stapte op bij Ajax. De succes tijd van Van Gaal was later. Ook toen was het al bonje lees hiermaar eens hoef je alleen maar voor naar wikipedia en je kunt alles lezen hoe een trouwe ajaxied hij was. AjaxNa zijn actieve loopbaan was Cruijff tijdens het seizoen 1984/85 korte tijd technisch adviseur bij Roda JC. Cruijff leek nadien zijn weg te vervolgen bij Feyenoord, maar besloot medio 1985 toch terug te keren naar zijn jeugdliefde Ajax. Omdat hij echter niet over de vereiste diploma's beschikte om als trainer aan de slag te gaan, trad de oud-speler op 6 juni 1985 als technisch directeur in dienst bij Ajax. Met deze functie kreeg hij de verantwoordelijkheid over alle technische zaken binnen de Amsterdamse club, van de jeugdopleiding tot het eerste elftal.[22] Halverwege het seizoen ontving Cruijff van de KNVB officieel dispensatie om het eerste elftal te trainen in zijn rol als technisch directeur.[76] Met het trainerschap bracht Cruijff nieuwe ontwikkelingen binnen de voetbalwereld op gang. Onder zijn toezicht werd het totaalvoetbal verder ontwikkelt en bovendien voorzag hij talloze details van een nieuw inzicht. Zo huurde hij onder meer een operazanger in om zijn speler te leren ademhalen. Ook liet hij voetballers in de jeugd van positie wisselen, zodat aanvallers leerden hoe verdedigers dachten. Daarnaast was Cruijff van mening dat spelers een laag basissalaris moesten ontvangen en hoge prestatiepremies; een concept dat pas vele jaren later ruime navolging zou vinden.[14] Bij Ajax had Cruijff de beschikking over een talentvolle groep, met spelers als Koeman, Vanenburg, Rijkaard en Van Basten. De successen als trainer volgden spoedig. Al in zijn eerste seizoen als trainer won Cruijff met Ajax de KNVB beker. De landstitel ging naar PSV, ondanks een positief Amsterdams doelsaldo van 85 (120 doelpunten voor en 35 tegen). Tijdens het tweede seizoen wist Ajax opnieuw alleen de prestaties in de KNVB beker te verzilveren, de landstitel ging wederom naar Eindhoven. Het Europese succes vormde echter een pleister op de wonde, want na veertien jaar werd opnieuw een internationale prijs behaald in de vorm van de Europacup II.[5] Als dank voor wat Cruijff had betekend voor het Nederlandse voetbal, schonk het bondsbestuur van de KNVB hem op 1 juli 1987 de licentie 'coach betaald voetbal'. De keuzeheer was daarmee officieel bevoegd om als trainer aan de slag te gaan. Toevalligerwijs verslechterde vanaf dat moment juist de situatie bij Ajax. Cruijff kwam in conflict met Rijkaard, die daarop aangaf nooit meer onder hem te willen spelen en de club verliet. Ook viervoudig Eredivisietopscorer Van Basten en routinier Silooy verruilden Ajax voor een buitenlands avontuur, waardoor de club binnen korte tijd drie ervaren spelers verloor. De aankopen die Cruijff deed om het verlies te compenseren pakten niet goed uit waardoor de resultaten tegenvielen.[77] Desalniettemin wilde Ajax graag langer met de trainer door. Het clubbestuur bood hem een jaar verlenging aan, maar aangezien Cruijff alleen maar voor twee jaar bij wilde tekenen, nam hij op 4 januari 1988 na moeizame contractbesprekingen plotseling ontslag.[5] Ik ken het verhaal. |
|
|
|
|
remco k
|
|
|
|
|
|
triplestar
|
|
|
die davids struikelt over het woordje doelbewust. zou niet verkeerd zijn om daar eens mee te beginnen. klasse jonk !!! |
|
|
|
|
Ikke_tikkie
|
|
|
quote:Op maandag 21 november 2011 - 17:42 schreef Kane het volgende:[..] En dat is nou juist wat Cruijff niet heeft gedaan. Hij gaf geen kwalificatie op grond van huidskleur maar op grond van kwaliteit. U is een slecht verstaander én lezer. Maar praat maar recht wat krom is, JC heeft zich -indien dit waar is- ongelooflijk laten kennen. |
|
|
|
|
adriu
|
|
|
ten Have . verberg je niet achter je (......) BOY! |
|
|
|
|
remco k
|
|
|
quote: Je bent een beetje dom he.. |
|
|
|
|
Ikke_tikkie
|
|
|
quote: Davids struikelt niet over Cruijffs woorden, want dan was hij in augustus al weggelopen. Hij heeft aangegeven dat het niet altijd even prettig was deel uit te maken van de Rvc... en dat kan ik met dit gegeven best voorstellen. Vice versa vanuit JC ook trouwens, gezien de manier waarop hij gepasseerd is. |
|
|
|
|
adriu
|
|
|
quote: je lijk wel ten Have |
|
|
|
|
adriu
|
|
|
quote: je lijk wel ten Have!
-- dit bericht is voor het laatst aangepast op maandag 21 november 2011 door adriu -- |
|
|
|
|
Booya4Afca
|
|
|
quote:Op maandag 21 november 2011 - 17:52 schreef Ikke_tikkie het volgende:[..] Davids struikelt niet over Cruijffs woorden, want dan was hij in augustus al weggelopen. Hij heeft aangegeven dat het niet altijd even prettig was deel uit te maken van de Rvc... en dat kan ik met dit gegeven best voorstellen. Vice versa vanuit JC ook trouwens, gezien de manier waarop hij gepasseerd is. Maar waarom brengt hij het nu wel naar buiten ?? Waarom 4 maanden wachten? Waarom enkel de NOS uitnodiging voor een 1 op 1 interview terwijl de rest buiten de poort moet wachten? Waarom wachten tot dat Cruijff in 't vliegtuig zat?
Hieruit concludeer ik
1) Dat het in context al lang niet zo kwetsend / racistisch of wat dan ook was. 2) Dat Ten Have dit als troef achter de hand heeft gehouden.
Mocht het inderdaad waar zijn, is het niet slim van Cruijff. Maar nogmaals, ik wacht rustig af totdat Cruijff met een verklaring komt. |
|
|
|
|
slimpie
|
|
|
volgens mij zit ie er alleen maar vanwege zijn mooie bril... |
|
|
|
|
Kane
|
|
|
quote:Op maandag 21 november 2011 - 18:03 schreef Booya4Afca het volgende:[..] Maar waarom brengt hij het nu wel naar buiten ?? Waarom 4 maanden wachten? Waarom enkel de NOS uitnodiging voor een 1 op 1 interview terwijl de rest buiten de poort moet wachten? Waarom wachten tot dat Cruijff in 't vliegtuig zat? Hieruit concludeer ik 1) Dat het in context al lang niet zo kwetsend / racistisch of wat dan ook was. 2) Dat Ten Have dit als troef achter de hand heeft gehouden. Mocht het inderdaad waar zijn, is het niet slim van Cruijff. Maar nogmaals, ik wacht rustig af totdat Cruijff met een verklaring komt. Gewoon laatste stuiptrekkingen. Hij voelt gewoon dat zijn positie wankel is. Want hij overtreed zijn eigen regel door deze uitlating niet binnenkamers te houden. |
|
|
|
|
FsideVak129
|
|
|
quote:Op maandag 21 november 2011 - 13:11 schreef nora het volgende:[..] He Gras ik ben alles behalve een vrouw ,de naam Nora is van mijn hond een topper. Dus kan ik gerust schelden !! Zit ik alles op mijn dooie gemakkie door te lezen komt deze onthulling er tussendoor.
Sorry voor al mijn geile aantijgingen vorig jaar, hahaha
Verder ontopic.
Wie dat smerige woord racisme gebruikt heeft in deze discussie aan het adres van Johan Cruijff en zo doende de hetze naar een hoogtepunt bracht moeten ze ophangen aan de hoogste boom. |
|
|
|
|
Peter19864
|
|
|
Dat Davids geen slimme jongen is, is nu wel duidelijk. Ik ga ervan uit dat hij er ingeluisd en misbruikt is. Niet beseffend wat voor consequenties het voor hem zou hebben. Hij wilde zo graag meedoen met de grote mannen. Maar hij is niet meer dan een domme pion, dat op een slinkse wijze misleid werd, tenminste dat hoop ik voor hem. In het interview zie je hem ook als een klein kind die iets fout gedaan heeft reageren. Ten Have is echt een hele slechte man. Echt door en door slecht. |
|
|
|
|
FsideVak129
|
|
|
quote:Op maandag 21 november 2011 - 14:02 schreef Boudewijn het volgende:[..] Dus Cruijff gaat reageren op zo'n belangrijke kwestie door middel van een column?!?!?!? En dan een column die niet eens door hemzelf wordt geschreven!!!!! Die Telegraaf gast (Jaap de Groot) is de ergste van het hele zooitje! Hoezeer ik ook een hekel aan je heb, op zich een sterk punt. Waarom geen persconferentie per tv vanavond? Waar slaat een column op in deze tijd. Johan, vanavond gewoon bellen met VI. |
|
|
|
|
3ster
|
|
|
quote:Op maandag 21 november 2011 - 17:40 schreef Arac het volgende:[..] Ajax was helemaal niks geweest zonder Cruijff, domme verrader. En dat Van Gaal populair bij je is zal komen omdat nazi-achtige types sowieso populair zijn tegenwoordig (zie de PVV, Ten Have). Voor het overige bewijs je gewoon dom te zijn. Dank je Arac dat ik gewoon te dom ben. Ik heb in ieder geval een eigen mening ook al is dat niet de jouwe. Ik loop niet met de meute mee. de uitspraak over nazi types vind ik ook geheel jouw domme bekrompenheid. Ik loop niet met ten Have of de PVV mee. Zoals jij waarschijnlijk wel doet. Als je niet voor Cruijff bent dan ben je dom. oke dan ben ik graag heel erg dom.
Maar liever dom dan een bord voor mijn kop. Ik zie wat ik zie en dat is een Dictator en een demagoog. Iemand die altijd de schuld op een ander afschuift en altijd zijn vriendjes inzet omzijn doel te bereiken. En als dat gelukt is even zo vrolijk alles en iedereen in de steek laat en weer terug gaat naar zijn alles geliefde spanje.
Ajax heeft zich jaren lang goed kunnen handhaven zonder meneer Cruijff. Zodra hij het grote geld zag was hij weg.
Toen hij weer geld nodig had omdat zijn varkensfokkerij falliet was gegegaan nadat hij in 1978 afscheid had genomen was ajax weer goed genoeg. Daarna maakte hij ook nog even voor heel veel geld een uitstapje naar Feijenoord (Hoezo Ajax hart) en naar amerika.
Om zijn trainingsdiploma te verkrijgen was Ajax ook weer goed genoeg. Zodra hij dat had ging hij er vlug naar zijn echte liefde Barcalona.
Altijd met ruzie en met bonje, Ajax dan weer in de puinhopen achterlatend.
in 1988 rotte hij ook weer op naar zijn geliefde Spanje.
daar is een grote trainer geweest, daar is hij zelfs bondscoach geworden voor catalonie.
Ook bij Barcelona was er veel ruzie rond om cruijff en zijn omstreden vriendjes politiek.
Zelfs zijn schoonzoon die echt de slechte keeper van spanje was kreeg bij hem een plekje in de Goal.
Ook in het nederlads elftal was het keer op keer raak met dhr Cruijff. Hij maakte uit wie er mee mocht zo niet dan was er ruzie.
Dhr Cruijff heeft de ruzie aan zijn kont hangen, en altijd ligt het niet aan hem.
Als van Gaal dan zelf niets gepresteerd heeft met de jeugd dan heeft hij het toch goed gedaan met diegene die hij naar de top geleid heeft.
maar iemand die in 1988 al oprot naar spanje die de triompen van van Gaal in 1995 toe te schrijven gaat mij erg ver.
Toen van Gaal in 1992 het stokje overnam was hij in europe op het nieveau dat Ajax toen had even succesvol als dhr Cruijff met Barcalona.
Binnen 3 jaar stond hij met Ajax op het hoogste niveau van Europa en van de wereld.
Cruijf was toen echt niet in de Meer te bekennen. Van Gaal wel.
en van Gaal heeft ook zeer veel slechte kanten. Maar is wel een team player en een echte teambuilder. en dat is wat Ajax NU nodig heeft.
langs dhr van Gaal moet er wel iemand komen die het stokje over 5 jaar overneemt want dan is de chemie wel over, maar dat is waarschijnlijk bij iedereen zo. |
|
|
|
|
Peter19864
|
|
|
quote:Op maandag 21 november 2011 - 18:45 schreef 3ster het volgende:[..] Dank je Arac dat ik gewoon te dom ben. Ik heb in ieder geval een eigen mening ook al is dat niet de jouwe. Ik loop niet met de meute mee. de uitspraak over nazi types vind ik ook geheel jouw domme bekrompenheid. Ik loop niet met ten Have of de PVV mee. Zoals jij waarschijnlijk wel doet. Als je niet voor Cruijff bent dan ben je dom. oke dan ben ik graag heel erg dom. Maar liever dom dan een bord voor mijn kop. Ik zie wat ik zie en dat is een Dictator en een demagoog. Iemand die altijd de schuld op een ander afschuift en altijd zijn vriendjes inzet omzijn doel te bereiken. En als dat gelukt is even zo vrolijk alles en iedereen in de steek laat en weer terug gaat naar zijn alles geliefde spanje. Ajax heeft zich jaren lang goed kunnen handhaven zonder meneer Cruijff. Zodra hij het grote geld zag was hij weg. Toen hij weer geld nodig had omdat zijn varkensfokkerij falliet was gegegaan nadat hij in 1978 afscheid had genomen was ajax weer goed genoeg. Daarna maakte hij ook nog even voor heel veel geld een uitstapje naar Feijenoord (Hoezo Ajax hart) en naar amerika. Om zijn trainingsdiploma te verkrijgen was Ajax ook weer goed genoeg. Zodra hij dat had ging hij er vlug naar zijn echte liefde Barcalona. Altijd met ruzie en met bonje, Ajax dan weer in de puinhopen achterlatend. in 1988 rotte hij ook weer op naar zijn geliefde Spanje. daar is een grote trainer geweest, daar is hij zelfs bondscoach geworden voor catalonie. Ook bij Barcelona was er veel ruzie rond om cruijff en zijn omstreden vriendjes politiek. Zelfs zijn schoonzoon die echt de slechte keeper van spanje was kreeg bij hem een plekje in de Goal. Ook in het nederlads elftal was het keer op keer raak met dhr Cruijff. Hij maakte uit wie er mee mocht zo niet dan was er ruzie. Dhr Cruijff heeft de ruzie aan zijn kont hangen, en altijd ligt het niet aan hem. Als van Gaal dan zelf niets gepresteerd heeft met de jeugd dan heeft hij het toch goed gedaan met diegene die hij naar de top geleid heeft. maar iemand die in 1988 al oprot naar spanje die de triompen van van Gaal in 1995 toe te schrijven gaat mij erg ver. Toen van Gaal in 1992 het stokje overnam was hij in europe op het nieveau dat Ajax toen had even succesvol als dhr Cruijff met Barcalona. Binnen 3 jaar stond hij met Ajax op het hoogste niveau van Europa en van de wereld. Cruijf was toen echt niet in de Meer te bekennen. Van Gaal wel. en van Gaal heeft ook zeer veel slechte kanten. Maar is wel een team player en een echte teambuilder. en dat is wat Ajax NU nodig heeft. langs dhr van Gaal moet er wel iemand komen die het stokje over 5 jaar overneemt want dan is de chemie wel over, maar dat is waarschijnlijk bij iedereen zo. Ik begin mij een beetje te irriteren aan dat oeverloze gelul, over als je niet voor Cruijf bent ben je dom. Het is jou goed recht, om die mening te hebben. Maar kom nou eens op met waarom in jouw ogen Van Gaal de verlosser is. Ik wacht....! Waarom is Louis Van Gaal het antwoord. En waarom is hij dé Algemeen Directeur. Ik Heb respect voor van Gaal, en vind het een goede trainer. Maar die zoeken ze niet. Dus nogmaals....op basis van welke kwaliteiten. Overtuig me!? |
|
|
|
|
M Santos
|
|
|
"Nee dit is niet mijn verlosser. Ik ben deze man liever kwijt dan rijk. Ik heb liever iemand die staat voor wat hij zegt. Van Gaal heeft zeker heel veel gebreken maar is voor mij meer de verlosser dan JC".
@3ster
Wie liep hier nu te verkondigen dat Amsterdam helemaal niets was. Wie zei recentelijk nog dat hij NOOIT meer iets voor AJAX zou doen. Juist die man waarvan jij zegt dat hij staat voor wat hij zegt.
-- dit bericht is voor het laatst aangepast op maandag 21 november 2011 door M Santos -- |
|
|
|
|
Ikke_tikkie
|
|
|
quote:Op maandag 21 november 2011 - 18:41 schreef Peter19864 het volgende:Dat Davids geen slimme jongen is, is nu wel duidelijk. Ik ga ervan uit dat hij er ingeluisd en misbruikt is. Niet beseffend wat voor consequenties het voor hem zou hebben. Hij wilde zo graag meedoen met de grote mannen. Maar hij is niet meer dan een domme pion, dat op een slinkse wijze misleid werd, tenminste dat hoop ik voor hem. In het interview zie je hem ook als een klein kind die iets fout gedaan heeft reageren. Ten Have is echt een hele slechte man. Echt door en door slecht. Mag ik je eraan herinneren dat Molenaar mede verantwoordelijk is voor Davids plekkie in de RvC. En als ik uit zijn mond lees waarom, is dat ook best een luizenstreek. |
|
|
|
|
nummer10
|
|
|
wel of geen racisme.. wat cruijff eventueel zou hebben gezegt zou ook niet mogen, maar wat TenHate en co hebben gedaan past al helemaaaaaal niet.. dat is achterbaks, en laf. als johan het al heeft gezegt (wat ik overgens niet eens racistisch vind maar goed) is het waarschijnlijk in het heetst van de strijd gebeurt, maar weet je wat het is.. de RvC moet er gewoon uit, niemand bij Ajax moet ze meer.. vGaal blijft aan, en JC ook niet in de RvC maar als adviseur voor de jongens op de toekomst.. probleem opgelost.. |
|
|
|
|
antonetje
|
|
|
wel hele slechte acteurs die leugenaars ik geloof er niets van allemaal opzouten |
|
|
|
|
|