BETA
Home  |  Inloggen  |  Registreer  |  Zoeken
Index / Sport / Voetbal / Feyenoord / topic: Voor Boudewijn

Headliner: Feyenoord Nieuws Plaats een nieuw antwoord  
Els
 Els - vrijdag 06 januari 2012 - 22:24   quote  deeplink  
De club van Zuid, de club van het volk, Feyenoord Rotterdam

Door de jaren heen heeft Feyenoord een reputatie opgebouwd die zijn weerga niet kent in Nederland. De voetbalclub Feyenoord werd op 17 mei 1978 opgericht als afsplitsing van SC Feijenoord, dat onder de naam Wilhelmina werd opgericht op 19 juli 1908. De meeste spelers van Wilhelmina waren afkomstig van het in 1907 ter ziele gegane FFC. Wilhelmina speelde in rode shirts met blauwe mouwen en een witte broek.

De naam Wilhelmina werd in 1909 gewijzigd in de naam HFC (Hillesluise Football Club). Omdat de bond de naam HFC niet accepteerde vanwege het beroemde HFC uit Haarlem werd de nieuwe naam van de club RVV Celeritas. Celeritas speelde in een horizontaal geel-zwart gestreept shirt met witte broek.

Opnieuw moest de naam worden gewijzigd, aangezien er in Den Haag al een Celeritas speelde. Na stemming werd de club bij de Nationale Voetbal Bond geregistreerd als Feijenoord te Rotterdam, met als speelterrein het Afrikaanderplein (de Put).

Voor het eerst speelde Feyenoord in het heilige rood-witte shirt met zwarte broek. Ook na fusies met Crescendo (1913) en DCS (1916) bleef de naam Feijenoord gehandhaafd. De club verhuisde in 1917 naar de Kromme Zandweg.

Sinds de opening in 1937 speelt Feyenoord zijn wedstrijden in één van de bekendste stadions van Europa De Kuip. Het stadion van Feyenoord kreeg deze bijnaam vanwege de badkuipachtige vorm.

De successen

De allereerste hoofdprijs werd door Feyenoord behaald in 1924 door ongeslagen elf nationale bekers binnengehaald, waarvan de eerste in 1930 (door onder andere Ajax in Amsterdam met 2-1 te verslaan). Feyenoord haalde in 1965 voor het eerst de dubbel.

Het grootste succes uit de clubgeschiedenis werd echter behaald op 6 mei 1970 toen onder leiding van de legendarische trainer Ernst Happel het Schotse Celtic in het San Siro stadion te Milaan (Italië) met 2-1 werd verslagen. Feyenoord won, na verlenging, met 2-1, door doelpunten van Rinus Israël en Ove Kindvall. Feyenoord was hiermee de allereerste Nederlandse voetbalclub, die de Europacup voor landskampioenen naar Nederland bracht. Al winnen andere Nederlandse clubs meer Europese bekers dan Feyenoord, de allereerste zal voor altijd in Rotterdam staan.

Na de Europese doorbraak (van het gehele Nederlandse voetbal) zouden er nog een aantal internationale successen behaald worden. Zo werd het Argentijnse Estudiantes op 9 september 1970 verslagen en won Feyenoord, wederom als allereerste Nederlandse voetbalclub, de Wereldbeker. In 1974 speelde Feyenoord mee in de UEFA Cup en deze beker werd gewonnen ten koste van het Engelse Tottenham. Wederom kunnen we constateren dat Feyenoord dé trendsetter in Nederland is, want ook de UEFA Cup werd als allereerste Nederlandse voetbalclub door Feyenoord gewonnen.

Op 8 mei 2002 behaalde Feyenoord als eerste Nederlandse club in de 21e eeuw een Europese hoofdprijs. Nadat eerst het Duitse SC Freiburg, het Schotse Rangers, PSV en het Italiaanse Inter opzij werden gezet, werd Borussia Dortmund met 3-2 verslagen in de eigen Kuip en mocht de UEFA Cup toegevoegd worden aan de rijke geschiedenis van Feyenoord.

De dieptepunten

Na de succes periode in de jaren 70 is het bergafwaarts gegaan met Feyenoord en werden er slechts incidenteel prijzen gewonnen. Zo werd sinds die succesvolle periode het landskampioenschap slechts drie maal behaald en de nationale beker zes maal.In 1991 won Feyenoord wel als allereerste Nederlandse club de Supercup door PSV te verslaan met 1-0 in de Rotterdamse Kuip. Maar ondanks deze mindere periodes, waarin Feyenoord eind jaren 80 zelfs op de rand van de afgrond heeft gestaan, heeft men altijd kunnen bouwen op iets speciaals: Het Feyenoord Legioen!

Het Legioen

Door de jaren heen heeft het Feyenoord Legioen een reputatie opgebouwd in Nederland (en ook daarbuiten), die door geen andere Nederlandse club is overtroffen. Nergens in Nederland spreekt men zo over de supporters als de Feyenoord supporters. Nergens in Nederland is er een club waar zo veel fanatisme te zien is als in de Kuip. Nergens in Nederland is er een supportersschare die leeft op hoop. Nergens in Nederland is er een club die voor de zoveelste keer een nieuw elftal presenteert, waardoor de supporters weer grote verwachtingen hebben.

Het Feyenoord legioen reist sinds jaren massaal met de club mee, in binnen- en buitenland. Een mooi voorbeeld zijn de twee schepen die in mei 1963 (de Groote Beer en de Waterman), naar Lissabon gingen, afgeladen met duizenden Feyenoord supporters.

Feyenoord speelde daar de halve finale voor de Europacup I (voor landskampioenen) tegen Benfica. Naast deze tocht over het water, gingen vele supporters met de trein, bus en auto richting Portugal.

Door de jaren heeft Feyenoord ook een beruchte aanhang gekregen die uiterst gewelddadig kan zijn. De eerste grote ongeregeldheden vonden plaats tijdens de wedstrijd tegen Tottenham in 1974. Vak S, het toenmalige staanvak achter het doel, werd een begrip in Nederland in de jaren tachtig en wanneer Feyenoord ergens op bezoek kwam was het vaak vrouwen en kinderen eerst in die steden.

Later werd door allerlei oorzaken de naam Vak S niet meer gebruikt, maar in de jaren negentig werd SCF (Sportclub Feijenoord) het kenmerk van de harde kern. Kenmerkend voor leden van de SCF is de tattoo op de onderarm.

Door het gewelddadige verleden van Feyenoord in Gladbach, Stuttgart, Bremen, Düsseldorf en Leverkusen heeft Feyenoord de eerste plaats bereikt op de lijst van de UEFA voor wat betreft de gewelddadige aanhang.

Feyenoord staat niet alleen bekend om de gewelddadigheden, maar ook om de onvoorwaardelijke steun van de supporters. Feyenoord is een sleeping giant die slechts incidenteel ontwaakt. Honderdduizenden mensen staan in de omgeving van het Stadhuis (Coolsingel) om hun favorieten te eren bij een kampioenschap of bekeroverwinning.

Fan

Fan (fan is een afkorting van fanatic) van Feyenoord zijn is niet altijd even makkelijk. Fan zijn is via via eindelijk een achterlijk duur kaartje hebben voor de wedstrijd PSV-Feyenoord, die verloren wordt met 7-2. Fan zijn is trots aan iedereen vertellen dat je naar de nieuwe Tempel gaat wanneer Feyenoord de eerste wedstrijd in het vernieuwde stadion speelt en dat dan als een drol doet tegen Willem II. Fan zijn is om half zes in de vroege ochtend in de stromende regen bij de Kuip staan voor een kaartje voor de kampioenswedstrijd in en tegen FC Groningen in 1993. Fan zijn is als klein kind huilend je buurman uitschelden als hij komt vragen wat Feyenoord heeft gedaan, terwijl hij het echt wel weet.

Fan zijn is naar Duitsland gaan met 15.000 andere gelovigen om Feyenoord te zien spelen. Fan zijn is geloven in de theorie dat Johan Cruyff voetballer van de eeuw is geworden op basis van zijn ene seizoen bij Feyenoord. Fan zijn is tegen je aanstaande schoonvader zeggen dat je al getrouwd bent met Feyenoord. Fan zijn is huilend het Hand in Hand zingen als je van Juventus wint, terwijl je zelf geen kans meer hebt om de volgende ronde te bereiken. Fan van Feyenoord zijn, klinkt dat mooi of niet dan? Echt wel!

Als fan van Feyenoord maakt men vele hoogtepunten en dieptepunten mee, maar één ding weet men na al die jaren wel. Feyenoorder ben je, je kan het niet worden. En als je zegt dat je het wel bent geworden, dan was je het altijd al. Maar het heeft gewoon iets langer geduurd voordat je het besefte. En het waardeerde.

Bron: Lunatic News
Leon FR1908
 Leon FR1908 - vrijdag 06 januari 2012 - 22:46   quote  deeplink  
Goed topic
DY
 DY - vrijdag 06 januari 2012 - 23:03   quote  deeplink  
maar dus als je nooit naar het stadion gaat ben je geen fan?
albert ten vrijde
 albert ten vrijde - vrijdag 06 januari 2012 - 23:05   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 06 januari 2012 - 23:03 schreef DY het volgende:
maar dus als je nooit naar het stadion gaat ben je geen fan?
is mening geen feit!
DY
 DY - vrijdag 06 januari 2012 - 23:11   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 06 januari 2012 - 23:05 schreef albert ten vrijde het volgende:

[..]

is mening geen feit!
ok
hotjumper
 hotjumper - vrijdag 06 januari 2012 - 23:13   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 06 januari 2012 - 23:03 schreef DY het volgende:
maar dus als je nooit naar het stadion gaat ben je geen fan?
Inderdaad..... En je moet in de oranjeboomstraat wonen.
Els
 Els - vrijdag 06 januari 2012 - 23:17   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 06 januari 2012 - 23:03 schreef DY het volgende:
maar dus als je nooit naar het stadion gaat ben je geen fan?
Waar staat dat?
FR-Henk
 FR-Henk - vrijdag 06 januari 2012 - 23:19   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 06 januari 2012 - 23:13 schreef hotjumper het volgende:

[..]

Inderdaad..... En je moet in de oranjeboomstraat wonen.
En je moet spugen richting 020.
hotjumper
 hotjumper - vrijdag 06 januari 2012 - 23:23   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 06 januari 2012 - 23:19 schreef FR-Henk het volgende:

[..]

En je moet spugen richting 020.
Hangt van de windrichting af
DY
 DY - vrijdag 06 januari 2012 - 23:24   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 06 januari 2012 - 23:17 schreef Els het volgende:

[..]

Waar staat dat?
na FAN laatste 3 alinea's.
van geil
 van geil - vrijdag 06 januari 2012 - 23:25   quote  deeplink  
en in tirol roepen dat neuzen net mollen zijn...
omdat ze boven de grond waardeloos zijn
hotjumper
 hotjumper - vrijdag 06 januari 2012 - 23:26   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 06 januari 2012 - 23:24 schreef DY het volgende:

[..]

na FAN laatste 3 alinea's.
Je haalt het uit de context...
FR-Henk
 FR-Henk - vrijdag 06 januari 2012 - 23:31   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 06 januari 2012 - 23:23 schreef hotjumper het volgende:

[..]

Hangt van de windrichting af
Hahaha!
En vooreerst de weerberichten kijken.
FR-Henk
 FR-Henk - vrijdag 06 januari 2012 - 23:32   quote  deeplink  
Al ga je nooit naar Feyenoord....Je bent Feyenoorder.
Els
 Els - vrijdag 06 januari 2012 - 23:35   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 06 januari 2012 - 23:24 schreef DY het volgende:

[..]

na FAN laatste 3 alinea's.
Honi soit qui mal y pense
FR-D@@N
 FR-D@@N - zaterdag 07 januari 2012 - 00:14   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 06 januari 2012 - 23:35 schreef Els het volgende:

[..]

Honi soit qui mal y pense
?????

verder goed topic

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op zaterdag 07 januari 2012 door FR-D@@N --
Els
 Els - zaterdag 07 januari 2012 - 00:18   quote  deeplink  
quote:
Op zaterdag 07 januari 2012 - 00:14 schreef FR-D@@N het volgende:

[..]

?????

verder goed topic
Tekst van de Orde van de Kouseband. Dus: Shame on him who thinks ill of it.
Els
 Els - zaterdag 07 januari 2012 - 01:06   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 06 januari 2012 - 23:24 schreef DY het volgende:

[..]

na FAN laatste 3 alinea's.
Om toekomstige problemen voor te zijn: als ik iets post dat je op twee manieren kunt uitleggen, en de eerste uitleg maakt je verdrietig en boos en aan het huilen, en de tweede uitleg maakt je blij, dan bedoel ik die tweede.
hotjumper
 hotjumper - zaterdag 07 januari 2012 - 01:31   quote  deeplink  
quote:
Op zaterdag 07 januari 2012 - 01:06 schreef Els het volgende:

[..]

Om toekomstige problemen voor te zijn: als ik iets post dat je op twee manieren kunt uitleggen, en de eerste uitleg maakt je verdrietig en boos en aan het huilen, en de tweede uitleg maakt je blij, dan bedoel ik die tweede.
als ik iets post dat je op twee manieren kunt uitleggen, en de eerste uitleg maakt je verdrietig en boos en aan het huilen, en de tweede uitleg maakt je blij, dan bedoel ik die eerste
Els
 Els - zaterdag 07 januari 2012 - 01:33   quote  deeplink  
quote:
Op zaterdag 07 januari 2012 - 01:31 schreef hotjumper het volgende:

[..]

als ik iets post dat je op twee manieren kunt uitleggen, en de eerste uitleg maakt je verdrietig en boos en aan het huilen, en de tweede uitleg maakt je blij, dan bedoel ik die eerste
Hahahahaha. Daarom ben ik ook het schatje van ons tweeën

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op zaterdag 07 januari 2012 door Els --
hotjumper
 hotjumper - zaterdag 07 januari 2012 - 01:37   quote  deeplink  
quote:
Op zaterdag 07 januari 2012 - 01:33 schreef Els het volgende:

[..]

Hahahahaha. Daarom ben ik ook het schatje van ons tweeën
Inderdaad...
Boudewijn
 Boudewijn - zaterdag 07 januari 2012 - 06:33   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 06 januari 2012 - 23:13 schreef hotjumper het volgende:

[..]

Inderdaad..... En je moet in de oranjeboomstraat wonen.
wat is er speciaal aan die straat?
Boudewijn
 Boudewijn - zaterdag 07 januari 2012 - 06:35   quote  deeplink  
quote:
Op zaterdag 07 januari 2012 - 00:18 schreef Els het volgende:

[..]

Tekst van de Orde van de Kouseband. Dus: Shame on him who thinks ill of it.
oftewel: Wee hij, die er slecht over denkt
dus niet dat ze je ziek wenst ofzo!
Boudewijn
 Boudewijn - zaterdag 07 januari 2012 - 06:35   quote  deeplink  
voornote:
Ik ga ff kritisch zijn omdat ik me een iets meer dan normaal in het stuk heb verdiept (het is tenslotte speciaal naar voor mij gericht). Dus voordat men meteen begint te zeggen dat ik naar het ajax forum moet ;) , het is niet als kritiek op Feyenoord bedoeld. Gewoon mijn oprechte statische (en statistische) opmerkingen...

quote:
bij de Nationale Voetbal Bond geregistreerd als Feijenoord te Rotterdam
Waarom wordt het bijna altijd(?) geschreven als Feyenoord als de officiele benaming Feijenoord is? Gemakszucht of is het een keer officieel veranderd? In de tekst na deze regel wordt ineens overgegaan naar Feyenoord en daarna weer Feijenoord.

quote:
Voor het eerst speelde Feyenoord in het heilige rood-witte shirt met zwarte broek
Waarom de 'heilige' kleuren rood-wit/zwart? Is dat iets bijbels (nog nooit gelezen dus zou kunnen) of is de kleurcombinatie inmiddels voor Feyenoord heilig gemaakt en was daar in het begin nog niet zoveel sprake van?

quote:
Sinds de opening in 1937 speelt Feyenoord zijn wedstrijden in één van de bekendste stadions van Europa De Kuip. Het stadion van Feyenoord kreeg deze bijnaam vanwege de badkuipachtige vorm
Bij nazoeken omdat ik meer wilde weten over de term 'De Kuip' lees ik dat het eigenlijk 'Stadion Feijenoord' heet en is 'De Kuip' de volksnaam. Het stukje klopt dus niet wat dat betreft. Was de benaming 'De Kuip' er al vanaf het begin of is dat pas later ontstaan?
En statistisch gezien, hoe weet je dat de kuip 'een van de bekendste stadions van Europa' is? Is er een officiele ranglijst? Was deze opmerking niet het geval, zeg 10 jaar terug maar inmiddels ietwat achterhaald?

quote:
De allereerste hoofdprijs werd door Feyenoord behaald in 1924 door ongeslagen elf nationale bekers binnengehaald, waarvan de eerste in 1930
Deze zin klopt niet helemaal. 1924 dus eerste kampioenschap, was dat ongeslagen? En wat wordt bedoeld met 11 nationale bekers? Tot nu toe?

quote:
onder leiding van de legendarische trainer Ernst Happel
Iets voor een 'Feyenoord Historische Helden deel X' topic: Ernst Happel, en waarom is hij legendarisch. (FR-Roel???? Waar blijft het officiele deel 1??)

quote:
Het Feyenoord Legioen
Hier wordt de benaming 'Het Feyenoord Legioen' als officiele benaming aangeduidt (met hoofdletters) maar bijvoorbeeld op wikipedia (en ook in mijn gedachten) het het officieel(?) 'Het Legioen'.

quote:
Feyenoorder ben je, je kan het niet worden. En als je zegt dat je het wel bent geworden, dan was je het altijd al. Maar het heeft gewoon iets langer geduurd voordat je het besefte.
Dit is een leuke opmerking! Had ik hier nog niet eerder gelezen... (maar lees dan ook niet alles dus waarschijnlijk ligt dat aan mij)
FR-Elmo
 FR-Elmo - zaterdag 07 januari 2012 - 08:41   quote  deeplink  
quote:
Op zaterdag 07 januari 2012 - 06:35 schreef Boudewijn het volgende:
voornote:
Ik ga ff kritisch zijn omdat ik me een iets meer dan normaal in het stuk heb verdiept (het is tenslotte speciaal naar voor mij gericht). Dus voordat men meteen begint te zeggen dat ik naar het ajax forum moet ;) , het is niet als kritiek op Feyenoord bedoeld. Gewoon mijn oprechte statische (en statistische) opmerkingen...

[..]

Dit is een leuke opmerking! Had ik hier nog niet eerder gelezen... (maar lees dan ook niet alles dus waarschijnlijk ligt dat aan mij)
Wanneer zal ik je bellen voor de 10 vragen Boudewijn?
Els
 Els - zaterdag 07 januari 2012 - 09:26   quote  deeplink  
1 de naam is officieel gewijzigd toen er internationaal gespeeld wordt. Feijenoord is in een aantal talen namelijk onuitspreekbaar.
2 een uitdrukking. Ze hebben het ook over de tempel aan de Maas. Het is een wat ongelukkige omschrijving van hoe belangrijk Feyenoord voor sommigen is.
3 de Kuip is de onofficiële benaming. Houden Rotterdammers van, je hebt tenslotte ook een koopgoot. Het stukje klopt dus prima, zo noemen wij de Kuip nu eenmaal. Ik noem Hotjumper hier toch ook Hotjumper, terwijl het zeer onwaarschijnlijk is dat dat zijn officiële benaming is.
4 je hebt gelijk. Volstrekt onduidelijke zin. De bron staat eronder, dus daar kun je om opheldering vragen
5 hij is legendarisch omdat hij de coach was van het eerste Nederlandse team dat een Europese en wereldbeker veroverde. Daarnaast had hij een wat ongemakkelijk karakter en zeer authentiek, wat altijd helpt bij mythevorming
6 er is geen officiële benaming voor wat hier bedoeld wordt. Zij bedoelen de supportersschare. De officiële benaming Het Legioen verwijst naar een door Feyenoord recent ingesteld fenomeen waarvan je lid kunt worden en dan bepaalde privileges hebt. Het begin van lidmaatschap van Feyenoord zeg maar.
7 eens, is wel eerder geciteerd.
hotjumper
 hotjumper - zaterdag 07 januari 2012 - 09:34   quote  deeplink  
quote:
Op zaterdag 07 januari 2012 - 06:35 schreef Boudewijn het volgende:
voornote:
Ik ga ff kritisch zijn omdat ik me een iets meer dan normaal in het stuk heb verdiept (het is tenslotte speciaal naar voor mij gericht). Dus voordat men meteen begint te zeggen dat ik naar het ajax forum moet ;) , het is niet als kritiek op Feyenoord bedoeld. Gewoon mijn oprechte statische (en statistische) opmerkingen...

[..]

Waarom wordt het bijna altijd(?) geschreven als Feyenoord als de officiele benaming Feijenoord is? Gemakszucht of is het een keer officieel veranderd? In de tekst na deze regel wordt ineens overgegaan naar Feyenoord en daarna weer Feijenoord.

omdat Feijenoord steeds meer internationaal acteert en men in het buitenland vaak moeitje heeft met ij veranderd men, in de jaren 70, officieel de naam naar Feyenoord

Waarom de 'heilige' kleuren rood-wit/zwart? Is dat iets bijbels (nog nooit gelezen dus zou kunnen) of is de kleurcombinatie inmiddels voor Feyenoord heilig gemaakt en was daar in het begin nog niet zoveel sprake van?

J moet de upgrade ook lezen; bijbel 2.0 Feyenoord.JPG

Bij nazoeken omdat ik meer wilde weten over de term 'De Kuip' lees ik dat het eigenlijk 'Stadion Feijenoord' heet en is 'De Kuip' de volksnaam. Het stukje klopt dus niet wat dat betreft. Was de benaming 'De Kuip' er al vanaf het begin of is dat pas later ontstaan?
En statistisch gezien, hoe weet je dat de kuip 'een van de bekendste stadions van Europa' is? Is er een officiele ranglijst? Was deze opmerking niet het geval, zeg 10 jaar terug maar inmiddels ietwat achterhaald?

http://www.worldstadiumdatabase.com/list-of-uefa-5-star-stadiums.htm
verder zijn er 11 international finales gespeeld


Deze zin klopt niet helemaal. 1924 dus eerste kampioenschap, was dat ongeslagen? En wat wordt bedoeld met 11 nationale bekers? Tot nu toe?

Feyenoord won reeds 14x het landskampioenschap, 11x de KNVB beker, 1x de Europacup I (de voorloper van de Champions League), 2x de UEFA Cup en 1x de wereldbeker. Mede doordat Feyenoord de eerste club was die internationaal succes boekte speelt zij historisch gezien een vooraanstaande rol in het Nederlandse voetbal.

Iets voor een 'Feyenoord Historische Helden deel X' topic: Ernst Happel, en waarom is hij legendarisch. (FR-Roel???? Waar blijft het officiele deel 1??)

onder zijn leiding haalde Feyenoord haar eerste internationale successen

Hier wordt de benaming 'Het Feyenoord Legioen' als officiele benaming aangeduidt (met hoofdletters) maar bijvoorbeeld op wikipedia (en ook in mijn gedachten) het het officieel(?) 'Het Legioen'.

dat is om voor leken het onderscheid duidelijk te maken, zodat men niet denkt dat het stadion wordt bevolkt door louter franse vreemdelingen legioeners. (hoewel men die wel kan tegen komen in de Kuip)

Dit is een leuke opmerking! Had ik hier nog niet eerder gelezen... (maar lees dan ook niet alles dus waarschijnlijk ligt dat aan mij)

Je ziet, er is nog hoop voor je

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op zaterdag 07 januari 2012 door hotjumper --
FR-Elmo
 FR-Elmo - zaterdag 07 januari 2012 - 10:04   quote  deeplink  
quote:
Op zaterdag 07 januari 2012 - 06:35 schreef Boudewijn het volgende:

Iets voor een 'Feyenoord Historische Helden deel X' topic: Ernst Happel, en waarom is hij legendarisch. (FR-Roel???? Waar blijft het officiele deel 1??)

http://forum.headliner.nl/topic-24373/
je bedoelt dit toch? of wil je wat anders?
Gyan010
 Gyan010 - zaterdag 07 januari 2012 - 10:18   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 06 januari 2012 - 22:24 schreef Els het volgende:
De club van Zuid, de club van het volk, Feyenoord Rotterdam

Door de jaren heen heeft Feyenoord een reputatie opgebouwd die zijn weerga niet kent in Nederland. De voetbalclub Feyenoord werd op 17 mei 1978 opgericht als afsplitsing van SC Feijenoord, dat onder de naam Wilhelmina werd opgericht op 19 juli 1908. De meeste spelers van Wilhelmina waren afkomstig van het in 1907 ter ziele gegane FFC. Wilhelmina speelde in rode shirts met blauwe mouwen en een witte broek.

De naam Wilhelmina werd in 1909 gewijzigd in de naam HFC (Hillesluise Football Club). Omdat de bond de naam HFC niet accepteerde vanwege het beroemde HFC uit Haarlem werd de nieuwe naam van de club RVV Celeritas. Celeritas speelde in een horizontaal geel-zwart gestreept shirt met witte broek.

Opnieuw moest de naam worden gewijzigd, aangezien er in Den Haag al een Celeritas speelde. Na stemming werd de club bij de Nationale Voetbal Bond geregistreerd als Feijenoord te Rotterdam, met als speelterrein het Afrikaanderplein (de Put).

Voor het eerst speelde Feyenoord in het heilige rood-witte shirt met zwarte broek. Ook na fusies met Crescendo (1913) en DCS (1916) bleef de naam Feijenoord gehandhaafd. De club verhuisde in 1917 naar de Kromme Zandweg.

Sinds de opening in 1937 speelt Feyenoord zijn wedstrijden in één van de bekendste stadions van Europa De Kuip. Het stadion van Feyenoord kreeg deze bijnaam vanwege de badkuipachtige vorm.

De successen

De allereerste hoofdprijs werd door Feyenoord behaald in 1924 door ongeslagen elf nationale bekers binnengehaald, waarvan de eerste in 1930 (door onder andere Ajax in Amsterdam met 2-1 te verslaan). Feyenoord haalde in 1965 voor het eerst de dubbel.

Het grootste succes uit de clubgeschiedenis werd echter behaald op 6 mei 1970 toen onder leiding van de legendarische trainer Ernst Happel het Schotse Celtic in het San Siro stadion te Milaan (Italië) met 2-1 werd verslagen. Feyenoord won, na verlenging, met 2-1, door doelpunten van Rinus Israël en Ove Kindvall. Feyenoord was hiermee de allereerste Nederlandse voetbalclub, die de Europacup voor landskampioenen naar Nederland bracht. Al winnen andere Nederlandse clubs meer Europese bekers dan Feyenoord, de allereerste zal voor altijd in Rotterdam staan.

Na de Europese doorbraak (van het gehele Nederlandse voetbal) zouden er nog een aantal internationale successen behaald worden. Zo werd het Argentijnse Estudiantes op 9 september 1970 verslagen en won Feyenoord, wederom als allereerste Nederlandse voetbalclub, de Wereldbeker. In 1974 speelde Feyenoord mee in de UEFA Cup en deze beker werd gewonnen ten koste van het Engelse Tottenham. Wederom kunnen we constateren dat Feyenoord dé trendsetter in Nederland is, want ook de UEFA Cup werd als allereerste Nederlandse voetbalclub door Feyenoord gewonnen.

Op 8 mei 2002 behaalde Feyenoord als eerste Nederlandse club in de 21e eeuw een Europese hoofdprijs. Nadat eerst het Duitse SC Freiburg, het Schotse Rangers, PSV en het Italiaanse Inter opzij werden gezet, werd Borussia Dortmund met 3-2 verslagen in de eigen Kuip en mocht de UEFA Cup toegevoegd worden aan de rijke geschiedenis van Feyenoord.

De dieptepunten

Na de succes periode in de jaren 70 is het bergafwaarts gegaan met Feyenoord en werden er slechts incidenteel prijzen gewonnen. Zo werd sinds die succesvolle periode het landskampioenschap slechts drie maal behaald en de nationale beker zes maal.In 1991 won Feyenoord wel als allereerste Nederlandse club de Supercup door PSV te verslaan met 1-0 in de Rotterdamse Kuip. Maar ondanks deze mindere periodes, waarin Feyenoord eind jaren 80 zelfs op de rand van de afgrond heeft gestaan, heeft men altijd kunnen bouwen op iets speciaals: Het Feyenoord Legioen!

Het Legioen

Door de jaren heen heeft het Feyenoord Legioen een reputatie opgebouwd in Nederland (en ook daarbuiten), die door geen andere Nederlandse club is overtroffen. Nergens in Nederland spreekt men zo over de supporters als de Feyenoord supporters. Nergens in Nederland is er een club waar zo veel fanatisme te zien is als in de Kuip. Nergens in Nederland is er een supportersschare die leeft op hoop. Nergens in Nederland is er een club die voor de zoveelste keer een nieuw elftal presenteert, waardoor de supporters weer grote verwachtingen hebben.

Het Feyenoord legioen reist sinds jaren massaal met de club mee, in binnen- en buitenland. Een mooi voorbeeld zijn de twee schepen die in mei 1963 (de Groote Beer en de Waterman), naar Lissabon gingen, afgeladen met duizenden Feyenoord supporters.

Feyenoord speelde daar de halve finale voor de Europacup I (voor landskampioenen) tegen Benfica. Naast deze tocht over het water, gingen vele supporters met de trein, bus en auto richting Portugal.

Door de jaren heeft Feyenoord ook een beruchte aanhang gekregen die uiterst gewelddadig kan zijn. De eerste grote ongeregeldheden vonden plaats tijdens de wedstrijd tegen Tottenham in 1974. Vak S, het toenmalige staanvak achter het doel, werd een begrip in Nederland in de jaren tachtig en wanneer Feyenoord ergens op bezoek kwam was het vaak vrouwen en kinderen eerst in die steden.

Later werd door allerlei oorzaken de naam Vak S niet meer gebruikt, maar in de jaren negentig werd SCF (Sportclub Feijenoord) het kenmerk van de harde kern. Kenmerkend voor leden van de SCF is de tattoo op de onderarm.

Door het gewelddadige verleden van Feyenoord in Gladbach, Stuttgart, Bremen, Düsseldorf en Leverkusen heeft Feyenoord de eerste plaats bereikt op de lijst van de UEFA voor wat betreft de gewelddadige aanhang.

Feyenoord staat niet alleen bekend om de gewelddadigheden, maar ook om de onvoorwaardelijke steun van de supporters. Feyenoord is een sleeping giant die slechts incidenteel ontwaakt. Honderdduizenden mensen staan in de omgeving van het Stadhuis (Coolsingel) om hun favorieten te eren bij een kampioenschap of bekeroverwinning.

Fan

Fan (fan is een afkorting van fanatic) van Feyenoord zijn is niet altijd even makkelijk. Fan zijn is via via eindelijk een achterlijk duur kaartje hebben voor de wedstrijd PSV-Feyenoord, die verloren wordt met 7-2. Fan zijn is trots aan iedereen vertellen dat je naar de nieuwe Tempel gaat wanneer Feyenoord de eerste wedstrijd in het vernieuwde stadion speelt en dat dan als een drol doet tegen Willem II. Fan zijn is om half zes in de vroege ochtend in de stromende regen bij de Kuip staan voor een kaartje voor de kampioenswedstrijd in en tegen FC Groningen in 1993. Fan zijn is als klein kind huilend je buurman uitschelden als hij komt vragen wat Feyenoord heeft gedaan, terwijl hij het echt wel weet.

Fan zijn is naar Duitsland gaan met 15.000 andere gelovigen om Feyenoord te zien spelen. Fan zijn is geloven in de theorie dat Johan Cruyff voetballer van de eeuw is geworden op basis van zijn ene seizoen bij Feyenoord. Fan zijn is tegen je aanstaande schoonvader zeggen dat je al getrouwd bent met Feyenoord. Fan zijn is huilend het Hand in Hand zingen als je van Juventus wint, terwijl je zelf geen kans meer hebt om de volgende ronde te bereiken. Fan van Feyenoord zijn, klinkt dat mooi of niet dan? Echt wel!

Als fan van Feyenoord maakt men vele hoogtepunten en dieptepunten mee, maar één ding weet men na al die jaren wel. Feyenoorder ben je, je kan het niet worden. En als je zegt dat je het wel bent geworden, dan was je het altijd al. Maar het heeft gewoon iets langer geduurd voordat je het besefte. En het waardeerde.

Bron: Lunatic News
Mooie topic. Goed stuk.
Stylzz
 Stylzz - zaterdag 07 januari 2012 - 11:16   quote  deeplink  
quote:
Op zaterdag 07 januari 2012 - 01:06 schreef Els het volgende:

[..]

Om toekomstige problemen voor te zijn: als ik iets post dat je op twee manieren kunt uitleggen, en de eerste uitleg maakt je verdrietig en boos en aan het huilen, en de tweede uitleg maakt je blij, dan bedoel ik die tweede.
Ik meestal de derde maar die snapt geen hond.
Geboren in Rotterdam
 Geboren in Rotterdam - zaterdag 07 januari 2012 - 12:28   quote  deeplink  
Wat betekent Feijenoord voor die hondstrouwe supporters? Feijenoord is religie, daarom schrijf ik het principieel dan ook niet met "Y". De Kuip is onze Tempel, nee meer dan dat, het is onze Hemel (al beleven we hem bij een nederlaag soms als een hel) en we aanbidden onze afgoden, de spelers (en soms vervloeken we ze). En dan hebben we ook nog een alleswsetende engel: ELS. Ze wsaakt als een soort heilige moeder over dit forum. En wij de supporters zijn de apostelen die overal en altijd het Feijenoord-evangelie zullen verkondigen. Feijenoorder blijf je tot je je laatste adem uitblaast. Misschien voor buitenstaanders (en Boudewijn) niet te begrijpen, die denken dat we gestoord zijn en daarin hebben ze ook nog eens een keer gelijk, maar wel een prettige en zalige gestoordheid. Amen
hotjumper
 hotjumper - zaterdag 07 januari 2012 - 12:31   quote  deeplink  
Misschien wordt Boudewijn wel erg opgewonden van zijn postzegelverzameling, iederéén heeft toch wel een passie?
T-FeYeN00rD
 T-FeYeN00rD - zaterdag 07 januari 2012 - 13:56   quote  deeplink  
quote:
Op zaterdag 07 januari 2012 - 09:34 schreef hotjumper het volgende:
J moet de upgrade ook lezen; bijbel 2.0 [ afbeelding ]
Bijbel heeft nog een updrade nodig. De Guzman staat er nog tussen...
albert ten vrijde
 albert ten vrijde - zaterdag 07 januari 2012 - 14:55   quote  deeplink  
quote:
Op zaterdag 07 januari 2012 - 13:56 schreef T-FeYeN00rD het volgende:

[..]

Bijbel heeft nog een updrade nodig. De Guzman staat er nog tussen...
3.0 komt binnenkort uit?
Stylzz
 Stylzz - zaterdag 07 januari 2012 - 16:33   quote  deeplink  
quote:
Op zaterdag 07 januari 2012 - 12:31 schreef hotjumper het volgende:
Misschien wordt Boudewijn wel erg opgewonden van zijn postzegelverzameling, iederéén heeft toch wel een passie?
Misschien leest ie die wel..
Henny
 Henny - dinsdag 10 januari 2012 - 20:38   quote  deeplink  
Ik krijg ontzettende last van diarree als ik posts van Boudewijn leest. Zou een letselschade advocaat mogelijkheden zien om hem een poot uit te draaien voor de lichamelijke klachten die zijn posts mij bezorgen.

Goede topic Els.

Plaats een reactie:
 Je naam (of nickname) (verplicht)
 Je e-mail adres (wordt nooit getoond maar moet wel werken!)
 Vul de volgende code hier in: 3165
Ik ga akkoord met de algemene voorwaarden en algemene forum regels.
Headliner: Feyenoord Nieuws Plaats een nieuw antwoord  

Index / Sport / Voetbal / Feyenoord / topic: Voor Boudewijn









0.0068461