BETA
Home  |  Inloggen  |  Registreer  |  Zoeken
Index / Sport / Voetbal / Ajax / topic: Verandermanagement column

Headliner: Ajax Nieuws Plaats een nieuw antwoord  
MCHolland
 MCHolland - maandag 09 januari 2012 - 22:07   quote  deeplink  
Ik volg sinds een aantal weken de nieuwe columnisten website op wijzijnajaxamsterdam.nl
Hij is volgens mij nog niet zo bekend. Maar wel een aanrader. Ze werken met een archief dus je kan alles terug lezen. Ik geef ze een kans want ik lees ze met veel plezier.

Er staat nu een prachtig stukje over verandermanagement waar mijnheer Ten Have de hoofdrol speelt.

quote:
Verandermanagement

Professor Ten Have beoordeelt Ajax Voorzitter Ten Have!

Veranderen, veranderen, veranderen... wat kan ik dit jaar weer eens lekker gaan veranderen? Met deze prangende vraag werd Steven ten Have wakker en hij besloot de kranten eens rustig na te lezen wat er volgens zijn foutloze verandertechnieken beter kan in ons land.

Het is immers aan Steven, en aan niemand anders, om de wereld te veranderen.

Iets met de eurocrisis wellicht? Of zal ik hoogstpersoonlijk de Arabische Lente veranderen?
Ik kan het namelijk beter, ik weet hoe het moet, ik ben de Verander God.

De staatsbank stuurt Steven iedere dag, per expresse, het Financieel Dagblad. Dat moet natuurlijk, want Steven wil iedere dag kijken of er al iets veranderd is.. Zijn oog valt op een kritische noot van AEGON directeur Jan Driessen. Hij twijfelt over de toekomst van AEGON als hoofdsponsor van Ajax... Hé, daar verandert iets.. of wellicht moet ik daar iets veranderen?

Steven trok zijn Verander Cape aan, masker op, en in de startblokken om de situatie bij Ajax eens goed onder de loep te nemen. En we beginnen Top-Down schreeuwde hij terwijl hij uit het raam sprong, op naar zijn volgend veranderavontuur.

Maar wie is toch deze Caped Crusader, hij die ons redt van eentonigheid, sleur en vastgelopen bedrijfsprocessen? Wie is deze Professor Ten Have dat hij ongevraagd Voorzitter Ten Have kan beoordelen, en misschien zelfs wil veranderen?

Professor Steven Ten Have is niet geboren als Verander God, nee daar heeft hij heel wat voor moeten veranderen. Hij veranderde van de Universiteit van Utrecht, naar Nyenrode en door naar de Technische Universiteit Twente.. Tot slot ging hij aan de slag bij de Vrije Universiteit om daar hoogstpersoonlijk de opleiding Verandermanagement te veranderen.

De kernpunten van deze Master opleiding zijn de criteria die Professor Ten Have gebruikt om de voorzitter Ten Have eens goed door de mangel te halen. Het is toch te gek om los te lopen dat een van Europa s mooiste sponsorcontracten onder druk komt te staan?

1. Hoe kan ik het verandervermogen van de organisatie vaststellen en ontwikkelen?

Dit eerste punt is eenvoudig te controleren. Professor Ten Have vindt via Google diverse artikelen over de jarenlange misère bij Ajax. Wie herinnert zich niet die kak-advocaat die zichzelf voorzitter noemde? Of het voorpagina gevecht tussen De Telegraaf en Rick van den Boog? Het verandervermogen bij Ajax is op zijn minst tricky te noemen, iets waar dus niet te makkelijk over gedacht moet worden.

2. Hoe identificeer ik blokkades en valkuilen in het proces van strategie en besluitvorming?

Ha, nog een eenvoudige opgave voor Professor Ten Have. Ajax kent vele valkuilen. Het meest memorabele moment was toen Co Adriaanse, Marco van Basten een Paard noemde. Een icoon bij naam en toenaam aanvallen, dat was overduidelijk een valkuil. Godzijdank heeft iemand anders dat leergeld al betaald.

3. Hoe vertaal ik de strategie naar alle niveaus van de organisatie?

Een nieuwe koers, een andere strategie, hoe krijg je de organisatie mee? Voor voorzitter Ten Have was dit een gemakkelijke taak. Immers, Ajax had al een nieuw plan opgesteld, nota bene onder leiding van een van s werelds grootste experts. Eigenlijk staat de organisatie al. Er is een nieuw technisch hart met oud-voetballers, waar iedere club ter wereld zijn vingers bij af zou likken.

4. Hoe kies ik de juiste stijl van leiderschap bij verandering?

Bij zijn aanstelling bij Ajax sprak voorzitter Ten Have enkele wijze woorden:
Soms heeft een bedrijf even rust nodig. Als commissaris moet je dat zien
Professor Ten Have glimlachte en zag dat het goed was.

5. Waarom is cultuurverandering zo moeilijk?

Ajax is samen met de beste club uit Rotterdam een van de oudste voetbalclubs in Nederland. En veranderen gaat niet over een nacht ijs. En tja, resultaten uit het verleden bieden wel garantie voor De Toekomst. Leren van eerdere situaties, daar hoef je geen universiteit voor achter je naam te hebben. Fouten als ereleden besmeuren, gemaakte afspraken ondermijnen... dat zou Voorzitter Ten Have nooit gebeuren.

6. Welke aanpakken zijn er voor het implementeren van veranderingen?
Voorzitter Ten Have is kort van stof: eenheid van leiding, dat blijft belangrijk

Onze superheld Professor Ten Have zit er op 7 december 2011 verslagen bij. Hij is toeschouwer in Haarlem bij de rechtszaak die Johan Cruijff en 14 andere Ajax iconen tegen Voorzitter Ten Have hebben aangespannen. Na een half jaar al. Altijd die eeuwige vraag: Waarom mislukt 70 procent van alle veranderingen?
Professor Ten Have schuift Voorzitter Ten Have een briefje toe, Bleker style:
als je wil mag je met je moeder bij mij de opleiding Verandermanagement volgen.

John Kirwan

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op donderdag 12 januari 2012 door Boudewijn --
W. Verhoek. (hehehe)
 W. Verhoek. (hehehe) - dinsdag 10 januari 2012 - 00:09   quote  deeplink  
De andere manager in de RvC "die weet hoe je een organisatie runt" is Paul Romer.

Paul Witteman : Hoelang is Paul Romer eigenlijk nog lid van de Raad van Commissarissen?
Paul Romer : Zolang "de opdrachtgever" mij daar wil hebben....

http://pauwenwitteman.vara.nl/Fragment-detail.1548.0.html?&tx_ttnews%5Btt_news%5D=24089&tx_ttnews%5BbackPid%5D=116&cHash=ecd11a9a25255a20fec9b281f2d2e059 (vanaf 17.00)

Romer zit er nog steeds. De simpele vraag is dus "Wie is de opdrachtgever"?

De ledenraad is het niet want die hebben de RvC verzocht op te stappen, de bestuursraad is het niet want die hebben toegezegd de RvC naar huis te sturen, de supporters zijn het niet want die hebben een open brief geschreven waar geen woord Spaans bij zat, de ondernemingsraad is het niet want die kiezen geen partij, de aandeelhouders zijn het niet want dan hadden ze dat wel gezegd tijdens de Aandeelhoudersvergadering, de sponsors zijn het niet want die bemoeien zich niet met interne zaken van Ajax (zo laat Romer weten bij Pauw en Witteman).

Kortom WIE IS DE OPDRACHTGEVER? Anyone?

Of is die Romer gewoon een hypocriete leugenaar en de zoveelste clown die met 2-componentenlijm aan het pluche zit vastgekleefd?
nora
 nora - dinsdag 10 januari 2012 - 11:13   quote  deeplink  
De opdrachtgever is Louis ha ha
ALTIJD PRIJS IN DE K
 ALTIJD PRIJS IN DE K - zaterdag 14 januari 2012 - 13:10   quote  deeplink  
slotje.
Joop Esselbrugge
 Joop Esselbrugge - zondag 22 januari 2012 - 22:13   quote  deeplink  
Ik begrijp niet dat de rest van de commisarissen zich zo laten gebruiken door dseze Proffesser schandelijk om het bedrijf Ajax zo op koste3n te jagen aqlleen om je zin te krijgen (en Dan.)de club met de rotzooi laten zitten,

Plaats een reactie:
 Je naam (of nickname) (verplicht)
 Je e-mail adres (wordt nooit getoond maar moet wel werken!)
 Vul de volgende code hier in: 3145
Ik ga akkoord met de algemene voorwaarden en algemene forum regels.
Headliner: Ajax Nieuws Plaats een nieuw antwoord  

Index / Sport / Voetbal / Ajax / topic: Verandermanagement column

0.0097870