|
|
|
baco74
|
|
|
Ik zie vele mooie columns en interviews voorbij komen op dit forum, echter voor iedere column zie ik een topic opgestart worden. Zou het niet overzichterlijker zijn om deze stukken tekst op één topic te plaatsen of in een al bestaand topic wat de strekking van het interview of de column aangaat, uiteraard met bronvermelding. |
|
|
|
|
baco74
|
|
|
Beetje lang maar wel mooi interview. Welliswaar het verhaal van één zijde, maar geeft toch wel aan hoe het plan van Cruijff wordt door de huidige (interim-)directie wordt in- en doorgevoerd en hoe de mensen op De Toekomst het werk onmogelijk wordt gemaakt. Ben dan ook erg benieuwd naar de uitspraak van het hoger beroep van vandaag, of de manier van werken met de botte bijl wordt door gezet door de nieuwe directie of dat Johan's plan nu eens uitgevoerd kan worden zonder de nodige tegenstrubbelingen.
STURKENBOOM SPEELT MET MENSEN Interview met Derk Kloet door Sam van Raalte en Sjoerd Valkering op AjaxShowtime.com.
Derk de Kloet kwam in december in het nieuws omdat hij het eerste slachtoffer was van de komst van Martin Sturkenboom als directeur van Ajax. De Kloet, die als procesbegeleider een belangrijke spil was in het plan-Cruijff, werd op non-actief gesteld. Zonder uitleg wees de directie hem de deur.
De Kloet heeft zich vervolgens op de vlakte gehouden wat betreft deze kwestie en heeft bewust aanvragen van verschillende media om uitleg te geven naast zich neer gelegd. In gesprek met AjaxShowtime.com vertelt de procesbegeleider nu uitgebreid zijn verhaal. Van het eerste contact met Ajax, tot aan het ontslag door Sturkenboom, alles komt op tafel.
De Kloet kwam donderdagmiddag even na vieren het kantoor van AjaxShowtime.com in Amsterdam Zuid-Oost binnen. Hij belde al exact om vier uur om te laten weten dat hij iets later zou zijn dan afgesproken. De Kloet liep na binnenkomst een rondje door de redactieruimte van 140 m2 en genoot even van het uitzicht op onder meer de Arena en De Toekomst. Na een kort praatje legde hij zijn jas neer, nam een zwart bakkie uit een Ajax-beker en ging er voor zitten. Hij was netjes gekleed in pak. Dat was niet de bedoeling, verontschuldigt De Kloet zich met een glimlach, 'maar ik had hiervoor een afspraak. Als redacteuren Sam van Raalte en Sjoerd Valkering ook de benodigde brandstof hebben en de hond lekker ligt te slapen in zijn bench, kan de voicerecorder aan. We trappen af.
Ajax benaderde De Kloet De periode waarin De Kloet werkzaam was voor Ajax is begonnen aan het einde van 2007. Vanwege vermeende problemen met mentale weerbaarheid wat betreft het eerste elftal werd er door de toenmalige directie contact met de procesbegeleider gezocht. De Kloet: Goed, laat ik maar bij het begin beginnen. Ik ben binnen gekomen bij Ajax onder directeuren Maarten Fontein en Martin van Geel in 2007. Die hadden van me gehoord en hebben mij destijds gevraagd om mijn visie te geven op mentale weerbaarheid. Hennie Henrichs (momenteel voorzitter van de bestuursraad red.) zat destijds in de Raad van Commissarissen. Ajax verloor te veel punten in kleine wedstrijden en ze verloren op 1 punt het kampioenschap, dus ze wilden dat ik langs kwam om mijn visie met hen te delen. Dat wilde ik natuurlijk heel graag want Ajax is toch je club en als Ajax belt ga je harder lopen! Dus dat heb ik toen gedaan.
Na een leuk gesprek met de directie kwam daar een overeenkomst uit, want mijn visie op mentale weerbaarheid werd door zowel Fontein als Van Geel enthousiast ontvangen. Ik had ook een gesprek met Henk ten Cate, die destijds trainer was, en die heeft mijn komst goedgekeurd, vertelt De Kloet verder. Er werd contact met mij gezocht vanwege de prestaties van het eerste elftal, maar ik heb van het begin af aan aangegeven: ik ben een bouwer, ik werk aan een hele cultuur die nodig is om mentale weerbaarheid te kweken en het is dus goed om daar in de jeugdopleiding al mee te beginnen. Ajax moet het hebben van de jeugdopleiding, dus konden we beter met de jeugd beginnen waardoor de jeugdspelers veel beter gewend zijn om met bepaalde aspecten om te gaan. Vervolgens zou er dan een ander klimaat gecreëerd worden. Ik heb toen ook een splitsing gemaakt tussen het curatieve en het preventieve, dus tussen iets oplossen en iets voorkomen. Ik zit aan de preventieve kant. Ik heb het breder getrokken.
De rol van De Kloet De Kloet ging aan de slag op sportpark De Toekomst om de jeugdopleiding van Ajax te verbeteren. Daar kwam hij voor het eerst in contact met Frank de Boer en Wim Jonk, die momenteel in het technisch hart van Ajax zitten, maar toen nog jeugdtrainer waren. De Kloet werd in tegenstelling tot wat er in de media werd gemeld bij Ajax niet alleen gezien als een mental coach. Het heeft al verschillende namen gehad: mental coaching, mentale proces begeleider. Nou waar gaat het om? Een cultuur bouwen!, verduidelijkt hij zijn rol. De talenten moeten in een cultuur komen waarin ze weten dat fouten maken mag. Ouders leren dan bijvoorbeeld wat het is om een kind te hebben met zon exceptioneel talent. Wat sta je langs de zijkant te doen? Wat is de druk die jij je kind oplegt? Veel ouders gaan nog even als de trainer klaar is met zijn training in de auto alles dunnetjes over doen, waardoor die kinderen in een soort constante druk leven. Daar moeten we het over hebben en dat is wat ik doe.
De Kloet vervolgt: Ik zeg altijd: de mental coach van de voetballer is de trainer zelf. Ik zie in mentale begeleiding van spelers dus een enorme rol voor de trainer weggelegd. Vanaf de B-jeugd/C-jeugd moeten de spelers zelf leren om met hun sport om te gaan en hoe ze leven als professional. Vanaf de B1 kan je daar heel specifiek aan gaan werken. Daaronder, dus voor de jongere spelers, is ontzettend veel werk voor de trainers weggelegd. Dus hoe praat de trainer? Hoe is hij didactisch in staat om zijn boodschap over te brengen? Wat doet hij zelf? Dus daar komt het coach de coach-programma vandaan. Het wordt heel divers. Dat moet je met elkaar doen. Toen ik aantrad was het veel te veel medisch bekeken. Je had een probleem en dat probleem moet opgelost worden, maar als je een probleem hebt, dan ben je eigenlijk al te laat. In die tijd had ik dus sessies met de trainers om het over de verbetering van de jeugdopleiding te hebben. Wim Jonk, Frank de Boer, Bryan Roy en noem ze maar op; ik praatte met hen allemaal over hoe je spelers en trainers beter kunt maken. Met Jonk had ik destijds een hele goede klik en extra veel contact over dat onderwerp.
De Kloet kreeg echter veel weerstand vanuit een andere hoek. Ik zou met Jan Olde Riekerink (destijds hoofd opleidingen Ajax red.) aan de slag gaan. Dat is eigenlijk nooit echt van de grond gekomen. Ik heb heel veel weerstand gehad, sowieso van de medisch staf. Ze zeiden bij Ajax: "Alles wat met mentale aspecten te maken is voor de medische staf." En ik zei: Laten we nou een team gaan bouwen. Met elkaar, dat je elkaars expertise leert kennen en in gaat zetten wanneer je het nodig hebt. Het is natuurlijk flauwekul om te zeggen: Je hebt Derk de Kloet en die gaat alles doen. Dat is een beetje magertjes hè? Ik bedoel, zo meteen vindt iemand mij niet leuk, of is het toch iets medisch of is het de trainer die daar iets belangrijks in kan doen. Of misschien wel een fysiotherapeut. Er zijn zoveel mensen die aanwezig zijn die iets kunnen doen, zegt De Kloet, die daarmee al een link legt met het wiel-structuur van het plan-Cruijff.
Blind steekt er een stokje voor De sympathieke De Kloet ondervindt niet alleen tegenwerking van de medische staf, maar ook van Danny Blind, wat uiteindelijk resulteert in een eerste afscheid van Ajax. De Kloet: Toen de tijd van Marco van Basten aanbrak (juli 2008 red.) werd Danny Blind technisch manager. Ik had met Jan Olde Riekerink en Henri Van der Aat (toen al directeur red.) afgesproken het plan op de Toekomst door te gaan zetten en de ArenA er meer bij te betrekken. De Toekomst en de ArenA zouden dan samen in het plan betrokken worden. Op donderdagavond heb ik gebeld met Henri (Van der Aat red.) en die zei dat we het gingen doen. Echter, maandag na het weekend kreeg ik te horen dat we het niet meer zouden doen. Waarom? Het kwam er op neer dat Danny (Blind red.) het niet goed vond.'
Toen kwam de directie met een voorstel om mijn gangbare werkzaamheden te staken en om alleen les te geven aan het Ajax College. Dit was een functie die eigenlijk gewoon door een leraar uitgevoerd had kunnen worden, dus daar heb ik toen nee tegen gezegd. Een leuk initiatief, maar daar vond ik me niet geschikt voor. Ik wilde mijn andere werkzaamheden voor Ajax voortzetten. Dat voorstel was niet wat ik kan en wat ik kom doen bij de club. Dus toen ben ik afgezwaaid bij Ajax, maar heb ik nog wel contact met Jonk en andere jeugdtrainers (o.a. Bryan Roy en Bob de Klerk) gehouden.
Terugkeer van De Kloet Het contact tussen De Kloet en enkele jeugdtrainers bleef in stand en met name met Wim Jonk onderhield De Kloet een goed contact, wat uiteindelijk zou resulteren in de terugkeer van De Kloet bij Ajax in 2011. In april 2011 belde Wim Jonk me weer op. Hij vertelde me toen dat hij met onder meer Johan Cruijff en Dennis Bergkamp bezig was met een nieuw plan voor Ajax: het plan-Cruijff, vertelt De Kloet. Jonk wilde dat ik in het plan meedeed en de procesbegeleiding ging doen en heeft dat met van der Aat overlegd, dus om een ontwikkelplan te maken voor de trainers, spelers, ouders en ons allemaal bij Ajax. Toen zijn we met de club-Cruijff, om het zo maar even te zeggen, aan de gang gegaan en ben ik dus in ere hersteld bij Ajax. Uiteindelijk zijn we echt officieel van start gegaan toen Dennis Bergkamp en Wim Jonk in juni groen licht kregen van Ajax. Ik heb een begin gemaakt om van het oude naar het nieuwe denken te gaan.'
Van der Aat wil alles faciliteren Henri Van der Aat, die mij ook zag zitten, speelde een hele gekke rol. Die heeft voortdurend gezegd dat er een basispot was. Maar uiteindelijk heeft hij - daar later in de rechtzaak afstand van genomen - gezegd dat alles wat Wim en Dennis, oftewel de opleiding en het technisch hart, nodig zouden hebben gefaciliteerd zou worden. Daar zou hij geld voor vrijmaken. Uiteindelijk zijn de condities waar we voor aan de slag gingen vrijwel dezelfde geweest als waar ik eerder, in 2007, al voor werkte. Dus het is niet extra veel en ik heb er geen misbruik van gemaakt. Dezelfde afspraken had ik al onder Fontein en Van Geel. Niks nieuws onder de zon. Ze weten wat ik doe, ze weten wie ik ben en waar ik voor sta. Van der Aat heeft dat allemaal laten gebeuren. We hebben afspraken gemaakt, ook waar Van der Aat van wist. Toen Sturkenboom kwam, is dat allemaal in het niet gevallen.'
Entree van Sturkenboom Op 16 november 2011 trad Martin Sturkenboom in dienst als directeur bij Ajax. Al snel zou dit resulteren in een conflict tussen Sturkenboom en De Kloet. De Kloet legt uit: Ik werkte vanaf juni 2011 in principe elke week 30 uur voor Ajax contractueel gezien. Ik maakte altijd meer uren dan die 30 uur, echter als ik er over heen ging, dan factureerde ik die extra uren niet. Dat is logisch. Ik werk altijd heel integer, maar toen Sturkenboom kwam heeft hij mijn werk zonder pardon gekeeld. Dat ging als volgt: Ik heb op 25 november 2011 een gesprek gehad met Sturkenboom. Hij vertelde letterlijk: Je krijgt betaald waar je voor gewerkt hebt!. Dat lijkt mij nogal logisch, zegt De Kloet die zijn schouders ophaalt over de aparte opmerking van Sturkenboom.
De Kloet gaat verder: Maar er moesten nieuwe afspraken over mij gemaakt worden wat betreft de toekomst. Daarom wilde hij met Jonk alleen een gesprek gaan voeren over mij, wat Jonk en ik prima vonden. Dat gesprek tussen Jonk en Sturkenboom heeft echter nooit plaatsgevonden: ik werd plotseling op non-actief gesteld. Dat bleek uit het gespreksverslag dat ik kreeg. Maar dat heeft hij nooit tegen mij gezegd.
Nadat hij was weggestuurd ontstond er een conflict over een factuur die De Kloet aan Ajax stuurde. De Kloet legt uit: Toen ik de laan werd uitgestuurd was de maand november al afgelopen, dus ik stuurde Ajax nog wel een factuur op voor mijn werk van de maand november met de gedachte van: ontzettend jammer dat ik weg moet, maar ik krijg nog betaald voor waar ik voor gewerkt heb. Sturkenboom had me immers beloofd me in ieder geval uit te betalen voor wat ik gewerkt had, gaat De Kloet verder. Ik heb die maand november echter nooit uitbetaald gekregen. Die maand is gewoon van me gepikt, zo voelt dat ten minste. Dat is gewoon niet eerlijk en kinderachtig geweest van de directeur van Ajax. Daar komt het volgende nog bij: toen ik die factuur had gestuurd, kreeg Jonk zijn tweede gele kaart van Sturkenboom. Dat was een factuur van mij aan Ajax, gericht aan de crediteurenadministratie, welke uiteindelijk op het bordje van Jonk moest belanden. Echter, Jonk heeft die factuur nooit gezien. Die is gefilterd bij de crediteurenadministratie. Waarom zou Jonk dan, onder andere voor dit incident, een gele kaart moeten krijgen?
Dit was echter nog niet alles. De Kloet werd ook verzocht om zich volledig afzijdig te houden wat betreft het beleid op de Toekomst via een brief van Sturkenboom. Ik kreeg ook nog eens een boze brief van Sturkenboom waar in stond dat ik geen facturen meer mocht sturen, vertelt De Kloet. Sturkenboom zei dat hij daar duidelijk in was geweest, wat dus niet waar is. Sturkenboom speelt met mensen, daar zijn nu wel genoeg voorbeelden van. Deze manier van werken, die drijft op autoriteit, macht, straffen en afrekenen, is totaal uit de tijd. Vroeger, in de jaren 50, konden dit soort mannen gewoon hun gang gaan maar die tijd is voorbij. Het ironische is dat Ajax zelf in haar strategisch beleidsplan 2009-2014 heeft opgeschreven dat het over moest zijn met de afrekencultuur omdat te veel de angst regeert. Ook staat daar in dat Ajax af wil van de organisatie die te veel op hierarchie is gestoeld. Alleen stond daar dus niet in hoe je dat moest bewerkstelligen. Het plan Cruijff was daarvoor de oplossing. Het gekke is dus dat de huidige directie en RvC met het aanstellen van een dictatoriaal type als Sturkenboom en met de roep om sterk leiderschap, haar eigen beleid ondermijnt. Het is te gek voor woorden.
Hij vervolgt: Sturkenboom gedraagt zich heel onprofessioneel en is zowel verbaal als in zijn houding erg agressief en dominant. Hij zei dat ik een gepasseerd station was en dat hij niet meer over me zou spreken. Ook was ik niet meer welkom op de Toekomst in een andere rol dan een supporter. Dat is heel wrang. Ik werd als procesbegeleider gewoon uit de organisatie gesneden, zodat daarmee weer een stuk van het plan-Cruijff gekeeld werd.
Ik laat Bergkamp en Jonk niet vallen Zoals bekend heeft De Kloet zich na deze heisa rustig gehouden in de media. Volgens De Kloet zou een persoonlijke vete tussen hem en Sturkenboom namelijk enkel roet in het eten gooien voor Jonk en Bergkamp: Ik heb me na deze acties van Sturkenboom rustig gehouden. Ik stelde me even ondergeschikt op aan het plan-Cruijff en wilde geen olie op het vuur gooien voor Jonk en Bergkamp. Ik heb vertrouwen in Jonk en Bergkamp en denk dat Sturkenboom er niet lang zal zitten bij Ajax, dus het had geen zin om er een persoonlijke strijd van te maken. Ik verwacht ooit weer in dienst te treden bij Ajax, een andere club hoeft ook niet aan te kloppen: ik werk voor Ajax. Dit plan moet bij Ajax tot stand komen. Ik laat Jonk en Bergkamp en alles wat voor Cruijff is, van de trainers tot aan de supporters, niet vallen, besluit De Kloet.
Overigens begrijpt De Kloet de woede van de Ajax-aanhang richting Sturkenboom, maar benadrukt hij dat geweld en bedreigingen nooit de oplossing zijn. Dinsdagochtend zal de rechter in Amsterdam uitspraak doen in de rechtszaak tussen aan de ene kant Ajax N.V. en aan de andere kant Johan Cruijff en onder meer Derk de Kloet, met betrekking tot de aanstelling van Martin Sturkenboom en Louis van Gaal. |
|
|
|
|
baco74
|
|
|
Ik kon deze collumn plaatsen in het bestuurscrisis-topic plaatsen, maar vond 'm wat aan de lange kant.
DAT HOOP JE, door Ron Schiltmans van zijn website www.ronschiltmans.nl.
'Cruijff is winnaar', bromde de baas van Studio Sport Arno Vermeulen dinsdagavond met een stalen gezicht bij Nieuwsuur. Hij hield zich prima. Ik vermoed dat Arno zijn openingszin vlak voor de uitzending tientallen keren voor de spiegel geoefend heeft. Pas de laatste vijf keer lukte het zonder in huilen uit te barsten. Alleen nog wel met een trillend onderlipje. Inmiddels is die prachtige uitspraak mijn nieuwe ringtone. Ik laat mijn telefoon nu telkens heel lang overgaan. Genieten.
Deze week wil ik ergens op TV of radio Steven ten Have nog één laatste keer 'In het belang van Ajax' horen zeggen. Dan kan je me wegdragen. De RvC-soap heeft prachtig beeldmateriaal opgeleverd, dat we over enige tijd via Google alleen nog zullen terugvinden met de zoekwoorden 'Jiskefet', 'hilarisch' en 'Wakkie'.
Vooral van Ajax' advocaat Wakkie (nee, zo heet hij echt) kan ik erg vrolijk worden. Nadat de rechter het kamp Cruijff in het gelijk stelde, en daarmee de definitieve komst van Louis van Gaal en Martin Sturkenboom blokkeerde, stond cabaretier Wakkie schaamteloos zijn uurtarief van 750 Euro met enige dagen te verlengen. Het is de man, bij wie thuis tot in de kleine uurtjes nog licht brandt. Als er een maasje in de wet zit, zal hij het vinden.
Met een prachtige grijns vertelde hij dat het alsnog mogelijk was om de Raad van Commissarissen over de komst van Louis van Gaal te laten stemmen. Trots noemde hij uit zijn hoofd het artikel waarin dat stond. Ik hoopte stiekem dat onder die grijze pruik en zwarte wenkbrauwen gewoon onze nationale knuffelnarcist Peter R. de Vries zat, die deze week op Twitter zogenaamd doet alsof hij in een warm buitenland zit. Ik kijk nergens meer van op.
Ook hilarisch was het interview met een PSV-fan, op Youtube. Hem werd gevraagd of Louis van Gaal dan in vredesnaam niks voor de koploper uit Eindhoven zou zijn. De man zoekt immers werk, toch? Verscholen onder een Heineken-muts en achter een clubsjaal bleef de Brabander prachtig volhouden dat Van Gaal toch iets teveel Ajacied is, om in Eindhoven gepruimd te kunnen worden. Wat de interviewer ook probeerde, de man hield voet bij stuk. Nee, "PSV was die gemoedelijke club en daar hoorde de arrogante Van Gaal niet thuis."
Ik had gehoopt dat de fan aan het eind van het interview alsnog enthousiast VanGaaliaan zou zijn geworden. Dat de muts en de sjaal af was gegaan en dat daar een dronken Theo Maassen had gestaan. Het gebeurde helaas niet. Het bleek hier achteraf om een serieus interview te gaan en dan is kramp in je kaak ongepast.
Ik hoop dat met de rechterlijke uitspraak van dinsdag de RvC-soap eindelijk afgelopen zal zijn en dat Ten Have en co zich vóór vrijdag gewonnen zullen geven. Dat er nu rust komt. Dat ze die laatste strohalm pakken om alsnog met enig aanzien het strijdtoneel te verlaten. Laat ik Steven over een jaar niet ongeschoren en bedelend om drank onder een brug in Parijs aantreffen.
Daar ligt dan Martin Sturkenboom ook al. Die slaat deze week bij Ajax nog even wild om zich heen, om vervolgens definitief uit de voetbalwereld te verdwijnen. Ga maar ergens anders een crisis managen. Wij lossen het bij Ajax wel voetballend op.
Ik zeg nu niet dat met de plannen van Cruijff en zijn technisch hart alle problemen binnen twee maanden opgelost zullen zijn. Dat zou ook drie maanden kunnen duren. Voor alle Cruijff-tegenstanders: dat laatste was een grapje. Maar het simpele feit, dat een zeer ervaren leger échte Ajax-mensen zich vol op de Toekomst van Ajax stort, goedkeurend gadegeslagen door Johan Cruijff, geeft tot in alle uithoeken van de voetbalwereld een echte Ajacied een warm, trots en hoopvol gevoel.
En nieuwe hoop is iets wat we, na een ijskoud dramatisch Utrecht-thuis en zo vlak voor een ongetwijfeld heet Avondje NAC, innig zouden moeten koesteren.
|
-- dit bericht is voor het laatst aangepast op donderdag 09 februari 2012 door baco74 -- |
|
|
|
|
baco74
|
|
|
Mooi geschreven column over de verwachtingen die vele (incl. mezelf) hadden van de komst van Theo Janssen.
Theo Janssen als mentor of een enkeltje Arnhem door Bobby Haarms (alias) op Wij-zijn-Ajax-Amsterdam.nl.
Toen Ajax eind vorig seizoen de revelatie van het seizoen vastlegde, was iedereen het er wel over eens; dit Ajax gaat mee doen om de prijzen! Theo Janssen verruilde zijn werkomgeving in het rustige Enschede voor een plek in het bruisende Amsterdam. Ajax had voor het nieuwe seizoen de beschikking over de man met de beste traptechniek in Nederland. De ontbrekende schakel op het middenveld was dan eindelijk gearriveerd. Theo had de Amsterdamse mentaliteit en de ervaring om de jonge garde bij Ajax de juiste richting op te sturen. Het was allemaal hosanna en polonaise wat de klok sloeg, waar ik uiteraard ook vrolijk in mee ging.
Hoe snel het kan verkeren in de voetballerij is inmiddels wel bekend. Van de superieure dirigent op het middenveld is nauwelijks nog iets over, zijn traptechniek zien we nog slechts sporadisch bij een corner of vrije trap en van de leider ontbreekt ieder spoor. Terugkijkend is het eigenlijk heel logisch dat het fout is gegaan. Het was ook te mooi om waar te zijn dat de denkbeelden na zijn transfer ook daadwerkelijk tot uiting zouden komen. Dan stonden we over enkele maanden waarschijnlijk met de Champions League in de handen. Niemand vertrokken en de revelatie kwam naar Amsterdam. Wie kon ons nog wat doen?
Allereerst is De Boer natuurlijk de fout in gegaan met de positionering van Janssen voor de verdediging. De gedachte hierbij was goed; je beste speler moet zo veel mogelijk aan de bal om het spel te verdelen. Dat dit niet het gewenste effect opleverde, was De Boer gelukkig ook vrij snel duidelijk. Theo functioneert niet in een defensieve rol. Theo is iemand die zijn focus wil richten op het aanvallende aspect van het Ajax spel. Strooien met mooie passes en als de gelegenheid zich voordoet een vlammend schot op doel met zijn linkerbeen. Helaas hebben we hier in Amsterdam nog weinig van gezien. Ook in zijn nieuwe rol op het middenveld lijkt Theo maar niet te renderen.
Waar bij Twente het systeem op Janssen was afgestemd en hij als het ware een vrije aanvallende rol heeft, liggen de taken bij Ajax toch iets anders. Daar verwacht men van Janssen dat hij mee druk zet én bij het verdedigen met zijn man mee loopt. Iets waar hij bij Twente Brama voor had. Naar mijn idee rendeert Theo ook alleen in de setting zoals die bij Twente voor hem was gemaakt. Een andere optie is er simpel weg niet. Ik zie Theo dan ook niet op de lange termijn bij Ajax excelleren zoals in zijn Twente periode het geval was.
Zeker niet als we ook nog de druk in ogenschouw nemen. De druk van het mogen presteren in Enschede en het moeten presteren in Amsterdam. Een doelpunt alleen is niet genoeg. Naast de doelpunten willen we Theo ook nog als mentor van de jonge garde zien fungeren. Naar mijn idee is Theo nog steeds druk zoekende naar zijn plaatsje in het Amsterdamse team. Door de vele blessures zijn alle ogen op hem gericht en zijn de verwachtingen bijna onmogelijk waar te maken. Toen Ajax aan het begin van het seizoen nog de beschikking had over alle spelers, was het al moeilijk voor Janssen om zijn draai te vinden. Op het moment dat er zeven basiskrachten ontbreken, maakt dit het proces er zeker niet eenvoudiger op.
Zijn levenswijze is een punt wat al vaker is aangehaald. Dit was al bekend toen hij nog bij Twente speelde. Het biertje en peukie kreeg Ajax er dan ook gratis en voor niks bij. Janssen heeft al meerdere malen aangegeven het sporten niet al te nauw te nemen wat betreft voeding en discipline. Feit is echter wel dat het systeem bij Ajax, zoals ze het graag willen zien, verschrikkelijk veel kracht vergt. Een systeem wat alleen haalbaar is wanneer iedere speler in optimale conditie verkeert. Iets wat bij Theo helaas niet het geval is. Theo is geen speler die actief druk naar voren zet. Hij houdt er ook helemaal niet van om achter zijn man aan te hollen bij een tegenaanval.
De overgang van Twente naar Ajax is voor geen enkele partij geworden wat men vooraf verwachtte. Voor Twente niet omdat ze hem graag nog hadden gehouden. Voor Ajax niet, omdat men niet de leider heeft die men binnen gehaald dacht te hebben. En voor Theo niet, omdat de druk te groot is, het systeem niet naar hem is gericht en hij met zijn gedachten heel ergens anders lijkt te zitten. Een enkeltje Arnhem lijkt voor Theo en Ajax dan ook de beste oplossing. |
|
|
|
|
|
joduh
|
|
|
Kolere baco? Ken je het niet voorlezen???? Duizelt me voor de ogen na 2 sicx packies man..... |
|
|
|
|
maikelK
|
|
|
Kennen jullie deze nog: Geregisseerde intervieuw Davids!!!http://www.youtube.com/watch?v=PiK1l0OsagY
Groot spreker die Edgar en ook zo geloofwaardig haha!!! |
|
|
|
|
Nenam_tiL
|
|
|
quote:Op zondag 12 februari 2012 - 22:36 schreef maikelK het volgende:Kennen jullie deze nog: Geregisseerde intervieuw Davids!!!http://www.youtube.com/watch?v= [ filmpje ] Groot spreker die Edgar en ook zo geloofwaardig haha!!! help je ff
-- dit bericht is voor het laatst aangepast op zondag 12 februari 2012 door Nenam_tiL -- |
|
|
|
|
maikelK
|
|
|
quote: thanks gappie!! heb nog geen idee hoe je hier een filmpje kan plaatsen. |
|
|
|
|
amsterdammer113
|
|
|
quote: het stukje achter de = teken kopieër je en plak je tussen [youtube]HIER DUS!![/youtube]. Dat is alles!
-- dit bericht is voor het laatst aangepast op zondag 12 februari 2012 door amsterdammer113 -- |
|
|
|
|
Nenam_tiL
|
|
|
|
|
|
baco74
|
|
|
DE ARROGANTIE!!!
Een jaar of wat geleden kocht ik een fijn speakersetje. Je kijkt TV in HD-kwaliteit en dan moet het ook een beetje klinken, vonden wij. En om de een of andere reden luisteren ze het mooist, met het imponerende geluid van 3500 stoere Ajax-supporters, onophoudelijk zingend, in een willekeurig droomtheater in Manchester. Echt om emotioneel van te worden.
Zó mooi, dat de overburen donderdagavond voor de deur stonden. Compleet met Ajax-sjaal en -petje. Of ze toch alsjeblieft mee mochten kijken, en vooral luisteren. Ik heb begrepen dat er binnenkort in mijn straat zowel een Ikea als een Febo open gaan, dus ik hoef voor het échte ArenA-gevoel straks niet eens de deur meer uit.
Toch moet ik die speakers snel eens grondig na laten kijken. Ik hoor de laatste dagen namelijk heel vreemde dingen. PSV-trainer Fred Rutten, die normaal gesproken voorafgaand aan een TV-interview vijf keer naar het toilet vlucht, staat opeens zelfverzekerd te beweren dat PSV niet alleen aan kop staat, maar er ook niet meer vanaf gaat. Dan ga ik dus twijfelen aan mijn boxen. Of er niet ergens een draadje los zit.
Fred is in zijn hoofd al aan het Zwitserleven, anders kan het niet. Die gaat na dit seizoen even helemaal niks doen en niemand die dat erg vindt. In Eindhoven al helemaal niet. Sinds hij die beslissing nam, loopt hij te lachen en ontspannen te doen. Maar zo is Fred helemaal niet.
Een normale Rutten is serieus, achterdochtig en angstig. Smeekt Freo Bouma huilend op zijn knieën, om toch vooral niet teveel in de aanval te gaan. Omdat die gekke Manolev dat ook al steeds doet. Daar wordt Fred zenuwachtig van. Is niet erg, maar ga dan nu in je laatste maanden niet ineens zelfvertrouwen uitstralen, op het arrogante af. Dat kunnen wij in Amsterdam veel beter. En van ons wordt het ook verwacht, in het land.
Frank de Boer, die ontevreden terugkomt uit Manchester, na een overwinning tegen United. Dat is toch prachtig? Chagrijnig na een zege tegen een Europese topclub, dat zijn wij. Omdat heel Europa meekeek en we dus ook graag hadden willen doorbekeren. Nu maakte vooral de uitbundige supportersschare diepe indruk.
Wij zijn in Amsterdam ook arrogant genoeg, om Marokko's beste voetballer volledig te negeren. Omdat hij en zijn zaakwaarnemer heel lelijk arrogant zijn. Daarvoor leveren we graag twintig doelpunten en enkele miljoenen in. Geld maakt niet gelukkig. En we wijzen een potentieel Algemeen Directeur af, omdat we er niet aan moeten denken dat hij in Amsterdam, met een microfoon voor zijn gezicht en één been over een balkonrand, de menigte spugend toeschreeuwt. Je kunt ook te ver gaan.
We zijn de club van de Van Praags en Rinus Michels. Van Bobby Haarms, Jari Litmanen en David Endt. Een club van stijl en klasse. En als we al de beste zijn van Rotterdam, Den Haag, Utrecht en Eindhoven, dan weten ze dat in die steden zelf ook wel. Door al die prijzen zijn we al eeuwenlang de te kloppen ploeg en zit een stadion in een seizoen vaak pas voor het eerst afgeladen vol, als wij op bezoek komen.
Dit seizoen is er in Amsterdam echter nauwelijks reden voor gezonde arrogantie. Doen we bovenin niet echt mee. Maar toch is er de laatste weken wat gaande. Hervinden we langzaam ons zelfbewustzijn. Ineens winnen we wedstrijden om half één. Spelen we zelfs meermalen achter elkaar in dezelfde samenstelling. Met een zeer opmerkelijk wedstrijdschema van zes thuisduels in de komende acht speelronden, zijn we arrogant genoeg om tóch weer te gaan rekenen. Daar hadden ze in Zeist natuurlijk niet aan gedacht, toen ze ons vóór de winterstop zoveel mogelijk uitwedstrijden toebedeelden. We leven nog.
We gaan de top van de Eredivisie de komende weken een beetje opjagen. Vinden we leuk. Alleen al om de titelfavoriet uit Eindhoven te kietelen, in de aanloop naar een uitverkocht Ajax-PSV, worden we steeds luidruchtiger. Kunnen ze daar niet zo goed tegen, weet ik uit ervaring. In mijn Brabantse omgeving werk het al, de boel op scherp zetten. Probeer zelf maar eens, als een Lampje vraagt waarom je denkt dat Ajax boven PSV als eerste gaat eindigen. Zeg dan heel serieus: 'Nou gewoon, omdat onze Frank de Boer vaker landskampioen werd dan jullie Fred Rutten.' En daarna arrogant vergeten te bukken.
Ron Schiltmans. |
|
|
|
|
Eide
|
|
|
http://www.ronschiltmans.nl/columns_2011-2012/2012-03-07_puur_karakter.htm
Puur karakter
Kan je het maken om een club als PSV, dat flink vernederd werd door FC Twente, eens flink in de zeik te zetten? Is het wel gepast om de Eindhovenenaren, die met oorsuizingen naar de kleedkamer gespeeld werden, daarna even op hun nummer te zetten? Mag je heel hard lachen, als er uiteindelijk een 2-6 op de scoreborden blijft staan? Zware gewetensvragen, die ik me zondag hardop zelf stelde. En ik moet u eerlijk zeggen: ja hoor, geen enkel probleem. Als je een week van tevoren spreekt van De Kampioenswedstrijd, na een moeizame overwinning op een club uit Rotterdam, die vorige seizoen al blij was met Douwe Egberts-punten, dan mag het.
Na winst op Feyenoord, heel stoer roepen dat je niet meer van de kop af gaat, om de week erop open huis te houden tegen Twente, dan vraag je er om. Waarom? Andersom zou het net zo hard gaan. Kijk op psv.netwerk na een nederlaag van Ajax, en het topic over de Amsterdammers staat in brand. Volledig terecht. Wie zichzelf op de borst klopt, moet niet huilen als andere kampen zich keihard op de knieën slaan van leedvermaak, als je een wedstrijd daarna alle hoeken van je eigen stadion te zien krijgt.
Nu zegt Bulykin weer dat we 'veel kans maken op het kampioenschap'. Als we zondag thuis van RKC winnen, en ik sluit dat niet helemaal uit, zal er wel weer een Ajacied roepen dat ze verder zijn. Dat een nederlaag in en tegen Den Haag 'nu niet logisch' zou zijn. Maak dan je borst maar weer nat, volgende week zondag, om 12:30 uur in het Zuiderpark. Het zal er weer stormen.
Leedvermaak, het is zó mooi, behalve als je er zelf het slachtoffer van bent. Tot op de dag van vandaag worden wij herinnerd aan die afschuwelijke stropdas, met een 1 erop, vanwege het kampioenschap van het seizoen ervoor. Bedacht door een dronken designer met humor. Zo'n foeilelijke stropdas zou immers nooit goedgekeurd worden. Wie zoiets hautains vervolgens ook nog echt aantrekt, moet keihard met beide voetjes op de grond gezet worden, na wéér een gemist kampioenschap. En die waren er helaas genoeg, de laatste 15 jaar.
Toch kon je afgelopen zondag bij een enkele Herdganger zien, dat dat zelfvertrouwen weinig gezonde ondergrond kende. Sterspeler Dries Mertens is met verhogende zooltjes in de schoenen 1 meter 42, en krijgt in het Philips-stadion altijd de allerkleinste mascotte, om mee het veld op te lopen. Zodat Driesje zich niet zo heel klein hoeft te voelen. Is niet goed voor zijn vertrouwen. Zondag tegen FC Twente moesten ze zijn mascotte vóór de wedstrijd nog even een schone Pamper omdoen, zo klein was het ventje.
Het lijkt mij daarom leuk om in de Arena op 25 maart, voor Ajax - PSV tweeëntwintig 12-jarige meiden van 1 meter 80 uit te nodigen, om mee het veld op te lopen. Zodat Dries zijn 'moeder' niet stiekem nog snel kan ruilen met de dwerg naast één van zijn medespelers. Dat kleine klauwtje in de hand van een grote dikke boerendochter van 12, met vlechtjes. Ik zou het graag willen zien. Sta je meteen tegen tien man.
Als Dries en die andere bibberende PSV-ers willen weten wat écht zelfvertrouwen en karakter is, dan raad ik ze aan de beelden van Ajax - Roda JC nog eens terug te kijken. Daar viel ene Lorenzo Ebecilio in. Het is de meest verguisde Ajacied van dit seizoen. Mij deed hij al vaak denken aan Brutil Hosé, één van die ontelbare mislukte aanvallers uit de Ajax-opleiding.
Maar sinds zondag heb ik een zwak voor Lorenzo. En vooral diep respect. Zo ongeveer zijn eerste balcontact leverde meteen een doelpunt op. Voor Roda. Daarna vond de Amsterdam ArenA het nodig om de pechvogel meedogenloos uit te fluiten. Daar is een twijfelende speler namelijk erg mee geholpen. Dries Mertens zou in zo'n geval in de armen van zijn mascotte huilend het veld afgedragen moeten worden. Maar niet Lorenzo Ebecilio. De vleugelaanvaller keek na de rust eens om zich heen, rechtte de rug en vocht zich met drie prachtige doelpunten (met links!) terug in de harten van de kritische aanhang. Puur op karakter.
Laat het een wijze les zijn voor de prietpratende Rutten, Mertens, maar ook Ajacied Bulykin en alle andere medespelers, die zich na een volgende overwinning alweer kampioen wanen. Niet met onzinnige praatjes, maar op wilskracht word je kampioen. Maar ik denk dat je karakter ook wel redelijk gevormd wordt, als je ooit gereanimeerd werd op een tandartsstoel, zoals Lorenzo. Dan kan je tegen een stootje, ook als het even tegenzit. Dan ben je volgens mij zelfs oprecht blij, dat je je eigen stadion nog keihard kunt horen fluiten.
Ron Schiltmans |
|
|
|
|
remco k
|
|
|
Eigenlijk is het niet leuk meer. Die oneindige solo's van hem, die achteloze stiffies, die Playstationdoelpunten, die eeuwige glimlach. Messi maakt het voetbal kapot. Door Thijs Zonneveld.
Voetbal bestond de afgelopen weken (maanden, jaren misschien wel) eigenlijk maar uit één speler: Leo Messi. Messi was overal. Hij scoorde op het veld, in de media, Messi deed het zelfs goed bij de meissies. Voetbal was Messimessimessimessimessimessimessimessimessimessimessimessimessi en nog eens Messi. Dat is een tijdje leuk, maar het houdt een keer op. Je kunt ook té goed zijn. Hartstikke fijn hoor, al die solo's, stiffies, hakjes, pirouetjes, tiki's en taka's, maar je kunt ook te ver gaan. Vijf keer scoren in één Champions Leaguewedstrijd, dat is over de top. Zeker als je zoiets elke week doet. Hij voetbalt als een computerspelletje: pingeldepingel, schot, goal. CONTROL-Q, SHIFT-F5, ENTER.
Deze week kwam het bericht dat hij ook geweldig kan keepen. Ja hoor. Dat kon er ook nog wel bij. Messi kan vast ook heel goed tennissen, verspringen, dierenbowlen, skivliegen, fierljeppen en kegelen. En ik zou er niet van staan te kijken als hij morgen ook nog even Milaan-San Remo wint en na afloop met een glimlach zegt dat het de eerste keer was dat hij op een fiets zat. Dat is namelijk zijn vak, de rest belachelijk maken. Jaloers Ik ben er een beetje klaar mee, met die Grote Messi Show. Dat klinkt jaloers en dat is het ook. Ik zou al blij zijn als ik een miljoenste van het talent van Messi had, net als de rest van deze planeet. Het is niet eerlijk: wij moeten ergens voor werken, bij hem gaat alles maar dan ook alles vanzelf. Als de Cristiano Ronaldo's van deze wereld al gefrustreerd zijn door het succes van Messi, hoe moet de spits van Koekwause Boys 3 zich dan niet voelen? Misschien ligt mijn anti-Messi-gevoel wel aan die alom aanwezige Messi-verheerlijking. Voetbalcommentatoren kreunen al als hij het veld op komt lopen, columnisten buitelen over elkaar heen met superlatieven (héééérlijke voetballer, die Messi), toeschouwers vereren hem alsof hij de Messias zelf is. Het is zó overweldigend, zo massaal dat je er soms bultjes van krijgt. Maar dat mag je niet zeggen, want dan hou je niet van voetbal. Sevilla Morgenavond speelt Messi het elftal van Sevilla van de mat. Je weet nu al hoe het gaat: Messi doet een keer of drie CONTROL-Q, SHIFT-F5, ENTER en de wedstrijd zit op slot. Zonde. Voetbal zou een strijd (Bloed! Zweet! Tranen!) van twee ploegen tegen elkaar moeten zijn, niet een computergestuurde one-boy-show. En hoe moet je ooit nog genieten van ADO Ajax als je net naar Messi hebt gekeken? Hij bedoelt het vast niet zo, maar Messi maakt de sport kapot met zijn perfectie. Zo hoeft het voor mij niet meer. Basta. P.S. Maar stiekem ga ik morgenavond natuurlijk wel even naar hem kijken. Héééérlijke voetballer, die Messi |
|
|
|
|
remco k
|
|
|
Sorry dat ik het hier post, maar vind dit echt een geweldige column die eigenlijk ook wel wat waarheid bevat.... Wou het jullie niet onthouden.. |
|
|
|
|
Eide
|
|
|
De wederopstanding van Aissati? Het tactisch vernuft van De Boer? De aanstaande rentree van Sigthorsson? De vloren finale van de Next Gen Series? Als we de kranten moeten geloven, heeft dat eerste de hoogste prioriteit. Zo simpel ligt het echter allemaal niet. Natuurlijk speelde Aissati een heerlijke pot tegen zijn oude club PSV, bekroond met een prachtig doelpunt. De basis van het hele spel ligt echter in het tactisch vernuft van Frank de Boer.
Tactisch vernuft, wat waarschijnlijk is aangestuurd door Tonny Bruins Slot. Bruins slot die we op het gebied van analyse toch wel tot de absolute wereldtop mogen rekenen. Eenieder die het geluk heeft gehad een analyse van hem te mogen horen, zal weten waar het over gaat. Analyse tot in het kleinste detail. Iets waar Frank de Boer handig op heeft ingespeeld door zowel Anita als Enoh op het middenveld te plaatsen. Een keuze waar ik, en met mij vele, vooraf mijn twijfels bij had. Twijfels die ook weer omhoog kwamen bij het laten spelen van Aissati en Blind. Tijdens de wedstrijd bleek echter al snel dat de stukjes op de juiste plaats vielen en we ons geen enkele zorgen hoefden te maken.
Van de titelaspiraties in Eindhoven is weinig meer over en het zal dan ook wel weer even duren voor de lampjes weer enige sporen van gloei gaan vertonen. Het scenario van we pompen 30 miljoen en worden kampioen kan weer even de koelkast in. Wat was het weer lachen toen Ajax enkele maanden geleden even in een dip zat. De woorden weg kampioenschap kwamen bij iedere gelegenheid wel weer ter sprake. Het helemaal niets in Amsterdam werd al weer langzaam uit de kast gehaald voor de slotweken. Natuurlijk zijn we er nog lang niet en zijn er nog zeven rondes te spelen. Feit is echter dat we met nog 1 punt achterstand op AZ prima ervoor staan.
Niet in de laatste plaats omdat we in de laatste 7 competitiewedstrijden slechts 3 tegendoelpunten te verwerken hebben gehad. De defensie oogt solide en straalt dit ook uit. Van Rhijn liet Mertens geen enkele seconde in het spel komen en het Belgische duo stond als een blok beton in het centrum. Met Anita op de positie van verdedigende middenvelder lijkt er een last van de verdediging afgevallen. De resultaten met hem op die positie zijn aantoonbaar vele malen beter dan bij Janssen het geval was. Men heeft met de kleine stofzuiger voor zich een hoop minder werk. Jan Vertonghen lijkt zich steeds meer te gaan ontpoppen als dé regisseur waar dit Ajax zo naar verlangde. Het spelen met druk lijkt hem wel toevertrouwd.
Natuurlijk allemaal hartstikke mooi, maar laten we vooral de realiteit niet uit het oog verliezen. We spelen nog steeds niet met de sterkst mogelijke achterhoede. Onze eerste spits zit met wat geluk tegen Heracles na talloze maanden blessureleed weer bij de selectie en de beste buitenspelers van de selectie zien we volgend seizoen waarschijnlijk pas weer in actie. Vijf, waarvan twee cruciale, spelers missen en dan toch een directe concurrent op speelse wijze aan de kant zetten. Negentig minuten volledige dominantie en amper een kans weg gegeven. Vijf gele kaarten aan Eindhovense zijde, waarbij Strootman natuurlijk rood had moeten hebben, geven de verhoudingen in het veld prima weer: PSV had niks te vertellen in een kolkende Arena.
Het zegt iets over de capaciteiten van De Boer als trainer en ook over de instelling van de wisselspelers. Een heerlijk gevoel, gezien gisteren slechts een vleugje van de werkelijke klasse was die in de selectie aanwezig is. Boerrigter, Sigthorsson, Van der Wiel, Boilesen en Sulejmani zullen namelijk nog het nodige gaan toevoegen. Iets wat vele voor het gemak nog wel eens willen vergeten.
Ingezonden door Sander Berkx bron: Ajax1.nl
-- dit bericht is voor het laatst aangepast op maandag 26 maart 2012 door Eide -- |
|
|
|
|
alibabba
|
|
|
Tja Aissati...ik vond het echt onbegrijpelijk dat ie speelde en vind het nu nog...een balletje dat als voorzet bedoeld was, beland in het doel..ik ben echt geen fan van Aissati..hij is echt een speler die zich echt lekker moet voelen om tot wasdom te komen...wellicht dat FRANK dat door heeft... |
|
|
|
|
swennos
|
|
|
Ik geef hier ook maar commentaar op interviews lijkt me wel handig. Ik heb geen link want ik reageer op me telefoon maar ik moest het even kwijt. Wat een vervelende kut kwal is die van Hanegem. Ik heb groot respect voor hem als voetballer . Als analist/commentator een enorme debiel . Ajax speelt zondag psv weg en hij loopt te zeiken over gele kaarten en een penalty Als die kakkerlakken zo winnen dan is het geweldig goed gevoetbald . Ajax krijgt een terechte penalty en hij zegt dat er niks aan de hand was. Guidetti maakt een schwalbe en het is professioneel. Ik vind dat je als analist wel iets objectiever mag / moet zijn. Hij begint een beetje op waterkneus te lijken.
Zo dat moest er even uit. Sorry voor mijn taal gebruik en schrijffouten |
|
|
|
|
alibabba
|
|
|
quote:Op dinsdag 27 maart 2012 - 15:30 schreef swennos het volgende:Ik geef hier ook maar commentaar op interviews lijkt me wel handig. Ik heb geen link want ik reageer op me telefoon maar ik moest het even kwijt. Wat een vervelende kut kwal is die van Hanegem. Ik heb groot respect voor hem als voetballer . Als analist/commentator een enorme debiel . Ajax speelt zondag psv weg en hij loopt te zeiken over gele kaarten en een penalty Als die kakkerlakken zo winnen dan is het geweldig goed gevoetbald . Ajax krijgt een terechte penalty en hij zegt dat er niks aan de hand was. Guidetti maakt een schwalbe en het is professioneel. Ik vind dat je als analist wel iets objectiever mag / moet zijn. Hij begint een beetje op waterkneus te lijken. Zo dat moest er even uit. Sorry voor mijn taal gebruik en schrijffouten V.Hanegem zit de boel alleen maar wat te sarren en de mensen trappen erin...het is een geweldige gozer die enorm veel verstand van voetbal heeft..vanmorgen was ie aan de lijn bij Evers Staat Op...ik heb me werkelijk slap gelachen en ik vind het echt een schitterende vent.
WILLEM V.HANEGEM//////////////HELD |
|
|
|
|
swennos
|
|
|
quote:Op dinsdag 27 maart 2012 - 19:27 schreef alibabba het volgende:[..] V.Hanegem zit de boel alleen maar wat te sarren en de mensen trappen erin...het is een geweldige gozer die enorm veel verstand van voetbal heeft..vanmorgen was ie aan de lijn bij Evers Staat Op...ik heb me werkelijk slap gelachen en ik vind het echt een schitterende vent. WILLEM V.HANEGEM//////////////HELD dat is even leuk en dat begrijp ik ook wel. Maar hij is er al jaren mee bezig , en ik kan er ook wel om lachen dat je af en toe een sneer geeft naar de aats rivaal maar hij kan ook wel is een keer zeggen dat ajax goed heeft gespeeld en klaar. Als ajax een top wedstrijd wint dan zit er bij hem altijd een kant tekening aan. Het zelfde toen tegen Manchester |
|
|
|
|
alibabba
|
|
|
quote:Op dinsdag 27 maart 2012 - 19:37 schreef swennos het volgende:[..] dat is even leuk en dat begrijp ik ook wel. Maar hij is er al jaren mee bezig , en ik kan er ook wel om lachen dat je af en toe een sneer geeft naar de aats rivaal maar hij kan ook wel is een keer zeggen dat ajax goed heeft gespeeld en klaar. Als ajax een top wedstrijd wint dan zit er bij hem altijd een kant tekening aan. Het zelfde toen tegen Manchester Het is natuurlijk wel een echte Feyenoorder...echte Ajacieden praten andersom ook zo over Feyenoord of welke club dan ook...soms ben je echt neutraal en dan hoor je ook wel eens verhalen over de desbetreffende clubs..het raakt dan kant nog wal, omdat je puur door een pro-bril kijkt..is de normaalste zaak van de wereld.. |
|
|
|
|
swennos
|
|
|
Dan moet die geen analist worden maar goed dat is mijn mening en ik begrijp best dat iemand anders het anders ziet |
|
|
|
|
ktotheb
|
|
|
Op weg naar titel 31 mede voor Bobby 31-03-12 Ajax is recordkampioen met 30 landstitels. Toch zijn wij nooit verzadigd in Mokum en dat is logisch. Nu de weg naar titel 31 open ligt moeten wij die natuurlijk pakken. De vragen van waarom zijn simpel te beantwoorden. Wij zijn Ajax, wij zijn de beste klinkt het roemruchte lied nog wekelijks door de Arena. AjaxFanzone.NL Dit seizoen is opnieuw een editie waar menig gokker zijn centen niet op had gezet. Het is opnieuw razend spannend en het mooiste is dat ons aller Ajax nog steeds op koers ligt voor titel 31. Toch zal ik diep in mijn hart minder blij zijn met titel 31 dan met titel 30. Dit seizoen hebben wij veel spelers met blessures en eigenlijk mis ik één man die dat grotendeels had opgelost met zijn keiharde manier van herstel. Bobby Haarms. Tak Tak Tak.
Zijn afscheid als trainer betekende niet het afscheid van Ajax, Haarms bleef in verschillende functies betrokken bij de club. Hij werd ernstig ziek, maar bleef in een rolstoel de thuiswedstrijden van Ajax bezoeken. In een duel op 14 september 2008 tegen Roda JC staken supporters van Ajax hem een hart onder de riem door spandoeken met zijn portret en de tekst "Bobby voor altijd Ajacied" uit te rollen.
Op zaterdag 6 juni 2009 overleed Haarms op 75-jarige leeftijd in het VU medisch centrum in Amsterdam. Op 13 juni 2009 werd er op sportpark De Toekomst een afscheidsplechtigheid georganiseerd, geleid door Ajax-directeur Rik van den Boog. Op de bijeenkomst spraken Louis van Gaal en Ajax-voorzitter Uri Coronel. Team-manager David Endt voerde het woord namens de familie Haarms. Tevens werd onthuld dat de hoofdtribune op het sportpark is hernoemd in Bob Haarms Tribune. De rouwstoet reed na afloop via de Amsterdam ArenA, het supportershome en de Middenweg naar de Nieuwe Oosterbegraafplaats, waar Haarms werd begraven.
In 2008 kwam ik Bob een keer tegen in de rust van Ajax - psv. Wandelend door de gang bij de eretribune liep ik hem tegen het lijf. 'Dag Mijnheer Haarms' waren mijn woorden die ik kon uitbrengen waarop Bob me aankeek en zei: 'Dag jonge geniet je een beetje'. Bob strompelde verder naar de zaal waar hij elke zondag naar uitkeek. De zaal met tal van oud-Ajacieden, een plek waar hij weer even lekker kon bijpraten over Ajax.
Dit seizoen pakken wij titel 31. Een seizoen met veel blessures en opnieuw een seizoen zonder ons aller Bobby Haarms. Ik ben trots dat ik Bob een keer heb mogen ontmoeten maar het doet ook vreselijk pijn om hem los te laten. Laten wij er met zn allen een groot feest van maken de komende weken, en ik weet zeker dat Bob tevreden zal toekijken vanaf zijn wolk ondanks de vele blessures die hem een doorn in het oog zijn, dat weet ik zeker.
Bobby ik durf het te zeggen. Ik hou van je en zal je nooit maar dan ook nooit vergeten.
Henk AjaxFanzone.NL |
|
|
|
|
ktotheb
|
|
|
Deze wilde ik even plaatsen, omdat ik nog vaak aan hem denk en ik ben hier vast niet de enige. Niet echt een geweldige column, maar omdat het over Bobby gaat... |
|
|
|
|
alibabba
|
|
|
quote:Op zaterdag 31 maart 2012 - 21:18 schreef ktotheb het volgende:Op weg naar titel 31 mede voor Bobby 31-03-12 Ajax is recordkampioen met 30 landstitels. Toch zijn wij nooit verzadigd in Mokum en dat is logisch. Nu de weg naar titel 31 open ligt moeten wij die natuurlijk pakken. De vragen van waarom zijn simpel te beantwoorden. Wij zijn Ajax, wij zijn de beste klinkt het roemruchte lied nog wekelijks door de Arena. AjaxFanzone.NL Dit seizoen is opnieuw een editie waar menig gokker zijn centen niet op had gezet. Het is opnieuw razend spannend en het mooiste is dat ons aller Ajax nog steeds op koers ligt voor titel 31. Toch zal ik diep in mijn hart minder blij zijn met titel 31 dan met titel 30. Dit seizoen hebben wij veel spelers met blessures en eigenlijk mis ik één man die dat grotendeels had opgelost met zijn keiharde manier van herstel. Bobby Haarms. Tak Tak Tak. Zijn afscheid als trainer betekende niet het afscheid van Ajax, Haarms bleef in verschillende functies betrokken bij de club. Hij werd ernstig ziek, maar bleef in een rolstoel de thuiswedstrijden van Ajax bezoeken. In een duel op 14 september 2008 tegen Roda JC staken supporters van Ajax hem een hart onder de riem door spandoeken met zijn portret en de tekst "Bobby voor altijd Ajacied" uit te rollen. Op zaterdag 6 juni 2009 overleed Haarms op 75-jarige leeftijd in het VU medisch centrum in Amsterdam. Op 13 juni 2009 werd er op sportpark De Toekomst een afscheidsplechtigheid georganiseerd, geleid door Ajax-directeur Rik van den Boog. Op de bijeenkomst spraken Louis van Gaal en Ajax-voorzitter Uri Coronel. Team-manager David Endt voerde het woord namens de familie Haarms. Tevens werd onthuld dat de hoofdtribune op het sportpark is hernoemd in Bob Haarms Tribune. De rouwstoet reed na afloop via de Amsterdam ArenA, het supportershome en de Middenweg naar de Nieuwe Oosterbegraafplaats, waar Haarms werd begraven. In 2008 kwam ik Bob een keer tegen in de rust van Ajax - psv. Wandelend door de gang bij de eretribune liep ik hem tegen het lijf. 'Dag Mijnheer Haarms' waren mijn woorden die ik kon uitbrengen waarop Bob me aankeek en zei: 'Dag jonge geniet je een beetje'. Bob strompelde verder naar de zaal waar hij elke zondag naar uitkeek. De zaal met tal van oud-Ajacieden, een plek waar hij weer even lekker kon bijpraten over Ajax. Dit seizoen pakken wij titel 31. Een seizoen met veel blessures en opnieuw een seizoen zonder ons aller Bobby Haarms. Ik ben trots dat ik Bob een keer heb mogen ontmoeten maar het doet ook vreselijk pijn om hem los te laten. Laten wij er met zn allen een groot feest van maken de komende weken, en ik weet zeker dat Bob tevreden zal toekijken vanaf zijn wolk ondanks de vele blessures die hem een doorn in het oog zijn, dat weet ik zeker. Bobby ik durf het te zeggen. Ik hou van je en zal je nooit maar dan ook nooit vergeten. Henk AjaxFanzone.NL BOBBY//////////////HELD |
|
|
|
|
baco74
|
|
|
quote: Bobby zullen we nooit vergeten en ik weet zeker dat ie van boven ons Ajax voor de 31ste landskampioens ziet gaan worden.
Bobby//////Held!!!!
|
|
|
|
|
alibabba
|
|
|
quote:Op zondag 01 april 2012 - 10:08 schreef baco74 het volgende:[..] Bobby zullen we nooit vergeten en ik weet zeker dat ie van boven ons Ajax voor de 31ste landskampioens ziet gaan worden. Bobby//////Held!!!! [ afbeelding ] |
|
|
|
|
alibabba
|
|
|
|
|
|
Eide
|
|
|
|
|
|
remco k
|
|
|
|
|
|
amsterdammer113
|
|
|
Bobby is Ajax, Ajax is Bobby!!! |
|
|
|
|
alibabba
|
|
|
|
|
|
alibabba
|
|
|
Ik heb jullie steeds gewaarschuwd voor Hennie HenniKs....ik kijk wel eens op AFCA en kwam dit net tegen;
http://www.afca.nl/columns/piepeltje-piepeltje-aan-de-wand/
Ik weet niet of dit verhaal op waarheid berust is, maar ik maak me er wel zorgen over...als ik die HenniKs zie, bekruipt mij een naar gevoel....blijkbaar heeft HenniKs iets te verdedigen, want ik begrijp die eventuele tegenwerking totaal niet...zoals ik al vaker heb gezegd denk ik dat er buiten Ajax via Ajax enorm veel geld verdiend word en HenniKs zit in een verkeerd schuitje...
Ik wil niks suggereren, maar als het op een gegeven moment uitkomt dat HenniKs inderdaad een rat is....wat bezielt zo'n man nu het eindelijk weer eens goed gaat met Ajax? Een man die roept om van Ajax weer één club te maken...als hij inderdaad een rat is...
DIE MAN MET PEK EN VEREN DE ARENA UITJAGEN EN LATEN WETEN DAT IE NOOIT MEER WELKOM IS!!! |
|
|
|
|
baco74
|
|
|
Fantastische column waarin Henk Spaan even op zijn plek gezet wordt:
HENK SPAAN RAPPORTCIJFER 6
Laats zag ik je zitten. In een klein, schijngezellig Italiaans restaurant in de Helmersbuurt in Amsterdam. De hele familie aan tafel tot aan de Oud Zuid kleinkinderen aan toe. Als je niet beter wist leek je een echte Pater Familias, aan het hoofd van de tafel, kalm, genietend. Maar ik weet beter, helaas. Het is de personificatie van een treurige, eenzame man. Bomvol talent, kennis en een gigantisch netwerk maar een CV vol foute keuzes en mislukte projecten.
De teleurstelling in het leven is niet meer achter het brilletje te verstoppen. Hoe komt het dat je zo bent verzuurd Henk? Wie of wat heeft Henk Spaan vermoord?
Op je 18e zag ik je fluitend van de UVA naar Propria Cures fietsen. Richting zolderkamerredactie om in de voetsporen van Frits Bolkenstein tegen God, De Monarchie en Mulisch aan te schoppen. Je was de posterboy van de intellectuele én culturele grachtengordel. In de jaren dat wij de Wereldbeker vierde en Cruijff op onze schouders droegen liep jij op de wolken boven de grachten, in ons aller Mokum.
De Switch naar voetbal kwam net te laat voor je, zit dat je nog steeds dwars? De voetbalgoden sloten eerder al eeuwigdurende vriendschappen met Johan Derksen en Frits Barend. Zonder ooit insider van het Amsterdamse voetbalbolwerk te worden is je trieste carrière in komedie ontstaan, een moetje zouden ze zeggen. Je doet me altijd aan Bob Saget denken die ook vol tegenzin filmpjes aan elkaar praat. Dankzij de ooit innemende persoonlijkheid van Harry Vermegen heb je nog wel enkele leuke tv scenes gemaakt maar het lijkt alsof er een ontevredenheid knaagt bij je.
Er moet brood op de plank komen en sarcasme is ook een vorm van humor, dat begrijp ik ook maar waar ben je de zin in het leven verloren? Waren het misschien je literaire decepties? Hard Gras wordt nooit zo mooi als maandblad Johan was en commercieel werden jij en je Rotterdamse evenknie Hugo Borst door Johan Derksen afgetroefd, die schaamteloos Nummer14 lanceerde de dag dat Johan stopte.
Het gebrek aan een band met De Verlosser, het lijkt je in alles op te breken. Je bent de Jona van het Nederlandse voetbaljournaille. Zelfs over Zijn rug met dichtenbundels als De Zoon van Cruijff en je laatste tv fiasco Hi Ha Hondelul lukt het niet je zinkende carrière nog enige glans te geven.
Op de rapportcijfers na natuurlijk. Iedere Amsterdammer leest met veel plezier Het Parool. Korte, scherpe analyses, vol met kennis, waardering en mooie kritische noten. Een intellectueel met voetbalkennis, gebonden aan een beperkt aantal woorden, een schitterend format.
Laat de rest rusten Henk, gun jezelf een beetje vreugde in de herfst van je leven. Probeer de voetbalgoden niet te begrijpen, niet langer te tartten. Bespot Ze niet meer. Laat je sarcasme even los en voel de golf Hoop die er door de Arena rolt. Hoe kan je in vredesnaam individuele trainingen van Overmars en Stam bagatelliseren? Een individu, verbeterd op De Toekomst en beslissend voor Ajax 1 is vele male belangrijker dan Cruijffs aanwezig zijn op een van de vele jeugdfinales die Ajax internationaal speelt. Das logisch. Uit het feit dat Moratti daar wel was sprak meer wanhoop dan betrokkenheid.
De rust is bijna teruggekeerd bij Ons Aller Ajax. Sommige als Davids, Van Gaal en Blind zijn door het ijs gezakt en van Peter de Vries, Yves Gijrath en Arno Vermeulen hebben we de ware aard gezien maar jij: Het Sarcastische Geweten van het Nederlands Voetbal Intellect
Nu het tijd is voor Johan Cruijff, Dennis Bergkamp en Frank de Boer, kan er toch zelfs bij jou wel een glimlach af? De visie Cruijff komt voort uit de successen van begin jaren 70, die periode moet jij als geen ander missen Henk. En dat je toch nog een 6 hebt gekregen vandaag, moet je vooral als aanmoediging zien. Succes! |
Heerlijk stukkie tekst van John Kirwan op Wij zijn Ajax Amsterdam.nl
-- dit bericht is voor het laatst aangepast op woensdag 18 april 2012 door baco74 -- |
|
|
|
|
alibabba
|
|
|
Henk Spaan ( Speen )////////////////////WAUS |
|
|
|
|
Eide
|
|
|
Fischer Prize Gepubliceerd op 17 maart 2012
Viktor Fischer - AjaxGewoon Fischer overhevelen naar de A-selectie en dan Eriksen voor een goede prijs verkopen! Deze opmerking las ik van de week op een Ajax Forum en bevestigt wederom hoe opportunistisch de gemiddelde voetbalfan toch kan reageren Ik heb me er wel eens eerder over opgewonden, de zouteloze en vaak domme retoriek die een groot aantal mensen tentoonspreiden op deze fora en zelfs op de tribune van onze ArenA.
En hoe hoog je ook de hemel ingeprezen wordt, een slechte bal, of een fout maakt en je wordt net zo makkelijk weer totaal afgebrand. Emanuelson was zon speler die daar zichtbaar onder gebukt ging en nu volledig is opgebloeid bij Milan. En als je dan nu leest dat sommige fans alweer van Eriksen afwillen, dan knapt er echt iets bij me. Die jongen is net 20, woont sinds een paar jaar in een vreemd land, moet nog een hoop leren, maar wordt zo bij het grof vuil gezet als het aan sommige mensen ligt.
Gelukkig ziet De Boer het anders, hij laat Fischer gewoon nog even in de A1 dartelen en gooit hem voorlopig nog niet voor de cynische leeuwen die de ArenA bevolken. Laat hem maar rustig wennen aan Amsterdam, aan Ajax en aan het publiek dat altijd wat te kankeren heeft. De enige manier om te kunnen slagen in het eerste van Ajax en precies de reden dat spelers van andere clubs het zo vaak niet redden bij Ajax.
Roy Makaay had dit als jonge jongen al door, hij wilde niet naar Ajax, want de mentaliteit van het publiek van Ajax stond hem niet aan en hij had gelijk, kijk maar naar spelers als Bakırcıoğlu, Wielaert en Sulejmani. Ze waren bij hun clubs toppers, maar bij Ajax kwam of komt het er nooit uit. En dat ligt echt niet aan het niveauverschil!
Het is dus maar goed dat we nu een trainer hebben die zn jeugd kent en deze gedoseerd brengt. Deze jongens kennen het klappen van de zweep en als we ze nou iets meer steun geven en niet bij het minste geringste afzeiken en uitfluiten, dan zou het zo maar kunnen dat we met deze jongens nog hele mooie tijden gaan beleven!
O en nog even dit, ik wil bij deze Marco van Basten bedanken dat hij er voor heeft gezorgd dat de bezem van Cruijff niet rigoureus door de jeugdopleiding is gegaan Dan hadden we er nu een stuk minder florissant voorgestaan
http://www.gogmeunited.nl/columns/2012/fischer-prize
Kan me niet overal in vinden maar vind het stuk over Eriksen erg sterk. |
|
|
|
|
Eide
|
|
|
Iedereen gunt het onze aanvoerder! 8 mei 2012
Het woord aanvoerder is zo snel gezegd. Maar wat houdt het nu eigenlijk in? Laten we een paar voorbeelden pakken uit de voetbalwereld. Pak em beet de aanvoerder van Liverpool; Steven Gerrard.
Een aanvoerder die voorop gaat in de strijd, een aanvoerder die zijn status als kapitein van het team waarmaakt. Één die voorop gaat in de strijd en zijn kop als laatste laat hangen, één die altijd zelfkritisch is omdat hij weet dat hij beter kan, een captain die ervoor zorgt dat alle koppen binnen het team dezelfde kant op staan. Een leider, een leider waar zijn ploeggenoten voor willen vechten. Zo zijn er nog meer van dat soort aanvoerders te bedenken, al zijn ze zeldzaam. We denken dan bijvoorbeeld aan Iker Casillas, Charles Puyol of Robin van Persie. Die spelers zijn in bezit van een heldenstatus bij hun club. We kunnen nog wel even doorgaan en een naam die er zeker bij zal staan is Jan Vertonghen.
Jan die voorop ging bij onze trots uit Amsterdam. Ik zeg ging. Jan komt waarschijnlijk niet meer terug. Hij is onze vaderlandsche mickey-mouse competitie ontgroeid en hij weet dat hij de stap gaat maken naar het buitenland. Naar de Europese top. Arsenal, Manchester United, Spurs. Het maakt hem niet uit. De Europese top die zo begeerd wordt door alle spelers in onze competitie. Jan gaat erna toe. En dat hij gaat slagen is vooraf vastgesteld. Hij heeft een goeie kop en exceptionele kwaliteiten. Een voetballende leider.
Laatste tijd vooral lees je veel nieuws over de aanvoeder. Ik citeer: Arsenal meldt zich officieel voor Vertonghen of Spurs lijken strijd te winnen om veel begeerde Vertonghen of nog anders Manchester United wil Vertonghen wegkapen voor neus van Spurs. En dan zie ik al de berichtjes waarin hijzelf gezegd zou hebben wat zijn voorkeur is. Dan denk ik: Jan moet dat nu zo? Moet je nu zo perse weg bij Ajax? En zoja, moet dat zo perse gezegd worden.
Maar dan denk ik aan de andere kant, Jan je hebt helemaal gelijk. Waarom? Omdat je het verdient. Je steekt met kop en schouders boven de rest uit en dan verdien je een mooie transfer. Daarom!
Hij is volwassen geworden, hij scheldt geen Feyenoorders meer uit na een gewonnen bekerfinale. Hij laat het hoofd niet meer hangen na een nederlaag. Hij gaat voorop in de strijd. En nu de Europese top loont is hij zo blij als een kind dat een nieuw Lego pakket krijgt van zijn veel te lieve moeder. En je ziet het aan alles.
Wanneer het einde lijkt gekomen aan het tijdperk van Jan Vertonghen bij Ajax, kijk je terug naar waar het begonnen is voor deze veelscorende verdediger. Twee opvallende momenten vallen op. 1. Zijn nooit bedoelde doelpunt van eigen helft wanneer hij uit sportiviteit de bal terug wou geven. Opmerkelijk! 2. Zijn doelpunt tegen Ajax tijdens zijn verhuur periode bij RKC. Had Jan dat doelpunt niet gemaakt was de ontlading het vorige seizoen niet zo groot geweest als toen. Dan was Ajax kampioen geweest. Jan zorgde ervoor dat het toen niet gebeurde, maar dat hebben we hem al vergeven en hij heeft het ook al goed gemaakt.
Heel Amsterdam hoopt dat hij toch nog blijft. Maar het is hopen tegen beter weten in, want iedereen wilt hem hebben. Hij zal ook in het buitenland en in de Europese top zijn wie hij is. Een leider, van nature, een voetballer. Een liefhebber. We kunnen hem maar één ding wensen en dat is heel veel geluk. Maar dat hij gaat slagen is zeker, want de kwaliteit heeft hij.
http://voetbalmeteenknipoog.wordpress.com/2012/05/08/iedereen-gunt-het-onze-aanvoerder/ |
|
|
|
|
Loetje
|
|
|
quote:Op woensdag 29 februari 2012 - 16:06 schreef baco74 het volgende:DE ARROGANTIE!!!Een jaar of wat geleden kocht ik een fijn speakersetje. Je kijkt TV in HD-kwaliteit en dan moet het ook een beetje klinken, vonden wij. En om de een of andere reden luisteren ze het mooist, met het imponerende geluid van 3500 stoere Ajax-supporters, onophoudelijk zingend, in een willekeurig droomtheater in Manchester. Echt om emotioneel van te worden. Zó mooi, dat de overburen donderdagavond voor de deur stonden. Compleet met Ajax-sjaal en -petje. Of ze toch alsjeblieft mee mochten kijken, en vooral luisteren. Ik heb begrepen dat er binnenkort in mijn straat zowel een Ikea als een Febo open gaan, dus ik hoef voor het échte ArenA-gevoel straks niet eens de deur meer uit. Toch moet ik die speakers snel eens grondig na laten kijken. Ik hoor de laatste dagen namelijk heel vreemde dingen. PSV-trainer Fred Rutten, die normaal gesproken voorafgaand aan een TV-interview vijf keer naar het toilet vlucht, staat opeens zelfverzekerd te beweren dat PSV niet alleen aan kop staat, maar er ook niet meer vanaf gaat. Dan ga ik dus twijfelen aan mijn boxen. Of er niet ergens een draadje los zit. Fred is in zijn hoofd al aan het Zwitserleven, anders kan het niet. Die gaat na dit seizoen even helemaal niks doen en niemand die dat erg vindt. In Eindhoven al helemaal niet. Sinds hij die beslissing nam, loopt hij te lachen en ontspannen te doen. Maar zo is Fred helemaal niet. Een normale Rutten is serieus, achterdochtig en angstig. Smeekt Freo Bouma huilend op zijn knieën, om toch vooral niet teveel in de aanval te gaan. Omdat die gekke Manolev dat ook al steeds doet. Daar wordt Fred zenuwachtig van. Is niet erg, maar ga dan nu in je laatste maanden niet ineens zelfvertrouwen uitstralen, op het arrogante af. Dat kunnen wij in Amsterdam veel beter. En van ons wordt het ook verwacht, in het land. Frank de Boer, die ontevreden terugkomt uit Manchester, na een overwinning tegen United. Dat is toch prachtig? Chagrijnig na een zege tegen een Europese topclub, dat zijn wij. Omdat heel Europa meekeek en we dus ook graag hadden willen doorbekeren. Nu maakte vooral de uitbundige supportersschare diepe indruk. Wij zijn in Amsterdam ook arrogant genoeg, om Marokko's beste voetballer volledig te negeren. Omdat hij en zijn zaakwaarnemer heel lelijk arrogant zijn. Daarvoor leveren we graag twintig doelpunten en enkele miljoenen in. Geld maakt niet gelukkig. En we wijzen een potentieel Algemeen Directeur af, omdat we er niet aan moeten denken dat hij in Amsterdam, met een microfoon voor zijn gezicht en één been over een balkonrand, de menigte spugend toeschreeuwt. Je kunt ook te ver gaan. We zijn de club van de Van Praags en Rinus Michels. Van Bobby Haarms, Jari Litmanen en David Endt. Een club van stijl en klasse. En als we al de beste zijn van Rotterdam, Den Haag, Utrecht en Eindhoven, dan weten ze dat in die steden zelf ook wel. Door al die prijzen zijn we al eeuwenlang de te kloppen ploeg en zit een stadion in een seizoen vaak pas voor het eerst afgeladen vol, als wij op bezoek komen. Dit seizoen is er in Amsterdam echter nauwelijks reden voor gezonde arrogantie. Doen we bovenin niet echt mee. Maar toch is er de laatste weken wat gaande. Hervinden we langzaam ons zelfbewustzijn. Ineens winnen we wedstrijden om half één. Spelen we zelfs meermalen achter elkaar in dezelfde samenstelling. Met een zeer opmerkelijk wedstrijdschema van zes thuisduels in de komende acht speelronden, zijn we arrogant genoeg om tóch weer te gaan rekenen. Daar hadden ze in Zeist natuurlijk niet aan gedacht, toen ze ons vóór de winterstop zoveel mogelijk uitwedstrijden toebedeelden. We leven nog. We gaan de top van de Eredivisie de komende weken een beetje opjagen. Vinden we leuk. Alleen al om de titelfavoriet uit Eindhoven te kietelen, in de aanloop naar een uitverkocht Ajax-PSV, worden we steeds luidruchtiger. Kunnen ze daar niet zo goed tegen, weet ik uit ervaring. In mijn Brabantse omgeving werk het al, de boel op scherp zetten. Probeer zelf maar eens, als een Lampje vraagt waarom je denkt dat Ajax boven PSV als eerste gaat eindigen. Zeg dan heel serieus: 'Nou gewoon, omdat onze Frank de Boer vaker landskampioen werd dan jullie Fred Rutten.' En daarna arrogant vergeten te bukken. Ron Schiltmans. mooi!! |
|
|
|
|
Loetje
|
|
|
quote:Op dinsdag 07 februari 2012 - 10:07 schreef baco74 het volgende:Beetje lang maar wel mooi interview. Welliswaar het verhaal van één zijde, maar geeft toch wel aan hoe het plan van Cruijff wordt door de huidige (interim-)directie wordt in- en doorgevoerd en hoe de mensen op De Toekomst het werk onmogelijk wordt gemaakt. Ben dan ook erg benieuwd naar de uitspraak van het hoger beroep van vandaag, of de manier van werken met de botte bijl wordt door gezet door de nieuwe directie of dat Johan's plan nu eens uitgevoerd kan worden zonder de nodige tegenstrubbelingen.STURKENBOOM SPEELT MET MENSENInterview met Derk Kloet door Sam van Raalte en Sjoerd Valkering op AjaxShowtime.com. Derk de Kloet kwam in december in het nieuws omdat hij het eerste slachtoffer was van de komst van Martin Sturkenboom als directeur van Ajax. De Kloet, die als procesbegeleider een belangrijke spil was in het plan-Cruijff, werd op non-actief gesteld. Zonder uitleg wees de directie hem de deur. De Kloet heeft zich vervolgens op de vlakte gehouden wat betreft deze kwestie en heeft bewust aanvragen van verschillende media om uitleg te geven naast zich neer gelegd. In gesprek met AjaxShowtime.com vertelt de procesbegeleider nu uitgebreid zijn verhaal. Van het eerste contact met Ajax, tot aan het ontslag door Sturkenboom, alles komt op tafel. De Kloet kwam donderdagmiddag even na vieren het kantoor van AjaxShowtime.com in Amsterdam Zuid-Oost binnen. Hij belde al exact om vier uur om te laten weten dat hij iets later zou zijn dan afgesproken. De Kloet liep na binnenkomst een rondje door de redactieruimte van 140 m2 en genoot even van het uitzicht op onder meer de Arena en De Toekomst. Na een kort praatje legde hij zijn jas neer, nam een zwart bakkie uit een Ajax-beker en ging er voor zitten. Hij was netjes gekleed in pak. Dat was niet de bedoeling, verontschuldigt De Kloet zich met een glimlach, 'maar ik had hiervoor een afspraak. Als redacteuren Sam van Raalte en Sjoerd Valkering ook de benodigde brandstof hebben en de hond lekker ligt te slapen in zijn bench, kan de voicerecorder aan. We trappen af. Ajax benaderde De KloetDe periode waarin De Kloet werkzaam was voor Ajax is begonnen aan het einde van 2007. Vanwege vermeende problemen met mentale weerbaarheid wat betreft het eerste elftal werd er door de toenmalige directie contact met de procesbegeleider gezocht. De Kloet: Goed, laat ik maar bij het begin beginnen. Ik ben binnen gekomen bij Ajax onder directeuren Maarten Fontein en Martin van Geel in 2007. Die hadden van me gehoord en hebben mij destijds gevraagd om mijn visie te geven op mentale weerbaarheid. Hennie Henrichs (momenteel voorzitter van de bestuursraad red.) zat destijds in de Raad van Commissarissen. Ajax verloor te veel punten in kleine wedstrijden en ze verloren op 1 punt het kampioenschap, dus ze wilden dat ik langs kwam om mijn visie met hen te delen. Dat wilde ik natuurlijk heel graag want Ajax is toch je club en als Ajax belt ga je harder lopen! Dus dat heb ik toen gedaan. Na een leuk gesprek met de directie kwam daar een overeenkomst uit, want mijn visie op mentale weerbaarheid werd door zowel Fontein als Van Geel enthousiast ontvangen. Ik had ook een gesprek met Henk ten Cate, die destijds trainer was, en die heeft mijn komst goedgekeurd, vertelt De Kloet verder. Er werd contact met mij gezocht vanwege de prestaties van het eerste elftal, maar ik heb van het begin af aan aangegeven: ik ben een bouwer, ik werk aan een hele cultuur die nodig is om mentale weerbaarheid te kweken en het is dus goed om daar in de jeugdopleiding al mee te beginnen. Ajax moet het hebben van de jeugdopleiding, dus konden we beter met de jeugd beginnen waardoor de jeugdspelers veel beter gewend zijn om met bepaalde aspecten om te gaan. Vervolgens zou er dan een ander klimaat gecreëerd worden. Ik heb toen ook een splitsing gemaakt tussen het curatieve en het preventieve, dus tussen iets oplossen en iets voorkomen. Ik zit aan de preventieve kant. Ik heb het breder getrokken. De rol van De KloetDe Kloet ging aan de slag op sportpark De Toekomst om de jeugdopleiding van Ajax te verbeteren. Daar kwam hij voor het eerst in contact met Frank de Boer en Wim Jonk, die momenteel in het technisch hart van Ajax zitten, maar toen nog jeugdtrainer waren. De Kloet werd in tegenstelling tot wat er in de media werd gemeld bij Ajax niet alleen gezien als een mental coach. Het heeft al verschillende namen gehad: mental coaching, mentale proces begeleider. Nou waar gaat het om? Een cultuur bouwen!, verduidelijkt hij zijn rol. De talenten moeten in een cultuur komen waarin ze weten dat fouten maken mag. Ouders leren dan bijvoorbeeld wat het is om een kind te hebben met zon exceptioneel talent. Wat sta je langs de zijkant te doen? Wat is de druk die jij je kind oplegt? Veel ouders gaan nog even als de trainer klaar is met zijn training in de auto alles dunnetjes over doen, waardoor die kinderen in een soort constante druk leven. Daar moeten we het over hebben en dat is wat ik doe. De Kloet vervolgt: Ik zeg altijd: de mental coach van de voetballer is de trainer zelf. Ik zie in mentale begeleiding van spelers dus een enorme rol voor de trainer weggelegd. Vanaf de B-jeugd/C-jeugd moeten de spelers zelf leren om met hun sport om te gaan en hoe ze leven als professional. Vanaf de B1 kan je daar heel specifiek aan gaan werken. Daaronder, dus voor de jongere spelers, is ontzettend veel werk voor de trainers weggelegd. Dus hoe praat de trainer? Hoe is hij didactisch in staat om zijn boodschap over te brengen? Wat doet hij zelf? Dus daar komt het coach de coach-programma vandaan. Het wordt heel divers. Dat moet je met elkaar doen. Toen ik aantrad was het veel te veel medisch bekeken. Je had een probleem en dat probleem moet opgelost worden, maar als je een probleem hebt, dan ben je eigenlijk al te laat. In die tijd had ik dus sessies met de trainers om het over de verbetering van de jeugdopleiding te hebben. Wim Jonk, Frank de Boer, Bryan Roy en noem ze maar op; ik praatte met hen allemaal over hoe je spelers en trainers beter kunt maken. Met Jonk had ik destijds een hele goede klik en extra veel contact over dat onderwerp. De Kloet kreeg echter veel weerstand vanuit een andere hoek. Ik zou met Jan Olde Riekerink (destijds hoofd opleidingen Ajax red.) aan de slag gaan. Dat is eigenlijk nooit echt van de grond gekomen. Ik heb heel veel weerstand gehad, sowieso van de medisch staf. Ze zeiden bij Ajax: "Alles wat met mentale aspecten te maken is voor de medische staf." En ik zei: Laten we nou een team gaan bouwen. Met elkaar, dat je elkaars expertise leert kennen en in gaat zetten wanneer je het nodig hebt. Het is natuurlijk flauwekul om te zeggen: Je hebt Derk de Kloet en die gaat alles doen. Dat is een beetje magertjes hè? Ik bedoel, zo meteen vindt iemand mij niet leuk, of is het toch iets medisch of is het de trainer die daar iets belangrijks in kan doen. Of misschien wel een fysiotherapeut. Er zijn zoveel mensen die aanwezig zijn die iets kunnen doen, zegt De Kloet, die daarmee al een link legt met het wiel-structuur van het plan-Cruijff. Blind steekt er een stokje voorDe sympathieke De Kloet ondervindt niet alleen tegenwerking van de medische staf, maar ook van Danny Blind, wat uiteindelijk resulteert in een eerste afscheid van Ajax. De Kloet: Toen de tijd van Marco van Basten aanbrak (juli 2008 red.) werd Danny Blind technisch manager. Ik had met Jan Olde Riekerink en Henri Van der Aat (toen al directeur red.) afgesproken het plan op de Toekomst door te gaan zetten en de ArenA er meer bij te betrekken. De Toekomst en de ArenA zouden dan samen in het plan betrokken worden. Op donderdagavond heb ik gebeld met Henri (Van der Aat red.) en die zei dat we het gingen doen. Echter, maandag na het weekend kreeg ik te horen dat we het niet meer zouden doen. Waarom? Het kwam er op neer dat Danny (Blind red.) het niet goed vond.' Toen kwam de directie met een voorstel om mijn gangbare werkzaamheden te staken en om alleen les te geven aan het Ajax College. Dit was een functie die eigenlijk gewoon door een leraar uitgevoerd had kunnen worden, dus daar heb ik toen nee tegen gezegd. Een leuk initiatief, maar daar vond ik me niet geschikt voor. Ik wilde mijn andere werkzaamheden voor Ajax voortzetten. Dat voorstel was niet wat ik kan en wat ik kom doen bij de club. Dus toen ben ik afgezwaaid bij Ajax, maar heb ik nog wel contact met Jonk en andere jeugdtrainers (o.a. Bryan Roy en Bob de Klerk) gehouden. Terugkeer van De KloetHet contact tussen De Kloet en enkele jeugdtrainers bleef in stand en met name met Wim Jonk onderhield De Kloet een goed contact, wat uiteindelijk zou resulteren in de terugkeer van De Kloet bij Ajax in 2011. In april 2011 belde Wim Jonk me weer op. Hij vertelde me toen dat hij met onder meer Johan Cruijff en Dennis Bergkamp bezig was met een nieuw plan voor Ajax: het plan-Cruijff, vertelt De Kloet. Jonk wilde dat ik in het plan meedeed en de procesbegeleiding ging doen en heeft dat met van der Aat overlegd, dus om een ontwikkelplan te maken voor de trainers, spelers, ouders en ons allemaal bij Ajax. Toen zijn we met de club-Cruijff, om het zo maar even te zeggen, aan de gang gegaan en ben ik dus in ere hersteld bij Ajax. Uiteindelijk zijn we echt officieel van start gegaan toen Dennis Bergkamp en Wim Jonk in juni groen licht kregen van Ajax. Ik heb een begin gemaakt om van het oude naar het nieuwe denken te gaan.' Van der Aat wil alles faciliterenHenri Van der Aat, die mij ook zag zitten, speelde een hele gekke rol. Die heeft voortdurend gezegd dat er een basispot was. Maar uiteindelijk heeft hij - daar later in de rechtzaak afstand van genomen - gezegd dat alles wat Wim en Dennis, oftewel de opleiding en het technisch hart, nodig zouden hebben gefaciliteerd zou worden. Daar zou hij geld voor vrijmaken. Uiteindelijk zijn de condities waar we voor aan de slag gingen vrijwel dezelfde geweest als waar ik eerder, in 2007, al voor werkte. Dus het is niet extra veel en ik heb er geen misbruik van gemaakt. Dezelfde afspraken had ik al onder Fontein en Van Geel. Niks nieuws onder de zon. Ze weten wat ik doe, ze weten wie ik ben en waar ik voor sta. Van der Aat heeft dat allemaal laten gebeuren. We hebben afspraken gemaakt, ook waar Van der Aat van wist. Toen Sturkenboom kwam, is dat allemaal in het niet gevallen.' Entree van SturkenboomOp 16 november 2011 trad Martin Sturkenboom in dienst als directeur bij Ajax. Al snel zou dit resulteren in een conflict tussen Sturkenboom en De Kloet. De Kloet legt uit: Ik werkte vanaf juni 2011 in principe elke week 30 uur voor Ajax contractueel gezien. Ik maakte altijd meer uren dan die 30 uur, echter als ik er over heen ging, dan factureerde ik die extra uren niet. Dat is logisch. Ik werk altijd heel integer, maar toen Sturkenboom kwam heeft hij mijn werk zonder pardon gekeeld. Dat ging als volgt: Ik heb op 25 november 2011 een gesprek gehad met Sturkenboom. Hij vertelde letterlijk: Je krijgt betaald waar je voor gewerkt hebt!. Dat lijkt mij nogal logisch, zegt De Kloet die zijn schouders ophaalt over de aparte opmerking van Sturkenboom. De Kloet gaat verder: Maar er moesten nieuwe afspraken over mij gemaakt worden wat betreft de toekomst. Daarom wilde hij met Jonk alleen een gesprek gaan voeren over mij, wat Jonk en ik prima vonden. Dat gesprek tussen Jonk en Sturkenboom heeft echter nooit plaatsgevonden: ik werd plotseling op non-actief gesteld. Dat bleek uit het gespreksverslag dat ik kreeg. Maar dat heeft hij nooit tegen mij gezegd. Nadat hij was weggestuurd ontstond er een conflict over een factuur die De Kloet aan Ajax stuurde. De Kloet legt uit: Toen ik de laan werd uitgestuurd was de maand november al afgelopen, dus ik stuurde Ajax nog wel een factuur op voor mijn werk van de maand november met de gedachte van: ontzettend jammer dat ik weg moet, maar ik krijg nog betaald voor waar ik voor gewerkt heb. Sturkenboom had me immers beloofd me in ieder geval uit te betalen voor wat ik gewerkt had, gaat De Kloet verder. Ik heb die maand november echter nooit uitbetaald gekregen. Die maand is gewoon van me gepikt, zo voelt dat ten minste. Dat is gewoon niet eerlijk en kinderachtig geweest van de directeur van Ajax. Daar komt het volgende nog bij: toen ik die factuur had gestuurd, kreeg Jonk zijn tweede gele kaart van Sturkenboom. Dat was een factuur van mij aan Ajax, gericht aan de crediteurenadministratie, welke uiteindelijk op het bordje van Jonk moest belanden. Echter, Jonk heeft die factuur nooit gezien. Die is gefilterd bij de crediteurenadministratie. Waarom zou Jonk dan, onder andere voor dit incident, een gele kaart moeten krijgen? Dit was echter nog niet alles. De Kloet werd ook verzocht om zich volledig afzijdig te houden wat betreft het beleid op de Toekomst via een brief van Sturkenboom. Ik kreeg ook nog eens een boze brief van Sturkenboom waar in stond dat ik geen facturen meer mocht sturen, vertelt De Kloet. Sturkenboom zei dat hij daar duidelijk in was geweest, wat dus niet waar is. Sturkenboom speelt met mensen, daar zijn nu wel genoeg voorbeelden van. Deze manier van werken, die drijft op autoriteit, macht, straffen en afrekenen, is totaal uit de tijd. Vroeger, in de jaren 50, konden dit soort mannen gewoon hun gang gaan maar die tijd is voorbij. Het ironische is dat Ajax zelf in haar strategisch beleidsplan 2009-2014 heeft opgeschreven dat het over moest zijn met de afrekencultuur omdat te veel de angst regeert. Ook staat daar in dat Ajax af wil van de organisatie die te veel op hierarchie is gestoeld. Alleen stond daar dus niet in hoe je dat moest bewerkstelligen. Het plan Cruijff was daarvoor de oplossing. Het gekke is dus dat de huidige directie en RvC met het aanstellen van een dictatoriaal type als Sturkenboom en met de roep om sterk leiderschap, haar eigen beleid ondermijnt. Het is te gek voor woorden. Hij vervolgt: Sturkenboom gedraagt zich heel onprofessioneel en is zowel verbaal als in zijn houding erg agressief en dominant. Hij zei dat ik een gepasseerd station was en dat hij niet meer over me zou spreken. Ook was ik niet meer welkom op de Toekomst in een andere rol dan een supporter. Dat is heel wrang. Ik werd als procesbegeleider gewoon uit de organisatie gesneden, zodat daarmee weer een stuk van het plan-Cruijff gekeeld werd. Ik laat Bergkamp en Jonk niet vallenZoals bekend heeft De Kloet zich na deze heisa rustig gehouden in de media. Volgens De Kloet zou een persoonlijke vete tussen hem en Sturkenboom namelijk enkel roet in het eten gooien voor Jonk en Bergkamp: Ik heb me na deze acties van Sturkenboom rustig gehouden. Ik stelde me even ondergeschikt op aan het plan-Cruijff en wilde geen olie op het vuur gooien voor Jonk en Bergkamp. Ik heb vertrouwen in Jonk en Bergkamp en denk dat Sturkenboom er niet lang zal zitten bij Ajax, dus het had geen zin om er een persoonlijke strijd van te maken. Ik verwacht ooit weer in dienst te treden bij Ajax, een andere club hoeft ook niet aan te kloppen: ik werk voor Ajax. Dit plan moet bij Ajax tot stand komen. Ik laat Jonk en Bergkamp en alles wat voor Cruijff is, van de trainers tot aan de supporters, niet vallen, besluit De Kloet. Overigens begrijpt De Kloet de woede van de Ajax-aanhang richting Sturkenboom, maar benadrukt hij dat geweld en bedreigingen nooit de oplossing zijn. Dinsdagochtend zal de rechter in Amsterdam uitspraak doen in de rechtszaak tussen aan de ene kant Ajax N.V. en aan de andere kant Johan Cruijff en onder meer Derk de Kloet, met betrekking tot de aanstelling van Martin Sturkenboom en Louis van Gaal. kolere wat lang, lees hem straks nog verder. begin is prima |
|
|
|
|
Eide
|
|
|
Amsterdamse bluf of pure statistiek...
De bank van Frank: Lasse Schøne en Siem de Jong als bankzitters?
De komst van Lasse Schøne is al een tijdje rond en iedereen is het er wel over eens dat het een welkome aanvulling op de selectie is. De Boer zegt dat hij gehaald is voor de basis en ook de Deen zelf neemt met niets minder genoegen. Een prima instelling, maar in hoeverre is dit realistisch?
Aan het einde van het seizoen heeft De Boer met Anita, Eriksen en Janssen immers dé gedroomde bezetting op het middenveld gehad. Een bezetting die aan de basis stond van een symbolische zegereeks van 14 wedstrijden op rij. Iets wat volgend seizoen verder kan worden uitgebreid. Het spreekwoord never change a winning formule is hierbij dan wel van toepassing. Iets wat goed loopt, hoef je niet te veranderen. Over de invulling van het middenveld volgend seizoen is al het nodige gezegd en geschreven. Het is dringen geblazen op het middenrif van Ajax. Het meest logisch zou zijn wanneer De Boer vast blijft houden aan Anita, Janssen en Eriksen. De Jong komt dan automatisch op de bank wanneer Sigthorsson fit aan het seizoen begint.
Schøne en De Jong als bankzitters? Niet als het aan Schøne zelf ligt. De buitenwereld ziet in hem voornamelijk een speler die gehaald is voor de breedte. Iemand die met gemak kan worden ingebracht wanneer de wedstrijd alleen nog even uitgespeeld moet worden. Wedstrijden waarvan we er dit jaar de nodige gehad hebben en ook volgend jaar weer de nodige gaan krijgen. Dat hij zijn minuten gaat krijgen, is dan ook al min of meer een feit te noemen. Een basisplaats is echter iets wat ik in eerste instantie niet zie gebeuren.
Eriksen heeft dit seizoen met 8 doelpunten en 19 assists in 2837 minuten zijn waarde aangetoond. Uitstekende cijfers voor een speler die volgend jaar definitief zijn naam moet vestigen in Europa. Zijn basisplaats voor volgend seizoen lijkt dan ook nou al vast te staan. De positie van Anita behoeft geen uitleg en zal volgend seizoen als eerste op het wedstrijdformulier worden ingevuld. Mocht Schøne zijn citaten daadwerkelijk kracht bij gaan zetten en De Boer overtuigen van zijn kwaliteiten, kan het niet anders dan dat Theo Janssen het spreekwoordelijke kind van de rekening gaat worden. Janssen die sinds de nieuwe invulling van het middenveld ook eindelijk zijn draai gevonden lijkt te hebben.
De Theo van Twente liet zich de laatste wedstrijden sporadisch zien in Amsterdam. Met 8 goals en 8 assists in 2477 minuten doet hij het aanzienlijk minder dan Eriksen. De strijd op het middenveld zal dan ook gaan tussen de ervaren, gearriveerde Janssen en de nieuwe, gedreven Schøne. Schøne die met 11 doelpunten en 5 assists in 2880 minuten nou al een geduchte concurrent is voor Janssen. Zeker wanneer we in ogenschouw nemen dat de statistieken zijn van zijn periode van N.E.C. Het is geen geheim dat Ajax veel aanvallender speelt en dus vaker bij het doel van de tegenstander in de buurt komt. De statistieken van Eriksen en Janssen moeten hierbij dus in het juiste perspectief worden gezien. Het geeft de toch al indrukwekkende cijfers van Schøne nog meer glans.
Waar ik bij het lezen van de citaten nog enigszins verbaasd was, ben ik nu tot de conclusie gekomen dat dit voor De Boer nog een lastige keuze gaat worden. Het blijft natuurlijk altijd afwachten hoe een nieuwe speler zich manifesteert. Laten we er gemakshalve even vanuit gaan dat Schøne gewoon meedraait bij Ajax. Dan is het een mooie concurrent voor Janssen en zal het voor De Boer nog een hele kluif gaan worden om de derde positie op het middenveld invulling te geven. De Amsterdamse bluf van Schøne wordt in dit geval dus gerechtvaardigd door de statistieken.
http://www.wijzijnajaxamsterdam.nl/ |
|
|
|
|
Eide
|
|
|
Geschreven door mij, geplaatst op Ajax Fanatics. Ik ben geen schrijver, het is ook niet geweldig geschreven, maar dit kwam gister bij mij op. Dacht het hier ook even te posten.
Prima, zo'n EK!
Het EK is koud begonnen of Nederland is al weer bijna klaar. Een 0-1 verlies tegen Denemarken en een ontluisterende 1-2 tegen Duitsland hebben van de uitschakeling bijna een formaliteit gemaakt. Kommer en kwijl. Of toch niet? De diehard Oranje fan zal er goed ziek van zijn, en eerlijk is eerlijk, gisteren voor de TV was ik ook niet het zonnetje in huis.
Vol onbegrip sprak ik met vrienden en collegas over de onbegrijpelijke keuzes van de bondscoach. Geen Emanuelson, geen Anita maar wel Bouma bijvoorbeeld. En dan natuurlijk het bankzitten van Huntelaar en van der Vaart, toch niet de minste jongens. Nee Billenknijper Bert blijft volhouden met Van Persie en Van Bommel en speelt feitelijk in een 6-1-3 opstelling. Van Bommel toonde gister een treffende gelijkenis met een standbeeld, Van Persie was ouderwets onzichtbaar en Sneijder deed zijn stinkende best maar is dit jaar, in tegenstelling tot 2 jaar terug, niet in staat het toernooi in zijn eentje naar zijn hand te zetten.
Een dag later slaat dan toch weer ware liefde toe, namelijk die voor Ajax. Waar we allemaal verbijstert waren dat Anita niet mee mocht, ben ik nu eigenlijk ontzettend blij dat onze kuitenbijter lekker ontspannen op Curaçao zit. Die komt lekker ontspannen en uitgerust terug en heeft niet de teleurstelling van een faliekant misgelopen EK in zijn lijf. En voor Van der Wiel is dit misschien ook wel goed, wordt hij hopelijk wakker uit die winterslaap die als sinds 2012 duurt. En mocht Narsingh dan komen, heeft die in zijn jonge voetballeven al eens geroken aan het grote werk en teleurstelling en kan hij bij Ajax dan zijn zinnen zetten op succes!
Daar staat tegenover dat men in Eindhoven nu toch misschien wat twijfels krijgt over de heer van Bommel. Dat standbeeld tegen Eriksen, Jansen of Siem de Jong? Bouma, Willems, Strootman, allemaal mochten ze wel mee van Van Marwijk na hun geweldige seizoen in Nederland. Als ze terugkomen beginnen de trainingen al weer.
5 augustus mag PSV dan weer naar Amsterdam komen voor de Johan Cruijff schaal. Tegenover staat een Ajax waar de spelers lekker uitgerust zijn, vrij van teleurstelling van dit waardeloze EK en vastbesloten de volgende bondscoach aan te tonen dat de keuzes van Van Marwijk de verkeerde waren.
Ik heb er nu al weer zin in. |
|
|
|
|
|