BETA
Home  |  Inloggen  |  Registreer  |  Zoeken
Index / Sport / Voetbal / Ajax / topic: Oke, de RVC stapt op en nu??!!

Headliner: Ajax Nieuws Plaats een nieuw antwoord  
remco k
 remco k - donderdag 09 februari 2012 - 18:27   quote  deeplink  
Met het aangekondigde vertrek van de raad van commissarissen en het onmiddellijk opstappen van de interim-directeuren Danny Blind en Martin Sturkenboom lijkt sinds donderdag bij Ajax de weg nagenoeg vrij voor Johan Cruijff. Het heeft er alles van weg dat het Amsterdamse vlaggenschip de koers gaat varen die de kapitein met nummer 14 voorstaat.

© ANP

© ANP
Cruijff verschijnt zelf niet meer achter het roer. Hij treedt binnenkort net als zijn medecommissarissen Steven ten Have, Marjan Olfers, Edgar Davids en Paul Römer gefaseerd af. Die beslissing is onder meer genomen omdat de directie zonder toezichthouders geen belangrijke besluiten kan nemen, bijvoorbeeld over transfers.

Volgens Cruijff is het woord nu aan de oud-voetballers die staan te trappelen om zijn technische plan uit te voeren. Het technische hart, bestaande uit hoofdtrainer Frank de Boer, zijn assistent Dennis Bergkamp en hoofd jeugdopleiding Wim Jonk krijgt de leiding over de voetballende tak. Ze kunnen altijd advies bij hem inwinnen, net zoals trainer Josep Guardiola van Barcelona dat de afgelopen jaren regelmatig deed.

De Boer, Bergkamp en Jonk hoeven in elk geval geen verantwoording af te leggen aan Louis van Gaal en Martin Sturkenboom, die dus van het toneel verdwenen zijn. Wie de nieuwe directie van Ajax wel zullen vormen, is nog onduidelijk. De toekomst van de huidige directeuren Henri van der Aat en Jeroen Slop laat eveneens naar zich raden. Vooral Van der Aat heeft zich niet populair gemaakt bij Cruijff en zijn volgelingen.

Het woord is nu aan de nieuwe bestuursraad, bestaande uit voorzitter Hennie Henrichs, Jan Buskermolen, Hein Blocks, Cees Vervoorn, Tonny Bruins Slot en Dick Schoenaker. Zij mogen net als de vertrekkende commissarissen en de ondernemingsraad kandidaten voor een nieuwe rvc voordragen. Het ligt voor de hand dat die personen in de visie van Cruijff geloven. Hetzelfde geldt voor de nieuwe directeuren.

Oud-voetballer Theo van Duivenbode lijkt een voorname kandidaat voor éen van de vacatures. Hij was sportief en maatschappelijk succesvol en gelooft in Cruijff, die het afgelopen jaar zelf de komst van Tscheu La Ling vergeefs probeerde te forceren. Wellicht wordt Marco van Basten ook nog eens gepolst voor de functie van algemeen directeur.

Voor alle werknemers en supporters van Ajax is het zaak dat er snel duidelijkheid komt. De fluwelen revolutie van Cruijff ontaardde de laatste anderhalf jaar in een vuile oorlog van machtsspelletjes en rechtszaken met veel slachtoffers en de club Ajax als grootste verliezer.

AD.nl
remco k
 remco k - donderdag 09 februari 2012 - 18:28   quote  deeplink  
Oke, bovenstaande is hoe het zit, maar wat nu, wie gaat wat wanneer doen??

Ik snap het zelf echt allemaal nu niet precies. Maar er is gezegd dat men aftreed, maar wanneer en wie en wat gaat de nieuwe RVC worden??

Iemand ideeen??
Oceanu
 Oceanu - donderdag 09 februari 2012 - 22:08   quote  deeplink  
Als ik het goed begrijp, moet de oude RVC instemmen met de nieuwe RVC ?? Dat zou dan lekker worden, alle CRUYFF adepten die voorgedragen worden bij Ten Have en z'n kornuiten. Als AD is het misschien nu wel een optie voor Hiddink. De slangenkuil is aardig uitgedund.
Grasmaaier
 Grasmaaier - donderdag 09 februari 2012 - 22:14   quote  deeplink  
FEESTENN!!!
RJ
 RJ - donderdag 09 februari 2012 - 22:15   quote  deeplink  
Er komt eerst een nieuwe RVC voordat er naar een AD gekeken wordt. In de RVC komen weer bekende namen naar voren, zoals: Van Duivenbode, ed. Voor de functie van AD is Hiddink mijn favoriet en TD is overbodig ivm het technisch hart.
Ben benieuwd, eindelijk weer eens goed nieuws over Ajax!
Ronald 1960
 Ronald 1960 - donderdag 09 februari 2012 - 22:19   quote  deeplink  
Lijkt mij toch niet dat de opgestapte RvC akkoord moet zijn met de nieuwe kandidaten voor de RvC, ze mogen zelf wel nieuwe kandidaten voordragen, maar de bestuursraad moet hiervoor volgens mij akkoord aan geven.
RoodWit81
 RoodWit81 - vrijdag 10 februari 2012 - 08:25   quote  deeplink  
quote:
Op donderdag 09 februari 2012 - 22:19 schreef Ronald 1960 het volgende:
Lijkt mij toch niet dat de opgestapte RvC akkoord moet zijn met de nieuwe kandidaten voor de RvC, ze mogen zelf wel nieuwe kandidaten voordragen, maar de bestuursraad moet hiervoor volgens mij akkoord aan geven.
Ik lees vanochtend in een aantal artikelen en reacties dat de oude RVC (Ten Have en co) wel degelijk opvolgers moeten aandragen en uitkiezen. De AVA heeft het laatste woord, maar als die het voorstel afwijzen dan moet de RVC met een nieuw voorstel komen. We zijn er dus nog lang niet.

(hopelijk kiezen ze bij Ajax N.V. ook zo snel mogelijk een representabele advocaat inplaats van die slang van een Wakkie... Niet bepaald goed voor het imago van de club zo'n achterbakse rechtsvertegenwoordiger)
AFCA MARCO
 AFCA MARCO - vrijdag 10 februari 2012 - 08:53   quote  deeplink  
Gewoon Remco k, allibabba en ajaxfan2 op die posities zetten.

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op vrijdag 10 februari 2012 door AFCA MARCO --
Booya4Afca
 Booya4Afca - vrijdag 10 februari 2012 - 08:58   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 10 februari 2012 - 08:25 schreef RoodWit81 het volgende:

[..]

Ik lees vanochtend in een aantal artikelen en reacties dat de oude RVC (Ten Have en co) wel degelijk opvolgers moeten aandragen en uitkiezen. De AVA heeft het laatste woord, maar als die het voorstel afwijzen dan moet de RVC met een nieuw voorstel komen. We zijn er dus nog lang niet.

(hopelijk kiezen ze bij Ajax N.V. ook zo snel mogelijk een representabele advocaat inplaats van die slang van een Wakkie... Niet bepaald goed voor het imago van de club zo'n achterbakse rechtsvertegenwoordiger)
Niet helemaal juist.

JA, Ten Have & Co krijgt de mogelijkheid om mensen voor te dragen als kandidaad voor de RvC. Maar dat geldt ook voor de bestuursraad (voormalig Ledenraad).

Overigens behoort ook Cruijff tot de RvC, dus ook hij krijgt de mogelijkheid om mensen bij elkaar te zoeken.

Uiteindelijk zullen de aandeelhouders op een nog uit te schrijven AVA stemmen op de RvC.
De nieuwe RvC zal dan opzoek moeten gaan naar een directie. De kans is dus groot dat zowel Slop als vd Aadt vervangen worden.
RoodWit81
 RoodWit81 - vrijdag 10 februari 2012 - 10:37   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 10 februari 2012 - 08:58 schreef Booya4Afca het volgende:

[..]

Niet helemaal juist.

JA, Ten Have & Co krijgt de mogelijkheid om mensen voor te dragen als kandidaad voor de RvC. Maar dat geldt ook voor de bestuursraad (voormalig Ledenraad).

Overigens behoort ook Cruijff tot de RvC, dus ook hij krijgt de mogelijkheid om mensen bij elkaar te zoeken.

Uiteindelijk zullen de aandeelhouders op een nog uit te schrijven AVA stemmen op de RvC.
De nieuwe RvC zal dan opzoek moeten gaan naar een directie. De kans is dus groot dat zowel Slop als vd Aadt vervangen worden.
De ondernemingsraad draagt mensen aan, de vereniging Ajax draagt mensen aan, de AVA draagt mensen aan, de oude RvC draagt mensen aan, Cruijff draagt mensen aan en daar moet dan een eenduidige keuze uitkomen. Daar moet dan weer een finaal akkoord op worden gegeven door het AVA. Uiteindelijk zijn we dus nog lang niet klaar met deze ongein.

"De gefaseerd vertrekkende rvc wordt geacht een lijstje te maken met kandidaten voor de opvolging", vervolgt Wakkie zijn verhaal. "Daarvoor krijgen ze aanbevelingen van de ondernemingsraad en de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVA), en dan waarschijnlijk vooral grootaandeelhouder de vereniging Ajax."

"Zelf mag de rvc ook met voorstellen komen. De namen van de vereniging, de or en de oude rvc worden in een mandje gegooid, waarna er een keuze wordt gemaakt, een voordracht volgt en de AVA al dan niet goedkeuring verleent. Doen ze dat niet, dan moet de rvc terug naar de tekentafel", sluit Wakkie af
RoodWit81
 RoodWit81 - vrijdag 10 februari 2012 - 10:40   quote  deeplink  
(overigens vind ik het totaal van de zotte dat het oude RvC nog mee moet/mag werken aan het zoeken van hun opvolgers)
Booya4Afca
 Booya4Afca - vrijdag 10 februari 2012 - 10:59   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 10 februari 2012 - 10:40 schreef RoodWit81 het volgende:
(overigens vind ik het totaal van de zotte dat het oude RvC nog mee moet/mag werken aan het zoeken van hun opvolgers)
Tja, dat is nu eenmaal zo.

Als ze op de BAVA waren weggestuurd had de rechter een nieuwe RvC moeten aanstellen..

Dit is overigens wel goed nieuws:

Van Duivenbode staat open voor job bij Ajax

Nu de raad van commissarissen vertrekt bij Ajax en er ook weer vacante posities in de directie zijn ontstaan, kan het gespeculeer beginnen. Komt Tscheu La Ling terug in beeld? Is Maarten Fontein weer een optie? En gaat men weer praten met Theo van Duivenbode?

'De weg is vrij voor de nieuwe bestuursraad om als grootaandeelhouder aan de slag te gaan. Dat is een situatie die voor de club Ajax op dit moment het beste is. Een impasse die nog drie, vier maanden had geduurd, daar is niemand bij gebaat', zegt Van Duivenbode in het AD.

De oud-verdediger en -bestuurder werd bij de selectie van de vorige RvC ook gepolst, maar Edgar Davids kreeg op de zetel voor een oud-voetballer de voorkeur. Nu is Van Duivenbode opnieuw de meest genoemde naam.

Van Duivenbode, die de afgelopen maanden - helemaal achterin de zaal - een opvallende aanwezige was bij de rechtszaken tussen de groep-Cruijff en de Ajax NV, staat niet onwelwillend tegenover een terugkeer. 'Ik hoor mijn naam consequent noemen. Ik heb de vorige keer gesprekken met een commissie gehad, maar het is aan de grootaandeelhouder. Als die nu wat wil, merk ik het wel. Ik loop er niet op vooruit.'

Als de afgelopen maanden één ding geleerd heeft dan is het volgens Van Duivenbode wel dat je altijd alles vooraf moet vastleggen. Cruijff dacht dat de overige RvC-leden hem zouden faciliteren, terwijl zijn collega's daar niet van op de hoogte waren op zeiden te zijn. Met als dieptepunt het akkoord met Louis van Gaal, achter de rug van Cruijff.

Van Duivenbode: 'Waar liggen bevoegdheden? Hoe toets je de voortgang, in dit geval in wat Cruijff voor ogen heeft met de jeugdopleiding. En bij een beursgenoteerd bedrijf heb je ook met financiën te maken. Als er straks een nieuwe RvC is, zullen de leden het om te beginnen met elkaar eens moeten zijn. En als zij vervolgens een algemeen directeur aanstellen, zal dat iemand met 'voetbalverstand' moeten zijn, wat het ook mag inhouden. Want als het model van Cruijff het uitgangspunt is, heeft Ajax geen technisch directeur.'

Bron: http://www.ad.nl/ad/nl/1441/Ajax/article/detail/3170331/2012/02/10/Van-Duivenbode-staat-open-voor-job-bij-Ajax.dhtml

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op vrijdag 10 februari 2012 door Booya4Afca --
Booya4Afca
 Booya4Afca - vrijdag 10 februari 2012 - 11:16   quote  deeplink  
Al zullen ze enkel kandidaten naar voren schuiven. Wat de RvC voor mensen naar voren schuift vind ik niet zo van belang.

Het is belangrijker om te weten wat voor een mensen de Bestuursraad naar voren schuift, aangezien de vereniging 73% van de aandelen in bezit heeft, en dus DE beslissende stem heeft.

Wat dat betreft is het mij nog onduidelijk wat de intentie van de Bestuursraad is, aangezien deze niet geheel in de lijn van Cruijff is.
Booya4Afca
 Booya4Afca - vrijdag 10 februari 2012 - 11:39   quote  deeplink  
Slop een vd Aat zullen ze volgende zijn die plaats moeten maken.
Ronald 1960
 Ronald 1960 - vrijdag 10 februari 2012 - 11:57   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 10 februari 2012 - 11:39 schreef Booya4Afca het volgende:
Slop een vd Aat zullen ze volgende zijn die plaats moeten maken.
En dat zie ik juist voorlopig niet gebeuren. Helaas!

Trouwens, de bestuursraad is tot nog toe volgens mij ook nog niet volledig bezet, hoewel het mij nu zeker verstandiger lijkt om daar 'Cruijff gezinde personen' neer te zetten en dat hoeven niet persé 'ja knikkers' te zijn.
RoodWit81
 RoodWit81 - vrijdag 10 februari 2012 - 12:58   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 10 februari 2012 - 11:16 schreef Booya4Afca het volgende:
Al zullen ze enkel kandidaten naar voren schuiven. Wat de RvC voor mensen naar voren schuift vind ik niet zo van belang.

Het is belangrijker om te weten wat voor een mensen de Bestuursraad naar voren schuift, aangezien de vereniging 73% van de aandelen in bezit heeft, en dus DE beslissende stem heeft.

Wat dat betreft is het mij nog onduidelijk wat de intentie van de Bestuursraad is, aangezien deze niet geheel in de lijn van Cruijff is.
Ik denk niet dat iemand er hier wat om geeft welke personen het oude RvC aandragen, maar dat betekend niet dat het geen nodeloze ruis oplevert in het proces. Ze kunnen zomaar een blok vormen met Heinrichs, Buskermolen en Van Oevelen en mensen aandragen die onder hun invloed staan. Er staan nog steeds een hoop zakelijke belangen op het spel. Het is allemaal nog steeds niet voorbij.

Een bestuurlijke functie voor Van Duivenbode zou in iedergeval wel al een behoorlijke stap in de goede richting zijn.
ALTIJD PRIJS IN DE K
 ALTIJD PRIJS IN DE K - vrijdag 10 februari 2012 - 17:02   quote  deeplink  
Waar stappen ze op? Dan kan ik nog ff afscheid nemen zie je.....
Eide
 Eide - zaterdag 11 februari 2012 - 10:12   quote  deeplink  
Ik hoop dat er nu een nieuwe RvC aangesteld wordt die in het aanstellingstraject al een heel eind is met hun denkbeelden over een nieuwe AD. Ik heb de naam Van Der Sar gezien. Feit is dat er toch weer een mix van voetballers en niet voetballers moet komen.

Van Duivebode als lid van de RvC zou mooi zijn, maar dat zou ook een potentiele AD kunnen zijn. Het is dus ee beetje aftasten. Molenaar wil kennelijk niet meer, denk terecht gezien zijn rol tot nu toe in dit conflict.

Ten slotte:
http://www.telegraaf.nl/telesport/voetbal/nationaal/11491941/__Eigen_Kijk__Cultuurmoord__2___.html?sn=telesport

Eigen Kijk: Cultuurmoord (2)
AMSTERDAM - Eerlijkheid duurt het langst. Zeker in een sector, waarin fair play uiteindelijk wèl loont. Daarom is het nakende vertrek van Steven ten Have & Co een zegen voor de sport. Zelden zal er in de vaderlandse topsport zon vuile oorlog zijn gevoerd als in en rond Ajax.

Zonder schroom werd Johan Cruijff als racist bestempeld, Tscheu La Ling als drugscrimineel getypeerd en werden Wim Jonk & Dennis Bergkamp door het slijk gehaald. Zo werd dwars door de Amsterdamse voetbaltrots een slijmspoor getrokken.Met als dieptepunt de actie om het conflict tussen Cruijff en de rvc te transformeren in een nationale discussie, waarin Nummer 14 één op één tegenover Louis van Gaal kwam te staan.

Twee clubiconen, met binnen de vereniging ieder zijn voor- en tegenstanders. Om die in een gevecht op leven en dood te manoeuvreren zegt veel over de meedogenloze wijze waarop Ten Have zijn gelijk probeerde te halen.Daarvoor was hij dus bereid Ajax, Cruijff en/of Van Gaal te offeren.

Uiteindelijk sneuvelde de man die in 1995 de club nog naar de hoogste mondiale clubtitel leidde. Omdat ook hij het om onbegrijpelijke redenen niet fair speelde. In plaats van de voordeur, wisten de vier commissarissen Van Gaal te overtuigen om via de achterdeur Ajax binnen te glippen. Uiteindelijk werd zelfs die voor zijn neus dichtgeslagen.

Los van de voorkeur voor Cruijff of Van Gaal, gaat het hier om rechtvaardig en onrechtvaardig. Cruijff heeft heus niet altijd gelijk, maar hij gaat wel iedere confrontatie rechtstreeks aan. Dat vooral is het verschil met zijn tegenstanders binnen de rvc. Èn tussen Cruijff en sommige mensen binnen Ajax.

Omdat niet vergeten mag worden, dat rookie Ten Have aanvankelijk vanuit de boezem van de club werd aangestuurd. Zogenaamde medestanders die hem lieten barsten toen hij met de rug tegen de muur kwam te staan. Tijdens het kort geding dat Ling tegen hem aanspande, werd duidelijk dat Ten Have straks tijdens het vervolg van deze zaak niet ongenegen is enkele van deze adviseurs in zijn val mee te slepen.

Dan zal ook duidelijk worden, welke krachten Ten Have extra tegen Cruijff & Co hebben opgestookt. Zo was er van meet af aan sprake van een ongrijpbare tegenstander. Want zoals Ten Have aanvankelijk door rancuneuze en incompetente clubleden werd gebruikt, zo gebruikte hij uiteindelijk zelf ook grote Ajacieden als Van Gaal, Blind en Davids, clubfunctionarissen en journalisten om zijn gelijk te halen.

Zelden zal er zoveel smerigheid en onzin op straat zijn gesmeten als tijdens dit zwarte hoofdstuk uit de Ajax-historie. Daarbij lieten Van Gaal, Blind en Davids zich maandenlang als alibi gebruiken voor een guerilla-oorlog, waarin uiteindelijk de hele vereniging werd gegijzeld. Inmiddels is duidelijk geworden dat de interim-directeuren Danny Blind en Martin Sturkenboom persoonlijk door Van Gaal zijn benaderd.

Dit houdt dus in, dat het wegpesten van Jonk, Bergkamp en indirect ook Bryan Roy, Marc Overmars, Ronald de Boer en Michel Kreek met goedkeuring van hun voormalige coach is gebeurd. Zoals de bewijzen zich opstapelen, dat er tijdens de onderhandelingen met Marco van Basten al met Van Gaal werd gesproken. Het zou alleen maar extra onderstrepen, hoe grote Ajacieden als pionnen tegen elkaar zijn opgezet. Dankzij Cruijff, Ling, Jonk, Bergkamp, De Boer en al die anderen is de club daarom aan een ramp ontsnapt.
Ajx
 Ajx - zaterdag 11 februari 2012 - 17:50   quote  deeplink  
quote:
Op donderdag 09 februari 2012 - 18:28 schreef remco k het volgende:
Oke, bovenstaande is hoe het zit, maar wat nu, wie gaat wat wanneer doen??

Ik snap het zelf echt allemaal nu niet precies. Maar er is gezegd dat men aftreed, maar wanneer en wie en wat gaat de nieuwe RVC worden??

Iemand ideeen??
De RvC met ten have enz. mogen meestemmen voor de nieuwe RvC, verder is er de bestuursraad ermee bezig, en dan volgens mij ook de Ondernemersraad nog(geen idee wat dat is) en dan was er dacht ik nog een instantie, maar ik weet niet zeker of dat klopt en wie dat dan zijn.
Ajx
 Ajx - zaterdag 11 februari 2012 - 17:52   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 10 februari 2012 - 10:37 schreef RoodWit81 het volgende:

[..]

De ondernemingsraad draagt mensen aan, de vereniging Ajax draagt mensen aan, de AVA draagt mensen aan, de oude RvC draagt mensen aan, Cruijff draagt mensen aan en daar moet dan een eenduidige keuze uitkomen. Daar moet dan weer een finaal akkoord op worden gegeven door het AVA. Uiteindelijk zijn we dus nog lang niet klaar met deze ongein.

Volgens mij moet er binnen 60 dagen alles duidelijk zijn en dan is de AVA of wordt deze uitgeroepen...
Ajx
 Ajx - zaterdag 11 februari 2012 - 17:55   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 10 februari 2012 - 11:39 schreef Booya4Afca het volgende:
Slop en vd Aat zullen ze volgende zijn die plaats moeten maken.
Ik hoop dat deze incapabele en achterbakse mensen ook oprotten, ze bakken er geen pepernoot van en hebben duidelijk de kant van tenhave gekozen... Ze zullen het veld moeten ruimen nadat er een RvC gekozen is en de directie eindelijk ingevuld kan worden!

Plaats een reactie:
 Je naam (of nickname) (verplicht)
 Je e-mail adres (wordt nooit getoond maar moet wel werken!)
 Vul de volgende code hier in: 5958
Ik ga akkoord met de algemene voorwaarden en algemene forum regels.
Headliner: Ajax Nieuws Plaats een nieuw antwoord  

Index / Sport / Voetbal / Ajax / topic: Oke, de RVC stapt op en nu??!!

0.0056991