Op zondag 12 februari 2012 - 12:27 schreef uitnoord het volgende:misschien beter zo Remco
Raymond Verheijen, assistent-bondscoach bij Wales en zeer gerenommeerd fitnesscoach, heeft zich onlangs al meerdere keren uitgelaten over Ajax en Frank de Boer. Volgens Verheijen zijn de trainingen van Ajax veel te zwaar en is hierdoor ook de aanhoudende blessuregolf te verklaren. Tegenover het AD verduidelijkte Verheijen zijn kritiek nog maar eens.
"Ook de media hebben inmiddels heel goed in de gaten hoe die blessures bij Ajax zijn ontstaan. Op een paar man na, die drukker zijn met het bedrijven van politiek dan met het zoeken naar de waarheid", zegt Verheijen, zelf een zeer gerespecteerde fitnesscoach.
"Al jarenlang zie je alle nieuwe aankopen bij Ajax geblesseerd raken. Dit seizoen zitten er zelfs héél langdurige gevallen bij. Het heeft er simpelweg mee te maken dat deze nieuwkomers vrijwel direct in het diepe worden gegooid, terwijl je zou verwachten dat hun trainingsbelasting geleidelijk wordt opgebouwd omdat het niveau bij Ajax hoger is."
Volgens Verheijen is Derk Boerrigter een tekenend voorbeeld voor de blessuregolf bij Ajax. "Het meest sneu vind ik het voor hem. Een groot talent, maar bij Ajax nu al twee keer een tijd eruit. Kwam over van RKC in de eerste divisie en moest bij Ajax vrijwel meteen alles vol meedoen. Ook zo'n jongen dien je eerder mínder te belasten dan méér in zijn eerste maanden van gewenning aan het niveau, aan de club en aan de verwachtingen."
In juli voorspelde Verheijen al een blessuregolf bij Ajax. Nu het blessureaantal inmiddels op dertig staat in een jaar tijd is wel te stellen dat hij er niet naast zat. "Ik hoorde Frank de Boer na oefenwedstrijden zeggen dat Ajax slecht had gespeeld omdat de jongens erg vermoeid waren van alle trainingsarbeid. Dan weet ik genoeg. Blessures zijn dan een kwestie van tijd en vervolgens ontstaat een sneeuwbaleffect."
"Het verbaasde mij dan ook niet dat Frank de Boer enkele weken geleden meldde dat uit metingen was gebleken dat de trainingen bij Ajax veel zwaarder waren dan de staf had verwacht en dat de Ajax-spelers dus al zes maanden lang worden overbelast."
"De Ajax-trainers hebben dus nota bene zelf geconstateerd dat hun manier van trainen niet bleek te kloppen. Jammer dat er dertig blessures voor nodig waren om daar achter te komen", vervolgt Verheijen.
"Als je dit probleem wilt oplossen, helpt het ook niet dat sommige mensen mijn kanttekeningen zo zielig vinden voor Frank de Boer omdat hij het zogenaamd al zo zwaar heeft vanwege het gekrakeel tussen Cruijff en Van Gaal. Het enige wat je daarmee bereikt, is dat het volgend jaar weer gebeurt. Ik verwacht dat De Boer binnen vijf tot tien jaar één van de beste Nederlandse trainers is. Tijdens zijn ontwikkeling tot topcoach is hij juist gebaat bij kritische kanttekeningen