|
|
|
AFCAMylife
|
|
|
Als Ajacied heb je het de laatste jaren niet makkelijk. Natuurlijk stralen wij, volgens velen, nog steeds arrogantie uit en teren wij volgens velen op successen uit het verleden. Echter met dertig landstitels en nog tal van meer zilverwerk in de prijzenkast mag een ieder mij vertellen waarom ik niet trots mag zijn. Natuurlijk doet de gang van zaken de afgelopen 15 jaar je geen goed als Ajacied en heel diep van binnen huil je, maar niets zal mij op de gedachten brengen om mijn trots te laten vallen, nooit! AjaxF-side.NL Voorafgaand aan de thuiswedstrijd tegen Manchester United bleek maar weer eens wie wij zijn. Ik had zin in een avondje Ajax en wist natuurlijk van binnen wel dat dit elftal van Sir Alex Ferguson een maatje te groot zou zijn voor ons aller Ajax. Maar daar ging het mij even niet om, ik wou namelijk de sfeer proeven van voetbal. Manchester op bezoek bij Ajax dus er moest ongetwijfeld sfeer zijn. Ik dook op tijd een kroeg in en onder het 'Youll never walk alone' nam ik een eerste slok van mijn koude biertje.
Bijna verslikte ik mij ook nog in het gele water want met een ferme klap op mijn schouder en de woorden hey Mate sloeg een Manchester-fan mij op de schouder. Ik draaide mij om en keek de bewuste persoon aan. Cheers my name is Glenn zei hij en we proosten zonder elkaar te kennen. Het gesprek wat daarop volgde is ongetwijfeld een van mijn leukste ontmoetingen geweest ooit binnen onze club Ajax. We hadden het over spelers als Cantona, Beckham, Suarez en Huntelaar. Great players and great football clubs kwamen herhaaldelijk uit de mond van Glenn. Toen ik uiteindelijk op de klok keek en het besef had dat ik al een uur met Glenn aan het praten was, wees ik hem erop dat ik toch moest gaan en dat het tijd was om het stadion in te gaan. Wait zei hij en hij ritste zijn bomberjack open. Even dacht ik dat hij wilde ruilen omdat ik dezelfde jas aan had alleen met een ander logo. Hij toonde mij het shirt wat hij aan had. Het bleek een retroshirt te zijn van zijn club. Een rood shirt met witte kraag en zonder tekst of logo. Dit shirt was in 2008 speciaal ontworpen voor de benefietwedstrijd tussen Manchester United en Manchester City vanwege de vliegramp met de Busby Babes, het legendarische jonge elftal van Manchester United uit de jaren vijftig. Have a good match and that the best may win waren zijn laatste woorden tegen mij waarna hij zich weer voegde tussen alle Engelse supporters.
Ik ging naar mijn plekkie op Zuid en volgde de wedstrijd tussen Ajax en Glenn zijn club. Na afloop bekroop mij niet een gevoel van ontevredenheid wat ik normaal na een verloren wedstrijd wel heb. Hier was een wedstrijd gespeeld tussen twee grootmachten en the best had gewonnen. Ik liep samen met mn zoon terug richting Duivendrecht. Stiekem hoopte ik nog even op een glimp van Glenn toen ik langs het uitvak liep maar zoals gebruikelijk wees de ME mij er weer op om op te rotten, want enig menselijk gevoel is bij deze gasten al jaren niet meer te vinden. Nog even snel een sjaal gekocht voor die kleine bij een Engelsman. Why not, was mijn gedachte. In de trein vroeg ik aan hem wat er nu eigenlijk op de sjaal staat. 23 february, Busbyway Manchester-Ajax toonde hij mij. Dat gaat nog heel lastig worden fluisterde ik hem in zijn oor waarop hij zei, Ach we winnen gewoon met 0-3.
Doordat de financiƫn het even lieten afweten, zaten wij de 23ste thuis voor de buis. Natuurlijk mocht de sjaal de bovenkant van de televisie bedekken en wij waren er klaar voor. Gaandeweg de wedstrijd dacht ik terug aan mijn ontmoeting met Glenn. That the best may win waren de woorden die hij tegen mij zei toen ik hem zag verdwijnen tussen zijn medesupporters. Nog geen minuut later ging mijn telefoon, het was Glenn. Great match mate and Ajax was very good klonk het vanaf de andere kant van de noordzee. We praten nog wat verder maar na vijf minuten bleek Glenn in hetzelfde schuitje te zitten als ik de week ervoor. He had a train to catch. Zou Glenn nu ook een Amsterdammer tegenkomen die hem een sjaal wil verkopen dacht ik zomaar. 16 februari Ajax-Manchester Amsterdam Arena. Ik ga het hem ongetwijfeld nog eens vragen als hij kaarten heeft geregeld voor een wedstrijd van zijn club. 'Nobody likes us but we dont care' zing ik regelmatig met mijn rood witte hart. Voor velen gaat deze slogan op maar sinds mijn ontmoeting met Glenn weet ik dat er ook uitzonderingen zijn en dat maakt mij als Ajacied weer trots!
Henk AjaxF-side.nl
Niet door mij geschreven maar vond het een prachtig stuk, en vond het eigenlijk wel een post waard(nu weet ik niet of hier een hoofdtopic voor is maarja dan hoor ik het wel)!
AFCA CBS |
|
|
|
|
Nenam_tiL
|
|
|
oeps...aangepast
-- dit bericht is voor het laatst aangepast op zondag 26 februari 2012 door Nenam_tiL -- |
|
|
|
|
|