BETA
Home  |  Inloggen  |  Registreer  |  Zoeken
Index / Sport / Voetbal / Ajax / topic: Traditie

Headliner: Ajax Nieuws Plaats een nieuw antwoord  
Eide
 Eide - woensdag 29 februari 2012 - 12:59   quote  deeplink  
Het is traditioneel onrustig bij Ajax. Helaas gebeurt dit nogal eens. Een Nederlands spreekwoord luid "hoge bomen vangen veel wind" en Ajax mag zonder meer de hoogste boom in de Nederlandse voetballerij genoemd worden.

Ik gebruik bewust het woord traditioneel onrustig. Ajax zou Ajax niet zijn zonder die onrust. In het seizoen 64/65 degradeerde Ajax bijna en wist het ternauwernood zich te handhaven. Na het tijdperk Cruijff eind jaren 70 verloor Ajax de eigen identiteit en speelde het ultra defensief voetbal in systemen als 4-5-1 en 5-4-1. Financieel gleed Ajax in deze periode steeds verder af.

Ook eind jaren 80 was het weer onrustig bij Ajax. Marco van basten was net voor een schijntje vertrokken en PSV was de sterkste ploeg met vele voormalige Ajacieden in de gelederen. Het dieptepunt was het staafincident tegen Austria Wien. Eind jaren 90 en gedurende het 1e decennium van de 21e eeuw kwam Ajax ook nauwelijks tot spraakmakende prestaties.

Het is dus traditioneel onrustig. Een tendens die we sinds de oprichting van de eredivisie talloze hebben gezien. Elke keer weer klom Ajax uit het dal. Elke keer werd het herstel ingeluid door beleidsmatige veranderingen bij de club.

In 64/65 kwam met Jaap van Praag een nieuwe voorzitter aan het roer. Deze voorzitter trok Rinus Michels als coach aan en professionaliseerde de club. Ook debuteerde ene Johan Cruijff in deze periode. Eind jaren 70 brachten trainers als Rinus Michels en Leo Beenhakker Ajax weer terug op een acceptabel niveau met het aantrekken veel veel jonge nieuwe spelers. Dit kon echter alleen doordat nieuwe bestuur in 77/78 de financiën weer op orde brachten. Na de problemen eind jaren 80 was het in '91 weer tijd voor een nieuwe beleid, met een nieuw bestuur en een nieuwe trainer, namelijk voorzitter Michael van Praag en Arie van Os, coach Louis van Gaal en zijn assistent Gerard van der Lem.

Waarom deze uiteenzetting? Omdat de huidige situatie bij Ajax grote gelijkenissen vertoont met het verleden. En elke keer was een beleidswisseling de aanzet tot herstel. En ook nu zien we na 15 magere jaren de aanzet tot een nieuw beleid met een jonge coach, en hopelijk snel een nieuwe directeur.

Resultaten uit het verleden geven geen garantie voor de toekomst maar Ajax is een club van traditie. Traditioneel onrustig maar ook traditioneel succesvol. Als de traditie zich voortzet zie ik de toekomst rooskleurig in!
Pietje
 Pietje - woensdag 29 februari 2012 - 13:19   quote  deeplink  
quote:
Op woensdag 29 februari 2012 - 12:59 schreef Eide het volgende:
Het is traditioneel onrustig bij Ajax. Helaas gebeurt dit nogal eens. Een Nederlands spreekwoord luid "hoge bomen vangen veel wind" en Ajax mag zonder meer de hoogste boom in de Nederlandse voetballerij genoemd worden.

Ik gebruik bewust het woord traditioneel onrustig. Ajax zou Ajax niet zijn zonder die onrust. In het seizoen 64/65 degradeerde Ajax bijna en wist het ternauwernood zich te handhaven. Na het tijdperk Cruijff eind jaren 70 verloor Ajax de eigen identiteit en speelde het ultra defensief voetbal in systemen als 4-5-1 en 5-4-1. Financieel gleed Ajax in deze periode steeds verder af.

Ook eind jaren 80 was het weer onrustig bij Ajax. Marco van basten was net voor een schijntje vertrokken en PSV was de sterkste ploeg met vele voormalige Ajacieden in de gelederen. Het dieptepunt was het staafincident tegen Austria Wien. Eind jaren 90 en gedurende het 1e decennium van de 21e eeuw kwam Ajax ook nauwelijks tot spraakmakende prestaties.

Het is dus traditioneel onrustig. Een tendens die we sinds de oprichting van de eredivisie talloze hebben gezien. Elke keer weer klom Ajax uit het dal. Elke keer werd het herstel ingeluid door beleidsmatige veranderingen bij de club.

In 64/65 kwam met Jaap van Praag een nieuwe voorzitter aan het roer. Deze voorzitter trok Rinus Michels als coach aan en professionaliseerde de club. Ook debuteerde ene Johan Cruijff in deze periode. Eind jaren 70 brachten trainers als Rinus Michels en Leo Beenhakker Ajax weer terug op een acceptabel niveau met het aantrekken veel veel jonge nieuwe spelers. Dit kon echter alleen doordat nieuwe bestuur in 77/78 de financiën weer op orde brachten. Na de problemen eind jaren 80 was het in '91 weer tijd voor een nieuwe beleid, met een nieuw bestuur en een nieuwe trainer, namelijk voorzitter Michael van Praag en Arie van Os, coach Louis van Gaal en zijn assistent Gerard van der Lem.

Waarom deze uiteenzetting? Omdat de huidige situatie bij Ajax grote gelijkenissen vertoont met het verleden. En elke keer was een beleidswisseling de aanzet tot herstel. En ook nu zien we na 15 magere jaren de aanzet tot een nieuw beleid met een jonge coach, en hopelijk snel een nieuwe directeur.

Resultaten uit het verleden geven geen garantie voor de toekomst maar Ajax is een club van traditie. Traditioneel onrustig maar ook traditioneel succesvol. Als de traditie zich voortzet zie ik de toekomst rooskleurig in!
Een leuk topic, Eide! Ik ben een oude knar (inmiddels 63 jaar) en ik heb al die fases van mijn club nadrukkelijk meegemaakt. Er is vaak, vaak gedonder bij Ajax geweest. En juist ook vaak op bestuurlijk niveau, zoals op dit moment het geval is. Altijd is Ajax sterker uit zo'n malaise gekomen en dat verwacht ik eigenlijk nu ook wel weer. Daarom hoop ik van ganser harte, dat de huidige RvC nu eindelijk eens (gefaseerd) gaat opstappen en het nieuw te vormen bestuursorgaan zijn gang laat gaan. Pas dan zal de rust terugkeren bij Ajax en dat zal zich -mag ik aannemen- ook op het veld gaan uitbetalen.
Eide
 Eide - donderdag 01 maart 2012 - 12:27   quote  deeplink  
Bedankt Pietje. Ik heb de meeste van deze periodes niet meegemaakt. Pas vanaf eind jaren 80 staat Ajax mij vers in het geheugen als 35 jarige :) Ik kwam te lezen over Jaap van Praag en stond er eigenlijk zelf verbaasd van hoe vaak Ajax al door hetzelfde dal is gegaan. Daarom maar eens een opsomming.
Ronald 1960
 Ronald 1960 - donderdag 01 maart 2012 - 13:15   quote  deeplink  
Grappig om dt te lezen van jullie, ik zit qua leeftijd tussen jullie in (51) Maar ik geloof ook wel degelijk in een nieuwe AJAX-periode voor de komende jaren. De grootste sucscessen (voor zover mij bekend) jaren 70, jaren 90 en dan nu de komende jaren '10.... Toeval?

De geschiedenis gaat zich wat dat betreft gewoon herhalen.

***AJAX FOREVER***
Oceanu
 Oceanu - donderdag 01 maart 2012 - 21:02   quote  deeplink  
Mooi stukje Eide. Zoals Bobby Haarms altijd zei: Een topclub komt altijd weer bovendrijven !!!!!!!
Jack Huntelaar
 Jack Huntelaar - donderdag 01 maart 2012 - 21:26   quote  deeplink  
Ik ga het elke dag lezen Eide....idd Ronald ***AJAX FOREVER***

Plaats een reactie:
 Je naam (of nickname) (verplicht)
 Je e-mail adres (wordt nooit getoond maar moet wel werken!)
 Vul de volgende code hier in: 5923
Ik ga akkoord met de algemene voorwaarden en algemene forum regels.
Headliner: Ajax Nieuws Plaats een nieuw antwoord  

Index / Sport / Voetbal / Ajax / topic: Traditie

0.0050020