BETA
Home  |  Inloggen  |  Registreer  |  Zoeken
Index / Sport / Voetbal / Feyenoord / topic: Wat ik nou niet begrijp?

Headliner: Feyenoord Nieuws Plaats een nieuw antwoord  
piet de paler
 piet de paler - vrijdag 06 april 2012 - 20:17   quote  deeplink  
Als ik de intervieuws lees en hoor van de spartanen bij het rood witte mannen diner,Hoor ik een haat jegens mijn club.
Ik begin sparta een beetje vervelend te worden.
Maar hoe komen zij aan de haat jegens Feijenoord.Naar mijn weten is er nooit iets schokkends gebeurt.Of heb ik dit mis ?
Ze hebben zichzelf een R aangemeten het lijkt 020 wel.
Misschien forum leden weten jullie waar die eenzijdige haat vandaan komt.
En misschien lezen spartanen onze site wel stiekum.En kunnen ze laten horen )niet S P A R T A) maar waarom.
Ik zal er niet slechter van slapen maar ik weet gaarg alles
Jan Tol
 Jan Tol - vrijdag 06 april 2012 - 20:25   quote  deeplink  
Spartanen haten Feyenoorders en andersom is dat helemaal niet zo, maar met hun gedrag kan dit wel komen...
tomson
 tomson - vrijdag 06 april 2012 - 20:29   quote  deeplink  
Sparta is vergane glorie...Maar hier nog even een grappige"oldie"
bode
 bode - vrijdag 06 april 2012 - 20:37   quote  deeplink  
Het is net zo als bij

Vitesse en NEC
Fc. Twente en Heracles

allemaal haat en nijd
Henny
 Henny - vrijdag 06 april 2012 - 20:39   quote  deeplink  
Beste Piet, ik weet niet hoe oud jij bent, maar ik ben 41. David Loggie en Geert Meijer waren klant bij ons en we kregen geregeld kaartjes voor de thuiswedstrijden van Sparta (zo rond 1980, ik was dus een jaartje of 10), ben zelfs nog op de bruiloft van Louis van Gaal en Silvio Diliberto geweest.

Als Feyenoord thuis speelde gingen we met de hele familie naar De Kuip, maar als Feyenoord uit moest spelen gingen we graag naar bijvoorbeeld Sparta - Ajax, Sparta - AZ, Excelsior - PSV etc.

Van jongs af aan heb ik een sympathie GEHAD voor alle de 3 Rotterdamse clubs. Dat veranderde begin jaren 90 rigoureus toen Feyenoord de halve finale van de UEFA-Cup haalde en tegen Monaco mocht/moest. Op Radio Rijnmond hoorde je een reportage vanuit "de stad", alwaar aan de mensen gevraagd werd: "Wat denk je dat Feyenoord vanavond doet". Er waren er echt een aantal die zeiden: "het maakt mij niet uit tegen wie ze moeten.... als ze maar verliezen".

Dat was bij mij het omslagpunt waarna de sympathie voor omsloeg in afkeer van. Daarna ging het me steeds meer opvallen dat de "haat" zo diep zit bij hen.

Ik denk dat je het een beetje moet zien als Nederland - België en Nederland - Duitsland, waarbij de "grote broer" sympathie heeft voor de "kleine broer". De kleine broer daarentegen heeft een antipathie tegen de grote broer.

Verder is Sparta de oudste club in het betaald voetbal en werd het 100 jaar geleden in 5 jaar tijd vier keer landskampioen. Ze zijn gewoon stikjaloers dat ze afgezakt zijn naar waar ze nu staan en het feit dat wij 100 x groter zijn geworden dan zij. Dat is het wel zo'n beetje denk ik.

Heb je Hugo Borst trouwens al gemaild, die heeft er misschien wel een andere kijk op....
Leon FR1908
 Leon FR1908 - vrijdag 06 april 2012 - 22:11   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 06 april 2012 - 20:17 schreef piet de paler het volgende:
Als ik de intervieuws lees en hoor van de spartanen bij het rood witte mannen diner,Hoor ik een haat jegens mijn club.
Ik begin sparta een beetje vervelend te worden.
Maar hoe komen zij aan de haat jegens Feijenoord.Naar mijn weten is er nooit iets schokkends gebeurt.Of heb ik dit mis ?
Ze hebben zichzelf een R aangemeten het lijkt 020 wel.
Misschien forum leden weten jullie waar die eenzijdige haat vandaan komt.
En misschien lezen spartanen onze site wel stiekum.En kunnen ze laten horen )niet S P A R T A) maar waarom.
Ik zal er niet slechter van slapen maar ik weet gaarg alles
Ach het is afgunst..
Het is meer een Rotterdams akefietje,Spartanen zijn gecamofleerde Ajacieden en durven dat niet openlijk toe tegeven...Vandaar die schaduw liefde voor Sparta...
RenatoBos
 RenatoBos - vrijdag 06 april 2012 - 23:34   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 06 april 2012 - 22:11 schreef Leon FR1908 het volgende:

[..]

Ach het is afgunst..
Het is meer een Rotterdams akefietje,Spartanen zijn gecamofleerde Ajacieden en durven dat niet openlijk toe tegeven...Vandaar die schaduw liefde voor Sparta...
Gecamoufleerde ajacieden ghehe, nepsnavels..!
Quiroz
 Quiroz - vrijdag 06 april 2012 - 23:36   quote  deeplink  
Ik snap t wel. Nederland haat Duitsland, Duitsland heeft sympathie voor Nederland. Nederland heeft sympathie voor België, maar België heeft een afkeer tegenover Nederland (qua voetbal), zo is het ook met Sparta en Feyenoord.
RenatoBos
 RenatoBos - vrijdag 06 april 2012 - 23:38   quote  deeplink  
Jij snapt het, maar ik denk dat het nog wel verder gaat dan alleen voetbal..
Quiroz
 Quiroz - vrijdag 06 april 2012 - 23:59   quote  deeplink  
ook honkbal?
12
 12 - zaterdag 07 april 2012 - 00:08   quote  deeplink  
Misschien moeten we sparta maar als 2e satelietclub nemen. Al is het alleen maar om die lui te jennen. Voetbaltechnisch niet eens een verkeerde keuze.

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op zaterdag 07 april 2012 door 12 --
RenatoBos
 RenatoBos - zaterdag 07 april 2012 - 00:09   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 06 april 2012 - 23:59 schreef Quiroz het volgende:
ook honkbal?
Kan zou het niet weten..
piet de paler
 piet de paler - zaterdag 07 april 2012 - 11:26   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 06 april 2012 - 20:39 schreef Henny het volgende:
Beste Piet, ik weet niet hoe oud jij bent, maar ik ben 41. David Loggie en Geert Meijer waren klant bij ons en we kregen geregeld kaartjes voor de thuiswedstrijden van Sparta (zo rond 1980, ik was dus een jaartje of 10), ben zelfs nog op de bruiloft van Louis van Gaal en Silvio Diliberto geweest.

Als Feyenoord thuis speelde gingen we met de hele familie naar De Kuip, maar als Feyenoord uit moest spelen gingen we graag naar bijvoorbeeld Sparta - Ajax, Sparta - AZ, Excelsior - PSV etc.

Van jongs af aan heb ik een sympathie GEHAD voor alle de 3 Rotterdamse clubs. Dat veranderde begin jaren 90 rigoureus toen Feyenoord de halve finale van de UEFA-Cup haalde en tegen Monaco mocht/moest. Op Radio Rijnmond hoorde je een reportage vanuit "de stad", alwaar aan de mensen gevraagd werd: "Wat denk je dat Feyenoord vanavond doet". Er waren er echt een aantal die zeiden: "het maakt mij niet uit tegen wie ze moeten.... als ze maar verliezen".

Dat was bij mij het omslagpunt waarna de sympathie voor omsloeg in afkeer van. Daarna ging het me steeds meer opvallen dat de "haat" zo diep zit bij hen.

Ik denk dat je het een beetje moet zien als Nederland - België en Nederland - Duitsland, waarbij de "grote broer" sympathie heeft voor de "kleine broer". De kleine broer daarentegen heeft een antipathie tegen de grote broer.

Verder is Sparta de oudste club in het betaald voetbal en werd het 100 jaar geleden in 5 jaar tijd vier keer landskampioen. Ze zijn gewoon stikjaloers dat ze afgezakt zijn naar waar ze nu staan en het feit dat wij 100 x groter zijn geworden dan zij. Dat is het wel zo'n beetje denk ik.

Heb je Hugo Borst trouwens al gemaild, die heeft er misschien wel een andere kijk op....
Piet is 51 en toen ik jong was,voelde ik al de agrresieve antipathie in onze familie sparta recht tegenoven Feyenoord en Excelsior.Ik begrijp alleen niet waar het echt vandaan komt.Althans de haat jegens feyenoord.Ik begin nu ook een beetje een hekel te ktijgen aan diverse sparta fans (die dikke zijlaart die rpept dat bij hem sparta spelers gratis eten en feyenoorders moeten betalen,ook die Hugo Borst maar daar had ik al een hekel aan,en dan de beroeps junk Deelder en wat denken jullie van Pim Doesburg..............
RedDevil1990
 RedDevil1990 - dinsdag 10 april 2012 - 07:54   quote  deeplink  
Ik ken een paar spartanen maar die zien sllemaal liever ajaks dan Feyenoord kampioen
12
 12 - dinsdag 10 april 2012 - 13:28   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 10 april 2012 - 07:54 schreef RedDevil1990 het volgende:
Ik ken een paar spartanen maar die zien sllemaal liever ajaks dan Feyenoord kampioen
Kasteel platgooien en ze lekker later voetballen op een knolleveld bij Muiderslot. Zitten ze dicht bij hun vriendjes.
RedDevil1990
 RedDevil1990 - dinsdag 10 april 2012 - 13:40   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 10 april 2012 - 13:28 schreef 12 het volgende:

[..]

Kasteel platgooien en ze lekker later voetballen op een knolleveld bij Muiderslot. Zitten ze dicht bij hun vriendjes.
Miss mogen ze wel op de toekomst gaan ballen
10 tuinstoeltjes extra neer zetten en de vaste seizoenskaarthouders kunnen.nog gewoon naar de wedstrijden.kijken
michelvakkie v
 michelvakkie v - dinsdag 10 april 2012 - 14:12   quote  deeplink  
Sparta is de club van de elite, van de 'rijkelui', althans, zo was het. Als je lid was van Sparta, dan kwam je van de goede kant van de Maas, in elk geval niet van het arme Zuiden. Toen in 1908 onze club werd geboren (eerst nog onder de naam Wilhelmina, later H.F.C en Celeritas), werd in Rotterdam West met minachting neergekeken op 'die boeren van Zuid'. Misschien al wel met enige angst ook, want Sparta had er een concurrent bij in het Rotterdamse.

Sparta was in de eerste jaren van het bestaan van Feyenoord ook de betere in onderlinge confrontaties. Sparta streed mee om het algeheel landskampioenschap, en dat was voor Feyenoord toen nog wat te hoog gegrepen. Sparta (maar ook andere rijkere Rotterdamse clubs) voelde zich ook vaak te goed om iets voor de Rotterdamse broer te doen, zoals een mooi citaat uit 'Geen woorden maar daden' van Phida Wolff bewijst: Het gaat hier over een uitnodiging voor de openingswedstrijd van het nieuwe stadion aan de Kromme Zandweg, op 26 augustus 1917:

"Oorspronkelijk had men het zeer vrijpostig voornemen gekoesterd de openingswedstrijd als feestelijke ouverture te plannen, een ouverture, waarin het machtige en rijke Sparta als tegenstander zou fungeren, doch de club uit het Westen van Rotterdam stuurde bericht van verhindering, waarna contact werd opgenomen met het roemruchte VOC, een deftige club aan de rechterkant van de Maas, waarvan men echter de mededeling ontving dat men helaas de invitatie niet kon aanvaarden omdat men, door de cricketsport die door deze club ook beoefend werd, geen elftal op de been kon brengen."

Kinne-sinne (sorry, een Jiddische term), iets anders is het gewoon niet. Gelukkig is de 'strijd' inmiddels allang op het voetbalveld in het voordeel van Feyenoord beslist. Maar Spartanen blijven arrogant, want elke keer dat ze in de Kuip komen spelen zingen ze weer massaal (met tien man dus) "Sparta is de club van Rotterdam". Maar ja, bij een 4-0 eindstand voor Feyenoord zingen wij dan weer: "Wie is nou de club van Rotterdam?"
pat
 pat - dinsdag 10 april 2012 - 14:25   quote  deeplink  
moet eerlijk zeggen dat ik de aversie ken maar niet echt heb gevoelt. ik zie het als een gezonde vorm van competitie zonder veel haat eigenlijk
pat
 pat - dinsdag 10 april 2012 - 14:32   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 10 april 2012 - 14:12 schreef michelvakkie v het volgende:
Sparta is de club van de elite, van de 'rijkelui', althans, zo was het. Als je lid was van Sparta, dan kwam je van de goede kant van de Maas, in elk geval niet van het arme Zuiden. Toen in 1908 onze club werd geboren (eerst nog onder de naam Wilhelmina, later H.F.C en Celeritas), werd in Rotterdam West met minachting neergekeken op 'die boeren van Zuid'. Misschien al wel met enige angst ook, want Sparta had er een concurrent bij in het Rotterdamse.

Sparta was in de eerste jaren van het bestaan van Feyenoord ook de betere in onderlinge confrontaties. Sparta streed mee om het algeheel landskampioenschap, en dat was voor Feyenoord toen nog wat te hoog gegrepen. Sparta (maar ook andere rijkere Rotterdamse clubs) voelde zich ook vaak te goed om iets voor de Rotterdamse broer te doen, zoals een mooi citaat uit 'Geen woorden maar daden' van Phida Wolff bewijst: Het gaat hier over een uitnodiging voor de openingswedstrijd van het nieuwe stadion aan de Kromme Zandweg, op 26 augustus 1917:

"Oorspronkelijk had men het zeer vrijpostig voornemen gekoesterd de openingswedstrijd als feestelijke ouverture te plannen, een ouverture, waarin het machtige en rijke Sparta als tegenstander zou fungeren, doch de club uit het Westen van Rotterdam stuurde bericht van verhindering, waarna contact werd opgenomen met het roemruchte VOC, een deftige club aan de rechterkant van de Maas, waarvan men echter de mededeling ontving dat men helaas de invitatie niet kon aanvaarden omdat men, door de cricketsport die door deze club ook beoefend werd, geen elftal op de been kon brengen."

Kinne-sinne (sorry, een Jiddische term), iets anders is het gewoon niet. Gelukkig is de 'strijd' inmiddels allang op het voetbalveld in het voordeel van Feyenoord beslist. Maar Spartanen blijven arrogant, want elke keer dat ze in de Kuip komen spelen zingen ze weer massaal (met tien man dus) "Sparta is de club van Rotterdam". Maar ja, bij een 4-0 eindstand voor Feyenoord zingen wij dan weer: "Wie is nou de club van Rotterdam?"
mag ik jou even bedanken voor dit stukje historie, dit wist ik echt niet. thanks
12
 12 - dinsdag 10 april 2012 - 14:48   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 10 april 2012 - 13:40 schreef RedDevil1990 het volgende:

[..]

Miss mogen ze wel op de toekomst gaan ballen
10 tuinstoeltjes extra neer zetten en de vaste seizoenskaarthouders kunnen.nog gewoon naar de wedstrijden.kijken
Als je die vervolgens ook plat gooit heb je 2 strontvliegen in één klap ;-)
Jan Tol
 Jan Tol - dinsdag 10 april 2012 - 15:13   quote  deeplink  
Als ik het goed begrijp is Sparta de 020 van Rotterdam ! da's achterbaks zeg !!
Balharius
 Balharius - dinsdag 10 april 2012 - 16:08   quote  deeplink  
De leefomstandigheden voor 1900 waren in Rotterdam uiterst somber en ontspanningsmogelijkheden waren schaars. Alleen de "elite" deed aan sport, daardoor werd het ook heerensport genoemd. Voorbeelden van eliteclubs waren Sparta en Concordia. Toch kreeg de arbeidersjeugd de smaak van het voetballen te pakken, zo ook in Rotterdam Zuid.

Dat seizoen vond de eerste ontmoeting tussen Feyenoord en Sparta plaats. De wedstrijd eindigde in een klinkende 12-0 overwinning voor de jongens van Rotterdam-Zuid. Geen slechte opmaat voor wat met de jaren uit zou groeien tot de stadsderby van Rotterdam.

Nou lijkt me duidelijk, Elite wordt in het eerste seizoen al direct een keer afgedroogd door dat tuig van Zuid.
Ik heb ook nog steeds een hekel aan duitsers en die oorlog ligt ook ver achter ons!
fredje
 fredje - dinsdag 10 april 2012 - 18:57   quote  deeplink  
Ik ben 48 jaar en heb me nooit onveilig of niet welkom gevoeld in het Kasteel.
Ik ging meestal vrolijk naar huis. Ik heb dus wel enige sympathie voor Sparta. Ik laat het me niet afnemen door een stelletje maloten tijdens een interview.Ik ben daar te Rotterdams voor.
T-FeYeN00rD
 T-FeYeN00rD - woensdag 11 april 2012 - 13:21   quote  deeplink  
Begrijp je het al Piet?
Leon FR1908
 Leon FR1908 - woensdag 11 april 2012 - 13:27   quote  deeplink  
quote:
Op woensdag 11 april 2012 - 13:21 schreef T-FeYeN00rD het volgende:
Begrijp je het al Piet?
Ik denk dat Piet zich er bij neer moet leggen ,want wat ik heb begrepen is dat we allemaal weleens iets niet begrijpen ....
T-FeYeN00rD
 T-FeYeN00rD - woensdag 11 april 2012 - 13:29   quote  deeplink  
quote:
Op woensdag 11 april 2012 - 13:27 schreef Leon FR1908 het volgende:

[..]

Ik denk dat Piet zich er bij neer moet leggen ,want wat ik heb begrepen is dat we allemaal weleens iets niet begrijpen ....
aye, that be true

Plaats een reactie:
 Je naam (of nickname) (verplicht)
 Je e-mail adres (wordt nooit getoond maar moet wel werken!)
 Vul de volgende code hier in: 5987
Ik ga akkoord met de algemene voorwaarden en algemene forum regels.
Headliner: Feyenoord Nieuws Plaats een nieuw antwoord  

Index / Sport / Voetbal / Feyenoord / topic: Wat ik nou niet begrijp?

0.0053939