BETA
Home  |  Inloggen  |  Registreer  |  Zoeken
Index / Sport / Voetbal / Ajax / topic: Johan Cruijff wordt 65 jaar.

Headliner: Ajax Nieuws Plaats een nieuw antwoord  
Booya4Afca
 Booya4Afca - maandag 23 april 2012 - 08:52   quote  deeplink  
Goedemorgen Heren,

Johan Cruijff, ook wel bekend als El Salvador, wordt komende woensdag 65 jaar. Gezien de perikelen rondom El Salvador en ons aller Ajax lijkt mij dit HET moment om eens stil te staan bij de heer Hendrik Johannes Cruijff en alles wat hij voor voor het voetbal in het algemeent betekent heeft.

Er is natuurlijk genoeg te zeggen over Cruijff zijn voetbal carriere en zijn successen als trainer. Maar ik wil graag vanaf het begin beginnen. Om het openingstopic niet al te groot te laten worden, verdeel ik 'mijn' verhaal in meerdere uitgaven.

Uitgave 1: De jeugdige dagen van Johan Cruijff
Uitgave 2: Johan met zijn Ajax naar de top
Uitgave 3: El Salvador met zijn tweede liefde uit Catalonie
Uitgave 4: De trainer met zijn (on)duidelijke visie
Uitgave 5: Zijn dagen na het leven als voetballer

Ik verzoek u om dit topic niet als bash of discussie topic te gebruiken. Hoe je ook over Cruijff denkt, hij heeft veel voor ons betekent

Uitgave 1 : De jeugdige dagen van Johan Cruijff.

Zijn jeugd

31778-400-300.jpg
Cruijff werd op vrijdag 25 april 1947 rond één uur 's middags geboren in het Burgerziekenhuis in de Linnaeusstraat te Amsterdam.Hij was de tweede zoon van Hermanus Cornelis Cruijff en Petronella Bernarda Draaijer, die hem vernoemden naar de opa van moeders kant: Hendrik Johannes Draaijer.Johan Cruijff, die door zijn moeder 'Jopie' werd genoemd, groeide op in de Akkerstraat in de wijk Betondorp, dat op een steenworp afstand lag van Ajax-stadion De Meer. Samen met zijn tweeënhalf jaar oudere broer Henny voetbalde hij veel op straat en ook samen speelden ze later in de jeugd van Ajax. Vader Manus en moeder Nel kwamen beiden uit de Jordaan en waren na de oorlog in hun woonwinkelpand een groentezaak begonnen.Daarnaast hielp Nel op vrijwillige basis af en toe mee in het Ajax-stadion als werkster en hulp in de kantine..

Toen Cruijff twaalf jaar oud was, verhuisde het gezin naar een benedenwoning op de Akkerstraat. Op de avond dat Jopie Cruijff afscheid wilde nemen van de Groen van Prinstererschool aan de Zaaiersweg, was zijn vader plotseling overleden aan de gevolgen van een hartaanval. Het overlijden van de 45-jarige Manus was het grote drama uit Johans leven. Nog jarenlang zou hij denkbeeldige gesprekken voeren met zijn vader, die ligt begraven op de Oosterbegraafplaats. Nel kon de groentezaak als weduwe niet in haar eentje voortzetten en daarom werd besloten om de winkel te sluiten. Nel werd vanaf dat moment kostwinner maar hertrouwde enkele jaren later met Henk Angel, een toenmalige terreinknecht bij Ajax. Ondertussen was ze de kost gaan verdienen als huishoudster bij Ajax-trainer Vic Buckingham, maar bood Ajax haar ook uitkomst door haar voortaan te betalen voor de werkzaamheden bij de club.

Na afronding van de lagere school koos Johan als vervolgopleiding voor de Frankendaal-Ulo, waar hij in september 1959 startte. Tussen de middag at hij regelmatig bij zijn moeder en het gezin Buckingham, waardoor hij ondertussen de Engelse taal machtig werd. De school werd echter geen succes. Cruijff bleef tweemaal zitten en besloot na enkele jaren zonder diploma de Frankendaal-Ulo te verlaten. Via Ajax kreeg hij vervolgens een baantje als winkelbediende bij Perry van der Kar aan de Ceintuurbaan. Na het huwelijk in 1968 van broer Johan had Henny minder contact met zijn familie en na de dood van hun moeder in december 2008 verbrak broer Henny het contact geheel.

Gezin

danny-ckopie.jpg
Op de bruiloft van ploeggenoot Piet Keizer liep de jeugdige Cruijff Diana Margaretha Coster tegen het lijf, een dochter van de Amsterdamse zakenman Cor Coster. Ze kregen verkering en op 2 december 1968 traden Johan en de bijna twee jaar jongere Danny in het huwelijk. Ze gingen samenwonen in Vinkeveen en kregen drie kinderen: Chantal (16 november 1970), Susila (27 januari 1972) en Jordi (9 februari 1974). Op het moment dat hun zoon in een Amsterdams ziekenhuis werd geboren, woonde het gezin Cruijff al in Spanje. Jordi was vernoemd naar de Catalaanse beschermheilige Sant Jordi, maar het Franco-regime had deze naam verboden om het Catalaanse nationalisme de kop in te drukken.Omdat Jordi echter in Nederland was geboren kon de Spaanse burgerlijke stand de aangifte niet weigeren.

'Zijn' Ajax

121feb3f-495a-4d5d-9f02-9ac786059298.jpg

Cruijff werd op zijn tiende verjaardag lid van Ajax. Nadat hij al vanaf zijn zesde jaar bij de club had meegetraind, ontving hij op 25 april 1957 een brief waarin stond dat hij als lid was aangenomen. Cruijff hoefde geen proefwedstrijd te spelen omdat jeugdtrainer Jany van der Veen de pupil al regelmatig in Betondorp had zien spelen en hij hem goed genoeg vond om direct Ajacied te worden.Hij bracht enkele seizoenen in de opleiding door en werd in het seizoen 1962/63 kampioen met de jeugd van Ajax.Niet veel later tekende Cruijff zijn eerste profcontract, dat hem voor vier jaar aan de Amsterdammers bond in ruil voor een jaarlijkse vergoeding van 15.000 gulden plus premies.Daarmee werd hij na Piet Keizer niet alleen de tweede fullprof van Ajax, maar ook van Nederland.

Op 15 november 1964 maakte Cruijff zijn officiële debuut in het eerste elftal van Ajax, dat onder leiding stond van trainer Vic Buckingham. Als debutant scoorde Cruijff die middag het enige doelpunt in de met 3-1 verloren uitwedstrijd tegen GVAV. Lang speelde hij niet onder het bewind van Buckingham, want ruim twee maanden na Cruijffs eerste opwachting keerde de oefenmeester terug naar Engeland, waarna hij werd opgevolgd door Rinus Michels. De onervaren keuzeheer vond Cruijff eigenlijk nog te jong en fysiek niet sterk genoeg voor het eerste elftal. Desalniettemin wist het zeventienjarige talent tijdens zijn debuutseizoen tienmaal binnen de lijnen te verschijnen, waarin hij vier keer scoorde.Voor Ajax verliep het seizoen sportief gezien zeer teleurstellend. De club eindigde als dertiende op de ranglijst en wist slechts ternauwernood aan degradatie te ontsnappen. De eindklassering van 1965 is nog steeds de laagste die Ajax ooit behaalde sinds de invoering van het betaald voetbal. Michels besloot in te grijpen en drong bij het bestuur, dat onder leiding stond van de nieuwe voorzitter Jaap van Praag, aan op nieuwe versterkingen. De clubleiding besloot Co Prins en Henk Groot terug naar het oude nest te halen en contracteerde daarnaast doelman Gert Bals van PSV. Hoewel Michels het nog niet de tijd vond om Cruijff een vaste rol binnen het elftal te geven, bemachtigde deze op 24 oktober 1965 tegen DWS toch een basisplaats toen hij de geblesseerde Klaas Nuninga verving. Cruijff scoorde die middag tweemaal, waarmee hij Michels overtuigde van zijn kunnen. Met hem in de spits bleef Ajax vervolgens zestien wedstrijden op rij ongeslagen. De 2-0 uit-winst tegen FC Twente op 15 mei 1966 betekende dat Ajax twee wedstrijden voor het verstrijken van de competitie zeker was van de titel, waarmee de club terugkeerde naar de top. In dat seizoen was Ajax al de meest trefzekere ploeg van de eredivisie, met 79 doelpunten. In het volgende seizoen maakte het eerste elftal van Ajax in de competitie 122 doelpunten; een aantal dat sindsdien nooit is overtroffen. Cruijff had met 33 treffers het grootste aandeel, en werd met dit aantal topscorer van de Eredivisie. Met een positief doelsaldo van 88 prolongeerde Ajax de landstitel en behaalde het bovendien voor de eerste maal in de clubhistorie de dubbel, door in de KNVB beker-finale NAC met 2-1 te verslaan. Zijn aandeel in het behalen van zowel de titel als de beker leidde ertoe dat Cruijff in 1967 werd uitgeroepen tot Nederlands voetballer van het jaar.

Uitgave 2: Johan met zijn Ajax naar de top, volgt later vandaag

Wegens restricties op mijn werk ben ik niet in staat om foto's te plaatsen. Dit zal ik dus doen op het moment dat ik thuis kom. Heeft u speciale herrineringen, foto's of ander beel materiaal? Schaam u niet om deze in dit topic te plaatsen.

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op maandag 23 april 2012 door Booya4Afca --
swennos
 swennos - maandag 23 april 2012 - 09:10   quote  deeplink  
Schitterend topic
hippy
 hippy - maandag 23 april 2012 - 09:24   quote  deeplink  
Gefeliciteerd johan....ik hoop dat je nog lang niet met de vut gaat...;)
Henny Cruijff
 Henny Cruijff - maandag 23 april 2012 - 12:36   quote  deeplink  
"Mijn verhaal"? Dit lijkt me toch het betere knip- en plakwerk uit Wikipedia. Enkel het posten van de link 'http://nl.wikipedia.org/wiki/Johan_Cruijff' had in dit geval volstaan.
Booya4Afca
 Booya4Afca - maandag 23 april 2012 - 12:41   quote  deeplink  
quote:
Op maandag 23 april 2012 - 12:36 schreef Henny Cruijff het volgende:
"Mijn verhaal"? Dit lijkt me toch het betere knip- en plakwerk uit Wikipedia. Enkel het posten van de link 'http://nl.wikipedia.org/wiki/Johan_Cruijff' had in dit geval volstaan.
Ik moet inderdaad bekennen dat Uitgave 1 voor een groot gedeeltje uit Wikipedia komt. Ik zeg dan ook nergens dat dit 'mijn verhaal' is.

Het gaat er mij alleen maar om het feit dat er stil wordt gestaan bij zowel Cruijff als persoon en als voetballer.

Een topic openen met slechte een link naar wikipedia is ook weer zowat. En gezien het feit dat ik zelf van '86 ben, en dus bij lange na niet de jongere jaren van Cruijff heb meegemaakt kan ik moeilijk zelf een verhaal neer zitten typen over zijn jeugd in Betondorp.
Booya4afca(2)
 Booya4afca(2) - maandag 23 april 2012 - 17:12   quote  deeplink  
Uitgave 2: Johan met zijn Ajax naar de top

In dit geval zeggen plaatjes meer dan 1000 woorden.

Seizoen '70-'71, waar Ajax de europacup 1 won door op Wembley Panathinaikos te verslaan:

1445101_w2.jpg

Ajax-70-1249310840.jpg

Ajax-Pan%201-0-1249222306.jpg

molenaar_omslag_ajax.jpg

Cruijff_1978_afscheid_nr14.jpg

Seizoen '71-'72, de winst op Inter Milaan in de Kuip

Het seizoen waar Ajax buitengewoon goed was. Clubs als Vitesse werden zonder pardon met 12-1 aan de kant gezet. Het seizoen waar Ajax wederom de finale van de Europacup 1 wist te halen. Dit keer werd de finale wat dichter bij huis gespeeld. Namelijk in de Rotterdamse Kuip, tegen Inter Milaan. De international prestaties van de jaren daarvoor waren Inter niet in de koude kleren gaan zitten.

De finale werd gewonnen door Ajax door 2 doelpunten van El Salvador himself, Johan Cruijff.

ajax72a.jpg

m1dz763a1pr4_505x800.jpg

Seizoen 72-73

In het seizoen waar Cruijff aanvoerder werd.In het seizoen daarop ging Ajax gewoon door. Nadat de wereldbeker veroverd werd door in de finale met 4-1 te winnen van Indenpiente, werd op weg naar de europacup finale Glasgow Rangers en Bayern Munchen (4-0) met speelsgemak opzij gezet. De laatstgenoemde wedstrijd zal uiteindelijk door L'equippe uitgeroepen worden tot beste wedstrijd ooit. Een de term 'totaalvoetbal' was geboren. Ook in '73 wist Ajax de finale te bereiken. Ook deze finale werd gewonnen door met 1-0 te winnen van Juventus. De 3e Europacup winst op rij was een feit.
picAjax3.jpg
champions%20league%201973.jpg

Ondanks de successen ging het onderling niet hellemaal over rozen. Spelers waren stuk voor stuk minder enthousiast over Cruijff als aanvoerder. Er werd daarom besloten (13 tegen, 3 voor) om de eenvoerderschap van Cruijff af te nemen, en Piet Keizer te benoemen tot aanvoerder. Cruijff zag dit als een motie van wantrouwen en besloot hij om Ajax te verlaten en nam gelijk contact op met de club van Rinus Michels, (FC Barcelona).

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op maandag 23 april 2012 door Booya4afca(2) --
remco k
 remco k - maandag 23 april 2012 - 17:17   quote  deeplink  
JOHAN=====AJAX======HELD
Nenam_tiL
 Nenam_tiL - maandag 23 april 2012 - 17:22   quote  deeplink  
quote:
Ja en???.......azijnzeiker.....ik vind het een mooi initiatief,ga door gap
joduh
 joduh - maandag 23 april 2012 - 17:32   quote  deeplink  
Henny Cruijff is ikkie tikkie......

Maw schijt aan die gast booya4AFCA!!!!!mooi topic ouwe....!!!
dutchajaxmen
 dutchajaxmen - maandag 23 april 2012 - 17:43   quote  deeplink  
Keurig man! Ik heb hier nog ergens de kroniek 'Ajax, de complete werken' liggen. Staat ook superveel info in, o.a. ook Johan Cruijff (deeltje 14 xd). Tis tog een facinerende man, die ondanks het gemis van zijn vader het toch tot de einden der aarde geschopt heeft. Hulde aan Johan! Ik hoop dat Ajax nog heel lang van hem kan genieten en dat hij de 100 mag halen! ////////Johan Cruijff////Held/////
Booya4afca(2)
 Booya4afca(2) - maandag 23 april 2012 - 17:48   quote  deeplink  
Uitgave 3: El Salvador en zijn tweede liefde uit Catalonie.

De overgang van Ajax naar Barca was een feit. Al hadden de Catalanen lang op de komst van Cruijff moeten wachten. Was het eerst de Spaanse bond die dwarslag door het feit dat zij geen buitenlandse spelers toelieten, was het daarna de KNVB die niet mee wilde werken omdat het contract buiten de transferperiodes om was getekend. Mede daarom was Cruijff enkel inzetbaar tijdens vriendschappelijke wedstrijden. Zijn debuut in het shirt van Barcelona maakte hij tijdens de met 6-0 gewonnen wedstrijd tegen Cercle Brugge. Met het argument dat Cruijff zijn wedstrijdritme moest behoude voor het Nederlands elftal, besloot zwichtte de KNVB waardoor Cruijff op 28 Oktober 1973 zijn eerste officiele wedstrijd in het shirt van Barcelona kon spelen, in de thuiswedstrijd tegen Granada.

Barcelona dat op dat moment in de onderste regionen van de competitie bevond (2W 2G 3V wedstrijden).

Cruijff zal tijdens deze wedstrijd 2 keer het net weten te vinden, en El Salvador was geboren.

Met de Nederlander aan boord maakte de club vervolgens jacht op de titel en bleef het 25 wedstrijden op rij ongeslagen (negentien overwinningen en zes gelijke spelen). Toen de club vijf wedstrijden voor het einde van de competitie niet meer achterhaald kon worden door de concurrentie, kroonde Barcelona zich voor het eerst sinds veertien jaar weer tot kampioen van Spanje. Cruijff had met zestien treffers (één doelpunt minder dan clubtopscorer Marcial) een fundamentele bijdrage geleverd. Het werd het hoogste aantal dat hij in Spanje zou halen, wat ver verwijderd was van de 33 in zijn beste seizoen bij Ajax.

De prestaties van Cruijff zorgden ervoor dat hij in 1973 en 1974 opnieuw werd verkozen tot Europees voetballer van het jaar. Daarmee werd hij de eerste speler die de prijs driemaal won. Michel Platini en Marco van Basten zijn de enige spelers die dit wisten te evenaren.

Hoewel Cruijff persoonlijk in de hoogtijdagen van zijn carrière zat, bleef de landstitel van 1974 jarenlang de enige prijs die hij in dienst van Barcelona had gewonnen. Ook na het vertrek van Michels in 1975, kon zijn opvolger Hennes Weisweiler daar geen verandering in brengen. De Duitse oefenmeester had grote successen gevierd met Borussia Mönchengladbach, maar aldaar viel het op dat Weisweiler slecht overweg kon met vedetten.

De geschiedenis herhaalde zich in Barcelona: Weisweiler botste met Cruijff, die in 1976 tegen Sevilla zelfs naar de kant werd gehaald. De socios kozen massaal partij voor Cruijff en zijn populariteit bleef ongeschonden. Weisweilers dagen waren geteld en hij moest na één seizoen weer vertrekken. Ondanks geruchten dat Cruijff naar Juventus zou gaan of zelfs terug zou keren naar Nederland (naar Ajax of AZ67), tekende hij voor twee seizoenen bij en stelde met succes de eis dat Michels moest worden teruggehaald.Onder leiding van de teruggekeerde oefenmeester volgde in 1978 uiteindelijk de tweede en laatste prijs voor Cruijff, tijdens zijn vijfjarige verblijf in Barcelona. Op 19 april werd beslag gelegd op de Copa del Rey, na een 2-0 overwinning op Las Palmas.

resized_image2_1ce2b551df48b58947132965e8c6f17a.jpg

61855hp2.jpg

cruyff_barcellona.jpg

cruijff-in-murcia-1974.jpg

n_f_c_barcelona_johan_cruyff.jpg

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op maandag 23 april 2012 door Booya4afca(2) --
Booya4afca(2)
 Booya4afca(2) - maandag 23 april 2012 - 17:56   quote  deeplink  
Uitgave 4 : Afscheid als speler

Zoals hij zijn hele carrière al had voorspeld, besloot de 31-jarige Cruijff in de zomer van 1978 een punt achter zijn loopbaan te zetten.Met een 3-1 zege op Ajax nam hij op 27 mei 1978 afscheid van het Catalaanse publiek.Speciaal voor Cruijff werd op 7 november 1978 door Ajax nog een afscheidswedstrijd georganiseerd. Het Duitse Bayern München was uitgenodigd voor de erewedstrijd in het Olympisch Stadion. Vooraf kreeg Cruijff van voorzitter Ton Harmsen een gouden horloge met inscriptie en een kleurentelevisie. Dit laatste cadeau zorgde voor hilariteit op de tribunes maar later bleek dat de televisie gekocht was naar de wens van Cruijffs vrouw Danny.

(wegens auteursrechten is van de afbeelding een link gemaakt:)
http://www.sportgeschiedenis.nl/userfiles/cruijffenposter.jpg

http://www.sportgeschiedenis.nl/userfiles/dagjohan.jpg

Een wedstrijd die helaas met grote cijfers verloren werd.

Na zijn voetbalcarrière stortte Cruijff zich op een zakelijk avontuur in Spanje. In het verleden had hij zich al op zaken toegelegd met Jack van Zanten en nu besloot Cruijff in zee te gaan met goede vriend en zakenpartner Michel Basilevitsj.Vanuit een luxe kantoor aan de Passeig de Gràcia in Barcelona begonnen ze samen CB-International (met de C van Cruijff en de B van Basilevitsj). Het bedrijf hield zich onder meer bezig met de export van wijn, cement en groenten, de handel in onroerend goed, het vertegenwoordigen van Warner Bros en de exploitatie van varkensfokkerij Ganadera Catalana. Het project liep echter uit op een fiasco: Basilevitsj bleek het vermogen handig te hebben weggesluisd en liet Cruijff achter met een schuld van zes miljoen gulden.

Cruijff zag zich genoodzaakt om het voetballen weer op te pakken en wilde graag naar de Verenigde Staten, waar New York Cosmos de volgende club uit zijn carrière leek te worden. Bij Cosmos had Cruijff namelijk ooit een voorcontract getekend waarin was bepaald dat hij in de Verenigde Staten alleen voor die club mocht uitkomen. Enkele weken voorafgaand aan zijn afscheid als speler had Cruijff al kennis gemaakt met de Amerikaanse ploeg, toen hij op 30 augustus 1977 als gastspeler had deelgenomen aan een benefietwedstrijd. Clubeigenaar Steve Ross, die ook de baas was van Warner Bros, besloot werk te maken van Cruijffs komst en bood hem een driejarige overeenkomst aan met een honorarium van in totaal vier miljoen dollar.Cruijff sloeg dat aanbod echter af omdat hij maar één jaar voor de club uit wilde komen. De verklaring daarvoor was dat Cruijff niet zoveel trek had in de commerciële activiteiten die hij namens de club voor Warner Bros moest uitvoeren, zoals dat in het verleden ook van oud-speler Pelé was verwacht. New York Cosmos zou onder andere op een wereldtournee gaan, waarmee miljoenen dollars werden opgehaald. Andere verhalen vertellen dat de invloedrijke sterspeler Giorgio Chinaglia niet zat te wachten op de komst van Cruijff en daarom een overgang blokkeerde.

Nadat bleek dat een voortzetting van Cruijffs carrière er bij New York Cosmos niet in zat, toonde Los Angeles Aztecs interesse. Aan de Amerikaanse westkust lag een lucratief contract voor Cruijff klaar met een jaarsalaris van 750.000 dollar.De werkloze Cruijff ging akkoord en tekende voor één seizoen. Het ging hem echter niet om het geld, zoals hij in tientallen interviews aangaf. Naar eigen zeggen had hij in Europa veel meer kunnen verdienen. Cruijff vond van zichzelf dat hij op een missie was: hij wilde het voetbal in de Verenigde Staten tot een succes maken, laten zien dat het de mooiste sport ter wereld was. Of Cruijff dit nu meende of niet, in Nederland kreeg hij de reputatie van een geldwolf. In de VS werd hij echter geprezen vanwege zijn inzet en liefde voor de sport. Zo was Cruijff bereid om uren te rijden als hij ergens kosteloos tien minuten op de televisie over voetbal mocht vertellen.

Direct vanuit het vliegtuig, met de jetlag nog in zijn lijf en na negen maanden niet getraind te hebben, maakte Cruijff op 23 mei 1979 zijn debuut tegen Rochester Lancers. Aan het Amerikaanse publiek gaf hij meteen zijn visitekaartje af door binnen tien minuten tweemaal te scoren. In de tweede helft verzorgde hij nog een assist waarmee de 3-0 eindstand werd bepaald.Zijn periode bij LA Aztecs betekende voor Cruijff een tweede hereniging met Michels, die een jaar eerder door de club was aangetrokken. Naast de inbreng van Cruijff waren de Aztecs sinds 1979 voorzien van een flinke Nederlandse injectie door de komst van Thomas Rongen, Leo van Veen, Huub Smeets en Wim Suurbier. Michels bouwde een team dat volledig op Cruijff was afgestemd en gaf zijn spelers mee: "je moet gewoon lopen waar Johan niet is".Net zoals bij Ajax en Barcelona mocht Cruijff van Michels binnen het veld de lijnen uitzetten. Zijn prestaties zorgden ervoor dat hij aan het einde van het seizoen werd uitgeroepen tot meest waardevolle speler van de NASL. Zijn doelpunt in de playoffs tegen Washington Diplomats werd verkozen tot Goal of the Year. Ondanks deze persoonlijke successen bleef het verblijf van Cruijff bij de Aztecs slechts beperkt tot één seizoen, aangezien de nieuwe eigenaren in 1980 meer Mexicaanse invloeden bij de club wilden zien.Andere bronnen meldden dat de Aztecs hem moesten laten gaan omdat ze zich het salaris van Cruijff niet nog een jaar konden veroorloven.

Cruijff zal vervolgens nog bij de Washington Diplomats (2 keer) en Levante spelen om vervolgens (mede door Jack van Gelder) terug te keren naar zijn eerste en grootste liefde Ajax.

Cruyff%2BSoccer%2BDigest.jpg

JOSE+DIAZ+Y+CRUIF+1.jpg

cruijff_shirt_1.JPG

Cruijff ondertekende een contract op recettebasis waarbij werd afgesproken dat zodra er meer dan 11.000 toeschouwers in De Meer zaten, hij de helft van de meeropbrengst ontving. Met deze deal waren beide partijen tevreden, aangezien enerzijds het Ajax-bestuur wist dat wedstrijden in 1980 soms door niet meer dan 8.000 mensen werden bezocht, en Cruijff zich anderzijds realiseerde dat hij persoonlijk voor extra toeschouwers kon zorgen, zeker wanneer het met Ajax sportief weer bergopwaarts zou gaan. De club stond op het moment dat Cruijff arriveerde namelijk een straatlengte achter op PSV. Ajax had de beschikking over de nodige talenten maar deze wisten het voetbal niet naar een hoger plan te brengen. Het was echter maar de vraag of de inmiddels 34-jarige Cruijff daar verandering in kon brengen.

De comeback van Cruijff vond plaats op 6 december 1981 tegen HFC Haarlem in een uitverkochte De Meer. Er waren die middag 12.000 toeschouwers meer op komen dagen dan normaal, terwijl ook in de rij voor de loketten nog duizenden fans stonden.Aanvankelijk bestond er scepsis over Cruijffs komst, maar deze wist hij in de 21e minuut weg te nemen toen hij in het strafschopgebied langs Piet Huyg en Martin Haar slalomde en de 1-0 aantekende door de bal met een subtiel lobje over keeper Edward Metgod heen te wippen. Het stadion raakte uitzinnig en het publiek zag dat de speler met rugnummer 14 'het' nog kon. Met de komst van Cruijff verdween de wisselvalligheid bij Ajax waardoor PSV na de winterstop op de ranglijst kon worden gepasseerd. De club uit Amsterdam verloor bijna geen wedstrijden meer, en omdat de naaste concurrenten in het slot van de competitie punten lieten liggen, werd Ajax in 1982 met vijf punten voorsprong alsnog landskampioen.

In de laatste maanden van het seizoen was Cruijff echter in conflict gekomen met Ajax-voorzitter Harmsen. Het bestuurslid vond Cruijff te oud geworden en wilde zijn salaris van anderhalf miljoen gulden niet uitbetalen.Gedreven door rancune over de behandeling door het Ajax-bestuur, gaf Cruijff aan Coster de opdracht om contact te zoeken met Feyenoord voor een onvoorstelbaar geachte overstap naar de aartsrivaal.Na maanden van onderhandelingen kwamen partijen tot een overstemming, waarbij een soortgelijke beloningsconstructie op recettebasis werd opgezet als bij Ajax, aangezien de clubkas van Feyenoord bijna leeg was. Op 10 mei 1983 kondigde Cruijff zijn afscheid aan. Een week later, na de gewonnen bekerfinale, vertrok het clubicoon.

Aanvankelijk hadden de supporters van Feyenoord de nodige moeite met de van Ajax overgekomen routinier. Deze verdween echter snel toen Cruijff, nadat hij op 21 augustus 1983 had gedebuteerd tegen FC Volendam, zijn meerwaarde bewees. Ondanks een 8-2 nederlaag tegen Ajax, haalde Cruijff zijn sportieve revanche door met de Rotterdamse club zowel de landstitel als de KNVB beker te winnen. Behalve een getergde Cruijff, was dit met name te danken geweest aan een sterk spelende Ruud Gullit en de trefzekere Peter Houtman. Ondanks zijn relatief hoge leeftijd, had Cruijff dat seizoen op één wedstrijd na alle competitieduels gespeeld.[5] Door zijn prestaties op het veld werd de 37-jarige Feyenoorder in 1984 voor een vijfde maal uitverkozen tot Nederlands voetballer van het jaar. Aan het einde van het seizoen kondigde de routinier uiteindelijk zijn definitieve afscheid aan. Op 13 mei 1984 werd hij in het competitieduel tegen PEC Zwolle elf minuten voor tijd met een symbolische rode kaart van het veld gestuurd door scheidsrechter Severein en vervangen door Mario Been.

http://www.sportgeschiedenis.nl/userfiles/Cruijff%20bij%20Feyenoord.jpg
(Doet nog steeds pijn :( )

Zijn allerlaatste duel speelde Cruijff echter driekwart jaar later in Saoedi-Arabië, toen Feyenoord voor vele miljoenen een niet af te wijzen aanbod ontving van de Saoedische koning Fahd. Twee afzwaaiende internationals van het Saoedische nationale elftal hadden een afscheidsduel aangeboden gekregen en omdat Cruijff de beste voetballer was die de koning ooit had gezien, moest en zou hij meespelen. Cruijff, die al gestopt was met voetballen en ongetraind aan de aftrap verscheen, scoorde in de eerste helft tweemaal voor het elftal van Saoedi-Arabië en bracht Feyenoord na de rust terug in de wedstrijd met een doelpunt en een assist. Nadat het duel in een 2-2 gelijkspel was geëindigd, ontving Cruijff als dank voor zijn deelname een veeldelig 24-karaats gouden servies.

Behaalde Successen als Speler :

Met Ajax:
Eredivisie: 1965/66, 1966/67, 1967/68, 1969/70, 1971/72, 1972/73, 1981/82, 1982/83
KNVB beker: 1966/67, 1969/70, 1970/71, 1971/72, 1982/83
Europacup I: 1970/71, 1971/72, 1972/73
Wereldbeker: 1972
Europese Supercup: 1972

Met FC Barcelona:
Primera División: 1973/74
Copa del Rey: 1977/78

Met Feyenoord:
Eredivisie: 1983/84
KNVB beker: 1983/84

Individueel:
Topscorer Eredivisie: 1966/67, 1971/72
Nederlands voetballer van het jaar: 1967, 1968, 1969, 1971, 1984
Sportman van het jaar: 1973, 1974
Europees voetballer van het jaar: 1971, 1973, 1974
Beste speler van het WK: 1974
Beste buitenlandse voetballer van de Primera División: 1976/77, 1977/78
NASL Most Valuable Player Award: 1979

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op donderdag 14 juni 2012 door Boudewijn --
amsterdammer113
 amsterdammer113 - maandag 23 april 2012 - 18:18   quote  deeplink  
Supermooi topic Booya4afca!! Hulde en bedankt voor al deze informatie. Ga het vanavond eens rustig lezen allemaal! En trek je niets aan van bepaalde figuren, gewoon negeren is het devies!!!

Johan=Ajax=Held!!!
Booya4afca(2)
 Booya4afca(2) - maandag 23 april 2012 - 18:30   quote  deeplink  
Uitgave 5: De trainer met zijn (on)duidelijke visie.

Na zijn actieve loopbaan was Cruijff tijdens het seizoen 1984/85 korte tijd technisch adviseur bij Roda JC. Cruijff leek nadien zijn weg te vervolgen bij Feyenoord, maar besloot medio 1985 toch terug te keren naar zijn jeugdliefde Ajax. Omdat hij echter niet over de vereiste diploma's beschikte om als trainer aan de slag te gaan, trad de oud-speler op 6 juni 1985 als technisch directeur in dienst bij Ajax. Met deze functie kreeg hij de verantwoordelijkheid over alle technische zaken binnen de Amsterdamse club, van de jeugdopleiding tot het eerste elftal.Halverwege het seizoen ontving Cruijff van de KNVB officieel dispensatie om het eerste elftal te trainen in zijn rol als technisch directeur.

Met het trainerschap bracht Cruijff nieuwe ontwikkelingen binnen de voetbalwereld op gang. Onder zijn toezicht werd het totaalvoetbal verder ontwikkeld en bovendien kwam hij met nieuw inzichten. Zo huurde hij onder meer een operazanger in om zijn speler te leren ademhalen. Ook liet hij voetballers in de jeugd van positie wisselen, zodat aanvallers leerden hoe verdedigers dachten. Daarnaast was Cruijff van mening dat spelers een laag basissalaris moesten ontvangen en hoge prestatiepremies; een concept dat pas vele jaren later ruime navolging zou vinden.

Bij Ajax had Cruijff de beschikking over een talentvolle groep, met spelers als Koeman, Vanenburg, Rijkaard en Van Basten. De successen als trainer volgden spoedig. Al in zijn eerste seizoen als trainer won Cruijff met Ajax de KNVB beker. De landstitel ging naar PSV, ondanks een positief Amsterdams doelsaldo van 85 (120 doelpunten voor en 35 tegen). Tijdens het tweede seizoen wist Ajax opnieuw alleen de prestaties in de KNVB beker te verzilveren, de landstitel ging wederom naar Eindhoven. Het Europese succes vormde echter een pleister op de wonde, want na veertien jaar werd opnieuw een internationale prijs behaald in de vorm van de Europacup II.

cruijff3_124397e.jpg

Als dank voor wat Cruijff had betekend voor het Nederlandse voetbal, schonk het bondsbestuur van de KNVB hem op 1 juli 1987 de licentie 'coach betaald voetbal'. De keuzeheer was daarmee officieel bevoegd om als trainer aan de slag te gaan. Toevalligerwijs verslechterde vanaf dat moment juist de situatie bij Ajax. Cruijff kwam in conflict met Rijkaard, die daarop aangaf nooit meer onder hem te willen spelen en de club verliet. Ook viervoudig Eredivisietopscorer Van Basten en routinier Silooy verruilden Ajax voor een buitenlands avontuur, waardoor de club binnen korte tijd drie ervaren spelers verloor. De aankopen die Cruijff deed om het verlies te compenseren pakten niet goed uit waardoor de resultaten tegenvielen. Desalniettemin wilde Ajax graag langer met de trainer door. Het clubbestuur bood hem een jaar verlenging aan, maar aangezien Cruijff alleen maar voor twee jaar bij wilde tekenen, nam hij op 4 januari 1988 na moeizame contractbesprekingen plotseling ontslag.

In de maanden na zijn vertrek leek het er even op dat Cruijff naar sc Heerenveen zou vertrekken. Maar na een aanbod van FC Barcelona besloot de oud-speler terug te keren naar zijn voormalige werkgever.[80] Evenals in Nederland ontstond er ook in Spanje bezwaar op zijn aanstelling als trainer. Cruijff beschikte wel over de benodigde diploma's maar het ontbrak hem aan de vereiste drie jaar ervaring als trainer. Ondanks dit gemis werd de aanstelling van Cruijff toch goedgekeurd.[5] Daarmee volgde hij interim-trainer Charly Rexach op, die in de jaren 70 te boek stond als een goede vriend van Cruijff tijdens hun gezamenlijke verblijf bij Barcelona. Rexach keerde terug in zijn oude functie als assistent-trainer en ging Cruijff ondersteunen bij de opbouw van een nieuw te vormen elftal. Een groot deel van de oorspronkelijke spelersgroep was namelijk in opstand gekomen, toen zij op 28 april 1988 tijdens een door hen zelf ingelaste persconferentie het vertrek van het clubbestuur hadden geëist vanwege een financieel dispuut. Clubpresident Núñez was weinig vergevingsgezind en had op negen spelers na de hele selectie ontslagen.

Cruijff als trainer van FC Barcelona. Op de foto staan tevens van links naar rechts: assistent-trainer Tonny Bruins Slot, materiaalman Txema Corbella, assistent-trainer Charly Rexach en spits Óscar García Junyent.

Door het vertrek van zoveel spelers hadden Núñez en Cruijff alle vrijheid om samen de fundamenten te leggen voor een elftal dat voldeed aan hun eigen wensen. Voor de totstandbrenging van het nieuwe FC Barcelona hanteerden zij een dubbele strategie. Allereerst moesten uit binnen- en buitenland de beste voetballers worden gecontracteerd. Naderhand zou de rest van het team worden aangevuld met talenten uit de cantera (jeugdopleiding). Het eerste deel van de strategie werd geconcretiseerd met Spaanse aankopen als José Bakero, Txiki Begiristain en Julio Salinas. Buitenlandse versterkingen verschenen er na het eerste seizoen toen Ronald Koeman en Michael Laudrup in 1989 en Christo Stoitsjkov in 1990 werden vastgelegd. Voor de doorstroom van talent had Cruijff tien jaar eerder al een basis gelegd toen hij vlak voor zijn vertrek als speler een belangrijk advies had meegegeven aan Núñez: start een jeugdopleiding. Met de totstandkoming van La Masía had Núñez gehoor gegeven aan zijn oproep, waardoor Cruijff na verloop van tijd een beroep kon doen op veelbelovende jeugdspelers als Pep Guardiola, Guillermo Amor, Albert Ferrer en Sergi Barjuán.

0-johan-cruijff-cruyff-barcelona.jpg

Het team dat Cruijff formeerde moest een speelstijl gaan hanteren die was afgeleid van het totaalvoetbal. Uitgangspunten daarbij waren techniek en balbezit: Barcelona moest zoveel mogelijk de bal hebben, domineren en zich niet aanpassen aan de tegenstander. In de ogen van Cruijff was het behalen van punten niet het belangrijkste, dat was slechts een onderdeel van het spel. In zijn filosofie was de sleutel tot het behalen van resultaten het spelen van aanvallend voetbal.De visie van Cruijff werd niet alleen overgebracht op het eerste elftal maar ook gehanteerd binnen de gehele jeugdopleiding. Op die manier konden talenten vanuit de jeugd gemakkelijker de overstap maken naar het eerste elftal.

3966324251_de473a71da.jpg

Na enkele seizoenen begon de speelstijl haar vruchten af te werpen en brak er een jarenlange bloeiperiode aan. Het succesvolle elftal kreeg als bijnaam het Dream Team, wat was afgeleid van de gelijknamige Amerikaanse basketbalploeg die in 1992 olympisch goud had gewonnen in Barcelona.Onder leiding van Cruijff doorbrak het Dream Team de jarenlange dominantie van Real Madrid en won het vier opeenvolgende landstitels (1991-1994), waarvan drie op de laatste speeldag van de competitie.

Op Europees vlak legde Barcelona in 1989 beslag op de Europacup II en won het in 1992 de Europacup I. Tijdens beide finales waren de Catalanen te sterk geweest voor Sampdoria. Vooral de winst van de Europacup I was een memorabel moment, aangezien het de eerste maal in de historie was dat Barcelona de belangrijkste Europese beker veroverde. Andere trofeeën die Barcelona onder het bewind van Cruijff op zijn naam schreef, waren de Copa del Rey in 1990, de Europese Supercup in 1992 en drie Supercopas in 1991, 1992 en 1994. Met het winnen van deze elf prijzen werd Cruijff met afstand de meest succesvolle trainer uit de geschiedenis van de club.[81] Het record bleef vijftien jaar staan, maar werd verbroken op 26 augustus 2011, toen Guardiola door het winnen van de Europese Supercup met Barcelona zijn twaalfde titel pakte en het aantal van zijn leermeester passeerde. Hier had hij slechts drie seizoenen voor nodig gehad.

Op 18 mei 1994 vond het keerpunt plaats in de succesreeks van het Dream Team. Het vooraf als favoriet bestempelde FC Barcelona verloor die avond de Champions League-finale van AC Milan met 4-0. In de voorgaande zestien edities was er slechts eenmaal een ploeg geweest die de finale met meer dan één doelpunt verschil had verloren. Na de afstraffing volgden er voor Barcelona twee seizoenen zonder titel. Dit was met name te wijten aan de kwaliteitsafname van de spelersgroep door het vertrek van achtereenvolgens Laudrup, Romário, Koeman en Stoitsjkov. Goedkopere Oost-Europese vervangers als Hagi, Kodro, Kornejev en Prosinečki mislukten onder Cruijffs bewind. Achteraf werd volgens Rexach vaak ten onrechte gedacht dat het systeem bepalend was voor het resultaat, terwijl de spelers degenen waren die wedstrijden moesten winnen. Ook het opstellen van zijn zoon Jordi en binnenhalen van schoonzoon Angoy brachten Cruijff in moeilijkheden na beschuldigingen van nepotisme. Jordi kon het niveau nog bijhouden, maar Angoy kwam volgens de Spaanse media duidelijk tekort voor Barcelona. Núñez verhoogde de druk door Cruijff persoonlijk verantwoordelijk te stellen voor de tegenvallende resultaten en begon kritiek te leveren op zijn selectiebeleid. Op 18 mei 1996, de dag voor de een-na-laatste wedstrijd tegen Celta de Vigo, barstte de bom. De zaterdagkrant meldde die ochtend namelijk dat Núñez en vicepresident Gaspart Bobby Robson als nieuwe trainer hadden gecontracteerd.

DB_lliga_92-93_03_r2.v1308038931.jpg

Toen Cruijff bespeurde dat Barcelona in het geheim een breuk had geforceerd, raakte hij buiten zinnen. Hij zei dat het niet uit te leggen viel, waarna het gesprek met Núñez en Gaspart ontaardde in een pijnlijke ruzie.De breuk betekende het vertrek van Cruijff, die na 2.936 werkdagen werd ontslagen. Met zijn acht achtereenvolgende dienstjaren werd hij de langst zittende coach uit de clubgeschiedenis.Na zijn ontslag bleef Cruijff in het voetbal actief als adviseur, ambassadeur en analist. Een terugkeer als trainer of bondscoach kwam vaak ter sprake maar heeft nooit doorgang gevonden.

l_equipe_Cruijff_989208q.jpg

Trainer

Met Ajax:
KNVB beker: 1985/86, 1986/87
Europacup II: 1986/87

Met FC Barcelona:
Primera División: 1990/91, 1991/92, 1992/93, 1993/94
Copa del Rey: 1989/90
Supercopa: 1991, 1992, 1994
Europacup II: 1988/89
Europacup I: 1991/92
Europese Supercup: 1992

Individueel:
World Soccer Manager van het jaar: 1987
Onze Mondial Coach van het jaar: 1992, 1994
Beste trainer van de Primera División: 1990/91, 1991/92

[bewerken] Onderscheidingen
Ridder in de Orde van Oranje-Nassau: 8 juli 1974
Bondsridder van de KNVB: 28 oktober 1978
Zilveren legpenning van de stad Amsterdam: november 1978
Eerbewijs van de stad Los Angeles: december 1979
Sport and Trade award Ministerie van WVC: juli 1992
Erelidmaatschap Ajax: 7 april 1999
Officier in de Orde van Oranje-Nassau: 10 april 2002
Golden player: november 2003
Fanny Blankers-Koen Trofee: 9 december 2005
Laureus Lifetime Achievement Award: 2005
FIFA Order of Merit: 2010

remco k
 remco k - maandag 23 april 2012 - 19:02   quote  deeplink  
Super hoe je dit allemaal post kerel, maar even een andere vraag.. Waarom heb je (2) achter je naam staan???
Booya4afca(2)
 Booya4afca(2) - maandag 23 april 2012 - 19:08   quote  deeplink  
Uitgave 6: Zijn dagen na het leven als voetballer

Naast een adviserende rol bij zowel Barcelona als bij Ajax was Cruijff ook regelmatig te zien als analist bij de NOS.

In Augustus 2009 legde hij zijn taken als analist neer, omdat in zijn ogen de NOS het voetbal vanuit een te kritische invalshoek benaderde.

Maar buiten het voetbal om, is Cruijff dag en nacht met zijn stichting; The Johan Cruyff Foundation.

"Je denkt er niet altijd bij na, maar als je de mogelijkheid hebt om iets voor een ander te doen, dan moet je dat doen"

Uit die visie ontstond in 1997 de Johan Cruyff Foundation, opgericht door Europees voetballer van de eeuw Johan Cruijff.
Met de oprichting van de voorheen genoemde Johan Cruyff Welfare Foundation was Johan Cruijff in Nederland een van de eerste (ex)sporters die zijn naam aan een eigen stichting verbond, en hier ook daadwerkelijk invulling aan wilde geven. Na jarenlange betrokkenheid bij allerlei fondsenwervende activiteiten, wilde Johan zijn invloed specifiek aanwenden om sport-, spel- en bewegingsprojecten voor kinderen wereldwijd te steunen. Bijzondere aandacht heeft hij, en dus ook de Foundation, voor gehandicapte en minder kansrijke jongeren, omdat juist voor hen sport en spel van groot belang is.

De Johan Cruyff Foundation brengt jeugd in beweging
Luidt de missie van de stiching

De Johan Cruyff Foundation is een non-profit organisatie die zich richt op het bevorderen van het geestelijk en lichamelijk welzijn van kinderen en jongeren door:
het aanbieden en stimuleren van sport en bewegingsactiviteiten;
het financieel ondersteunen van projecten en organisaties met eenzelfde doelstelling;
sport in combinatie met onderwijs te stimuleren;
sport in combinatie met gezondheidszorg te stimuleren;
voor het belang van kinderen en jongeren die het minder getroffen hebben op te komen;
samenwerking te stimuleren tussen verschillende soortgelijke organisaties in Nederland en daarbuiten;
integratie te stimuleren tussen de verschillende doel- en bevolkingsgroepen.

Naast de aanleg van Cruyff Courts gaat specifieke aandacht uit naar kinderen en jongeren met een handicap.

cruyff%20foundation%20only%20friends%20(1).JPG

cruyff%20foundation%20only%20friends%20(11).JPG

De laatste tijd is Cruijff weer betrokken bij Ajax. Hij heeft de club weten wakker te schudden. De 'Fluwele Revolutie' is een feit.

Maar een ding kunnen we wel concluderen.. Johan Cruijff, de beste voetballer die wij, bij zowel Ajax als het NL elftal, hebben gehad. Een voetballer uit betondorp die zegt wat hij vind. Dat werd hem niet overal in dank afgenomen. Mede door zijn directe vorm van communicatie hebben er heel wat koppen moeten rollen om zijn carriere voort kunnen zetten.

Een ding ding is zeker; El Salvador, Godenzoon en De nummer 14 zal zowel bij ons aller Ajax als in Catalonie nooit vergeten worden.

Ik hoop dat ik mijn doel heb bereikt met dit topic. Naast het vragen van aandacht voor aankomende woensdag, wilde ik vooral aandacht vragen voor alles wat hij voor ons (voetballiefhebbers) betekent heeft. Nogmaals, je kan zeggen wat je vind over de Fluwele Revolutie, maar we kunnen nooit ontkennen dat Cruijff 'Ajax in person' is.

Meneer Cruijff, alvast proficiat met uw 65e verjaardag. Mochten we kampioen worden, dan deel ik die zekers op aan u. Ondanks de tegenslagen, hebben wij weten te overwinnen. En dat geldt voor zowel de selectie, als het gevecht wat u in de RvC heeft moeten doormaken.

Booya4afca(2)
 Booya4afca(2) - maandag 23 april 2012 - 19:10   quote  deeplink  
quote:
Op maandag 23 april 2012 - 19:02 schreef remco k het volgende:
Super hoe je dit allemaal post kerel, maar even een andere vraag.. Waarom heb je (2) achter je naam staan???
Mijn andere account (zonder 2) heb ik met mijn werk email aangemaakt. Toen ik thuis kwam, probeerde ik in te loggen, echter bleek het wachtwoord verkeerd te zijn. Gezien het feit dat ik vanuit huis geen toegang heb tot mijn email (werk) heeft het resetten van het wachtwoord ook geen zin. Omdat ik de topic toch af wilde maken, heb ik besloten om een tweede account aan te maken.
Booya4afca(2)
 Booya4afca(2) - maandag 23 april 2012 - 19:17   quote  deeplink  
Hier volgen nog wat geniale filmpjes:

Ajx
 Ajx - maandag 23 april 2012 - 20:46   quote  deeplink  
Mooi, er staat ook veel info over hem in de VI, met ook veel mooie stukjes!
baco74
 baco74 - maandag 23 april 2012 - 21:54   quote  deeplink  
quote:
Heb jij dan nog een koffer vol foto's en het een en ander aan documentatie over Johan Cruijff?

Leuk dat jij ontdekt hebt waar Booya4Afca zijn informatie vandaan haalt maar ik weet niet precies wat jij hiermee wilt zeggen.

Jij kan beter niet doorlezen op dit forum want ieder topic is voorzien van een bron van informatie,
dat om het leuk te maken niet alleen van een link wordt voorzien maar ook van mooie plaatjes en mooie quotes, van welke bron dan ook........veel plezier op wikipedia.

Booya4Afca mijn complimenten voor dit prachtige topic....hulde voor jou....en de jarige Jopie natuurlijk.

Always nr 14!!!!!
remco k
 remco k - dinsdag 24 april 2012 - 00:03   quote  deeplink  
quote:
Op maandag 23 april 2012 - 19:10 schreef Booya4afca(2) het volgende:

[..]

Mijn andere account (zonder 2) heb ik met mijn werk email aangemaakt. Toen ik thuis kwam, probeerde ik in te loggen, echter bleek het wachtwoord verkeerd te zijn. Gezien het feit dat ik vanuit huis geen toegang heb tot mijn email (werk) heeft het resetten van het wachtwoord ook geen zin. Omdat ik de topic toch af wilde maken, heb ik besloten om een tweede account aan te maken.
Owhh.. Haha het viel me gewoon op... Wel hulde voor dit topic kerel
Henny Cruijff
 Henny Cruijff - dinsdag 24 april 2012 - 12:18   quote  deeplink  
quote:
Op maandag 23 april 2012 - 12:41 schreef Booya4Afca het volgende:

[..]

Ik moet inderdaad bekennen dat Uitgave 1 voor een groot gedeeltje uit Wikipedia komt. Ik zeg dan ook nergens dat dit 'mijn verhaal' is.

Het gaat er mij alleen maar om het feit dat er stil wordt gestaan bij zowel Cruijff als persoon en als voetballer.

Beste Michael,

Ik mag toch aannemen dat jij, als voormalig student aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen, behoort te weten dat een schaamteloze duplicatie - zónder referentie aan de origine brontekst - als een auteursrechtelijke inbreuk kan worden beoordeeld in de zin van de Auteurswet 1912.

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op dinsdag 24 april 2012 door Henny Cruijff --
NatjosFC
 NatjosFC - dinsdag 24 april 2012 - 12:20   quote  deeplink  
HELD
remco k
 remco k - dinsdag 24 april 2012 - 12:21   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 24 april 2012 - 12:18 schreef Henny Cruijff het volgende:

[..]

Beste Michael,

Ik mag toch aannemen dat jij, als voormalig student aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen, behoord te weten dat een schaamteloze duplicatie - zónder referentie aan de origine brontekst - als een auteursrechtelijke inbreuk kan worden beoordeeld in de zin van de Auteurswet 1912.

Voorts valt af te vragen of jouw leidinggevenden bij Fugro wel zo content zullen zijn met je invulling van je 'werkdag'. Men zou zich kunnen afvragen of je productiviteit lijdt onder je knip- en plakzucht op dit forum... Dit laatste overigens slechts ter notificatie.
En jij hebt zojuist een nominatie gekregen voor de meest trieste post ooit op dit forum..
Wees er maar trots op..
Henny Cruijff
 Henny Cruijff - dinsdag 24 april 2012 - 12:24   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 24 april 2012 - 12:21 schreef remco k het volgende:

[..]

En jij hebt zojuist een nominatie gekregen voor de meest trieste post ooit op dit forum..
Wees er maar trots op..
Waarvan akte remco.
remco k
 remco k - dinsdag 24 april 2012 - 12:29   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 24 april 2012 - 12:24 schreef Henny Cruijff het volgende:

[..]

Waarvan akte remco.
Als jij je om welke reden dan ook genoodzaakt voelt om hem ergens op aan te spreken. Doe dat doen in persoon en niet op deze in en in trieste manier in het openbaar..
Je komt over alsof je iets over hem hebt te zeggen, gedraag je daar dan ook naar..
Henny Cruijff
 Henny Cruijff - dinsdag 24 april 2012 - 12:38   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 24 april 2012 - 12:29 schreef remco k het volgende:

[..]

Als jij je om welke reden dan ook genoodzaakt voelt om hem ergens op aan te spreken. Doe dat doen in persoon en niet op deze in en in trieste manier in het openbaar..
Je komt over alsof je iets over hem hebt te zeggen, gedraag je daar dan ook naar..
Nou, vooruit dan maar. Post enigszins aangepast

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op dinsdag 24 april 2012 door Henny Cruijff --
Ronald 1960
 Ronald 1960 - dinsdag 24 april 2012 - 13:22   quote  deeplink  
SUPER, SUPER, SUPER***
Met tranen in m'n ogen lees ik de stukken door en ben nu ff gestopt (zit tenslotte op m'n werk)

Bedankt Booya4Afca.
Ronald 1960
 Ronald 1960 - dinsdag 24 april 2012 - 13:23   quote  deeplink  
GEFELICITEERD JOHAN CRUIJFF!
alibabba
 alibabba - dinsdag 24 april 2012 - 13:58   quote  deeplink  
JOHAN CRUIJFF 14.....14 minuten SCHOONHEID;

Booya4Afca
 Booya4Afca - dinsdag 24 april 2012 - 15:16   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 24 april 2012 - 12:18 schreef Henny Cruijff het volgende:

[..]

Beste Michael,

Ik mag toch aannemen dat jij, als voormalig student aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen, behoort te weten dat een schaamteloze duplicatie - zónder referentie aan de origine brontekst - als een auteursrechtelijke inbreuk kan worden beoordeeld in de zin van de Auteurswet 1912.
Sue me!

Jij hebt blijkbaar de auteurswet uit je doorgelezen, speciaal om mij erop te wijzen dat het halen van informatie van Wikipedia strafbaar is zonder een bronvermelding. Chapeau!

De vraag is echter, weet jij wie de auteursrechten bezit van de informatie die op wikipedia staat? Aangezien alles en iedereen daar informatie op kan zetten. Wikipedia niet in iedergeval.

Maar goed, ik wil het hierbij laten. Dit topic was bedoeld om de grootste Ajacied te feliciteren met zijn 65e verjaardag. Plus de perikelen van de afgelopen maanden heeft mij doen besluiten om alle nieuwkomers die Cruijff niet in levende lijven hebben zien voetballen (waaronder ik) de mogelijkheid te bieden om in een opslag de hoofdlijnen va nde carriere van Cruyff te kunnen lezen.

Met daarbij wat foto's en filmpjes die ik in de loop der jaren verzameld heb.

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op dinsdag 24 april 2012 door Booya4Afca --
Ronald 1960
 Ronald 1960 - dinsdag 24 april 2012 - 15:50   quote  deeplink  
Booya4Afca; nogmaals bedankt. En ik heb Johan wel in levende lijve zien voetballen in 'de meer' en Olympisch stadion en velen met mij en ook zij zullen zich de stukken die jij hebt gepost met zeer veel genoegen lezen/bekijken.

CHAPEAU***
Henny Cruijff
 Henny Cruijff - dinsdag 24 april 2012 - 15:53   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 24 april 2012 - 15:16 schreef Booya4Afca het volgende:

[..]

Sue me!
Beste M. Schrijvers,
Hoewel je je opleiding aan de HAN niet voltooid hebt, leer je toch verrassend snel. Je verwijzing naar het lied uit de musical 'Guys and Dolls' behoeft inderdaad geen bronvermelding. Omtrent de relevantie van deze verwijzing tast ik echter volledig in het duister. Vreemd genoeg volgt echter uit je verwijzing dat 'je van mij houdt'...

Booya4afca(2)
 Booya4afca(2) - dinsdag 24 april 2012 - 16:29   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 24 april 2012 - 13:58 schreef alibabba het volgende:

[ filmpje ]
Geniaal. Thanks Ali!! Die had ik nog niet gezien.
Ronald 1960
 Ronald 1960 - dinsdag 24 april 2012 - 16:50   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 24 april 2012 - 13:58 schreef alibabba het volgende:

[ filmpje ]
heeeeerlijk om die prachtige beelden weer eens terug te zien.

klasse Ali***

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op dinsdag 24 april 2012 door Ronald 1960 --
Oceanu
 Oceanu - dinsdag 24 april 2012 - 23:30   quote  deeplink  
Dat filmpje over "de ruit" kijk ik regelmatig. Geweldig.
ALTIJD PRIJS IN DE K
 ALTIJD PRIJS IN DE K - woensdag 25 april 2012 - 01:52   quote  deeplink  
Gefeliciteerd Mr. Cruijff!!!!!!!!!!!!!! Fijne dag!
Ikke_tikkie
 Ikke_tikkie - woensdag 25 april 2012 - 09:03   quote  deeplink  
http://nos.nl/artikel/366146-van-gaal-feliciteert-jarige-cruijff.html
Booya4Afca
 Booya4Afca - woensdag 25 april 2012 - 10:51   quote  deeplink  
Menner Cruijff, hoewel u dit nooit zal lezen wil u toch feliciteren met uw 65e verjaardag. Geniet van deze fijne dag!
Booya4Afca
 Booya4Afca - woensdag 25 april 2012 - 10:53   quote  deeplink  
quote:
Kijk! een Ajacied feliciteert een Ajacied. Klasse.
remco k
 remco k - woensdag 25 april 2012 - 11:42   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 24 april 2012 - 15:53 schreef Henny Cruijff het volgende:

[..]

Beste M. Schrijvers,
Hoewel je je opleiding aan de HAN niet voltooid hebt, leer je toch verrassend snel. Je verwijzing naar het lied uit de musical 'Guys and Dolls' behoeft inderdaad geen bronvermelding. Omtrent de relevantie van deze verwijzing tast ik echter volledig in het duister. Vreemd genoeg volgt echter uit je verwijzing dat 'je van mij houdt'...

[ filmpje ]
Wat ben je een verschrikkelijke zeikerd zeg, die gozer heeft een mooi topic/eerbetoon gemaakt voor meneer Ajax himself, onze nr14.... Dat heeft hij met veel plezier gedaan en men heeft er veel plezier van... En dan ga jij lopen zeiken en zaniken over "het stelen van"???
Ikke_tikkie
 Ikke_tikkie - woensdag 25 april 2012 - 12:07   quote  deeplink  
Ter leering ende vermaeck: http://nl.wikipedia.org/wiki/GNU-licentie_voor_vrije_documentatie
Pietje
 Pietje - woensdag 25 april 2012 - 14:52   quote  deeplink  
mocht iemand nog twijfelen aan de inzichten van Johan Cruijff...

Josep Guardiola geldt als de meestertacticus achter het succes van FC Barcelona de afgelopen jaren. Twee keer de beste van de wereld, evenveel keer de Champions League en vier maal Spaans kampioen. Toch is er een tijd geweest dat hij minder van voetbal begreep.

Guardiola debuteerde onder het hoofdtrainersschap van Cruijff bij Barcelona. Ook met dat Dream Team werd de wereld verovert. 'Door Cruijff heb ik het voetbal leren begrijpen', zegt Guardiola tegen Voetbal International.

Niet alleen Guardiola leerde van de vandaag 65 geworden legende. Zonder de voormalige nummer 14 waren de huidige Barça-successen er niet geweest. 'Cruijff heeft de voetbalcultuur bij Barcelona volledig veranderd.'

De Catalaan koestert een grote bewondering voor de Nederlandse voetbalcultuur. 'Dat een zo'n klein land zóveel goede spelers opleidt en zó aantrekkelijk, aanvallend voetbal.'

Bron: http://www.ad.nl

Overigens Booya4afca, je hebt er een fantastisch mooi topic van gemaakt. Chapeau!

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op woensdag 25 april 2012 door Pietje --
Stanley
 Stanley - woensdag 25 april 2012 - 15:00   quote  deeplink  
quote:
So What!!!

Hij heeft de moeite genomen en er plezier in gehad en zijn bijdragen worden breed op het forum gewaardeerd en ik ben hier een van!!!
Eide
 Eide - woensdag 25 april 2012 - 15:10   quote  deeplink  
quote:
Op woensdag 25 april 2012 - 11:42 schreef remco k het volgende:

[..]

Wat ben je een verschrikkelijke zeikerd zeg
+1

Henny, wil je aub gewoon ophouden? Je maakt jezelf met name belachelijk door een mooi topic over een levende legende te verstieren met pietluttigheden en kinderachtige verwijzingen naar de wet.

Laat zien dat je een vent bent en ontstijg dit kinderachtige gedoe. Geniet gewoon van de mooie woorden en beelden over Johan Cruijff.

@de rest
Mooi topic, leuk dat dit allemaal bij elkaar is gezocht. Top gap.

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op woensdag 25 april 2012 door Eide --
Pietje
 Pietje - woensdag 25 april 2012 - 15:16   quote  deeplink  
quote:
Op woensdag 25 april 2012 - 15:00 schreef Stanley het volgende:

[..]

So What!!!

Hij heeft de moeite genomen en er plezier in gehad en zijn bijdragen worden breed op het forum gewaardeerd en ik ben hier een van!!!
En ik ben er ook een van!
Ajx
 Ajx - woensdag 25 april 2012 - 15:37   quote  deeplink  
quote:
Op woensdag 25 april 2012 - 15:10 schreef Eide het volgende:

[..]

+1

Henny, wil je aub gewoon ophouden? Je maakt jezelf met name belachelijk door een mooi topic over een levende legende te verstieren met pietluttigheden en kinderachtige verwijzingen naar de wet.

Laat zien dat je een vent bent en ontstijg dit kinderachtige gedoe. Geniet gewoon van de mooie woorden en beelden over Johan Cruijff.

@de rest
Mooi topic, leuk dat dit allemaal bij elkaar is gezocht. Top gap.
+14 +65
Ronald 1960
 Ronald 1960 - woensdag 25 april 2012 - 22:58   quote  deeplink  
JOHAN, JOHAN, JOHAN, JOHAN, JOHAN, JOHAN, JOHAN

op naar de 75 jaar en ****

AJAX FOREVER!!!

Plaats een reactie:
 Je naam (of nickname) (verplicht)
 Je e-mail adres (wordt nooit getoond maar moet wel werken!)
 Vul de volgende code hier in: 3166
Ik ga akkoord met de algemene voorwaarden en algemene forum regels.
Headliner: Ajax Nieuws Plaats een nieuw antwoord  

Index / Sport / Voetbal / Ajax / topic: Johan Cruijff wordt 65 jaar.

0.0063431