|
|
|
Cyprioot
|
|
|
Ajax pakt meeste televisiegeld en stevent af op Pot 3 in CL
Woensdag, 16 mei 2012 om 09:00
Volgens Voetbal International heeft Ajax dit seizoen het meeste televisiegeld in de wacht gesleept van alle Eredivisieclubs. De Amsterdammers pakten voor het tweede jaar op rij de landstitel en eindigde daarnaast ook als winnaar van het zogeheten cpm-klassement. Dat meet de merkwaarde en het imago van alle verenigingen. Mede op basis van het cpm-klassement wordt het televisiegeld verdeeld onder de achttien clubs.
De Eredivisie huurt een extern bureau in om het imago van alle clubs juist te meten, zo meldt het weekblad. Dit jaar kwam Ajax opnieuw als winnaar naar voren, voor het zesde seizoen op rij. FC Twente zit nummer twee PSV daarnaast flink op de hielen. De Eindhovenaren wordt matig management verweten en bovendien zou de aanhang van FC Twente die van PSV inmiddels voorbij zijn gestreefd in grootte.
Op weg naar het nieuwe seizoen ziet het er overigens naar uit dat Ajax terecht zal komen in Pot 3 van de Champions League-loting. Als kampioen is de club direct geplaatst voor de groepsfase en op 30 augustus wordt in Monaco bepaald wie bij wie in de groep terechtkomt. Ajax lijkt vooralsnog rekening te moeten houden met een plaats in Pot 3: de club is volgens de huidige UEFA-ranking twee plaatsen verwijderd van een plaats in Pot 2 en daarmee mogelijk makkelijker tegenstanders bij de loting. Twee hoger geplaatste ploegen in de voorronde zullen moeten sneuvelen.
Indien Chelsea de finale zaterdag wint, gaat het als titelhouder naar de Champions League. Dan doen alleen Sporting Braga en Dynamo Kiev met een hogere ranking mee in de voorronde. Beide ploegen moeten dan in de voorronde uitgeschakeld worden, wil Ajax alsnog in Pot 2 kunnen komen. Weet Bayern München de finale zaterdag te winnen, dan gaat niet Chelsea maar Tottenham Hotspur naar de Champions League. Zij spelen dan net als Dynamo Kiev en Sporting Braga voorronde. Twee van die drie ploegen dienen dan in de voorronde uitgeschakeld te worden, wil Ajax alsnog naar Pot 2. |
|
|
|
|
Cyprioot
|
|
|
Kiev zijn koningen van de CL voorronde, die gingen 8 van de 9 keer door, alleen tegen ons vlogen ze eruit. Maar die kunnen zo maar tegen Borussia of Malaga loten en dan vliegen ze er wschl uit. Van Braga heb ik niet zo'n hoge pet op. In Portugal zijn Porto en Benfica top maar dan krijg je een groot gat. Braga schat ik lager in dan een club als PSV. Dus het is voornamelijk hopen op een lastige loting voor Kiev. Het ksn nog.
-- dit bericht is voor het laatst aangepast op woensdag 16 mei 2012 door Cyprioot -- |
|
|
|
|
NatjosFC
|
|
|
quote:Op woensdag 16 mei 2012 - 09:29 schreef Cyprioot het volgende:Kiev zijn koningen van de CL voorronde, die gingen 8 van de 9 keer door, alleen tegen ons vlogen ze eruit. Maar die kunnen zo maar tegen Borussia of Malaga loten en dan vliegen ze er wschl uit. Van Braga heb ik niet zo'n hoge pet op. In Portugal zijn Porto en Benfica top maar dan krijg je een groot gat. Braga schat ik lager in dan een club als PSV. Dus het is voornamelijk hopen op een lastige loting voor Kiev. Het ksn nog. vergeet niet dat Braga vorig jaar in de Europa league finale stond..
ik denk dat Ajax weinig kans heeft om in pot 2 te komen, maar wat ik mij afvroeg is:
waarom zit M.City in pot 2, die hebben de afgelopen jaren helemaal niets gepresteerd in Europa. |
|
|
|
|
uitzoeker
|
|
|
quote:Op woensdag 16 mei 2012 - 09:29 schreef Cyprioot het volgende:Kiev zijn koningen van de CL voorronde, die gingen 8 van de 9 keer door, alleen tegen ons vlogen ze eruit. Maar die kunnen zo maar tegen Borussia of Malaga loten en dan vliegen ze er wschl uit. Van Braga heb ik niet zo'n hoge pet op. In Portugal zijn Porto en Benfica top maar dan krijg je een groot gat. Braga schat ik lager in dan een club als PSV. Dus het is voornamelijk hopen op een lastige loting voor Kiev. Het ksn nog. Ik ben het helmaal met je eens de kansen groeien en het is toch leuk om hier over te speculeren, lekker hoor deze hobby. |
|
|
|
|
Ajx
|
|
|
quote:Op zondag 13 mei 2012 - 21:27 schreef alibabba het volgende:We kunnen sowieso niet hoger eindigen als 15e op de lijst...Barcelona, Real Madrid, Valencia, Manchester United, Manchester City, Arsenal, Bayern Munchen, Schalke, AC Milan, Porto, Benfica, Zenit St.Petersburg, Shakhtar Donetsk en Ol.Piraeus zijn al geplaatst die allemaal een hoger coefficient hebben dan Ajax. Als bijvoorbeeld Chelsea de CL zou winnen en Dinamo Kiev plaatst zich via de kwalificatie voor de groepsfase staan we 17e en komen we in pot 3. Is het een beetje duidelijk? Weet je zeker dat City een hogere heeft? Ze zaten dit seizoen ook in 3 en hebben eigenlijk dezelfde prestaties geleverd als Ajax... En Pireaus?? Die heb ik nog nooit zien overwinteren! Maar als je het zegt, geloof ik je, alleen vind het het jammer en lijkt het me erg gek! |
|
|
|
|
alibabba
|
|
|
quote:Op woensdag 16 mei 2012 - 22:55 schreef Ajx het volgende:[..] Weet je zeker dat City een hogere heeft? Ze zaten dit seizoen ook in 3 en hebben eigenlijk dezelfde prestaties geleverd als Ajax... En Pireaus?? Die heb ik nog nooit zien overwinteren! Maar als je het zegt, geloof ik je, alleen vind het het jammer en lijkt het me erg gek! City heeft een qoutering van 63.857 en Ajax 58.103. Piraeus heeft een qoutering van 61.420. Als Chelsea de finale wint zaterdag, staat Ajax nog steeds in pot 2 ( op de 16e plek ). Dan mogen Kiev en Braga de voorrondes niet doorkomen....als 1 van die 2 ploegen dat wel lukt, komt Ajax in pot 3.
Als Bayern de CL wint, wat ik verwacht, speelt Tottenham ook voorronde. Dan mag 1 van de 3 ploegen ( Tottenham, Kiev, Braga ) de voorrondes overleven maar geen 2. |
|
|
|
|
Eide
|
|
|
|
|
|
NatjosFC
|
|
|
quote:Op donderdag 17 mei 2012 - 11:27 schreef alibabba het volgende:[..] City heeft een qoutering van 63.857 en Ajax 58.103. Piraeus heeft een qoutering van 61.420. Als Chelsea de finale wint zaterdag, staat Ajax nog steeds in pot 2 ( op de 16e plek ). Dan mogen Kiev en Braga de voorrondes niet doorkomen....als 1 van die 2 ploegen dat wel lukt, komt Ajax in pot 3. Als Bayern de CL wint, wat ik verwacht, speelt Tottenham ook voorronde. Dan mag 1 van de 3 ploegen ( Tottenham, Kiev, Braga ) de voorrondes overleven maar geen 2. dat is nog wel te doen, maar wat maakt ut uit, vorig jaar hadden we pot 3 en loten we een zwakke uit pot 2 (Lyon), waar we boven waren geeindigd als ze Zagreb niet hadden om gekocht.
dus als we een wat zwakkere uit pot 2 loten maakt het niet zoveel uit.. |
|
|
|
|
NatjosFC
|
|
|
als Bayern de Champions league wint komt het boven Ajax te staan in deze ranglijst en ook boven Barca. toch wel mooi om te zien, maar vind het wel knap dat we boven United en Internazionale staan, raar om te zien hoe ver Nottingham is afgezakt.
|
|
|
|
|
Loetje
|
|
|
quote:Op woensdag 16 mei 2012 - 09:19 schreef Cyprioot het volgende:Ajax pakt meeste televisiegeld en stevent af op Pot 3 in CL Woensdag, 16 mei 2012 om 09:00 Volgens Voetbal International heeft Ajax dit seizoen het meeste televisiegeld in de wacht gesleept van alle Eredivisieclubs. De Amsterdammers pakten voor het tweede jaar op rij de landstitel en eindigde daarnaast ook als winnaar van het zogeheten cpm-klassement. Dat meet de merkwaarde en het imago van alle verenigingen. Mede op basis van het cpm-klassement wordt het televisiegeld verdeeld onder de achttien clubs. De Eredivisie huurt een extern bureau in om het imago van alle clubs juist te meten, zo meldt het weekblad. Dit jaar kwam Ajax opnieuw als winnaar naar voren, voor het zesde seizoen op rij. FC Twente zit nummer twee PSV daarnaast flink op de hielen. De Eindhovenaren wordt matig management verweten en bovendien zou de aanhang van FC Twente die van PSV inmiddels voorbij zijn gestreefd in grootte. Op weg naar het nieuwe seizoen ziet het er overigens naar uit dat Ajax terecht zal komen in Pot 3 van de Champions League-loting. Als kampioen is de club direct geplaatst voor de groepsfase en op 30 augustus wordt in Monaco bepaald wie bij wie in de groep terechtkomt. Ajax lijkt vooralsnog rekening te moeten houden met een plaats in Pot 3: de club is volgens de huidige UEFA-ranking twee plaatsen verwijderd van een plaats in Pot 2 en daarmee mogelijk makkelijker tegenstanders bij de loting. Twee hoger geplaatste ploegen in de voorronde zullen moeten sneuvelen. Indien Chelsea de finale zaterdag wint, gaat het als titelhouder naar de Champions League. Dan doen alleen Sporting Braga en Dynamo Kiev met een hogere ranking mee in de voorronde. Beide ploegen moeten dan in de voorronde uitgeschakeld worden, wil Ajax alsnog in Pot 2 kunnen komen. Weet Bayern München de finale zaterdag te winnen, dan gaat niet Chelsea maar Tottenham Hotspur naar de Champions League. Zij spelen dan net als Dynamo Kiev en Sporting Braga voorronde. Twee van die drie ploegen dienen dan in de voorronde uitgeschakeld te worden, wil Ajax alsnog naar Pot 2. mooi stuk. ben benieuwd |
|
|
|
|
Loetje
|
|
|
quote:Op woensdag 16 mei 2012 - 16:43 schreef NatjosFC het volgende:[..] vergeet niet dat Braga vorig jaar in de Europa league finale stond.. ik denk dat Ajax weinig kans heeft om in pot 2 te komen, maar wat ik mij afvroeg is: waarom zit M.City in pot 2, die hebben de afgelopen jaren helemaal niets gepresteerd in Europa. met meer geluk als wijsheid. het enige wat ze hebben is veel fysieke kracht en lima die spits! braga is ver weggezakt in mijn ogen |
|
|
|
|
Loetje
|
|
|
quote:Op woensdag 16 mei 2012 - 22:19 schreef uitzoeker het volgende:[..] Ik ben het helmaal met je eens de kansen groeien en het is toch leuk om hier over te speculeren, lekker hoor deze hobby. +1! |
|
|
|
|
Loetje
|
|
|
|
|
|
Loetje
|
|
|
quote:Op vrijdag 18 mei 2012 - 00:32 schreef NatjosFC het volgende:[..] dat is nog wel te doen, maar wat maakt ut uit, vorig jaar hadden we pot 3 en loten we een zwakke uit pot 2 (Lyon), waar we boven waren geeindigd als ze Zagreb niet hadden om gekocht. dus als we een wat zwakkere uit pot 2 loten maakt het niet zoveel uit.. lyon zwak? ze kunnen de boel wel omgekocht hebben maar een makkelijke tegenstander is het zeker niet. het eerste jaar loten we helemaal kut. zeker omdat we als 4 de ploeg auxerre er nog bij kregen. frans kutvoetbal. ondertussen degraderen ze nu! en dit jaar was het weer een kutpoule. |
|
|
|
|
Loetje
|
|
|
quote:Op vrijdag 18 mei 2012 - 16:27 schreef NatjosFC het volgende:als Bayern de Champions league wint komt het boven Ajax te staan in deze ranglijst en ook boven Barca. toch wel mooi om te zien, maar vind het wel knap dat we boven United en Internazionale staan, raar om te zien hoe ver Nottingham is afgezakt. [ afbeelding ] indrukwekkend |
|
|
|
|
NatjosFC
|
|
|
quote:Op vrijdag 18 mei 2012 - 16:48 schreef Luis_suarez_19 het volgende:[..] lyon zwak? ze kunnen de boel wel omgekocht hebben maar een makkelijke tegenstander is het zeker niet. het eerste jaar loten we helemaal kut. zeker omdat we als 4 de ploeg auxerre er nog bij kregen. frans kutvoetbal. ondertussen degraderen ze nu! en dit jaar was het weer een kutpoule. niet zwak, maar ik bedoel meer uit vorm, de ploegen in pot 3 zijn meestal wel goed bezig en halen daardoor de Champions league, somige ploegen uit pot 2 zijn afgezakt of moeten via de voorrondes ter nauwer nood het halen. zoals Lyon, |
|
|
|
|
Loetje
|
|
|
quote:Op vrijdag 18 mei 2012 - 16:53 schreef NatjosFC het volgende:[..] niet zwak, maar ik bedoel meer uit vorm, de ploegen in pot 3 zijn meestal wel goed bezig en halen daardoor de Champions league, somige ploegen uit pot 2 zijn afgezakt of moeten via de voorrondes ter nauwer nood het halen. zoals Lyon, lyon was uit vorm. maar fransen spelen kutvoetbal! liever een voetballende ploeg dat die tering fransen. vreselijk |
|
|
|
|
NatjosFC
|
|
|
quote:Op vrijdag 18 mei 2012 - 16:55 schreef Luis_suarez_19 het volgende:[..] lyon was uit vorm. maar fransen spelen kutvoetbal! liever een voetballende ploeg dat die tering fransen. vreselijk tja, heb toch liever dat we doorgaan. |
|
|
|
|
NatjosFC
|
|
|
nu, na de winst van Chelsea. heeft Ajax toch juist meer kans op Pot 2 of niet? |
|
|
|
|
Hasjkoph
|
|
|
quote:Op zondag 20 mei 2012 - 00:19 schreef NatjosFC het volgende:nu, na de winst van Chelsea. heeft Ajax toch juist meer kans op Pot 2 of niet? Nee minder.. Nu moeten Braga (dacht ik?) en Kiev de voorrondes niet doorkomen.. Bij winst van Bayern kwam Tottenham er nog bij, maar dan zouden maar twee van de drie clubs niet door moeten. |
|
|
|
|
NatjosFC
|
|
|
quote:Op zondag 20 mei 2012 - 00:28 schreef Hasjkoph het volgende:[..] Nee minder.. Nu moeten Braga (dacht ik?) en Kiev de voorrondes niet doorkomen.. Bij winst van Bayern kwam Tottenham er nog bij, maar dan zouden maar twee van de drie clubs niet door moeten. dan is de kans juist groter. eerst hadden drie clubs de kans om door te gaan nu maar 2.
daarbij denk ik niet dat Kiev doorgaat. Braga ligt er echt aan hoe die loten, die zijn wel redelijk goed volgens mij. |
|
|
|
|
Hasjkoph
|
|
|
quote:Op zondag 20 mei 2012 - 10:59 schreef NatjosFC het volgende:[..] dan is de kans juist groter. eerst hadden drie clubs de kans om door te gaan nu maar 2. daarbij denk ik niet dat Kiev doorgaat. Braga ligt er echt aan hoe die loten, die zijn wel redelijk goed volgens mij. Ehh nee.. Drie clubs konden dan door ja, maar er moeten er twee afvallen, dus 66,67% moet afvallen. Bij twee clubs moeten ze allebei, dus dat is 100%.
Er moeten sowieso twee clubs afvallen, maar bij drie clubs mag er nog eentje door. Dus was het beter geweest als Bayern won. |
|
|
|
|
alibabba
|
|
|
quote:Op zondag 20 mei 2012 - 00:19 schreef NatjosFC het volgende:nu, na de winst van Chelsea. heeft Ajax toch juist meer kans op Pot 2 of niet? Hasjkoph heeft gelijk. Door de winst van Chelsea is Ajax nu een plek gezakt ( van plaats 15 naar 16 op de coefficientielijst ). Als Chelsea had verloren was Ajax op plek 15 blijven staan. Chelsea stoot ons nu een plek lager en het was niet zeker geweest of Tottenham dat ook was gelukt ( die zouden immers nog een 4e voorronde spelen ).
De 8 clubs in pot 1 zijn nu bekend; FC Barcelona, Manchester United, Bayern Munchen, Real Madrid, Arsenal, FC Porto, AC Milan en Chelsea.
In pot 2 staan vooralsnog; Benfica, Shakhtar Donetsk, Zenit, Schalke'04, Manchester City, Valencia, Olympiakos Piraeus en Ajax. Dinamo Kiev en Sporting Braga, die beide een hogere coefficientie hebben dan Ajax spelen nog voorronde om zich te plaatsen voor de groepsfase. Dinamo Kiev begint in de 3e voorronde en Sporting Braga in de laatste en 4e voorronde. Ajax staat nu nog op plek 16, maar als 1 van de 2 ( Kiev of Braga ) de voorrondes overleeft, word Ajax naar pot 3 verwezen.
Ik verbaas mij erover dat de media het presteert de feiten niet goed weer te geven....op Ajax1.nl word gezegd dat de kansen voor Ajax na de CL-winst van Chelsea zijn gestegen...we zijn nu van plek 15 naar 16 gestoten dus dat kan nooit positief zijn!!
Op NOS teletekst word gesteld dat als Chelsea had verloren gisteren, Anderlecht rechtstreeks was geplaatst voor de groepsfase...Anderlecht had sowieso voorronde moeten spelen...echter beginnen ze nu in de 3e voorronde en als Chelsea had verloren gisteren, had Anderlecht in de 4e en laatste voorronde kunnen beginnen.
Op ajaxf-side.nl staat dat als Chelsea had verloren gisteren, ze voorrondes hadden moeten spelen voor een plek in de groepsfase van de CL. Als Chelsea had verloren gisteren hadden ze niets gehad, want ze zijn 6e geeindigd in de Engelse competitie wat geen recht had op europees voetbal, omdat de League-cup winst in Engeland ook een plek in de Europa League verschaft. |
|
|
|
|
NatjosFC
|
|
|
quote:Op zondag 20 mei 2012 - 13:30 schreef alibabba het volgende:[..] Hasjkoph heeft gelijk. Door de winst van Chelsea is Ajax nu een plek gezakt ( van plaats 15 naar 16 op de coefficientielijst ). Als Chelsea had verloren was Ajax op plek 15 blijven staan. Chelsea stoot ons nu een plek lager en het was niet zeker geweest of Tottenham dat ook was gelukt ( die zouden immers nog een 4e voorronde spelen ). De 8 clubs in pot 1 zijn nu bekend; FC Barcelona, Manchester United, Bayern Munchen, Real Madrid, Arsenal, FC Porto, AC Milan en Chelsea. In pot 2 staan vooralsnog; Benfica, Shakhtar Donetsk, Zenit, Schalke'04, Manchester City, Valencia, Olympiakos Piraeus en Ajax. Dinamo Kiev en Sporting Braga, die beide een hogere coefficientie hebben dan Ajax spelen nog voorronde om zich te plaatsen voor de groepsfase. Dinamo Kiev begint in de 3e voorronde en Sporting Braga in de laatste en 4e voorronde. Ajax staat nu nog op plek 16, maar als 1 van de 2 ( Kiev of Braga ) de voorrondes overleeft, word Ajax naar pot 3 verwezen. Ik verbaas mij erover dat de media het presteert de feiten niet goed weer te geven....op Ajax1.nl word gezegd dat de kansen voor Ajax na de CL-winst van Chelsea zijn gestegen...we zijn nu van plek 15 naar 16 gestoten dus dat kan nooit positief zijn!! Op NOS teletekst word gesteld dat als Chelsea had verloren gisteren, Anderlecht rechtstreeks was geplaatst voor de groepsfase...Anderlecht had sowieso voorronde moeten spelen...echter beginnen ze nu in de 3e voorronde en als Chelsea had verloren gisteren, had Anderlecht in de 4e en laatste voorronde kunnen beginnen. Op ajaxf-side.nl staat dat als Chelsea had verloren gisteren, ze voorrondes hadden moeten spelen voor een plek in de groepsfase van de CL. Als Chelsea had verloren gisteren hadden ze niets gehad, want ze zijn 6e geeindigd in de Engelse competitie wat geen recht had op europees voetbal, omdat de League-cup winst in Engeland ook een plek in de Europa League verschaft. ik begrijp alles wat je zegt. ook dat met Anderlecht.
maar waarom heeft het resultaat van Chelsea invloed op Anderlecht, en dus de belgische competitie? |
|
|
|
|
alibabba
|
|
|
quote:Op zondag 20 mei 2012 - 14:33 schreef NatjosFC het volgende:[..] ik begrijp alles wat je zegt. ook dat met Anderlecht. maar waarom heeft het resultaat van Chelsea invloed op Anderlecht, en dus de belgische competitie? De kampioen van Belgie speelt sowieso voorronde....in principe konden ze starten in de 4e en laatste voorronde...omdat Chelsea nu de CL gewonnen heeft, schuift Anderlecht een plek naar ondere en begint het in de 3e voorronde. |
|
|
|
|
alibabba
|
|
|
Omdat de NOS met het bericht kwam dat Anderlecht bij verlies van Chelsea rechtstreeks geplaatst was voor de CL, ben ik eens in de archieven gedoken:))). Het bericht van de NOS blijkt dus wel te kloppen...
Als Bayern de CL-finale had gewonnen, was er een dubbeltelling ontstaan, want de club is ook al nr. 2 van Duitsland. In dat geval zou Anderlecht, als kampioen van nr.13 België, doorgeschoven zijn naar een plaats in de poulefase. Maar nu is Anderlecht veroordeeld tot het spelen van voorrondewedstrijden, en ook meteen twee.
Het zit namelijk zo...12 kampioenen van de op dit moment beste landen van Europa plaatsen zich rechtstreeks ( Engeland, Spanje, Duitsland, Italie, Frankrijk, Portugal, Rusland, Oekraine, Nederland, Turkije, Griekenland, Denemarken ). Daarbij komen de 6 nummers 2 van de 6 beste landen ( Engeland, Spanje, Duitsland, Italie, Frankrijk, Portugal ). De 3 nummers 3 van de toplanden ( Engeland, Spanje, Duitsland ) worden daar aan toegevoegd plus de titelhouder Chelsea. Dat zijn dus 22 clubs verzekerd van de poulefase ( de resterende 10 clubs komen voort uit de voorrondes ).......wanneer Chelsea had verloren gisteren, was er een plek vrijgekomen, omdat Bayern 2e is geworden in 1 van de toplanden ( Duitsland ) en de CL had gewonnen....omdat Belgie 13e staat in de landen-coefficientie, was de kampioen van Belgie ( Anderlecht ) doorgeschoven naar het hoofdtoernooi ipv. de dubbeltelling van Bayern Munchen ( 2e in Duitsland en CL-winnaar ).
Na vandaag is de NOS mijn beste vriend:)))))))))))))
-- dit bericht is voor het laatst aangepast op zondag 20 mei 2012 door alibabba -- |
|
|
|
|
amsterdammer113
|
|
|
Jammer genoeg heeft het voetbal gisteren weer verloren van een zielige vertoning!! Daarnaast hoop ik dat, wanneer Ajax de CL weer eens wint, die belachelijke huldiging tussen al die klote-bobo's er niet meer is!! Gewoon op het veld! Ze moeten godverdomme een halve stadion beklimmen om tussen die vetkleppen te komen! Laat de dikbetaalde hoeren lekker naar het veld toekomen!!! |
|
|
|
|
Cyprioot
|
|
|
Feyenoord kan Ajax helpen in CL-loting Hoewel de Champions League voorlopig nog niet van start gaat, weet Ajax al dat het zich geplaatst heeft. Feyenoord moet zich nog plaatsen en kan een opmerkelijke rol spelen.
De 32 deelenemende teams aan de Champions League worden bij de loting voor het hoofdtoernooi ingedeeld in vier potten van acht. Deze indeling wordt gemaakt op basis van de UEFA-coëfficiënten. Deze coëfficiënt wordt bepaald aan de hand van prestaties in de Europa en Champions League van een club in de laatste vijf jaar. De exacte berekening van berekening is als volgt:
Champions League
Uitschakeling in eerste kwalificatieronde 0,5 punt Uitschakeling in tweede kwalificatieronde 1 punt Deelname aan groepsfase 4 punten Overwinning in groepsfase 2 punten Gelijkspel in groepsfase 1 punt Plaatsing knock-outfase 4 punten Overwinning in knock-outfase 2 punten Plaatsing kwart-, halve of finale 1 punt
Europa League Uitschakeling in eerste kwalificatieronde 0,25 punt Uitschakeling in tweede kwalificatieronde 0,5 punt Uitschakeling in derde kwalificatieronde 1 punt Uitschakeling in Play-off 1,5 punt Overwinning in groepsfase 2 punten Gelijkspel in groepsfase 1 punt Overwinning in knock-outfase 2 punten Plaatsing kwart-, halve of finale 1 punt
- Bij uitschakeling in de derde kwalifiactieronde of Play-offs krijgt een club geen punten. In dit geval stroomt een club bij de Europa League in en krijgt de club de punten van die competitie.
- De UEFA-coëfficiënt van een club wordt berekend door alle punten van de afgelopen vijf jaar op te tellen + 20% van het gemiddelde van de nationale bond van de afgelopen vijf jaar. Dit laatste is een gemiddelde van wat alle teams die Europees speelden hebben verzameld.
Hoe staat Ajax er voor in de Champions League?
Op dit moment staat Ajax op de zestiende plaats van alle clubs die zich reeds plaatsten voor de Champions League. Dit zou betekenen dat Ajax nog net in pot 2 zou komen en tijdens de loting in de groep met op papier twee zwakkere tegenstanders zou komen. De 22 teams die reeds geplaatst zijn krijgen na de Play-offs eind augustus gezelschap van nog tien ploegen. 54 teams strijden om deze tien tickets, waaronder Feyenoord. Daarnaast zitten hier ook ploegen bij met een hoog coëfficiënt. Als Ajax in pot 2 wil blijven, dan is het zaak dat er geen ploegen meer bijkomen die een hogere coëfficiënt hebben dan de Amsterdammers. Ajax moet hopen dat Sporting Braga (63. 069) en Dynamo Kiev (62.026) sneuvelen in de kwalificatie voor het miljoenenbal.
Wat is de positie van Feyenoord?
De Rotterdammers hebben een coëfficiënt van 12.603. Hiermee staat het in de huidige opzet van de kwalificatie vast dat Feyenoord in pot 4 terecht komt bij plaatsing voor de Champions League. Toch kunnen de Rotterdammers een rol spelen in een voor Nederland gunstige loting en Ajax mogelijk een dienst bewijzen. Feyenoord kan namelijk tegen zowel Dynamo Kiev (derde ronde) als Sporting Braga (Play-off) loten. De kans dat dit daadwerkelijk gebeurt is aanwezig, al is deze één op vier (Kiev) en vervolgens één op vijf (Braga). Een voordeel voor de Ajacieden is dat Dynamo Kiev en Braga beide een hoge coëfficiënt hebben en in de Play-offs niet tegen elkaar kunnen loten.
Ondanks de rivaliteit die er altijd tussen Feyenoord en Ajax zal zijn, kunnen de Rotterdammers nu een steentje bijdragen aan een gunstige loting voor de club uit Amsterdam. Mochten beide clubs zich plaatsen en komt Ajax ook nog in pot 2 terecht, dan profiteert het gehele Nederlandse voetbal hiervan. De kans dat Nederland een hoger gemiddeld coëfficiënt haalt wordt daarmee namelijk een stuk groter. Bij aanhoudend Nederlands succes in Europa krijgt de Eredivsie gunstiger plaatsen in de Europa League en mag de Nederlandse voetballiefhebber zelfs dromen van een extra plek in de Champions League. Dit is echter nog toekomstmuziek, maar de eerste stap kan in augustus al gezet worden. |
|
|
|
|
|