|
|
RenatoBos
|
|
|
|
|
|
Leon FR1908
|
|
|
Hahaha vanaf de jaren 80 is eigenlijk zo'n beetje de halve stad vernieuwd met mega projecten...Hoogte gebouw van Nederland ,grootste gebouw van de benelux,de aardigst skyline van Nederland. . Bij Feyenoord hebben ze al 10 jaar een idee voor een nieuw stadion.Is gewoon knap dat je een idee 10 jaar kan vasthouden en over praten enzo.. Je weet toch,geen woorden maar daden
-- dit bericht is voor het laatst aangepast op zaterdag 15 oktober 2016 door Leon FR1908 -- |
|
|
|
|
Stylzz
|
|
|
Grootste probleem is dat we geen gemeente hebben die een stadion wil neerzetten en wd het zelf niet kunnen financieren |
|
|
|
|
VVout
|
|
|
Geef een stel kleuters een schaar, karton en een pritstift. Maar goed bij die makette zag ik wel de dragers van de oude Kuip, wel leuk als we met dit concept de nieuwe kunnen verwezenlijken. Samen gaan we het redden mensen. |
|
|
|
|
van geil
|
|
|
Het klinkt allemaal n beetje als Fokker. |
|
|
|
|
Leon FR1908
|
|
|
Nou ja ik weet niet...Feyenoordcity staat er straks al lang en breed. |
|
|
|
|
Leon FR1908
|
|
|
quote:Op zaterdag 15 oktober 2016 - 21:04 schreef Stylzz het volgende:Grootste probleem is dat we geen gemeente hebben die een stadion wil neerzetten en wd het zelf niet kunnen financieren Ik dacht dat ze alleen een bijdragen nodig hadden van de gemeente |
|
|
|
|
Stylzz
|
|
|
quote: Voor de infra en de ontwikkeling van de omgeving niet. Zonder dat komt het stadion niet van de grond. |
|
|
|
|
ar
|
|
|
Wat ben je vroeg wakker man. |
|
|
|
|
Stylzz
|
|
|
5:45 wakker was ik.. Niet meer in slaap kunnen komen. |
|
|
|
|
Gerard_FR
|
|
|
quote: |
|
|
|
|
VVout
|
|
|
quote: Haha, nou dan weet je al hoe laat het is ;) |
|
|
|
|
Leon FR1908
|
|
|
quote:Op zondag 16 oktober 2016 - 06:30 schreef Stylzz het volgende:[..] Voor de infra en de ontwikkeling van de omgeving niet. Zonder dat komt het stadion niet van de grond. Nou ja 11 november worden de plannen van OMA Feyenoordcity aan de gemeenteraad gepresenteerd. Ik ben benieuwd want in die plannen is het nieuwe stadion een onderdeel. |
|
|
|
|
VVout
|
|
|
quote:Op zondag 16 oktober 2016 - 12:38 schreef Leon FR1908 het volgende:[..] Nou ja 11 november worden de plannen van OMA Feyenoordcity aan de gemeenteraad gepresenteerd. Ik ben benieuwd want in die plannen is het nieuwe stadion een onderdeel. Das niet erg hoopgevend, die gemeenteraad heeft zelf veel te veel eigen prioriteiten. Ouderenzorg, integratie, veiligheid, blablabla. Ik zie ze al weer klagen over hoeveel het allemaal moet kosten en dat het geheel niet in het plaatje past van de begroting. |
|
|
|
|
van geil
|
|
|
quote: Haha , ook zo'n luchtfiets. Alleen die ontploft. |
|
|
|
|
Leon FR1908
|
|
|
quote:Op zondag 16 oktober 2016 - 13:28 schreef VVout het volgende:[..] Das niet erg hoopgevend, die gemeenteraad heeft zelf veel te veel eigen prioriteiten. Ouderenzorg, integratie, veiligheid, blablabla. Ik zie ze al weer klagen over hoeveel het allemaal moet kosten en dat het geheel niet in het plaatje past van de begroting. Ik ben benieuwd |
|
|
|
|
RenatoBos
|
|
|
Nieuw Feyenoord-stadion wordt hét gezicht van Rotterdam
Feyenoord City oogt overweldigend. Mét het revolutionaire, nieuwe Feyenoord-stadion, een iconische voetbaltempel op de oever van de Nieuwe Maas. De huidige Kuip dient als grote inspiratiebron.
Architect David Gianotten van het vermaarde Rotterdamse bureau Office for Metropolitan Architecture (OMA) -van Rem Koolhaas- windt er geen doekjes om. Feyenoord City op Zuid moet de club Feyenoord definitief opstuwen in de vaart der volkeren. ,,Een nieuw stadion zal zeker helpen om Feyenoord structureel te laten behoren bij de top van Nederland en hopelijk ook in Europa'', benadrukt hij.
Het masterplan voor deze mega-ontwikkeling is klaar. Met als bindende factor een opgehoogde strook grond -De Strip- die loopt van de huidige, monumentale Kuip naar de rivier, om daar het 63.000 stoeltjes en drie ringen tellende nieuwe voetbalbolwerk te ronden. Een waar uitroepteken op de linker-Maasoever, waar zeven dagen in de week volk op de been zal zijn.
Gianottens ogen glinsteren: ,,De Kuip is de inspiratiebron voor het nieuwe stadion. Dit sportcomplex wordt hét gezicht van de stad, of je nu over de Van Brienenoordbrug rijdt of vanuit de stad kijkt. We zetten Feyenoord op een platform. Een icoon. Iedereen weet: dát is het nieuwe stadion van Feyenoord, dé voetbaltempel van Nederland.''
De ambities zijn hoog. Maar is zo'n enorm project wel betaalbaar voor Feyenoord? Gianotten: ,,De bouw van een stadion kan heel economisch gebeuren. Zo'n complex heeft weliswaar veel oppervlakte, maar vergt relatief weinig materiaal. De hoeveelheid beton en staal valt best wel mee. Maar goed, je hebt het nog altijd over een forse investering. Het wordt geen luxe ding, maar voldoet wél aan alle eisen. Uniek in de wereld, zo gelegen aan de rivier, voor ons de kers op de taart.''
Er is veel discussie over het dak. Hoe gaat dat eruit zien? ,,Er komt een beweegbaar dak op. Het wordt geen indoorcomplex, maar het stadion kan worden afgedekt met een regenscherm van kunststof, dat van twee kanten naar het midden schuift. Een volledig geluidsdicht dak zou te duur worden, en bovendien heb je nauwelijks nog grote stadionconcerten. Dan moet je wel heel veel investeren voor twee à drie happenings per jaar.''
Zichtlijnen zijn heilig. Iedereen moet het spel goed kunnen zien. ,,We zijn bij ons ontwerp uitgegaan van de stoeltjes. Vanaf elke plek moet je het meest optimale zicht op het veld hebben. Dat was het uitgangspunt, en daar hebben we de schil omheen gemaakt. Eigenlijk de omgekeerde wereld. De overloop tussen de ringen is bovendien minimaal. Waar je in de Kuip nog tegen de onderkant van de tweede ring aankijkt, is dat in het nieuwe stadion nauwelijks het geval. De overlap bedraagt hooguit twee rijen stoeltjes door de vakken verticaler te maken. Verder hebben we geen onderbreking in de hoeken en is de business tussen de ringen weggewerkt, het hele stadion door.''
Met 63.000 stoeltjes wordt het een immens gebouw. Hoe voorkomt u dat het té massief wordt? ,,Door het stadion als het ware op te delen, te segmenteren. Omdat het gebouw op een verhoging wordt neergezet, kunnen we met de parterretribune naar beneden. Daar bovenop komt de eerste ring en vervolgens de tweede. Elke bouwlaag steunt op aparte betonnen kolommen. Door deze opbouw oogt het stadion minder fors. De Strip komt ook verhoogd aan bij het stadion, als een soort tweede maaiveld. Bezoekers van het stadion lopen er overheen, auto's gaan er onderdoor.''
Het stadion aan de Nieuwe Maas lijkt helemaal vrij in de omgeving te staan. ,,Ja, en er rond omheen komen geen hekken, want die lokken alleen maar agressie uit. We doen veel meer aan crowdcontrol: de eerste muur die je tegenkomt is die van het stadion, of de trap en de roltrap. In de ruimtes onder het stadion komen restaurants en winkels, plus voorzieningen die de voetballers ondersteunen. Bovenin het gebouw, aan de buitenkant, komen restaurants en een nachtclub, met prachtig uitzicht over de rivier. Dit wordt geen Alien die maar 26 keer per jaar wordt gebruikt, maar een attractie waar het 24 uur per dag doorgaat.''
De huidige Kuip staat aan het andere uiteinde van De Strip. Wat gaat er met het monumentale gebouw gebeuren? ,,De Kuip is een ankerpunt, het monument blijft overeind. De Olympiazijde wordt behouden. Daar komt de attractie Sport Experience, het museum en een supportershome, waar Feyenoordfans terecht kunnen. Er komen onder andere een bierbrouwerij, een atletiekbaan en helemaal bovenin willen we woningen, het hele stadion rond. Met ramen aan de veldzijde en de buitenkant.''
Het uiteindelijk doel is om de begroting van Feyenoord in het nieuwe stadion op te krikken naar het niveau van PSV en Ajaks. ,,Ja. Het budget moet structureel omhoog. PSV heeft nu nét iets meer zekerheid, Ajaks nog meer. Feyenoord wil ook naar dat niveau. Daarbij gaan we uit van de enorme potentie die de club heeft, de grote fanbase. Dat aantal van 63.000 toeschouwers is niet zomaar gekozen, daarmee kunnen we een bezettingsgraad garanderen van dicht tegen de 100 procent. Wellicht dat je in sommige situaties méér mensen kwijt kunt, maar vaker ook minder. We moeten niet in de dezelfde val trappen als Vitesse en Twente.''
Heeft het stadion al een naam? ,,We spreken nu nog over 'een nieuw stadion voor Feyenoord'. Een hele mond vol. Hoe dit opvallende gebouw in de volksmond gaat heten, is nog niet bekend. Maar de ervaring leert dat zo'n bijnaam vanzelf ontstaat. En natuurlijk zal dit prachtige sportcomplex ook een sponsornaam krijgen.''
Unieke, nieuwe impressies De exclusieve beelden van Feyenoord City in Rotterdam-Zuid komen uit het kersverse masterplan voor dit stuk stad. Ofschoon het volgens OMA nog gaat om schetsen, bieden ze al een haarscherp inzicht hoe dit enorme project op de linker-Maasoever zich zal ontwikkelen.
Met het toekomstige stadion als hét nieuwe icoon van de stad, naast alle andere architectonische pronkstukjes die Rotterdam reeds rijk is. De geplande oplevering van de voetbaltempel is seizoen 2022/23. |
|
|
|
|
Leon FR1908
|
|
|
Fuck ,wat een bloedmooie schets. |
|
|
|
|
RenatoBos
|
|
|
Jaja ik kan best wel wat.. |
|
|
|
|
Stylzz
|
|
|
Met mooi detail, de oude Kuip erachter. |
|
|
|
|
Leon FR1908
|
|
|
Ziet er mooi uit,hopelijk leven we nog in 2023 |
|
|
|
|
RenatoBos
|
|
|
quote: Pfff nou ja daar zeg je wat, nog best een eind weg.. |
|
|
|
|
Leon FR1908
|
|
|
Zou het graag willen meemaken maar dan kunnen onze jongens er tenminste straks van genieten .. Echt een bizar mooi ontwerp
-- dit bericht is voor het laatst aangepast op zaterdag 22 oktober 2016 door Leon FR1908 -- |
|
|
|
|
FR-Henk
|
|
|
Natte droom, zo aan het water. Dit is wat Feyenoorders verdienen. Met kiepvak voor irritant uitpubliek en vandalen. |
|
|
|
|
tomson
|
|
|
|
|
|
RenatoBos
|
|
|
|
|
|
Stylzz
|
|
|
quote: Architectenbureau OMA legt momenteel de laatste hand aan de plannen voor Feyenoord City. Het masterplan van het Office for Metropolitan Architecture van Rem Koolhaas wordt binnen zeven dagen voorgelegd aan de Rotterdamse politiek.
Dat meldt De Telegraaf. Het hele gebied in Rotterdam-Zuid moet worden aangepakt, maar de meeste aandacht gaat uit naar het nieuwe stadion van Feyenoord. De nieuwe Kuip moet 63.000 plaatsen tellen en qua stijl en sfeer overeenkomen met het huidige onderkomen. De fans komen nog dichter op het veld te zitten, mede door het ontbreken van een gracht.
Feyenoord moet de bouw uiteindelijk kunnen financieren en voor zijn begroting meer miljoenen overhouden dan nu het geval is. In de onderhandelingen met de gemeente zal de club laten blijken dat het wil meewerken aan een verhuizing naar de Maas, maar dan wil het wel meedelen in het ontwikkelresultaat. Dat betekent dat er een verdienmodel uit het masterplan moet voortkomen.
Het nieuwe stadion komt overigens op poten te staan. Op de bovenste van de drie ringen zal het schuifdak leunen. In de oude Kuip moeten onder meer appartementen, een bierbrouwerij, een atletiekbaan en een park komen.
|
|
|
|
|
feyenoord!!!
|
|
|
|
|
|
van geil
|
|
|
|
|
|
Stylzz
|
|
|
Nee, allemaal losse pols werk |
|
|
|
|
van geil
|
|
|
Wat is er eerst . Een financieel plan , verdien/uitbreidingsmodel en dan een plan voor een stadion wat daar aan kan voldoen .
Of andersom?
Volgens mij het eerste. |
|
|
|
|
Stylzz
|
|
|
Heb je t artikel gelezen? |
|
|
|
|
Leon FR1908
|
|
|
Het is werkelijk een schitterend plan. Het voordeel van al het uitgestel en blunders zal als dit doorgaat met 1 klap vergeten zijn..Dan gaan de mannen van Merwijk en Gudde toch als revolutionairen de geschiedenisboeken in. |
|
|
|
|
Stylzz
|
|
|
T is echt een goed concept. Iets om trots op te zijn. Ook wat ze met de Kuip willen. |
|
|
|
|
MMM
|
|
|
|
|
|
Stylzz
|
|
|
quote: Die bleven bij de oude Kuip. |
|
|
|
|
ar
|
|
|
Werkelijk een fantastisch concept! |
|
|
|
|
MMM
|
|
|
quote: Dus helemaal geen lichtmasten bij de nieuwe? |
|
|
|
|
Stylzz
|
|
|
Ik zie ze nergens in de tekeningen, maar wie weet.
Volgens mij zit t licht in het dak.
-- dit bericht is voor het laatst aangepast op woensdag 23 november 2016 door Stylzz -- |
|
|
|
|
piet de paler
|
|
|
Tja ik zal de kuip missen, ik denk nog steeds dat renovatie kan, de eifeltoren staat toch ook nog. Al wordt daar niet in gevoetbalt. Het coloseum staat ook nog ook zonder voetbal. Maar kijk nou eens naar die ArenA bah bah bah , hou toch wat traditie in dit land . |
|
|
|
|
Vincent1970
|
|
|
Ze schijnen daar als bakens in de verte. De duizend lampen van het Feyenoordstadion. Vier reuzen als een Goliath Als hoeders van de stad. Symbolen voor 't hele Legioen |
|
|
|
|
Stylzz
|
|
|
quote:Op woensdag 23 november 2016 - 20:01 schreef piet de paler het volgende:Tja ik zal de kuip missen, ik denk nog steeds dat renovatie kan, de eifeltoren staat toch ook nog. Al wordt daar niet in gevoetbalt. Het coloseum staat ook nog ook zonder voetbal. Maar kijk nou eens naar die ArenA bah bah bah , hou toch wat traditie in dit land . Ja, de Kuip kan nog prima, maar dan komt Feyenoord niet verder dan dit, wat we nu hebben, sterker nog, t zal elk jaar op een gegeven moment achteruit gaan, als de rek er echt uit is en we even niet een hele goede generatie jeugd hebben om op terug te vallen, eigenlijk als de aankomende vijf jaar. Karsdorp is de laatste cashcow. Daarna komt er lang niets. |
|
|
|
|
Leon FR1908
|
|
|
quote: Worden telescoop schuifmasten ,anders heb je zo weinig licht als het dak dicht is haha Je zal wel andere verlichti g krijgen . Maar speciaal voor jou ga ik 4 nep masten indienen als idee.. Die zullen meer voor sier zijn dan...Nog voorkeur voor gekleurde lampen? |
|
|
|
|
Leon FR1908
|
|
|
|
|
|
ar
|
|
|
quote:Op woensdag 23 november 2016 - 20:03 schreef Vincent1970 het volgende:Ze schijnen daar als bakens in de verte. De duizend lampen van het Feyenoordstadion. Vier reuzen als een Goliath Als hoeders van de stad. Symbolen voor 't hele Legioen Die lampen zijn waarschijnlijk verdeeld over de rand van het dak nu:) |
|
|
|
|
Stylzz
|
|
|
quote:Op woensdag 23 november 2016 - 20:05 schreef Leon FR1908 het volgende:[..] Worden telescoop schuifmasten ,anders heb je zo weinig licht als het dak dicht is haha Je zal wel andere verlichti g krijgen . Maar speciaal voor jou ga ik 4 nep masten indienen als idee.. Die zullen meer voor sier zijn dan...Nog voorkeur voor gekleurde lampen? Doe maar van die Chinese, met een waxine lampie erin. |
|
|
|
|
piet de paler
|
|
|
jorgenson ? Karsdorp ? Een van de drie keepers,, en gewoon een ring er op moet kunnen toch |
|
|
|
|
Leon FR1908
|
|
|
quote: Ja haha het hoefen alleen maar 4 bakens te worden en klaar. |
|
|
|
|
Stylzz
|
|
|
quote: Die leveren allemaal niets op. Karsdorp is de laatste zei ik. En nog een ring erop kan natuurlijk niet, maar daar zit t geld ook niet. |
|
|
|
|
piet de paler
|
|
|
Het oude kantoor van de blue band heeft ook een zelfdragend flat erop gezet. Maar hoe praat je als Feyenoord jeugd gaat opstellen en 4 of 5 e wordt ? Het gaat nu goed en die kuip kan wel degelijk goed verbouwd worden , wachten op Gudde en de gemeente kan niet meer |
|
|
|