BETA
Home  |  Inloggen  |  Registreer  |  Zoeken
Index / Sport / Voetbal / Feyenoord / topic: Kogel door de Kuip : Arup / OMA de bouwers van het nieuwe stadion ?

Plaats een nieuw antwoord  
Headliner: Feyenoord Nieuws
FR-Henk
 FR-Henk - maandag 30 december 2013 - 00:50   quote  deeplink  
Nieuw stadion...Pfff. Ik hou het er op dat de havenmagnaten de go or no go bepalen.
neliz
 neliz - maandag 30 december 2013 - 09:16   quote  deeplink  
Wordt bij de CO2 berekeningen ook rekening gehouden met de CO2 opname van het veld?
Nick4F
 Nick4F - maandag 30 december 2013 - 09:35   quote  deeplink  
Het is vreemd dat HNS vooral ook wordt afgeschoten omdat de RDK gedachte zoveel goedkoper is. Maar dat Het Maas Concept (HMC), als veruit kostbaarste, alom wordt toegejuicht. Maar van mij mag het! Als HMC het breedste draagvlak zou krijgen, dan zou dat wel eens de weg kunnen zijn.
Bosifyable
 Bosifyable - maandag 30 december 2013 - 10:34   quote  deeplink  
quote:
Op maandag 30 december 2013 - 09:35 schreef Nick4F het volgende:
Het is vreemd dat HNS vooral ook wordt afgeschoten omdat de RDK gedachte zoveel goedkoper is. Maar dat Het Maas Concept (HMC), als veruit kostbaarste, alom wordt toegejuicht. Maar van mij mag het! Als HMC het breedste draagvlak zou krijgen, dan zou dat wel eens de weg kunnen zijn.
Ja, omdat je voor 450 miljoen een super stadion hebt, en voor 330 miljoen een stadion wat qua mogelijkheden en voorzieningen ook voor 150 miljoen kan in de vorm van renovatie. Zorg dan dat er mensen extra geld bij kunnen leggen, of dat de garantstelling hoger komt te liggen, maar dan heb je een stadion waar elke voetbalclub jaloers op kan/zal zijn.

Niets vreemd aan.
neliz
 neliz - maandag 30 december 2013 - 10:58   quote  deeplink  
quote:
Op maandag 30 december 2013 - 09:35 schreef Nick4F het volgende:
Het is vreemd dat HNS vooral ook wordt afgeschoten omdat de RDK gedachte zoveel goedkoper is. Maar dat Het Maas Concept (HMC), als veruit kostbaarste, alom wordt toegejuicht. Maar van mij mag het! Als HMC het breedste draagvlak zou krijgen, dan zou dat wel eens de weg kunnen zijn.
Daar is niks vreemds aan zoals bosi hierboven ook al zegt.
OF je gaat verder met wat je nu hebt (en waar niets mis mee is) en kijkt over twintig jaar weer
OF je bouwt een mega stadion dat zichzelf verkoopt.

Een dertien in een dozijn stadion past niet bij de club en dat is helaas waar de club voorheen op aanstuurde.
Dat is ook de reden dat het HNS plan op zoveel weerstand stuitte. Er werd geen plan, geen visie voorgelegd. Puur een stel bureau amateurs die aan de hand van (slecht onderbouwde) tabelletjes proberen een stadion te verkopen.

Daarom had ook niemand problemen toen van den Herik het Maasstadion aankondigde. een mega project dat de grenzen van de mogelijkheden zo ver overschreed, dat iedereen er achter stond. Want pas wanneer de rest van het land gaat zeggen "dat is onmogelijk" komt de Feyenoord "familie" bij elkaar om ze het ongelijk te bewijzen.
Nick4F
 Nick4F - maandag 30 december 2013 - 11:01   quote  deeplink  
Het verschil tussen HNS en het Maas concept is dat de grondprijs van de Maasvlakte, vele malen hoger ligt. Daardoor wordt de Maas veel duurder. Maar voor 330 miljoen kan op Varkensoord hetzelfde superstadion worden gebouwd, als voor 450 miljoen op de Maas. Maar als iedereen voor het Maas Concept is, dan is dat gewoon de beste optie. Ook ik vind dat Rotterdam HNS moet aangrijpen om iets unieks neer te zetten.
neliz
 neliz - maandag 30 december 2013 - 11:12   quote  deeplink  
quote:
Op maandag 30 december 2013 - 11:01 schreef Nick4F het volgende:
Maar voor 330 miljoen kan op Varkensoord hetzelfde superstadion worden gebouwd, als voor 450 miljoen op de Maas.
Maar het probleem is echter dat dit niet het geval was/is. HNS behelst slechts 63.000 plekken terwijl de varianten daarvoor (maasstadion en het WK stadion) begonnen bij 68.000 tot 86.000 bezoekers.

Het mooiste is nog dat het maasstadion volgens mij in 2008 al werd goedgekeurd door B&W.
van geil
 van geil - maandag 30 december 2013 - 11:18   quote  deeplink  
quote:
Op maandag 30 december 2013 - 11:01 schreef Nick4F het volgende:
Het verschil tussen HNS en het Maas concept is dat de grondprijs van de Maasvlakte, vele malen hoger ligt. Daardoor wordt de Maas veel duurder. Maar voor 330 miljoen kan op Varkensoord hetzelfde superstadion worden gebouwd, als voor 450 miljoen op de Maas. Maar als iedereen voor het Maas Concept is, dan is dat gewoon de beste optie. Ook ik vind dat Rotterdam HNS moet aangrijpen om iets unieks neer te zetten.
misschien n stomme vraag:
maar van wie is die grond?
neliz
 neliz - maandag 30 december 2013 - 11:22   quote  deeplink  
out-hollands onteigenen zeg ik!
van geil
 van geil - maandag 30 december 2013 - 11:28   quote  deeplink  
Als ik me niet vergis zou die grond voor 1 euro van feyenoord kunnen zijn.
dat bedoel ik,en dat is geen staatssteun.
piet de paler
 piet de paler - maandag 30 december 2013 - 11:35   quote  deeplink  
Tja ik kan het toch niet laten, ik doe niet meer mee over oud of nieuw stadion, echter hoe kan het dat Eindhoven en 020 en Groningen wel allemaal iets doen voor het betaalde voetbal lees voor de inwoners van de stad (geef het volk brood en spelen) en Rotterdam altijd moeilijk doet (alleen als het om Moskeeën gaat of dure exposities en niet te vergeten cruise schepen gaat alles sneller)Ik vraag mij dan wel eens af wat is er fout in mijn geboorte stad. En is het sterker door strijd vervangen door lullen zonder problemen op te lossen? Is het nu echt zo moeilijk om een beslissing te nemen en dan doet het er niet toe nieuw of renovatie.Maar neem een beslissing.vanaf een afstand waar je alleen meningen leest is dit echt lachwekkend aan het worden.
tomson
 tomson - maandag 30 december 2013 - 11:58   quote  deeplink  
Rotterdam moeilijk Leon ? De plaats waar zelfs wederopbouwpanden al sinds de jaren tachtig zonder pardon alweer tegen de vlakte gaan voor nieuwe projecten ? Is geen vergelijk met AAmstelveen Leon... maar er moeten wel fondsen liggen, dan wordt er in Rotterdam zelden moeilijk gedaan over vernieuwing. .

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op maandag 30 december 2013 door tomson --
Nick4F
 Nick4F - maandag 30 december 2013 - 17:26   quote  deeplink  
quote:
Op maandag 30 december 2013 - 11:18 schreef van geil het volgende:

[..]

misschien n stomme vraag:
maar van wie is die grond?
Wat mij bijstaat is dat de gemeente daar een aantal bedrijven zou moeten uitkopen. Op de bedragen die daarmee gemoeid zouden zijn, werd het hele project meteen als onhaalbaar afgeschoten.
Leon FR1908
 Leon FR1908 - maandag 30 december 2013 - 19:41   quote  deeplink  
quote:
Op maandag 30 december 2013 - 11:18 schreef van geil het volgende:

[..]

misschien n stomme vraag:
maar van wie is die grond?
De grond op Varkenoord is eigen grond...
Ik heb weleens vernomen dat als dat bouwgrond word het
een waarde heeft van 200 miljoen.
JanM
 JanM - maandag 30 december 2013 - 19:46   quote  deeplink  
quote:
Op maandag 30 december 2013 - 19:41 schreef Leon FR1908 het volgende:

[..]

De grond op Varkenoord is eigen grond...
Ik heb weleens vernomen dat als dat bouwgrond word het
een waarde heeft van 200 miljoen.
Meteen aan de gemeente verkopen dan!
van geil
 van geil - maandag 30 december 2013 - 19:49   quote  deeplink  
quote:
Op maandag 30 december 2013 - 19:41 schreef Leon FR1908 het volgende:

[..]

De grond op Varkenoord is eigen grond...
Ik heb weleens vernomen dat als dat bouwgrond word het
een waarde heeft van 200 miljoen.
Voila..

en dan de andere grond voor n euro .
Leon FR1908
 Leon FR1908 - woensdag 01 januari 2014 - 15:39   quote  deeplink  
quote:
Op maandag 30 december 2013 - 19:46 schreef JanM het volgende:

[..]

Meteen aan de gemeente verkopen dan!
Dan moet er wel eerst een bestemmingsplan voor de grond zijn..
Tis geen eindhoven waar ze 52 miljoen neertellen voor een parkeerplaats.
Nick4F
 Nick4F - woensdag 01 januari 2014 - 23:53   quote  deeplink  
quote:
Op woensdag 01 januari 2014 - 15:39 schreef Leon FR1908 het volgende:

[..]

Dan moet er wel eerst een bestemmingsplan voor de grond zijn..
Tis geen eindhoven waar ze 52 miljoen neertellen voor een parkeerplaats.
Nee, we hebben het over Rotterdam. Dan kunnen we toch minstens 3x over eindhoven heen!
Leon FR1908
 Leon FR1908 - donderdag 02 januari 2014 - 17:49   quote  deeplink  
quote:
Op woensdag 01 januari 2014 - 23:53 schreef Nick4F het volgende:

[..]

Nee, we hebben het over Rotterdam. Dan kunnen we toch minstens 3x over eindhoven heen!
Dat zijn ze al,en wel 5x ook
Leon FR1908
 Leon FR1908 - vrijdag 10 januari 2014 - 10:57   quote  deeplink  
Er is weer een nieuwe renovatie variant opgedoken..
Ziet er best mooi uit.Ik noem het de vliegende stoeptegel.
Leon FR1908
 Leon FR1908 - vrijdag 10 januari 2014 - 11:01   quote  deeplink  
Vanwegen een concert van de toppers in de arena ,wil de knvb een oefenwedstrijd
van oranje waarschijnlijk in de Kuip spelen...
Ik denk dan,rot nu ook maar lekker op.
Stylzz
 Stylzz - vrijdag 10 januari 2014 - 11:32   quote  deeplink  
haha, dat was mijn primaire reactie ook!
lijdensweg
 lijdensweg - vrijdag 10 januari 2014 - 12:45   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 10 januari 2014 - 10:57 schreef Leon FR1908 het volgende:
Er is weer een nieuwe renovatie variant opgedoken..
Ziet er best mooi uit.Ik noem het de vliegende stoeptegel.
Een zinkende stoeptegel bedoel je met het veld nog eens 1.60 meter naar beneden. Dat gaat steeds meer op Camp Nou lijken ...
Maar het ziet er van buiten en betreft faciliteiten voor sponsoren en restaurant er veel beter uit dan de nieuwe kuip variant 2.0
VVout
 VVout - vrijdag 10 januari 2014 - 13:07   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 10 januari 2014 - 11:01 schreef Leon FR1908 het volgende:
Vanwegen een concert van de toppers in de arena ,wil de knvb een oefenwedstrijd
van oranje waarschijnlijk in de Kuip spelen...
Ik denk dan,rot nu ook maar lekker op.
Weer zo'n klote oefenwedstrijd en de in je eigen Feyenoord stadion zeker beleven hoe er een Feyenoorder geblesseerd raakt, hoera!
VVout
 VVout - vrijdag 10 januari 2014 - 13:16   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 10 januari 2014 - 12:45 schreef lijdensweg het volgende:

[..]

Een zinkende stoeptegel bedoel je met het veld nog eens 1.60 meter naar beneden. Dat gaat steeds meer op Camp Nou lijken ...
Maar het ziet er van buiten en betreft faciliteiten voor sponsoren en restaurant er veel beter uit dan de nieuwe kuip variant 2.0
Al eens van gehoord. Een of andere professor kwam eens met dit idee, kon het zo snel niet terug vinden in de artikelen.

Het lijkt me ook niet het meest ideale met ons lage landje zo dicht aan de zee, tenzij je natuurlijk aan een nieuw olympisch zwembad denkt. Natuurlijk zijn er genoeg technische middelen te bedenken dit in de hand te houden maar ze zullen zekers moeten gaan afpompen en is dit weer met extra energie verbruik verbonden. Daar waar we CO² neutraal willen gaan denken niet geloofwaardig buiten de mogelijke risico's toch eigenlijk ondenkbaar?
Nick4F
 Nick4F - vrijdag 10 januari 2014 - 13:40   quote  deeplink  
Ik geef volmondig toe, dat de kunde, kennis en energie waarmee nieuwe plannen voor de oude Kuip worden ontwikkeld, mij wel degelijk aanspreken. Maar om 2 dingen kunnen we m.i. niet heen: Er moet een schuifdak op, en er moet sprake zijn van "Het full blown High Tec Wonder van Rotterdam". Dit zijn m.i. voorwaarden om realistisch te kunnen praten over een verdubbeling van de begroting van de club. Een ander punt: Is er de mogelijkheid waardoor het stadion heel gemakkelijk nog verder uitgebouwd kan worden, wanneer dit nodig blijkt?
VVout, heb jij het dan over grondwaterproblemen, of over een op hol geslagen Maas?
Ik heb daar nl. (onder veel meer) niet de geringste kennis over.

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op vrijdag 10 januari 2014 door Nick4F --
tomson
 tomson - vrijdag 10 januari 2014 - 15:01   quote  deeplink  
media_xll_2034536.jpg
Vincent1970
 Vincent1970 - vrijdag 10 januari 2014 - 15:02   quote  deeplink  
Mwah, heb mooiere uitvoeringen gezien..
Stylzz
 Stylzz - vrijdag 10 januari 2014 - 15:02   quote  deeplink  
Nou, daar mee behoudt je echt het unieke van de Kuip hoor.

Lelijke blokkendoos er bovenop.
Els
 Els - vrijdag 10 januari 2014 - 15:08   quote  deeplink  
't Is net een benzinestation, misschien wil Shell dan toch wel sponsor worden.
Bosifyable
 Bosifyable - vrijdag 10 januari 2014 - 15:11   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 10 januari 2014 - 15:08 schreef Els het volgende:
't Is net een benzinestation, misschien wil Shell dan toch wel sponsor worden.
:')
tomson
 tomson - vrijdag 10 januari 2014 - 15:27   quote  deeplink  
Een foto zegt meer dan 1000 woorden. Wat een gedrocht zeg.
JanM
 JanM - vrijdag 10 januari 2014 - 15:58   quote  deeplink  
Doet me een beetje (te veel) aan deze denken ...

Allianz_arena_at_night_Richard_Bartz.jpg
tomson
 tomson - vrijdag 10 januari 2014 - 16:19   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 10 januari 2014 - 15:58 schreef JanM het volgende:
Doet me een beetje (te veel) aan deze denken ...

[ afbeelding ]
Dat vind ik juist het voorbeeld van een goed geslaagd stadion.
kraaitje
 kraaitje - vrijdag 10 januari 2014 - 16:25   quote  deeplink  
klopt de nieuwe van Gent is wat kleiner maar is ook mooi
JanM
 JanM - vrijdag 10 januari 2014 - 16:52   quote  deeplink  
Lees net dat het dak daarop is gebaseerd ...

'Droomscenario als Feyenoord voor ons stadion kiest'

De drie verkenners die namens Feyenoord de mogelijkheden voor een nieuw stadion onderzoeken hebben volgens Rein Jansma enthousiast gereageerd op zijn plan voor renovatie van De Kuip, dat hij met zijn architectenbureau Zwarts & Jansma heeft gemaakt.

Jansma sprak dinsdag met Feyenoord-commissaris Jos van der Vegt, De Kuip-commissaris Hans Vervat en oud-wethouder Wim van Sluis over de ideeën waarmee hij het huidige Feyenoord-stadion wil redden van de sloopkogel. In april zal het verkenningsteam advies kunnen uitbrengen aan de club wat de beste optie is voor de toekomst.

Feyenoord zag plannen voor de bouw van een geheel nieuw stadion vorig jaar afketsen op last van de Rotterdamse gemeenteraad, die de kosten van 360 miljoen euro te hoog vond. Jansma denkt met zijn plan een goede kans te maken. 'Het ligt tussen de opbrengst van een nieuw stadion en de door Red de Kuip gesuggereerde renovatie in', vertelt hij in gesprek met Voetbal Internatonal. 'Wij vinden het zonde om nieuwbouw te maken als het mogelijk is te vernieuwen met het behoud van de unieke sfeer.'

Wat betreft Zwarts & Jansma, het bureau dat ook het Sparta-stadion en De Galgenwaard verbouwde en AZ en ADO Den Haag van een nieuw onderkomen voorzag, wordt de capaciteit middels het verlengen van de tweede ring uitgebouwd van ruim vijftigduizend naar circa 65 duizend toeschouwers. Het veld wordt daarbij anderhalve meter verlaagd, om de zichtlijnen voor alle aanwezige fans te optimaliseren.

In de plannen van Zwarts & Jansma krijgt de nieuwe Kuip een overkapping die op die van de Allianz Arena, het stadion van Bayern München, lijkt. In de plannen van Zwarts & Jansma krijgt de nieuwe Kuip een overkapping die op die van de Allianz Arena, het stadion van Bayern München, lijkt.

Daarnaast wordt het dak, twintig jaar geleden ontworpen door hetzelfde bureau, vervangen door een nieuwe overkapping (zal op die van de Allianz Arena lijken), die het comfort op de tribunes moet verhogen. Ook de twee gebouwen die langs de Maas- en de Olympiatribune moeten verrijzen zullen een dergelijke functie krijgen. 'Daarin zal een flinke binnenruimte komen voor het ticketpubliek, zodat ze binnen wat kunnen eten en drinken, zowel voor, tijdens als na de wedstrijd.'

Jansma denkt om meerdere redenen een goede kans te maken bij de verkenners. 'De buitenkant gaat er anders uitzien, maar vooral in het stadion blijft dat karakteristieke gevoel, het hart van het huidige stadion waar we allemaal zoveel van houden, behouden. En tijdens het doen van de aanpassingen kan er gewoon doorgevoetbald worden. Dat scheelt een hoop geld. Het is echt enorm veel goedkoper dan nieuwbouw, waarbij je dubbele kosten zou hebben omdat je dan tijdelijk twee stadions in de lucht moet houden.'

Jansma wil daarbij wel benadrukken dat zijn plannen nog slechts een op eigen rekening gecreëerd idee zijn. Hij wil eerst weten of er draagvlak is binnen de achterban van Feyenoord. Maar als het aan hem ligt, start Feyenoord zo snel mogelijk met het realiseren van zijn plannen. 'Dat zou echt het droomscenario zijn.' (Tim Vos)
van geil
 van geil - vrijdag 10 januari 2014 - 16:59   quote  deeplink  
Drie keer raden wie de eerste steen mag leggen.
JanM
 JanM - vrijdag 10 januari 2014 - 17:13   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 10 januari 2014 - 16:59 schreef van geil het volgende:
Drie keer raden wie de eerste steen mag leggen.
bluffer?
sportverteller
 sportverteller - vrijdag 10 januari 2014 - 17:17   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 10 januari 2014 - 16:59 schreef van geil het volgende:
Drie keer raden wie de eerste steen mag leggen.
Ik heb een steen verlegd,
in een rivier op aarde.
Het water gaat er anders dan voorheen.
van geil
 van geil - vrijdag 10 januari 2014 - 18:03   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 10 januari 2014 - 17:13 schreef JanM het volgende:

[..]

bluffer?
Jan M mag niet meer raden
RenatoBos
 RenatoBos - vrijdag 10 januari 2014 - 18:51   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 10 januari 2014 - 15:01 schreef tomson het volgende:
[ afbeelding ]
Wat lelijk zeg..
tomson
 tomson - vrijdag 10 januari 2014 - 19:31   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 10 januari 2014 - 18:51 schreef RenatoBos het volgende:

[..]

Wat lelijk zeg..
Niet mijn schuld :(
Leon FR1908
 Leon FR1908 - vrijdag 10 januari 2014 - 20:14   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 10 januari 2014 - 15:58 schreef JanM het volgende:
Doet me een beetje (te veel) aan deze denken ...

[ afbeelding ]
Ja alleen de bovenste is een rond vierkantje ;)
RenatoBos
 RenatoBos - vrijdag 10 januari 2014 - 20:15   quote  deeplink  
Lijkt me niet nee d:-)
Leon FR1908
 Leon FR1908 - vrijdag 10 januari 2014 - 20:46   quote  deeplink  
Hahaha
VVout
 VVout - vrijdag 10 januari 2014 - 21:09   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 10 januari 2014 - 13:40 schreef Nick4F het volgende:
Ik geef volmondig toe ... VVout, heb jij het dan over grondwaterproblemen, of over een op hol geslagen Maas?
Ik heb daar nl. (onder veel meer) niet de geringste kennis over.
Als je met het verder omlaag gaat heeft dat zeker veranderingen betreft het grondwaterpeil tot gevolg, daardoor weer heel andere condities voor je gras. Ik heb al menig bouwput gezien op die diepte in Rotterdam en daar staat altijd een pompje naast te pruttellen. De Maas opzich zal zo'n vaart niet lopen die hebben we al een tijdje aardig in de hand.
lijdensweg
 lijdensweg - vrijdag 10 januari 2014 - 21:19   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 10 januari 2014 - 13:16 schreef VVout het volgende:

[..]

Al eens van gehoord. Een of andere professor kwam eens met dit idee, kon het zo snel niet terug vinden in de artikelen.

Het lijkt me ook niet het meest ideale met ons lage landje zo dicht aan de zee, tenzij je natuurlijk aan een nieuw olympisch zwembad denkt. Natuurlijk zijn er genoeg technische middelen te bedenken dit in de hand te houden maar ze zullen zekers moeten gaan afpompen en is dit weer met extra energie verbruik verbonden. Daar waar we CO² neutraal willen gaan denken niet geloofwaardig buiten de mogelijke risico's toch eigenlijk ondenkbaar?
Gewoon een nieuw stadion in de maas , dat is het beste voor Feyenoord en Rotterdam ... in die bocht zodat je het vanaf de brienenoordbrug zie liggen ! Milieu vriendelijk en Co2 neutraal ...
tomson
 tomson - vrijdag 10 januari 2014 - 21:28   quote  deeplink  
Jajaaa beton is toch zo lekker co2 neutraal :)
VVout
 VVout - vrijdag 10 januari 2014 - 21:33   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 10 januari 2014 - 21:19 schreef lijdensweg het volgende:

[..]

Gewoon een nieuw stadion in de maas , dat is het beste voor Feyenoord en Rotterdam ... in die bocht zodat je het vanaf de brienenoordbrug zie liggen ! Milieu vriendelijk en Co2 neutraal ...
Ja op het dak zonnencellen pleuren en het er onder uitgooien, das echt de oplossing. Dat is nou werkelijk om je kapot te lachen.
lijdensweg
 lijdensweg - vrijdag 10 januari 2014 - 22:14   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 10 januari 2014 - 21:28 schreef tomson het volgende:
Jajaaa beton is toch zo lekker co2 neutraal :)
Tja als je zo gaat redeneren dan moet je stoppen met alles ... R.I.P.

Plaats een reactie:
 Je naam (of nickname) (verplicht)
 Je e-mail adres (wordt nooit getoond maar moet wel werken!)
 Vul de volgende code hier in: 5132
Ik ga akkoord met de algemene voorwaarden en algemene forum regels.
Headliner: Feyenoord Nieuws
Plaats een nieuw antwoord  

Index / Sport / Voetbal / Feyenoord / topic: Kogel door de Kuip : Arup / OMA de bouwers van het nieuwe stadion ?









0.0418388