|
|
FR-Henk
|
|
|
De uitkomst is dus ook al gelekt... |
|
|
|
|
RenatoBos
|
|
|
quote: O ja dat hebben we in Engeland toen gezien he, achter een wand een shirt van de rivaal.. |
|
|
|
|
RenatoBos
|
|
|
|
|
|
neliz
|
|
|
quote: Leuk dat ze dat joodse shirt nog steeds er in hebben zitten (zie het kraagje) maar de kleuren om hebben gegooid:
met neuzenshirts:
nieuwe verise: hebben ze een feyenoord logo op geplakt en het shirt met de hand wat bijgewerkt, maar het is nog steeds dat neuzenroze en niet het feyenoord-rood:
ook de grachten zijn nu toegevoegd en een takke-afstand naar het veld is gecreerd in het bamplan: oud:
nieuw: gracht en een op zich dubbelle afstand tot het veld.
-- dit bericht is voor het laatst aangepast op woensdag 30 april 2014 door neliz -- |
|
|
|
|
Vincent1970
|
|
|
Zelfs de 2 wolken rechts hebben enorme neuzen. |
|
|
|
|
RenatoBos
|
|
|
|
|
|
RenatoBos
|
|
|
|
|
|
RenatoBos
|
|
|
'Keuze voor BAM gesteund door Feyenoord'
Volgens een woordvoerder van de drie 'wijze Feyenoord-mannen' die de knoop doorhakten, wordt de keuze voor BAM gesteund door alle geledingen binnen Feyenoord. 'Dit is een unanieme beslissing,' zegt hij. 'We gaan de komende 6 maanden exclusief met BAM onderhandelen om het plan verder uit te werken.'
'Dat iedereen bij Feyenoord er achter staat, geeft een enorme boost,' juicht hij. 'We zijn ongekend blij met het vertrouwen.' Het uitgangspunt is dat door de komst van een groter, multifunctioneel stadion het spelersbudget van Feyenoord op den duur zal verdubbelen, en de Rotterdamse club daarmee een toppositie in de Nederlandse competitie verwerft en hoge ogen gooit op het Europese podium.
Treurnis is er bij de stichting Red de Kuip, die ook het stadion wilde verbouwen, maar dan door er een derde ring op te zetten. 'We leggen ons neer bij de beslissing en willen BAM van harte feliciteren,' luidt haar reactie.B Bron:AD |
|
|
|
|
lijdensweg
|
|
|
Als het dat lelijk omhulsel van RdK het maar niet wordt! Het heeft niet mijn voorkeur dat vernieuwbouw. Mijn standpunt is dat nieuwbouw beter was geweest voor Feyenoord. Maar wordt het BAM , dan zou ik er met tegenzin mee kunnen leven. De toekomst zal het uitwijzen of dit het beste voor Feyenoord is.
Bij de vorige renovatie was ik er ook al tegen , ik vind het allemaal investeringen voor de kortere termijn en niet geschikt voor de langere termijn ...
Dan zal je zien dat er over 20 jaar weer geluld gaat worden over een 'nieuw' stadion! Dan is het wel 'weggegooid' geld die ruim 200 miljoen die de vernieuwbouw gaat kosten ...
-- dit bericht is voor het laatst aangepast op donderdag 01 mei 2014 door lijdensweg -- |
|
|
|
|
tomson
|
|
|
|
|
|
Bosifyable
|
|
|
Elke keer als ik een lange post van lijdensweg zie, heb ik de stille hoop dat hij wat nieuws te vertellen heeft.. |
|
|
|
|
Bosifyable
|
|
|
Red De Kuip redde De Kuip, maar BAM gaat verbouwen
De kogel is door De Kuip: BAM en het Feyenoord Founders Consortium gaan De Kuip verbouwen. Na jaren van strubbelingen, strijd, discussies, spelletjes, vage plannen en dure opties ligt er nu eindelijk een volledig plan dat draagvlak heeft bij alle geledingen binnen de club.
Het was in juli vorig jaar dat Het Nieuwe Stadion(HNS) van tafel geschoven werd door de gemeenteraad van Rotterdam. Te duur, te veel financiële risicos ondanks de verdediging van stadiondirecteur Jan van Merwijk, die flitsende plaatjes kon presenteren en mooie verhalen over de exploitatie van het nieuwe stadion, maar geen harde cijfers. Dat werd hem door velen verweten, en terecht. Onlangs twijfelde opperverkenner Wim van Sluis openlijk of Feyenoord HNS had overleefd; de risicos waren te groot, de verwachte inkomsten te overdreven. Rond heel HNS hing een vies luchtje. Supporters werden niet betrokken bij de plannen, eerder genegeerd. Critici werden weggezet als romantici, die wel van De Kuip hielden maar niet van de toekomst en die toekomst zou toch echt in een nieuw stadion het mooiste zijn. Kritische rapporten over de financiële haalbaarheid van het stadion, dat door VolkerWessels gebouwd moest gaan worden, werden in de bureaula gestopt. Alles moest snel, het liefst vandaag nog. HNS moest doorgedrukt worden. Maar toen was daar ineens Red De Kuip, een sympathiek collectiefje van wat Rotterdamse architecten die een alternatief plan hadden getekend en ook gehoord wilden worden. Eerst weigerden Van Merwijk en Feyenoord-directeur Eric Gudde, later mochten ze uit beleefdheid toch een kopje koffie komen drinken. Zonder succes, want volgens Van Merwijk deugde het plan niet, in tegenstelling tot zijn HNS natuurlijk. Maar RdK ging door en verzamelde een sterk collectief architecten, deskundigen en bouwbedrijven rondom zich. De plannen werden elke week weer verder geoptimaliseerd, tot er begin dit jaar een finaal plan lag. Dat plan kon besproken worden, omdat na het falen van HNS (godzijdank, zeg), na overleg met supporters een verkennerstrio werd gesteld, met oud-wethouders Hans Vervat en Wim van Sluis en oud-stadiondirecteur Jos van der Vegt. Alle plannen bespraken ze uitvoerig met de bedenkers, supporters, de club, de aandeelhouders, de amateurs, het stadion en onafhankelijke deskundigen, die alle plannen doorrekenden. Langzaam ontstond er iets moois: draagvlak binnen alle geledingen van de club om De Kuip te gaan renoveren. En nu gaan de verkenners het plan van BAM adviseren aan de stichting Feyenoord, de opdrachtgever van hun verkenningswerk. Dat vind ik goed nieuws. BAM heeft ervaring met enorme stadionprojecten, heeft een ijzersterke financiële onderbouwing én moderniseert het stadion. Er is op internet redelijk veel kritiek te lezen (natuurlijk, Feyenoorders blijven Feyenoorders) op het ontwerp, maar wat vergeten wordt is dat het nog in detail uitgewerkt moet worden. Bovendien moet de discussie niet gevoerd worden op basis van plaatjes en Youtube-filmpjes. Als de verkenners op basis van maandenlang keihard werken en tal van (onafhankelijke) doorrekeningen concluderen dat het BAM-plan het beste is voor Feyenoord, dan vertrouw ik daarop. Natuurlijk ziet BAM er anders uit dan RdK, maar het plan van Red de Kuip is meer een verbouwing dan de vernieuwbouw van BAM, denk ik. BAM pakt meer dan RdK het interieur aan; er komen grote supporterspleinen in het stadion met catering, in plaats van de nauwe gangen onder de tribunes van nu. Het maakt van een prachtig stadion een nog mooier stadion waarin de klassieke elementen, het staal, de betonnen tribunes, behouden én zichtbaar blijven, maar het geheel ook gemoderniseerd wordt. De komende zes maanden gaat het BAM-plan verder uitgewerkt worden met de verkenners, het stadion en de club. Maar ze kunnen tegenstand verwachten. De lobby van VolkerWessels, waar ik eerder over schreef , zal zich in mijn verwachting niet zo maar gewonnen geven. Daarvoor spelen er teveel belangen, hebben teveel invloedrijke mensen hun steun gegeven aan HNS (zoals Gudde en Van Merwijk). Voor de verkenners en supporters ligt daar een taak: straal eenheid uit als het stadion en de club dat frustreren, ga samen aan een vernieuwbouwde Kuip werken, zodat het stadion dat in 2018 af moet zijn ook weer daadwerkelijk onze Kuip wordt. De ironie is dat Red De Kuip met hun alternatief het publieke debat zo verschoven kregen dat het verschrikkelijke HNS van tafel ging, maar het nu BAM is dat gaat verbouwen. Daarvoor ben ik Red De Kuip erg dankbaar. Succeswensen zijn er voor BAM. En om af te sluiten met wat Feyenoord-voorzitter Leen van Zandvliet in 1935 tegen één van de architecten van De Kuop zei: zorg dat er genoeg pisbakken komen! |
|
|
|
|
Bosifyable
|
|
|
|
|
|
Arie.Klooster
|
|
|
|
|
|
MMM
|
|
|
Ik vond RDK mooier. Maar hopelijk kan er nog wat veranderd worden:
Het huidige ontwerp is overigens nog niet in beton gegoten. De komende tijd zal, samen met supporters, naar het concept gekeken worden. (AD) |
|
|
|
|
Stylzz
|
|
|
|
|
|
neliz
|
|
|
quote: ik denk dat je "in het belang van de club" mist. Laat het maar aan Gudde om dit plan te verkankeren. |
|
|
|
|
Stylzz
|
|
|
quote:Op donderdag 01 mei 2014 - 10:40 schreef neliz het volgende:[..] ik denk dat je "in het belang van de club" mist. Laat het maar aan Gudde om dit plan te verkankeren. Nee, ik heb niets gemist. ik hoor die 5% zo hoog van de toren blazen overal, daar moet nog een staartje van komen. |
|
|
|
|
freduc
|
|
|
kan wel leven met de bam variant , ben al blij dat het geen rdk is geworden al blijf ik het jammer dat het geen vw is geworden |
|
|
|
|
Stylzz
|
|
|
|
|
|
Stylzz
|
|
|
Van Sluis: 'Wij hebben een lichte voorkeur voor de financiering van BAM en de constructie daarvan' Van Sluis: 'De technische rapportage was echter van doorslaggevend belang in onze beslissing' Van Sluis: 'BAM houdt meer rekening met belichting en beluchting van het heilige gras' Van Sluis: 'Red de Kuip had hellinghoek gemeten van 37% in plan RdK. Bij BAM-plan verhoogt die hoek nauwelijks.' Van Sluis: 'voor mensen met hoogtevrees is een hellinghoek van 37% erg steil.' Van Sluis: 'het vertrouwen bestaat dat er met FFC (BAM) een goed, definitief ontwerp kan komen.' Van Sluis: 'morgen bouwen is niet mogelijk. Komt nu een tijd van nadere uitwerking. Feyenoord gaat dat met BAM doen.' Van Sluis: 'wij verkenners zijn ontzettend trots op Feyenoord, aan wie we veel dank verschuldigd zijn.' Van Sluis: 'Supporters, met name Jan de Knecht en Remco Ravenhorst: we danken jullie voor het gestelde vertrouwen.' |
|
|
|
|
Milo
|
|
|
BAM!! De kuip blijft bestaan! |
|
|
|
|
Stylzz
|
|
|
Dick van Well: 'ontzaglijk veel dank aan Red de Kuip en BAM voor alle ideeën. Op Dag van de Arbeid het nieuwe plan is bijzonder.' Van Well: 'zeer tevreden over het rapport en het advies. Overtuiging dat de financiële boost mogelijk is.' |
|
|
|
|
Stylzz
|
|
|
|
|
|
Stylzz
|
|
|
Van Sluis: 'soms tot ongenoegen van velen hebben wij ons buitengewoon onafhankelijk opgesteld. Was de strikte opdracht van de stichting.'
Van Sluis: 'stadion kan op technisch gebied onbeperkt mee.
Wim van Sluis over houdbaarheid: 'dat is de vraag voor de bouwer. Kijk wat je moet doen zodat het de komende 50 jaar blijft staan.'
Van Sluis: 'toegezegd dat we vanaf nu enige mate van betrokkenheid tonen. Komende 6 maanden 'full-swing' dit plan realiseren.'
-- dit bericht is voor het laatst aangepast op donderdag 01 mei 2014 door Stylzz -- |
|
|
|
|
Stylzz
|
|
|
Volker Wessels is 1 van de 7 partijen geweest die plannen ingeleverd heeft. Vol ingezet op nieuwbouw, maar rond de 300 miljoen, 50 miljoen eigen vermogen ophalen, 150 miljoen vreemd vermogen, waaronder een groot deel gemeentegeld. Volgens de trojka was dit te risicovol in de financiering, exploitatie was gelijkwaardig aan vernieuwbouw. |
|
|
|
|
Stylzz
|
|
|
Gemeente is uitgenodigd een investering te doen in het stadion. De trojka is van mening dat de gemeente dat zou moeten doen om ook een injectie te geven aan Rotterdam zuid. Dat is niet meer dan logisch, de steun van Rotterdam is welkom en is terug te verdienen door de gemeente. |
|
|
|
|
Stylzz
|
|
|
Dat was m. Ik zal kijken of ik nog wat quotes kan hamsteren. |
|
|
|
|
Stylzz
|
|
|
Quotes even in de logische volgorde bovenin gezet. |
|
|
|
|
MMM
|
|
|
Dat van de lichtmasten is overigens niet waar. Deze zouden wel naast De Kuip blijven staan. |
|
|
|
|
jjh
|
|
|
Nu weer 6 maanden wachten en dan kunnen we eindelijk een definitief ontwerp verwachten. Kan niet wachten tot ze gaan bouwen :) |
|
|
|
|
Stylzz
|
|
|
Waldstadion is het voorbeeld qua dak constructie:
|
|
|
|
|
FR-Henk
|
|
|
quote:Op donderdag 01 mei 2014 - 10:40 schreef neliz het volgende:[..] ik denk dat je "in het belang van de club" mist. Laat het maar aan Gudde om dit plan te verkankeren. Holle frase. |
|
|
|
|
Stylzz
|
|
|
De Vreede: 'hebben verbinding gemaakt met supportersgroepen. Die lijn trekken we door. Samen het stadion ontwikkelen.' De directeur van BAM zegt 1 november dit jaar het plan definitief te willen hebben. Vanaf de zomer 2015 moet begonnen worden met de bouw. De Vreede: 'we garanderen minimaal 50.000 toeschouwers in alle bouwfases.'
-- dit bericht is voor het laatst aangepast op donderdag 01 mei 2014 door Stylzz -- |
|
|
|
|
FR-Henk
|
|
|
Minimaal 50.000 in alle bouwfases? Klinkt als luchtkasteel. |
|
|
|
|
Stylzz
|
|
|
quote: hij bedoelt waarschijnlijk zitplaatsen. |
|
|
|
|
FR-Henk
|
|
|
Snap ik, maar is niet waar te maken. |
|
|
|
|
Stylzz
|
|
|
quote: Dat weet ik niet. Het is wel een bouwplan van een paar jaar he. Dat betekent dat er waarschijnlijk veel in de tijden gebeurd dat het voetbal stil ligt en weinig als er gevoetbald wordt. Anders kan het veel sneller. |
|
|
|
|
Tjabba
|
|
|
Ik vind de buitenkant een beetje op een achtbaan lijken , ik hoop maar dat het echie er beter uit gaat zien. |
|
|
|
|
Arie.Klooster
|
|
|
Ik heb nog niets gezien, dus ben ik niet op de hoogte van wat er gezegd is, maar dit advies is toch niet bindend, (ondanks dat de kans klein is dat Feyenoord het naast zich neerlegt)? Feyenoord kan dus nog wel degelijk beslissen voor bijvoorbeeld nieuwbouw te gaan?
In dat geval ben ik het eigenlijk best wel eens met die kerel van de Telegraaf die gisteren bij FC Rijnmond zat dat ze het toch nauwkeurig moeten laten doorrekenen. Wat mij in zijn betoog vooral is bijgebleven is dat Feyenoord bij VW een miljoen of tien meer per jaar kan binnenharken... Als je dat twintig jaar doet, kan een nieuwbouw er ten opzichte van verbouw toch zat uit? En dan ben je groter dan alle anderen in met name Nederland... bij verbouw haal je de anderen bij, niet in... Nou, dan is het voor mij niet zo moeilijk: dan ben ik toch voor nieuwbouw, want ik vind dat Feyenoord de grootste moet zijn, niet één van de grootste... Is dit te simpel gedacht of zie ik het goed dat het eigenlijk een hele simpele beredenering zou moeten hebben? |
|
|
|
|
FR-Henk
|
|
|
quote:Op donderdag 01 mei 2014 - 12:18 schreef Stylzz het volgende:[..] Dat weet ik niet. Het is wel een bouwplan van een paar jaar he. Dat betekent dat er waarschijnlijk veel in de tijden gebeurd dat het voetbal stil ligt en weinig als er gevoetbald wordt. Anders kan het veel sneller. Alleen de dakconstructie vraagt al een langere periode. Mogelijk spreekt ie over een gemiddeld aantal, zitplaatsen is eenvoudiger uit te breiden. |
|
|
|
|
ViezeFurr
|
|
|
quote:Op donderdag 01 mei 2014 - 12:25 schreef Arie.Klooster het volgende:Ik heb nog niets gezien, dus ben ik niet op de hoogte van wat er gezegd is, maar dit advies is toch niet bindend, (ondanks dat de kans klein is dat Feyenoord het naast zich neerlegt)? Feyenoord kan dus nog wel degelijk beslissen voor bijvoorbeeld nieuwbouw te gaan? In dat geval ben ik het eigenlijk best wel eens met die kerel van de Telegraaf die gisteren bij FC Rijnmond zat dat ze het toch nauwkeurig moeten laten doorrekenen. Wat mij in zijn betoog vooral is bijgebleven is dat Feyenoord bij VW een miljoen of tien meer per jaar kan binnenharken... Als je dat twintig jaar doet, kan een nieuwbouw er ten opzichte van verbouw toch zat uit? En dan ben je groter dan alle anderen in met name Nederland... bij verbouw haal je de anderen bij, niet in... Nou, dan is het voor mij niet zo moeilijk: dan ben ik toch voor nieuwbouw, want ik vind dat Feyenoord de grootste moet zijn, niet één van de grootste... Is dit te simpel gedacht of zie ik het goed dat het eigenlijk een hele simpele beredenering zou moeten hebben? Je vergeet even dat je die tien jaar ook rente betaalt over dat extra bedrag. Daarnaast is gebleken dat een nieuw stadion moeilijker te exploiteren bleek. Het bedrag was gewoonweg te hoog om te investeren. |
|
|
|
|
Stylzz
|
|
|
Vier reuzen, Goliath 1 t/m 4, blijven gewoon bestaan. Worden naast het stadion geplaatst.
|
|
|
|
|
Bosifyable
|
|
|
quote: Hangt er dan standaard zo'n half opgevouwen doek in het midden..? Of is dat met zonnig weer mooi op te bergen? Dit ziet er eerlijkgezegd niet echt mooi uit :') |
|
|
|
|
Stylzz
|
|
|
|
|
|
Arie.Klooster
|
|
|
quote:Op donderdag 01 mei 2014 - 12:34 schreef ViezeFurr het volgende:[..] Je vergeet even dat je die tien jaar ook rente betaalt over dat extra bedrag. Daarnaast is gebleken dat een nieuw stadion moeilijker te exploiteren bleek. Het bedrag was gewoonweg te hoog om te investeren. Goed punt. Ik weet niet welk percentage je tegenwoordig betaald indien je 165 mnl. extra moet lenen, maar als je op 3 % zit, betaal je dus al 5 mln. rente per jaar....
Is er na deze verbouwing eventueel nog ruimte voor nog meer uitbreiding? Stel dat we dat zat kunnen, is er bijvoorbeeld nog een mogelijkheid het veld naar beneden te doen of er een ring bovenop te ploaatsen... vast wel neem ik aan.....? |
|
|
|
|
Stylzz
|
|
|
Dick van Well nam donderdag in De Kuip het advies van de Feyenoord-verkenners in ontvangst. De president-commissaris van Feyenoord zegt verheugd te zijn met de bouwplannen van BAM. "Wij hebben woensdagavond tijdens een vergadering van de Stichting Feyenoord dit advies unaniem overgenomen."
Volgens Van Well is dit plan van de ervaren bouwgigant ook daadwerkelijk nog de enige overgebleven optie. "Er zijn geen andere scenario's maar. We gaan hiermee de gang. We gaan de komende zes maanden gebruiken om de afspraken dicht te timmeren. De grote kracht van dit stadion is dat de investering aanzienlijk lager is. En dat daardoor de financieringslasten, met name in de eerste tien jaar, lager zijn. Daardoor kunnen wij een sprong maken in de begroting. Nu is dat 40 miljoen per jaar, maar dat gaat naar 80 a 85 miljoen is mijn verwachting."
Nieuwbouw
Toch was Van Well, net als stadiondirecteur Jan van Merwijk en Feyenoord's algemeen directeur Eric Gudde, vorig jaar nog voor nieuwbouw. "Ik zag geen mogelijkheden om dit stadion op deze manier aan te pakken. Als ik dit vorig jaar had gezien, had ik daar anders over gedacht. Het mooie aan dit plan is het behoud van de voetbalbeleving."
. http://www.rijnmond.nl/sport/01-05-2014/van-well-feyenoord-neemt-advies-unaniem-over |
|
|
|
|
Bosifyable
|
|
|
quote: Kabels.. Kabels everywhere.. :') Nja, so be it. |
|
|
|
|
tomson
|
|
|
Toch vind ik dat wel een mooi systeem. Beter dan honderden dikke stalen balken iig... |
|
|
|
|
Bosifyable
|
|
|
Dat is ook weer zo. Maar ik voorzie al vele vogelspotterdagen in de Kuip. Lekker op je stoeltje kijken hoeveel vogels er op die kabels komen te zitten :') |
|
|
|