|
|
AFC M&M
|
|
|
Cillessen Van Rhijn-Alderweireld-Viergever-Boilesen Anita Eriksen-Janssen/Schöne Sulejmani/Narsingh-Sigthorsson-Boerrigter
Toekomst: prioriteit ligt vooral op rechtsback. Van Rhijn en Denswil toekomstig centraal duo. Echt dat word een heel goed duo.
RB- Van Rhijn- Denswil- Dijks/Boilesen |
|
|
|
|
NatjosFC
|
|
|
quote:Op maandag 02 juli 2012 - 19:21 schreef AFC M&M het volgende:Cillessen Van Rhijn-Alderweireld-Viergever-Boilesen Anita Eriksen-Janssen/Schöne Sulejmani/Narsingh-Sigthorsson-Boerrigter Toekomst: prioriteit ligt vooral op rechtsback. Van Rhijn en Denswil toekomstig centraal duo. Echt dat word een heel goed duo. RB- Van Rhijn- Denswil- Dijks/Boilesen denk het niet, bij een vertrek van Toby zal er vast wel een opvolger komen, ik meen dat Donk volgend jaar transfervrij is.. |
|
|
|
|
nora
|
|
|
Nou Boerrighter kan je wel weer afschrijven dus linker spits ???? |
|
|
|
|
Ajx
|
|
|
quote: Want? is toch gewoon fit? |
|
|
|
|
Ronald 1960
|
|
|
Uit voorzorg naar het ziekenhuis wordt gezegd!!?? |
|
|
|
|
remco k
|
|
|
quote:Op maandag 02 juli 2012 - 19:32 schreef NatjosFC het volgende:[..] denk het niet, bij een vertrek van Toby zal er vast wel een opvolger komen, ik meen dat Donk volgend jaar transfervrij is.. Die heeft net bijgetekend. |
|
|
|
|
NatjosFC
|
|
|
quote: ja keek net even. voor een jaar, die heeft volgend jaar nog maar 1 jaar contract dus zal hij wat goedkoper zijn.. |
|
|
|
|
remco k
|
|
|
Zie hem uberhaubt liever niet komen. |
|
|
|
|
NatjosFC
|
|
|
quote: Donk?
lijkt me wel een redelijke speler hoor. van Rhijn lijkt mij denk de opvolger als hij over 2 jaar vertrekt.. |
|
|
|
|
remco k
|
|
|
Ik denk dat Rhijn, Veltman, Denswill Dijks de toekomstige basis gaat worden, en dat zou niet verkeerd zijn.. |
|
|
|
|
Hasjkoph
|
|
|
quote:Op dinsdag 03 juli 2012 - 17:26 schreef remco k het volgende:Ik denk dat Rhijn, Veltman, Denswill Dijks de toekomstige basis gaat worden, en dat zou niet verkeerd zijn.. Idd.. Hopen dat ze het allevier gaan redden. |
|
|
|
|
NatjosFC
|
|
|
quote:Op dinsdag 03 juli 2012 - 17:26 schreef remco k het volgende:Ik denk dat Rhijn, Veltman, Denswill Dijks de toekomstige basis gaat worden, en dat zou niet verkeerd zijn.. zou mooi zijn, de complete jeugd in de verdediging. maar zou wel te weinig ervaring hebben denk ik. |
|
|
|
|
NatjosFC
|
|
|
sorry jongens ik had niet zo moeten zeuren op Ebicilio.
hij is de belangrijkste pion in het elftal:)
|
|
|
|
|
Peterhs
|
|
|
Ik vind dat het middenveld moet bestaan uit: Anita Eriksen De Jong
Janssen lekker op de bank en dan mag ie nog blij zijn. Wat mij betreft mag hij zelfs op de tribune, maar het is dat we niet veel beters hebben. Is 1 van de grotere miskopen geweest sinds jaren. Hij is gehaald voor de ervaring, leiderschap en zijn dodelijke wapen met vrije trappen. Leiderschap geeft hij veel te weinig. Hij is meestal met zichzelf bezig en laat zijn kop veel te snel hangen wanneer het niet goed gaat. Geen echte leider dus. Vrije trappen. Valt niet veel over te vertellen naast het feit dat hij sinds Ajax gewoon dramatisch is en dat we beter andere deze kunnen laten nemen, want hij schiet er geen bal in.
Oftewel: doei Janssen, want meerwaarde is ver te zoeken. |
|
|
|
|
NatjosFC
|
|
|
quote:Op dinsdag 03 juli 2012 - 19:46 schreef Peterhs het volgende:Ik vind dat het middenveld moet bestaan uit: Anita Eriksen De Jong Janssen lekker op de bank en dan mag ie nog blij zijn. Wat mij betreft mag hij zelfs op de tribune, maar het is dat we niet veel beters hebben. Is 1 van de grotere miskopen geweest sinds jaren. Hij is gehaald voor de ervaring, leiderschap en zijn dodelijke wapen met vrije trappen. Leiderschap geeft hij veel te weinig. Hij is meestal met zichzelf bezig en laat zijn kop veel te snel hangen wanneer het niet goed gaat. Geen echte leider dus. Vrije trappen. Valt niet veel over te vertellen naast het feit dat hij sinds Ajax gewoon dramatisch is en dat we beter andere deze kunnen laten nemen, want hij schiet er geen bal in. Oftewel: doei Janssen, want meerwaarde is ver te zoeken. op de tribune gaat een beetje ver. maar als hij goed speelt, zoals aan het eind van dit seizoen kan hij Ajax denk ik wel leiden. vrije trappen waren idd niet veel dit seizoen.. |
|
|
|
|
remco k
|
|
|
quote:Op dinsdag 03 juli 2012 - 17:55 schreef NatjosFC het volgende:[..] zou mooi zijn, de complete jeugd in de verdediging. maar zou wel te weinig ervaring hebben denk ik. Volgens mij zei ik toch heel duidelijk toekomstig.. |
|
|
|
|
Ajx
|
|
|
quote: Betere post ooit zit die bij :-P |
|
|
|
|
NatjosFC
|
|
|
quote: ja weet ik, maar als ze straks allemaal 22 a 23 zijn hebben nog niet veel ervaring.. 24 25? |
|
|
|
|
RJ
|
|
|
Met VD Wiel, Anita, Van Rhijn, Ligeon, Veltman, Denswil, Blind, Koppers en Dijks heb je als jeugd-opleiding toch aardig wat verdedigers afgeleverd die eventueel in het eerste kunnen spelen.
Qua jeugdopleiding gaat het vooral verkeerd in de aanval, wat vroeger toch ons sterke punt was. Wat was de laatste Ajax-spits uit de eigen jeugd? Kluivert? Buiten Fisher, die niet eens een echte buitenspeler is, zie ik maar weinig echte talenten uit de jeugdopleiding. Misschien Lukoki en De Sa, maar daar heb ik nog te weinig van gezien.
Özbilliz was een groot talent, maar heeft me bij het eerste nog niet kunnen bekoren, Ebecillio ben ik geen fan van, Castillion heeft het bij RKC niet echt laten zien, Klaassen vind ik een middenvelder, Arica heeft niet echt bijzondere kwaliteiten geen idee waarom hij nog in Jong Ajax zit. De verklaring hiervoor lijkt mij het te vroeg wegsturen van uiteindelijk redelijk goede aanvallers, zoals: Wildschut, Elia, Narsing, Boerrighter, etc.
Geen wonder dat Ajax de topscoren uit de A jeugd aantrekt, Gino van Kessel. Gelukkig heeft de B-selectie een aantal talenten in de voorhoeden die we hopelijk over een paar jaar te zien krijgen.
Ajax, ga weer uitzonderlijk goede aanvaller opleiden, die zijn een stuk duurder dan verdedigers..
-- dit bericht is voor het laatst aangepast op woensdag 04 juli 2012 door RJ -- |
|
|
|
|
RJ
|
|
|
Maar dit topic gaat over de ideale opstelling:
------------------------ Vermeer --------------------
Van Rhijn --- Alderweireld --- Viergever --- Boilesen
------------------------- Anita ---------------------
------- De Jong ---------------------- Eriksen ------
Narsing ------------------ Sigi ----------Boerrighter
2e keus: Cillissen Ligeon Veltman Blind Koppers Enoh Janssen Schone Sulejmani Klaassen Özbilliz |
|
|
|
|
Eindhovense Ajaxfan
|
|
|
quote:Op woensdag 04 juli 2012 - 13:23 schreef RJ het volgende:Maar dit topic gaat over de ideale opstelling: ------------------------ Vermeer -------------------- Van Rhijn --- Alderweireld --- Viergever --- Boilesen ------------------------- Anita --------------------- ------- De Jong ---------------------- Eriksen ------ Narsing ------------------ Sigi ----------Boerrighter 2e keus: Cillissen Ligeon Veltman Blind Koppers Enoh Janssen Schone Sulejmani Klaassen Özbilliz Hier zou je zo kampioen mee kunnen worden! Persoonlijk zie ik liever Jansen spelen. Dit dan tenkoste van de Jong. Maar dat zou, zo ik De Boer kan, nooit gebeuren. |
|
|
|
|
NatjosFC
|
|
|
quote:Op woensdag 04 juli 2012 - 13:23 schreef RJ het volgende:Maar dit topic gaat over de ideale opstelling: ------------------------ Vermeer -------------------- Van Rhijn --- Alderweireld --- Viergever --- Boilesen ------------------------- Anita --------------------- ------- De Jong ---------------------- Eriksen ------ Narsing ------------------ Sigi ----------Boerrighter 2e keus: Cillissen Ligeon Veltman Blind Koppers Enoh Janssen Schone Sulejmani Klaassen Özbilliz mischien Denswil als 2e keus achter Viergever. of Boilesen en dan kun je Koppers of blind doorschuiven naar Linksback. |
|
|
|
|
AFCA MARCO
|
|
|
quote: Die is te belachelijk om er op te reageren |
|
|
|
|
AFCA MARCO
|
|
|
quote: Ja inderdaad erg slecht. |
|
|
|
|
Eide
|
|
|
quote: Een 2 spitsen systeem bij Ajax? Was jij van plan de Boer te gaan ontslaan dan? Want die speelt namelijk 4-3-3.
Eriksen in de spits? Eriksen kan veel, maar een spits is hij niet.
Narsingh en Boerrigter vanaf het middenveld? Tja, lijkt me duidelijk of niet? |
|
|
|
|
NatjosFC
|
|
|
quote:Op woensdag 04 juli 2012 - 18:07 schreef Eide het volgende:[..] Een 2 spitsen systeem bij Ajax?Was jij van plan de Boer te gaan ontslaan dan? Want die speelt namelijk 4-3-3. Eriksen in de spits?Eriksen kan veel, maar een spits is hij niet. Narsingh en Boerrigter vanaf het middenveld?Tja, lijkt me duidelijk of niet? helemaal mee eens:) |
|
|
|
|
remco k
|
|
|
quote:Op woensdag 04 juli 2012 - 07:59 schreef NatjosFC het volgende:[..] ja weet ik, maar als ze straks allemaal 22 a 23 zijn hebben nog niet veel ervaring.. 24 25? Anita is 23 en een van de meest ervaren spelers van Ajax.. |
|
|
|
|
remco k
|
|
|
quote:Op woensdag 04 juli 2012 - 18:07 schreef Eide het volgende:[..] Een 2 spitsen systeem bij Ajax?Was jij van plan de Boer te gaan ontslaan dan? Want die speelt namelijk 4-3-3. Eriksen in de spits?Eriksen kan veel, maar een spits is hij niet. Narsingh en Boerrigter vanaf het middenveld?Tja, lijkt me duidelijk of niet? Volgens mij kijken jullie niet goed, je kan namelijk prima 4-4-2 spelen met vleugelspelers.. Is zelfs aanvallender als 4-3-3... Overigens zit er vrijwel geen verschil in dit soort opstellingen.. Het is maar net wie er naaast de spits op duikt.. |
|
|
|
|
riveco
|
|
|
quote:Op woensdag 04 juli 2012 - 19:04 schreef remco k het volgende:[..] Volgens mij kijken jullie niet goed, je kan namelijk prima 4-4-2 spelen met vleugelspelers.. Is zelfs aanvallender als 4-3-3... Overigens zit er vrijwel geen verschil in dit soort opstellingen.. Het is maar net wie er naaast de spits op duikt.. Remco, ik ben het met een hoop dingen van je eens, maar 4-4-2 is volgens mijn nooit aanvallender als 4-3-3 |
|
|
|
|
remco k
|
|
|
quote:Op woensdag 04 juli 2012 - 19:54 schreef riveco het volgende:[..] Remco, ik ben het met een hoop dingen van je eens, maar 4-4-2 is volgens mijn nooit aanvallender als 4-3-3 Weet je het zeker?? Wat nu als jij in balbezit je twee buitenste middenvelders tegen de backs aan laat spelen???
En als een middenvelder bij sluit in de 16 sta je op het veld toch ook 4-4-2.. |
|
|
|
|
riveco
|
|
|
Voor een 4-2-4 te krijgen moeten er bij een 4-4-2 altijd 2 man komen op de voorste lijn, en bij 4-3-3 hoeft er maar één te komen om in 4-4-2 te komen. net als het omschakelen naar een 3-4-3 is vanuit een 4-3-3 makkelijk door één man door te schuiven. toch? of praten we langs elkaar heen dat ik het niet goed snap wat jij bedoeld? |
|
|
|
|
riveco
|
|
|
eerste gaat over 4-3-3 naar 4-2-4 sorry |
|
|
|
|
Peterhs
|
|
|
Persoonlijk vind ik de 4-3-3 opstelling helemaal niet onbetwist. Eredivisie is dan tot daar aan toe, maar tegen de gemiddelde tot grotere Europese clubs is Ajax simpelweg te voorspelbaar. Iedere club weet hoe Ajax speelt en kan ver van tevoren hun tactiek erop inspelen en de juste mensen ertegenover zetten. Zo kan je het weer schudden. Regelmatig is een 3-4-3 systeem een goede keus. Dit vanwege 2 redenen: 1. Je hebt een man meer op middenveld en dit is beter voor balbezit en aanvallend spel. 2. De aanval is normaal gesproken sterkste wapen van Ajax. Buit dit uit door meer mensen op die plaatsen te zetten. 1 goal meer dan de tegenstander is goed. Standaard 4 verdedigers is vaak gewoon onnodig. Genoeg clubs spelen met 1 spits en 1 of 2 aanvallende middenvelder zonder vleugelspelers. In die gevallen zijn 3 verdedigers genoeg, want Anita kan al 1 van deze middenvelders opvangen en heb je nog 3 def over voor 2 tegenstanders. Daarom vind ik de standaard 4 verdedigers een teken van zwakte. Verdediging is toch al zwakste plek, dus 1 meer maakt ook geen verschil, aangezien je met meer middenveld/aanvaller meer kansen creert en dus meer scoort. Snap niet dat 4-3-3 voor hem zo heilig is. |
|
|
|
|
remco k
|
|
|
quote:Op woensdag 04 juli 2012 - 20:17 schreef riveco het volgende:Voor een 4-2-4 te krijgen moeten er bij een 4-4-2 altijd 2 man komen op de voorste lijn, en bij 4-3-3 hoeft er maar één te komen om in 4-4-2 te komen. net als het omschakelen naar een 3-4-3 is vanuit een 4-3-3 makkelijk door één man door te schuiven. toch? of praten we langs elkaar heen dat ik het niet goed snap wat jij bedoeld? Aangezien de backs vaak op 1 lijn staan met de CVM's van deze wereld, speel je feitelijk nooit 4-3-3 aangezien je spits altijd dieper staat dan je vleugels.. Hoe je het ook noemt, deze opstelling is in mijn ogen lang zo gek nog niet.. |
|
|
|
|
Eide
|
|
|
quote:Op woensdag 04 juli 2012 - 19:04 schreef remco k het volgende:[..] Volgens mij kijken jullie niet goed, je kan namelijk prima 4-4-2 spelen met vleugelspelers.. Is zelfs aanvallender als 4-3-3... Overigens zit er vrijwel geen verschil in dit soort opstellingen.. Het is maar net wie er naaast de spits op duikt.. Ik vind 4-4-2 in de basis nooit aanvallender 4-3-3 simpelweg omdat je buitenspelers veel nadrukkelijkere verdedigende taken meekrijgen. Je kan het wel aanvallender invullen, maar dan offer je weer op met maar 2 spelers op het middenveld. 4-4-2 is toch met name aan spelletje wat je speelt als er veel ruimte achter de verdediging van de tegenstander ligt door te kruisen en de 3e man te zoeken.
Als je diep staat is 4-4-2 toch minder geschikt omdat je het centrum snel dicht loopt met 2 spitsen en een inschuivende 10.
edit: En Ajax wil diep op de helft van de tegenstander spelen. Dus is 4-4-2 minder geschikt.
quote:Op woensdag 04 juli 2012 - 20:56 schreef Peterhs het volgende:1. Je hebt een man meer op middenveld en dit is beter voor balbezit en aanvallend spel. Dit doet Ajax al in balbezit met inschuivende CVs.
Ajax is niet voorspelbaar door het systeem, Ajax is voorspelbaar door de invulling van het systeem. Dat maakt Eriksen bijvoorbeeld zo goed. Hij is onvoorspelbaar en kan zomaar het gaatje vinden.
-- dit bericht is voor het laatst aangepast op woensdag 04 juli 2012 door Eide -- |
|
|
|
|
remco k
|
|
|
quote:Op woensdag 04 juli 2012 - 20:56 schreef Peterhs het volgende:Persoonlijk vind ik de 4-3-3 opstelling helemaal niet onbetwist. Eredivisie is dan tot daar aan toe, maar tegen de gemiddelde tot grotere Europese clubs is Ajax simpelweg te voorspelbaar. Iedere club weet hoe Ajax speelt en kan ver van tevoren hun tactiek erop inspelen en de juste mensen ertegenover zetten. Zo kan je het weer schudden. Regelmatig is een 3-4-3 systeem een goede keus. Dit vanwege 2 redenen: 1. Je hebt een man meer op middenveld en dit is beter voor balbezit en aanvallend spel. 2. De aanval is normaal gesproken sterkste wapen van Ajax. Buit dit uit door meer mensen op die plaatsen te zetten. 1 goal meer dan de tegenstander is goed. Standaard 4 verdedigers is vaak gewoon onnodig. Genoeg clubs spelen met 1 spits en 1 of 2 aanvallende middenvelder zonder vleugelspelers. In die gevallen zijn 3 verdedigers genoeg, want Anita kan al 1 van deze middenvelders opvangen en heb je nog 3 def over voor 2 tegenstanders. Daarom vind ik de standaard 4 verdedigers een teken van zwakte. Verdediging is toch al zwakste plek, dus 1 meer maakt ook geen verschil, aangezien je met meer middenveld/aanvaller meer kansen creert en dus meer scoort. Snap niet dat 4-3-3 voor hem zo heilig is. dat ben ik juist helemaal niet met je eens.. Kijk maar eens naar een Milan, tweede wedstrijd REal, United en nog een aantal wedstrijden, makkelijk hadden ze het zeker niet.. spelen met vleugelspelers zoals het bij Ajax hoort en de doorschuivende verdediger is gewoon heel moeilijk te bespelen.. |
|
|
|
|
remco k
|
|
|
quote:Op woensdag 04 juli 2012 - 20:59 schreef Eide het volgende:[..] Ik vind 4-4-2 in de basis nooit aanvallender 4-3-3 simpelweg omdat je buitenspelers veel nadrukkelijkere verdedigende taken meekrijgen. Je kan het wel aanvallender invullen, maar dan offer je weer op met maar 2 spelers op het middenveld. 4-4-2 is toch met name aan spelletje wat je speelt als er veel ruimte achter de verdediging van de tegenstander ligt door te kruisen en de 3e man te zoeken. Als je diep staat is 4-4-2 toch minder geschikt omdat je het centrum snel dicht loopt met 2 spitsen en een inschuivende 10. [..] Dit doet Ajax al in balbezit met inschuivende CVs. Het verschil is niet zo groot, als een van de 2 spitsen bij 442 iets inzakt, of een van de twee aanvallende middenvelders iets doorschuift bij 433 in balbezit heb je exact dezelfde situatie..
-- dit bericht is voor het laatst aangepast op woensdag 04 juli 2012 door remco k -- |
|
|
|
|
Eide
|
|
|
quote:Op woensdag 04 juli 2012 - 21:02 schreef remco k het volgende:[..] Het verschil is niet zo groot, als een van de 2 spitsen bij 442 iets inzakt, of een van de twee aanvallende middenvelders iets doorschuift bij 433 in balbezit heb je exact dezelfde situatie.. Maar dan ka je je weer afvragen of je niet gewoon 4-5-1 speelt. Het maakt niet zoveel uit hoor. Een systeem is maar een manier om speler een rol te geven, de invulling van die rol is wat er toe doet. Spanje speelt regelmatig 4-6-0 en kijk hoe dat gaat.
Meestal spelen de spitsen in 4-4-2 bijna op 1 lijn en proberen die gaten te trekken in de diepte. Daar zit ook de kracht van 4-4-2, gebruik van de ruimte waarbij heel het elftal al vroeg naar het centrum toe komt. 4-3-3 is in aanleg een spelletje wat meer over de flanken gaat.
Maar nogmaals, een systeem is slechts een manier om een rol aan te duiden voor een speler, en niet een mal die over een ploeg heen ligt. |
|
|
|
|
remco k
|
|
|
quote:Op woensdag 04 juli 2012 - 21:09 schreef Eide het volgende:[..] Maar dan ka je je weer afvragen of je niet gewoon 4-5-1 speelt. Het maakt niet zoveel uit hoor. Een systeem is maar een manier om speler een rol te geven, de invulling van die rol is wat er toe doet. Spanje speelt regelmatig 4-6-0 en kijk hoe dat gaat. Meestal spelen de spitsen in 4-4-2 bijna op 1 lijn en proberen die gaten te trekken in de diepte. Daar zit ook de kracht van 4-4-2, gebruik van de ruimte waarbij heel het elftal al vroeg naar het centrum toe komt. 4-3-3 is in aanleg een spelletje wat meer over de flanken gaat. Maar nogmaals, een systeem is slechts een manier om een rol aan te duiden voor een speler, en niet een mal die over een ploeg heen ligt. Helemaal mee eens en dat is wat ik ook probeerde te zeggen. je kan ook aan de ene kant dieper spelen dan aan de andere kant.. Zoals ik al zei is in het soort voetbal dat Ajax wil spelen driehoeken maken het aller belangrijkste.. Dan het balletje lekker laten gaan en de tegenstander moe spelen.. |
|
|
|
|
riveco
|
|
|
quote:Op woensdag 04 juli 2012 - 21:02 schreef remco k het volgende:[..] Het verschil is niet zo groot, als een van de 2 spitsen bij 442 iets inzakt, of een van de twee aanvallende middenvelders iets doorschuift bij 433 in balbezit heb je exact dezelfde situatie.. Dat is dus niet het zelfde, bij 4-3-3 staan de buiten spelers dieper en houden ook de backs van de tegenstanders achterin. En ja als je gaat schuiven zodat het geen 4-3-3 meer is maar inderdaad 4-5-1 dan heb jij gelijk. |
|
|
|
|
remco k
|
|
|
quote:Op woensdag 04 juli 2012 - 21:15 schreef riveco het volgende:[..] Dat is dus niet het zelfde, bij 4-3-3 staan de buiten spelers dieper en houden ook de backs van de tegenstanders achterin. En ja als je gaat schuiven zodat het geen 4-3-3 meer is maar inderdaad 4-5-1 dan heb jij gelijk. Je kan 442 spelen met twee buitenspelers die heel diep staan, zo had het NL ook moeten gaan spelen.. |
|
|
|
|
Peterhs
|
|
|
quote:Op woensdag 04 juli 2012 - 21:00 schreef remco k het volgende:[..] dat ben ik juist helemaal niet met je eens.. Kijk maar eens naar een Milan, tweede wedstrijd REal, United en nog een aantal wedstrijden, makkelijk hadden ze het zeker niet.. spelen met vleugelspelers zoals het bij Ajax hoort en de doorschuivende verdediger is gewoon heel moeilijk te bespelen.. Daar ben ik het dus juist weer mee oneens. Sowieso is iedere wedstrijd weer een andere. Andere tactiek, andere spelers en vele andere dingen die de wedstrijd anders maken. Je zegt dat dit moeilijk te bespelen is en dan neem je een voorbeeld van 1 van de beste clubs van de wereld. Dat is geen eerlijk wergelijk. Het is gewoon simpel. Je weet welk systeem Ajax speelt. Je weet welke mensen op welke posities zullen staan (met af en toe misschien een wijziging) Je weet welke personen goed zijn tegen die tactiek. De juiste mensen die de backs opvangen en de juiste mensen die de buitenspelers afstoppen.
Om zelf ook een voorbeeld te gebruiken: Nederlands elftal (jaja gevoelig onderwerp) Speler Robben: Iedere normale speler weet ondertussen de trucjes wel van die Robben (toevallig hem als vb, maar geld voor meeste vleugelspelers van NL) Steeds opnieuw zelfde beweging maken. Uiteindelijk dreigen naar buiten en ALTIJD naar binnen kruipen. Kom op dat leerde ik in de 4de divisie al hoe daartegen te verdedigen. Als hij binnen en buiten goed zou afwisselen dan ben je moeilijk te verdedigen. In dit geval bij hem is het een eitje zelfs voor een amateur. Je weet wat ie doet en hoeft niet erin te trappen en veroverd simpel de bal wanneer hij weer naar binnen komt.
Dit is puur een voorbeeld qua voorspelbaarheid. Niet dat ik straks alleen maar weer reacties krijg van die en die bij NL of AJAX doen het wel goed. Het gaat om het hele standaard systeem. Dit is hetzelfde als wat geldt voor een individu. Voorspelbaarheid kost je punten en veel geld straks in CL.
Ik wil ook niet zeggen dat 4-3-3 een slechte tactiek is en 3-4-3 de beste. Het gaat erom dat je per tegenstander afhankelijk soms beter een andere kan gebruiken en niet altijd blind gaan op dezelfde tactiek. Als er nu al word overgestapt van tactiek in de wedstrijd is dit voor max een half uur maar meestal nog eerder voor het einden en dat is te laat. Daarnaast kun je je backs nog altijd gebruiken in een 3-4-3 opstelling, want de meeste van onze verdedigers kunnen best iets meer centraal spelen als normaal. Vaak kunnen ze ook op beide posities spelen zelfs. En wat is er erg aan om af en toe de backs te vervangen voor centrale verdedigers mocht dit nodig zijn? Je wilt winnen en als hier soms een andere tactiek voor nodig is moet dit kunnen en niet blind blijven hopen op diezelfde 4-3-3 opstelling.
-- dit bericht is voor het laatst aangepast op woensdag 04 juli 2012 door Peterhs -- |
|
|
|
|
Eide
|
|
|
quote:Op woensdag 04 juli 2012 - 21:38 schreef Peterhs het volgende:[..] Het gaat erom dat je per tegenstander afhankelijk soms beter een andere kan gebruiken Dat ben ik niet met je eens. Zoals ik eerder al aangaf, een systeem is slechts een hulpmiddel van een coach om spelers in rol in het veld toe te bedelen. Binnen een systeem kan je met opdrachten, schuiven in veldpositie en zelfs andere spelers meer dan voldoende ruimte aan brengen om je systeem niet te hoeven offeren op basis van een tegenstander.
Die rollen zijn namelijk wel belangrijk. Je neemt een andere spits voor 442 in dienst dan voor 433, om maar eens iets te noemen. Dus juist het systeem moet je met rust laten. je moet het zoeken in de invulling binnen het systeem.
Frank de Boer is daar goed in. Zie hoe hij PSV bespeelde waar Anita maar 1 opdracht had, en dat was Toivonen het voetballen onmogelijk te maken. Hierdoor kwam Vurnon voetballend minder in het stuk voor maar werd binnen het systeem een zeer duidelijk nuance verschil gemaakt dat een duidelijk effect op de wedstrijd had. En zo kan je prima binnen je systeem blijven en toch ruimte hebben om op je tegenstander te reageren.
quote:Op woensdag 04 juli 2012 - 21:38 schreef Peterhs het volgende:[..] Iedere normale speler weet ondertussen de trucjes wel van die Robben (toevallig hem als vb, maar geld voor meeste vleugelspelers van NL) Steeds opnieuw zelfde beweging maken. Uiteindelijk dreigen naar buiten en ALTIJD naar binnen kruipen. Je leunt hier wel erg sterk op vorm van een speler om je punt te maken. Robben in vorm komt, met diezelfde actie, iedereen voorbij. Welke klasse je dan ook speelt. Voorspelbaarheid zit hem niet alleen in de soort actie, maar juist ook in het moment en de explosiviteit van de uitvoering.
-- dit bericht is voor het laatst aangepast op woensdag 04 juli 2012 door Eide -- |
|
|
|
|
Peterhs
|
|
|
quote:Op woensdag 04 juli 2012 - 22:03 schreef Eide het volgende:[..] Dat ben ik niet met je eens. Zoals ik eerder al aangaf, een systeem is slechts een hulpmiddel van een coach om spelers in rol in het veld toe te bedelen. Binnen een systeem kan je met opdrachten, schuiven in veldpositie en zelfs andere spelers meer dan voldoende ruimte aan brengen om je systeem niet te hoeven offeren op basis van een tegenstander. Die rollen zijn namelijk wel belangrijk. Je neemt een andere spits voor 442 in dienst dan voor 433, om maar eens iets te noemen. Dus juist het systeem moet je met rust laten. je moet het zoeken in de invulling binnen het systeem. Frank de Boer is daar goed in. Zie hoe hij PSV bespeelde waar Anita maar 1 opdracht had, en dat was Toivonen het voetballen onmogelijk te maken. Hierdoor kwam Vurnon voetballend minder in het stuk voor maar werd binnen het systeem een zeer duidelijk nuance verschil gemaakt dat een duidelijk effect op de wedstrijd had. En zo kan je prima binnen je systeem blijven en toch ruimte hebben om op je tegenstander te reageren. [..] Je leunt hier wel erg sterk op vorm van een speler om je punt te maken. Robben in vorm komt, met diezelfde actie, iedereen voorbij. Welke klasse je dan ook speelt. Voorspelbaarheid zit hem niet alleen in de soort actie, maar juist ook in het moment en de explosiviteit van de uitvoering. Over eerste stuk hou ik maar op, want je wilt niet zien wat ik bedoel. Wat is er beter? Een middenvelder op het middenveld of door een tactiekwissel ergens in de wedstrijd een verdediger als extra middenvelder laten spelen? Antwoord weet denk ik iedereen wel. Dit is namelijk wat jij wilt zeggen, dat de spelers in het veld worden ingevuld. Anita deed dit goed ja en dit is nu juist hetgene wat ik steeds bedoel. De tegenstander kan dit ook bij ons doen, omdat er standaard 4-3-3 gespeeld word dus ze weten precies welke man op welke van Ajax te zetten.
Wat betreft Robben heb je idd gelijk ja, maar qua vorm bedoelde ik helemaal niet. Zoals ik al zei wil hij ten alle tijde naar binnen kruipen. Als hij niet zo voorspelbaar zou spelen en veel meer de achterlijn zou halen zoals een buitenspeler betaamt zou hij veel beter uit de verf komen en niet iedereen in de weg lopen. Afwisseling en onvoorspelbaarheid is het gevaar. Dit heeft niets met vorm te maken, maar de tactiek die je volgt. |
|
|
|
|
NatjosFC
|
|
|
quote:Op woensdag 04 juli 2012 - 22:15 schreef Peterhs het volgende:[..] Over eerste stuk hou ik maar op, want je wilt niet zien wat ik bedoel. Wat is er beter? Een middenvelder op het middenveld of door een tactiekwissel ergens in de wedstrijd een verdediger als extra middenvelder laten spelen? Antwoord weet denk ik iedereen wel. Dit is namelijk wat jij wilt zeggen, dat de spelers in het veld worden ingevuld. Anita deed dit goed ja en dit is nu juist hetgene wat ik steeds bedoel. De tegenstander kan dit ook bij ons doen, omdat er standaard 4-3-3 gespeeld word dus ze weten precies welke man op welke van Ajax te zetten. Wat betreft Robben heb je idd gelijk ja, maar qua vorm bedoelde ik helemaal niet. Zoals ik al zei wil hij ten alle tijde naar binnen kruipen. Als hij niet zo voorspelbaar zou spelen en veel meer de achterlijn zou halen zoals een buitenspeler betaamt zou hij veel beter uit de verf komen en niet iedereen in de weg lopen. Afwisseling en onvoorspelbaarheid is het gevaar. Dit heeft niets met vorm te maken, maar de tactiek die je volgt. er moet geen extra verdediger inschuiven want Anita kan het op dit moment prima belopen. verdedigers moeten inschuiven zoals Vertonghen deed, aan de bal het middenveld in stappen en dan doorlopen. |
|
|
|
|
Eide
|
|
|
quote: Beetje flauw dit :)
quote:Op woensdag 04 juli 2012 - 22:15 schreef Peterhs het volgende:Wat is er beter? Een middenvelder op het middenveld of door een tactiekwissel ergens in de wedstrijd een verdediger als extra middenvelder laten spelen? Dat is heel situationeel. Maar als je die verdediger op het middenveld laat spelen, moet hij ook als middenvelder spelen, anders offer je al je voetballende automatisme op voor een speler die tactisch niets te zoeken heeft op het veld.
Het punt is dat je systeem de kapstok is. En daar hangt best veel aan vast. En het is vele malen beter en makkelijker om eenvoudigweg een andere jas aan die kapstok te hangen, dan een heel nieuwe kapstok te gaan gebruiken. Een systeem veranderen om minder voorspelbaar te zijn is zo eenvoudig nog niet. Zomaar een andere speler in sleutelen als tactische verassing is een behoorlijk paardenmiddel. Zie maar hoe daar op gereageerd wordt bij wedstrijden. En soms is dat effectief, maar vaak ook niet.
Punt daarbij is ook dat de meeste ploegen, zoniet vrijwel alle niet de kwalitatieve diepte hebben om zomaar een andere speler op te laten draven of zomaar even van systeem te veranderen. Barca kan dat, Real ook wel, ManU misschien en Bayern, maar dan ben je er wel doorheen. |
|
|
|
|
NatjosFC
|
|
|
quote:Op woensdag 04 juli 2012 - 22:27 schreef Eide het volgende:[..] Beetje flauw dit :) [..] Dat is heel situationeel. Maar als je die verdediger op het middenveld laat spelen, moet hij ook als middenvelder spelen, anders offer je al je voetballende automatisme op voor een speler die tactisch niets te zoeken heeft op het veld. Het punt is dat je systeem de kapstok is. En daar hangt best veel aan vast. En het is vele malen beter en makkelijker om eenvoudigweg een andere jas aan die kapstok te hangen, dan een heel nieuwe kapstok te gaan gebruiken. Een systeem veranderen om minder voorspelbaar te zijn is zo eenvoudig nog niet. Zomaar een andere speler in sleutelen als tactische verassing is een behoorlijk paardenmiddel. Zie maar hoe daar op gereageerd wordt bij wedstrijden. En soms is dat effectief, maar vaak ook niet. Punt daarbij is ook dat de meeste ploegen, zoniet vrijwel alle niet de kwalitatieve diepte hebben om zomaar een andere speler op te laten draven of zomaar even van systeem te veranderen. Barca kan dat, Real ook wel, ManU misschien en Bayern, maar dan ben je er wel doorheen. je moet zorgen dat je voor je zelf een herkenbaar systeem maakt, zoals bijv. het ruitje op het middenveld. zo speelt de hele jeugd van Ajax, dus kun je die ook makkelijker inpassen later bij Ajax 1. |
|
|
|
|
remco k
|
|
|
quote:Op woensdag 04 juli 2012 - 21:38 schreef Peterhs het volgende:[..] Daar ben ik het dus juist weer mee oneens. Sowieso is iedere wedstrijd weer een andere. Andere tactiek, andere spelers en vele andere dingen die de wedstrijd anders maken. Je zegt dat dit moeilijk te bespelen is en dan neem je een voorbeeld van 1 van de beste clubs van de wereld. Dat is geen eerlijk wergelijk. Het is gewoon simpel. Je weet welk systeem Ajax speelt. Je weet welke mensen op welke posities zullen staan (met af en toe misschien een wijziging) Je weet welke personen goed zijn tegen die tactiek. De juiste mensen die de backs opvangen en de juiste mensen die de buitenspelers afstoppen. Om zelf ook een voorbeeld te gebruiken: Nederlands elftal (jaja gevoelig onderwerp) Speler Robben: Iedere normale speler weet ondertussen de trucjes wel van die Robben (toevallig hem als vb, maar geld voor meeste vleugelspelers van NL) Steeds opnieuw zelfde beweging maken. Uiteindelijk dreigen naar buiten en ALTIJD naar binnen kruipen. Kom op dat leerde ik in de 4de divisie al hoe daartegen te verdedigen. Als hij binnen en buiten goed zou afwisselen dan ben je moeilijk te verdedigen. In dit geval bij hem is het een eitje zelfs voor een amateur. Je weet wat ie doet en hoeft niet erin te trappen en veroverd simpel de bal wanneer hij weer naar binnen komt. Dit is puur een voorbeeld qua voorspelbaarheid. Niet dat ik straks alleen maar weer reacties krijg van die en die bij NL of AJAX doen het wel goed. Het gaat om het hele standaard systeem. Dit is hetzelfde als wat geldt voor een individu. Voorspelbaarheid kost je punten en veel geld straks in CL. Ik wil ook niet zeggen dat 4-3-3 een slechte tactiek is en 3-4-3 de beste. Het gaat erom dat je per tegenstander afhankelijk soms beter een andere kan gebruiken en niet altijd blind gaan op dezelfde tactiek. Als er nu al word overgestapt van tactiek in de wedstrijd is dit voor max een half uur maar meestal nog eerder voor het einden en dat is te laat. Daarnaast kun je je backs nog altijd gebruiken in een 3-4-3 opstelling, want de meeste van onze verdedigers kunnen best iets meer centraal spelen als normaal. Vaak kunnen ze ook op beide posities spelen zelfs. En wat is er erg aan om af en toe de backs te vervangen voor centrale verdedigers mocht dit nodig zijn? Je wilt winnen en als hier soms een andere tactiek voor nodig is moet dit kunnen en niet blind blijven hopen op diezelfde 4-3-3 opstelling. Je geeft exact de reden waarom je moet spelen met een linkspoot op links en andersom, de tijd dat een speler naar binnenkomt en op de goal schiet is inderdaad wel een beetje voorbij. Een linkspoot op links kan zowel de combinatie aan gaan binnendoor, buitenom gaan of binnendoor een loopactie maken om de back ruimte te geven.. 3 opties dus voor iedere buitenspeler.. daarom dus niet te voorspellen.. Niet alleen de buitenspelers zijn hierin belangrijk, maar wat dacht je van dynamische middenvelders. Als je met een stilstaand middenveld speelt gaat geen van beiden werken en ben je inderdaad voorspelbaar..
Daarbij zijn lopende mensen vrijwel niet te verdedigen, ik hoop dan ook van harte dat er veel meer dynamiek in het elftal gaat komen volgend seizoen.. Ik vond de oefenwedstrijd van vanavond dan ook een hele mooie start naar het seizoen aangezien dit bol stond van de dynamiek, de aanvallen liepen bij vlagen heel erg soepel met name door 3 spelers, dit waren Fisher, Serrero en de beste man van allemaal was ozbiliz.. Als deze 3 jongens het niveau van vanavond kunnen etaleren in de eredivisie, spelen Sulejmani Boerrigter, de Jong en Janssen voorlopig geen wedstrijden meer..
uiteraard de laatste zin niet te letterlijk nemen... |
|
|
|
|
remco k
|
|
|
quote:Op woensdag 04 juli 2012 - 22:26 schreef NatjosFC het volgende:[..] er moet geen extra verdediger inschuiven want Anita kan het op dit moment prima belopen. verdedigers moeten inschuiven zoals Vertonghen deed, aan de bal het middenveld in stappen en dan doorlopen. dat is juist inschuiven.. |
|
|
|
|
remco k
|
|
|
quote:Op woensdag 04 juli 2012 - 22:30 schreef NatjosFC het volgende:[..] je moet zorgen dat je voor je zelf een herkenbaar systeem maakt, zoals bijv. het ruitje op het middenveld. zo speelt de hele jeugd van Ajax, dus kun je die ook makkelijker inpassen later bij Ajax 1. De jeugd speelt nu zoals het eerste, niet met een ruit dus.. |
|
|
|