|
|
Boudewijn
|
|
|
Het seizoen 2011/12 zal de boeken ingaan als het seizoen van het 31e kampioenschap. Het seizoen waarin Ajax zich blameerde tegen Utrecht. Het seizoen waar PSV kinderlijk eenvoudig werd opgerold in de Arena. Het seizoen van de bestuurssoap en het seizoen waar Cruijff eindelijk Ajax naar zijn hand gezet kreeg. Maar bovenal zal 2011/12 herinnerd worden als het seizoen van de blessures. Overal op het veld vielen spelers om met verschillende klachten en in de gehele ploeg leidde dit tot problemen. Behalve op het middenveld.
Het middenveld van Ajax leed ook wel wat blessures, maar met Eriksen, Anita, de Jong, Janssen, Enoh, Klaassen en Serero had Ajax hier meer dan voldoende kwaliteit om de ontstane problemen op te vangen. Aan het einde van het seizoen werd duidelijk dat Lasse Schøne ook de overstap naar Ajax ging maken. In voetbal terminologie heet dit een luxe probleem. Frank de Boer wil nu eenmaal met 2 aanvallende en 1 controlerende middenvelder spelen. Anita lijkt onomstreden als controleur en heeft slechts Enoh achter zich, maar dan wel op ruime afstand. Met de Jong, Eriksen, Janssen en Schøne is het dringen voor de 2 aanvallende stekjes op het middenveld.
Schøne lijkt op voorhand toch met name een versterking in de breedte. Gezien het talent van Eriksen en Janssen en de rol die de Jong doorlopend speelt in het elftal van de Boer lijkt Lasse te wachten op zijn kans om zich in de ploeg te spelen. Velen twijfelen aan hem, en terecht, mooie middenvelder natuurlijk en al 2 jaar de smaakmaker van NEC maar of hij goed genoeg is voor de basis van Ajax en Europees voetbal mag toch een vraagteken bij gezet worden.
Janssen werd door de Boer gehaald om de rol van controleur in te gaan vullen. Dit verhaal mag bekent zijn maar deze keuze pakte faliekant verkeerd uit. Janssen kwam nauwelijks in het spel voor, en als hij in beeld kwam viel het forse torso van de Arnhemmer op. Anita kwam hier in beeld, greep zijn kans en is daar nu onomstreden. Janssen kwam in de 2e seizoenshelft goed terug. De Jong ging in de spits spelen waarmee er ruimte kwam voor Janssen die ons allen trakteerde op oogstrelende passes en assists. Hij maakt Ajax voetballend weer de ploeg die wij graag zien en werd de routinier van de ploeg.
Eriksen speelde geen sterk seizoen. In de 1e seizoenshelft deelde hij ruimschoots in de misère van het elftal. In de 2e seizoenshelft liet de jonge Deen meer van zich zien maar zijn status als supertalent kon hij niet waarmaken. Desondanks maakte Chris 7 goals en gaf hij 15 assists, daarmee ruimschoots de assist koning van Ajax. Kortom, ondanks zijn mindere seizoen toonde hij aan toch ten alle tijden belangrijk te zijn voor Ajax en was hij de directe aangever of afmaker bij meer dan 20% van alle Ajax goals. Hij maakte dus regelmatig toch het verschil.
Ten slotte is daar Siem de Jong. Siem de alleskunner. Hij speelde als aanvallende middenvelder, buitenspeler en als spits. En altijd was Siem van waarde van de ploeg. Siem is een werker die onhandig oogt maar stiekem een goede techniek heeft, oog heeft voor steekpasjes en goed kan koppen. Siem was de steun en toeverlaat voor Frank de Boer en is de aanvoerder tijdens de voorbereiding op het nieuwe seizoen. Door zijn veelzijdigheid en niet aflatende werklust was Siem misschien wel de meest waardevolle speler voor Ajax afgelopen seizoen achter Jan Vertonghen.
Dus welke keuze zal Frank de Boer maken? Het zal een moeilijke keuze gaan worden. Ook voor de fans want Eriksen, Janssen en de Jong zijn alle drie mateloos populair bij het publiek in de Arena. Eriksen lijkt te belangrijk voor de ploeg, Janssen brengt met zijn leeftijd broodnodige routine in de piepjonge selectie. Daarmee lijkt de keuze voor Siem de Jong als afvaller voor de hand te liggen. Echter, op basis van de voorbereiding lijkt de Jong de aanvoerder te worden en historisch gezien kiest de Boer altijd voor de Jong in de basis. Ik denk dat niet vreemd moeten opkijken als op 5 augustus de Jong en Janssen in de basis staan. Eriksen is moe na het EK en een lang seizoen en zal zich moeten opladen, en misschien wel opnieuw moeten bewijzen. Janssen brengt de broodnodige routine en zet de lijnen uit op het veld, maar Janssen vertrekt aan het einde van het seizoen en de Boer zal toch bovenmatig willen investeren in een voetballer die niets meer op zal leveren.
Ik gok zelf op een seizoensstart met Eriksen op de bank. Chris heeft een lang seizoen achter de rug en zal misschien wel tijd krijgen om weer op krachten te komen en zijn potentiële niveau te herpakken. En in de loop van het seizoen zal Janssen dan, in mijn optiek, het veld gaan ruimen voor Chris. Want uiteindelijk moet Ajax met Eriksen door, en niet met Janssen. En Siem? Siem staat er altijd, overal. Wat een heerlijk luxe probleem.
Eide
Blog: http://foebele.blogspot.nl/
-- dit bericht is voor het laatst aangepast op dinsdag 10 juli 2012 door Boudewijn -- |
|
|
|
|
nora
|
|
|
Goed stuk alleen zou ik nooit de keuze van Frank begrijpen om Eriksen naast het elftal te zetten voor Siem. Siem is de ideale schoonzoon beperkte voetballer en het supertalent Eriksen de nw Laudrup. Waarom is er nog nooit een club gekomen voor Siem ? dat zegt genoeg toch maar ik ben wel een fan van Siem als Ajacied maar je moet wel naar de voetbal kwaliteiten kijken,dan is de keus niet moelijk dus nogmaals ik zou de keus voor Siem t/o Eriksen nooit begrijpen. |
|
|
|
|
Brandje
|
|
|
quote:Op dinsdag 10 juli 2012 - 09:43 schreef nora het volgende:Goed stuk alleen zou ik nooit de keuze van Frank begrijpen om Eriksen naast het elftal te zetten voor Siem. Siem is de ideale schoonzoon beperkte voetballer en het supertalent Eriksen de nw Laudrup. Waarom is er nog nooit een club gekomen voor Siem ? dat zegt genoeg toch maar ik ben wel een fan van Siem als Ajacied maar je moet wel naar de voetbal kwaliteiten kijken,dan is de keus niet moelijk dus nogmaals ik zou de keus voor Siem t/o Eriksen nooit begrijpen. Sterker nog! De jong wordt aanvoerder dus die speelt altijd! Theo zal het kind van de rekeninh worden |
|
|
|
|
AFCA MARCO
|
|
|
quote:Op dinsdag 10 juli 2012 - 09:48 schreef Brandje het volgende:[..] Sterker nog! De jong wordt aanvoerder dus die speelt altijd! Theo zal het kind van de rekeninh worden En terecht. Altijd overgewicht en vrijwel nooit tot het gaatje gaan. Dan zie ik liever Eriksen of Schone |
|
|
|
|
nora
|
|
|
Eriksen gaat volgens mij ook nooit tot het gaatje maar voetbalt op zijn talent/klasse en voetballers als Siem en Enoh en Anita moeten voetballen tot het gaatje want dat is hun talent. |
|
|
|
|
Brandje
|
|
|
quote:Op dinsdag 10 juli 2012 - 09:50 schreef AFCA MARCO het volgende:[..] En terecht. Altijd overgewicht en vrijwel nooit tot het gaatje gaan. Dan zie ik liever Eriksen of Schone Niks terecht want dan heb je zeker de 2e seizoenshelft gemist?? Trouwens Eriksen ondanks een zeer matig seizoen is voor mij ook een zekerheidje maar ik zie niet wat de Jong ten eerste als aanvoerder toevoegt en ten tweede hebben we vorig jaar gezien dat hij als middenvelder naast Eriksen totaal niet uit de verf komt!! |
|
|
|
|
nora
|
|
|
quote:Op dinsdag 10 juli 2012 - 10:01 schreef Brandje het volgende:[..] Niks terecht want dan heb je zeker de 2e seizoenshelft gemist?? Trouwens Eriksen ondanks een zeer matig seizoen is voor mij ook een zekerheidje maar ik zie niet wat de Jong ten eerste als aanvoerder toevoegt en ten tweede hebben we vorig jaar gezien dat hij als middenvelder naast Eriksen totaal niet uit de verf komt!! + 1 wat ik steeds aanhaal Siem komt gewoon te kort.
-- dit bericht is voor het laatst aangepast op dinsdag 10 juli 2012 door nora -- |
|
|
|
|
Eide
|
|
|
Ah, de column staat er dan toch weer.
Deze column is initieel op een ander forum verschenen en via wat omwegen hier nu ook geplaatst. Die discussie wil ik verder niet aanzwengelen. Ik zit er aan te denken om een blog te starten en daar mijn columns te gaan plaatsen.
Over het stuk zelf: De grap is dat ik zelf niet eens weet of ik wel blij ben met de conclusie die ik trek. Ik heb vooraf de plussen en minnen van de spelers benoemd, dat is uiteindelijk het lichaam van de tekst geworden. Op basis daarvan heb ik de conclusie geschreven. Maar dat wil niet eens zeggen dat het mijn favoriete oplossing is (die heb ik denk ik niet), maar op basis van de plussen en minnen en de analyse die ik er op los heb gelaten kom ik op deze oplossing ;)
Het is dus het resultaat van zo objectief mogelijk kijken naar de situatie en op basis van een statistisch model dan een conclusie trekken. Ze ziet dan meteen dat anderen hier eigen ideeën bij hebben en die loslaten. Daar is het mij ook om te doen, het moet iets los maken bij mensen waardoor ze gaan nadenken over voetbal. :) |
|
|
|
|
AFCA MARCO
|
|
|
quote:Op dinsdag 10 juli 2012 - 10:01 schreef Brandje het volgende:[..] Niks terecht want dan heb je zeker de 2e seizoenshelft gemist?? Trouwens Eriksen ondanks een zeer matig seizoen is voor mij ook een zekerheidje maar ik zie niet wat de Jong ten eerste als aanvoerder toevoegt en ten tweede hebben we vorig jaar gezien dat hij als middenvelder naast Eriksen totaal niet uit de verf komt!! Ik heb het hele seizoen alle wedstrijden van minuut 1 tot minuut 90 gezien. Daarbij zal Janssen niks meer opleveren na komend seizoen en kun je Eriksen niet op de bank zetten ( indien fit ). de Jong is een prima teamspeler en is bereidt vele meters extra te maken die Janssen gewoon niet kan maken. Janssen is een prima stand-in in mijn ogen voor komend seizoen. Niet meer dan dat. |
|
|
|
|
Eide
|
|
|
Boudewijn heeft het adres a toegevoegd, maar vanaf nu zal ik mijn stukjes met name vanaf Foebele.blogspot.nl publiceren :)
-- dit bericht is voor het laatst aangepast op dinsdag 10 juli 2012 door Eide -- |
|
|
|
|
Brandje
|
|
|
quote:Op dinsdag 10 juli 2012 - 12:56 schreef AFCA MARCO het volgende:[..] Ik heb het hele seizoen alle wedstrijden van minuut 1 tot minuut 90 gezien. Daarbij zal Janssen niks meer opleveren na komend seizoen en kun je Eriksen niet op de bank zetten ( indien fit ). de Jong is een prima teamspeler en is bereidt vele meters extra te maken die Janssen gewoon niet kan maken. Janssen is een prima stand-in in mijn ogen voor komend seizoen. Niet meer dan dat. Waarom zou je een middenveld veranderen waarmee je tot nu toe 14 wedsttijden op rij hebt gewonnen?? |
|
|
|
|
AFCA MARCO
|
|
|
quote:Op dinsdag 10 juli 2012 - 18:09 schreef Brandje het volgende:[..] Waarom zou je een middenveld veranderen waarmee je tot nu toe 14 wedsttijden op rij hebt gewonnen?? Ik vind het niet slecht als Janssen zou spelen alleen zie ik Siem de Jong liever op die positie. |
|
|
|
|
sebas79
|
|
|
quote:Op dinsdag 10 juli 2012 - 18:09 schreef Brandje het volgende:[..] Waarom zou je een middenveld veranderen waarmee je tot nu toe 14 wedsttijden op rij hebt gewonnen?? Idd , dus De Jong op de bank |
|
|
|
|
Mastercoen
|
|
|
Prima column alleen vind ik Eriksen beetje overschat,mist voor de echte top teveel body. Overigens weten we bijna 100% zeker dat ie eind van het seizoen vertrekt naar het buitenland terwijl Theo nog een optie heeft voor 1 of 2 jaar extra. Tsja wat is dan wijsheid met theo of Eriksen spelen. Begrijp dat Siem een streepje voor heeft bij de trainer. |
|
|
|
|
Brandje
|
|
|
quote:Op dinsdag 10 juli 2012 - 18:14 schreef AFCA MARCO het volgende:[..] Ik vind het niet slecht als Janssen zou spelen alleen zie ik Siem de Jong liever op die positie. Voor de winterstop had zo''n beetje iedereen kritiek op de Jong naast Eriksen en dat was ook terecht. Hij komt daar gewoon niet uit de verf. In de spits is het redelijk maar als echte middenvelder komt hij echt te kort. Maar zoals ik al zei. Hij wordt aanvoerder dus hij speelt en Janssen zal naar de bank gaan. Helaas!! |
|
|
|
|
nora
|
|
|
ja ik denk het ook begrijp er geen hout van |
|
|
|
|
NatjosFC
|
|
|
quote:Op dinsdag 10 juli 2012 - 09:43 schreef nora het volgende:Goed stuk alleen zou ik nooit de keuze van Frank begrijpen om Eriksen naast het elftal te zetten voor Siem. Siem is de ideale schoonzoon beperkte voetballer en het supertalent Eriksen de nw Laudrup. Waarom is er nog nooit een club gekomen voor Siem ? dat zegt genoeg toch maar ik ben wel een fan van Siem als Ajacied maar je moet wel naar de voetbal kwaliteiten kijken,dan is de keus niet moelijk dus nogmaals ik zou de keus voor Siem t/o Eriksen nooit begrijpen. dus jij zet Siem op de bank om dat er nog nooit een club voor hem is gekomen?
volgens mij is de al 2 jaar regerend kampioen: Borrusia Dortmund toch echter achter hem aangeweest. |
|
|
|
|
Rogier
|
|
|
LUXE ? Spelers als De Jong vind ik geen luxe. Dat is ver beneden Ajax niveau, maar helaas is de jeugdopleiding (nog) niet beter. |
|
|
|
|
NatjosFC
|
|
|
quote:Op dinsdag 10 juli 2012 - 19:38 schreef Rogier het volgende:LUXE ? Spelers als De Jong vind ik geen luxe. Dat is ver beneden Ajax niveau, maar helaas is de jeugdopleiding (nog) niet beter. zegt ie over de man die de afgelopen 2 seizoenen steeds een van de beste was bij Ajax... |
|
|
|
|
Eide
|
|
|
quote:Op dinsdag 10 juli 2012 - 21:29 schreef NatjosFC het volgende:[..] zegt ie over de man die de afgelopen 2 seizoenen steeds een van de beste was bij Ajax... Om over zijn veelzijdigheid en vermogen on uit te blinken in wedstrijden waar dat moet nog maar te zwijgen. Siem is veel beter dan velen denken. Het is trouwens net tijdreizen, dit werd ook over Emanuelson en Vermaelen geroepen bijvoorbeeld. |
|
|
|
|
NatjosFC
|
|
|
quote:Op dinsdag 10 juli 2012 - 21:44 schreef Eide het volgende:[..] Om over zijn veelzijdigheid en vermogen on uit te blinken in wedstrijden waar dat moet nog maar te zwijgen. Siem is veel beter dan velen denken. Het is trouwens net tijdreizen, dit werd ook over Emanuelson en Vermaelen geroepen bijvoorbeeld. hoe bedoel je? ik vind Siem een erg goede voetballer, zie hem liever dan Janssen eigenlijk. |
|
|
|
|
nora
|
|
|
quote:Op dinsdag 10 juli 2012 - 18:52 schreef NatjosFC het volgende:[..] dus jij zet Siem op de bank om dat er nog nooit een club voor hem is gekomen? volgens mij is de al 2 jaar regerend kampioen: Borrusia Dortmund toch echter achter hem aangeweest. Nou dan weet je meer als ik ik heb nog nooit een serieus bod gezien van een club. |
|
|
|
|
nora
|
|
|
quote:Op dinsdag 10 juli 2012 - 21:29 schreef NatjosFC het volgende:[..] zegt ie over de man die de afgelopen 2 seizoenen steeds een van de beste was bij Ajax... Man kijk nou even alles terug en zie wat hij brengt !!! werklust en niks meer. |
|
|
|
|
nora
|
|
|
quote:Op dinsdag 10 juli 2012 - 21:44 schreef Eide het volgende:[..] Om over zijn veelzijdigheid en vermogen on uit te blinken in wedstrijden waar dat moet nog maar te zwijgen. Siem is veel beter dan velen denken. Het is trouwens net tijdreizen, dit werd ook over Emanuelson en Vermaelen geroepen bijvoorbeeld. Beste Eide je schrijft goede stukjes maar als je gaat roepen dat Siem een uitblinker is dan twijfel ik toch echt of jij die stukjes wel zelf hebt geschreven. |
|
|
|
|
Eide
|
|
|
quote:Op dinsdag 10 juli 2012 - 22:55 schreef nora het volgende:[..] Beste Eide je schrijft goede stukjes maar als je gaat roepen dat Siem een uitblinker is dan twijfel ik toch echt of jij die stukjes wel zelf hebt geschreven. Je twijfelt maar raak, ben wel benieuwd waar jij nu weer het woord uitblinker hebt gevonden of dat je me nu iets in de mond legt.
-- dit bericht is voor het laatst aangepast op dinsdag 10 juli 2012 door Eide -- |
|
|
|
|
NatjosFC
|
|
|
quote:Op dinsdag 10 juli 2012 - 22:53 schreef nora het volgende:[..] Man kijk nou even alles terug en zie wat hij brengt !!! werklust en niks meer. hij speelde erg goed altijd, dat jij Janssen verkiest boven een speler uit eigen jeugd die al jaren mee doet bij Ajax, vaak 1 van de betere is. en ook nog veel goals scoort. daarbij gaan we Janssen volgend jaar niet meer terug zien en zullen we met de Jong en Eriksen verder gaan.
we gaan sowieso beginnen met Janssen Anita de Jong, maar aangezien de Jong zeer waarschinlijk aanvoerder is gaat Janssen er af. |
|
|
|