BETA
Home  |  Inloggen  |  Registreer  |  Zoeken
Index / Sport / Voetbal / Ajax / topic: 'Financieel kerkhof bij Ajax'

Plaats een nieuw antwoord  
Headliner: Ajax Nieuws
 Headliner  Headliner - maandag 13 augustus 2012 - 08:37
Dit topic is geplaatst via het volgende nieuwsbericht:

'Financieel kerkhof bij Ajax' (De Telegraaf)

Boudewijn
 Boudewijn - maandag 13 augustus 2012 - 21:11   quote  deeplink  
quote:
Op maandag 13 augustus 2012 - 21:09 schreef Eide het volgende:
En og het bij van Gaal niet naar buiten was gekomen weet ik niet. misschien, maar de Telegraaf heeft al sinds jaar en dag informanten bij Ajax.
Waarbij ik zo'n klein vermoeden heb dat die allemaal uit het kamp Cruijff komen... Stel dat van Gaal AD was geworden was de kans groot geweest dat die op den duur een andere positie hadden gekregen want er zullen vast vermoedens zijn wie het is/zijn die lekken naar de Telegraaf.
Eide
 Eide - maandag 13 augustus 2012 - 21:26   quote  deeplink  
quote:
Op maandag 13 augustus 2012 - 21:11 schreef Boudewijn het volgende:

[..]

Waarbij ik zo'n klein vermoeden heb dat die allemaal uit het kamp Cruijff komen... Stel dat van Gaal AD was geworden was de kans groot geweest dat die op den duur een andere positie hadden gekregen want er zullen vast vermoedens zijn wie het is/zijn die lekken naar de Telegraaf.
Ook al voor de tijd van Cruijff zaten die informanten er.
Robinho
 Robinho - maandag 13 augustus 2012 - 21:27   quote  deeplink  
quote:
Op maandag 13 augustus 2012 - 20:41 schreef Hummel10 het volgende:

[..]

Snap wat je bedoel alleen noem er een paar waar je het van te voren echt in zag zitten.
Op Mickey en Theo na dan...
Ik zag het vaak wel in een aankoop zitten. Maar dat is meestal weer gebaseerd op HOOP en ik ga ervan uit dat de scouting zn werk goed doet. Inmiddels blijkt gewoon dat wij, als gewone supporters, meestal betere ideeen hebben als het om aankopen gaat
Eide
 Eide - maandag 13 augustus 2012 - 21:50   quote  deeplink  
quote:
Op maandag 13 augustus 2012 - 21:27 schreef Robinho het volgende:

[..]

Ik zag het vaak wel in een aankoop zitten. Maar dat is meestal weer gebaseerd op HOOP en ik ga ervan uit dat de scouting zn werk goed doet. Inmiddels blijkt gewoon dat wij, als gewone supporters, meestal betere ideeen hebben als het om aankopen gaat
Alleen wij hebben geen weet van de mogelijkheden. Ik zou Meesi bijvoorbeeld een perfecte aankoop voor Ajax vinden... Ik overdrijf natuurlijk maar supporters roepen constant om die of die speler, en ja, tuurlijk zullen er daar echt bij zitten die slagen. Maar dat wil niet zeggen dat Ajax dan in staat is zo'n vent te halen, om wat voor reden dan ook.

Daarnaast zie je dus dat Ajax z'n beste periodes beleeft als het de aankoopdrift weet te beperken en effectief omspringt met de middelen die het heeft.

Zie de onderstaande voorbeelden:
http://nl.wikipedia.org/wiki/AFC_Ajax#Glansloze_periode_.281961-1965.29
Dramatische tijd, maar daarna het volgende:
[urlhttp://nl.wikipedia.org/wiki/AFC_Ajax#Platina_tijd_.281965-1973.29[/url]
Ajax won 3 maal op rij de Europacup I, 1 maal de Wereldbeker en 6 maal het landskampioenschap onder leiding van Johan Cruijff, Piet Keizer, Sjaak Swart en Ruud Krol. Allemaal eigen kweek.

Later weer:
http://nl.wikipedia.org/wiki/AFC_Ajax#Problemen_.281987-1991.29
om vervolgens met Dennis Bergkamp, Edgar Davids, ,Clarence Seedorf en Patrick Kluivert drie kampioenschappen op rij (te halen, UEFA Cup-toernooi en de UEFA Champions League te winnen en als kers op de taart de Wereldbeker. Ook met voornamelijk eigen kweek.

Het punt is dat Ajax NOOIT kapitaal krachtig genoeg is geweest om een elftal te kopen. Toen niet, nu niet. Ajax heeft het altijd moeten hebben van exceptionele eigen jeugd en dat aanvullen met de juiste aankoop op de juiste plek.

Velibor Vasović was dat in het grote Ajax van de jaren 70, Litmanen was dat (voor een prikkie trouwens) in de jaren 90, Suarez was dat later. Maar dat soort aankopen moeten de selectie complementeren en aanvullen daar waar de eigen jeugd niet voorziet. En we moeten dus NIET de Narsingh's, Tadic'en en meer van die zonder meer goede spelers kopen, want die brengen niets dat Ajax nog niet heeft. Je moet kopen op basis van specifieke capaciteiten. Want kwaliteit loopt er voldoende, ook al komt het er niet altijd uit. Maar dat komt als de ploeg goed staat.

En dus moet Ajax gaan voor wat het NIET heeft, niet waar wij vinden dat het beter kan. Zeker nu de financiële middelen zeer beperkt dreigen te zijn.
Hummel10
 Hummel10 - maandag 13 augustus 2012 - 22:09   quote  deeplink  
quote:
Op maandag 13 augustus 2012 - 21:27 schreef Robinho het volgende:

[..]

laatste jaren was ik alleen echt blij met mickey theo suarez en huntelaar. Nu zou ik dat met aissaidi ook zijn. In het verleden Elia,berg,matavs en zo waren er nog wel een paar die niet kwamen die ik graag had gezien. Nee geweldige scouts komen met kennedy,urzaiz,luque enz enz
3ster
 3ster - maandag 13 augustus 2012 - 22:09   quote  deeplink  
en zo is het
Vincent1970
 Vincent1970 - maandag 13 augustus 2012 - 22:26   quote  deeplink  
Niet om te zuigen, maar Ajax was tot voor kort toch de meest gezonde club van Nederland?
Vincent1970
 Vincent1970 - maandag 13 augustus 2012 - 22:27   quote  deeplink  
Financieel gezien bedoel ik dan hè ...
Robinho
 Robinho - maandag 13 augustus 2012 - 23:11   quote  deeplink  
Nog steeds Vincent. daar ligt het probleem ook niet.Het eigen vermogen is nog steeds groot. Het probleem is dat er meer wordt uitgegeven dan er binnenkomt. Transfers en CL dekken dit tekort. maar als je een jaartje geen CL speelt of geen fatsoenlijke speler verkoopt ben je meteen vies de lul. Zie psv.
Boudewijn
 Boudewijn - maandag 13 augustus 2012 - 23:22   quote  deeplink  
quote:
Op maandag 13 augustus 2012 - 21:50 schreef Eide het volgende:

-knip-

1961-1965
Dramatische tijd, maar daarna het volgende:
1965-1973
Ajax won 3 maal op rij de Europacup I, 1 maal de Wereldbeker en 6 maal het landskampioenschap onder leiding van Johan Cruijff, Piet Keizer, Sjaak Swart en Ruud Krol. Allemaal eigen kweek.

1987-1991
om vervolgens met Dennis Bergkamp, Edgar Davids, ,Clarence Seedorf en Patrick Kluivert drie kampioenschappen op rij (te halen, UEFA Cup-toernooi en de UEFA Champions League te winnen en als kers op de taart de Wereldbeker. Ook met voornamelijk eigen kweek.

Het punt is dat Ajax NOOIT kapitaal krachtig genoeg is geweest om een elftal te kopen. Toen niet, nu niet. Ajax heeft het altijd moeten hebben van exceptionele eigen jeugd en dat aanvullen met de juiste aankoop op de juiste plek.
Er is alleen een groot verschil, namelijk dat toendertijd spelers (zeker uit Nederland) het stuk voor stuk een enorme eer vonden om voor Ajax te mogen voetballen.
Nu gaan ze net zo lief naar PSV/Twente/AZ/Feyenoord of het buitenland als de omstandigheden of het salaris daar beter is.

Het grootste manko (of misschien wel enige manko) aan de visie van Cruijff is wat mij betreft dat Cruijff er nog steeds vanuit gaat dat jeugdspelers op zeker vanuit het jeugdelftal in het eerste van Ajax willen spelen. Ik denk dat dat allang niet meer het geval is en dat andere buitenlandse clubs de echte talenten vooraf al hebben weggekocht of weggelokt.
En als dat zo is, dan werkt de gehele visie van Cruijff niet meer om echt op topniveau te kunnen blijven presteren.
Subaru
 Subaru - dinsdag 14 augustus 2012 - 00:14   quote  deeplink  
olgens Voetbal International klopt er niks van het verhaal over de slechte financiële staat van Ajax dat maandagochtend in de Telegraaf stond. Johan Derksen, hoofdredacteur van VI, meldde maandagavond dat het artikel uit de Telegraaf 'complete onzin' bevatte en oude allang bekende informatie is.
AjaxFanzone.NL
'Dat artikel slaat nergens op', stelde Derksen onomwonden. 'Dat is complete onzin. Het zijn ouwe koeien. Bij de Telegraaf hebben ze nog weleens de neiging om na te schoppen richting Rik van den Boog en Uri Coronel. Er is onder hun bewind inderdaad veel te veel geld uitgegeven bij Ajax, maar Ajax staat niet aan de rand van de afgrond of zo.'

Volgens Derksen ligt er een ander aspect ten grondslag aan de zuinigheid van Ajax op de transfermarkt deze zomer. 'Ajax is een nieuwe richting in geslagen en houdt zich daar tot nu toe goed aan. Net als bij feyenoord heeft men gewoon voor de eigen jeugd gekozen', aldus Derksen.
johan14
 johan14 - dinsdag 14 augustus 2012 - 00:25   quote  deeplink  
Ajax heeft de afgelopen tijd heel wat interessante jonge spelers binnen gehaald vanuit de Deense Zweedse en Belgische competitie alsmede laatst van PSG , deze zijn allen heel goedkoop , gratis of zoals Fisher voor een wat steveriger prijs naar amsterdam gehaald , maar altijd nog een koopje , denk ook aan Boillesen en Eriksen spelers die bewust voor de weg van geleidelijkheid hebben gekozen ipv een grote club in de grote competities waar je rugnummer 111 krijgt en nooit een kans voorbeelden genoeg zijn er te noemen waar we nooit meer van horen.
Ik weet niet wat je tegen de visie van Cruijff hebt ,maar ik heb hem nog nooit op onwaarheden betrapt.
Hummel10
 Hummel10 - dinsdag 14 augustus 2012 - 07:07   quote  deeplink  
quote:
Op maandag 13 augustus 2012 - 22:09 schreef 3ster het volgende:
en zo is het
kan er nog wel een paar op noemen die geweldig gescout zijn. Ik kon ze niet eens oleguer,kuffour,charisteas,atouba,cvitanich, enz enz nee ik begrijp dondersgoed dat we dit niet meer willen. Of goedkope jonge talenten of kwaliteit kopen. Wat daar tussen zit lekker weg laten blijven aissaidi moet daarom ook gewoon komen hij is en goed en relatief goedkoop.
Hummel10
 Hummel10 - dinsdag 14 augustus 2012 - 07:12   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 14 augustus 2012 - 00:14 schreef Subaru het volgende:
olgens Voetbal International klopt er niks van het verhaal over de slechte financiële staat van Ajax dat maandagochtend in de Telegraaf stond. Johan Derksen, hoofdredacteur van VI, meldde maandagavond dat het artikel uit de Telegraaf 'complete onzin' bevatte en oude allang bekende informatie is.
AjaxFanzone.NL
'Dat artikel slaat nergens op', stelde Derksen onomwonden. 'Dat is complete onzin. Het zijn ouwe koeien. Bij de Telegraaf hebben ze nog weleens de neiging om na te schoppen richting Rik van den Boog en Uri Coronel. Er is onder hun bewind inderdaad veel te veel geld uitgegeven bij Ajax, maar Ajax staat niet aan de rand van de afgrond of zo.'

Volgens Derksen ligt er een ander aspect ten grondslag aan de zuinigheid van Ajax op de transfermarkt deze zomer. 'Ajax is een nieuwe richting in geslagen en houdt zich daar tot nu toe goed aan. Net als bij feyenoord heeft men gewoon voor de eigen jeugd gekozen', aldus Derksen.
inderdaad denk ook dat het allemaal wel meevalt. Ok je kan niet gewoon kopen wat je wil en er zullen nog wat gaten gedicht moeten worden. Denk dat we er beter voor staan dan psv. Die kunnen ook gewoon kopen. Alleen als die dit jaar geen kampioen worden hebben ze echt een probleem
Mokum1
 Mokum1 - dinsdag 14 augustus 2012 - 09:20   quote  deeplink  
quote:
Op maandag 13 augustus 2012 - 13:39 schreef AFCA MARCO het volgende:
De zwarte piet toespelen? De waarheid mag gezegt worden mag ik hopen!
Is klote werk hoor , de rotzooi van anderen opruimen!
Welkom terug Marco!
Ajx
 Ajx - woensdag 15 augustus 2012 - 14:59   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 14 augustus 2012 - 07:12 schreef Hummel10 het volgende:

[..]

inderdaad denk ook dat het allemaal wel meevalt. Ok je kan niet gewoon kopen wat je wil en er zullen nog wat gaten gedicht moeten worden. Denk dat we er beter voor staan dan psv. Die kunnen ook gewoon kopen. Alleen als die dit jaar geen kampioen worden hebben ze echt een probleem
Als Derksen het zegt, geloof ik het wel, hij heeft wat Ajax betreft meestal goed ingevoerde bronnen, dus het zal wel waar zijn. Daarnaast geloof ik het ook niet, omdat we toch al weer een jaartje zeker goed beleid voeren, weinig uitgaven aan spelers en natuurlijk CL inkomsten hebben. Storm in glas water dus! Kuttelegraaf ook af en toe...
Hummel10
 Hummel10 - woensdag 15 augustus 2012 - 18:22   quote  deeplink  
quote:
Op woensdag 15 augustus 2012 - 14:59 schreef Ajx het volgende:

[..]

Als Derksen het zegt, geloof ik het wel, hij heeft wat Ajax betreft meestal goed ingevoerde bronnen, dus het zal wel waar zijn. Daarnaast geloof ik het ook niet, omdat we toch al weer een jaartje zeker goed beleid voeren, weinig uitgaven aan spelers en natuurlijk CL inkomsten hebben. Storm in glas water dus! Kuttelegraaf ook af en toe...
Inderdaad ok we hebben 7 magere jaren gehad en met een goede structuur en beleid komen
er nu 7 mooie jaren aan.. Zelf opleiden en jonge toptalenten aantrekken die je nog kan kneden
voor niet al teveel geld klinkt goed. Er komen nog wel wat versterkingen alleen willen ze niet de hoofdprijs betalen. Het komt vast goed alleen mijn mening en van vele andere is dat als je een paar toppers kwijtraak je jezelf toch moet versterken met "dure" spelers van bijna hetzelfde niveau...
johan14
 johan14 - woensdag 15 augustus 2012 - 18:51   quote  deeplink  
quote:
Op woensdag 15 augustus 2012 - 18:22 schreef Hummel10 het volgende:

[..]

Inderdaad ok we hebben 7 magere jaren gehad en met een goede structuur en beleid komen
er nu 7 mooie jaren aan.. Zelf opleiden en jonge toptalenten aantrekken die je nog kan kneden
voor niet al teveel geld klinkt goed. Er komen nog wel wat versterkingen alleen willen ze niet de hoofdprijs betalen. Het komt vast goed alleen mijn mening en van vele andere is dat als je een paar toppers kwijtraak je jezelf toch moet versterken met "dure" spelers van bijna hetzelfde niveau...
Dat heeft geen zin want spelers van hetzelfde kaliber kosten meer als je ze moet kopen , de meeste hebben nog een langlopend contract of je haalt ze uit een duurdere competitie en dan kan je de salarissen niet eens betalen.
Dus vergeet dat maar , gewoon bouwen met de talenten en spelers die je hebt en mazzeltjes zoals Sana.
johan14
 johan14 - donderdag 16 augustus 2012 - 12:34   quote  deeplink  
quote:
Op maandag 13 augustus 2012 - 20:58 schreef Boudewijn het volgende:

[..]

Ik ben ervan overtuigd dat Louis van Gaal en zijn staf dit niet naar buiten had gebracht: 1) het was allang bekend dus oud nieuws, 2) dit zou hij intern oplossen zonder poeha.
Dit nieuws is gewoon indekken voor een mogelijk aankomend slecht seizoen omdat iedereen weg wil (en niet weg MOET zoals ze suggereren) en ze niemand uit de jeugd hebben die goed genoeg is om dit seizoen de kar te kunnen trekken.
Van Gaal zou mogelijk dezelfde mening hebben gehad, maar hij had het heel anders naar buiten gebracht met veel meer klasse.
Ik denk dat je nu wel een beetje doorslaat met dat iedereen weg wil man geloof toch een keertje niet al die berichten die je leest eerst zat ajax achter moisander aan en nu staat er weer dat ze geen contact over moisander hebben gehad , dan staat er weer Anita gekeurd en later staat er weer dat Anita eerst een gesprek met de trainer wil lijkt mij niet logisch , dan ga je toch eerst het gesprek aan , en als er toch spelers weg willen prima laat maar gaan dan ga je in ieder geval met gemotifeerde spelers verder en als je dan geen kampioen daarmee kan worden jammer dan volgend jaar beter.
Er is namelijk in de hele wereld geen 1 team te vinden die ieder jaar kampioen word dus ook Ajax niet.
Boudewijn
 Boudewijn - donderdag 16 augustus 2012 - 13:18   quote  deeplink  
quote:
De Autoriteit Financiële Markten (AFM), toezichthouder van de financiële sector, heeft deze week navraag gedaan naar mogelijke financiële wantoestanden bij Ajax. Dat heeft de Amsterdamse club bevestigd aan Het Parool. In een persbericht stelt de club vandaag tegelijkertijd dat er geen sprake is van 'financiële chaos'.

Aanleiding van de navraag door de AFM was een bericht in De Telegraaf van maandag. Daarin stelt een bron dat er 'geen lijk, maar een heel kerkhof' uit de kast valt bij Ajax door 'jarenlang financieel wanbeleid'.

Ajax heeft de actie van de AFFM aan Het Parool bevestigd, maar benadrukt dat de berichtgeving in De Telegraaf onjuist is.

Naar aanleiding van de vragen van Het Parool deed de Amsterdamse club vandaag een persbericht uit: 'De directie en raad van commissarissen van Ajax NV zien zich genoodzaakt te reageren op de berichtgeving over een 'financiële chaos'. Deze informatie is onjuist. Voor de supporters en de aandeelhouders is er geen reden zich zorgen te maken over de financiële situatie.'
Zijn ze lekker snel mee naar buiten gekomen!
Of moesten ze toch wachten totdat de transfer van Anita definitief was?

Die extra spelers kunnen nu dus wel komen?!
RJ
 RJ - donderdag 16 augustus 2012 - 13:26   quote  deeplink  
Heren,

Het is heel simpel, Ajax is beursgenoteerd en moet daarom openheid van zaken geven. Hieruit blijkt geen financieel kerkhof. Daarnaast zitten we in categorie 3 van de KNVB, die jaarlijks nog een eigen onderzoek doen, dat betekent dat we een gezonde financiele huishouding hebben. Persoonlijk denk ik dat Ajax een Cashflow probleem heeft. Ontvangensten uit de transfer van Vertongen worden in 3 delen betaald. CL inkomsten ontvang je ook pas in de toekomst. Daarnaast reserveerd Ajax waarschijnlijk geld voor het betalen van beveiliging, wanneer het Kunduz akkoord wordt doorgezet. Gelukkig ontvangen we het geld van Anita wel meteen, waardoor we direct iets te besteden hebben. Voor de duidelijkheid, de besparing op de salariskosten, toekomstige transfergelden en CL inkomsten zorgt voor een uitstekende financiele positie in de toekomst waarop we verder kunnen borduren alleen niet direct op dit moment.

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op donderdag 16 augustus 2012 door RJ --
Mokum1
 Mokum1 - donderdag 16 augustus 2012 - 13:26   quote  deeplink  
quote:
Op donderdag 16 augustus 2012 - 13:18 schreef Boudewijn het volgende:

[..]

Zijn ze lekker snel mee naar buiten gekomen!
Of moesten ze toch wachten totdat de transfer van Anita definitief was?

Die extra spelers kunnen nu dus wel komen?!
Waarom zouden ze snel moeten reageren op een bericht uit de Telegraaf?
Toch 9 van de 10 flauwekul.
Boudewijn
 Boudewijn - donderdag 16 augustus 2012 - 13:35   quote  deeplink  
quote:
Op donderdag 16 augustus 2012 - 13:26 schreef Mokum1 het volgende:

[..]

Waarom zouden ze snel moeten reageren op een bericht uit de Telegraaf?
Toch 9 van de 10 flauwekul.
Ik hoorde ze niet klagen toen Cruijff de boel wilde overnemen...
Mokum1
 Mokum1 - donderdag 16 augustus 2012 - 13:44   quote  deeplink  
quote:
Op donderdag 16 augustus 2012 - 13:35 schreef Boudewijn het volgende:

[..]

GAAAAPPP
hjf
 hjf - donderdag 16 augustus 2012 - 14:22   quote  deeplink  
De Telegraaf heeft verkeerde conclusies getrokken uit de informatie die zij hebben en wij met z'n allen kunnen verkrijgen. Uit de jaarrekening 2010/2011 de volgende cijfers:
Er waren 60 contractspelers (inclusief jeugdcontracten) en dat is wel wat veel als je bedenkt, dat je door blessures en schorsingen er gemiddeld 25 nodig hebt;
De inkomsten uit de CL waren € 24,1 mln;
Het resultaat na belastingen € 5,5 mln. Dan zie je al een gat ontstaan met de inkomsten uit de CL van € 15,6 mln. Er zal ongetwijfeld extra wedstrijdpremies zijn uitgekeerd uit de CL en onkosten gemaakt, maar dat zijn er geen € 15,6 mln.
Debet op de balans staat onder de post Vergoedingssommen een bedrag van € 30,6 mln. Dit zijn de betaalde transfersommen verminderd met de afschrijvingen naar contractduur van deze aankopen. Deze post gaat als het nieuwe beleid wordt doorgevoerd naar € 0 en verminderd daarom het eigen vermogen in de nabije toekomst.
Verder staat er debet op de balans een post Actieve VPB latentie van € 8,3 mln. Dit houdt in dat de NV Ajax een fiscaal compensabel verlies heeft van circa € 40 mln. Anders gezegd de NV Ajax hoeft geen vennootschapsbelasting af te dragen, indien zij een fiscale winst weten te behalen van circa € 40 mln. Als er verdere fiscale verliezen worden geleden ipv winsten, dan bestaat de kans dat de compensabele verliezen verdampen en dient de latente vordering van € 8,3 mln als verlies genomen en dat betekent weer een lager Eigen Vermogen (EV). Denk hierbij aan de af te schrijven Vergoedingssommen.
Het EV bedraagt per 30 juni 2011 € 44,7 mln. Maar hierin zit een negatieve overige reserve van € 64,8 mln. Dit bedrag bestaat grotendeels uit de in de afgelopen jaren geleden verliezen. Het nieuwe beleid is erop gericht de financiële cijfers in de nabij toekomst sterk te verbeteren.
Ronald 1960
 Ronald 1960 - donderdag 16 augustus 2012 - 14:31   quote  deeplink  
quote:
Op donderdag 16 augustus 2012 - 13:35 schreef Boudewijn het volgende:

[..]

tingelingeling.....
Jesper11
 Jesper11 - donderdag 16 augustus 2012 - 14:50   quote  deeplink  
Ik snap niet dat als de Spurs Vertonghen in termijnen mogen betalen, wij dat ook niet mogen doen als wij iemand kopen. Hoe lang zou het duren voordat we Messi hebben afbetaald bv?
hippy
 hippy - donderdag 16 augustus 2012 - 15:11   quote  deeplink  
Oud nieuws

Plaats een reactie:
 Je naam (of nickname) (verplicht)
 Je e-mail adres (wordt nooit getoond maar moet wel werken!)
 Vul de volgende code hier in: 3168
Ik ga akkoord met de algemene voorwaarden en algemene forum regels.
Headliner: Ajax Nieuws
Plaats een nieuw antwoord  

Index / Sport / Voetbal / Ajax / topic: 'Financieel kerkhof bij Ajax'

0.0053231