BETA
Home  |  Inloggen  |  Registreer  |  Zoeken
Index / Sport / Voetbal / Ajax / topic: Column Cruijff: Rol van de makelaar

Plaats een nieuw antwoord  
Headliner: Ajax Nieuws
 Headliner  Headliner - maandag 27 augustus 2012 - 06:23
Dit topic is geplaatst via het volgende nieuwsbericht:

Cruijff: Rol van de makelaar (De Telegraaf)

Boudewijn
 Boudewijn - maandag 27 augustus 2012 - 06:48   quote  deeplink  
Column Cruijff: Rol van de makelaar

Nog een paar dagen en de transferperiode zit erop. Daarin speelt de zaakwaarnemer, spelersmakelaar of manager een grote rol. Helaas gebeurt dat te vaak op een manier die me niet bevalt. Ook nu weer hebben jonge spelers beslissingen genomen waarmee ze grote risicos nemen. Waarbij je je kunt afvragen welk belang er het meest mee gediend is, die van de speler of zijn manager?

meer via de bovenstaande link...

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op woensdag 27 maart 2013 door Boudewijn --
Mokum1
 Mokum1 - maandag 27 augustus 2012 - 08:45   quote  deeplink  
In een ideale wereld zou het zo moeten werken, alleen is het onrealistisch.

Gisteren bijv. bij Studio voetbal met Rob Jansen. Hij gaf het voorbeeld Drenthe, hij zei denk je nou dat een speler die een contract van 5 jaar kan tekenen wat 15-20mln oplevered ik die speler op andere gedachten kan brengen?

Stel je voor dat je zo'n spler wel naar een tussenstap brengt en blijkt toch niet goed genoeg te zijn, zal altijd in het hoofd blijven spoken.

Ik zeg doen als je zo'n kans krijgt want die kans is al zo minimaal dat je hem moet grijpen. Uiteindelijk heeft Drenthe nog meer kansen gekregen als vd Vaart bij Real.
hippy
 hippy - maandag 27 augustus 2012 - 09:28   quote  deeplink  
Cashen of spelen...thats the question
Boudewijn
 Boudewijn - dinsdag 28 augustus 2012 - 00:18   quote  deeplink  
Ben ik (samen met Mokum1) nou de enige die deze gedachtengang van Cruijff een veel te naieve gedachte vind?
Zijn hele visie voor Ajax is gebaseerd op dat spelers niet voor het geld gaan. Hoe kan een normaaldenkend persoon nou verwachten dat ze dit gaan doen? Dat zal toch nooit gebeuren??
Ronald 1960
 Ronald 1960 - dinsdag 28 augustus 2012 - 00:37   quote  deeplink  
Het grote verschil: Wil je van je hobby je beroep maken en dus ECHT voetballen en er dus ECHT voor GAAN (dan komt het geld vanzelf! of wil je zo snel mogelijk miljonair zijn en maakt het je geen ruk uit dat je bijna elke week op de bank zit!
Of te wel: Je bent een ECHTE liefhebber van het spelletje, of je vindt het wel leuk...
johan14
 johan14 - dinsdag 28 augustus 2012 - 00:44   quote  deeplink  
Dit is niet de gedachtengang van alle spelers zie diverse voorbeelden.
Jan Vertongen , Toby Aldewereld , Eriksen , Boilesen , konden al voor heel veel geld naar de zogenaamde topclubs als bankzitter en einde cariere maar kiezen voor de langere weg van meer bagage om te slagen , als je meteen voor het grote geld gaat ben je geen liefhebber als speler en de toekomst zal niet meer zo zijn dat ploegen abnormale bedragen gaan betalen voor beginnende spelers moet je eens kijken naar ploegen als Manchester United en Bayern Munchen hoe lang die wikken en wegen voor dat ze het besluit nemen om een speler te contracteren en die trend zal zich de komende jaren doorzetten.
hippy
 hippy - dinsdag 28 augustus 2012 - 07:57   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 28 augustus 2012 - 00:18 schreef Boudewijn het volgende:
Ben ik (samen met Mokum1) nou de enige die deze gedachtengang van Cruijff een veel te naieve gedachte vind?
Zijn hele visie voor Ajax is gebaseerd op dat spelers niet voor het geld gaan. Hoe kan een normaaldenkend persoon nou verwachten dat ze dit gaan doen? Dat zal toch nooit gebeuren??
Het gaat erom dat spelers bewust worden over hoe ze hun carriere willen laten verlopen...
Als een club zoveel geld voor je neerlegd zijn er maar weinigen die niet verpieteren op de bank..
Beter een goeie tussenstap met veel speeltijd, dan angstig moeten vechten voor een basisplaats....
Is niet goed voor het nlsvoetbal...
Ligt ook aan hoe serieus de spelers met hun carriere omgaan...
Of beter worden en ontwikkelen als mens/speler of cashen en veel risico nemen met kans op mislukking...
Het gaat om het verbeteren van talenten en het nlsvoetbal...
Althans, zo kijk ik er tegenaan

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op dinsdag 28 augustus 2012 door hippy --
Hummel10
 Hummel10 - dinsdag 28 augustus 2012 - 08:07   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 28 augustus 2012 - 00:37 schreef Ronald 1960 het volgende:
Het grote verschil: Wil je van je hobby je beroep maken en dus ECHT voetballen en er dus ECHT voor GAAN (dan komt het geld vanzelf! of wil je zo snel mogelijk miljonair zijn en maakt het je geen ruk uit dat je bijna elke week op de bank zit!
Of te wel: Je bent een ECHTE liefhebber van het spelletje, of je vindt het wel leuk...
Hoe oud was Drenthe toen hij wegging? 20 jr. en heeft 29 wedstrijden gespeeld voor feyenoord. Krijgt op zo een jonge leeftijd de kans naar Madrid te gaan en 15-20 miljoen te verdienen in 5jr beetje hypocriet om dan te zeggen dat ie geen liefhebber is... We hebben het a over Real b over 20 miljoen! Kom op zeg welke 20 jarige jongen zegt daar nee tegen????
Waarschijnlijk had die jongen nooit zoveel verdient als ie gelijdelijke weg gekozen had.
Daarbij nu hebben er meer clubs interesse wat ja hij speelde ooit voor Real! Dus is zijn keuze wel zo slecht geweest?
Hummel10
 Hummel10 - dinsdag 28 augustus 2012 - 08:13   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 28 augustus 2012 - 07:57 schreef hippy het volgende:

[..]

Het gaat erom dat spelers bewust worden over hoe ze hun carriere willen laten verlopen...
Als een club zoveel geld voor je neerlegd zijn er maar weinigen die niet verpieteren op de bank..
Beter een goeie tussenstap met veel speeltijd, dan angstig moeten vechten voor een basisplaats....
Is niet goed voor het nlsvoetbal...
Ligt ook aan hoe serieus de spelers met hun carriere omgaan...
Of beter worden en ontwikkelen als mens/speler of cashen en veel risico nemen met kans op mislukking...
Het gaat om het verbeteren van talenten en het nlsvoetbal...
Althans, zo kijk ik er tegenaan
Uiteindelijk blijft het gewoon werk hoor en aangezien je als voetballer maar max. 15jr meegaat
is 20 miljoen binnen 5 jr heel erg aantrekkelijk zeker als je maar een middelmatige voetballer ben. Tuurlijk is het zonde voor het nederlands voetbal maar je heb geen garanties dat je goed genoeg wordt/ben en of dat je fit blijf! Ik neem die jongens niks kwalijk en Drenthe al helemaal niet en de trainingen daar kun je je denk ik ook nog wel ontwikkelen hoor!
hippy
 hippy - dinsdag 28 augustus 2012 - 08:22   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 28 augustus 2012 - 08:13 schreef Hummel10 het volgende:

[..]

Uiteindelijk blijft het gewoon werk hoor en aangezien je als voetballer maar max. 15jr meegaat
is 20 miljoen binnen 5 jr heel erg aantrekkelijk zeker als je maar een middelmatige voetballer ben. Tuurlijk is het zonde voor het nederlands voetbal maar je heb geen garanties dat je goed genoeg wordt/ben en of dat je fit blijf! Ik neem die jongens niks kwalijk en Drenthe al helemaal niet en de trainingen daar kun je je denk ik ook nog wel ontwikkelen hoor!
Zit wel een kern van waarheid in, maar je wilt toch ook als voetballer zoveel mogelijk spelen...
En of je nu 500.000 of 2.000.000 verdiendt, daar kan je best op teren dacht ik zo...;))
Jan1970
 Jan1970 - dinsdag 28 augustus 2012 - 08:28   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 28 augustus 2012 - 08:07 schreef Hummel10 het volgende:

[..]

Hoe oud was Drenthe toen hij wegging? 20 jr. en heeft 29 wedstrijden gespeeld voor feyenoord. Krijgt op zo een jonge leeftijd de kans naar Madrid te gaan en 15-20 miljoen te verdienen in 5jr beetje hypocriet om dan te zeggen dat ie geen liefhebber is... We hebben het a over Real b over 20 miljoen! Kom op zeg welke 20 jarige jongen zegt daar nee tegen????
Waarschijnlijk had die jongen nooit zoveel verdient als ie gelijdelijke weg gekozen had.
Daarbij nu hebben er meer clubs interesse wat ja hij speelde ooit voor Real! Dus is zijn keuze wel zo slecht geweest?
Of een keuze goed of slecht is geweest bepaald uiteindelijk de speler zelf (achteraf). Wij als buitenstaander zien de miljoenen en denken dat daarvoor wordt gekozen, in combinatie met de mogelijkheid om voor een europese topclub te spelen.
Anderen verkiezen een plek waar ze lekker kunnen voetballen, internationaal meedoen en weten dat de topclubs blijven kijken. Mogelijk maken ze die stap naar de miljoenen nog.
Weer anderen proberen het een stapje hoger en komen tot de conclusie dat het beter was waar ze vandaan komen. Minder druk, stress of what so ever. (zoals Janssen)

Wat is het aan ons om te veroordelen.
Alleen als we verwachten dat het niet de keuze van de speler zou zijn geweest, maar van een tussenpersooon die er financieel gewin uit haalt door spelers van club naar club te verplaatsen, i.p.v. een speler een plek te laten rijpen.

Juist voel ik me trots als spelers zich willen ontplooien bij Ajax voordat ze mogelijk bij de absolute top in Spanje of Engeland komen, omdat ze dat willen. Ik voel me trots als een jeugdspeler doorbreekt, en later zijn geleerde vaardigehden tentoon spreidt.
Ik voel me trots als weer later deze spelers terugkomen om hun ervaringen en kennis door te geven aan de aankomende talenten waardoor deze verder kunnen uitgroeien.
Goed bezig Ajax!!

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op dinsdag 28 augustus 2012 door Jan1970 --
Hummel10
 Hummel10 - dinsdag 28 augustus 2012 - 08:34   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 28 augustus 2012 - 08:22 schreef hippy het volgende:

[..]

Zit wel een kern van waarheid in, maar je wilt toch ook als voetballer zoveel mogelijk spelen...
En of je nu 500.000 of 2.000.000 verdiendt, daar kan je best op teren dacht ik zo...;))
Voor 2 miljoen per jaar wil ik ook wel 15 jaar bij Real op de bank gaan zitten hoor.
Lekker voetbal kijken elk weekend;) Kan ook naar bak hem beet Newcastle gaan daar een seizoen
spelen en tot de conclusie komen dat ik toch niet goed genoeg ben...
Hummel10
 Hummel10 - dinsdag 28 augustus 2012 - 08:38   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 28 augustus 2012 - 08:28 schreef Jan1970 het volgende:

[..]

Of een keuze goed of slecht is geweest bepaald uiteindelijk de speler zelf (achteraf). Wij als buitenstaander zien de miljoenen en denken dat daarvoor wordt gekozen, in combinatie met de mogelijkheid om voor een europese topclub te spelen.
Anderen verkiezen een plek waar ze lekker kunnen voetballen, internationaal meedoen en weten dat de topclubs blijven kijken. Mogelijk maken ze die stap naar de miljoenen nog.
Weer anderen proberen het een stapje hoger en komen tot de conclusie dat het beter was waar ze vandaan komen. Minder druk, stress of what so ever. (zoals Janssen)

Wat is het aan ons om te veroordelen.
Alleen als we verwachten dat het niet de keuze van de speler zou zijn geweest, maar van een tussenpersooon die er financieel gewin uit haalt door spelers van club naar club te verplaatsen, i.p.v. een speler een plek te laten rijpen.

Juist voel ik me trots als spelers zich willen ontplooien bij Ajax voordat ze mogelijk bij de absolute top in Spanje of Engeland komen, omdat ze dat willen. Ik voel me trots als een jeugdspeler doorbreekt, en later zijn geleerde vaardigehden tentoon spreidt.
Ik voel me trots als weer later deze spelers terugkomen om hun ervaringen en kennis door te geven aan de aankomende talenten waardoor deze verder kunnen uitgroeien.
Goed bezig Ajax!!
Zeg je goed mogelijk maken ze die stap nog wat als je bij (Everton,Necastle) ernstig geblesseerd raakt? a je ben nog niet finacieel onafhankelijk b je heb nooit bij de club van je dromen gespeeld! Tuurlijk is dat mooier en tuurlijk moeten we er trots op zijn.
Dan nog blijft het hypocriet om te zeggen dat geen enkele talent voor vele miljoenen een droomtransfer mag maken omdat ie dan een geldwolf is...
hippy
 hippy - dinsdag 28 augustus 2012 - 08:39   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 28 augustus 2012 - 08:34 schreef Hummel10 het volgende:

[..]

Voor 2 miljoen per jaar wil ik ook wel 15 jaar bij Real op de bank gaan zitten hoor.
Lekker voetbal kijken elk weekend;) Kan ook naar bak hem beet Newcastle gaan daar een seizoen
spelen en tot de conclusie komen dat ik toch niet goed genoeg ben...
Weet ik...is ook een instellingskwestie...dit soort jongens moet je ook weren uit het nls-elftal...
Zijn niet serieus bezig met het verbeteren van zichzelf...
Al is slapend rijk worden altijd leuk...;))
Hummel10
 Hummel10 - dinsdag 28 augustus 2012 - 08:40   quote  deeplink  
Nog een klein voorbeeld wat nou als bv. Aissaidi flopte bij Ajax dan had ie nooit meer bij Liverpool terecht gekomen... Soms moet je zulke kansen gewoon pakken en weet je
inderdaad pas aanhet einde van je contract/carriere of dat je de juiste keuze gemaakt heb..
Hummel10
 Hummel10 - dinsdag 28 augustus 2012 - 08:44   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 28 augustus 2012 - 08:39 schreef hippy het volgende:

[..]

Weet ik...is ook een instellingskwestie...dit soort jongens moet je ook weren uit het nls-elftal...
Zijn niet serieus bezig met het verbeteren van zichzelf...
Al is slapend rijk worden altijd leuk...;))
Drenthe tja als ie de gelijdelijke weg gekozen had waar stond ie nu dan?
Het is ook belangrijk dat Ajax alleen nog maar spelers aantrek die heeeeel graag naar Ajax willen komen.(Sana,Moisander,Schone,Erikssen,Boilissen) Dat plezier zie je straks terug op het veld. En moeten we maar blij zijn dat de "arrogante" jongens Aissaidi en Narsingh niet gekomen zijn. Die willen alleen maar zo snel mogelijk de top bereiken en spelen niet graag voor je club.
johan14
 johan14 - dinsdag 28 augustus 2012 - 08:46   quote  deeplink  
Als het je bedoeling is de top te bereiken ga je niet op jonge leeftijd naar een zogenaamde top(koop)club maar ga je een stapje hoger , anders kies je voor het geld dat kan ook maar de kans is 99,9% groot dat je cariëre voorbij is op je 23e en nooit meer iemand van je hoort dus ben je niet de liefhebber die de top wil bereiken dan ga je alleen voor de $ tekens de liefhebber zou daar verpieteren op de bank of bij de beloftes , de geen met de $ tekens haalt zijn schouder op.
Hummel10
 Hummel10 - dinsdag 28 augustus 2012 - 09:13   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 28 augustus 2012 - 08:46 schreef johan14 het volgende:
Als het je bedoeling is de top te bereiken ga je niet op jonge leeftijd naar een zogenaamde top(koop)club maar ga je een stapje hoger , anders kies je voor het geld dat kan ook maar de kans is 99,9% groot dat je cariëre voorbij is op je 23e en nooit meer iemand van je hoort dus ben je niet de liefhebber die de top wil bereiken dan ga je alleen voor de $ tekens de liefhebber zou daar verpieteren op de bank of bij de beloftes , de geen met de $ tekens haalt zijn schouder op.
Makkelijk lullen 20 miljoen hebben we het over op zijn 25e!
hippy
 hippy - dinsdag 28 augustus 2012 - 09:25   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 28 augustus 2012 - 08:40 schreef Hummel10 het volgende:
Nog een klein voorbeeld wat nou als bv. Aissaidi flopte bij Ajax dan had ie nooit meer bij Liverpool terecht gekomen... Soms moet je zulke kansen gewoon pakken en weet je
inderdaad pas aanhet einde van je contract/carriere of dat je de juiste keuze gemaakt heb..
Hardlopers zijn doodlopers...over het algemeen dan...;))
hippy
 hippy - dinsdag 28 augustus 2012 - 09:32   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 28 augustus 2012 - 09:13 schreef Hummel10 het volgende:

[..]

Groeien met zeg maar 2,5 mil op de bank, of hopen dat je mag spelen met 20 mil op de bank...
Wat ik al zei, het is een instellingskwestie...
Je bent zoiezo miljonaire...ik zou liever willen spelen elke week...
Maar het is waar dat ik zelf nooit in zo een situatie terecht zal komen....
Ronald 1960
 Ronald 1960 - dinsdag 28 augustus 2012 - 09:58   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 28 augustus 2012 - 08:07 schreef Hummel10 het volgende:

[..]

ok, hij is financieel onafhankelijk en helemaal binnen, maar bij welke mooie grote club speelt hij nu?
johan14
 johan14 - dinsdag 28 augustus 2012 - 10:30   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 28 augustus 2012 - 09:13 schreef Hummel10 het volgende:

[..]

Dat klopt maar toch zijn er spelers die niet voor het geld gaan in 1e instantie maar om een stap verder te komen in hun ontwikkeling zie , Eriksen , Boilesen , Fisher , Boccara , Sana , Aldenwereld , Vertonghen etc etc. , die spelen met plezier dat druipt ervan af.
Degene die voor het geld gaan prima die zou je ook niet moeten willen hebben , die komen echt niet om wat te leren die zijn bij de eerste aanbieding van een koopclub meteen vertrokken , ze komen met het verhaal dat het een droom is om voor het grote Ajax te spelen en bij de eerste interesse van zo'n koopclub zeggen zij exact hetzelfde over deze club.
1 tip AFBLIJVEN NIET DOEN LATEN LOPEN GEEN SECONDE TIJD AAN BESTEDEN WEGGEGOOID GELD !!!!!!!!!!!!
johan14
 johan14 - dinsdag 28 augustus 2012 - 10:39   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 28 augustus 2012 - 08:40 schreef Hummel10 het volgende:
Zo'n topclub is Liverpool ook niet meer , en met dit soort idiote bedragen neertellen voor een speler die zich eerst nog moet bewijzen in de Nederlandse competitie worden zij dat ook niet meer.
Ploegen als Manchester United , Arsenal en Bayern München om er een paar te noemen gaan niet over 1 nacht ijs , die moeten er 99,9% van overtuigd zijn dat zo'n speler het aan kan die zijn goed bezig , de kooplustigen maken het voetbal alleen kapot en spelen daarmee in het straatje van de voetbalmakelaar.
Mokum1
 Mokum1 - dinsdag 28 augustus 2012 - 10:57   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 28 augustus 2012 - 00:37 schreef Ronald 1960 het volgende:
Er zit een behoorlijk traject voordat de speler de mogelijkheid krijgt om in jouw woorden zakken te gaan vullen. Ik heb het zelf met een vriend meegamaakt die het net niet heeft gehaadld maar zijn hele jeugd in teken stond om prof voetballer te worden.

In de jeugd train je elke dag en ga je naar school, er is geen tijd om uit gaan of om andere hobby's te hebben, kortom voetbal voetbal voetbal.

Diegene die jij omschrijft als ik vind het wel leuk, die blijven leuk in de dtjes steken en kunnen op hun 16e gaan blowen drinken uitgaan etc.

Ook zijn de spelers die naar het eerste stromen hun hele leven de beste van iedereen die ze zijn tegengekomen.

Dan lijkt het mij logisch dat ze denken Real Madrid, waarom zou ik daar niet kunnen spelen.

Het is heel simpel nu niet klaar voor real over 2 jaar ook nog niet klaar voor Real.
Mokum1
 Mokum1 - dinsdag 28 augustus 2012 - 11:09   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 28 augustus 2012 - 00:18 schreef Boudewijn het volgende:
Wil je mij er buiten laten?

Het hele plan Cruijf staat als een huis en is de enige manier om Ajax in de subtop van Europa kan brengen. Alleen de gedachtegang dat als er een grote club komt de speler dat niet gaat doen is onrealtisch. En Ajax moet het ook van hebben "Transfersommen".

En noem nu eens 1 voorbeeld van een speler die nog niet rijp was voor een grote club en toch is gegaan?
hippy
 hippy - dinsdag 28 augustus 2012 - 11:29   quote  deeplink  
Ja ja en ja
Mokum1
 Mokum1 - dinsdag 28 augustus 2012 - 12:15   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 28 augustus 2012 - 11:29 schreef hippy het volgende:
Ja ja en ja
nee?
johan14
 johan14 - dinsdag 28 augustus 2012 - 12:17   quote  deeplink  
Bij de Amsterdamse club hebben ze er een handje van om op 18 of 19-jarige leeftijd te denken dat ze er wel klaar voor zijn. Het meest recente voorbeeld: Ouasim Bouy. De 18-jarige voetballer was één van de grootste talenten uit de jeugdopleiding van Ajax. De technisch begaafde middenvelder maakte furore in de A1 van de Amsterdamse club. Diezelfde A1 die hoofdtrainer Frank de Boer een jaar geleden nog trainde. De twee kenden elkaar al en zodoende mocht Bouy tijdens de afgelopen winterstop mee op trainingskamp naar het zonnige Brazilië. Het leek een begin van een mooie tijd in dienst van de Amsterdammers, maar niets bleek minder waar. De middenvelder besloot op de slotdag van de transferperiode, tegen het advies van Frank de Boer, Wim Jonk en Danny Blind in, de overstap te maken naar de Italiaanse topclub Juventus. Waarschijnlijk telde het advies van zaakwaarnemer Raiola vele malen zwaarder, want Bouy zit inmiddels al in Italië. Te vroeg, als je het mij vraagt.

Bij Ajax zijn er nog wel tientallen voorbeelden op te noemen. Ryan Babel kon het niet maken bij Liverpool. Daniël de Ridder zakte af van Celta de Vigo naar, met alle respect, het Zwitserse Grashoppers om over de carrière van Andy van der Meyde maar te zwijgen. De rechtsbuiten verliet Ajax voor het grote Internazionale, maar kwam daar in twee seizoenen niet verder dan 32 wedstrijden en één goal. Zijn volgende club zou nog een veel groter fiasco worden. Bij Everton kwam Van der Meyde door constant blessureleed in vier jaar tijd tot slechts twintig wedstrijden. In 2010 bood PSV hem kortstondig de kans, maar tot een officiële wedstrijd in het eerste elftal zou het nooit komen. Weg succesvolle voetbalcarrière! Inmiddels speelt de ooit zo rappe rechtsbuiten zijn wedstrijden voor Topklasser WKE uit Emmen.

Ook bij Feyenoord en, in mindere mate PSV, hebben ze te maken met de trend om op jonge leeftijd naar het buitenland te vertrekken. Royston Drenthe bijvoorbeeld; hij speelde een verdienstelijk EK met het Nederlands elftal -21 en speelde zich in de kijker bij menig Europese topclub. Na anderhalf seizoen voor Feyenoord vond de geboren Rotterdammer het welletjes en koos hij voor Real Madrid. Nu, ruim vier jaar later, speelt Drenthe zijn wedstrijden voor het Engelse Everton. Is natuurlijk geen schande, maar niet zoals gepland. De Rotterdammer kwam in drie seizoenen Real tot 46 competitiewedstrijden. Vervolgens werd hij verhuurd aan Hércules CF, waar hij slechts zeventien wedstrijden zou spelen. Het moge duidelijk zijn dat ook Drenthe de stap naar het buitenland te vroeg heeft genomen.

Er zijn maar weinig voetballers die op jonge leeftijd een succesvolle overstap naar het buitenland maken. Ja, Robin van Persie; hem lukte het wel. Hij maakte al vroeg de overstap naar Arsenal en kon daar onder de hoede van Arsène Wenger, Dennis Bergkamp en Thierry Henry uitgroeien tot een absolute topper. Het kan dus wel! Bij Arsenal werd er echter een concreet plan met RVP gemaakt. Iets wat met een Bouy en Drenthe ongetwijfeld niet is gebeurd of zal gebeuren.

Het is spijtig om te zien dat veel jonge voetballers nog altijd te vroeg die stap maken. Kiezen voor een grote zak met geld, dan wel een succesvol uitgestippelde carrière. Met de hete adem van louche zaakwaarnemers in hun nek maken zij vaak op veel te vroege leeftijd de overstap naar de top om vervolgens enkele jaren later af te zakken naar een kleinere club of zelfs een terugkeer naar de Eredivisie. Maar vraag het Wesley Sneijder, Zlatan Ibrahimovic. Vraag het Jan Vertonghen over een jaartje! Geduld wordt beloond.
Mokum1
 Mokum1 - dinsdag 28 augustus 2012 - 12:43   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 28 augustus 2012 - 12:17 schreef johan14 het volgende:
Bij de Amsterdamse club hebben ze er een handje van om op 18 of 19-jarige leeftijd te denken dat ze er wel klaar voor zijn. Het meest recente voorbeeld: Ouasim Bouy. De 18-jarige voetballer was één van de grootste talenten uit de jeugdopleiding van Ajax. De technisch begaafde middenvelder maakte furore in de A1 van de Amsterdamse club. Diezelfde A1 die hoofdtrainer Frank de Boer een jaar geleden nog trainde. De twee kenden elkaar al en zodoende mocht Bouy tijdens de afgelopen winterstop mee op trainingskamp naar het zonnige Brazilië. Het leek een begin van een mooie tijd in dienst van de Amsterdammers, maar niets bleek minder waar. De middenvelder besloot op de slotdag van de transferperiode, tegen het advies van Frank de Boer, Wim Jonk en Danny Blind in, de overstap te maken naar de Italiaanse topclub Juventus. Waarschijnlijk telde het advies van zaakwaarnemer Raiola vele malen zwaarder, want Bouy zit inmiddels al in Italië. Te vroeg, als je het mij vraagt.

Bij Ajax zijn er nog wel tientallen voorbeelden op te noemen. Ryan Babel kon het niet maken bij Liverpool. Daniël de Ridder zakte af van Celta de Vigo naar, met alle respect, het Zwitserse Grashoppers om over de carrière van Andy van der Meyde maar te zwijgen. De rechtsbuiten verliet Ajax voor het grote Internazionale, maar kwam daar in twee seizoenen niet verder dan 32 wedstrijden en één goal. Zijn volgende club zou nog een veel groter fiasco worden. Bij Everton kwam Van der Meyde door constant blessureleed in vier jaar tijd tot slechts twintig wedstrijden. In 2010 bood PSV hem kortstondig de kans, maar tot een officiële wedstrijd in het eerste elftal zou het nooit komen. Weg succesvolle voetbalcarrière! Inmiddels speelt de ooit zo rappe rechtsbuiten zijn wedstrijden voor Topklasser WKE uit Emmen.

Ook bij Feyenoord en, in mindere mate PSV, hebben ze te maken met de trend om op jonge leeftijd naar het buitenland te vertrekken. Royston Drenthe bijvoorbeeld; hij speelde een verdienstelijk EK met het Nederlands elftal -21 en speelde zich in de kijker bij menig Europese topclub. Na anderhalf seizoen voor Feyenoord vond de geboren Rotterdammer het welletjes en koos hij voor Real Madrid. Nu, ruim vier jaar later, speelt Drenthe zijn wedstrijden voor het Engelse Everton. Is natuurlijk geen schande, maar niet zoals gepland. De Rotterdammer kwam in drie seizoenen Real tot 46 competitiewedstrijden. Vervolgens werd hij verhuurd aan Hércules CF, waar hij slechts zeventien wedstrijden zou spelen. Het moge duidelijk zijn dat ook Drenthe de stap naar het buitenland te vroeg heeft genomen.

Er zijn maar weinig voetballers die op jonge leeftijd een succesvolle overstap naar het buitenland maken. Ja, Robin van Persie; hem lukte het wel. Hij maakte al vroeg de overstap naar Arsenal en kon daar onder de hoede van Arsène Wenger, Dennis Bergkamp en Thierry Henry uitgroeien tot een absolute topper. Het kan dus wel! Bij Arsenal werd er echter een concreet plan met RVP gemaakt. Iets wat met een Bouy en Drenthe ongetwijfeld niet is gebeurd of zal gebeuren.

Het is spijtig om te zien dat veel jonge voetballers nog altijd te vroeg die stap maken. Kiezen voor een grote zak met geld, dan wel een succesvol uitgestippelde carrière. Met de hete adem van louche zaakwaarnemers in hun nek maken zij vaak op veel te vroege leeftijd de overstap naar de top om vervolgens enkele jaren later af te zakken naar een kleinere club of zelfs een terugkeer naar de Eredivisie. Maar vraag het Wesley Sneijder, Zlatan Ibrahimovic. Vraag het Jan Vertonghen over een jaartje! Geduld wordt beloond.
Babel en de Ridder hadden al bewezen niet goed genoeg te zijn. Drenthe was een kans of een lifetime net als wat nu met buttner is gebeurd.

Andy van de Meyden is een rare kwast.

Bouy is een mooi voorbeeld: Stel je voor hij haalt het niet bij Juve, had hij het over 2 jaar dan wel gered? Mooie is als je het bij de absolute top net niet haalt de subtop staat te popelen om je over te nemen.

Mooi voorbeeld is ook vd Vaart: maakt de zogenaamde tussenstap bij HSV is daar uitblinker en bij Real kreeg hij geen voet aan de grond, evengoed maakt hij een transfer naar de Spurs.

Dan komen we op het verhaal, ik blijf bij Ajax om me te ontwikkelen. Stel je voor dat je het daar niet haalt, dan staat de subtop in NL te popelen om je over te nemen. En heb je ook geen dikke bankrekening nog.

De vroege stap naar een topclub is een verzekering voor je toekomst zowel financieel als sportief.
hippy
 hippy - dinsdag 28 augustus 2012 - 12:48   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 28 augustus 2012 - 12:15 schreef Mokum1 het volgende:

[..]

nee?
Lekker dwarsliggen...ben je moeilijk te begraven ;))
nora
 nora - dinsdag 28 augustus 2012 - 12:54   quote  deeplink  
Het is simpel een keus tussen direct geld genoeg voor de rest van je leven of een gok en opbouwen en voetballen voor een subtopper in europa bv Ajax/Feyenoord/Psv en daarna de transfer maken,meer keuzes zijn er niet.
johan14
 johan14 - dinsdag 28 augustus 2012 - 13:00   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 28 augustus 2012 - 12:43 schreef Mokum1 het volgende:

[..]

Babel en de Ridder hadden al bewezen niet goed genoeg te zijn. Drenthe was een kans of een lifetime net als wat nu met buttner is gebeurd.

Andy van de Meyden is een rare kwast.

Bouy is een mooi voorbeeld: Stel je voor hij haalt het niet bij Juve, had hij het over 2 jaar dan wel gered? Mooie is als je het bij de absolute top net niet haalt de subtop staat te popelen om je over te nemen.

Mooi voorbeeld is ook vd Vaart: maakt de zogenaamde tussenstap bij HSV is daar uitblinker en bij Real kreeg hij geen voet aan de grond, evengoed maakt hij een transfer naar de Spurs.

Dan komen we op het verhaal, ik blijf bij Ajax om me te ontwikkelen. Stel je voor dat je het daar niet haalt, dan staat de subtop in NL te popelen om je over te nemen. En heb je ook geen dikke bankrekening nog.

De vroege stap naar een topclub is een verzekering voor je toekomst zowel financieel als sportief.
Bij Real krijgt niemand een kans nu weer Modric voor zijn positie lopen er nog tig anderen rond vind Real wel het slechtste voorbeeld , wacht op het moment dat deze club zichzelf heeft opgeblazen , met dit materiaal 1 punt uit 2 wedstrijden knappe prestatie ik zou als ik Mourinho was er nog een stuk of 6 bijkopen deze man wint nooit de CL met Real.

Een vroege stap naar een topclub is geen verzekering voor je toekomst in sportief opzicht hooguit in financieel.

En wat de dikke bankrekening betreft als je 15 jaar presteerd bij een b.v. Nederlandse topclub heb je ook 15 miljoen bij elkaar getrapt lijkt mij meer dan modaal

Bouy is een mooi voorbeeld: Je slaagt makkelijker als je een topper bent in de Nederlandse competitie dan als je binnenkomt als bankzitter , in het veld staan allemaal duur aangekochte spelers dus zal je nooit een kans krijgen.
En denk nou niet dat hij daar Miljoenen verdient maar gooit wel 2 jaar ervaring opdoen weg in een competitie waar je elke week kan spelen.
hippy
 hippy - dinsdag 28 augustus 2012 - 13:06   quote  deeplink  
Yep
Mokum1
 Mokum1 - dinsdag 28 augustus 2012 - 13:28   quote  deeplink  
" Een vroege stap naar een topclub is geen verzekering voor je toekomst in sportief opzicht hooguit in financieel" .

Jawel hoor, Bijv. Drenthe en van der Meyde hebben nog bij een prachtclub gespeeld naderhand.

" En wat de dikke bankrekening betreft als je 15 jaar presteerd bij een b.v. Nederlandse topclub heb je ook 15 miljoen bij elkaar getrapt lijkt mij meer dan modaal"

zou jij weleens willen zien met zon aanbieding op zak

"En denk nou niet dat hij daar Miljoenen verdient maar gooit wel 2 jaar ervaring opdoen weg in een competitie waar je elke week kan spelen" .

Bij Ajax worden ze toch ook over een langere periode gebracht. Speel je ook niet elke week.

Voordeel is dat je met de beste spelers van de wereld aan het trainen bent en je bankrekening dikker en dikker wordt.

Maar kortom Nora had eerder met die samenvatting moeten komen.
johan14
 johan14 - dinsdag 28 augustus 2012 - 14:23   quote  deeplink  
Ik teken er voor moet er zelf bijna 429 jaar voor werken
johan14
 johan14 - dinsdag 28 augustus 2012 - 14:26   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 28 augustus 2012 - 13:28 schreef Mokum1 het volgende:
" Een vroege stap naar een topclub is geen verzekering voor je toekomst in sportief opzicht hooguit in financieel" .

Jawel hoor, Bijv. Drenthe en van der Meyde hebben nog bij een prachtclub gespeeld naderhand.

" En wat de dikke bankrekening betreft als je 15 jaar presteerd bij een b.v. Nederlandse topclub heb je ook 15 miljoen bij elkaar getrapt lijkt mij meer dan modaal"

"En denk nou niet dat hij daar Miljoenen verdient maar gooit wel 2 jaar ervaring opdoen weg in een competitie waar je elke week kan spelen" .

Bij Ajax worden ze toch ook over een langere periode gebracht. Speel je ook niet elke week.

Voordeel is dat je met de beste spelers van de wereld aan het trainen bent en je bankrekening dikker en dikker wordt.

Maar kortom Nora had eerder met die samenvatting moeten komen.
Meen dat ik hetzelde als Nora al geschreven had in dit bericht

Dat klopt maar toch zijn er spelers die niet voor het geld gaan in 1e instantie maar om een stap verder te komen in hun ontwikkeling zie , Eriksen , Boilesen , Fisher , Boccara , Sana , Aldenwereld , Vertonghen etc etc. , die spelen met plezier dat druipt ervan af.
Degene die voor het geld gaan prima die zou je ook niet moeten willen hebben , die komen echt niet om wat te leren die zijn bij de eerste aanbieding van een koopclub meteen vertrokken , ze komen met het verhaal dat het een droom is om voor het grote Ajax te spelen en bij de eerste interesse van zo'n koopclub zeggen zij exact hetzelfde over deze club.
1 tip AFBLIJVEN NIET DOEN LATEN LOPEN GEEN SECONDE TIJD AAN BESTEDEN WEGGEGOOID GELD !!!!!!!!!!!!
bully
 bully - dinsdag 28 augustus 2012 - 14:40   quote  deeplink  
denk niet dat je Sana en Boccara hierbij moet noemen.
Eriksen heeft volgent jaar ook nog maar contract van 1 jaar.
wie zegt dat hij bijtekent.
Boilesen is meeste van tijd geblesseerd geweest.
voorlopig kiezen nog teveel spelers voor grotere competities en geld.
ik moet nog maar zien of de spelers die je noemt voor lang verblijf bij ajax zullen kiezen.
en over die droom dat zegt elke speler als ze contract krijgen maar ook weer als ze naar andere club gaan.
de tijd zal het leren maar ik heb er weinig vertrouwen in.
Hummel10
 Hummel10 - dinsdag 28 augustus 2012 - 14:41   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 28 augustus 2012 - 13:00 schreef johan14 het volgende:

[..]

Bij Real krijgt niemand een kans nu weer Modric voor zijn positie lopen er nog tig anderen rond vind Real wel het slechtste voorbeeld , wacht op het moment dat deze club zichzelf heeft opgeblazen , met dit materiaal 1 punt uit 2 wedstrijden knappe prestatie ik zou als ik Mourinho was er nog een stuk of 6 bijkopen deze man wint nooit de CL met Real.

Een vroege stap naar een topclub is geen verzekering voor je toekomst in sportief opzicht hooguit in financieel.

En wat de dikke bankrekening betreft als je 15 jaar presteerd bij een b.v. Nederlandse topclub heb je ook 15 miljoen bij elkaar getrapt lijkt mij meer dan modaal

Bouy is een mooi voorbeeld: Je slaagt makkelijker als je een topper bent in de Nederlandse competitie dan als je binnenkomt als bankzitter , in het veld staan allemaal duur aangekochte spelers dus zal je nooit een kans krijgen.
En denk nou niet dat hij daar Miljoenen verdient maar gooit wel 2 jaar ervaring opdoen weg in een competitie waar je elke week kan spelen.
Je gebruik nu Bouy als voorbeeld alleen kun je daar nu nog helemaal niet over oordelen.
Misschien slaagt ie wel bij Juve of gaat ie hierna wel naar een mooie club. Ook weet je niet of dat ie zich bij Ajax beter zou ontwikkelen..
Hummel10
 Hummel10 - dinsdag 28 augustus 2012 - 14:44   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 28 augustus 2012 - 14:40 schreef bully het volgende:
denk niet dat je Sana en Boccara hierbij moet noemen.
Eriksen heeft volgent jaar ook nog maar contract van 1 jaar.
wie zegt dat hij bijtekent.
Boilesen is meeste van tijd geblesseerd geweest.
voorlopig kiezen nog teveel spelers voor grotere competities en geld.
ik moet nog maar zien of de spelers die je noemt voor lang verblijf bij ajax zullen kiezen.
en over die droom dat zegt elke speler als ze contract krijgen maar ook weer als ze naar andere club gaan.
de tijd zal het leren maar ik heb er weinig vertrouwen in.
Gebruiken Ajax alleen als tussenstap om verder te kunnen komen. Logisch uiteindelijk
bestaat er nog maar heel weinig clubliefde en draait alles om geld... Er zal nog wel een
enkele zijn die niet alleen voor het geld gaan zoals bv. Moisander die lijkt me erg gelukkig met Ajax.
Mokum1
 Mokum1 - dinsdag 28 augustus 2012 - 14:53   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 28 augustus 2012 - 14:26 schreef johan14 het volgende:

[..]

Meen dat ik hetzelde als Nora al geschreven had in dit bericht

Jouw geschetste spelers habben allemaal een jeugdcontractje, en Sana past niet in het rijtje thuis.

Fisher/ Eriksen zaten een hoop topclubs achteraan maar niet voor selectiecontracten, puur een jeugdcontract, bij Ajax betere kansen om in het eerste te komen.

Als 1 van deze spelers een jaarsalaris van 2mln krijgt aangeboden zijn ze pleite.
bully
 bully - dinsdag 28 augustus 2012 - 15:02   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 28 augustus 2012 - 14:44 schreef Hummel10 het volgende:

[..]

Gebruiken Ajax alleen als tussenstap om verder te kunnen komen. Logisch uiteindelijk
bestaat er nog maar heel weinig clubliefde en draait alles om geld... Er zal nog wel een
enkele zijn die niet alleen voor het geld gaan zoals bv. Moisander die lijkt me erg gelukkig met Ajax.
voor moisander was er buiten anderlecht weinig interesse.
zolang je nog maar op een enkele moet rekenen zie ik het somber in.
johan14
 johan14 - dinsdag 28 augustus 2012 - 15:19   quote  deeplink  
Een ding is zeker DE TIJD ZAL HET LEREN en de rest is speculeren
bully
 bully - dinsdag 28 augustus 2012 - 17:59   quote  deeplink  
Spaan breekt lans voor Cruijff: 'Weg met die makelaars'

Henk Spaan stelt zich vandaag in zijn column in Het Parool ronduit op achter Johan Cruijff. De Ajax-legende verklaarde maandag in zijn wekelijkse praatje in de Telegraaf de oorlog aan zaakwaarnemers, die vaak eerst aan zichzelf denken en dan pas aan de speler in kwestie.

'Vorig jaar roofde zaakwaarnemer Mino Raiola Bouy weg van
de Toekomst om hem aan Juventus te slijten. Loopbaan van een groot talent in de knop gebroken'' zo schrijft Spaan in zijn column. 'Als Cruijff serieus is, verbiedt Ajax zijn jeugdspelers een contract met Raiola te sluiten. Wie gaat piepen, kan vertrekken.'

dat zijn dus dromen iedere speler kan zelf beslissen wie ze als zaakwaarnemer nemen.
dan zullen er wel veel vertrekken.
Hummel10
 Hummel10 - dinsdag 28 augustus 2012 - 18:30   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 28 augustus 2012 - 17:59 schreef bully het volgende:
Spaan breekt lans voor Cruijff: 'Weg met die makelaars'

Henk Spaan stelt zich vandaag in zijn column in Het Parool ronduit op achter Johan Cruijff. De Ajax-legende verklaarde maandag in zijn wekelijkse praatje in de Telegraaf de oorlog aan zaakwaarnemers, die vaak eerst aan zichzelf denken en dan pas aan de speler in kwestie.

'Vorig jaar roofde zaakwaarnemer Mino Raiola Bouy weg van
de Toekomst om hem aan Juventus te slijten. Loopbaan van een groot talent in de knop gebroken'' zo schrijft Spaan in zijn column. 'Als Cruijff serieus is, verbiedt Ajax zijn jeugdspelers een contract met Raiola te sluiten. Wie gaat piepen, kan vertrekken.'

dat zijn dus dromen iedere speler kan zelf beslissen wie ze als zaakwaarnemer nemen.
dan zullen er wel veel vertrekken.
Inderdaad zullen er veel vertrekken en denk dat Cruijff een beetje in het verleden leeft.
Spelers bij Ajax houden is gewoon onmogelijk als ze de eredivisie beginnen te ontstijgen.
Als er een grotere club uit een grotere competitie komt met het dubbele aan centjes tja...
Mokum1
 Mokum1 - dinsdag 28 augustus 2012 - 19:01   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 28 augustus 2012 - 18:30 schreef Hummel10 het volgende:

[..]

Inderdaad zullen er veel vertrekken en denk dat Cruijff een beetje in het verleden leeft.
Spelers bij Ajax houden is gewoon onmogelijk als ze de eredivisie beginnen te ontstijgen.
Als er een grotere club uit een grotere competitie komt met het dubbele aan centjes tja...
De bedoeling is dat het hele team tegelijk de eredivsie begint te ontstijgen.
Het is een droom maar alla '95, het is al eens bewezen...
bully
 bully - dinsdag 28 augustus 2012 - 19:07   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 28 augustus 2012 - 19:01 schreef Mokum1 het volgende:

[..]

De bedoeling is dat het hele team tegelijk de eredivsie begint te ontstijgen.
Het is een droom maar alla '95, het is al eens bewezen...
in een heel andere tijd.
toen was bosman arrest er ook nog niet.
dus had je nog de kans spelers wat langer vast tehouden.
en ook toen wouen spelers al niet bijtekenen daarom die leegloop toen.
Mokum1
 Mokum1 - dinsdag 28 augustus 2012 - 19:14   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 28 augustus 2012 - 19:07 schreef bully het volgende:

[..]

in een heel andere tijd.
toen was bosman arrest er ook nog niet.
dus had je nog de kans spelers wat langer vast tehouden.
en ook toen wouen spelers al niet bijtekenen daarom die leegloop toen.
Komt op hetzelfde neer ook al was het een andere tijd. Waren vrij onbekende jongens in die tijd...
bully
 bully - dinsdag 28 augustus 2012 - 19:22   quote  deeplink  
nee leeglooop kwam toen door bosman arrest.
spelers waar contract van afliep konden transfer vrij weg.
daarom begon leegloop ook pas na het bosman arrest.
daar komt nog bij dat na het bosman arrest topclubs nu eerder scouten in nederland.
nu zijn spelers al weg zogauw ze een leuk seisoen hebben gespeeld.
dus je kan ze nooit lang genoeg bijmekaar houden zoals in 95.
Mokum1
 Mokum1 - dinsdag 28 augustus 2012 - 20:00   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 28 augustus 2012 - 19:22 schreef bully het volgende:
nee leeglooop kwam toen door bosman arrest.
spelers waar contract van afliep konden transfer vrij weg.
daarom begon leegloop ook pas na het bosman arrest.
daar komt nog bij dat na het bosman arrest topclubs nu eerder scouten in nederland.
nu zijn spelers al weg zogauw ze een leuk seisoen hebben gespeeld.
dus je kan ze nooit lang genoeg bijmekaar houden zoals in 95.
Blijf er toch op hopen ;) Dat ze maar allemaal een leuk seizoen mogen draaien....
Hummel10
 Hummel10 - dinsdag 28 augustus 2012 - 22:38   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 28 augustus 2012 - 20:00 schreef Mokum1 het volgende:

[..]

Blijf er toch op hopen ;) Dat ze maar allemaal een leuk seizoen mogen draaien....
Daarom het klinkt allemaal leuk en als je de jongens lang bij elkaar kan houden
kan er iets moois ontstaan. Maar zal bij hopen blijven maar ik hoop met je mee...

Plaats een reactie:
 Je naam (of nickname) (verplicht)
 Je e-mail adres (wordt nooit getoond maar moet wel werken!)
 Vul de volgende code hier in: 5982
Ik ga akkoord met de algemene voorwaarden en algemene forum regels.
Headliner: Ajax Nieuws
Plaats een nieuw antwoord  

Index / Sport / Voetbal / Ajax / topic: Column Cruijff: Rol van de makelaar

0.0068898