BETA
Home  |  Inloggen  |  Registreer  |  Zoeken
Index / Sport / Voetbal / Feyenoord / topic: Hoe zit het nu met de schuldenlast ??

Plaats een nieuw antwoord  
Headliner: Feyenoord Nieuws
Leon FR1908
 Leon FR1908 - dinsdag 06 november 2012 - 21:39   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 06 november 2012 - 20:25 schreef piet de paler het volgende:
lekker positief nieuws.de berekening snap ik niet helemaal.
maar als we schulden vrij zijn kunnen we (nog) niet concurreren met de top 3 .
laten we nog maar even met de jeugd verder gaan zonder aankopen of het zou een goede keeper moeten zijn
goed idee Piet,maar snel Mathijsen verkopen aan Twente..
FR-Henk
 FR-Henk - dinsdag 06 november 2012 - 23:42   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 06 november 2012 - 21:39 schreef Leon FR1908 het volgende:

[..]

goed idee Piet,maar snel Mathijsen verkopen aan Twente..
Bejje gek, krijgen we Douglas ervoor terug!
T-FeYeN00rD
 T-FeYeN00rD - dinsdag 06 november 2012 - 23:57   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 06 november 2012 - 23:42 schreef FR-Henk het volgende:

[..]

Bejje gek, krijgen we Douglas ervoor terug!
hahaha, zou ik wel prima vinden! Dan verkopen we die en zijn we uit de schulden! :)
Leon FR1908
 Leon FR1908 - woensdag 07 november 2012 - 08:25   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 06 november 2012 - 23:57 schreef T-FeYeN00rD het volgende:

[..]

hahaha, zou ik wel prima vinden! Dan verkopen we die en zijn we uit de schulden! :)
ja want je denkt de schuld is nog maar 12 miljoen en na de verkoop van spelers staat de teller nog op 12 miljoen schuld een jaar later...? hoe kan dat nou:(?
T-FeYeN00rD
 T-FeYeN00rD - woensdag 07 november 2012 - 10:44   quote  deeplink  
quote:
Op woensdag 07 november 2012 - 08:25 schreef Leon FR1908 het volgende:

[..]

ja want je denkt de schuld is nog maar 12 miljoen en na de verkoop van spelers staat de teller nog op 12 miljoen schuld een jaar later...? hoe kan dat nou:(?
Misschien dat het jaarverslag een bevestiging is van wat je al eerder hebt gehoord? Dat je daarom al met 12 miljoen in je hoofd zat? Belangrijk is verder dat het verslag over het vorige seizoen gaat, inmiddels is het alweer ingehaad door de realiteit. De werkelijke schuld ligt nog onder die 12 miljoen, omdat El Ahmadi en Vlaar niet zijn meegenomen in de boekhouding van 2011-2012.
rich Arnhem
 rich Arnhem - woensdag 07 november 2012 - 10:49   quote  deeplink  
quote:
Op woensdag 07 november 2012 - 10:44 schreef T-FeYeN00rD het volgende:

[..]

Misschien dat het jaarverslag een bevestiging is van wat je al eerder hebt gehoord? Dat je daarom al met 12 miljoen in je hoofd zat? Belangrijk is verder dat het verslag over het vorige seizoen gaat, inmiddels is het alweer ingehaad door de realiteit. De werkelijke schuld ligt nog onder die 12 miljoen, omdat El Ahmadi en Vlaar niet zijn meegenomen in de boekhouding van 2011-2012.
Als het zo gaat lopen als dat voorspeld wordt hebben we eind van het komende boekjaar nog een kleine schuld over.

Volgens mij is de schuld nu 10.8 miljoen? 9.8 miljoen kortlopende en 1 miljoen langlopende schulden. Als je dus eind dit seizoen weer een positief resultaat van 6.5 miljoen weet te realiseren zou de schuld dus uitkomen op 4.3 miljoen. Komt daar nog een mooie transfer bovenop sta je eind van dit seizoen dus weer boven de streep.
rich Arnhem
 rich Arnhem - woensdag 07 november 2012 - 10:49   quote  deeplink  
(PSV schijnt een bod van 10 miljoen voor te bereiden op Leerdam en Twente een bod van 8 miljoen op Mathijssen)
Arie.Klooster
 Arie.Klooster - woensdag 07 november 2012 - 11:28   quote  deeplink  
quote:
Op woensdag 07 november 2012 - 10:49 schreef rich Arnhem het volgende:
(PSV schijnt een bod van 10 miljoen voor te bereiden op Leerdam en Twente een bod van 8 miljoen op Mathijssen)
Niet te grappig doen hè...
Leon FR1908
 Leon FR1908 - woensdag 07 november 2012 - 13:23   quote  deeplink  
quote:
Op woensdag 07 november 2012 - 10:44 schreef T-FeYeN00rD het volgende:

[..]

Misschien dat het jaarverslag een bevestiging is van wat je al eerder hebt gehoord? Dat je daarom al met 12 miljoen in je hoofd zat? Belangrijk is verder dat het verslag over het vorige seizoen gaat, inmiddels is het alweer ingehaad door de realiteit. De werkelijke schuld ligt nog onder die 12 miljoen, omdat El Ahmadi en Vlaar niet zijn meegenomen in de boekhouding van 2011-2012.
Ja dat is zo natuurlijk...
Ik zat al met de transfers van die 2 in m,n hoofd..
rich Arnhem
 rich Arnhem - woensdag 07 november 2012 - 14:00   quote  deeplink  
quote:
Op woensdag 07 november 2012 - 11:28 schreef Arie.Klooster het volgende:

[..]

Niet te grappig doen hè...
Want? Hoop doet leven.
Arie.Klooster
 Arie.Klooster - woensdag 07 november 2012 - 14:11   quote  deeplink  
Ik hoop mijn hele leven al op de jackpot, maar elke keer ben ik weer chagrijnig als ik met mijn beide poten op de grond beland.... Dit is net zoiets!
Stylzz
 Stylzz - woensdag 07 november 2012 - 14:39   quote  deeplink  
quote:
Op woensdag 07 november 2012 - 14:11 schreef Arie.Klooster het volgende:
Ik hoop mijn hele leven al op de jackpot, maar elke keer ben ik weer chagrijnig als ik met mijn beide poten op de grond beland.... Dit is net zoiets!
Nou toevallig ken ik Jack Pot, daar mis je niets aan!

267_Jack_Pot_-_detail_large.jpg
Arie.Klooster
 Arie.Klooster - woensdag 07 november 2012 - 15:15   quote  deeplink  
Is dat dan toevallig de Jack Pot?
van geil
 van geil - woensdag 07 november 2012 - 18:10   quote  deeplink  
gaat de goede kant op...

maar financieel nog n lange weg te gaan,sportief minder lang bij goed beleid..

hulde aan GUDDE

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op woensdag 07 november 2012 door van geil --
eko-sporter
 eko-sporter - woensdag 07 november 2012 - 18:42   quote  deeplink  
Inderdaad hulde aan Gudde, zijn mede directieleden en alle andere medewerkers van Feyenoord. Daarnaast niet "de vrienden" van Feyenoord vergeten, met in het bijzonder al die supporters die een financiële bijdrage hebben geleverd.

Ik heb er overigens niets op tegen om nog een rondje van één miljoen te doen. De club heeft nu wel de wind in de zeilen, maar nog een beetje meehelpen blazen vind ik niet erg. Ik wil overal zwarte cijfers zien, een nieuw stadion en een permanente plek bij de top drie in de Nederlandes competitie en jaarlijkse deelname aan de Champions Leaque.

Ik heb ook niets tegen de videoflitsen met Wim Van Hanegem, Ove Kindvall, enz. Je kent ze allemaal wel. Maar die beelden zijn mij toch echt te oud aan het worden. Oude helden moet je nooit vergeten en blijven eren, maar het is belangrijk dat nieuwe helden geboren worden om de vlam brandend te houden.

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op woensdag 07 november 2012 door eko-sporter --
bode
 bode - woensdag 07 november 2012 - 18:43   quote  deeplink  
quote:
Op woensdag 07 november 2012 - 10:49 schreef rich Arnhem het volgende:
(PSV schijnt een bod van 10 miljoen voor te bereiden op Leerdam en Twente een bod van 8 miljoen op Mathijssen)
Ha Ha Ha was dat maar waar, dan wil misschien iemand hen per fiets naar Eindhoven & Enschede brengen
van geil
 van geil - woensdag 07 november 2012 - 19:32   quote  deeplink  
quote:
Op woensdag 07 november 2012 - 10:44 schreef T-FeYeN00rD het volgende:

[..]

Misschien dat het jaarverslag een bevestiging is van wat je al eerder hebt gehoord? Dat je daarom al met 12 miljoen in je hoofd zat? Belangrijk is verder dat het verslag over het vorige seizoen gaat, inmiddels is het alweer ingehaad door de realiteit. De werkelijke schuld ligt nog onder die 12 miljoen, omdat El Ahmadi en Vlaar niet zijn meegenomen in de boekhouding van 2011-2012.
de 12 miljoen schuld,,is daar de boekwinst al vanaf?
ik heb geen tijd gehad me erin te verdiepen.....
T-FeYeN00rD
 T-FeYeN00rD - woensdag 07 november 2012 - 20:05   quote  deeplink  
quote:
Op woensdag 07 november 2012 - 19:32 schreef van geil het volgende:

[..]

de 12 miljoen schuld,,is daar de boekwinst al vanaf?
ik heb geen tijd gehad me erin te verdiepen.....
Voor zover ik weet is die 12 miljoen het uiteindelijk bedrag, wat bevestigd is door Gudde. Dat was het bedrag deze zomer dan, inmiddels zijn we 4 maanden verder natuurlijk en hebben we oa die transfers van Karim en Ron.
van geil
 van geil - woensdag 07 november 2012 - 20:11   quote  deeplink  
quote:
Op woensdag 07 november 2012 - 20:05 schreef T-FeYeN00rD het volgende:

[..]

Voor zover ik weet is die 12 miljoen het uiteindelijk bedrag, wat bevestigd is door Gudde. Dat was het bedrag deze zomer dan, inmiddels zijn we 4 maanden verder natuurlijk en hebben we oa die transfers van Karim en Ron.
ok,,dank je.
15 november is de ledenvergadering,weet niet of ik tijd heb om te gaan en me voor te bereiden..
maar het ziet er redelijk goed uit.
hulde aan Gudde,en zijn medestanders..ga zo door!
Arie.Klooster
 Arie.Klooster - donderdag 08 november 2012 - 12:38   quote  deeplink  
Ik voel opkomen dat er over tijdje een spandoekje voor Gudde en Blokland (als boegbeelden van de financiële wederopstanding) van de tribunes afrolt? (en terecht!)

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op donderdag 08 november 2012 door Arie.Klooster --
rich Arnhem
 rich Arnhem - donderdag 08 november 2012 - 12:56   quote  deeplink  
quote:
Op woensdag 07 november 2012 - 20:05 schreef T-FeYeN00rD het volgende:

[..]

Voor zover ik weet is die 12 miljoen het uiteindelijk bedrag, wat bevestigd is door Gudde. Dat was het bedrag deze zomer dan, inmiddels zijn we 4 maanden verder natuurlijk en hebben we oa die transfers van Karim en Ron.
Voor de transfers van Vlaar en El Ahmadi is 6.2 miljoen betaald. Hiervan stroomt 850.000 EUR terug naar Talent Pool II Dus zou de schuld, in theorie, afnemen met 5.350.000,00.

Houdt in dat we op dit moment, in theorie, dus nog een schuld hebben van 5.650.000,00 EUR.
Arie.Klooster
 Arie.Klooster - donderdag 08 november 2012 - 13:06   quote  deeplink  
Ik heb nog steeds niet vernomen of die talentpools nou hetzelfde is als het Feyenoord InvesteringsFonds (FIF)? Want de participanten zijn, volgens de artikeltjes, reeds uitgekocht!

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op donderdag 08 november 2012 door Arie.Klooster --
Stylzz
 Stylzz - donderdag 08 november 2012 - 17:13   quote  deeplink  
quote:
Op donderdag 08 november 2012 - 13:06 schreef Arie.Klooster het volgende:
Ik heb nog steeds niet vernomen of die talentpools nou hetzelfde is als het Feyenoord InvesteringsFonds (FIF)? Want de participanten zijn, volgens de artikeltjes, reeds uitgekocht!
http://www.feijenoordcasuals.nl/nieuws/tp-iitjes-doen-goede-zaken/
piet
 piet - donderdag 08 november 2012 - 17:39   quote  deeplink  
Jaarcijfers zo gek nog niet.

Feyenoord heeft de jaarcijfers van het seizoen 2011/2012 bekend gemaakt en daar zijn toch een aantal vragen over ontstaan. Waar zijn bijvoorbeeld de miljoenen van de VvF gebleven? Waarom is er nog steeds een schuld terwijl de VvF 30 miljoen hebben binnen gehaald en Martin van Geel heeft gezegd dat er de afgelopen jaren voor 21 miljoen aan spelers is verkocht terwijl de schuld maar 43 miljoen betrof? Een simpel rekensommetje zou uitwijzen dat Feyenoord dan helemaal geen schulden meer zou hebben en zelfs in de plus zou moeten staan. Toch is dit niet het geval want de jaarcijfers spreken van schulden van meer dan 11 miljoen. Hoe zit dit dan? Kloppen de jaarcijfers niet of wordt er met de cijfers gesjoemeld?

Omdat een jaarverslag lezen wel wat anders vraagt dan het lezen van de VI is het voor iedereen natuurlijk niet zo makkelijk om dit uit te zoeken. Enige kennis van boekhouden, accountancy of finance is daarvoor wel gevraagd en niet elke supporter heeft deze kennis. Daarom hier een uitleg die deze bedragen wat begrijpelijker maken zodat duidelijk wordt hoe het precies zit met de financiën van Feyenoord.

Miljoenen van de VvF

Allereerst de opgehaalde miljoenen van de VvF. Ongeveer 2 jaar geleden kwamen de VvF onder leiding van Blokland met het plan om Feyenoord te redden door geld te investeren. Hiermee konden schulden worden afbetaald of omgezet in aandelen. Het doel van Blokland was om 30 miljoen te halen en dit deze zomer ook behaald. Maar hoe zijn deze investeringen terug te vinden in de jaarcijfers?

In de jaarcijfers van het vorige jaar (2010/2011) is 20 miljoen van de VvF opgenomen in de jaarcijfers, dit jaar nog eens 5 miljoen. De overige 5 miljoen zal in de volgende jaarcijfers staan omdat de uiteindelijke 30 miljoen werd behaald na dit boekjaar. Dit boekjaar loopt namelijk tot 30 juni 2012. Deze bedragen zijn terug te vinden bij het Eigen vermogen onder de post Agioreserve. In 2010 bedroeg die post 13 miljoen, in 2011 33 miljoen en nu in 2012 38 miljoen. Hierdoor is het Eigen vermogen flink verbeterd.

Een deel van de investeringen van de VvF komt voort uit het omzetten van schulden in aandelen. Bij de eerste 20 miljoen zijn ongeveer 11,5 miljoen aan schulden omgezet in aandelen, de overige 8,5 miljoen is een gestort bedrag. Dit jaar is er nog eens voor 2 miljoen aan schulden omgezet in aandelen en is er voor 3 miljoen gestort. Dit betekent dat er voor 13,5 miljoen (11,5+2) aan schulden moeten zijn verdwenen. Dit is te zien aan de langlopende schulden. Deze zijn in het vorige jaarverslag met meer dan 12 miljoen gezakt (van 16,6 miljoen naar 4,3 miljoen) en dit jaar met 3,3 miljoen (van 4,3 miljoen naar 1 miljoen). De langlopende schulden zijn dus iets meer gezakt dan dat er aan schulden is omgezet in aandelen, dit komt door gewone aflossingen.

De gestorte investeringen zijn niet gebruikt om schulden af te lossen en daar is een reden voor. De huidige schuld bedraagt nu dus 11 miljoen en daar is 1 miljoen van langlopend. Over die 1 miljoen betaald Feyenoord rente. Bij de kortlopende schulden hoeft niet overal rente over te worden betaald. Een voorbeeld hiervan zijn de Crediteuren. Deze staan nu in het jaarverslag voor 4,8 miljoen. Omdat Feyenoord hierover geen rente hoeft te betalen is het helemaal niet erg dat dit schulden zijn en er is geen grote behoefte om de crediteuren zo snel mogelijk te betalen dus is het logisch dat er nog altijd schulden zijn. Bovendien is het Eigen vermogen in totaal negatief, en het is ook heel belangrijk om een positief Eigen vermogen te hebben.

Eigen vermogen

Bij Feyenoord bestaat het Eigen vermogen uit 3 onderdelen: Gestort kapitaal, Agioreserve en Verliessaldo. Het eerste onderdeel, Gestort kapitaal, is een hele kleine post (dit jaar 90.000 euro) en laat ik buiten beschouwing. De post Agioreserve is dus door de VvF enorm gestegen. De post Verliessaldo is was in 2010 47,9 miljoen negatief. In dat boekjaar heeft Feyenoord een verlies geleden van 6,3 miljoen en het jaar erop was daarom deze post 54,2 miljoen negatief. Dit jaar werd een winst behaald van 6,5 miljoen en nu bedraagt het Verliessaldo dus 47,7 miljoen.

Wanneer deze 3 posten bij elkaar opgeteld worden krijg je het uiteindelijke Eigen vermogen. In 2010 bedroeg dit 34,8 miljoen negatief, in 2011 21 miljoen negatief en dit jaar 9,5 miljoen negatief. Het eigen vermogen gaat dus de goede kant op maar Feyenoord is er nog niet. Het is voor Feyenoord ontzettend belangrijk om een positief Eigen vermogen te krijgen, belangrijker dan de schulden allemaal af te betalen.

Transferinkomsten

Feyenoord heeft door verkoop van Castaignos, Rekik, Ake, Wijnaldum, Fer, Biseswar, Vlaar en El Ahmadi voor ongeveer 21 miljoen euro verdient. Waar zijn deze miljoenen gebleven? Allereerst moet daarvoor worden opgemerkt dat de verkoop van Castaignos in het vorige jaarverslag stond, de verkopen van Vlaar en El Ahmadi komen in het volgende jaarverslag (2012/2013). De overige spelers hebben ongeveer 11,6 miljoen euro opgeleverd. Dit bedrag is echter bruto. Daar gaan als eerste commissies (=bedragen) vanaf voor spelers en zaakwaarnemers. Daarna gaan er nog eens bedragen vanaf voor de investeerders van de Talent Pools. Hierdoor heeft Feyenoord aan de spelers 7,8 miljoen over gehouden.

Over het resultaat van de spelers moeten ook nog afschrijvingen worden afgehaald. Als Feyenoord voor een speler 4 miljoen betaald en die speler een contract van 4 jaar geeft, moet Feyenoord elk jaar 1 miljoen afschrijven. Het bedrag is al betaald maar komt dus elk jaar voor een deel ten laste van het resultaat van de spelers. Uiteindelijk heeft Feyenoord dit jaar 4,8 miljoen overgehouden bij het Resultaat afschrijvingen en verkoop spelers.

Deze winst wordt opgeteld bij de operationele winst (winst uit normale bedrijfsvoering die bestaat uit onder andere: kaartverkoop, sponsorinkomsten, mediabaten, merchandising, enz.) en dit is 3,1 miljoen. Daar worden nog Financiële baten en lasten (onder andere rente) afgehaald (0,9 miljoen) en belastingen (0,5 miljoen). Hierdoor bedraagt de totale winst van Feyenoord dit jaar 6,5 miljoen (4,8+3,1-0,9-0,5). Deze winst wordt dus bij het Verliessaldo van het Eigen vermogen geplaatst. De winst van dit jaar is dus niet gebruikt voor het verminderen van de schuld. Ook de winst uit transferinkomsten is daar niet voor gebruikt.

De transferinkomsten van Vlaar en El Ahmadi van 6,2 miljoen en de investeringen van de VvF voor 5 miljoen komen pas volgend jaar in het jaarverslag. Die van Castaignos stond al in het vorige jaarverslag en daar gaan dezelfde bedragen vanaf als dit jaar, daardoor bedroeg het Resultaat afschrijvingen en verkoop spelers vorig jaar 4,7 miljoen negatief.

Tot slot

Hopelijk worden de jaarcijfers, de hoogte van de schuld en Eigen vermogen nu wat duidelijker. Een paar kleine punten, de bedragen die ik heb genoemd zijn vaak afgerond om het overzichtelijker te houden. De exacte bedragen staan in het jaarverslag. Verder wil ik benadrukken dat ik geen gestuurde vogel vanuit Feyenoord ben maar een gewone supporter van Feyenoord die het jaarverslag heeft doorgelezen en naar eigen inzicht heeft geïnterpreteerd. Er kunnen dus fouten in dit stuk staan al ga ik daar natuurlijk niet vanuit! Als laatste is het natuurlijk het vermelden waard dat ondanks dat de jaarcijfers dit jaar (in tegenstelling tot vorig jaar) echt positief zijn, wil dat niet zeggen dat Feyenoord nu gezond is. Er is nog een hele lange weg te gaan voordat Feyenoord van niemand meer afhankelijk is en er geen partijen meer zijn die Feyenoord als club misbruiken voor eigen gewin.
bron: feijnoordcasuals
lion1
 lion1 - vrijdag 09 november 2012 - 08:06   quote  deeplink  
Super bedankt voor deze duidelijke uitleg !!!!
piet de paler
 piet de paler - vrijdag 09 november 2012 - 09:22   quote  deeplink  
Ikke buitenlander ikke niet begrijp
gaat het nu goed,op schema ,of slecht.
Arie.Klooster
 Arie.Klooster - vrijdag 09 november 2012 - 09:48   quote  deeplink  
quote:
Oké, als ik dat even vluchtig doorlees zijn het dus twee verschillende geldstromen. In dat geval, welke spelers zijn nog ondergebracht in de talentpools? Of is dat inmiddels reeds afbetaald?
Stylzz
 Stylzz - vrijdag 09 november 2012 - 09:56   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 09 november 2012 - 09:48 schreef Arie.Klooster het volgende:

[..]

Oké, als ik dat even vluchtig doorlees zijn het dus twee verschillende geldstromen. In dat geval, welke spelers zijn nog ondergebracht in de talentpools? Of is dat inmiddels reeds afbetaald?
volgens mij was zo'n beetje de hele jeugdopleiding tot en met de huidige B1 beleend omdat de vorige talentpools niets opbrachten..
Arie.Klooster
 Arie.Klooster - vrijdag 09 november 2012 - 10:41   quote  deeplink  
Als ik jouw antwoord zo lees, zijn er meer dan twee talentpools? (aangezien je over vorige pools (meervoud) praat?)
rich Arnhem
 rich Arnhem - vrijdag 09 november 2012 - 10:55   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 09 november 2012 - 10:41 schreef Arie.Klooster het volgende:
Als ik jouw antwoord zo lees, zijn er meer dan twee talentpools? (aangezien je over vorige pools (meervoud) praat?)
Er waren twee talentpools en het investeringsfonds. Talentpool 2 en het investeringsfonds zullen nu ophouden te bestaan. Talentpool 1 bestaat (voor zover ik weet) nog omdat daar Erwin Mulder als enige speler nog in zit.
Stylzz
 Stylzz - vrijdag 09 november 2012 - 11:27   quote  deeplink  
In mei 2007 ging namelijk de eerste Feyenoord Talent Pool van start, die de club zon 6 miljoen op zou leveren. De Talent Pool bestond uit zeven veelbelovende spelers waarin investeerders 250.000 euro in konden investeren in ruil voor 25% van de transferopbrengsten van de spelers. De Talent Pool was binnen mum van tijd uitverkocht en vooral de verkoop van de jonge Roystron Drenthe aan Real Madrid betekende een succes voor zowel Feyenoord als de verschillende investeerders, met een verkoopprijs van 13 miljoen voor de linksback.

De tweede Feyenoord Talent Pool werd gelanceerd in juli 2007 en moest Feyenoord zon 5 miljoen euro opleveren uit 20 aandelen van wederom een kwart miljoen euro. Na een vliegende start bleek deze tweede Talent Pool niet zon groot succes als de eerste, en de spelers bleken minder op te leveren dan de talenten uit de eerste pool. Daarom voegde Feyenoord in december 2007 Leroy Fer toe aan deze pool, die als buffer moest dienen voor de investeerders wanneer de zeven spelers uit de pool niet verkocht werden. Overigens werden ook A- en B junioren van Feyenoord verpand in een soortgelijke investeringspool, de Beloften Pool. Deze Beloften Pool leverde de club 7,5 miljoen euro op.

De Talent- en Beloften pools leverden Feyenoord weliswaar flinke bedragen op waarmee spelers aangekocht konden worden, met de pools haalde de club zich ook een schuld van zon 18,5 miljoen euro op de hals die voor 2013 terugbetaald moet worden, en hiervoor is Feyenoord afhankelijk van de onvoorspelbare situatie op de transfermarkt.

In een poging nog een potje met geld te vullen begon Feyenoord in 2007 ook met de uitgifte van aandelen van Feyenoord Rotterdam NV. Investeerders konden aandelen kopen van 1000 euro per stuk, met een minimale afname van 1000 aandelen per investeerder. Iedere investeerder zou dus goed zijn voor 1 miljoen euro en het plan moest 20 miljoen euro opleveren. Het werd uiteindelijk slechts 4 miljoen.

En dan was er nog het Feyenoord Investeringsfonds 2008 waarin investeerders konden bijdragen aan het aantrekken van talentvolle spelers tot 24 jaar. Algemeen directeur Eric Gudde gaf bij de lancering van het fonds aan dat Feyenoord er op dat moment financieel weer beter voor stond en daardoor enige investeringsruimte had. Toch mochten ook deze investeringen niet baten en kon de stijgende lijn waarover Gudde het bij de lancering van het fonds had niet worden doorgezet en werd Feyenoord in juli 2009 zelfs weer onder curatele geplaatst.

Om te redden wat er te redden valt haalde de supportersvereniging 100 duizend euro op om te investeren in de jeugdopleiding. Verder werd secondary ticketing in het leven geroepen: supporters die een thuiswedstrijd niet willen of kunnen bezoeken kunnen hun ticket van de hand doen aan niet-seizoenkaarthouders, waarbij de helft van de opbrengst naar de club gaat en de andere helft naar de seizoenkaarthouder.
Stylzz
 Stylzz - vrijdag 09 november 2012 - 11:32   quote  deeplink  
Dit was de situatie in januari 2011:

Datum: 24 januari 2011 19:37

1e talentpool:

Jonathan de Guzman, Royston Drenthe, Tim Vincken, Diego Biseswar, Erwin Mulder, Luigi Bruins en Georginio Wijnaldum

24 participaties van 250.000 euro

Deelnemers aan de Feyenoord Talent Pool beleggen minimaal 250.000 euro in het fonds. Zij verwerven daarmee 25 procent van de transferrechten van de zeven geselecteerde talenten uit de selectie, goed voor een waarde van zes miljoen euro. Als de betreffende spelers vertrekken stroomt 25 procent van de netto-opbrengst naar de beleggers. De overige 75 procent komt ten bate van de club.

2e talentpool:

Ron Vlaar, Andwélé Slory, Jacob Lensky Fer, Mitchell Schet, Dwight Tiendalli, Sherif Ekramy en Serginho Greene

Fer vervangt Lensky

20 participaties van 250.000 euro

Deelnemers aan de Feyenoord Talent Pool l en II beleggen minimaal 250.000 euro in het fonds. Zij verwerven daarmee 25 procent van de transferrechten van de zeven geselecteerde talenten uit de selectie, goed voor een waarde van vijf miljoen euro. Als de betreffende spelers vertrekken stroomt 25 procent van de netto-opbrengst naar de beleggers. De overige 75 procent komt ten bate van de club.

Beloftenpool:

Van Haaren ,Leerdam , Schenkeveld ,Castaignos , Cabral , Martins Indi , de Vrij

Deelnemers aan de Feyenoord Beloftenpool' werven daarmee 20 procent van de transferrechten van de zes geselecteerde talenten uit de selectie. Als de betreffende spelers vertrekken stroomt 20 procent van de netto-opbrengst naar de beleggers. De overige 80 procent komt ten bate van de club.

Daar bij heeft Feyenoord alle rechten tot en met de c jeugd verpand.
piet de paler
 piet de paler - vrijdag 09 november 2012 - 12:12   quote  deeplink  
als die pools ,maar er moest geld komen beslissing vanuit het hart en niet met verstand denk ik (toen)
Leon FR1908
 Leon FR1908 - vrijdag 09 november 2012 - 13:27   quote  deeplink  
Met de verkoop van Wijnaldum heeft van Geel de jackpot binnengehaald...
Die gozer kan niks meer in dienst van Pisvee
Arie.Klooster
 Arie.Klooster - vrijdag 09 november 2012 - 14:56   quote  deeplink  
Ik wist helemaal niet van die beloftenpool joh. Wat bedoelen ze met dat laatste stukje: "daar bij heeft Feyenoord alle rechten tot en met de c jeugd verpand"? Dat zou toch stom zijn. Dat betekent dat je de komende vijftien jaar van alles wat je verkoopt slechts 80 % overhoudt? Ik snap het even niet. De beloftenpool heeft betrekking op die jongens die genoemd worden? En daar bij alle jeugd tot en met de C? Kan ik me niet voorstellen... Wat heeft dit ooit opgeleverd? Wie heeft die namens Feyenoord gedaan?
rich Arnhem
 rich Arnhem - vrijdag 09 november 2012 - 18:45   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 09 november 2012 - 14:56 schreef Arie.Klooster het volgende:
Ik wist helemaal niet van die beloftenpool joh. Wat bedoelen ze met dat laatste stukje: "daar bij heeft Feyenoord alle rechten tot en met de c jeugd verpand"? Dat zou toch stom zijn. Dat betekent dat je de komende vijftien jaar van alles wat je verkoopt slechts 80 % overhoudt? Ik snap het even niet. De beloftenpool heeft betrekking op die jongens die genoemd worden? En daar bij alle jeugd tot en met de C? Kan ik me niet voorstellen... Wat heeft dit ooit opgeleverd? Wie heeft die namens Feyenoord gedaan?
Wat mij niet duidelijk is is of deze verpanding een moment opname is geweest of dat dit een voortdurende verpanding is. Als dit laatste het geval is is er zeker sprake van kapitaal vernietiging, in het eerste geval valt de schade nog mee en ben je binnen 6 jaar van het hele verhaal af.
Stylzz
 Stylzz - woensdag 24 april 2013 - 13:21   quote  deeplink  
Het seizoen is voor Feyenoord met nog drie speelronden voor de boeg al helemaal geslaagd. Technisch directeur Martin van Geel kondigt in Voetbal International aan dat de club binnen enkele maanden zal zijn verlost van haar negatief eigen vermogen.

We zijn er binnen twee jaar in geslaagd een negatief eigen vermogen van 35 miljoen euro terug te brengen naar tien miljoen en onze schuld van 43 miljoen naar tien miljoen. Dat is voor een groot deel te danken aan de vrienden van Feyenoord. Daarnaast hebben we 21 miljoen verkocht en slechts twee miljoen geherinvesteerd. Vorig seizoen hadden we een winst van 6,5 miljoen en ook dit jaar gaan we winst maken. Op de manier zijn wij in versneld tempo gezond aan het worden. Zodanig dat we aan het eind van dit seizoen niemand hoeven te verkopen.´

We zijn content. Onze doelstelling was rechtstreekse plaatsing voor Europees voetbal en dat gaan we halen. Dat maakt ons seizoen geslaagd. Vorige zomer zijn we de complete as kwijtgeraakt en er waren geen financiële mogelijkheden om ons elftal te versterken. Toch hebben we onze doelen voor dit seizoen zwaar weggelegd. Als je dan slaagt in je streven kun je alleen maar heel erg tevreden zijn. Maar we willen niks laten liggen, dus als we tweede kunnen worden, zullen we daar alles aan doen. Aldus Van Geel tegenover Martijn Krabbendam van Voetbal International.

http://www.fr12.nl/nieuws/nieuws/22222-feyenoord-binnen-enkele-maanden-verlost-van-negatief-eigen-vermogen.html
Leon FR1908
 Leon FR1908 - woensdag 24 april 2013 - 13:25   quote  deeplink  
Netjes....
Met dit tempo kunnen zelfs de aandelen terug betaald worden in 5 jaar..
Stylzz
 Stylzz - woensdag 24 april 2013 - 13:40   quote  deeplink  
T zegt ook, zonder dit impliciet te vermelden, dat alle verkopep geherinvesteerd KUNNEN worden. Het is dus een keuze om te herinvesteren of het aan te wenden de schulden in te lossen. (lees: aandelen terugkopen)
RenatoBos
 RenatoBos - woensdag 24 april 2013 - 14:24   quote  deeplink  
Goede zaak..!!!
van geil
 van geil - woensdag 15 mei 2013 - 14:04   quote  deeplink  
15 juni volgend meetpunt.
RenatoBos
 RenatoBos - woensdag 15 mei 2013 - 16:00   quote  deeplink  
quote:
Op woensdag 15 mei 2013 - 14:04 schreef van geil het volgende:
15 juni volgend meetpunt.
Feyenoord blijft in categorie 2

600x400-ms-1346546.jpg

Feyenoord is door de KNVB opnieuw ingedeeld in categorie 2, hetgeen aangeeft dat de club financieel 'voldoende' scoort. De nieuwe indeling is gebaseerd op de ingediende halfjaarcijfers 2012/2013. Het merendeel van de clubs is ingedeeld in de tweede categorie. Slechts drie clubs werden in categorie 1 ingedeeld, de categorie waar Feyenoord inmiddels alweer enige tijd uit is. Acht clubs kregen het predikaat 'goed' en werden ingedeeld in categorie 3.

Mark Boetekees, bestuurssecretaris betaald voetbal en onder andere verantwoordelijk voor de afdeling licentiezaken van de bond: Het is goed om te zien dat clubs beseffen dat een goed en consequent financieel beleid belangrijk is en dat ze hard blijven werken aan financieel herstel. Louter op deze wijze is de continuïteit van clubs in het betaald voetbal te waarborgen.
In categorie 1 (onvoldoende) zitten ADO Den Haag, Fortuna Sittard en FC Emmen. Het failliete Veendam is niet meer opgenomen in de lijst.

In categorie 2 (voldoende) zitten AZ, FC Den Bosch, SC Cambuur, FC Dordrecht, FC Eindhoven, Excelsior, Feyenoord, De Graafschap, Helmond Sport, Heracles Almelo, MVV Maastricht, NAC Breda, N.E.C., RKC Waalwijk, Roda JC, Sparta Rotterdam, Telstar, FC Twente, FC Utrecht, Vitesse, VVV-Venlo, Willem II en PEC Zwolle.

In categorie 3 (goed) zitten Ajaks, Almere City FC, Go Ahead Eagles, FC Groningen, sc Heerenveen, FC Oss, PSV en FC Volendam.

Het eerstvolgende meetmoment is 15 juni. De clubs moeten dan de begrotingscijfers van het seizoen 2013/2014 overleggen.
Bron:KNVB.nl
Stylzz
 Stylzz - vrijdag 07 februari 2014 - 13:43   quote  deeplink  
Het is al bijna geen nieuws meer:
De licentiecommissie van de KNVB heeft vrijdag de nieuwe categorie-indeling bekendgemaakt.

NAC Breda, De Graafschap, Excelsior en Fortuna Sittard zitten in categorie 1, wat erop neerkomt dat deze clubs onder verscherpt toezicht staan van de voetbalbond wegens financiële problemen.

Momenteel zitten negentien clubs in categorie 2, waaronder Vitesse en Feyenoord meldt Nusport. Deze clubs scoren een voldoende voor hun financieel beleid.

Categorie-indeling:

Categorie 1: De Graafschap, Excelsior, Fortuna Sittard en NAC Breda

Categorie 2: ADO Den Haag, FC Den Bosch, FC Dordrecht, FC Eindhoven, FC Emmen, FC Groningen, FC Utrecht, FC Volendam, Feyenoord, Helmond Sport, MVV Maastricht, NEC, PEC Zwolle, RKC Waalwijk, Roda JC, SC Cambuur, Vitesse, VVV-Venlo en Willem II

Categorie 3: Ajax, Almere City FC, AZ, FC Oss, Go Ahead Eagles, Heracles Almelo, PSV, sc Heerenveen, Sparta en Telstar
______
Dat PSV in drie zit, geeft eigenlijk wel aan wat een kolder deze indeling is.
Stylzz
 Stylzz - vrijdag 07 februari 2014 - 13:47   quote  deeplink  
Dit stukje is trouwens interessant:
De licentiecommissie deelt FC Twente vooralsnog niet in. De definitieve besluitvorming over hun indeling volgt op een later moment, zo meldt de KNVB.
VVout
 VVout - vrijdag 07 februari 2014 - 14:04   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 07 februari 2014 - 13:43 schreef Stylzz het volgende:
Het is al bijna geen nieuws meer:
...
Dat PSV in drie zit, geeft eigenlijk wel aan wat een kolder deze indeling is.
PSV is nog aan het teren op de verkoop van Strootman. Ik denk dat daar komend boekjaar veranderingen komen.

Hoe wordt dit bekeken trouwens door de KNVB, met de looptijd van een boekhoudkundig boekjaar of voetbal seizoen?
T-FeYeN00rD
 T-FeYeN00rD - vrijdag 07 februari 2014 - 14:28   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 07 februari 2014 - 14:04 schreef VVout het volgende:

[..]

PSV is nog aan het teren op de verkoop van Strootman. Ik denk dat daar komend boekjaar veranderingen komen.

Hoe wordt dit bekeken trouwens door de KNVB, met de looptijd van een boekhoudkundig boekjaar of voetbal seizoen?
Dat eerste volgens mij.
Stylzz
 Stylzz - vrijdag 07 februari 2014 - 14:30   quote  deeplink  
jaarcijfers plus prognose cijfers
T-FeYeN00rD
 T-FeYeN00rD - vrijdag 07 februari 2014 - 14:31   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 07 februari 2014 - 14:30 schreef Stylzz het volgende:
jaarcijfers plus prognose cijfers
In ieder geval bij de clubs die het moeilijk hebben ja. Ik weet niet of dat voor gezonde clubs ook moet.
Stylzz
 Stylzz - vrijdag 07 februari 2014 - 14:32   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 07 februari 2014 - 14:31 schreef T-FeYeN00rD het volgende:

[..]

In ieder geval bij de clubs die het moeilijk hebben ja. Ik weet niet of dat voor gezonde clubs ook moet.
Informatie teruggevonden op de KNVB site.
Indeling is bepaald op jaarcijfers afgelopen boekjaar en prognose volgende.

Zal wel kloppen :)
T-FeYeN00rD
 T-FeYeN00rD - vrijdag 07 februari 2014 - 14:44   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 07 februari 2014 - 14:32 schreef Stylzz het volgende:

[..]

Informatie teruggevonden op de KNVB site.
Indeling is bepaald op jaarcijfers afgelopen boekjaar en prognose volgende.

Zal wel kloppen :)
Daar gaan we dan maar van uit.. ;)

Plaats een reactie:
 Je naam (of nickname) (verplicht)
 Je e-mail adres (wordt nooit getoond maar moet wel werken!)
 Vul de volgende code hier in: 3097
Ik ga akkoord met de algemene voorwaarden en algemene forum regels.
Headliner: Feyenoord Nieuws
Plaats een nieuw antwoord  

Index / Sport / Voetbal / Feyenoord / topic: Hoe zit het nu met de schuldenlast ??









0.0097830