|
|
|
Eide
|
|
|
Deze column is origineel op http://foebele.blogspot.nl/ gepubliceerd! Even een bezoek aan mijn blog waardeer ik enorm!
Deze week maakte Ajax bekend dat Ajax weer kaarten beschikbaar gaat stellen aan ADO Den Haag voor de wedstrijden in Amsterdam. Toch wel een bijzondere zet als je weet hoe diep de haat tegen de mooiste club van Nederland geworteld zit in de Hofstad. In maart 2011 nog zongen spelers en fans van ADO "wij gaan op jodenjacht", iets dat de betrokken spelers overigens op een schorsing kwam te staan. Maar je kan je toch niet aan de indruk onttrekken dat de relaties tussen de Hagenezen en het Amsterdamse publiek nog behoorlijk op scherp staan. Dezelfde week ging het publiek van Utrecht ver over de schreef toen de ploeg uit de Domstad knullig over de knie ging bij de Godenzonen.
AFC Ajax en de rest van Nederland blijft moeilijk.De jarenlange overheersing in Nederland en zo nu en dan naar arrogantie riekende handelswijze zetten bij veel anderen kwaad bloed. Ajax zegt weer te willen werken aan het normaliseren van de relaties tussen de clubs maar is dat wel reƫel? De reactie van ADO was veelzeggend want in Den Haag werd met hoog opgetrokken wenkbrouwen kennis genomen van dit nieuwtje van Ajax. De verwondering maakt daarna snel plaats voor een terughoudende reactie die boekdelen sprak. De Haagse clubleiding ziet namelijk een terugkeer van Ajax supporters helemaal niet zitten, dat gaat namelijk helemaal niet goed vallen bij de eigen supporters. Ook de Utrechtse voorzitter moest met het schaamrood op de kaken toegeven dat het eigen publiek niet in staat was zichzelf te gedragen in het eigen stadion.
Toch is het jammer dat het kennelijk niet mogelijk is om fans bij elkaar toe te laten. Bij voetbal horen eigenlijk fans van de tegenstander, daar horen schitterende tifo's bij en supportersgroepen die zich ten koste van de andere groepen hoorbaar willen maken. Het is wat een wedstrijd een onvergetelijke ervaring maakt. Het is wat het voetbal zo'n belevenis maakt. Daarom juich ik in ieder geval het initiatief van Ajax toe. Laat maar komen die Hagenezen. Feyenoord op bezoek in de ArenA, laat ze alsjeblieft 1.600 havenslaven meenemen, dat hoort er gewoon bij als je het mij vraagt.
Ajax heeft een stapje gezet maar burgemeester Eberhard van der Laan en de Amsterdamse politie zullen ongetwijfeld een stokje gaan steken voor dit initiatief. Daarmee wordt meteen duidelijk hoe zeer de angst regeert langs de lijnen. Ik verwacht vooorlopig in ieder geval geen Hagenezen of Rotterdammers in de ArenA de aankomende jaren. En dat is jammer. |
|
|
|
|
dege
|
|
|
ja, en dan lees je vervolgens dit stuk na de bekerwedstrijd tegen utrecht:
Stel nu dat supporters van de thuisclub zich misdragen. Dan is het de schuld van de fans die aan de overkant van het stadion in het uitvak zitten. Vooral omdat het Ajacieden zijn. Het klinkt zo slecht dat we het niet zelf zouden kunnen verzinnen, maar Wilco van Schaik zegt het.
Inspanningen Nu denkt u misschien: wie is Wilco van Schaik om dat te vinden? Nou, dat is toevallig de directeur van FC Utrecht. Hij zei het echt, zowel het ANP als de NOS hebben quotes waaruit blijkt dat Van Schaik de aanwezige Ajacieden de schuld geeft. In het Sportjournaal herhaalt Van Schaik zijn woorden donderdag. Hij nuanceert zijn uitspraken wel, maar dan is het kwaad natuurlijk al geschied.
"Begrijp me niet verkeerd, het lag nu echt aan onze fans. Maar misschien is het toch maar beter om geen fans van Ajax meer toe te laten. Ze maken hier kennelijk veel los," aldus Van Schaik. Kortom, de Utrechtfans kunnen zich niet gedragen en hoe luidt zijn oplossing? Geen Ajaxfans meer toelaten!
Het is Utrecht - Ajax en dan spelen er sentimenten. Hoort erbij, gewoon lekker foebele! Het moet wel binnen de grenzen blijven. Ook de Supportersvereniging Ajax heeft daar de laatste tijd volop aandacht aan besteed. Lees dit stukje maar, of dit artikel, meneer Van Schaik.
Alles staat op video, dus als mensen rond het bekerduel te ver zijn gegaan, ligt het bewijs zo op tafel. "Het is moeilijk ze allemaal een stadionverbod te geven. Het ging inderdaad niet om tien personen." Was getekend, directeur Van Schaik.
In plaats daarvan stelt meneer voor dat Ajax geen supporters meer meeneemt naar Utrecht-uit, want dat is de oplossing voor alles! Om doodmoe van te worden. De Ajaxfans, die al slechts met 600 in plaats van 1200 mochten komen, hebben geen schuld aan de misdragingen van de Utrechters, maar moeten er wel voor worden gestraft, als het aan Van Schaik ligt.
Snapt u het nog? Wij niet. Het klinkt te dom voor woorden, maar het is gehoord en staat op papier, dus het is echt gezegd. De opmerkingen van Van Schaik vallen in de categorie 'het is de schuld van de dames, want die dragen korte rokjes!' Echt hoor, kan meneer Van Schaik heel snel ophouden? Je kunt beter niet slaan dan drie keer compleet naast de plank.
Vanuit de clubs en de supportersverenigingen - zowel Utrecht als Ajax dus! - zijn de afgelopen seizoenen veel inspanningen geleverd deze wedstrijd op een goede manier te laten verlopen, met fans van beide clubs! Hier steekt veel tijd en energie in, maar het is jammer dat Van Schaik van de problemen bij de Utrechtfans ook een probleem van Ajaxsupporters maakt. http://www.ajaxlife.nl/nieuws/detail/12021 Wat een volslagen idioot! |
|
|
|
|
Nenam_tiL
|
|
|
Dit is gewoon de toekomst,en niet meer te vermijden. Ajax is nu weer 2 jaar kampioen en dat zet kwaad bloed....we zijn arrogant,joden en snavels,persoonlijk heb ik daar geen moeite mee,wij doen net zo hard mee.
Een klein deel van de jeugd van tegenwoordig ontspoort,hetzij door drank of door pillen,en/of een combinatie daarvan,die zijn echt niet voor reden vatbaar.
Ik ben 49 en zeker geen lieve jongen geweest,heb ook mijn veters uit mijn schoenen moeten halen,omdat dat moest van oom agent.
Maar wat nu speelt slaat werkelijk nergens op,via sociale media en mobiels wordt alles geregeld,het lijkt wel complete anarchie,als het zo doorgaat wordt voetbal alleen nog maar voor thuis publiek gespeeld.
Schreeuwen naar de overkant wordt dan verleden tijd |
|
|
|
|
Eide
|
|
|
En nou krijg je dus dit gejank dat Utrecht de fans achter laat. Pure angst, want een bestuurder met ballen had dit als een kans gezien en had dit juist aangegrepen om te laten zien dat de Utrechters het wel kunnen. |
|
|
|
|
hippy
|
|
|
Ik zou me als utrecht supporter beledigd voelen |
|
|
|
|
Mokum1
|
|
|
Hoe is het spulletje in Engeland geregeld? Volgens mij gebeurt daar niet veel meer, of vergis ik me?
Wat ik hoorde was dat er bordjes in d eGalgenwaard staan dat de boete van veldbetreding 10.000euro kost. Als deze meneer daadwerkelijk 10k moet betalen houden anderen zich wel afzijdig in de toekomst.
Dan heb je de spreekkoren nog, heel simpel de club die spreekkoren doet moet er via de speakers het clunblied van de tegenpartij gedraait worden.
Beetje rare oplossing maar kan voor spreekkoren niet veel bedenken... |
|
|
|
|
XXX
|
|
|
quote:Op dinsdag 02 oktober 2012 - 11:10 schreef Mokum1 het volgende:Hoe is het spulletje in Engeland geregeld? Volgens mij gebeurt daar niet veel meer, of vergis ik me? Tussen niet veel meer gebeuren en niks meer horen is een wereld van verschil.
Afgelopen weekend bijvoorbeeld een flinke knokpartij tussen ajax- en feyenoordsupporters op Centraal Station Utrecht. Een toevallige ontmoeting na een terugreis van beide.
Geen enkele melding in media.
In Engeland is het overal raak behalve bij de Premier League clubs. ook omdat het onbetaalbaar is geworden voor de gewone man. |
|
|
|
|
Eide
|
|
|
FC Utrecht ziet af van verbod op Ajax-fans
In aanloop naar de competitiewedstrijd tegen Ajax op 23 december heeft FC Utrecht een aantal beslissingen genomen. De Domstedelingen willen wanordelijkheden vermijden, maar zien af van een verbod op uitsupporters.
"Het had makkelijk geweest om Ajax-supporters te weren voor dit duel", reageert algemeen directeur Wilco van Schaik op de website van Utrecht. "Maar, dan draaien we het om. Het is een klein deel van onze aanhang die ernstig over de schreef is gegaan bij het recente duel tussen FC Utrecht en Ajax in Stadion Galgenwaard. Zij hebben onze club in diskrediet gebracht. We moeten de schuldvraag bij onszelf leggen."
"Wij zijn, net als onze supporters, van mening dat voetbalwedstrijden met thuis- en uitpubliek gespeeld moeten worden. Emotie, strijd en actie op de tribunes hoort bij wedstrijden als deze. Het maakt de wedstrijden tussen FC Utrecht en Ajax tot unieke wedstrijden. Supporters van beide clubs kunnen een enorme meerwaarde zijn voor de sfeer en beleving van deze wedstrijden", meent de bestuurder.
"We moeten tijdens deze wedstrijd een nieuwe start maken als het gaat om supportersgedrag en uitstraling van publiek", vervolgt Van Schaik. "We moeten een signaal afgeven naar het Nederlandse voetbal. We mogen het niet zover laten komen dat we over twee jaar over en weer geen supporters meer mogen meenemen."
De directeur wil 'gezamenlijk opstaan tegen geweld, vuurwerk en spreekkoren'. "Daarnaast wordt extra beveiliging ingezet en wordt de cameratoezicht in het gehele stadion vergroot en verfijnd. Raddraaiers halen we uit de anonimiteit. Enerzijds door de genoemde zichtbare maatregelen, maar ook zeker door onzichtbare maatregelen", besluit Van Schaik. http://www.voetbalprimeur.nl/nieuws/item/fc-utrecht-ziet-af-van-verbod-op-ajax-fans
Goed nieuws en goed dat ook deze meneer toch inziet dat zijn initiele reactie niet ok was. De dikke tekst toont ook nog een dat meneer toch wel snapt waarom uitpubliek zo belangrijk is. Hulde dus. Uiteindelijk.
-- dit bericht is voor het laatst aangepast op maandag 19 november 2012 door Eide -- |
|
|
|
|
Eide
|
|
|
Plan in de maak voor Klassieker met uitfans
Ajax, Feyenoord en de supportersverenigingen van beide clubs hebben tot 1 mei de tijd om de burgemeesters van Amsterdam en Rotterdam ervan te overtuigen weer uitsupporters toe te laten bij de Klassieker. Met name de Rotterdamse burgervader Ahmed Aboutaleb lijkt daar weinig voor te voelen.
'Beide clubs en de supportersverenigingen van beide clubs trekken samen op om voor 1 mei het een en ander te kunnen presenteren aan de burgemeesters', zegt woordvoerder Miel Brinkhuis van Ajax in Metro. 'Normalisatie van de sfeer rond de Klassieker is het doel en daarmee om weer supporters van de bezoekende club te mogen ontvangen in Amsterdam en Rotterdam.'
'Uitgangspunt voor alle partijen is dat de Klassieker onder normale omstandigheden moet kunnen worden gespeeld', aldus Aboutaleb. 'In 2011 is afgesproken dat de partijen voorafgaand aan het seizoen 2013-2014 bij elkaar komen om de uitkomsten te bespreken en een beslissing te nemen. Ik loop niet vooruit op dit evaluatiemoment.'
De Feyenoord Supportersvereniging wil vooruitlopend op de gesprekken geen plannen naar buiten brengen, maar laat wel weten met verbazing geluisterd te hebben naar uitspraken van Aboutaleb.
Burgemeester van Amsterdam Eberhard van der Laan liet vorige maand weten dat wat hem betreft bij de volgende Ajax-Feyenoord weer uitsupporters welkom zijn. Aboutaleb vindt het gedrag van Feyenoord-fans nog niet goed genoeg om een Klassieker met twee rivaliserende supportersgroepen toe te staan.
In februari 2009 besloten de toenmalige burgemeester van Amsterdam Job Cohen en Aboutaleb vijf jaar lang geen bezoekers van de uitclub meer toe te staan. Dat gebeurde na een reeks incidenten. http://www.ad.nl/ad/nl/11685/Klassieker/article/detail/3420811/2013/04/05/Plan-in-de-maak-voor-Klassieker-met-uitfans.dhtml
-- dit bericht is voor het laatst aangepast op vrijdag 05 april 2013 door Eide -- |
|
|
|
|
NatjosFC
|
|
|
Klassieker met uitpubliek zou mooi zijn! uit- en thuis, geweldig maar t' moet natuurlijk wel normaal kunnen. |
|
|
|
|
|