BETA
Home  |  Inloggen  |  Registreer  |  Zoeken
Index / Sport / Voetbal / Feyenoord / topic: Xerxes DZB – Feyenoord (KNVB Beker - donderdag 1 november 2012 , 20:45)

Plaats een nieuw antwoord  
Headliner: Feyenoord Nieuws
bode
 bode - vrijdag 05 oktober 2012 - 19:22   quote  deeplink  
Kenner: wat ben je toch druk op deze Topic, ik hoop wel dat trainer Koeman met zijn sterkste elftal komt, en niet zo wat die trainer van de Tukkers heeft gedaan en dan nog oplaatst toch nog winnen.
piet de paler
 piet de paler - vrijdag 05 oktober 2012 - 21:01   quote  deeplink  
Xerxes fantastisch gespeeld hulde alleen jammer van die 0-5 Xerxes fans wakker worden.
De efteling is ook nog open
RenatoBos
 RenatoBos - woensdag 10 oktober 2012 - 11:54   quote  deeplink  
Bekerduel Xerxes/DZB - Feyenoord live op Eredivisie Live

Eredivisie-Live-in-ruim-600.000-huishoudens.jpg

Het bekerduel Xerxes/DZB - Feyenoord zal donderdag 1 november om 20.45 uur live worden uitgezonden door betaalzender Eredivisie Live. Waar het duel gespeeld zal gaan worden is nog steeds niet bekend. De gemeente Rotterdam zal woensdag een beslissing nemen over het stadion.
De keuze lijkt te gaan tussen de stadions van Excelsior of Sparta. Politie zou een voorkeur hebben voor Excelsior, omdat daar minder fans terecht kunnen en de situatie dan beter beheersbaar zou zijn. Xerxes/DZB heeft een voorkeur voor het stadion voor Sparta omdat ze dan meer kaarten kunnen verkopen.
Bij de keuze voor het stadion van Sparta zullen ook veel meer Feyenoord fans terecht kunnen. Xerxes/DZB heeft al laten weten bij een keuze voor Excelsior, slechts het reglementair af te stane aantal kaarten aan de uitclub beschikbaar te hebben voor Feyenoord. Dat zijn er volgens de bekerreglementen 400.
Bron:FR12
RenatoBos
 RenatoBos - donderdag 11 oktober 2012 - 12:08   quote  deeplink  
Bekerduel met XerxesDZB op Het Kasteel

De wedstrijd van Feyenoord tegen XerxesDZB, in de derde ronde van het toernooi om de KNVB beker, zal gespeeld worden op Het Kasteel, het stadion van Sparta Rotterdam. De wedstrijd was in een eerder stadium door de KNVB al vastgesteld op donderdag 1 november om 20.45 uur.

XerxesDZB besloot vrijwel direct na de loting dat spelen op het eigen sportpark Faas Wilkes geen optie is, omdat de club niet over de faciliteiten beschikt om een toeloop van een groot aantal bezoekers in goede banen te leiden. Sparta is bereid gevonden om Het Kasteel beschikbaar te stellen en het grootste deel van de wedstrijdorganisatie op zich te nemen.
bron:Officiële Feyenoord Clubsite 
pat
 pat - donderdag 11 oktober 2012 - 12:32   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 28 september 2012 - 01:09 schreef tomson het volgende:

[..]

LUL :)
je mag niet over dingen spreken die je nog nooit in je mond heb gehad kut
pat
 pat - donderdag 11 oktober 2012 - 13:00   quote  deeplink  
Ik moet trouwens wel zeggen dan de KNJB wel heel erg tegen is nu hoor.
Oranje wil spelen in de kuip maar KNJB wil de koeienstal in a'dam.
bekerfinale splitsen...
Nu dit weer...

Zullen ze het vervelend vinden dat feyenoord ipv 020 oranje overneemt?
piet de paler
 piet de paler - donderdag 11 oktober 2012 - 20:43   quote  deeplink  
gewoon Xerxes Feyenoord in de kuip alleen maar win win
Xerxes een lekker centje en wij met meer fans naar de kuip ja KNVB denk je nu heus dat feyenoord thuisvoordeel heeft of je nu met 0-3 of 0-1 wint winnen doe je statistisch (en praktijk) toch wel
KNVB gefeliciteerd om 2 voetbal teams te laten verliezen.
Weer het bewijs dat jullie niets meer te maken hebben meet een bond voor voetballers maar alleen om jezelf belangrijk te maken en boetes uit te delen.
RenatoBos
 RenatoBos - woensdag 31 oktober 2012 - 02:17   quote  deeplink  
Tot en met woensdag kaartverkoop voor bekerduel

feyenoord_logo_2_vk_scaled_7.jpg

Voor de bekerwedstrijd die Feyenoord aanstaande donderdag speelt tegen Xerxes/DZB zijn nog voldoende kaarten verkrijgbaar voor Feyenoord-supporters. Zij kunnen kaarten kopen voor de Kasteel Tribune en de Bok de Korver Tribune van het Sparta Stadion voor 17 euro per stuk. Bij het bestellen van een kaart op internet wordt een korting van 3 euro verrekend. Kaarten zijn verkrijgbaar via Ticketbox en Internet. Xerxes/DZB tegen Feyenoord wordt donderdag 1 november om 20.45 uur gespeeld in het Sparta Stadion.

De kaartverkoop voor dit bekerduel loopt tot en met aanstaande woensdag. Via Ticketbox kunnen tot 18.00 uur kaarten gekocht worden. Op Internet kunnen er tot 23.59 uur kaarten besteld worden. Op donderdag 1 november, de dag van de wedstrijd, vindt er geen kaartverkoop meer plaats. 

Kijk voor meer informatie over kaartverkoop en om direct tickets te bestellen op www.feyenoord.nl/uitwedstrijden. 

Bron:Officiële Feyenoord Clubsite 
RenatoBos
 RenatoBos - woensdag 31 oktober 2012 - 02:18   quote  deeplink  
506df944e9529b619f02ad342f3fa852.png

anker.jpg

Als verslaggever van eerst RTV Rijnmond en later Megastad FM volgde Robert Anker Feyenoord jarenlang van dichtbij. Sinds 10 oktober jl. is de Feyenoord-supporter verkozen tot voorzitter van Xerxes/DZB, aanstaande donderdag de tegenstander van Feyenoord in de derde ronde van het bekertoernooi. In het nieuwe Feyenoord Magazine blikt Anker vooruit op de ontmoeting tussen beide clubs, die vanwege de historische band een bijzonder karakter heeft. Iedereen gunt ons deze wedstrijd.

Nog geen 24 uur nadat Xerxes/DZB in de tweede ronde van de KNVB beker op spectaculaire wijze had afgerekend met eerste divisionist Helmond Sport, koppelde het lot de ploeg in de volgende ronde aan Feyenoord. Anker volgde de loting live op televisie. Presentator Hans Kraay junior sprak op het moment dat wij aan Feyenoord werden gekoppeld direct van een fantastische loting, vertelt de voorzitter. Voor ons voelde dat net zo. Tot diep in de nacht ontving ik vele reacties en in onze kantine was het feest. Toen ik een paar dagen later in De Kuip aanwezig was bij Feyenoord N.E.C. werd ik door iedereen gefeliciteerd. Met een loting! Dat geeft wel aan dat iedereen ons deze wedstrijd gunt.

De band tussen beide Rotterdamse clubs ontstond al in een ver verleden. Onder meer iconen als Coen Moulijn als Willem van Hanegem speelden zowel voor Xerxes als voor Feyenoord. Gekscherend zeg ik wel eens dat Feyenoord de Europa Cup I dankzij Xerxes heeft gewonnen, lacht Anker. Overdreven natuurlijk, maar er hebben hier natuurlijk wel wat namen gespeeld, hè? Voetballers als Coen Moulijn, Willem van Hanegem en Eddy Treijtel legden hier de basis voor hun carrière.

Anker kan zich niet voorstellen dat er voor Xerxes/DZB komende donderdag een stunt in zit. Al weet je het natuurlijk nooit, zo goed zijn de resultaten van Feyenoord de laatste jaren niet op Het Kasteel, voegt hij er met een knipoog aan toe. Als voorzitter kijkt Anker verder dan het resultaat op zich. Hoewel onze trainer er anders over zal denken, moet de avond vooral een groot feest worden. Een wedstrijd zonder verliezer, dat zou ideaal zijn.

Het volledige verhaal met Robert Anker is deze maand te lezen in Feyenoord Magazine. Het officiële clubmagazine is afgelopen week bij alle leden van Het Legioen op de mat gevallen en is daarnaast in de winkel verkrijgbaar voor 3,99 euro.
Bron:FRFanatic
Ajacied 410
 Ajacied 410 - woensdag 31 oktober 2012 - 08:01   quote  deeplink  
3-0 Xerxes
FR-Henk
 FR-Henk - woensdag 31 oktober 2012 - 08:02   quote  deeplink  
quote:
Op woensdag 31 oktober 2012 - 08:01 schreef Ajacied 410 het volgende:
3-0 Xerxes
Gefrustreerd apie.
tomson
 tomson - woensdag 31 oktober 2012 - 08:03   quote  deeplink  
Is dat nu dat 010 mopje van je? Prutser...
FR-D@@N
 FR-D@@N - woensdag 31 oktober 2012 - 08:32   quote  deeplink  
Aanwezig kaartje voor Bok de korver tribune
tomson
 tomson - woensdag 31 oktober 2012 - 11:39   quote  deeplink  
quote:
Op woensdag 31 oktober 2012 - 08:01 schreef Ajacied 410 het volgende:
3-0 Xerxes
He Boudewijn als ik een ban op het 020 forum heb, pleur deze grafneus er hier ook eens lekker af. Provoceert hier ook alleen maar !

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op woensdag 31 oktober 2012 door tomson --
craven
 craven - woensdag 31 oktober 2012 - 12:18   quote  deeplink  
0-10
RenatoBos
 RenatoBos - woensdag 31 oktober 2012 - 12:28   quote  deeplink  
quote:
Op woensdag 31 oktober 2012 - 08:32 schreef FR-D@@N het volgende:
Aanwezig kaartje voor Bok de korver tribune
Gaaf D@@N, ben benieuwd naar de foto's..
RenatoBos
 RenatoBos - woensdag 31 oktober 2012 - 12:28   quote  deeplink  
Feyenoord spaart basisspelers in bekerwedstrijd

600x400-ms-1109715.jpg

Na de bekerwedstrijd van morgen tegen XerxesBZB richt Feyenoord zich volledig op het uitduel van komende zondag met FC Twente. De Rotterdammers moeten tegen de koploper een goed resultaat halen om te kunnen blijven meedoen in de top van de Eredivisie. Vorig seizoen werd het 0-2 in Enschede. Trainer Ronald Koeman geloof dat zijn ploeg opnieuw tot zon prestatie in staat is. Absoluut, zegt hij.
 We kennen de klasse van FC Twente, individueel hebben ze goede spelers, maar als ik me niet vergis voetballen ze als team de laatste tijd minder dominant. Ik denk zeker dat wij kans hebben. Maar eerst wacht het treffen met XerxesDZB. Koeman neemt het duel met de amateurs serieus, hoewel hij enkele basisspelers zal sparen.

 We gaan in een wat andere opstelling spelen, maar wat mij betreft leveren we qua kwaliteit niets in. Als je selectiespelers van Feyenoord bent, ben je goed genoeg om te spelen. Een aantal kan mij nu laten zien dat ze horen te spelen en zon kans dient zich niet elke week aan. De opdracht is simpel: winnen en ons plaatsen voor de volgende ronde. Ik heb vaker gezegd dat de KNVB-Beker voor Feyenoord een serieuze prijs is.
Bron:Fr12
RenatoBos
 RenatoBos - woensdag 31 oktober 2012 - 12:30   quote  deeplink  
bf63f7ea86f1a7609a571aafc0ea095d.png

coen.jpg

Voor één man had het bekerduel tussen XerxesDZB en Feyenoord, dat morgenavond op het Kasteel van Sparta wordt gespeeld, eigenlijk twee jaar eerder moeten plaatshebben.

Coen Moulijn, zo denken al zijn vrienden in De Kuip en bij zijn eerste club Xerxes, zou hebben genoten van de ontmoeting tussen zijn twee grote voetballiefdes. De vorig jaar januari overleden oud-international was tussen 1954 en 1973 een coryfee aan de noord- en zuidoever van de Maas.

Nederland kent hem vanwege zijn weergaloze optredens en fameuze passeerbewegingen op de linkervleugel in het shirt van Feyenoord. Als winnaar van de wereldbeker, de Europa Cup, vijf landstitels en twee KNVB-bekers. Maar bijna niemand kent hem van het laatste seizoen in zijn voetballoopbaan. Als linksbuiten van Xerxes, terug in het blauw-witte zebrashirt van zijn eerste club. Het vergeten jaar van Coen Moulijn.

Het is de zomer van 1973 als Coentje als 36-jarige zijn comeback wil maken als voetballer. Een seizoen eerder (1972) heeft hij besloten afscheid te nemen als profspeler van Feyenoord. Maar bij Moulijn, die bijna twintig seizoenen op het hoogste niveau over de velden dartelde, kriebelt het weer. Hij wordt gevraagd om met zijn ervaring zijn eerste club Xerxes naar de door de KNVB net in het leven geroepen hoofdklasse van het amateurvoetbal te leiden. Daarvoor moet Xerxes bij de eerste zeven in de eerste klasse eindigen.
Bron:FRFanatic
Ajacied 410
 Ajacied 410 - woensdag 31 oktober 2012 - 12:32   quote  deeplink  
quote:
Op woensdag 31 oktober 2012 - 11:39 schreef tomson het volgende:

[..]

He Boudewijn als ik een ban op het 020 forum heb, pleur deze grafneus er hier ook eens lekker af. Provoceert hier ook alleen maar !
Ik zeg alleen wat ik denk.
RenatoBos
 RenatoBos - woensdag 31 oktober 2012 - 12:33   quote  deeplink  
quote:
Op woensdag 31 oktober 2012 - 12:32 schreef Ajacied 410 het volgende:

[..]

Ik zeg alleen wat ik denk.
Je moet gewoon je waffel houden kutneus..
craven
 craven - woensdag 31 oktober 2012 - 12:34   quote  deeplink  
spijtig voor je en je gedachtengang
tomson
 tomson - woensdag 31 oktober 2012 - 12:36   quote  deeplink  
quote:
Op woensdag 31 oktober 2012 - 12:32 schreef Ajacied 410 het volgende:

[..]

Ik zeg alleen wat ik denk.
Dat zei Pim ook
RenatoBos
 RenatoBos - woensdag 31 oktober 2012 - 12:55   quote  deeplink  
Ghehe..
Stylzz
 Stylzz - woensdag 31 oktober 2012 - 13:34   quote  deeplink  
Donderdag wacht voor Feyenoord de bekerwedstrijd tegen Zaterdaghoofdklasser XerxesDZB. Trainer Ronald Koeman neemt de amateurs serieus, hoewel hij enkele basisspelers zal sparen.

'We gaan in een wat andere opstelling spelen, maar wat mij betreft leveren we qua kwaliteit niets in', vertelt Koeman tegenover Voetbal International. 'Als je selectiespeler van Feyenoord bent, ben je goed genoeg om te spelen. Een aantal kan mij nu laten zien dat ze horen te spelen en zo'n kans dient zich niet elke week aan.'

'De opdracht is simpel: winnen en ons plaatsen voor de volgende ronde. Ik heb vaker gezegd dat de KNVB-beker voor Feyenoord een serieuze prijs is', aldus de 49-jarige oefenmeester van de Rotterdammers, die het bekertoernooi voor het laatst wonnen in 2008.

FC Twente
Na de bekerwedstrijd van donderdag richt Feyenoord zich volledig op het uitduel van komende zondag met FC Twente. De Rotterdammers moeten tegen de koploper een goed resultaat halen om te kunnen blijven meedoen in de top van de Eredivisie. Vorig seizoen werd het 0-2 in Enschede.

Koeman gelooft dat zijn ploeg opnieuw tot zo'n prestatie in staat is. 'Absoluut', zegt hij. 'We kennen de klasse van FC Twente, individueel hebben ze goede spelers, maar als ik me niet vergis voetballen ze als team de laatste tijd minder dominant. Ik denk zeker dat wij kans hebben.' (Martijn Krabbendam)
Omekees
 Omekees - woensdag 31 oktober 2012 - 15:51   quote  deeplink  
quote:
Op woensdag 31 oktober 2012 - 11:39 schreef tomson het volgende:

[..]

He Boudewijn als ik een ban op het 020 forum heb, pleur deze grafneus er hier ook eens lekker af. Provoceert hier ook alleen maar !
+1

Wij krijgen wel een ban op het neuzenforum, maar nee de neuzen mogen hier lekker irritant lopen doen
Wim2
 Wim2 - woensdag 31 oktober 2012 - 18:34   quote  deeplink  
guyritchiexerxes.jpg
tomson
 tomson - woensdag 31 oktober 2012 - 18:36   quote  deeplink  
Proest.. mafkees
piet de paler
 piet de paler - woensdag 31 oktober 2012 - 22:20   quote  deeplink  
pooh he zit net te lezen NAC met strafschoppen door tegen HBS
en de neuzen net nog 0-0 een gewaarschuwde club telt voor 2
lijdensweg
 lijdensweg - woensdag 31 oktober 2012 - 22:29   quote  deeplink  
Altijd lastig Xerxes DZB ...................
piet de paler
 piet de paler - woensdag 31 oktober 2012 - 22:34   quote  deeplink  
Ja maar als ze met zn allen voor de pot gaan hangen wordt het tegen elke ploeg moeilijk.Ik denk dat je Achabar voor in erbij moet zetten en kongolo (geen spits) als brekeren sloper in de 11 meter bij Xerxes
FR-Henk
 FR-Henk - donderdag 01 november 2012 - 01:38   quote  deeplink  
1-2 Feyenoord.
Dat voldoet.
RenatoBos
 RenatoBos - donderdag 01 november 2012 - 02:38   quote  deeplink  
XerxesDZB-trainer gaat voor resultaat tegen Feyenoord

Jasper de Muijnck, trainer van XerxesDZB, neemt het donderdagavond met zijn team op tegen Feyenoord. Beide ploegen komen elkaar op Het Kasteel tegen in de KNVB Beker. De trainer van de amateurvereniging gaat voor een resultaat tegen de Stadionclub. 

thumb?url=http%3A%2F%2Fweb10.elfvoetbal.nl%2Fupload%2Fnieuws%2Fimage%2F2012%2F27%2Ffull%2F202_1341479889_knvb-beker.jpg&key=4d524e815bdd81c000ad870e20371030f3418ad5&method=fill&size=660x371

"De boodschap aan de spelers is wel dat ze hun best moeten doen om te winnen. Het moet natuurlijk niet alleen een feestwedstrijd worden, dat is vooral voor de mensen eromheen", geeft de keuzeheer aan tegenover RTV Rijnmond. "Eigenlijk sinds de loting bekend is. Dat geeft wel aan hoe groot de wedstrijd tegen Feyenoord is. Wij willen een resultaat halen. We bereiden ons niet anders voor dan op een competitiewedstrijd."

"Ik hoop dat het lang een wedstrijd blijft. De kans dat wij winnen is klein, maar we willen niet dat het duel na een kwartier gespeeld is. Wij willen laten zien dat we kunnen voetballen met XerxesDZB, dat we er echt een wedstrijd van gemaakt hebben. Daarnaast staat het plezier voorop, daarom zijn de spelers ooit gaan voetballen. Dat blijft centraal staan. Zeker in dit duel, heel bijzonder op een vol Kasteel."
Bron:ELFVoetbal 
RenatoBos
 RenatoBos - donderdag 01 november 2012 - 02:39   quote  deeplink  
Koeman: "Wij moeten de wedstrijd heel serieus nemen"

thumb?url=http%3A%2F%2Fwww.soccernews.nl%2Fuploads%2Fronald-koeman(feyenoord)(5).jpg&key=b631a31edd319259fe944ce3806be7da68fcfe2b&tt=XL

Ondanks dat Feyenoord-trainer Ronald Koeman enkele vaste krachten rust geeft voor de bekerwedstrijd tegen Xerxes/DZB, onderschat hij de tegenstander zeer zeker niet. De spelers krijgen vooral rust, gezien de komende competitiewedstrijd van de Rotterdammers, waarin de ploeg op bezoek gaat bij FC Twente. 

Koeman vindt de bekerwedstrijd een goede gelegenheid om enkele spelers rust te geven. "Bovendien heb ik alle vertrouwen in het elftal dat morgen zal spelen tegen Xerxes", zo laat de oefenmeester weten op de officiële website van de club. "Die ploeg zou ook in de top vijf van de eredivisie moeten kunnen meedraaien."

Van onderschatting mag geen sprake zijn, vindt de oudste van de broertjes Koeman. Hij liet zijn selectie beelden zien van de tegenstander, om zijn spelers inzicht te geven in de opponent. "Wij moeten die wedstrijd heel serieus nemen. Xerxes is een fysiek sterke ploeg, die altijd in een 4-3-3 systeem speelt. Het is aan ons om te proberen om vroeg een aantal goals te maken, zodat de wedstrijd snel gespeeld is. Wij moeten verder in het bekertoernooi."
Bron:Soccernews 
MMM
 MMM - donderdag 01 november 2012 - 08:22   quote  deeplink  
Door bekeren!

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op donderdag 01 november 2012 door MMM --
JanM
 JanM - donderdag 01 november 2012 - 09:40   quote  deeplink  
0-5
RenatoBos
 RenatoBos - donderdag 01 november 2012 - 11:52   quote  deeplink  
Van Hanegem: 'Was Linder leuke trainer geweest, was ik PSV'er geworden'

media_xll_1409203.jpg
Wegdromen bij een elftalfoto van Xerxes
Elftalfoto van Xerxes uit het seizoen 1966- '67, gemaakt voor de aftrap van de 'thuiswedstrijd' op Spangen tegen ADO. Xerxes zou met 1-0 winnen. Staand van links naar rechts: Theo van Toledo, Ab Fafié, Hans Dorjee, John Spinkoven, Alex Joncic en Eddie Treytel. Gehurkt (vlnr): Nol Heijerman, Ton Pansier, Rob Jacobs, Willem van Hanegem en Wim Kleinjan.


De historie van Xerxes bulkt van de bekende voetballers. Een van hen is Willem van Hanegem, hij speelde voor beide ploegen welke vanavond op Spangen tegenover elkaar staan, Xerxes en Feyenoord. 'Als ik niet bij Xerxes had gespeeld, was ik misschien wel nooit bij Feyenoord gekomen.' Nostalgie in de aanloop naar een kleine Rotterdamse klassieker.
 
"Mooi voetbal, zo leuk om te doen joh. Jammer dat Rotterdam al genoeg profvoetbal had en jammer dat Delft een beetje te klein was voor Xerxes, het zat tussen Rotterdam en Den Haag in, gewoon geen kans om te overleven. Heel jammer. In ons laatste jaar werden we gewoon zevende in de Eredivisie."
Willem van Hanegem

'Weet je', zegt Willem van Hanegem, 'op die foto was ik pas 22 joh. Er staan erbij die nu al dood zijn. Tja.' Alsof hij over de rand van een diepe put zijn eigen verleden in kijkt. Zo gulzig kijkt Van Hanegem naar de elftalfoto van Xerxes.

Het heden is nooit ver weg die middag bij hem thuis. Voetballers bellen, bedrijven melden zich om zaken te doen. In het riante tuinhuis werkt Willem junior hard aan zijn carrière als deejay, hij is net terug van een optreden in Toronto. Boven zijn bouwvakkers aan het werk in een oorverdovend lawaai.

Willem zit aan tafel en houdt de foto met beide handen vast. Duikt weg naar augustus 1966. 'Zie je de schoenen van die gasten?' vraagt hij. 'Van dat mooie, zwarte leer, gave dingen. Ik denk dat het Franse schoenen waren.'

Hij baalt dat de beste speler van het Xerxes waar hij naar kijkt, niet op de foto staat. 'Radovic, jammer, hij zal geblesseerd geweest zijn. Dat was de spelverdeler centraal op het middenveld. Een geweldige voetballer. Ton Pansier neemt hier zijn plaats in, maar die speelde bijna nooit toen ik er was. Het was een mooi elftal hoor, aantrekkelijk voetbal speelden we.'

media_l_1409202.jpg
Feyenoord - Xerxes/DHC (0-1): Eddy Treijtel en Rinus Israel in duel. Rechts komt Willem van Hanegem aanlopen.

Xerxes-Feyenoord, de bekerwedstrijd van vanavond, is de aanleiding voor de wandeling door 'memorylane'. Beide clubs hebben in Willems verleden veel met elkaar te maken. 'Ik speelde bij Velox in Utrecht een beslissingswedstrijd tegen Xerxes om promotie naar de eredivisie. Wij verloren met 2-1. Ze haalden me gelijk op voor, ik geloof, 90.000 gulden. Ik ging graag omdat Xerxes bekend stond als een mooi voetballende ploeg, maar tegelijk als een ploeg die ook voor de winst vocht. Het is precies de combinatie die ik ook nu nog terug wil zien in welk elftal dan ook.'

media_l_1409200.jpg
Xerxes-Willem II (2-1) uit 1967: Willem van Hanegem in duel met doelman Van der Meyden van Willem II.

Willem bleef twee seizoenen bij Xerxes, dat in die tijd fuseerde met DHC en aan het eind van dat eerste 'Delftse' jaar failliet ging. 'Er kwam veel te weinig volk. Ook het eerste seizoen in Rotterdam al. We speelden thuis op Spangen, nou ja, dan speel je dus niet thuis hè. De trainer van toen, Kurt Linder, wilde me na het faillissement meenemen naar PSV. Maar daar had ik helemaal geen trek in. Die man liet je lopen, lópen! Ik kreeg pijn in mijn hoofd van die man.'

'Gelukkig kwam Feyenoord, ben ik daar maar naartoe gegaan. Dat was een grote club ook toen al, maar ik was toen nog helemaal niet zoals nu een Feyenoorder. Het had ook zomaar PSV of misschien wel Ajax kunnen worden. DOS had ook gekund. Zo gaan die dingen.'

media_l_1409191.jpg
Willem van Hanegem als speler van Xerxes.

'Iedereen, zelfs nog na al die jaren hier in Overveen, ziet me als een Rotterdammer, als een Feyenoorder. Dat laatste ben ik ook, maar het zijn van die kleine dingen die zoiets helemaal in het begin bepalen. Was Linder een leuke trainer geweest, was ik een PSV'er geworden.'

De elftalfoto maakt veel herinneringen los. 'Mooi voetbal, zo leuk om te doen joh. Jammer dat Rotterdam al genoeg profvoetbal had en jammer dat Delft een beetje te klein was voor Xerxes, het zat tussen Rotterdam en Den Haag in, gewoon geen kans om te overleven. Heel jammer. In ons laatste jaar werden we gewoon zevende in de Eredivisie.'

'Kleinjan was een mooie en heel goede linksbuiten. Van Toledo was een zeer aardige rechtermiddenvelder met Radovic tussen ons in. Dorjee zou nu een moderne rechtsback zijn geweest, Fafié was een prima linksback. Van Treytel hebben we allemaal kunnen zien wat voor een goede doelman dat uiteindelijk was.'

'Heijerman wordt vooral herinnerd als die langharige jongen later van Sparta, maar hij was echt een heel vervelende rechtsbuiten voor een tegenstander. Jacobs was een onderschatte spits, die was beter dan men dacht. Geloof me, een topelftal, je werd toen niet zomaar zevende. De eredivisie was destijds echt geen speeltuin.'

'Ik herinner me Xerxes als een nette, misschien wel chique club. Er was een masseur, Ted Troost, de man die je later bij Van Basten en Gullit tegen kwam. Er was zelfs een dokter, de heer Lap, die ook dokter was van de schaatsers Ard Schenk en Kees Verkerk. Een nieuwe wereld voor me. Maar aan het leven van een speler was weinig sjieks. Zeker voor mij niet.'

Willem bleef aanvankelijk wonen in Utrecht, werkte als stucadoor in de bouw en had geen rijbewijs. 'Ga er maar aan staan.' Hij kwam vaak met de trein 's middags naar Xerxes. 'Dan stond ik om zes uur op om te gaan werken, om pakweg vier uur kwam ik trainen, daarna met de trein terug naar Utrecht Centraal en dan met de bus naar Overvecht, waar ik woonde. Eindelijk eten. Ik ben wel eens met mijn kop in een bord warm eten gevallen, zo'n slaap had ik dan.'

media_l_1409201.jpg
Een beeld uit Xerxes-ADO uit 1966. ADO won met 1-0. Alexander Joncic is op de bal gaan liggen om de doorbraak van Piet de Zoete (ADO) te stuiten. Vlnr Theo van Toledo, de Zoete, achter hen Ab Fafie, op de grond Joncic.

Uiteindelijk werd Van Hanegem fullprof in zijn tweede jaar. 'Dat regelde de sponsor, meneer Hoogenboom. In die functie heb ik in Delft de kleedkamers nog mee opgeknapt. De tegeltjes met een 'kango' van de muren geslagen en daarna de boel aangesmeerd. Kun je je niet voorstellen nu hè? Die tijd hoeft niet terug, maar het vormde ons wel op een goeie manier.'

'Ik heb ook nog een tijd bij Hoogenboom in zijn autobedrijf gewerkt. Maar dat hield al snel op omdat ik iedereen van het werk hield. Ik was daar niet serieus genoeg voor. Voor mij telde alleen het voetbal. Xerxes dus, op dat moment. Je moet niet vergeten, die club bood mij een kans om te doen waar ik goed in was, voetballen, daar had ik alles voor over.'

'Door Xerxes ben ik uit de lagere regionen opgeklommen. Dat vergeet ik echt niet. Later werd ik een Feyenoorder, dat zal ik nooit verloochenen, maar ik weet precies waar ik vandaan kom en hoe het allemaal is gegaan.'
Bron:AD
RenatoBos
 RenatoBos - donderdag 01 november 2012 - 12:02   quote  deeplink  
Voormalig Feyenoord-doelman: "Er zit misschien een stuntje in"

Hogedoorn_Jesper576.jpg

Het bekerduel tussen XerxesDZB en Feyenoord wordt een bijzondere wedstrijd voor Jesper Hogedoorn. De doelman doorliep enkele jeugdelftallen van de Rotterdamse club en speelde een wedstrijd in het eerste elftal van de Rotterdamse Eredivisionist. 

Xerxes-sluitpost Hogedoorn kijkt uit naar de ontmoeting met Feyenoord. "Voor veel spelers van XerxesDZB wordt het de eerste keer dat ze tegen zo'n grote club voetballen", zegt de doelverdediger tegenover Voetbal International.

"We hebben geprobeerd het duel zo veel mogelijk te benaderen als iedere andere wedstrijd. Onze kansen? Als Feyenoord een héél slechte dag heeft, zit er misschien een stuntje in. Natuurlijk hoop ik zelf op een superwedstrijd. De nul houden zal onmogelijk zijn. Het spreekt voor zich dat ik juist tegen Feyenoord iets wil laten zien", sluit Hogedoorn af.
Bron:Soccernews
JanM
 JanM - donderdag 01 november 2012 - 12:04   quote  deeplink  
quote:
Op donderdag 01 november 2012 - 12:02 schreef RenatoBos het volgende:
Voormalig Feyenoord-doelman: "Er zit misschien een stuntje in"

[ afbeelding ]

Het bekerduel tussen XerxesDZB en Feyenoord wordt een bijzondere wedstrijd voor Jesper Hogedoorn. De doelman doorliep enkele jeugdelftallen van de Rotterdamse club en speelde een wedstrijd in het eerste elftal van de Rotterdamse Eredivisionist. 

Xerxes-sluitpost Hogedoorn kijkt uit naar de ontmoeting met Feyenoord. "Voor veel spelers van XerxesDZB wordt het de eerste keer dat ze tegen zo'n grote club voetballen", zegt de doelverdediger tegenover Voetbal International.

"We hebben geprobeerd het duel zo veel mogelijk te benaderen als iedere andere wedstrijd. Onze kansen? Als Feyenoord een héél slechte dag heeft, zit er misschien een stuntje in. Natuurlijk hoop ik zelf op een superwedstrijd. De nul houden zal onmogelijk zijn. Het spreekt voor zich dat ik juist tegen Feyenoord iets wil laten zien", sluit Hogedoorn af.
Bron:Soccernews
Jij mag een keer of 5 de bal uit het netje vissen!
Sensi
 Sensi - donderdag 01 november 2012 - 12:35   quote  deeplink  
RenatoBos
 RenatoBos - donderdag 01 november 2012 - 12:56   quote  deeplink  
quote:
Op donderdag 01 november 2012 - 12:04 schreef JanM het volgende:

[..]

Jij mag een keer of 5 de bal uit het netje vissen!
En dan de tweede helft mag hun reservekeeper hetzelfde doen..
Beempjerotterdam
 Beempjerotterdam - donderdag 01 november 2012 - 13:04   quote  deeplink  
0-10!
RenatoBos
 RenatoBos - donderdag 01 november 2012 - 13:57   quote  deeplink  
80557a8db06b57b8992737242a522540.png

xerxesarchivaris.jpg

Door XerxesDZB wordt het gezien als de wedstrijd van de eeuw; Het bekerduel tussen de amateurs en Feyenoord. De twee ploegen treffen elkaar vanavond in de derde ronde van het KNVB-bekertoernooi. De wedstrijd wordt vanaf 20.45 uur gespeeld op het Kasteel.

De laatste keer dat Xerxes en Feyenoord het tegen elkaar opnamen was op 17 december 1967 in de eredivisie. Toen werd het 0-1 voor Xerxes in de Kuip. Namens Xerxes stonden spelers als Willem van Hanegem en Eddy Treijtel in het veld, die later ook voor Feyenoord uitkwamen. Lazar Radovic scoorde het enige doelpunt van de wedstrijd.

Adrie Moulijn trapt af

De weduwe van Coen Moulijn, verricht donderdagavond samen met Faas Wilkes jr. de aftrap bij de bekerwedstrijd. Coen Moulijn, verkozen tot Feyenoorder van de eeuw, maakte furore bij zowel Xerxes als Feyenoord. Faas Wilkes speelde voor Xerxes.

Voorzitter Xerxes: "Gudde zand in de ogen gestrooid"

De spelers van XerxesDZB stonden op de tafels van de kantine te dansen toen beide Rotterdamse ploegen door de loting aan elkaar werden gekoppeld.

Twee dagen later stond voor de amateurs de uitwedstrijd tegen Excelsior Maassluis op het programma. De voorzitter van XerxesDZB, Robert Anker, ontmoette daar de algemeen directeur van Feyenoord, Eric Gudde. "Gudde is daar altijd. Onze spelers liepen nog met hun hoofd in de wolken en we verloren met 3-2. We hebben hem op die dag een beetje zand in de ogen gestrooid", aldus Anker met een knipoog.

'Fantastisch voor Rotterdam'

De clubarchivaris en trouwe Xerxaan, Bram Bos, vindt het geweldig dat de twee ploegen elkaar na 45 jaar weer eens treffen: "Fantastisch zo'n oude Rotterdamse derby. Dit is mooi voor de vereniging en de stad." Sinds de loting bekend is krijgt Bos veel bezoek van de pers: "Ik verzamel al sinds 1962 alles van de club en dat komt nu goed van pas."

Volgens hem bleef Xerxes een kleine club omdat al het talent werd weggekaapt: "Feyenoord en Sparta waren toen al de grote clubs van Rotterdam dus wij verloren een hoop spelers aan die twee." Onder hen ook Willem van Hanegem, die vanavond aanwezig is bij het duel.

Bron:FRFanatic
RenatoBos
 RenatoBos - donderdag 01 november 2012 - 14:01   quote  deeplink  
Blik op Xerxes/DZB

Feyenoord speelt donderdagavond de streekderby tegen Xerxes/DZB in de derde ronde van het toernooi om de KNVB beker. In de aanloop naar de wedstrijd in het Sparta Stadion nam Feyenoord TV een kijkje bij de aankomende tegenstander en peilde het vertrouwen bij de zaterdaghoofdklasser voor het treffen met Feyenoord.


bron:Officiële Feyenoord Clubsite 
Wim2
 Wim2 - donderdag 01 november 2012 - 15:14   quote  deeplink  
Ik ben er echt niet zo zeker van!
MMM
 MMM - donderdag 01 november 2012 - 16:47   quote  deeplink  
Come on Feyenoord!
Omekees
 Omekees - donderdag 01 november 2012 - 18:54   quote  deeplink  
opstelling Feyenoord:
Lamprou; Elabdellaoui, De Vrij, Mathijsen, Nelom; Singh, Vormer, Vilhena; Schaken, Pelle, Goossens.

Leuke opstelling!
FR-Henk
 FR-Henk - donderdag 01 november 2012 - 19:57   quote  deeplink  
quote:
Op donderdag 01 november 2012 - 15:14 schreef Wim2 het volgende:
Ik ben er echt niet zo zeker van!
Dat zeg je wel vaker. Zegt dat iets over jou?
piet
 piet - donderdag 01 november 2012 - 20:26   quote  deeplink  
quote:
Op donderdag 01 november 2012 - 18:54 schreef Omekees het volgende:
opstelling Feyenoord:
Lamprou; Elabdellaoui, De Vrij, Mathijsen, Nelom; Singh, Vormer, Vilhena; Schaken, Pelle, Goossens.

Leuke opstelling!
Gaat dus met 3 verdedigers spelen? Moet ook wel kenne tegen amateurploeg........
kuipje
 kuipje - donderdag 01 november 2012 - 20:29   quote  deeplink  
quote:
Op donderdag 01 november 2012 - 18:54 schreef Omekees het volgende:
opstelling Feyenoord:
Lamprou; Elabdellaoui, De Vrij, Mathijsen, Nelom; Singh, Vormer, Vilhena; Schaken, Pelle, Goossens.

Leuke opstelling!
Ben erg benieuwd naar elabdalahoui als rechtsback!
kuipje
 kuipje - donderdag 01 november 2012 - 20:32   quote  deeplink  
Hoe zit dat met kaarten uit de beker? Tellen die mee i de competitie?

Plaats een reactie:
 Je naam (of nickname) (verplicht)
 Je e-mail adres (wordt nooit getoond maar moet wel werken!)
 Vul de volgende code hier in: 5938
Ik ga akkoord met de algemene voorwaarden en algemene forum regels.
Headliner: Feyenoord Nieuws
Plaats een nieuw antwoord  

Index / Sport / Voetbal / Feyenoord / topic: Xerxes DZB – Feyenoord (KNVB Beker - donderdag 1 november 2012 , 20:45)









0.0083220