BETA
Home  |  Inloggen  |  Registreer  |  Zoeken
Index / Sport / Voetbal / Ajax / topic: Column: Ajax-Real: MEER dan een momentopname

Headliner: Ajax Nieuws Plaats een nieuw antwoord  
 Headliner  Headliner - maandag 08 oktober 2012 - 15:04
Dit topic is geplaatst via het volgende nieuwsbericht:

COLUMN: Ajax-Real: MEER dan een momentopname (ELF Voetbal)

Boudewijn
 Boudewijn - maandag 08 oktober 2012 - 20:10   quote  deeplink  
Column: Ajax-Real: MEER dan een momentopname

Als ik de column van Johan Cruijff in de maandagkrant van De Telegraaf mag geloven, hoeft er nog niet al te veel betekenis te worden gehecht aan de meest recente uitvoering van Ajax-Real. Een "momentopname", noemt Cruijff het, "en één die de reorganisatie van de club niet in de weg moet staan, omdat die nog maar net begonnen is."

Hoewel ik weet dat je in Nederland al snel aan de schandpaal wordt genageld als je dat schrijft, ben ik tóch van mening dat Cruijff geen gelijk heeft. Het feit dat er - zoals hij schrijft - pas in juni een nieuwe RvC kon worden benoemd en dat Marc Overmars pas in juli het 'technische hart' eindelijk compleet maakte, doet niets af aan het feit dat Ajax 'technisch' al bijna twee jaar helemaal aan de leiband van Cruijff loopt. Frank de Boer is al ruim 22 maanden de hoofdtrainer en dat is langer dan het meeste van zijn voorgangers van de afgelopen tien jaar.

Het feit dat Cruijff in De Telegraaf meldt dat hij pas twee weken geleden alle geledingen binnen de club kon informeren over zijn plannen, is echt niet meer dan het ophangen van een soort rookgordijn en heeft werkelijk niks te maken met het feit dat de Ajax-selectie anno 2012 tegen Real Madrid nog zwakker voor de dag kwam dan die van anno 2010.

Sterker nog: eigenlijk schrijft Cruijff deze week dat zijn revolutie van twee jaar geleden totaal overbodig was. Letterlijk staat in De Telegraaf: "Daarna (na het aantrekken van Overmars) moest in een paar weken tijd de selectie niet alleen in financieel opzicht worden gesaneerd, maar ook de spelersgroep flink worden verjongd".

Ik denk dat - mocht hij er zich nog druk over maken en het gelezen hebben - dat Martin Jol in zijn prachtige huis vlak buiten Londen wel even hardop heeft gelachen. De problemen waarmee Frank de Boer deze zomer kampte zijn - in vergelijking met die van trainer Martin Jol twee jaar geleden - immers verwaarloosbaar klein. Dus als de problemen van deze zomer al een excuus zijn, dan geldt dat voor de veel moeilijkere omstandigheden van twee jaar geleden toch zeker ook.

Om nog even in herinnering te roepen: Martin Jol had - na het einde van het WK - slechts een goede twee weken de tijd om Ajax klaar te stomen voor de eerste van vier Champions League-kwalificatiewedstrijden. De helft van de selectie was tot en met de finaleronde in Zuid-Africa actief geweest en stond van vermoeidheid op de benen te tollen. De belangrijkste middenvelder (Demi de Zeeuw) was geblesseerd uit Johannesburg teruggekomen, andere dragende spelers uit het seizoen ervoor (Gabri, Rommedahl en vooral Pantelic) moesten uit geldgebrek worden verkocht en met de 'grote nieuwe aanwinst' (Mounir El Hamdaoui) kon maar geen overeenstemming worden bereikt.

Dat het Ajax desondanks lukte om eerst PAOK Saloniki en vervolgens Dinamo Kiev uit te schakelen, beschouwt Jol nog steeds als één van de belangrijkste prestaties uit zijn loopbaan. De druk die op die wedstrijden stond, was immens. Het niet halen van Champions League-voetbal zou immers twee jaar geleden voor het door financiële problemen geteisterde Ajax funest zijn geweest. Het voortbestaan van de club stond toen LETTERLIJK op het spel.

Vandaar dat Jol redelijk gepikeerd had kunnen zijn, toen De Telegraaf in een kop afgelopen vrijdag Frank de Boer (overigens foutief) citeerde. "Of ik naar het Ajax van Jol zat te kijken", kopte de krant. In zijn huis in Esher regende het vervolgens excuus-mailtjes en SMS-jes vanuit Amsterdam richting Jol, die zelf niet meer deed dan zijn schouders ophalen. Hij had zijn ploeg voor te bereiden op de volgende Premier League-westrijd.. Dat Ajax er maar niet in slaagt om een volgende stap te zetten, is zijn probleem al lang niet meer.

Die druk ligt nu vooral bij Johan Cruijff en die beseft dat ook. Het aantal kritische commentaren, de cynische Twitter-berichten en verontruste columns neemt langzaam maar zeker toe. Want in de voetballerij is tijd een schaars goed en neemt krediet snel af. Zelfs als je Johan Cruijff heet.

Jan Hermen de Bruijn
Hoofdredacteur ELF Voetbal
Boudewijn
 Boudewijn - maandag 08 oktober 2012 - 20:11   quote  deeplink  
Eindelijk mensen die de onzin die Cruijff uitkraamt inzien!
Nenam_tiL
 Nenam_tiL - maandag 08 oktober 2012 - 20:28   quote  deeplink  
Hehehehehehe die Boudewijn, hé ouwe Don Quichot .......wie is Sancho Panza bij jou?????????

Dat Don Quichot behoorlijk in de war is blijkt als hij herbergen aanziet voor kastelen, windmolens voor reuzen, een hoertje voor een prinses, een kudde schapen voor een leger... Maar zijn waanideeën stuiten steevast op de nuchterheid, de voorzichtigheid en de spreekwoorden van Sancho. Deze botsing tussen de ideale en fictieve wereld van Don Quichot en de werkelijke wereld van Sancho is een hoofdthema van het boek en meteen ook de bron van een groot deel van zijn humor.

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op maandag 08 oktober 2012 door Nenam_tiL --
Rogier
 Rogier - maandag 08 oktober 2012 - 20:29   quote  deeplink  
Mensen die denken dat deze revolutie van Cruijff binnen 2 jaar iets gaat opleveren zijn niet goed bij hun hoofd. Je moet een hele generatie opnieuw op gaan leiden, van zeer jong af aan. Dus laat ze nu 2 jaar geleden bij de 6-jarigen zijn begonnen, dan levert dit pas over 10 jaar echt resultaat op. 2 passen achteruit...daarna 4 of 5 vooruit. Sommigen denken dat we binnen 2 jaar even Real van de mat vegen.

Wat er nu rondloopt van het eerste tot en met de A1 (Of mischien wel tot de E1)....wat voor ECHTE talenten spelen er nu? Spelers die zoals een De Boer, Vanenburg, Bergkamp, v Basten etc de bal aan een touwtje hebben en altijd vooruit kijken ipv omlaag?Die zo even een mannetje uitkappen? Geen een.
Boudewijn
 Boudewijn - maandag 08 oktober 2012 - 20:43   quote  deeplink  
quote:
Op maandag 08 oktober 2012 - 20:29 schreef Rogier het volgende:
Mensen die denken dat deze revolutie van Cruijff binnen 2 jaar iets gaat opleveren zijn niet goed bij hun hoofd. Je moet een hele generatie opnieuw op gaan leiden, van zeer jong af aan. Dus laat ze nu 2 jaar geleden bij de 6-jarigen zijn begonnen, dan levert dit pas over 10 jaar echt resultaat op. 2 passen achteruit...daarna 4 of 5 vooruit. Sommigen denken dat we binnen 2 jaar even Real van de mat vegen.

Wat er nu rondloopt van het eerste tot en met de A1 (Of mischien wel tot de E1)....wat voor ECHTE talenten spelen er nu? Spelers die zoals een De Boer, Vanenburg, Bergkamp, v Basten etc de bal aan een touwtje hebben en altijd vooruit kijken ipv omlaag?Die zo even een mannetje uitkappen? Geen een.
Volgens Cruijff zelf moet het over 2 jaar zijn vruchten afwerpen (een jaar geleden was het namelijk over 3 jaar) dus in seizoen 2014/2015 zal het bij Ajax 1 zover moeten zijn!
remco k
 remco k - maandag 08 oktober 2012 - 20:57   quote  deeplink  
En is dan de definitie van "zijn vruchten afwerpen"??? Ik vind namelijk dat het nu al zijn vruchten afwerpt.. Ajax heeft geen dure spelers meer onder contract, en toch speelt het zeker niet slechter dan de afgelopen 15 jaar.. Dus met minder "kwaliteit" een hoger rendement..
Boudewijn
 Boudewijn - maandag 08 oktober 2012 - 21:09   quote  deeplink  
quote:
Op maandag 08 oktober 2012 - 20:57 schreef remco k het volgende:
En is dan de definitie van "zijn vruchten afwerpen"??? Ik vind namelijk dat het nu al zijn vruchten afwerpt.. Ajax heeft geen dure spelers meer onder contract, en toch speelt het zeker niet slechter dan de afgelopen 15 jaar.. Dus met minder "kwaliteit" een hoger rendement..
Zijn vruchten afwerpen is dat er echte kwaliteit in het eerste elftaf komt en Ajax echt meedoen in Europa. Dus niet meer 4-1 verliezen van Madrid maar zeer goede kans hebben om te winnen.
Dat het voor jou nu al meer rendement brengt heeft meer te maken met de te dure aankopen van vorige tijdelijke trainers, niet met verbeterde kwaliteit. Dat ze nu goedkoper uit zijn is zeker goed, maar of het meer rendement zal brengen aan het einde van het seizoen is nog maar afwachten. Omdat de Boer nu al langer aan het hoofd staat brengt voor veel spelers ook meer rust en dan lijkt het al snel alsof ze even goed spelen. Er is een beter ritme. Dat zie ik zelf niet als een beter rendement.
Meer kwaliteit wat Cruijff voor ogen heeft (wat dus de vruchten zijn) is nog totaal geen sprake van.
remco k
 remco k - maandag 08 oktober 2012 - 21:22   quote  deeplink  
quote:
Op maandag 08 oktober 2012 - 21:09 schreef Boudewijn het volgende:

[..]

Zijn vruchten afwerpen is dat er echte kwaliteit in het eerste elftaf komt en Ajax echt meedoen in Europa. Dus niet meer 4-1 verliezen van Madrid maar zeer goede kans hebben om te winnen.
Dat het voor jou nu al meer rendement brengt heeft meer te maken met de te dure aankopen van vorige tijdelijke trainers, niet met verbeterde kwaliteit. Dat ze nu goedkoper uit zijn is zeker goed, maar of het meer rendement zal brengen aan het einde van het seizoen is nog maar afwachten. Omdat de Boer nu al langer aan het hoofd staat brengt voor veel spelers ook meer rust en dan lijkt het al snel alsof ze even goed spelen. Er is een beter ritme. Dat zie ik zelf niet als een beter rendement.
Meer kwaliteit wat Cruijff voor ogen heeft (wat dus de vruchten zijn) is nog totaal geen sprake van.
Dat is dus niet zo, vruchten afwerpen betekend in deze dat er resultaat zichtbaar gaat zijn, dus dat het spel beter wordt in de komende 2 jaar, dat ritme is daar ook onderdeel van..
Boudewijn
 Boudewijn - maandag 08 oktober 2012 - 21:23   quote  deeplink  
quote:
Op maandag 08 oktober 2012 - 21:22 schreef remco k het volgende:

[..]

Dat is dus niet zo, vruchten afwerpen betekend in deze dat er resultaat zichtbaar gaat zijn, dus dat het spel beter wordt in de komende 2 jaar, dat ritme is daar ook onderdeel van..
Naja, zo zien Cruijff en ik het niet ;)
(maarja, vooraf indekken is ook logisch...)

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op maandag 08 oktober 2012 door Boudewijn --
remco k
 remco k - maandag 08 oktober 2012 - 21:33   quote  deeplink  
er betere spelers
Hummel10
 Hummel10 - maandag 08 oktober 2012 - 21:34   quote  deeplink  
quote:
Op maandag 08 oktober 2012 - 20:57 schreef remco k het volgende:
Hoger rendement? Dus we worden makkelijker kampioen nu?
remco k
 remco k - maandag 08 oktober 2012 - 21:35   quote  deeplink  
quote:
Op maandag 08 oktober 2012 - 21:23 schreef Boudewijn het volgende:

[..]

Naja, zo zien Cruijff en ik het niet ;)
(maarja, vooraf indekken is ook logisch...)
Zo ziet Cruijff het ook, hij zegt namelijk helemaal niet dat we binnen 2 jaar bij de Europese top moeten horen..
dege
 dege - maandag 08 oktober 2012 - 21:35   quote  deeplink  
op dit moment speelt ajax1 nog steeds te wisselvallig en zullen er in de toekomst zeker talenten moeten gaan doorstromen, maar heb vertrouwen in ajax en ik weet zeker dat het goed komt, deze weg is in ieder geval beter als die wat ze in eindhoven zijn ingeslagen, de afgelopen 2 jaar voor miljoenen(belastinggeld) spelers gekocht en tot nu niks opgeleverd, als zij dit jaar geen kampioen worden zal het ook daar anders moeten, weten ze zelf ook wel, want ze hebben geen oefenterrein meer om te verkopen
remco k
 remco k - maandag 08 oktober 2012 - 22:10   quote  deeplink  
quote:
Op maandag 08 oktober 2012 - 21:34 schreef Hummel10 het volgende:

[..]

Hoger rendement? Dus we worden makkelijker kampioen nu?
In het spel bedoel ik, ik vind echt dat Ajax beter en herkenbaarder speelt dan 3 jaar geleden.. Ik bedoel het moet nog stukken beter hoor, maar we zijn onderweg en dat gaat met horden en stoten, maar er is in ieder geval een goed doel voor ogen waar we heen willen.. Dat is in mijn ogen een vooruitgang die we de afgelopen 15 jaar niet gezien hebben..
Boudewijn
 Boudewijn - dinsdag 09 oktober 2012 - 01:40   quote  deeplink  
quote:
Op maandag 08 oktober 2012 - 22:10 schreef remco k het volgende:

[..]

In het spel bedoel ik, ik vind echt dat Ajax beter en herkenbaarder speelt dan 3 jaar geleden.. Ik bedoel het moet nog stukken beter hoor, maar we zijn onderweg en dat gaat met horden en stoten, maar er is in ieder geval een goed doel voor ogen waar we heen willen.. Dat is in mijn ogen een vooruitgang die we de afgelopen 15 jaar niet gezien hebben..
Beter?
Hoe is het gezegde ook al weer? Iets met wens, vader en gedachte...

2 jaar geleden begon Cruijff zijn fluwelen revolutie omdat ze kansloos verloren van Real. Afgelopen week was het exact hetzelfde dus er is in het afgelopen jaar helemaal geen progressie geboekt. Dat weet hij zelf ook wel en daarom moest hij zich wel verdedigen in z'n column in de Telegraaf van maandag.
Boudewijn
 Boudewijn - dinsdag 09 oktober 2012 - 02:01   quote  deeplink  
quote:
Op maandag 08 oktober 2012 - 21:35 schreef remco k het volgende:

[..]

Zo ziet Cruijff het ook, hij zegt namelijk helemaal niet dat we binnen 2 jaar bij de Europese top moeten horen..
Nee, Cruijff ziet het niet zoals jij. Hij wil het individu beter maken en daaruit het algehele spel beter laten verlopen. Maar dat eerste is zowiezo niet het geval dus het tweede geeft ruimte voor interpretatie. Ik zie het niet iig.

Vorig jaar had Cruijff het over 'een paar jaar'. Ik doe dan niet lullig om dat letterlijk (want zo praat en bedoeld en legt hij zijn woorden altijd uit) 2 jaar te noemen dus plak ik er het getal 3 jaar aan vast.
Nu na wederom een blamage tegen Real gaat hij excuses zoeken en duurt het ineens 5 jaar voordat er iets zichtbaar is en zou het 10 jaar duren. Dat zijn ZEKER geen 'paar jaar'.

Zo ken ik er ook nog een paar. 10 jaar??? Dan kan ie zelf allang dood zijn!!! En hoe moet er in de tussentijd geld verdiend worden als er geen CL behaald wordt? Dat hoofdstuk heb ik gemist in zijn 12 paginatjes van zijn 'plan'.

Nee, ik geef nog 2 jaar. Als er dan geen resultaat zichtbaar is op europees gebied, dan is het mislukt.
Cyprioot
 Cyprioot - dinsdag 09 oktober 2012 - 07:01   quote  deeplink  
Voorlopig is De Boer door de revolutie trainer geworden en dat heeft ons twee landskampioenschappen en een ontzettende hoop geld opgeleverd dat we kunnen gebruiken voor de wederopbouw. Je kunt wel Ajax-RM van nu met Ajax-RM twee jaar geleden vergelijken, maar je moet een stap terug doen; wees blij dat we uberhaupt tegen RM mogen spelen, mede te danken aan de revolutie. Dat je dan kansloos bent moet je incalculeren. Bovendien; de laatste twee Ajax-RMs is Ajax een stuk kansrijker geweest dan de eerste twee. Vorig jaar speelden we feitelijk gelijk en vorige week hadden we ze bij 1-2 een half uur bij de kloten met twee unieke kansen op 2-2. Terwijl we slecht speelden. Dat noem ik toch vooruitgang.
71-72-73-95
 71-72-73-95 - dinsdag 09 oktober 2012 - 08:49   quote  deeplink  
Nou het is natuurlijk wel heel goedkoop van Cruijff dit, want tijdens de periode Jol was het blijkbaar geen momentopname, want daar verbond hij allerlei conclusies aan. Maar nu is dezelfde situatie ineens een momentopname. Kijk ik ben blij met het voetbal dat er nu bij Ajax gespeeld wordt en voor een groot gedeelte ook met het beleid. Maar onder Jol heb ik wel spelers beter zien worden, zoals Suárez de Jong van der Wiel enz. Dat beter worden van spelers zie ik nu minder en dat kost ons punten.
hippy
 hippy - dinsdag 09 oktober 2012 - 09:35   quote  deeplink  
quote:

[..]

Daarbij is het belangrijk dat je spelers in gaat passen die bekent zijn met het spelletje wat ajax nu speelt...
Elke jeugdspeler die nu ingepast moet worden weet wat van hem verlangd wordt....
Dit duurt zeker 5 jaar...en we zijn nu 2 jaar onderweg...
De aankopen moeten directe versterkingen zijn en in het systeem passen...
Al denk ik dat poulsen als leermeester van sporkslede fungeert...
Laten we na 3 jaar kijken waar we staan...
Ronald 1960
 Ronald 1960 - dinsdag 09 oktober 2012 - 10:24   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 09 oktober 2012 - 02:01 schreef Boudewijn het volgende:

[..]

Nee, Cruijff ziet het niet zoals jij. Hij wil het individu beter maken en daaruit het algehele spel beter laten verlopen. Maar dat eerste is zowiezo niet het geval dus het tweede geeft ruimte voor interpretatie. Ik zie het niet iig.

Vorig jaar had Cruijff het over 'een paar jaar'. Ik doe dan niet lullig om dat letterlijk (want zo praat en bedoeld en legt hij zijn woorden altijd uit) 2 jaar te noemen dus plak ik er het getal 3 jaar aan vast.
Nu na wederom een blamage tegen Real gaat hij excuses zoeken en duurt het ineens 5 jaar voordat er iets zichtbaar is en zou het 10 jaar duren. Dat zijn ZEKER geen 'paar jaar'.

Zo ken ik er ook nog een paar. 10 jaar??? Dan kan ie zelf allang dood zijn!!! En hoe moet er in de tussentijd geld verdiend worden als er geen CL behaald wordt? Dat hoofdstuk heb ik gemist in zijn 12 paginatjes van zijn 'plan'.

Nee, ik geef nog 2 jaar. Als er dan geen resultaat zichtbaar is op europees gebied, dan is het mislukt.
Bste Boudewijn, Als jij maar iets negatiefs over AJAX kan schrijven zal je dat zeker niet na laten. Maar lees ook even onderstaande helemaal en prent dan vooral de allerlaatste zin goed in je hoofd. Veel leesplezier!!

Revolutie Cruijff is van de lange adem(bron: AJAX Showtime)

9 oktober 2012 Auteur: Pieter Zwart
Tags: Fluwelen Revolutie, Johan Cruijff, Technisch hart
Het seizoen van Ajax gaat vooralsnog niet over rozen. Het elftal van succestrainer Frank de Boer is in constante worsteling met zichzelf en zoekt naar de juiste balans. In de voorgaande seizoenen werd die na de winterstop steevast gevonden, maar na een week met teleurstellende wedstrijden tegen Real Madrid (1-4) en FC Utrecht (1-1) zijn de messen alweer geslepen. Aangezien Johan Cruijff de fluwelen revolutie startte met een column na de verliespartij tegen Real Madrid twee jaar geleden, was het tijd voor een tussenrapport.

Het cijfer voor Cruijff en co werd een ruime onvoldoende. De vaderlandse sportjournalistiek ging daarbij echter wel voorbij aan de inhoud, feiten en de simpele wetten van een veranderingsproces.

Twee-eenheid

Cruijff en Ajax zijn voor eeuwig met elkaar verweven en horen bij elkaar. Cruijff en Ajax staan voor dezelfde waarden: een duurzame lange termijn visie, grotendeels gericht op het opleiden van eigen jeugd. Een eerste elftal dat zich onderscheidt door aanvallend, verzorgd voetbal en individuele kwaliteit en dat garant staat voor spektakel.

Met die ideologie wist Ajax het respect af te dwingen van de gehele voetbalwereld en miljoenen fans aan zich te binden. Dat daar ook nog eens een prijzenregen uit voortkwam, was bijzonder mooi meegenomen. In de jaren zestig en zeventig was Cruijff als voetballer betrokken bij het zaaien en oogsten van deze successen. In de jaren tachtig was Cruijff als speler, technisch adviseur en technisch directeur betrokken bij het zaaien van een nieuw succesteam.

Of Ajax de Cruijff-filosofie uitdraagt of Cruijff de Ajax-filosofie, is een interessante kip-ei discussie, die ik nu niet ga voeren. Dat die discussie tot in het eindeloze gevoerd kan worden, toont echter wel aan dat een scheidslijn aanbrengen tussen de Cruijff-filosofie en de Ajax-filosofie puur kunstmatig is. De visie Cruijff is de visie Ajax en het Plan Cruijff is in feite het Plan Ajax.

Als ze in Amsterdam terug willen naar de oorsprong, dan is het betrekken van de legendarische nummer veertien een logisch gevolg.

Ajax is Ajax niet meer

Het is opvallend dat in de beschouwingen over de column van Cruijff van twee jaar gelden klakkeloos voorbij wordt gegaan aan de belangrijkste conclusies. Begrijpend lezen is blijkbaar lastig, want zijn probleem lag niet bij de nederlaag tegen Real Madrid. Dat zag Cruijff duidelijk als gevolg van het fundamentele probleem, dat hij in zijn titel kernachtig benoemde: Dit is Ajax niet meer.

Uit diezelfde column komen eveneens de volgende passages naar voren:

Tweeënhalf jaar geleden verscheen het rapport Coronel, met daarin allerlei conclusies en suggesties voor de toekomst. Als je ziet wat daar van terechtgekomen is, dan is het één groot drama. Qua financiën, qua opleiding, qua scouting, qua aankoopbeleid en qua voetbal. Wat Ajax tegen zowel Willem II als Real liet zien, had helemaal niets meer met de normen en waarden te maken waar de club altijd voor gestaan heeft.

Vanuit de ledenraad tot de directie is het dus één rode draad van mensen die elkaar dekken, terwijl de club steeds verder wegzakt. Allemaal zijn ze aan de haal gegaan met het paradepaardje.

In het belang van de club zou daarom iedereen moeten vertrekken. En dan helemaal opnieuw beginnen, net zoals in 1965. Toen nam Ajax de twee beste beslissingen ooit, door Rinus Michels als hoofdtrainer aan te stellen en Jany van der Veen nog nadrukkelijker bij de opleiding en scouting te betrekken. Twee mensen die niet alleen met Ajax waren opgegroeid, maar ook wisten waar de club voor stond en wat er nodig was om Ajax weer Ajax te laten zijn.

Van hun levenswerk is weinig meer over. Voor een Ajacied als ik, doet dat heel veel pijn.

Veranderingsproces

Met de oproep aan ex-voetballers om zich kandidaat te stellen voor de Ledenraad en de intrede van Cruijff in het technisch platform, waaruit het Plan Cruijff gedeeltelijk voortkwam, begon een groot veranderingsproces, met als uiteindelijke doel om Ajax weer Ajax te laten zijn. Iedereen die ook maar een beetje verstand heeft van veranderingsprocessen in organisaties weet dat zoiets veel tijd kost.

Om een veranderingsproces te analyseren, is het handig een maatstaf te hanteren. Ik neem de vier fasen van groepsontwikkeling van Bruce Tuckman als kapstok. Tuckman veronderstelt dat een veranderingsproces binnen een groep bestaat uit vier fasen: forming (vormen van een team), storming (bepalen van strategie), norming (normen bepalen) en performing (presteren).

Op voetbaltechnisch gebied Ajax dit seizoen pas in de derde fase belandt. Het formeren van het technisch hart ging nog relatief snel. Daarmee waren de belangrijkste posten in de club (hoofdtrainer, vaste asssistent en hoofd opleiding) bepaald, maar doordat een directeur met voetbalachtergrond uitbleef, zat Ajax vast in de storming-fase. In de directie kreeg het technisch hart te maken met achtereenvolgens Rik van den Boog, Jeroen Slop, Henri van der Aat, Martin Sturkenboom, Danny Blind en de schaduw van Louis van Gaal. In de zomer van 2011 hing Blind ook nog eens boven de markt als technisch manager.

Voetbaltechnisch

Pas deze zomer kwam de gewenste directeur met voetbalachtergrond. In een razend tempo doorliep het nieuwe technische kader de fase van forming en storming, waardoor Ajax nu op technisch gebied in de norming-fase is beland.

Pas toen Marc Overmars was aangesteld, overigens zonder statutaire titel en dus niet tekenbevoegd, kon Ajax bijvoorbeeld beginnen aan het hervormen van iets fundamenteels als de scouting. Bij de jeugdscouting is hier een eerste stap gezet en is er gekozen voor kortere lijnen tussen scouts en technisch management.

In de opleiding zijn ook de nodige veranderingen doorgevoerd. De nadruk ligt bij Ajax nadrukkelijker dan ooit op individuele ontwikkeling. De elftalstructuren zijn losgelaten. Er wordt gewerkt met een onder-, midden- en bovenbouw. Als een speler het niveau van zijn elftal ontstijgt, dan wordt hij niet krampachtig bij dat elftal gehouden om de prestaties te bevorderen, maar doorgeschoven naar een hoger niveau. Een groep individuele trainers schaaft ondertussen de details bij.

De vruchten van deze aanpak zullen echter niet morgen geplukt kunnen worden. Het gaat jaren duren voordat de eerste speler doorbreekt die zijn hele opleiding genoten heeft volgens de Cruijff-filosofie.

Op medisch gebied is de focus verschoven van het genezen van blessures, naar het voorkomen van blessures. Dat probeert men door de focus te leggen op fysieke ontwikkeling van het individu. Daardoor is de medische staf ook bezig met het verbeteren van spelers.

Illustratief voor de werkwijze van Ajax in de afgelopen jaren is het feit dat jeugdspelers geen krachttraining voor hun benen kregen. De reden? Dan hadden ze zaterdag spierpijn, wat ten koste gaat van het resultaat. Daardoor komen er alleen spillebeentjes uit de opleiding. Een vervelende erfenis.

Twee weken geleden kwam Johan Cruijff naar Amsterdam om het Plan Cruijff (Plan Ajax!) en de geest van het Plan toe te lichten. Voor het eerst werd aan de hele organisatie duidelijk gemaakt waar Ajax als geheel naar toe moet en dat het doel enkel bereikt kan worden als de gehele organisatie, dus niet slechts de techniek, wordt aangepast. Dat die toelichting nu pas kan volgen betekent dat Ajax na twee jaar eindelijk in de fase van norming terecht is gekomen. Let wel: op technisch vlak.

Met twee kampioenschappen op rij ligt er sportief een mooie basis om op te gaan bouwen. Dit seizoen heeft Ajax veel moeten verkopen om de financiële situatie op orde te krijgen. Dat nadeel heeft echter ook een groot voordeel: er staat nu een jong elftal, waarvoor de lat ieder jaar een stukje hoger gelegd kan worden.

Die ontwikkeling zou met vallen en opstaan gaan, maar als die de komende jaren uitblijft, dan mag je het technisch hart daarop afrekenen. De echte verandering is deze zomer pas begonnen. Nu oordelen is daarom veel te vroeg.

Zakelijk

Waar het hele land over elkaar buitelt als het gaat om de analyse van het voetbaltechnische plan en in de waan lijkt te verkeren dat de Visie van Cruijff daarbij ophoudt , mist men een belangrijk punt. In zijn column van twee jaar geleden sprak Cruijff behalve over voetbaltechnische zaken namelijk ook nadrukkelijk over het zakelijke aspect. Een paar maanden eerder had hij dat ook al eens gedaan. De club moest weer geleid worden door mensen die van de club houden, zodat de huishouding op orde kon worden gebracht en de toekomst van Ajax gewaarborgd zou zijn.

De transferzomer werd weliswaar gebruikt om de Champions League-jas te verwisselen voor een Europa League-jas, maar daarmee is Ajax er nog lang niet. Ook op zakelijk gebied zal Ajax toe moeten groeien naar een topsportcultuur, waarin het voor iedere werknemer draait om prestaties.

Die prestaties staan uiteindelijk allemaal in dienst van het voetbal, of zoals Cruijff het zelf zegt: Essentieel is dat alles, maar dan ook alles, in het teken van het eerste elftal komt te staan. Het voetbal is in de nieuwe organisatie de top van de piramide en daar stelt de rest van de club zich op in. Voor mij niet meer dan logisch, omdat Ajax van onder tot boven weer een voetbalclub moet zijn.

Vreemd genoeg is dit nauwelijks opgepikt in de media, want dit raakt wel de kern van de zaak: de Visie Cruijff is alomvattend en reikt verder dan het voetbaltechnische gedeelte.

Cultuur van middelmaat

Momenteel heerst er echter een cultuur van middelmaat bij Ajax, wat feitelijk inherent is aan de organisatievorm.

Volgens onderzoeken zijn er vier à vijf miljoen fans van Ajax, maar om duistere redenen is slechts een select clubje van circa zeshonderd mensen lid van de club. Zomaar lid worden is geheel onmogelijk, slechts de zittende leden dragen nieuwe leden voor, gebruikmakend van volkomen intransparante procedures. Die zeshonderd leden kiezen vervolgens een Bestuursraad van zeven leden, die weer een RvC samenstellen, die op hun beurt weer een directie kan aanstellen.

Nergens in dit systeem en tijdens deze intransparante procedures draait het om kwaliteit. De juiste mensen te vriend houden is belangrijker dan presteren, waardoor de status quo en middelmaat in stand worden gehouden. Alle zeshonderd leden van Ajax zullen individueel ongetwijfeld het beste met de club voor hebben, maar als collectief houden ze elkaar al jaren in een verstikkende wurggreep, waar ze maar niet uit lijken te kunnen (of willen?) ontkomen.

Een illustratieve vrucht van het systeem is het feit dat Henri van der Aat en Jeroen Slop, ondanks hevig verzet tegen het team en de visie van Cruijff, tot in de rechtszaal aan toe, nog altijd met zijn tweeën de statutaire directie van Ajax vormen. Marc Overmars is zoals gezegd slechts titulair directeur voetbalzaken.

Slop is vast en zeker een bijzondere aardige man, maar weinigen zijn onder de indruk van zijn prestaties. In zijn periode als directeur verdampten tientallen miljoenen, maar in plaats van aan de handrem te trekken, keek Slop jarenlang de andere kant op. Dat is het ergens ook wel begrijpelijk: werken bij Ajax blijft immers een jongensdroom, de hypotheek moet worden betaald en waarom zou je de Don Quichot uithangen in een cultuur waar eigenbelang gemeengoed is? Dat het nemen van de juiste beslissing (aan de handrem trekken) zou hebben geleid tot zijn vertrek, toont aan hoe verziekt de organisatie is.

Van der Aat is een verhaal op zich. Iedereen bij Ajax vindt die Van der Aat een arrogante zak, vertelde Johan Derksen een paar weken geleden in Voetbal International. Dat kan getolereerd worden als daar bijzondere prestaties tegenover staan, maar dat is hier ook niet het geval. In tegendeel zelfs, op commercieel gebied is Ajax er onder zijn bewind op achteruit gegaan. Toch is ook hij tot op de dag van vandaag in dienst.

Ondertussen is Ajax al meer dan een jaar op zoek naar een algemeen directeur, al kun je jezelf afvragen of een model met een algemeen directeur wel het juiste model is. Nog voordat deze persoon op zijn stoel zit, lijkt hij al te kunnen rekenen op een typisch Ajax-welkom: ernstige beschadiging door de vijfde colonne. Rob Been junior en Tshen la Ling bleven met een besmeurd imago achter, terwijl Marco van Basten voor de klus bedankte toen hij merkte dat er nog voordat hij was gaan zitten aan zijn stoelpoten gezaagd werd.

Als Ajax vooruit wil, dan moet het deze vicieuze cirkel doorbreken. Tot de nieuwe directie er zit, staat Ajax op zakelijk gebied echter stil. Op voetbaltechnisch gebied worden nu stappen gezet, maar als de zakelijke kant achterblijft , dan gaat dat uiteindelijk ten koste van het voetbal.

Waar de Amsterdammers in willen en moeten belanden, is de virtuoze cirkel. Succes op voetbaltechnisch gebied leidt tot betere prestaties. Betere prestaties leiden tot meer inkomsten. Meer inkomsten leiden tot meer mogelijkheden om te investeren in het voetbal. Dat leidt weer tot betere prestaties enzovoort.

Wanneer betere prestaties echter niet leiden tot (veel) meer inkomsten, wordt de cirkel doorbroken. Daarom is er ook een hervorming op zakelijk vlak noodzakelijk om voetbaltechnisch vooruit te komen. De directeur die de virtuoze cirkel onderkent, faciliteert en zelfs een extra duw kan geven (door extra structurele, niet-voetbalgerelateerde inkomsten) is de juiste man voor Ajax.

Lange adem

Als de door Cruijff gewenste organisatie staat, dus ook de zakelijke kant, dan is het wachten totdat daar de vruchten van geplukt worden. Hoe dat kan werken, is goed te zien bij Barcelona. Toen Cruijff daar als speler binnenkwam, begon hij zich, uiteindelijk samen met Rinus Michels, direct te bemoeien met de jeugdopleiding.

In Catalonië lieten ze die bijdehante Nederlander maar gewoon zijn gang gaan. De jeugdopleiding kon ze niet veel schelen en als hij daar wel aandacht aan wilde schenken, dan ging hij zijn gang maar. Zo werd er een fundament neergelegd, dat hij als trainer later nog eens perfectioneerde.

De trainers die in de loop der jaren passeerden, interesseerden zich bijzonder weinig voor de jeugdopleiding, waardoor de mensen op La Masia de waarden die Cruijff in de opleiding belangrijk vond internaliseerden. Op het moment dat er Cruijff-aanhangers werden aangesteld in het bestuur en als hoofdtrainer, kon er daarom direct geoogst worden. Daarmee is FC Barcelona het lichtend voorbeeld voor Ajax, maar er is wel een grote achterstand te overbruggen.

Ajax moet weer Ajax worden, op alle vlakken, en daarna tot in lengte van dagen Ajax blijven. Pas dan is de missie van Cruijff geslaagd. Zo ver is Ajax nog lang niet, maar dat valt Cruijff, ondanks het feit dat ook hij de afgelopen maanden de nodige fouten gemaakt heeft, niet aan te rekenen. Zijn revolutie is er één van de lange adem.
ajaxfan lol
 ajaxfan lol - dinsdag 09 oktober 2012 - 10:50   quote  deeplink  
@boudewijn ik weet dat je een van gaal fan bent maar een paar jaar kan je zien als 2 jaar ook als 3 jaar ook als 4 ook als 5
hippy
 hippy - dinsdag 09 oktober 2012 - 13:04   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 09 oktober 2012 - 10:24 schreef Ronald 1960 het volgende:
-knip-
Zo...morguh mr writer

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op dinsdag 09 oktober 2012 door Boudewijn --
Boudewijn
 Boudewijn - dinsdag 09 oktober 2012 - 15:05   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 09 oktober 2012 - 10:24 schreef Ronald 1960 het volgende:

Bste Boudewijn, Als jij maar iets negatiefs over AJAX kan schrijven zal je dat zeker niet na laten. Maar lees ook even onderstaande helemaal en prent dan vooral de allerlaatste zin goed in je hoofd. Veel leesplezier!!

Revolutie Cruijff is van de lange adem(bron: AJAX Showtime)
Zoals ik al zei is dhr Cruijff inmiddels excuses aan het zoeken na weer een blamage tegen Madrid dus ja, dan schroef je de jaren gewoon ff omhoog. Om de jonkies op te leiden tot aan het eerste is logisch dat dat heel lang gaat duren, maar dan moet je niet eerst 'een paar jaar' zeggen en als je ziet dat het toch niet werkt zoals je wilt zeggen dat je altijd al had gezegd dat het 10 jaar gaat duren.
Wees dan gewoon eerlijk en zeg dat het langer gaat duren dan dat je gedacht had en ga niet anderen de schuld geven dat het zo traag gaat.

Maargoed, als je Cruijff aanhanger bent mag je natuurlijk niet aan zijn woorden twijfelen, is het altijd de schuld van een ander en is zelf nadenken uit den boze! ;)
Mokum1
 Mokum1 - dinsdag 09 oktober 2012 - 15:23   quote  deeplink  
quote:
Op maandag 08 oktober 2012 - 20:43 schreef Boudewijn het volgende:

[..]

Volgens Cruijff zelf moet het over 2 jaar zijn vruchten afwerpen (een jaar geleden was het namelijk over 3 jaar) dus in seizoen 2014/2015 zal het bij Ajax 1 zover moeten zijn!
Door al het bestuurlijke geneuzel is pas een half jaar geleden het nieuwe beleid ingegaan.

Maar goed als jij zegt seizoen 2014/2015 ook prima, betekent het dan ook dat je je snavel houdt tot die tijd? Ben heel bang van niet :(
Boudewijn
 Boudewijn - dinsdag 09 oktober 2012 - 15:39   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 09 oktober 2012 - 15:23 schreef Mokum1 het volgende:

[..]

Door al het bestuurlijke geneuzel is pas een half jaar geleden het nieuwe beleid ingegaan.

Maar goed als jij zegt seizoen 2014/2015 ook prima, betekent het dan ook dat je je snavel houdt tot die tijd? Ben heel bang van niet :(
Het beleid is al ingegaan op de jeugdopleiding voor de 'revolutie'. Marc Overmars zit er nog maar een half jaar dus het aankoopbeleid voor Ajax 1 bedoelen ze. Dat heeft dus niets te maken met doorstromen van jeugd.
Ik zeg niets over de resultaten dat uit het beleid van Cruijff zou komen want dat moet een kans krijgen om tot rijping te komen (dus nog 2 jaar, zodat na 3 jaar toch echt verbetering zichbaar moet zijn in Europa).

Maar uiteraard blijf ik Cruijff kritisch volgen want ik ben niet zo'n meeloper zoals de meeste van zijn aanhangers. Als je daar niet tegen kunt heb je pech :)
Ronald 1960
 Ronald 1960 - dinsdag 09 oktober 2012 - 15:53   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 09 oktober 2012 - 13:04 schreef hippy het volgende:

[..]

Zo...morguh mr writer
Hey pssst, copy paste! Niet doorvertellen hoor... ;-)
Per4manc
 Per4manc - dinsdag 09 oktober 2012 - 16:12   quote  deeplink  
Waarom doet iedereen zo moeilijk over een nederlaag tegen Real. Het is Goliath tegen de reus. Dit soort wedstrijden verlies je 8 van de 10x met of zonder Cruijff. Waarom?? Geld! Real koopt spelers die alleen al meer waard zijn dan de hele begroting van Ajax, waar hebben we het dan over.
Als dan toch zeiken wil, dan is 1-1 tegen Utrecht eerder een blamage dan 1-4 tegen Real.
Boudewijn
 Boudewijn - dinsdag 09 oktober 2012 - 16:40   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 09 oktober 2012 - 16:12 schreef Per4manc het volgende:
Waarom doet iedereen zo moeilijk over een nederlaag tegen Real. Het is Goliath tegen de reus. Dit soort wedstrijden verlies je 8 van de 10x met of zonder Cruijff. Waarom?? Geld! Real koopt spelers die alleen al meer waard zijn dan de hele begroting van Ajax, waar hebben we het dan over.
Als dan toch zeiken wil, dan is 1-1 tegen Utrecht eerder een blamage dan 1-4 tegen Real.
Een nederlaag tegen Real is ook helemaal niet vreemd, alleen de ophef is omdat 2 jaar geleden de nederlaag door Cruijff is opgevat als het falen van het toenmalige bestuur van Ajax en toen is zijn 'fluwelen revolutie' begonnen.
Nu 2 jaar later en een jaar nadat hij controle heeft gekregen over Ajax is er niets verbeterd en moet Cruijff met excuses komen om zijn beleid te verdedigen. En daardoor wordt het weer door de anti-Cruijff mensen opgepakt als zijnde dat zijn visie niet werkt.
hippy
 hippy - dinsdag 09 oktober 2012 - 17:55   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 09 oktober 2012 - 15:53 schreef Ronald 1960 het volgende:

[..]

Hey pssst, copy paste! Niet doorvertellen hoor... ;-)
Ik zeg niks..;))
Rogier
 Rogier - dinsdag 09 oktober 2012 - 19:30   quote  deeplink  
quote:

[..]

Het schiet in ieder geval op dat het 1e hetzelfde speelt als andere teams.
soccer
 soccer - dinsdag 09 oktober 2012 - 21:45   quote  deeplink  
Ik weet niet of ze vooruit gaan. De wedstrijd tegen real vindt ik geen maatstaaf daar is het klasseverschil veel te groot voor. Maar ze verliezen weer veel punten in de competitie en elk jaar een inhaal race winnen lijkt me onmogelijk. Ik vind ajax niet beter dan onder Jol toen ze het kampioenschap op 1 punt misliepen en 84 punten bij elkaar speelde. En het technisch hart is toch al bijna 2 jaar bij elkaar. Dus iets verbetering zou je toch wel mogen zien.Ik denk niet dat het ineens veel beter gaat nu Overmars in gewerkt raakt. Maar we zullen over 2 jaar kijken waar ze dan staan.
maaktnietuit
 maaktnietuit - dinsdag 09 oktober 2012 - 23:00   quote  deeplink  
Jaar in jaar uit tientallen miljoenen aan INKOMSTEN van transfers, 2 titels achter elkaar, noem het allemaal maar op zonder dat het niveau omlaag gaat en dan zijn er nog steeds mensen die klagen.
Ik snap ze niet hoor, wat zien deze mensen nou totaal niet in?
hippy
 hippy - woensdag 10 oktober 2012 - 09:32   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 09 oktober 2012 - 23:00 schreef maaktnietuit het volgende:
Jaar in jaar uit tientallen miljoenen aan INKOMSTEN van transfers, 2 titels achter elkaar, noem het allemaal maar op zonder dat het niveau omlaag gaat en dan zijn er nog steeds mensen die klagen.
Ik snap ze niet hoor, wat zien deze mensen nou totaal niet in?
Ach je weet toch hoe het gaat...
De resultaten vallen tegen en dan wordt de klaagmuur geopend...
Betrap mezelf er soms ook op...
Zo gaan die dingen...:)))
riveco
 riveco - woensdag 10 oktober 2012 - 14:09   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 09 oktober 2012 - 01:40 schreef Boudewijn het volgende:

[..]

Beter?
Hoe is het gezegde ook al weer? Iets met wens, vader en gedachte...

2 jaar geleden begon Cruijff zijn fluwelen revolutie omdat ze kansloos verloren van Real. Afgelopen week was het exact hetzelfde dus er is in het afgelopen jaar helemaal geen progressie geboekt. Dat weet hij zelf ook wel en daarom moest hij zich wel verdedigen in z'n column in de Telegraaf van maandag.
Bouwdewijn, jij maakt er dus wel degelijk een momentopname van.
Jij kijkt naar de eerste dag dat Johan binnen stapte en je vergeet dat hij eerst 1 1/2 jaar is tegen gewerkt en dat alles veel vertraging op heeft gelopen door kenners zoals jij.
Een normaal mens begrijpt dat opbouw tijd nodig heeft, maar jij wil niet inzien dat het allemaal verbetert sinds hij zich ermee bemoeid.
Verder denk ik dat jij ook feest hebt gevierd toen we kampioen werden, en dat jaar erna weer.
Ga nou niet zeggen dat het zonder Johan ook wel had gelukt, omdat het eerste jaar het gespuis er ook nog rond liep.
Ook jij moet bekennen dat het nu veel rustiger is rond Ajax en dat net als wat Remco al zei, er veel minder loonkosten zijn.
Als Ajax ooit van de beurs af moet kan dat allen op die manier.

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op woensdag 10 oktober 2012 door Boudewijn --
Mokum1
 Mokum1 - woensdag 10 oktober 2012 - 14:34   quote  deeplink  
Welke Anti Cruyff mensen kunnen aangeven waar het nu niet goed gaat?

Boudewijn?

Ben nieuwsgierig of die mensen ook kunnen aangeven wat er wel moet gebeuren. Wat me opvalt is dat de meeste klagen maar als je vraagt wat er dan veranderd moeten worden weten ze het niet meer. Dan komt het erop neer dat ze Cruyff gewoon een lul vinden.

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op woensdag 10 oktober 2012 door Mokum1 --
Boudewijn
 Boudewijn - woensdag 10 oktober 2012 - 14:49   quote  deeplink  
quote:
Op woensdag 10 oktober 2012 - 14:34 schreef Mokum1 het volgende:
Welke Anti Cruyff mensen kunnen aangeven waar het nu niet goed gaat?

Boudewijn?

Ben nieuwsgierig of die mensen ook kunnen aangeven wat er wel moet gebeuren. Wat me opvalt is dat de meeste klagen maar als je vraagt wat er dan veranderd moeten worden weten ze het niet meer. Dan komt het erop neer dat ze Cruyff gewoon een lul vinden.
Jawel hoor, heb altijd een antwoord gehad: van Gaal!

Die heeft bewezen dat hij verstand van voetbal heeft, een complete jeugdopleiding kan opzetten, een groep jonge spelers naar grote hoogte kan brengen in een eerste elftal EN(!) weet hoe je je financieen daaraan moet koppelen.
Van dat laatste heeft Cruijff totaal geen kaas gegeten en leeft hij in een utopie.
Boudewijn
 Boudewijn - woensdag 10 oktober 2012 - 14:54   quote  deeplink  
quote:
Op woensdag 10 oktober 2012 - 14:09 schreef riveco het volgende:
Bouwdewijn, jij maakt er dus wel degelijk een momentopname van.
Jij kijkt naar de eerste dag dat Johan binnen stapte en je vergeet dat hij eerst 1 1/2 jaar is tegen gewerkt en dat alles veel vertraging op heeft gelopen door kenners zoals jij.
Een jaar tegenwerking, en nu een jaar volledige medewerking. Maar zoals ik al aangaf, pas over 2 jaar (dus 3 jaar in totaal) ga ik conclusies trekken of er vooruitgang is geboekt. Dus niet eens of het einddoel al is behaald want dat gaat niet lukken in 3 jaar om dan al bij de europese top te zijn.

quote:

Verder denk ik dat jij ook feest hebt gevierd toen we kampioen werden, en dat jaar erna weer.
Ga nou niet zeggen dat het zonder Johan ook wel had gelukt, omdat het eerste jaar het gespuis er ook nog rond liep.
Beide jaren kwamen niet door Cruijff, maar door het oude beleid en voornamelijk ook door de Boer (welke naast een Cruijff visie enorm is beinvloed door van Gaal).

quote:

Ook jij moet bekennen dat het nu veel rustiger is rond Ajax en dat net als wat Remco al zei, er veel minder loonkosten zijn.
Als Ajax ooit van de beurs af moet kan dat allen op die manier.
Helemaal mee eens, vind ik ook zeker beter dat het rustig is en dat er minder loonkosten moeten zijn. Maar ik ben ervan overtuigd dat dat met van Gaal ook makkelijk was gelukt als hij de touwtjes in handen had gekregen.

Van de beurs af of niet, dat weet ik niet wat beter is. Ik weet namelijk niet wat het voordeel is van uberhaupt op de beurs zijn. Meer inkomsten? Hoe dan? Waarom hebben ze er ooit voor gekozen?
hippy
 hippy - woensdag 10 oktober 2012 - 14:55   quote  deeplink  
quote:
Op woensdag 10 oktober 2012 - 14:49 schreef Boudewijn het volgende:

[..]

Die heeft bewezen dat hij verstand van voetbal heeft, een complete jeugdopleiding kan opzetten, een groep jonge spelers naar grote hoogte kan brengen in een eerste elftal EN(!) weet hoe je je financieen daaraan moet koppelen.
Van dat laatste heeft Cruijff totaal geen kaas gegeten en leeft hij in een utopie.
Gewoon lekker frankie...basta...
hippy
 hippy - woensdag 10 oktober 2012 - 15:00   quote  deeplink  
En trouwens...geen vooruitgang?...we hebben in jaren niet zo een goeie pot tegen twente gespeeld...
Het zit er wel degelijk in bij de spelers, maar het komt er niet elke wedstrijd uit...dat ligt aan de spelers...
Maar aan de staf om glad te strijken en dat kost tijd...
Boudewijn
 Boudewijn - woensdag 10 oktober 2012 - 15:06   quote  deeplink  
quote:
Op woensdag 10 oktober 2012 - 14:55 schreef hippy het volgende:

[..]

Gewoon lekker frankie...basta...
Als trainer zeker!
Maar samen met directeur voetbalzaken (en evt meer) van Gaal zou het ook perfect werken. Marc Overmars is een goede man, maar naar mijn idee nog net te weinig ervaring om meteen al Ajax te leiden.

En Cruijff heeft zo zijn vriendjespolitiek, iets wat er voorheen ook was en nu dus weer. Kijk bijvoorbeeld naar gisteren:

Cruijff wil samenwerking met Ling:
quote:
LING BLIJ - Tscheu La Ling is dan wel niet de gedroomde algemeen directeur van Ajax geworden, maar de vriend van Johan Cruijff heeft wellicht via een andere weg alsnog profijt gekregen nu Cruijff aan het roer staat bij Ajax. Zijn club AS Trencín is momenteel in gesprek met Ajax over een samenwerking.

Het Slowaakse AC Trencín speelde dinsdag tegen Jong Ajax (1-1) en dat was mogelijk het startschot voor een langere samenwerking. 'Het idee is dat we gaan samenwerken met Trencin, de club van Ling', aldus Cruijff. 'Ik heb met de directie van Ajax gesproken. We gaan kijken of we iets voor elkaar kunnen betekenen', bevestigt Ling zelf.
Rot toch op met die Ling. Die gast heeft in zijn voetbalcarrière alleen maar ruzie gemaakt en in zakelijk opzicht een erg discutabele reputatie. En wat moet Ajax nou met een slowaakse club die net gepromoveerd is naar de hoogste divisie daar?? Er zijn veel betere clubs te vinden die veel beter passen bij Ajax en veel meer rendement qua samenwerking kunnen opleveren. Maar nee, het is een vriend van Cruijff dus dat wordt er ff doorheen gedrukt.
Mokum1
 Mokum1 - woensdag 10 oktober 2012 - 15:17   quote  deeplink  
quote:
Op woensdag 10 oktober 2012 - 14:49 schreef Boudewijn het volgende:

[..]

Je geeft alleen aan dat Cruyff niet met de financieen kan omgaan? Lekker belangrijk daar heb je mannetjes voor ouwe, Ling bijvoorbeeld hehehe

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op woensdag 10 oktober 2012 door Mokum1 --
Boudewijn
 Boudewijn - woensdag 10 oktober 2012 - 15:34   quote  deeplink  
quote:
Op woensdag 10 oktober 2012 - 15:17 schreef Mokum1 het volgende:

[..]

Je geeft alleen aan dat Cruyff niet met de financieen kan omgaan? Lekker belangrijk daar heb je mannetjes voor ouwe, Ling bijvoorbeeld hehehe
Ik bedoel natuurlijk mensen die er goed mee om kunnen gaan. Dat zijn in het algemeen niet mensen die door Cruijff goed genoeg bevonden worden. Cruijff visie qua financien is compleet afhankelijk van sportieve resultaten (bijv CL opbrengsten) en niet op het doorverkopen van talent (want die moeten behouden blijven). Dus vroeg of laat zullen er botsingen komen.

Plaats een reactie:
 Je naam (of nickname) (verplicht)
 Je e-mail adres (wordt nooit getoond maar moet wel werken!)
 Vul de volgende code hier in: 5950
Ik ga akkoord met de algemene voorwaarden en algemene forum regels.
Headliner: Ajax Nieuws Plaats een nieuw antwoord  

Index / Sport / Voetbal / Ajax / topic: Column: Ajax-Real: MEER dan een momentopname

0.0088379