|
|
remco k
|
|
|
Al zouden de 175,000 socios van FC Barcelona zijn voeten om beurten masseren, dagelijks voor hem koken, hem naar bed dragen; al zouden ze zijn golfclubs rond de 18 holes van de Montanyà-heuvel rondslepen; al zouden ze vijftig procent van hun salaris aan hem opdragen... het zou nog niet in de buurt komen van de schuld die de liefhebbers van het huidige Barça verschuldigd zijn aan Johan Cruijff. .
Zonder Cruijff zou er nu geen Pep Guardiola, geen Lionel Messi, geen Xavi Hernández en geen Andrés Iniesta zijn. Ze zouden beoordeeld zijn als te klein - tafelvoetballers.
Dat schrijft Graham Hunter in zijn bekroonde boek Barça: The Making of the Greatest Team in the World, dat binnenkort ook in het Nederlands op de markt verschijnt.
DNA Cruijff 'Zelfs de laatste Barcelona-generatie heeft Cruijff in de genen zitten, in de manier van trainen, spelen en door entertainen slechts vlak achter winnen op de prioriteitenlijst laten komen', aldus de Engelse journalist. Zonder Cruijff zou het huidige Barcelona-sprookje niet hebben bestaan, schrijft Hunter.
Totaalvoetbal = tiki-taka 'Geen Cruijff, geen Dream Team. Geen Cruijff, geen totaalvoetbal. Geen Cruijff, geen tiki-taka. Geen Cruijff, geen Rijkaard. Geen Cruijff, geen Laporta. (...) Zonder de stellige overtuiging van Cruijff en vaste assistent Carles Rexach zou Guardiola niet eens een kans hebben gehad in het eerste elftal.'
La Masia Cruijff initieerde vanaf 1979 de voorwaarden voor de fameuze jeugdopleiding La Masia, waarin deze geweldige spelers herkend en erkend werden. Toen Cruijff in 1988 terugkeerde als coach, plante hij het zaadje waar de wereld nog altijd zijn vruchten van plukt. Hij reorganiseerde de jeugdopleiding - waar tot dan toe door 13 teams op 13 verschillende manieren voetbal werd gespeeld - drastisch. 3-4-3 werd het vaste systeem en talenten die er bovenuit staken, gingen bij de teams met één of twee jaar oudere spelers spelen.
Balbezit en drukzetten De keeper moest meevoetballen, bij positiespel werd het één of twee keer raken geïntroduceerd en drukzetten bij balverlies en in de kleine ruimte werd tot in de puntjes geperfectioneerd. Balbezit én het zo snel mogelijk terugveroveren bij balverlies, werden voorwaarden voor het Barça-voetbal.
Spaans goud Hunter: 'Basiselementen die nog altijd worden toegepast en uiteindelijk tot het gouden Barça van Cruijff, Rijkaard en Guardiola leidden. Zelfs de Europese en wereldtitel, in een finale waarin nota bene Nederland verslagen werd door het voetbal van het Amsterdamse genie, heeft Spanje te danken aan Cruijff.'
BARCA: THE MAKING OF THE GREATEST TEAM IN THE WORLD Een must read voor elke Barça-diehard. Graham Hunter zoekt naar alle factoren die hebben geleid tot het succes van het huidige FC Barcelona; van spelers, coaches, presidenten tot jeugdopleiding. Een inspirerend boek, een voetbalbijbel
http://www.ad.nl/ad/nl/1441/Nederlands-voetbal/article/detail/3368596/2012/12/25/Zonder-Cruijff-geen-Messi-en-geen-Spaanse-wereldtitel.dhtml |
|
|
|
|
Eide
|
|
|
Hmmm, heb nog een boekenbon overgehouden aan de feestdagen. |
|
|
|
|
Ronald 1960
|
|
|
inzamelingsactie houden voor Boudewijn en hem het boek overhandigen???
-- dit bericht is voor het laatst aangepast op woensdag 26 december 2012 door Ronald 1960 -- |
|
|
|
|
Nenam_tiL
|
|
|
Dit is dan wel heel grappig........eat your heart out Boudewijn....:) |
|
|
|
|
nora
|
|
|
Ik ben vreselijk nieuwsgierig naar het antwoord van Boudewijn. |
|
|
|
|
Boudewijn
|
|
|
Dat heeft hij dan goed gedaan die Cruijff met z'n geweldige visie!
Maar dat was vroeger... en een aantal jaar terug met een miljard schuld om juist die spelers te betalen...
Nu bij ajax worden dat soort spelers vroegtijdig weggekocht en mag er geen schuld gemaakt worden dus werkt de jeugdopleiding van Ajax voor de toekomstige Messi's van de wereld bij de grotere clubs. Ook leuk, maar Ajax schiet er niets mee op! |
|
|
|
|
Ronald 1960
|
|
|
|
|
|
remco k
|
|
|
quote:Op woensdag 26 december 2012 - 15:10 schreef Boudewijn het volgende:Dat heeft hij dan goed gedaan die Cruijff met z'n geweldige visie! Maar dat was vroeger... en een aantal jaar terug met een miljard schuld om juist die spelers te betalen... Nu bij ajax worden dat soort spelers vroegtijdig weggekocht en mag er geen schuld gemaakt worden dus werkt de jeugdopleiding van Ajax voor de toekomstige Messi's van de wereld bij de grotere clubs. Ook leuk, maar Ajax schiet er niets mee op! Heb je wel geleze??? |
|
|
|
|
infamous psv
|
|
|
|
|
|
Boudewijn
|
|
|
quote: Het boek heb ik nog niet gelezen, er staat dat het binnenkort in het Nederlands verschijnt dus dan wordt het lastig om het nu al te hebben.
Maar ik betwijfel dat er in het boek een hoofdstuk staat met "zonder miljardenschuld, geen Messi" |
|
|
|
|
soccer
|
|
|
quote:Op woensdag 26 december 2012 - 00:05 schreef remco k het volgende:Al zouden de 175,000 socios van FC Barcelona zijn voeten om beurten masseren, dagelijks voor hem koken, hem naar bed dragen; al zouden ze zijn golfclubs rond de 18 holes van de Montanyà-heuvel rondslepen; al zouden ze vijftig procent van hun salaris aan hem opdragen... het zou nog niet in de buurt komen van de schuld die de liefhebbers van het huidige Barça verschuldigd zijn aan Johan Cruijff. . Zonder Cruijff zou er nu geen Pep Guardiola, geen Lionel Messi, geen Xavi Hernández en geen Andrés Iniesta zijn. Ze zouden beoordeeld zijn als te klein - tafelvoetballers. Dat schrijft Graham Hunter in zijn bekroonde boek Barça: The Making of the Greatest Team in the World, dat binnenkort ook in het Nederlands op de markt verschijnt. DNA Cruijff 'Zelfs de laatste Barcelona-generatie heeft Cruijff in de genen zitten, in de manier van trainen, spelen en door entertainen slechts vlak achter winnen op de prioriteitenlijst laten komen', aldus de Engelse journalist. Zonder Cruijff zou het huidige Barcelona-sprookje niet hebben bestaan, schrijft Hunter. Totaalvoetbal = tiki-taka 'Geen Cruijff, geen Dream Team. Geen Cruijff, geen totaalvoetbal. Geen Cruijff, geen tiki-taka. Geen Cruijff, geen Rijkaard. Geen Cruijff, geen Laporta. (...) Zonder de stellige overtuiging van Cruijff en vaste assistent Carles Rexach zou Guardiola niet eens een kans hebben gehad in het eerste elftal.' La Masia Cruijff initieerde vanaf 1979 de voorwaarden voor de fameuze jeugdopleiding La Masia, waarin deze geweldige spelers herkend en erkend werden. Toen Cruijff in 1988 terugkeerde als coach, plante hij het zaadje waar de wereld nog altijd zijn vruchten van plukt. Hij reorganiseerde de jeugdopleiding - waar tot dan toe door 13 teams op 13 verschillende manieren voetbal werd gespeeld - drastisch. 3-4-3 werd het vaste systeem en talenten die er bovenuit staken, gingen bij de teams met één of twee jaar oudere spelers spelen. Balbezit en drukzetten De keeper moest meevoetballen, bij positiespel werd het één of twee keer raken geïntroduceerd en drukzetten bij balverlies en in de kleine ruimte werd tot in de puntjes geperfectioneerd. Balbezit én het zo snel mogelijk terugveroveren bij balverlies, werden voorwaarden voor het Barça-voetbal. Spaans goud Hunter: 'Basiselementen die nog altijd worden toegepast en uiteindelijk tot het gouden Barça van Cruijff, Rijkaard en Guardiola leidden. Zelfs de Europese en wereldtitel, in een finale waarin nota bene Nederland verslagen werd door het voetbal van het Amsterdamse genie, heeft Spanje te danken aan Cruijff.' BARCA: THE MAKING OF THE GREATEST TEAM IN THE WORLD Een must read voor elke Barça-diehard. Graham Hunter zoekt naar alle factoren die hebben geleid tot het succes van het huidige FC Barcelona; van spelers, coaches, presidenten tot jeugdopleiding. Een inspirerend boek, een voetbalbijbel http://www.ad.nl/ad/nl/1441/Nederlands-voetbal/article/detail/3368596/2012/12/25/Zonder-Cruijff-geen-Messi-en-geen-Spaanse-wereldtitel.dhtml Dus wat een journalist schrijft is volgens jouw de waarheid? Is het niet ontzettend arrogant om te stellen dat Messi nooit doorgebroken zou zijn als Cruijff er niet geweest zou zijn? Ik denk dat die jongen zoveel kwaliteiten heeft dat hij overall slaagt. Tenslotte zijn er meer kleinere voetballers geweest die de top haalde. |
|
|
|
|
Boudewijn
|
|
|
quote:Op woensdag 26 december 2012 - 17:47 schreef soccer het volgende:[..] Dus wat een journalist schrijft is volgens jouw de waarheid? Is het niet ontzettend arrogant om te stellen dat Messi nooit doorgebroken zou zijn als Cruijff er niet geweest zou zijn? Ik denk dat die jongen zoveel kwaliteiten heeft dat hij overall slaagt. Tenslotte zijn er meer kleinere voetballers geweest die de top haalde. Ik denk dat het boek beschrijft dat er zonder Cruijff geen Messi bij Barcelona geweest zou zijn omdat hij in een vroeg stadium dan te klein oid bevonden zou zijn om een toekomst bij Barcelona te mogen hebben. Zelf voeg ik er het hoofdstuk, zonder miljardenschuld geen lange carriere bij Barcelona na de jeugdopleiding. |
|
|
|
|
Eide
|
|
|
Ik ken het boek verder niet en weet dus niet wat voor bronnen deze schrijver heeft gehanteerd en wat voor toon hij hanteert binnen het boek.
Maar feit is wel dat letterlijk iedereen bij bij Barca betrokken is of is geweest telkens weer de rol van Cruijff op de voetbal visie van Barca roemt. Dat heeft niets met geld of schuld te maken. Het heeft te maken met HOE je over voetbal denkt en hoe je dat binnen een club uitdraagt. |
|
|
|
|
remco k
|
|
|
quote:Op woensdag 26 december 2012 - 17:53 schreef Boudewijn het volgende:[..] Ik denk dat het boek beschrijft dat er zonder Cruijff geen Messi bij Barcelona geweest zou zijn omdat hij in een vroeg stadium dan te klein oid bevonden zou zijn om een toekomst bij Barcelona te mogen hebben. Zelf voeg ik er het hoofdstuk, zonder miljardenschuld geen lange carriere bij Barcelona na de jeugdopleiding. Weet je ook waar die 600 miljoen schuld weg komt???het is namelijk geen miljardeschuld. Die schuld komt van het aantrekken van spelers die volgens JC al helemaal niet nodig waren. Een Ibrahimovic of een Villa bijvoorbeeld. En die spelers zijn ook nooit gekocht om het team beter te maken. Maar door de voorzitter om zijn macht te laten zien. Het beleid Cruijff heeft niet voor schulden gezorgd. Daar zijn de voorzitters door de jaren heen verantwoordelijk voor. |
|
|
|
|
remco k
|
|
|
quote:Op woensdag 26 december 2012 - 17:47 schreef soccer het volgende:[..] Dus wat een journalist schrijft is volgens jouw de waarheid? Is het niet ontzettend arrogant om te stellen dat Messi nooit doorgebroken zou zijn als Cruijff er niet geweest zou zijn? Ik denk dat die jongen zoveel kwaliteiten heeft dat hij overall slaagt. Tenslotte zijn er meer kleinere voetballers geweest die de top haalde. Volgens mij is een groot gedeelte hiervan algemeen bekend en door mensen als guardiola ook al vaak zat verteld. |
|
|
|
|
Boudewijn
|
|
|
quote:Op woensdag 26 december 2012 - 18:11 schreef remco k het volgende:[..] Weet je ook waar die 600 miljoen schuld weg komt???het is namelijk geen miljardeschuld. Die schuld komt van het aantrekken van spelers die volgens JC al helemaal niet nodig waren. Een Ibrahimovic of een Villa bijvoorbeeld. En die spelers zijn ook nooit gekocht om het team beter te maken. Maar door de voorzitter om zijn macht te laten zien. Het beleid Cruijff heeft niet voor schulden gezorgd. Daar zijn de voorzitters door de jaren heen verantwoordelijk voor. Oh, was het maar 600 miljoen schuld. Dat veranderd de zaak natuurlijk!!!! Feit blijft dat als spelers geen miljoenen salaris krijgen, ook als beginnende jeugdspeler met enorm talent, Messi niet was gebleven bij Barcelona. En een Villa, Ibra of wie dan ook volgens JC niet had hoeven komen hebben niets bijgedragen aan het succes van nu door toendertijd niet te zorgen voor de vele inkomsten qua shirts, petjes etc. Waar ze nu de vruchten van plukken door de wereldwijde bekendheid.
Van JC moet er ook geen shirtreclame, maar toch moeten ze eraan om ondanks de gigantische sportprestaties hun schulden omlaag te brengen. |
|
|
|
|
Jack Huntelaar
|
|
|
Het is hier een welles nietus verhaal geworden....Barcelona...pffff lekker belangrijk.... Ik ben voor Ajax!!! Mij gaat het meer om de rol van Johan versus Ajax...en dat weten we pas over een jaartje of 3....afwachten dus.... |
|
|
|
|
remco k
|
|
|
quote:Op woensdag 26 december 2012 - 20:21 schreef Boudewijn het volgende:[..] Oh, was het maar 600 miljoen schuld. Dat veranderd de zaak natuurlijk!!!! Feit blijft dat als spelers geen miljoenen salaris krijgen, ook als beginnende jeugdspeler met enorm talent, Messi niet was gebleven bij Barcelona. En een Villa, Ibra of wie dan ook volgens JC niet had hoeven komen hebben niets bijgedragen aan het succes van nu door toendertijd niet te zorgen voor de vele inkomsten qua shirts, petjes etc. Waar ze nu de vruchten van plukken door de wereldwijde bekendheid. Van JC moet er ook geen shirtreclame, maar toch moeten ze eraan om ondanks de gigantische sportprestaties hun schulden omlaag te brengen. Er heeft laatst een groot stuk gestaan over dit hele verhaal op een of andere site. Als je dat had gelezen zou het je wel duidelijk worden. |
|
|
|
|
nora
|
|
|
Het is geweldig wat er bij Barcalona gebeurd dankzij Cruyf het enige wat me zorgen baart is het salaris (zie Messi)want dat kan Ajax namelijk nooit betalen dus ben ik bang dat de talenten wel vroeg voor het geld weg gaan,hoe lossen we dat op ??? |
|
|
|
|
Boudewijn
|
|
|
quote:Op donderdag 27 december 2012 - 00:34 schreef nora het volgende:Het is geweldig wat er bij Barcalona gebeurd dankzij Cruyf het enige wat me zorgen baart is het salaris (zie Messi)want dat kan Ajax namelijk nooit betalen dus ben ik bang dat de talenten wel vroeg voor het geld weg gaan,hoe lossen we dat op ??? Dat kun je niet oplossen, oftewel moet je genoegen nemen met een middenmoot in Europa en af en toe hopen op een uitschietertje naar boven of een paar mooie wedstrijdjes zoals tegen City. Maar eerste prioriteit zou de Eredivisie moeten zijn, want om daar kampioen te worden is nog moeilijk genoeg dus zekerheid om in de CL mee te doen is er niet. |
|
|
|
|
Boudewijn
|
|
|
Overigens lees ik in een interview met de schrijver:
quote:What was your greatest moment (interview, game, conversation) in all these years youve lived in Barcelona?
Too hard to choose. When I was sent to spend the morning with Cruyff in his house and film a long interview about his life I was in heaven. My idol. And it was magical. Dan ben je vast objectief tegenover Cruijff als je helemaal idolaat van hem bent. Maakt de uitspraak over Cruijff meteen een stuk minder geloofwaardig.
Wel ben ik benieuwd naar zijn gedachten over de 2 slechte periodes van Barcelona voor de huidige periode. Ik lees dat hij daar ook op in gaat en dan hoop ik dat hij daar verder op in gaat dan alleen het aankoopbeleid.
-- dit bericht is voor het laatst aangepast op donderdag 27 december 2012 door Boudewijn -- |
|
|
|
|
Oceanu
|
|
|
"Wel ben ik benieuwd naar zijn gedachten over de 2 slechte periodes van Barcelona voor de huidige periode. Ik lees dat hij daar ook op in gaat en dan hoop ik dat hij daar verder op in gaat dan alleen het aankoopbeleid."
Boudewijn, over welke 2 slechte periodes heb je het dan precies ? Ben ik wel benieuwd naar. |
|
|
|
|
Boudewijn
|
|
|
quote:Op donderdag 27 december 2012 - 23:34 schreef Oceanu het volgende:"Wel ben ik benieuwd naar zijn gedachten over de 2 slechte periodes van Barcelona voor de huidige periode. Ik lees dat hij daar ook op in gaat en dan hoop ik dat hij daar verder op in gaat dan alleen het aankoopbeleid." Boudewijn, over welke 2 slechte periodes heb je het dan precies ? Ben ik wel benieuwd naar. Die waar de schrijver van het boek over heeft:
quote:The first thing I was attempting to do was explain a) why this era has been so successful and entertaining and b) why it was so different from the two previous seasons when Barcelona were pretty awful. Ben benieuwd wat het verschil is terwijl de 'visie' hetzelfde is gebleven. |
|
|
|
|
Eide
|
|
|
quote:Op vrijdag 28 december 2012 - 05:20 schreef Boudewijn het volgende:[..] Die waar de schrijver van het boek over heeft: [..] Ben benieuwd wat het verschil is terwijl de 'visie' hetzelfde is gebleven. Omdat je (zoals altijd) het over 2 verschillende dingen hebt.
Je hebt korte termijn (tactische) invulling van het 1e elftal en je hebt lange termijn invulling van de visie van de club.
Barca heeft middels JC een hele duidelijke visie over voetbal. Die visie doordrenkt Barca op alle niveau's. Of er dan daadwerkelijk een elftal en een coach staat die dat kunnen uitvoeren naar verwachting of zelfs zoals JC (die uiteindelijk slechts adviseur is) dat zou willen is een heel andere vraag.
Leg daar de verkiezingspolitiek van de verschillende voorzitters van Barca nog eens overheen (die coaches en spelers beloven om gekozen te worden) en het kan niet anders dan dat zelfs Barca zo nu en dan minder dominant is. |
|
|
|
|
Boudewijn
|
|
|
quote:Op vrijdag 28 december 2012 - 11:52 schreef Eide het volgende:[..] Omdat je (zoals altijd) het over 2 verschillende dingen hebt. Je hebt korte termijn (tactische) invulling van het 1e elftal en je hebt lange termijn invulling van de visie van de club. Barca heeft middels JC een hele duidelijke visie over voetbal. Die visie doordrenkt Barca op alle niveau's. Of er dan daadwerkelijk een elftal en een coach staat die dat kunnen uitvoeren naar verwachting of zelfs zoals JC (die uiteindelijk slechts adviseur is) dat zou willen is een heel andere vraag. Leg daar de verkiezingspolitiek van de verschillende voorzitters van Barca nog eens overheen (die coaches en spelers beloven om gekozen te worden) en het kan niet anders dan dat zelfs Barca zo nu en dan minder dominant is. Is dat jouw mening of de uitleg van de schrijver omdat je het boek gelezen hebt? |
|
|
|
|
Eide
|
|
|
quote: Dat is logisch denken. Een visie is NOOIT hetzelfde als de prestaties over een bepaalde (korte) periode. Visie is per definitie niet korte termijn. Die mindere periodes zijn dat wel.
Daarnaast mag het toch wel duidelijk zijn, niet alleen uit dit boek, maar ook vanuit alle reacties die de afgelopen jaren vanuit Barca zijn gekomen dat Cruijff daar met zijn visie nog altijd een rode draad binnen de club is. |
|
|
|
|
Ronald 1960
|
|
|
Dit is allang geen discussie meer, maar meer het gezever om het gezever en dan met name van Boudewijn. Alles wat positief in het nieuws komt over JC, probeer jij aan alle kanten tegen te spreken. Zonder ook maar enigszins je ongelijk in een hoop punten toe te willen geven. In mijn ogen heb je dan ook best aardige oogkleppen op. |
|
|
|
|
Boudewijn
|
|
|
quote:Op vrijdag 28 december 2012 - 14:48 schreef Ronald 1960 het volgende:Dit is allang geen discussie meer, maar meer het gezever om het gezever en dan met name van Boudewijn. Alles wat positief in het nieuws komt over JC, probeer jij aan alle kanten tegen te spreken. Zonder ook maar enigszins je ongelijk in een hoop punten toe te willen geven. In mijn ogen heb je dan ook best aardige oogkleppen op. oogkleppen :) Kijk maar eens terug wie wie aanspreekt als topicstarter. Ik ben het iig niet. |
|
|
|
|
Boudewijn
|
|
|
quote:Op vrijdag 28 december 2012 - 14:46 schreef Eide het volgende:[..] Dat is logisch denken. Een visie is NOOIT hetzelfde als de prestaties over een bepaalde (korte) periode. Visie is per definitie niet korte termijn. Die mindere periodes zijn dat wel. Daarnaast mag het toch wel duidelijk zijn, niet alleen uit dit boek, maar ook vanuit alle reacties die de afgelopen jaren vanuit Barca zijn gekomen dat Cruijff daar met zijn visie nog altijd een rode draad binnen de club is. Niet persoonlijk bedoeld, maar ik hecht iets meer waarde aan de mening van iemand die jarenlang vanuit Barcelona direct op Barcelona zit en het dagelijks meemaakt door er rond te lopen, dan aan de mening van buitenstaanders die het 'logisch' vinden.
Het is ook logisch dat jeugdspelers vroegtijdig zullen weglopen bij Ajax en dat het vroegere klimaat van Barcelona allang niet meer geldt voor het huidige klimaat bij Ajax. Maarja.. hoe logisch het ook is, velen denken het beter te weten.
Dus ik ben nog steeds benieuwd naar de schrijver z'n mening over het hoe en wat. |
|
|
|
|
Eide
|
|
|
quote:Op vrijdag 28 december 2012 - 15:23 schreef Boudewijn het volgende:[..] Niet persoonlijk bedoeld, maar ik hecht iets meer waarde aan de mening van iemand die jarenlang vanuit Barcelona direct op Barcelona zit en het dagelijks meemaakt door er rond te lopen, dan aan de mening van buitenstaanders die het 'logisch' vinden. Iemand als Cruijff? Zijn mening is nu in effect bij Ajax.
quote:Op vrijdag 28 december 2012 - 15:23 schreef Boudewijn het volgende:Het is ook logisch dat jeugdspelers vroegtijdig zullen weglopen bij Ajax en dat het vroegere klimaat van Barcelona allang niet meer geldt voor het huidige klimaat bij Ajax. Maarja.. hoe logisch het ook is, velen denken het beter te weten. Dus ik ben nog steeds benieuwd naar de schrijver z'n mening over het hoe en wat. Ik zie niet hoe die uitspraak relevant is voor de situatie bij Ajax nu. Ten eerste valt het weggaan op hele jonge leeftijd wel mee, zeker nu er een flink aantal jongens gewoon enorm door de mans zijn gevallen. Ten tweede maakt dat voor de uitvoering van de visie niet uit. Die stoelt namelijk puur op de persoonlijke ontwikkeling van jong talent dat daarmee de weg naar het 1e elftal moet vinden.
De ambitie van die visie is weer aansluiten bij de top.
Je moet wel differentiëren tussen visie, ambitie en tactische keuzes van passanten (trainers). De eerste 2 mogen NOOIT bepaald worden door de laatste. In een mindere periode waar een elftal minder presteert zal dus normaliter de passant (trainer) altijd ter verantwoording worden geroepen en niet visa versa. Ambitie en visie liggen altijd ten grondslag aan de keuze voor welke passanten er nu worden binnengebracht, niet omgekeerd.
Dat in het achterhoofd hebbende kan je dus, zelf zonder een boek gelezen te hebben, rustig stellen dat hij diegene die de ambitie en visie bij Barcelona gesteld hebben verantwoordelijk zijn voor het succes. En daar is Cruijff voor een zeer aanzienlijk deel bij betrokken.
Grappig trouwens als je die mal over andere succesvolle clubs legt, is als je dan naar ManU kijkt, waar de trainer juist geen passant is en al decennia lang de visie en ambitie van de club bepaalt. |
|
|
|
|
Boudewijn
|
|
|
quote: Nee, ik bedoel de mening van de schrijver van het boek.
quote: Ik zie niet hoe die uitspraak relevant is voor de situatie bij Ajax nu. Ten eerste valt het weggaan op hele jonge leeftijd wel mee, zeker nu er een flink aantal jongens gewoon enorm door de mans zijn gevallen. Ten tweede maakt dat voor de uitvoering van de visie niet uit. Die stoelt namelijk puur op de persoonlijke ontwikkeling van jong talent dat daarmee de weg naar het 1e elftal moet vinden.
De echte talenten zullen allemaal vroegtijdig worden weggekocht dus je zal een nieuwe Messi of niet eens in het eerste van Ajax zien, of maar hoogstens een jaar of twee.
quote: De ambitie van die visie is weer aansluiten bij de top.
Van Europa ja, maar dat zal niet werken als je alleen maar met jonkies moet werken omdat de zeer getalenteerde en (relatief duur) opgeleide talenten naar andere clubs verkassen.
quote:Dat in het achterhoofd hebbende kan je dus, zelf zonder een boek gelezen te hebben, rustig stellen dat hij diegene die de ambitie en visie bij Barcelona gesteld hebben verantwoordelijk zijn voor het succes. En daar is Cruijff voor een zeer aanzienlijk deel bij betrokken. Maar ik zeg ook helemaal niet dat de visie van Cruijff qua jeugdbeleid slecht is, alleen dat het jeugdbeleid van bijvoorbeeld een van Gaal niet slechter is. Maar het uiteindelijke doel van de visie van Cruijff om mee te doen met de Europese top gaat mank omdat Ajax in deze tijd nooit en te nimmer zijn op Europese top bepalende spelers voor langere tijd kan behouden waar wel enorm veel tijd en geld in is geinvesteerd door de jaren heen. En daarom denk ik dat het zal mislukken en dat er op financieel gebied klappen zullen vallen voor Ajax. En ik ben van mening dat van Gaal op dat gebied een betere visie heeft omdat hij beter weet de balans te vinden tussen jeugdspelers, aantrekken van bepalende spelers van buitenaf en vooral het financieel plaatje veel beter weet te managen. |
|
|
|
|
Eide
|
|
|
quote: Ahha, daar komt de aap dan weer uit de mouw. Waarom moet je Van Gaal hier nu bij halen? Wat heeft hij hier in godsnaam mee te maken in deze discussie? En Van Gaal heeft geen beleid gevoerd bij Ajax, nou ja, zeer kort in zijn periode als technisch directeur. In alle andere periodes was hij trainer en dus passant. En passanten bepalen geen beleid, passanten voeren beleid uit. Destijds het beleid van Micheal van Praag.
-- dit bericht is voor het laatst aangepast op vrijdag 28 december 2012 door Eide -- |
|
|
|
|
Boudewijn
|
|
|
quote:Op vrijdag 28 december 2012 - 17:22 schreef Eide het volgende:[..] Ahha, daar komt de aap dan weer uit de mouw. Waarom moet je Van Gaal hier nu bij halen? Wat heeft hij hier in godsnaam mee te maken in deze discussie? Ik dacht dat je een antwoord wilde of wil je alleen je eigen mening horen? |
|
|
|
|
Eide
|
|
|
quote: Niet zo flauw doen. Jij haalt plotseling Van Gaal erbij terwijl we het over iets anders hebben. Wat wil je nou? Wil je hier alweer een discussie over Van Gaal aanwakkeren of wil je praten over de invloed van Cruijff op Barcelona?
En als Van Gaal daarin een rol in speelt hoor ik dat graag hoor, maar volgens mee heeft het er geen ene reet mee te maken.
-- dit bericht is voor het laatst aangepast op vrijdag 28 december 2012 door Eide -- |
|
|
|
|
Eide
|
|
|
En nogmaals, Van Gaal is trainer en dus beleids-uitvoerende geweest. Hij heeft nooit, waar dan ook, een beleidsbepalende rol gespeeld.
Dat wil niet zeggen dat hij niet belangrijk is geweest in zijn tijd als jeugdtrainer en als hoofdtrainer, zeker met het oog op het laten doorstromen van talent en succes behalen, maar dat maakt hem nog geen beleidsmaker. En dus is hij in deze niet relevant. |
|
|
|
|
Jack Huntelaar
|
|
|
Ik heb gelijk hoor....nee ikke...want....@#$%$#&*^$#@! |
|
|
|
|
remco k
|
|
|
Dat een beleid altijd succesvol zou moeten zijn is natuurlijk onzin, want dan win je ieder jaar de CL en dat zal geen enkele club ooit lukken, succes hangt ook af van de geluk factoor, een balletje buitenkant paal kan bepalen of je wel of niet de Cl wint. Ook kan het zijn dat tegenstanders, in Spanje toevallig Real Madrid een heel goed elftal hebben en daardoor een aantal jaar kunnen domineren.
Er is bij Barca sinds de eerste periode Cruijff gewoon veel aandacht besteed aan de jeugd en de scouting van jonge spelers. Geld had niks met het op jonge leeftijd aantrekken van Messi te maken, maar het beleid had daar mee te maken, alles in Barcelona is erop gericht te zoeken naar jonge talenten en deze beter te maken zodat ze ooit in Barca 1 kunnen spelen. Geld had niks te maken met het aantrekken van Messi, er waren heel veel grote clubs die ten op dat moment nog nooit van de kleine man hadden gehoord, maar Barca wel.
Ook is het niet zo dat het beleid Cruijff de heilige graal is voor het hele voetbal wereldwijd, er zijn wel meer manieren om prijzen te winnen.
Het gaat denk ik om de persoonlijke mening, en die van mij is dat ik van mooi aantrekkelijk voetbal hou, en dat door deze manier van opleiden dit een stuk makkelijker wordt om mooi voetbal te spelen.
Barcelona speelde laatst met een volledig zelf opgeleid elftal. En dan staat er toch wel wat hoor. Valdes. Montoya, Pique, Puyol, Alba Buqquets Xavi Fabregas Pedro Messi Iniesta
Pique Alba en Fabregas zijn hiervan teruggekocht, maar wel zelf opgeleid. |
|
|
|
|
Boudewijn
|
|
|
quote:Op vrijdag 28 december 2012 - 17:33 schreef Eide het volgende:Niet zo flauw doen. Jij haalt plotseling Van Gaal erbij terwijl we het over iets anders hebben. Wat wil je nou? Wil je hier alweer een discussie over Van Gaal aanwakkeren of wil je praten over de invloed van Cruijff op Barcelona? En als Van Gaal daarin een rol in speelt hoor ik dat graag hoor, maar volgens mee heeft het er geen ene reet mee te maken. het was slechts een voorbeeld, til er niet zo zwaar aan |
|
|
|
|
Boudewijn
|
|
|
quote:Op vrijdag 28 december 2012 - 18:36 schreef remco k het volgende:Er is bij Barca sinds de eerste periode Cruijff gewoon veel aandacht besteed aan de jeugd en de scouting van jonge spelers. Geld had niks met het op jonge leeftijd aantrekken van Messi te maken, maar het beleid had daar mee te maken, alles in Barcelona is erop gericht te zoeken naar jonge talenten en deze beter te maken zodat ze ooit in Barca 1 kunnen spelen. Geld had niks te maken met het aantrekken van Messi, er waren heel veel grote clubs die ten op dat moment nog nooit van de kleine man hadden gehoord, maar Barca wel. Ik lees in de weinige bronnen die ik zo snel kan vinden dat het geval van Messi meer een gelukje was en niet direct iets met scouting te maken had, maar dat de vader van Messi zelf die bij Barcelona aanklopte om de kosten van behandeling van Lionels ziekte te betalen van 900 euro per maand. Stel dat zijn vader ergens anders had aangeklopt had het heel anders kunnen aflopen.
Maar dat neemt niet weg dat nu geprofiteerd wordt van het jeugdbeleid van toen, maar dat zonder de enorme salarissen die betaald werden en worden voor de talenten Barcelona het nooit zo ver heeft kunnen schoppen. Daar kan een Nederlandse club nu gewoon nooit tegenop. |
|
|
|
|
infamous psv
|
|
|
waarom moet er altijd geouwehoerd over Cruijff worden... Wees blij dat n klein land als de onze zo n speler heeft voortgebracht ongeacht voor/van welke cub... |
|
|
|
|
NatjosFC
|
|
|
quote:Op vrijdag 28 december 2012 - 23:09 schreef infamous psv het volgende:waarom moet er altijd geouwehoerd over Cruijff worden... Wees blij dat n klein land als de onze zo n speler heeft voortgebracht ongeacht voor/van welke cub... Geen gelul, zeg je alleen maar omdat je voor psv bent... alle krediet naar ajax:) |
|
|
|
|
infamous psv
|
|
|
|
|
|
NatjosFC
|
|
|
quote: Zolaat nog? Net ant rukken :p |
|
|
|
|
infamous psv
|
|
|
quote: maak t mr af dan.. krijg je erna chips , anders brand het zo... |
|
|
|
|
NatjosFC
|
|
|
quote: Weet jij alles van?!?
Mar kga pitten gek.. |
|
|
|
|
infamous psv
|
|
|
quote: succes ermee koekwous.... |
|
|
|
|
remco k
|
|
|
quote:Op vrijdag 28 december 2012 - 22:46 schreef Boudewijn het volgende:[..] Ik lees in de weinige bronnen die ik zo snel kan vinden dat het geval van Messi meer een gelukje was en niet direct iets met scouting te maken had, maar dat de vader van Messi zelf die bij Barcelona aanklopte om de kosten van behandeling van Lionels ziekte te betalen van 900 euro per maand. Stel dat zijn vader ergens anders had aangeklopt had het heel anders kunnen aflopen. Maar dat neemt niet weg dat nu geprofiteerd wordt van het jeugdbeleid van toen, maar dat zonder de enorme salarissen die betaald werden en worden voor de talenten Barcelona het nooit zo ver heeft kunnen schoppen. Daar kan een Nederlandse club nu gewoon nooit tegenop. Misschien de docu over Messi eens bekijken. Er is er volgens mij ook een over de jeugdopleiding. Volgens mij heb ik ze beiden gezien op Discovery channel. Dan wordt het je misschien eens duidelijk en stop je met uitwegen zoeken om Cruijff de credits te geven. |
|
|
|
|
Ronald 1960
|
|
|
quote:Op vrijdag 28 december 2012 - 15:22 schreef Boudewijn het volgende:[..] oogkleppen :) Kijk maar eens terug wie wie aanspreekt als topicstarter. Ik ben het iig niet. Oogkleppen ja. Jij weigert de positieve invloed van JC in te zien en noemt, zoals Eide ook al aan haalt, elke keer van Gaal. Het gaat hier niet over van Gaal, maar over de invloed van JC bij Barca en AJAX. De invloed en kijk op het spelletje hebben Barca op het niveau gebracht waar het nu staat en ook bij AJAX zijn we nu op de goede weg. Het feit dat AJAX talenten niet lang genoeg kan binden, zal met de komst 'Financial Fairplay' positieve uitwerking hebben op de clubs die minder te besteden hebben en eigen talenten opleidt. |
|
|
|
|
Eide
|
|
|
quote:Op zaterdag 29 december 2012 - 12:58 schreef Ronald 1960 het volgende:[..] Oogkleppen ja. Jij weigert de positieve invloed van JC in te zien en noemt, zoals Eide ook al aan haalt, elke keer van Gaal. Het gaat hier niet over van Gaal, maar over de invloed van JC bij Barca en AJAX. De invloed en kijk op het spelletje hebben Barca op het niveau gebracht waar het nu staat en ook bij AJAX zijn we nu op de goede weg. Het feit dat AJAX talenten niet lang genoeg kan binden, zal met de komst 'Financial Fairplay' positieve uitwerking hebben op de clubs die minder te besteden hebben en eigen talenten opleidt. Eerlijk is eerlijk. De vraagtekens over de geloofwaardigheid van zo'n schrijver zijn op zich best terecht. Maar daarna gaat zo'n disccusie zich dan richten op termen als beleid en visie en de toepassing daarvan door trainers en spelers. En daarover heeft Boudewijn een andere mening. Dat kan. Van Gaal heeft daar overigens inderdaad geen ruk mee te maken.
Maar goed, beleid en visie, tactische uitvoering dus met ambitie als fundering en prestaties als product. Je zal dus uiteindelijk wel moeten kijken naar het product en als dat niet goed is ligt de oorzaak dus bij het beleid, de visie of de tactische uitvoering daarbij.
Gezien de successen van Barca en de hoeveelheid spelers uit eigen opleiding mag je rustig stellen dat het beleid en de visie best in orde is.
-- dit bericht is voor het laatst aangepast op zaterdag 29 december 2012 door Eide -- |
|
|
|
|
Boudewijn
|
|
|
quote:Op zaterdag 29 december 2012 - 11:31 schreef remco k het volgende:[..] Misschien de docu over Messi eens bekijken. Er is er volgens mij ook een over de jeugdopleiding. Volgens mij heb ik ze beiden gezien op Discovery channel. Dan wordt het je misschien eens duidelijk en stop je met uitwegen zoeken om Cruijff de credits te geven. Waar kan ik dat bekijken dan? Je komt altijd alleen maar met argumenten die niet te controleren zijn maar volgens jou wel de waarheid bevatten en dat ik het dan wel moet inzien etc.
De bronnen die ik wel kan controleren zeggen eigenlijk allemaal dat het initiatief vanuit (de familie van) Messi zelf kwam en dus niet andersom zoals jij beweert. |
|
|
|