BETA
Home  |  Inloggen  |  Registreer  |  Zoeken
Index / Sport / Voetbal / Ajax / topic: Competitievervalsing?

Headliner: Ajax Nieuws Plaats een nieuw antwoord  
Harm de Graaf
 Harm de Graaf - vrijdag 18 januari 2013 - 08:53   quote  deeplink  
Ik ben benieuwd hoe jullie aankijken tegen de recente ontwikkelingen rondom Vitesse-Ajax en rondom AZ-Ajax?

In mijn ogen zit Vitesse de boel te bedonderen door bewust voor een onverwarmd veld te kiezen met veel kans dat het wordt afgelast en Bony er bij een eventuele inhaalwedstrijd wellicht bij kan zijn. Een ander motief van Vitesse om de wedstrijd bewust af te laten gelasten zou kunnen zijn dat ze Ajax kunnen dwarsbomen met een tussendoorwedstrijd op een ongelegen moment in het toch al overvolle programma.

Burgemeester Bruinoogje van Alkmaar zit mijns inziens de boel te bedonderen door weer aan te sturen op een half 1 wedstrijd, terwijl hij eerder accoord was gegaan met verplaatsing naar half 3. Dit is overigens hetzelfde Bruinoogje wat destijds bij de ophef rondom boefje Wesley een aantal opvallende anti-Ajax uitspraken had gedaan in de media.

Ik ben benieuwd hoe de KNVB beide zaken gaat aanpakken. Ik neem aan dat Vitesse aansprakelijk wordt gesteld voor de bewuste keuze voor een onverwarmd veld en dat Bruinoogje gewoon aan eerder gemaakte afspraken wordt gehouden. Maar het zou daarentegen ook weer niet de eerste keer zijn dat de KNVB mij verbaast...
Eide
 Eide - vrijdag 18 januari 2013 - 09:55   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 18 januari 2013 - 08:53 schreef Harm de Graaf het volgende:
Ik ben benieuwd hoe jullie aankijken tegen de recente ontwikkelingen rondom Vitesse-Ajax en rondom AZ-Ajax?

In mijn ogen zit Vitesse de boel te bedonderen door bewust voor een onverwarmd veld te kiezen met veel kans dat het wordt afgelast en Bony er bij een eventuele inhaalwedstrijd wellicht bij kan zijn. Een ander motief van Vitesse om de wedstrijd bewust af te laten gelasten zou kunnen zijn dat ze Ajax kunnen dwarsbomen met een tussendoorwedstrijd op een ongelegen moment in het toch al overvolle programma.

Burgemeester Bruinoogje van Alkmaar zit mijns inziens de boel te bedonderen door weer aan te sturen op een half 1 wedstrijd, terwijl hij eerder accoord was gegaan met verplaatsing naar half 3. Dit is overigens hetzelfde Bruinoogje wat destijds bij de ophef rondom boefje Wesley een aantal opvallende anti-Ajax uitspraken had gedaan in de media.

Ik ben benieuwd hoe de KNVB beide zaken gaat aanpakken. Ik neem aan dat Vitesse aansprakelijk wordt gesteld voor de bewuste keuze voor een onverwarmd veld en dat Bruinoogje gewoon aan eerder gemaakte afspraken wordt gehouden. Maar het zou daarentegen ook weer niet de eerste keer zijn dat de KNVB mij verbaast...
Het is heel makkelijk om overal een complot in te zien, maar daar kan eigenlijk nauwelijks sprake van zijn. Vitesse is naar de rechter geweest om in het Gelredome te mogen spelen om maar eens iets te zeggen. Bruinoogje heeft last van mediageilheid zoals hij al eens eerder heeft gedemonstreerd, iets waar onze eigen Eberhardje ook last van heeft. Het voetbal is nou eenmaal makkelijk scoren in de media.

Terug naar complottheorieƫn. Ondanks dat clubs elkaar echt niet altijd even aardig vinden is er normaliter wel een mate van wederzijds respect en de wens om de banden tussen de clubs gezond te houden. Dat er dan af en toe hard tegen hard wordt gespeeld is normaal.

Gezien de spelers die Vitesse heeft zou een onverwarmd slecht veld Vitesse wel eens slechter uit kunnen komen dan Ajax. Vitesse speelt toch veel meer over grote afstanden, lange ballen, ballen die doorstuiteren of onverwachte richtingen op gaan. Het korte werk van Ajax is dan toch ietsje beter.
Harm de Graaf
 Harm de Graaf - vrijdag 18 januari 2013 - 10:35   quote  deeplink  
Ben ik het niet helemaal mee eens. Van alle opties die Vitesse tot haar beschikking stonden hebben ze de slechtste optie gekozen, namelijk een veld zonder verwarming. Dat hebben ze niet per ongeluk gedaan, daarvoor zouden ze professioneel genoeg geacht moeten worden. Dan heb je er in mijn ogen belang bij als zo'n wedstrijd wordt afgelast. Overigens is dit ook de KNVB opgevallen, aangezien zij Vitesse hebben gewaarschuwd dat ze een risico hebben genomen door een onverwarmd veld te kiezen.

Ik ben er overigens ook niet zo zeker van dat dit het spel van Vitesse negatiever zou beinvloeden dan het spel van Ajax. Natuurlijk is het zo dat ballen op een hard veld doorstuiteren en onverwachte dingen doen, maar dat is bij kort spel uiteraard ook zo. Alleen is het aantal balcontacten bij kort spel hoger en is er daarmee in mijn ogen dus ook meer kans op fouten. Het geldt overigens in zijn algemeenheid dat technische ploegen benadeeld worden door slechte velden.

Wat Bruinoogje betreft: ik heb het idee dat AZ (de grootste trekpleister van Alkmaar) een behoorlijke vinger in de pap heeft in Alkmaar. Het zou me dus ook niet verbazen als er een lobby heeft plaatsgevonden om de speeltijd weer terug te laten draaien (of het althans te proberen). Hoe is het anders te verklaren dat je in eerste instantie in al je onnozelheid wel accoord gaat met de wijziging van de speeltijd en dat je daar vervolgens op terugkomt? Wat zou Bruinoogje daartoe nog meer kunnen hebben verleid? Je kunt mij niet wijs maken dat het risico op rellen om half 1 kleiner is dan om half 3. In beide gevallen zijn de supporters voor het donker weer op de bus naar Amsterdam gezet.

En uiteraard hoort het er een beetje bij om de uitgangspositie voor jezelf zo gunstig mogelijk te maken, binnen bepaalde perken uiteraard, maar dan is het wel aan de KNVB om grenzen te bepalen. Dus ben ik benieuwd hoe ze met deze dubieuze situaties om zullen springen. Richting Vitesse hebben ze nu een waarschuwing geuit en in het geval van AZ ligt er al een afspraak waar Bruinoogje nu op terug probeert te komen. Ik ben bnieuwd hoe daadkrachtig de KNVB in beide situaties zal optreden. Het kan natuurlijk niet zo zijn dat PSV straks ook gaat lobbyen bij de burgemeester in Eindhoven om half 3 wedstrijden met Ajax te laten verbieden. Oftewel: de reactie van de KNVB in deze zaak zal moeten uitwijzen in hoeverre de KNVB vatbaar is voor dergelijke chantage.

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op vrijdag 18 januari 2013 door Harm de Graaf --
Eide
 Eide - vrijdag 18 januari 2013 - 11:06   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 18 januari 2013 - 10:35 schreef Harm de Graaf het volgende:
Ben ik het niet helemaal mee eens. Van alle opties die Vitesse tot haar beschikking stonden hebben ze de slechtste optie gekozen, namelijk een veld zonder verwarming.
Er stond geen enkel ander veld ter beschikking, er was namelijk geen gemeente die akkoord ging met deze pot. Emmen is de eerste en enige gemeente geweest die heeft ingestemd.

quote:
Op vrijdag 18 januari 2013 - 10:35 schreef Harm de Graaf het volgende: Het geldt overigens in zijn algemeenheid dat technische ploegen benadeeld worden door slechte velden.
Dan hebben beide ploegen er evenveel last van.

quote:
Op vrijdag 18 januari 2013 - 10:35 schreef Harm de Graaf het volgende:Wat Bruinoogje betreft: Hoe is het anders te verklaren dat je in eerste instantie in al je onnozelheid wel accoord gaat met de wijziging van de speeltijd en dat je daar vervolgens op terugkomt?
Aangezien Bruinoogje geen reden heeft gegeven kan je niet anders dan concluderen dat hij gewoon wil scoren. Simple as that.

Je laat je nu wel heel erg leiden door de media hoor. We zoeken wat ongerelateerde zaken bij elkaar (je doet er zelf nog een stapje extra in door PSV erbij te betrekken) en baseren daar dan een complottheorie op. Dit is dezelfde onzin als de Calimero Casuals die bij de KNVB kwamen klagen omdat een van de grensrechters bij Ajax - Feyenoord voor Aegon werkt.
Harm de Graaf
 Harm de Graaf - vrijdag 18 januari 2013 - 11:39   quote  deeplink  
Het is maar hoe actief ze op zoek zijn geweest naar alternatieven en hoe ver ze daarbij hebben willen gaan. Als Emmen echt de enige mogelijkheid zou zijn geweest, dan had de KNVB ze niet aangesproken op de keuze voor Emmen.

Je kunt wel zeggen dat Bruinoogje alleen maar wil scoren, maar ik vind dit toch wel iets verder gaan. Hij dreigt namelijk met het verbieden van deze wedstrijd wanneer deze om half 3 gespeeld wordt, wat in mijn ogen niets meer is dan chantage. Hij heeft onlangs zelf met zijn volle verstand ingestemd met het verplaatsen van deze wedstrijd naar half 3 en ik heb nog geen legitieme redenen gehoord voor het verbieden van deze wedstrijd. Planningen waren tijdig afgestemd met club en autoriteiten en daar is vanuit Alkmaar nooit bezwaar tegen aangetekend.

Het zou overigens pas dezelfde onzin zijn als het akkefietje met de grensrechter wanneer 'de Aegon grensrechter' eerst vervangen zou worden door een 'onpartijdige grensrechter' en vervolgens alsnog weer vervangen zou worden door 'de Aegon grensrechter'. Oftewel: ik vind deze zaak toch wel iets anders. Maar volgens mij verschillen wij daarover van mening, wat mijns inziens geen probleem is toch? :-)
Eide
 Eide - vrijdag 18 januari 2013 - 11:47   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 18 januari 2013 - 11:39 schreef Harm de Graaf het volgende:
Het is maar hoe actief ze op zoek zijn geweest naar alternatieven en hoe ver ze daarbij hebben willen gaan. Als Emmen echt de enige mogelijkheid zou zijn geweest, dan had de KNVB ze niet aangesproken op de keuze voor Emmen.
Twente niet akkoord, de Graafschap niet akkoord, en zo nog wel een aantal clubs die niet mee wilde werken. Van de clubs die wel mee wilden werken waren de gemeentes veelal tegen.

quote:
Op vrijdag 18 januari 2013 - 11:39 schreef Harm de Graaf het volgende:Je kunt wel zeggen dat Bruinoogje alleen maar wil scoren, maar ik vind dit toch wel iets verder gaan. Hij dreigt namelijk met het verbieden van deze wedstrijd wanneer deze om half 3 gespeeld wordt, wat in mijn ogen niets meer is dan chantage.
Bruinoogje is een mafketel. Lees eens na wat hij allemaal riep na het "wesley" incident. Uitspraken waar AZ trouwens afstand van genomen heeft.

quote:
Op vrijdag 18 januari 2013 - 11:39 schreef Harm de Graaf het volgende: Maar volgens mij verschillen wij daarover van mening, wat mijns inziens geen probleem is toch? :-)
Tuurlijk niet, maar we moeten gewoon geen beren zoeken die er niet zijn. Wordt het afgelast? prima, wordt een nieuwe datum het probleem van de KNVB en zal Ajax toch ook weer geraadpleegd worden. Aangezien de KNVB de Europese verplichtingen van Ajax zeer serieus neemt (terecht gezien het belang van punten voor de Europese ranking) en Vitesse verantwoordelijk zal worden gehouden zie ik niet zomaar louter voordelen voor Vitesse hoor.

Vergis je ook niet hoe zwaar een flater als deze weegt bij Vitesse, zeker niet in een provincie waar de rivaliteit ongekend hoog is.
Harm de Graaf
 Harm de Graaf - vrijdag 18 januari 2013 - 12:09   quote  deeplink  
Een afgelasting levert Vitesse mijns inziens een stuk minder nadeel op dan Ajax. En zulke dingen kunnen toch net dat verschil maken in ofwel de titelstrijd ofwel de bekerstrijd.

Wanneer deze wedstrijd opnieuw gepland zal moeten worden, dan zal dat hoogstwaarschijnlijk tussen 2 Europese wedstrijden door gepland gaan worden. Dat betekent voor Ajax drie weken op rij dubbele belasting en voor Vitesse niet meer dan verplaatsing van de belasting naar een ander tijdstip, wellicht zelfs een tijdstip dat Bony er weer bij kan zijn. Drie weken op rij dubbele belasting gaat zich hoe dan ook wreken. Afgezien van het prestige argument waar jij op doelt zie ik dus weinig nadelen voor Vitesse. En ik denk dat Vitesse dat deukje in de prestige graag op de koop toeneemt wanneer dat betekent dat ze een stapje dichterbij ofwel de bekerwinst ofwel de titel kunnen komen.
Ronald 1960
 Ronald 1960 - vrijdag 18 januari 2013 - 13:37   quote  deeplink  
Wel of geen Bony erbij, je moet alles winnen om de beker te winnen! in de competitiewedstrijd het weekend er voor zal Bony er ook niet bij zijn. Voor de rest blijft het gissen van de gedachtengang om duels wederom te laten verplaatsen, wel of niet vanwege de (on)gesteldheid van het veld.

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op maandag 21 januari 2013 door Ronald 1960 --
Harm de Graaf
 Harm de Graaf - vrijdag 18 januari 2013 - 16:06   quote  deeplink  
Zie ook de reactie van Frank de Boer op de speellocatie Emmen. Ook hij gaat uit van een reƫle kans op afgelasting en vraagt zich af op welk moment de wedstrijd in dat geval ingehaald moet worden. Ik durf mijn handen ervoor in het vuur te steken dat dit een 'bewussie' is van Vitesse. Dan komt het er dus op aan in hoeverre Vitesse in de ogen van de KNVB moeite doet om het veld bespeelbaar te maken. Je hebt nog wel kans dat Vitesse uitgesloten wordt, wanneer de KNVB vindt dat Vitesse zich onvoldoende heeft ingespannen.

Oftewel: wordt vervolgd...

In ieder geval vind ik het de discussie wel waard om die vanuit Ajax te voeren, nu het nog kan. Op 31 januari moet je niet meer zeiken, maar tot die tijd mag je best je vraagtekens plaatsen bij de manier waarop Vitesse dit heeft aangepakt. Deze fratsen kunnen je op 3 fronten de kop kosten...
infamous psv
 infamous psv - vrijdag 18 januari 2013 - 17:44   quote  deeplink  
Jankert de Graaf met zijn ufo waarnemingen....
Brandje
 Brandje - vrijdag 18 januari 2013 - 17:51   quote  deeplink  
Ik vind het heel ver gezocht en als ze het wel bewust doen dan doen ze dat lekker. De competitiewedstrijd in arnhem vind ik veel belangrijker dan dat bekerpotje. Als je beker wilt winnen dan moet je iedereen verslaan. Met of zonder de beste spelers van de tegenstander.
Verder begrijp ik best dat veel clubs afhaken want Ajaxfans reizen altijd massaal hun club achterna dus uit angst voor ongeregeldheden zullen veel clubs passen.
Ronald 1960
 Ronald 1960 - vrijdag 18 januari 2013 - 19:34   quote  deeplink  
Dat zeg ik: Gamma!
NatjosFC
 NatjosFC - vrijdag 18 januari 2013 - 20:58   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 18 januari 2013 - 17:44 schreef infamous psv het volgende:
lol, wut?
NatjosFC
 NatjosFC - vrijdag 18 januari 2013 - 21:04   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 18 januari 2013 - 12:09 schreef Harm de Graaf het volgende:
Een afgelasting levert Vitesse mijns inziens een stuk minder nadeel op dan Ajax.
hoezo zal Ajax nadeel hebben bij het verplaatsen van de wedstrijd?
je speelt er geen wedstrijd meer of minder om hoor...
Eide
 Eide - vrijdag 18 januari 2013 - 21:57   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 18 januari 2013 - 21:04 schreef NatjosFC het volgende:

[..]

hoezo zal Ajax nadeel hebben bij het verplaatsen van de wedstrijd?
je speelt er geen wedstrijd meer of minder om hoor...
Gezie de EL wedstrijden en de volgende ronde van de beker is er eigenlijk geen ruimte en gaat een wedstrijd wel ten koste van je herstelperiode tussen wedstrijden in.
hippy
 hippy - zondag 20 januari 2013 - 22:26   quote  deeplink  
Hoe kan je uberhaupt je stadion verhuren op te plannen datums....
De datums zijn al van tevoren bekent...
In ieder geval in brede zin...
Zoiezo mazzel dat ze mogen uitwijken...
Eide
 Eide - zondag 20 januari 2013 - 22:53   quote  deeplink  
quote:
Op zondag 20 januari 2013 - 22:26 schreef hippy het volgende:
Hoe kan je uberhaupt je stadion verhuren op te plannen datums....
De datums zijn al van tevoren bekent...
In ieder geval in brede zin...
Zoiezo mazzel dat ze mogen uitwijken...
Het stadion is niet op een speeldatum verhuurt. De KNVB heeft die week aangegeven MOGELIJK een speeldag voor de beker te hebben en de zaterdag erop is een dancefeest. Nu die wedstrijd op donderdag is gepland is die organisator van dat feest naar de rechter gestapt omdat ze dan pas op vrijdag het stadion kunnen kan verbouwen. Dat is te weinig tijd volgens hen.

Op de dag zelf zijn dus geen evenementen.
hippy
 hippy - zondag 20 januari 2013 - 22:57   quote  deeplink  
quote:
Op zondag 20 januari 2013 - 22:53 schreef Eide het volgende:

[..]

Het stadion is niet op een speeldatum verhuurt. De KNVB heeft die week aangegeven MOGELIJK een speeldag voor de beker te hebben en de zaterdag erop is een dancefeest. Nu die wedstrijd op donderdag is gepland is die organisator van dat feest naar de rechter gestapt omdat ze dan pas op vrijdag het stadion kunnen kan verbouwen. Dat is te weinig tijd volgens hen.

Op de dag zelf zijn dus geen evenementen.
Gewoon rond die dag twee weken geen evenementen plannen...
Its a simplicio...;)))....het blijft een voetbalstadion...
Eide
 Eide - zondag 20 januari 2013 - 23:02   quote  deeplink  
quote:
Op zondag 20 januari 2013 - 22:57 schreef hippy het volgende:

[..]

Gewoon rond die dag twee weken geen evenementen plannen...
Its a simplicio...;)))....het blijft een voetbalstadion...
Dat is het dus niet. net zoals de ArenA dat niet is. het is een evenementen locatie waar toevallig ook voetbal wordt gespeeld.

Het verschil met de ArenA is dat Ajax hier hoofdgebruiker is en een overeenkomst heeft dat er gedurende het voetbalseizoen geen andere activiteiten plaats vinden. Vitesse heeft die overeenkomst niet, ook al omdat het Gelredome het geld keihard nodig heeft.

Dat is het nadeel als je een stadion ook voor evenementen wil gebruiken maar geen sterke positie hebt ten opzichte van de stadiondirectie.
hippy
 hippy - zondag 20 januari 2013 - 23:04   quote  deeplink  
Toch vind ik het amateuristisch plannen...
Eide
 Eide - maandag 21 januari 2013 - 12:00   quote  deeplink  
quote:
Op zondag 20 januari 2013 - 23:04 schreef hippy het volgende:
Toch vind ik het amateuristisch plannen...
Dat is het zeker, maar hier kan Vitesse verder weinig aan doen anders dan het contract veranderen. Het ligt puur bij de stadiondirectie van het Gelredome.
Positieve Arrogantie
 Positieve Arrogantie - maandag 21 januari 2013 - 12:44   quote  deeplink  
Vitesse heeft naar mijn mening wel gezocht. Maar veel opties konden niet om verschillende redenen.

Twente- wou niet ivm het veld, die in slechte staat zou zijn.
Utrecht- de stad heeft er al moeilijk mee als Utrecht-Ajax wordt gespeeld. laat staan dat ze nog een wedstrijd willen met ajax supporters erbij.
Graafschap- kon niet ivm de wedstrijd van vrijdag in de jupilier
Willem 2- gemeente kon er geen geld vooruit trekken.
In het buitenland mocht de wedstrijd niet worden gespeeld vanwege de regels die er zijn.
Agovv- kan ook niet meer vanwege dat die club geen betaal voetbal meer speelt.
Ajax- Thuis winst kun je winnen bij de loting en mag je niet weggeven volgens de loting.
Psv- speelt zelf in de beker thuis tegen feyenoord.
Feyenoord- wil zelf ook niet, om de zelfde reden als utrecht.
Nec- kan ook niet vanwege de supporters van Vitesse.

Zo kunnen we nog wel even doorgaan.

Ik begrijp wel waarom de burgemeester niet blij is met de verplaatsing van het tijdstip. Niet dat het een voordeel zou zijn voor Az maar omdat het gewoon een risico wedstrijd is. In verband met Europese wedstrijden van ajax is deze wedstrijd verlaat. Daar kan de burgemeester weinig aan veranderen. Het enige wat er kan gebeuren is dat de wedstrijd om half 5 word gespeeld of hij gaat de ajax-supporters weigeren. Daar heeft hij helaas alle recht toe ivm met een gek die wesley heet.

Ik zie hier geen complot in.

trouwens volgende week gaat het dooien dus wat maakt het uit dat het veld in Emmen geen verwarming heeft?
Harm de Graaf
 Harm de Graaf - maandag 21 januari 2013 - 13:07   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 18 januari 2013 - 17:44 schreef infamous psv het volgende:
Hulde voor deze bijzonder volwassen opmerking! Maar ik kan me de irritatie ook wel inbeelden gezien het verloop van het afgelopen weekend voor PSV... No hard feelings dus.
infamous psv
 infamous psv - maandag 21 januari 2013 - 13:07   quote  deeplink  
quote:
Op maandag 21 januari 2013 - 13:07 schreef Harm de Graaf het volgende:

[..]

Hulde voor deze bijzonder volwassen opmerking! Maar ik kan me de irritatie ook wel inbeelden gezien het verloop van het afgelopen weekend voor PSV... No hard feelings dus.
Ook stoer lullen van je , na het weekend...
Harm de Graaf
 Harm de Graaf - maandag 21 januari 2013 - 13:20   quote  deeplink  
quote:
Op maandag 21 januari 2013 - 13:07 schreef infamous psv het volgende:

[..]

Ook stoer lullen van je , na het weekend...
En de irritatie is er niet minder op geworden merk ik... Zijn de glazen wandjes nog heel thuis?
infamous psv
 infamous psv - maandag 21 januari 2013 - 13:23   quote  deeplink  
quote:
Op maandag 21 januari 2013 - 13:20 schreef Harm de Graaf het volgende:

[..]

En de irritatie is er niet minder op geworden merk ik... Zijn de glazen wandjes nog heel thuis?
hahahahahaha...

Plaats een reactie:
 Je naam (of nickname) (verplicht)
 Je e-mail adres (wordt nooit getoond maar moet wel werken!)
 Vul de volgende code hier in: 3097
Ik ga akkoord met de algemene voorwaarden en algemene forum regels.
Headliner: Ajax Nieuws Plaats een nieuw antwoord  

Index / Sport / Voetbal / Ajax / topic: Competitievervalsing?

0.0058660