BETA
Home  |  Inloggen  |  Registreer  |  Zoeken
Index / Sport / Voetbal / Ajax / topic: [Column] Aanvallend falen

Plaats een nieuw antwoord  
Headliner: Ajax Nieuws
Eide
 Eide - zaterdag 02 februari 2013 - 10:37   quote  deeplink  
Aanvallend falen

De aanvallers van Ajax falen opzichtig dit seizoen. Sigthorsson heeft een (zwak) excuus omdat hij pauzeloos geblesseerd is geweest maar verder moet je toch concluderen dat het geen weelde is in de Amsterdamse aanval. Boerrigter? Hopeloos uit vorm. Lukoki? Kan maar niet doorbreken. Sana? Goed begonnen maar daarna hopeloos door de mand gevallen. Mickey Sulejmani is nog slechts een nachtmerrie van verdampte miljoenen. Danny Hoesen en Viktor Fischer zijn dan wel lichtpuntjes maar onder de streep brengen de aanvallers van Ajax veel te weinig.

Ajax is in aanvallend opzicht ongelooflijk afhankelijk van de middenvelders...

Lees verder op Foebele.blogspot.nl!

Veel leesplezier. Reacties, commentaar en discussie zijn altijd welkom!
NatjosFC
 NatjosFC - zaterdag 02 februari 2013 - 10:58   quote  deeplink  
Wederom een goede column.

En sigi wordt topscorer van nederland:-)
joduh
 joduh - zaterdag 02 februari 2013 - 11:24   quote  deeplink  
Juist eide... En daarom begrijp ik narsingh , armeinteros , dwerg Mertens', matavz ed ook niet.....
Eide
 Eide - zaterdag 02 februari 2013 - 11:36   quote  deeplink  
quote:
Op zaterdag 02 februari 2013 - 11:24 schreef joduh het volgende:
Juist eide... En daarom begrijp ik narsingh , armeinteros , dwerg Mertens', matavz ed ook niet.....
Armenteros ben ik niet rouwig om hoor, die is wat mij betreft niet beter dan een Hoesen. Narsingh was natuurlijk wel enorm zonde hoewel Luciano zeker geen goed seizoen draait in Eindhoven.

Ik denk ook niet dat er voorafgaand aan dit seizoen zo veel reden was voor transfers, Ajax had natuurlijk redelijk wat spelers voor die plekjes binnen. Rechtsbuiten heeft Ajax 4 potentiele kandidaten voor (met Cuenca 5). Mickey speelt niets meer, Boerrigter, Lukoki en Sana excelleren in slechte optredens... Voor de spitsenpositie was Aajax op papier ook aardig voorzien met Siggie, Hoesen, Babel en Siem als stand-in.

Je kan niet voorbereiden op sommige dingen, maar dan moeten er nu wel mensen opstaan, want de huidige afhankelijk van het middenveld is voor mij wel een reden voor de wisselvalligheid van Ajax.
joduh
 joduh - zaterdag 02 februari 2013 - 11:45   quote  deeplink  
quote:
Op zaterdag 02 februari 2013 - 11:36 schreef Eide het volgende:

[..]

Armenteros ben ik niet rouwig om hoor, die is wat mij betreft niet beter dan een Hoesen. Narsingh was natuurlijk wel enorm zonde hoewel Luciano zeker geen goed seizoen draait in Eindhoven.

Ik denk ook niet dat er voorafgaand aan dit seizoen zo veel reden was voor transfers, Ajax had natuurlijk redelijk wat spelers voor die plekjes binnen. Rechtsbuiten heeft Ajax 4 potentiele kandidaten voor (met Cuenca 5). Mickey speelt niets meer, Boerrigter, Lukoki en Sana excelleren in slechte optredens... Voor de spitsenpositie was Aajax op papier ook aardig voorzien met Siggie, Hoesen, Babel en Siem als stand-in.

Je kan niet voorbereiden op sommige dingen, maar dan moeten er nu wel mensen opstaan, want de huidige afhankelijk van het middenveld is voor mij wel een reden voor de wisselvalligheid van Ajax.
Niet met je eens ouwe..... Mertens' , matavz, narsingh was voordat ze Sana haalden......
En Sigi was al geblesseerd . Babel ook nog niet trouwens......en fisher ook niet.....
Boerrigter valt zwaar door de mand en gaat de kant van suleimani op....
Die staat er hopelijk niet meer in tot eind seizoen! Lukoki vind ik wel meevallen....
joduh
 joduh - zaterdag 02 februari 2013 - 11:46   quote  deeplink  
Het zegt genoeg dat de spits van ajax niet in de top3 topscorerslijst staat!

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op zaterdag 02 februari 2013 door joduh --
dege
 dege - zaterdag 02 februari 2013 - 11:49   quote  deeplink  
van de andere kant kun je ook zeggen dat ajax niet afhankelijk hoeft te zijn van de aanval, gelukkig hebben we ook scorend vermogen op het middenveld. Het is wel zo dat er nog te veel 100% kansen gemist worden, maar als je kijkt wat je kwijt bent geraakt, lees vertonghen en anita, wat toch wel de dragers waren van ajax1, we het zeker niet slecht doen, ondanks het weinige scoren van onze aanvallers, we staan 3 punten achter op psv, staan in de halve finale van de beker en zijn als enigste NL club nog vertegenwoordigd in de EL, daar zijn ze in rotterdam zeker jaloers op.
Wat zeker een pluspunt is hoe de jonkies zijn gegroeid en alleen maar beter worden, daarbij hebben we nu ook nog een Cuenca erbij wat een Boerighter en Lukoki alleen maar aan het denken kan zetten en zorgen dat ze nog harder gaan werken en hun stinkende best oeten doen, Sightorson is terug, niet voor 100% maar als je dan 15 min speelt in de kwartfinale beker en je scoort 2 keer, dan doe je dat toch best goed, al met al, ben ik zeker niet ontevreden over ons ajax, enigste minpuntje van de laatste tijd is de nederlaag in arnhem, die zeker niet nodig was.
remco k
 remco k - zaterdag 02 februari 2013 - 12:12   quote  deeplink  
quote:
Op zaterdag 02 februari 2013 - 11:45 schreef joduh het volgende:

[..]

Niet met je eens ouwe..... Mertens' , matavz, narsingh was voordat ze Sana haalden......
En Sigi was al geblesseerd . Babel ook nog niet trouwens......en fisher ook niet.....
Boerrigter valt zwaar door de mand en gaat de kant van suleimani op....
Die staat er hopelijk niet meer in tot eind seizoen! Lukoki vind ik wel meevallen....
Siggie heeft aan het begin van het seizoen nog wel gespeeld..

Sulejmani zal niet meer spelen voor Ajax.. Zeker niet nu we daar Cuenca hebben rondlopen, die jongen is echt heel erg goed, al moet je uiteraard afwachten hoe hij terug komt van zijn blessure.... Zegt trouwens wel veel dat hij naar Ajax wou, terwijl hij ook naar Valencia en Liverpool kon vertrekken..

Lukoki kan heel hard rennen, maar verder vind ik dat nog niet bijster bijzonder, zijn voortzettingen zijn ronduit slecht..

Maar de aanval doet het inderdaad niet bijster bijzonder, maar toch scoren we voldoenden goals..
remco k
 remco k - zaterdag 02 februari 2013 - 12:14   quote  deeplink  
Ik heb ij Boerrigter het idee, dat hij altijd iets anders de schuld geeft dan hemzelf.. Die bal vanaf de 11 tegen Vitesse is wel een mooi voorbeeld, hij schiet gewoon verschrikkelijk lomp mis, en dan gaat ie naar het veld kijken terwijl die bal helemaal niet weg stuiterde..Komt op mij ook heel arrogant over..
joduh
 joduh - zaterdag 02 februari 2013 - 12:24   quote  deeplink  
quote:
Op zaterdag 02 februari 2013 - 11:49 schreef dege het volgende:
van de andere kant kun je ook zeggen dat ajax niet afhankelijk hoeft te zijn van de aanval, gelukkig hebben we ook scorend vermogen op het middenveld. Het is wel zo dat er nog te veel 100% kansen gemist worden, maar als je kijkt wat je kwijt bent geraakt, lees vertonghen en anita, wat toch wel de dragers waren van ajax1, we het zeker niet slecht doen, ondanks het weinige scoren van onze aanvallers, we staan 3 punten achter op psv, staan in de halve finale van de beker en zijn als enigste NL club nog vertegenwoordigd in de EL, daar zijn ze in rotterdam zeker jaloers op.
Wat zeker een pluspunt is hoe de jonkies zijn gegroeid en alleen maar beter worden, daarbij hebben we nu ook nog een Cuenca erbij wat een Boerighter en Lukoki alleen maar aan het denken kan zetten en zorgen dat ze nog harder gaan werken en hun stinkende best oeten doen, Sightorson is terug, niet voor 100% maar als je dan 15 min speelt in de kwartfinale beker en je scoort 2 keer, dan doe je dat toch best goed, al met al, ben ik zeker niet ontevreden over ons ajax, enigste minpuntje van de laatste tijd is de nederlaag in arnhem, die zeker niet nodig was.
Persoonlijk vind ik dat ajAx een echte spits moet hebben! En een echte scorende die ALTIJD bij de topscorers moet zitten! Ook daar is het ajaxsysteem op gebaseerd ...... Heel fijn dat de middenvelders ook scoren maar dat is niet zoals her hoort te zijn bij ons!
Basten , kieft, Bosman , geels, kluivert, en om eerlijk te zijn zie ik over een tijdje best wel hoesen daartussen staan.....
In onze topjaren stond er ook een topspits!!!!!!
Eide
 Eide - zaterdag 02 februari 2013 - 13:13   quote  deeplink  
quote:
Op zaterdag 02 februari 2013 - 12:24 schreef joduh het volgende:

[..]

Persoonlijk vind ik dat ajAx een echte spits moet hebben!
Dat ben ik helemaal met je eens. Alleen over de potentiele personen verschillen we geloof ik wat van mening ;)
nora
 nora - zaterdag 02 februari 2013 - 13:27   quote  deeplink  
Inderdaad niet Hoesen maar Sigi wordt de grote man in de spits,als hij eindelijk verlost is van zijn blessures dan zie ik hem een dijk van een spits worden deze tweede helft van dit seizoen,en als backup Hoesen en Siem en op rechts Cuenza en als backup Lukoki en Sana en op links Fischer met backup Boerigter,ik denk dat wij hier een aardig elftal hebben staan.
Eide
 Eide - zaterdag 02 februari 2013 - 14:02   quote  deeplink  
Cuenca moeten we natuurlijk ook eerst nog van zien wat het is. Ben aan het zoeken geweest maar heb maar bitter weinig van hem gevonden hoor. Eigenlijk alleen een 9-0 overwinning van barca op Hospilitat waar hij 1 goal maakt na een geweldige pass van Xavi.
Hummel10
 Hummel10 - zaterdag 02 februari 2013 - 14:26   quote  deeplink  
quote:
Op zaterdag 02 februari 2013 - 13:27 schreef nora het volgende:
Inderdaad niet Hoesen maar Sigi wordt de grote man in de spits,als hij eindelijk verlost is van zijn blessures dan zie ik hem een dijk van een spits worden deze tweede helft van dit seizoen,en als backup Hoesen en Siem en op rechts Cuenza en als backup Lukoki en Sana en op links Fischer met backup Boerigter,ik denk dat wij hier een aardig elftal hebben staan.
Inderdaad ben erg blij dat Sigtorsson er weer bij is. In potentie de beste spits van de eredivisie alleen jammer dat ie nooit fit is.. Fischer/Sigtorsson/Cuenca is gewoon echt goed(mits ze fit zijn)
Van de zomer moet er maar eens goed naar de aanval gekeken worden wan de rest is echt middelmaat.
Babel zal vertrekken maar hebben we nu ook weinig plezier van.. Boerrigter links is gelijk al dreigender. Siem gaat gelukkig weg want ik heb liever een echte spits in de punt lopen..
Sana is echt ruk Lukoki tja wisselvallig maar op dit moment beter dan Derek op rechts..

Volgend jaar:

Linksvoor: Fischer, Anderssen, Boerrigter
Spits: Sigtorsson, Hoessen
Rechts: Aankoop aankoop?(Jeugd)
remco k
 remco k - zaterdag 02 februari 2013 - 17:11   quote  deeplink  
quote:
Op zaterdag 02 februari 2013 - 12:24 schreef joduh het volgende:

[..]

Persoonlijk vind ik dat ajAx een echte spits moet hebben! En een echte scorende die ALTIJD bij de topscorers moet zitten! Ook daar is het ajaxsysteem op gebaseerd ...... Heel fijn dat de middenvelders ook scoren maar dat is niet zoals her hoort te zijn bij ons!
Basten , kieft, Bosman , geels, kluivert, en om eerlijk te zijn zie ik over een tijdje best wel hoesen daartussen staan.....
In onze topjaren stond er ook een topspits!!!!!!
Helemaal mee eens.. Ik denk dat Sigthorson die rol prima zou kunnen invullen, en ik heb het gevoel dat zijn 2 blessures die hij bij ons heeft gehad echt op zichzelf staande issues zijn geweest..

Hoessen zou daar een mooie twee man bij kunnen zijn, zoals Jluivert en Kanu dat ook mooi samen hebben ingevuld..
remco k
 remco k - zaterdag 02 februari 2013 - 17:15   quote  deeplink  
quote:
Op zaterdag 02 februari 2013 - 14:02 schreef Eide het volgende:
Cuenca moeten we natuurlijk ook eerst nog van zien wat het is. Ben aan het zoeken geweest maar heb maar bitter weinig van hem gevonden hoor. Eigenlijk alleen een 9-0 overwinning van barca op Hospilitat waar hij 1 goal maakt na een geweldige pass van Xavi.
Een aantal geweldig mooie assists en betrokken bij veel goals tijdens de 16 competitie optredens van hem..

Heb hem vrijwel al zijn minuten bij Barca 1 zien maken en hij is echt een heel groot talent en eigenlijk al gewoon een goede voetballer.. Stond in de hiearchie ook boven bijvoorbeeld Sanches aan het eind van afgelopen seizoen..

Uiteraard moeten we het afwachten gezien zijn blessure en we niet kunnen weten hoe hij hier van gerevalideerd is.. Maar als hij kan brengen wat ie bij Barca 1 heeft laten zien tot nu toe gaat ie heel belangrijk kunnen zijn voor ons..

Wel ben ik verbaasd over het aantal filmpjes van hem op internet, dat is namelijk niet heel veel..
Loetje
 Loetje - zaterdag 02 februari 2013 - 17:18   quote  deeplink  
quote:
Op zaterdag 02 februari 2013 - 13:13 schreef Eide het volgende:

[..]

Dat ben ik helemaal met je eens. Alleen over de potentiele personen verschillen we geloof ik wat van mening ;)
Hopen dat siggi fit blijft. Zie in hem een potientele topspit
Loetje
 Loetje - zaterdag 02 februari 2013 - 17:18   quote  deeplink  
Mooi column weer trouwens

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op dinsdag 05 maart 2013 door Loetje --
steve'o
 steve'o - dinsdag 05 maart 2013 - 08:50   quote  deeplink  
Inmiddels 7 wedstrijden op rij dat aanvallers niet scoren bij Ajax...begin ik me wel een beetje zorgen over te maken. Aan de andere kant, als zondag de aanvallers wel gaan scoren, gaat het de komende wedstrijden ook voor hen misschien wat makkelijker

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op dinsdag 05 maart 2013 door steve'o --
busje440
 busje440 - dinsdag 05 maart 2013 - 10:43   quote  deeplink  
Nu FC Twente lijkt te zijn afgehaakt in de strijd om het Nederlands kampioenschap, maken nog vier clubs kans op de titel. Zij moeten nog negen wedstrijden spelen:

1. PSV (53 punten, doelsaldo +53)
sc Heerenveen (u)
RKC Waalwijk (t)
Roda JC Kerkrade (u)
Willem II (u)
Ajax (t)
AZ (u)
FC Groningen (t)
NEC (t)
FC Twente (u)

2. Ajax (51 punten, doelsaldo +31)
PEC Zwolle (t)
AZ (u)
NEC (t)
Heracles Almelo (t)
PSV (u)
sc Heerenveen (t)
NAC Breda (u)
Willem II (t)
FC Groningen (u)

3. Feyenoord (50 punten, doelsaldo +18)
Roda JC Kerkrade (u)
FC Utrecht (t)
sc Heerenveen (u)
VVV-Venlo (t)
RKC Waalwijk (u)
Vitesse (t)
Heracles Almelo (t)
ADO Den Haag (u)
NAC Breda (t)

4. Vitesse (48 punten, doelsaldo +19)
FC Twente (u)
ADO Den Haag (u)
PEC Zwolle (t)
NAC Breda (t)
Roda JC Kerkrade (u)
Feyenoord (u)
Willem II (t)
RKC Waalwijk (u)
VVV-Venlo (t)

t = thuis, u = uit

Lees verder: http://www.soccernews.nl/news/188863/Resterend_programma_titelkandidaten_Eredivisie#ixzz2MelvsMQC
Eide
 Eide - dinsdag 05 maart 2013 - 10:54   quote  deeplink  
Over dat aanvallend falen, hier de statistiek waar de goals vandaan komen:

Voerhoede: 22 goals
Middenveld: 24 goals
Verdediging: 7 goals.
+ 2 eigen goals van tegenstanders

Zo'm staatje zegt veel natuurlijk.
steve'o
 steve'o - dinsdag 05 maart 2013 - 11:26   quote  deeplink  
Kijk dat die middenvelders en verdedigers veel scoren is natuurlijk heel mooi, maar het trio Fischer Sigi Cuenca moet nog ff loskomen. Er mag namelijk geen punt meer verloren worden dus ja...
NatjosFC
 NatjosFC - dinsdag 05 maart 2013 - 12:40   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 05 maart 2013 - 11:26 schreef steve'o het volgende:
Kijk dat die middenvelders en verdedigers veel scoren is natuurlijk heel mooi, maar het trio Fischer Sigi Cuenca moet nog ff loskomen. Er mag namelijk geen punt meer verloren worden dus ja...
Fischer mag wel weer eens wat laten zien, en van Sigi en Cuenca had ik ook meer verwacht.
Eide
 Eide - dinsdag 05 maart 2013 - 12:51   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 05 maart 2013 - 12:40 schreef NatjosFC het volgende:

[..]

Fischer mag wel weer eens wat laten zien, en van Sigi en Cuenca had ik ook meer verwacht.
Ik vind Siggie helemaal niet slecht spelen, hij wordt alleen enorm in de weg gezeten.

Omdat Ajax bij balbezit vaak heel diep op de helft van de tegenstander speelt staan de buitenspelers op 10 a 20 meter van de achterlijn. Met opkomende backs kunnen die gasten maar 1 kant op, namelijk naar binnen. Daar maar je het megadruk, en iedereen stelt fysiek sterke kerels op in zo'n centrum. Je maakt het dus zelf moeilijk.

Eigenlijk zouden de buitenspelers een paar stappen naar achter moeten maken. Ruimte zoeken om te gaan combineren in zo'n centrum en niet dat pielen met tegen 4 tegenstanders binnen 2 vierkante meter.

Ajax moet gewoon beter gaan bewegen in die kleine ruimte.
remco k
 remco k - dinsdag 05 maart 2013 - 18:56   quote  deeplink  
Toch heeft Siggie al aardig wat kansen gehad om te scoren. Ik veroordeel hem overigens niet aangezien hij er gewoon lang uit is geweest. Denk dat hij er gewoon ff 1 of twee binnen moet schieten. Dan komt ie vanzelf los.
Brandje
 Brandje - dinsdag 05 maart 2013 - 20:13   quote  deeplink  
Als de Boer met naar binnentrekkende buitenspelers blijft spelen dan heb je niks aan Sightorsson. In potentie zou hij een echte Ajaxspits moeten zijn maar hij krijgt veel te weinig voorzetten. Ook zwerft hij veel te veel naar mijn mening. Op zich is dat geen probleem alleen duikenn Eriksen als de Jong veel te weinig in het gat wat Sightorsson dan laat vallen.
Fischer is een groot talent maar is er nog lang niet. Lukoki is echt een drama. Gevalletje Josefzoon. Cuenca is helaas (nog) niet de versterking waarop we hoopten.
Helaas is onze aanvaal te broos en dat gaat ons opbreken in de titelstrijd ben ik bang. We hebben TE veel punten thuis laten liggen.

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op dinsdag 05 maart 2013 door Brandje --
remco k
 remco k - dinsdag 05 maart 2013 - 20:17   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 05 maart 2013 - 20:13 schreef Brandje het volgende:
Als de Boer met naar binnentrekkende buitenspelers blijft spelen dan heb je niks aan Sightorsson. In potentie zou hij een echte Ajaxspits moeten zijn maar hij krijgt veel te weinig voorzetten. Ook zwerft hij veel te veel naar mijn mening. Op zich is dat geen probleem alleen duikenn Eriksen als de Jong veel te weinig in het gat wat Sightorsson dan laat vallen.
Fischer is een groot talent maar is er nog lang niet. Lukoki is echt een drama. Gevalletje Josefzoon. Cuenca is helaas (nog) niet de versterking waarop we hoopten.
Helaas is onze aanvaal te broos en dat gaat ons opbreken in de titelstrijd ben ik bang. We hebben TE veel punten thuis laten liggen.
Zoals ik het zie is het de bedoeling bij Ajax dat de backs juist de mensen zijn die de voorzetten zouden moeten geven.. Dit gebeurt echt vrijwel nooit meer... v/d Wiel had die voorzet wel, van Rhijn veel minder, Blind heeft dat ook niet waar ik dat wel van Boilesen verwacht..

Ligt het dan daaraan, of aan een deel van het systeem??
steve'o
 steve'o - dinsdag 05 maart 2013 - 21:36   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 05 maart 2013 - 20:17 schreef remco k het volgende:

[..]

Zoals ik het zie is het de bedoeling bij Ajax dat de backs juist de mensen zijn die de voorzetten zouden moeten geven.. Dit gebeurt echt vrijwel nooit meer... v/d Wiel had die voorzet wel, van Rhijn veel minder, Blind heeft dat ook niet waar ik dat wel van Boilesen verwacht..

Daley's voorzetten zijn inderdaad echt drama. Van Rhijn heb ik nu al een paar keer een goede crosspass zien geven dus volgens mij kan Ricardo best een voorzetje geven. Misschien moet ie gewoon wat meer durven naar voren. Maar volgens mij moeten de flankspelers er ook gewoon toe in staat zijn om de bal op Sigi z'n hoofd te leggen.
remco k
 remco k - dinsdag 05 maart 2013 - 21:43   quote  deeplink  
Volgens mij moet iedere speler bij Ajax technisch in staat zijn om een goede voorzet af te leveren.. Echter zie ik ze vrijwel nooit..
steve'o
 steve'o - dinsdag 05 maart 2013 - 21:45   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 05 maart 2013 - 21:43 schreef remco k het volgende:
Volgens mij moet iedere speler bij Ajax technisch in staat zijn om een goede voorzet af te leveren.. Echter zie ik ze vrijwel nooit..
Vandaar dat Frank misschien van Daley af wil :P Hij kan het gewoon niet.
nora
 nora - woensdag 06 maart 2013 - 11:38   quote  deeplink  
Blind zijn mankement is zijn snelheid die niet voldoende is om voor veel gevaar te zorgen in aanvallend opzicht van Rhijn is sneller en is dreigender als Blind in aanvallend opzicht ik denk dat ook Ajax daarom zo lang twijfelt over contract verlenging,ik zou Blind heel graag een keer willen zien als cvm op die stek is snelheid niet zo belangrijk technisch is hij prima in de drukte van centraal spelen kan hij zich makkelijk staande houden en heeft een prima over zicht,ik zou hem daar wel is een paar keer wileen zien spelen.
remco k
 remco k - woensdag 06 maart 2013 - 13:29   quote  deeplink  
Ik vind Blind aanvallend e het 10 keer beter dan van Rhijn. Snap ook echt totaal niet dat je dit zo zegt.
Ronald 1960
 Ronald 1960 - woensdag 06 maart 2013 - 13:38   quote  deeplink  
quote:
Op woensdag 06 maart 2013 - 13:29 schreef remco k het volgende:
Ik vind Blind aanvallend e het 10 keer beter dan van Rhijn. Snap ook echt totaal niet dat je dit zo zegt.
Je zegt het verkeerd; Hij is voetballend beter, maar van Rhijn geeft betere voorzetten dan Blind. Blind is veel beter in de kleine ruimtes en blijft bijna altijd combinerend oplossingen vinden en gaat bijna altijd goed.

Blind is gewoon een hele goede voetballer, die alleen wat aan de trage kant is.
Eide
 Eide - woensdag 06 maart 2013 - 13:42   quote  deeplink  
quote:
Op woensdag 06 maart 2013 - 13:38 schreef Ronald 1960 het volgende:

[..]

Je zegt het verkeerd; Hij is voetballend beter, maar van Rhijn geeft betere voorzetten dan Blind. Blind is veel beter in de kleine ruimtes en blijft bijna altijd combinerend oplossingen vinden en gaat bijna altijd goed.
Ook wel een verschil met wie je voor je hebt hoor. Fischer of Boerrigter/Lukoki/Cuenca. Ik snap wel dat Blind iets meer durft met Fischer voor z'n neus dan dat Ricardo momenteel durft.
remco k
 remco k - woensdag 06 maart 2013 - 14:14   quote  deeplink  
quote:
Op woensdag 06 maart 2013 - 13:38 schreef Ronald 1960 het volgende:

[..]

Blind is gewoon een hele goede voetballer, die alleen wat aan de trage kant is.
Ik zeg het wel goed hoor. Ik vind dat namelijk echt.

Maar volgens mij ligt er een vervbod op voorzetten ofzo. We hebben er namelijk echt het ideale elftal voor. De jong en siggoe voor de palen. En dan de andere buitenspeler en Eriksen rond de 16 meter. En daar Poulsen of schone om de druk op de afvallende bal te leggen. Volgens mij een recept voor goals.
Brandje
 Brandje - woensdag 06 maart 2013 - 16:30   quote  deeplink  
quote:
Op woensdag 06 maart 2013 - 14:14 schreef remco k het volgende:

[..]

Maar volgens mij ligt er een vervbod op voorzetten ofzo. We hebben er namelijk echt het ideale elftal voor. De jong en siggoe voor de palen. En dan de andere buitenspeler en Eriksen rond de 16 meter. En daar Poulsen of schone om de druk op de afvallende bal te leggen. Volgens mij een recept voor goals.
Dan mag Poulsen wel een keer de middencirkel uitkomen want hij is 9 van de 10 keer verantwoordelijk voor het grote gat wat daar altijd valt.
Maar wie gaat er dan de voorzetten geven? Fischer komt alleen naar binnen. Datzelfde geldt voor babel als hij daar speelt. Boerrigter is hopeloos uit vorm. Lukoki en Sana komen te kort. Dus dan moeten de backs het doen. Zowel van Rhijn als Blind hebben beide een zeer matige voorzet al is die van Van Rhijn veel beter dan van Blind. Dus helaas is de aanvoer zeer beperkt maar FdB is volgens fan van naar binnentrekkende buitenspelers. Meleg wordt nu ook al vanaf rechts geprobeerd terwijl het een linksbuiten is
Jack Huntelaar
 Jack Huntelaar - woensdag 06 maart 2013 - 19:37   quote  deeplink  
Het feit dat Sigthorsson nog zo weinig scoort ligt niet bij hem....de assists van onze buitenspelers is rond uit belabberd op Cuenca na dan in die minuten die hij speelde....de assists van van Rhijn zijn over het algemeen genomen beter als van Blind....de goede eindpass van iedereen in dit elftal op Sigthorsson daar mankeert het aan...wanneer de assists aankomen dan gaat Sigthorsson renderen....wordt daar niet op getraind ? Kijk eens wat een goede ballen Graziano Pelle krijgt in de wedstrijd...jammer is ook dat Eriksen zijn niveau niet haalt en dat we geen betere CVM hebben staan...waarom probeert de Boer die positie niet uit met Boccara ?? Snap hem soms niet...
Jack Huntelaar
 Jack Huntelaar - woensdag 06 maart 2013 - 19:39   quote  deeplink  
quote:
Op woensdag 06 maart 2013 - 16:30 schreef Brandje het volgende:

[..]

Dan mag Poulsen wel een keer de middencirkel uitkomen want hij is 9 van de 10 keer verantwoordelijk voor het grote gat wat daar altijd valt.
Maar wie gaat er dan de voorzetten geven? Fischer komt alleen naar binnen. Datzelfde geldt voor babel als hij daar speelt. Boerrigter is hopeloos uit vorm. Lukoki en Sana komen te kort. Dus dan moeten de backs het doen. Zowel van Rhijn als Blind hebben beide een zeer matige voorzet al is die van Van Rhijn veel beter dan van Blind. Dus helaas is de aanvoer zeer beperkt maar FdB is volgens fan van naar binnentrekkende buitenspelers. Meleg wordt nu ook al vanaf rechts geprobeerd terwijl het een linksbuiten is
Ik begrijp dat ook niet Brandje
Jack Huntelaar
 Jack Huntelaar - woensdag 06 maart 2013 - 19:39   quote  deeplink  
quote:
Op woensdag 06 maart 2013 - 14:14 schreef remco k het volgende:

[..]

Eens!
remco k
 remco k - woensdag 06 maart 2013 - 20:35   quote  deeplink  
quote:
Op woensdag 06 maart 2013 - 16:30 schreef Brandje het volgende:

[..]

Eens over Poulsen, maar het zou wel zijn rol moeten zijn, daarom snap ik ook totaal niet dat er mensen zijn die hem goed vinden spelen, afgelopen weekend was dat trouwens wel het geval..
Meleg is voor zover ik dat heb kunnen zien trouwens een echte 10 met een goed linker been.

de Boer wil inderdaad dat die jongens naar binnen komen, en terecht, als dat goed werkt is het super gevaarlijk en heb je een hele goede bezetting voor de goal en zou je bij balverlies heel snel de bal weer moeten kunnen veroveren, precies dat is de grote kracht geweest van Barcelona..

Over wie de voorzetten zou kunnen geven, ik denk vanaf links dat Blind, Eriksen en Fischer daar zouden moeten kunnen komen. En vanaf rechts van Rhijn, Erikse en Cuenca..

Blind vanaf links de voorzet geeft, dan moet Fischer punt 16 komen, Eriksen rand 16 komen, Cuenca in de 16 komen voor de doorschietende bal, moet Van Rhijn een meter of 8 bij de andere punt 16 weg staan en moeten Siggie en de Jong eerste en tweede paal kiezen..

Poulsen moet dan een meter of 10 achter Eriksen komen om direct druk vooruit te kunnen geven..

Als men zo komt te staan hoeft er niet eens altijd de voorzet gegeven te worden en kan met ook voor de combinatie kiezen...

Nu kiest men alleen maar voor de combinatie en is er te weinig verassing..

Toch creeren we heel erg veel kansen, alleen zouden dit met goede voorzetten nog veel meer kunnen zijn... Doe je dit namelijk is het moeilijker voor de tegenstander om zich om onze combinaties in te stellen en zullen we juist hiervoor ook weer meer ruimte gaan krijgen...
remco k
 remco k - woensdag 06 maart 2013 - 20:36   quote  deeplink  
quote:
Op woensdag 06 maart 2013 - 19:37 schreef Jack Huntelaar het volgende:
Het feit dat Sigthorsson nog zo weinig scoort ligt niet bij hem....de assists van onze buitenspelers is rond uit belabberd op Cuenca na dan in die minuten die hij speelde....de assists van van Rhijn zijn over het algemeen genomen beter als van Blind....de goede eindpass van iedereen in dit elftal op Sigthorsson daar mankeert het aan...wanneer de assists aankomen dan gaat Sigthorsson renderen....wordt daar niet op getraind ? Kijk eens wat een goede ballen Graziano Pelle krijgt in de wedstrijd...jammer is ook dat Eriksen zijn niveau niet haalt en dat we geen betere CVM hebben staan...waarom probeert de Boer die positie niet uit met Boccara ?? Snap hem soms niet...
Ik begrijp niet helemaal wat je hier bedoelt met een assist?? Een Assist is de laatste pass richting de doelpuntenmaker..
Brandje
 Brandje - woensdag 06 maart 2013 - 20:57   quote  deeplink  
quote:
Op woensdag 06 maart 2013 - 20:35 schreef remco k het volgende:

[..]

Eens over Poulsen, maar het zou wel zijn rol moeten zijn, daarom snap ik ook totaal niet dat er mensen zijn die hem goed vinden spelen, afgelopen weekend was dat trouwens wel het geval..
Meleg is voor zover ik dat heb kunnen zien trouwens een echte 10 met een goed linker been.

de Boer wil inderdaad dat die jongens naar binnen komen, en terecht, als dat goed werkt is het super gevaarlijk en heb je een hele goede bezetting voor de goal en zou je bij balverlies heel snel de bal weer moeten kunnen veroveren, precies dat is de grote kracht geweest van Barcelona..

Over wie de voorzetten zou kunnen geven, ik denk vanaf links dat Blind, Eriksen en Fischer daar zouden moeten kunnen komen. En vanaf rechts van Rhijn, Erikse en Cuenca..

Blind vanaf links de voorzet geeft, dan moet Fischer punt 16 komen, Eriksen rand 16 komen, Cuenca in de 16 komen voor de doorschietende bal, moet Van Rhijn een meter of 8 bij de andere punt 16 weg staan en moeten Siggie en de Jong eerste en tweede paal kiezen..

Poulsen moet dan een meter of 10 achter Eriksen komen om direct druk vooruit te kunnen geven..

Als men zo komt te staan hoeft er niet eens altijd de voorzet gegeven te worden en kan met ook voor de combinatie kiezen...

Nu kiest men alleen maar voor de combinatie en is er te weinig verassing..

Toch creeren we heel erg veel kansen, alleen zouden dit met goede voorzetten nog veel meer kunnen zijn... Doe je dit namelijk is het moeilijker voor de tegenstander om zich om onze combinaties in te stellen en zullen we juist hiervoor ook weer meer ruimte gaan krijgen...
Heel vreemd zoals jij redeneert en ik zie er totaal het niet niet van. Ajax in de glorytijden, zowel in de jaren 70 als in de jaren 90 , speelden met echte buitenspelers met een voorzet. Een buitenspeler naar ajax maakt een aktie en geeft een voorzet. Zoals Boerrigter vorig jaar begon.Krijt aan de schoenen en de bal voorgeven. Heb je zo'n speler dan kunnen eriksen en de jong inderdaad in de zestien opduiken. Nu gebeurd dat zelden tot nooit.
Als een buitenspeler naar binnen trekt dan staan daar Eriksen en de Jong al. je Spits en een stuk of vijf zes verdedigers van de tegenpartij dus ipv je speelveld groot maken voor jezelf, les 1 in voetbal, maak je je eigen speelveld heel klein. je trekt namelijk de backs ook naar naar centrum.
Verder zie ik die vele kansen van jou niet. Sterker nog ik heb al wedstrijden geen echte uitgespeelde kans gezien waarbij een speler alleen voor de keepr staat via een combinatie.
Of dat een buitenspeler een aktie maakt en de bal panklaar legt dus ook hier vind ik jouw redenatie heel vreemd
Ik zie alleen maar balletjes breed of terug van de heren poulsen,de Jong en Poulsen en ik wordt er helemaal simpel van. Het lijkt wel of het om het rondtikken gaat. Tegen steau was dat echt schrijnend om te zien. In zitvoetbal zit nog meer tempo als bij dit ajax
Maar je moet ons niet gaan vergelijken met Barcelona. Zo wil FdB inderdaad spelen maar daar hebben wij het team niet voor. Wij zijn AJAX dus ik wil buitenspelers zien die een voorzet kunnen geven. je hebt notabene in de vorm van Sigthorsson de beste kopper van nederland in je slectie. Gebruik dat!!!!

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op woensdag 06 maart 2013 door Brandje --
Brandje
 Brandje - woensdag 06 maart 2013 - 21:11   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 05 maart 2013 - 20:17 schreef remco k het volgende:

[..]

Je mag van backs niet gaan verwachten dat zij de voorzetten gaan geven. Zou mooi zijn als dat wel gebeurd maar dat moet je als bonus zien want in eerste instantie zijn de backs gewoon verdedigers en verdedigen is hun prioriteit.
Zoals FdB nu speelt faalt zijn systeem. Poulsen kan het niet belopen wat Anita wel kon dus je speelde als een geheel. Door poulsen word het team eigenlijk in twee delen verdeeld. Aanvallende en verdedigend gedeelte.
remco k
 remco k - woensdag 06 maart 2013 - 21:52   quote  deeplink  
quote:
Op woensdag 06 maart 2013 - 20:57 schreef Brandje het volgende:

[..]

Heel vreemd zoals jij redeneert en ik zie er totaal het niet niet van. Ajax in de glorytijden, zowel in de jaren 70 als in de jaren 90 , speelden met echte buitenspelers met een voorzet. Een buitenspeler naar ajax maakt een aktie en geeft een voorzet. Zoals Boerrigter vorig jaar begon.Krijt aan de schoenen en de bal voorgeven. Heb je zo'n speler dan kunnen eriksen en de jong inderdaad in de zestien opduiken. Nu gebeurd dat zelden tot nooit.
Als een buitenspeler naar binnen trekt dan staan daar Eriksen en de Jong al. je Spits en een stuk of vijf zes verdedigers van de tegenpartij dus ipv je speelveld groot maken voor jezelf, les 1 in voetbal, maak je je eigen speelveld heel klein. je trekt namelijk de backs ook naar naar centrum.
Verder zie ik die vele kansen van jou niet. Sterker nog ik heb al wedstrijden geen echte uitgespeelde kans gezien waarbij een speler alleen voor de keepr staat via een combinatie.
Of dat een buitenspeler een aktie maakt en de bal panklaar legt dus ook hier vind ik jouw redenatie heel vreemd
Ik zie alleen maar balletjes breed of terug van de heren poulsen,de Jong en Poulsen en ik wordt er helemaal simpel van. Het lijkt wel of het om het rondtikken gaat. Tegen steau was dat echt schrijnend om te zien. In zitvoetbal zit nog meer tempo als bij dit ajax
Maar je moet ons niet gaan vergelijken met Barcelona. Zo wil FdB inderdaad spelen maar daar hebben wij het team niet voor. Wij zijn AJAX dus ik wil buitenspelers zien die een voorzet kunnen geven. je hebt notabene in de vorm van Sigthorsson de beste kopper van nederland in je slectie. Gebruik dat!!!!
Afgelopen weekend Boerrigter alleen op de keeper na een prachtige bal van Eriksen, en zo zijn er iedere wedstrijd wel kansen geweest..

Het gaat er trouwens niet om hoe ik redeneer, het is hoe de Boer het graag wil, namelijk van de backs en precies daarom staat hij met naar binnen komende buitenspelers in de basis. Ik geef enkel aan hoe ik denk dat het zou moeten kunnen met de spelers op de positie zoals ze nu staan..
Ik snap dat wel van de Boer, alleen snap ik niet zo goed dat ie er aan vast blijft houden terwijl er werkelijk helemaal niks van de buitenkanten wordt gecreerd..

Ik zou het liever ook zien zoals jij het schetst, enkel gaat de Boer dat niet doen en daarom geef ik aan hoe ik zie dat het met deze spelers op deze posities ook zou kunnen..

Ook tegen Steaua uit komt Ajax een keer alleen voor de keeper met Sigthorson, en dat was echt de eerste kans van de wedstrijd..
Eide
 Eide - woensdag 06 maart 2013 - 21:52   quote  deeplink  
quote:

[..]
Ajax in de glorytijden, zowel in de jaren 70 als in de jaren 90 , speelden met echte buitenspelers met een voorzet.
Deze vorm van voetbal is echter wel wat achterhaald, door grote sterke centrale verdedigers en verdedigers die veel meer de voorzet verdedigen dan de bal willen veroveren.

Bovendien is een voorzet per definitie een omweg naar het goal. Door het midden is ALTIJD gevaarlijker. Je kan een spits inspelen die de actie kan maken. De spits kan de bal laten vallen voor een afstandschot en je kan op de steekpass spelen. En dan kan altijd die bal nog naar buiten voor de voorzet.

Een actie naar de achterlijn heeft altijd maar 1 voortzetting. Dat is vrij simpel te verdedigen.

Daarom is deze speelwijze gewoon niet meer van deze tijd. Je moet veel veelzijdiger zijn. Dus zijn de backs de mannen geworden van de voorzet en spelen buitenspelers veel meer op de bal naar binnen.

Je kan het voetbal van 40 en 20 jaar geleden niet vergelijken met het voetbal van nu, en de tactische keuzes van toen toepassen op het nu dus ook niet.

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op woensdag 06 maart 2013 door Eide --
remco k
 remco k - woensdag 06 maart 2013 - 21:54   quote  deeplink  
quote:

[..]

Daarbij hoef je het spel helemaal niet klein te maken als er 1 speler naar binnen trekt, hij moet alleen niet te ver naar binnen komen en punt 16 blijven als er een voorzet gaat komen..

De Boer wil zoals Barca spelen, en dat is uiteraard prima, maar dan zullen dat soort dingen wel echt veel beter moeten..
remco k
 remco k - woensdag 06 maart 2013 - 21:55   quote  deeplink  
quote:
Op woensdag 06 maart 2013 - 21:11 schreef Brandje het volgende:

[..]

Je mag van backs niet gaan verwachten dat zij de voorzetten gaan geven. Zou mooi zijn als dat wel gebeurd maar dat moet je als bonus zien want in eerste instantie zijn de backs gewoon verdedigers en verdedigen is hun prioriteit.
Zoals FdB nu speelt faalt zijn systeem. Poulsen kan het niet belopen wat Anita wel kon dus je speelde als een geheel. Door poulsen word het team eigenlijk in twee delen verdeeld. Aanvallende en verdedigend gedeelte.
Ik vind dat je dat van een technisch onderlegde speler wel degelijk mag en zelfs moet verwachten, dat is gee bonus maar bij Ajax gewoon een van de taken van een back..
remco k
 remco k - woensdag 06 maart 2013 - 21:56   quote  deeplink  
quote:
Op woensdag 06 maart 2013 - 21:52 schreef Eide het volgende:

[..]

Deze vorm van voetbal is echter wel wat achterhaald, door grote sterke centrale verdedigers en verdedigers die veel meer de voorzet verdedigen dan de bal willen veroveren.

Bovendien is een voorzet per definitie een omweg naar het goal. Door het midden is ALTIJD gevaarlijker. Je kan een spits inspelen die de actie kan maken. De spits kan de bal laten vallen voor een afstandschot en je kan op de steekpass spelen. En dan kan altijd die bal nog naar buiten voor de voorzet.

Een actie naar de achterlijn heeft altijd maar 1 voortzetting. Dat is vrij simpel te verdedigen.

Daarom is deze speelwijze gewoon niet meer van deze tijd. Je moet veel veelzijdiger zijn. Dus zijn de backs de mannen geworden van de voorzet en spelen buitenspelers veel meer op de bal naar binnen.

Je kan het voetbal van 40 en 20 jaar geleden niet vergelijken met het voetbal van nu, en de tactische keuzes van toen toepassen op het nu dus ook niet.
Mee eens..
Daarbij is het zo dat als je backs voorin zijn, en je buitenspelers dus iets naar binnen zijn gekomen, dat je dan veel makkelijker druk vooruit kan zetten, uiteindelijk zal je dat dus zelfs minder kracht gaan kosten, maar wel heel erg veel discipline..
Eide
 Eide - woensdag 06 maart 2013 - 22:00   quote  deeplink  
Neemt niet weg dat Ajax dit momenteel niet goed invult doordat de buitenspeler veel te veel de ruimte van de spits inlopen in plaats van de loopactie om de spits heen. Als Siggie zich laat uitzakken is het instappen van de middenvelders ook nog niet doortastend genoeg.

Dat moet echt beter gaan lopen.

Dat gezegd hebbende heeft Ajax best wel wat kansen gehad voor aanvallers de laatste paar wedstrijden en vielen ze gewoon net niet. je zal zien dat er straks een pot komt dat elke bal raak is en dan is het leed geleden.
remco k
 remco k - woensdag 06 maart 2013 - 22:15   quote  deeplink  
Hopelijk komend weekend,,

Maar dat neemt niet weg dat Brandje 100% gelijk heeft als hijz egt dat er veel te weinig van onze vleugels afkomt.. en of dat dan van een back of buitenspeler is, is in deze constatering niet zo heel erg relevant..

Plaats een reactie:
 Je naam (of nickname) (verplicht)
 Je e-mail adres (wordt nooit getoond maar moet wel werken!)
 Vul de volgende code hier in: 5986
Ik ga akkoord met de algemene voorwaarden en algemene forum regels.
Headliner: Ajax Nieuws
Plaats een nieuw antwoord  

Index / Sport / Voetbal / Ajax / topic: [Column] Aanvallend falen

0.0070359