BETA
Home  |  Inloggen  |  Registreer  |  Zoeken
Index / Sport / Voetbal / Feyenoord / topic: Laatbloeiers

Headliner: Feyenoord Nieuws Plaats een nieuw antwoord  
RenatoBos
 RenatoBos - donderdag 02 mei 2013 - 16:24   quote  deeplink  
Laatbloeiers

600x200-ev-1510609.jpg

De lente heeft dan eindelijk volop zijn intreden gedaan in Nederland, de straten, de natuur en de mensen bloeien weer op. Dit doet mij denken aan voetballers die op latere leeftijd pas hun carrière uit het slop lijken te halen, de zo genoemde Laatbloeiers..
Ik vind het raar fenomeen, laatbloeier zijn. Is het dat je denk rond je 30ste, dat je nu maar ff twee stappen extra gaat zetten? Of ben je dan nu echt pas op je top, traag van begrip of zo? Vaak hoor je dat een laatbloeier eerder niet leefde voor zijn sport, maar hoezo dan nu opeens wel?


Ook in Rotterdam loopt een laatbloeier rond, Ruben Schaken, de man die zichzelf aan het begin van het huidige seizoen een flierefluiter noemde, hij leefde niet voor de sport, hij wist wel dat die aardig kon voetballen maar moest eerlijk zijn in dat die er niet alles voor over had. Wat weerhield je dan Ruben? Je speelde in de eerste divisie bij provincie clubs, bij Cambuur en Veendam, en later bij VVV Venlo, en in Venlo werd de rappe buitenspeler zelfs kampioen, maar de rap Ik ben de bom met zijn neefje BlackG die hun zelfs voorzagen van een videoclip laat maar zien hoe Schaken dus niet voor zijn sport leefde. Rappende voetballers, een zo onnodige en onduidelijk fenomeen, kijk naar een paar voorbeelden: Ryan Babel, Leroy Fer, Georginio Wijnaldum, Mitchell Burgzorg en Royston Drenthe. En wat gaat het goed met hun carrières. Een zingende buschauffeur vind ik best, maar als voetballer moet je maar niet gaan proberen te rappen, met de nadruk op proberen.

Maar volgens mij heeft onze Ruben een rap- carrière gelaten voor wat het was, en maakte hij na de promotie met VVV Venlo naar de eredivisie een goed debuutjaar mee in de hoogste voetbaldivisie van ons land. Het leverde de rechtsbuiten een transfer op naar Rotterdam-Zuid, samen met zijn toenmalige maatje van VVV, Adil Auassar. Vele mensen in en buiten Rotterdam waren verbaasd van deze zet van Been en Beenhakker. Maar de club zat met een lege portemonnee en de twee heren hoopten met meer dan geluk dan wijsheid een stel Feyenoord waardige spelers binnen te halen. Het verhaal van Adil Auassar is bekend, en is dat bij jouw persoonlijk niet zo, zegt dat genoeg. Maar de middenvelder speelt inmiddels zijn wedstrijdjes weer in de eerste divisie bij de Graafschap. Terwijl zijn voormalig huisgenoot international is geworden.

Maar dit ging ook niet zonder slag of stoot, in zijn eerste seizoen in de Kuip had Schaken het afhankelijk ook niet voor elkaar zoals een Feyenoord speler dat zou moeten, na een paar mindere wedstrijden gevolgd door een blessure zorgden ervoor dat hij niet succesvol binnen kwam bij de mooiste club die wij kennen. Een mislukt debuutseizoen dus. En de scepsis die er afhankelijk al was over de snelle rechtsbuiten waren werden natuurlijk alleen maar groter, de term miskoop was niet misplaatst toendertijd. Maar Ruben Schaken bleef, had een trainer die in hem geloofde en begon vol goede moed aan een nieuw seizoen. Maar de man die in hem geloofde, Mario Been, de man die na elke verloren partij zei:ach, ze zijn nog jong, we zitten nu even in de hoek waar de klappen vallen, maar met vallen en opstaan, komen we er wel, de man die Feyenoord naar een 10de plaats loosde, deze Mario Been, vertrok.

Dus een slecht seizoen en de man die je haalde vertrekt, die is geen goed nieuws voor de speler die zijn maatje zag vertrekken naar RKC, maar hij zette de knop om en ging er vol voor. De eerste 3 wedstrijden moest hij het nog doen met invalbeurten onder de nieuwe trainer Ronald Koeman, maar snel kom ook Koeman niet meer om de nieuwe Ruben Schaken om, een rechtsbuiten met kracht, snelheid en een voorzet. En die bovenal niet meet rapte met figuren al BlackG, en alles gaf voor zichzelf, zijn club en zijn sport, en is voorzien van de juiste mentaliteit en instelling. De rest is bekend.

Nu scoort Ruben zijn doelpunten zelfs in het Nederlands Elftal, hij zal voor altijd in de boeken staan met het 1500ste doelpunt voor ons land. Mij zet zijn verhaal aan het denken, als Schaken van Veendam naar de top van Nederland kan komen en international kan worden binnen een aantal jaar, dan moet ik toch ook van mijn plaatselijke club op zijn minst de best betaalde speler van bijvoorbeeld Volendam of Den Haag kunnen worden?

Ruben geeft ons hoop, hoop dat het nooit te laat is, Ruben was en flierefluiter, die nu en van de steunpilaren van Feyenoord is, en vaste klant op de lijstjes van de bondscoach. Van de Langeleegte naar de Kuip, van een club die niet meer in het betaalde voetbal te bekennen is naar een goed betaalde international. Van lege stadions op vrijdagavond in Oss, tot je wedstrijden spelen in het mooiste stadion met het beste publiek wat ons land rijk is. Dus Royston, Ryan en Mitchell het kan nog. Laat de microfoon liggen en wordt een laatbloeier. En geef hoop aan elke midden twintiger die nog droomt van een betaalde voetbalcarrière, net als Ruben Schaken, de rechtsbuiten van Feyenoord en het Nederlands Elftal dat nu doet.

Door: Arne Duindam
Bron:FR12
van geil
 van geil - donderdag 02 mei 2013 - 17:26   quote  deeplink  
mooi woord laatbloeiers.

categorie droogneukers
RenatoBos
 RenatoBos - donderdag 02 mei 2013 - 17:51   quote  deeplink  
Ghehe..
Leon FR1908
 Leon FR1908 - donderdag 02 mei 2013 - 19:45   quote  deeplink  
Hahaha ja een lijdensweg
Wim2
 Wim2 - vrijdag 03 mei 2013 - 09:32   quote  deeplink  
ik las het al op fr12.. goeie column opzicht. Maar ik lees niets terug voor HNS.
pat
 pat - vrijdag 03 mei 2013 - 09:37   quote  deeplink  
quote:
Op donderdag 02 mei 2013 - 19:45 schreef Leon FR1908 het volgende:
Hahaha ja een lijdensweg
XD

Plaats een reactie:
 Je naam (of nickname) (verplicht)
 Je e-mail adres (wordt nooit getoond maar moet wel werken!)
 Vul de volgende code hier in: 5173
Ik ga akkoord met de algemene voorwaarden en algemene forum regels.
Headliner: Feyenoord Nieuws Plaats een nieuw antwoord  

Index / Sport / Voetbal / Feyenoord / topic: Laatbloeiers









0.0052938