|
|
Eide
|
|
|
Zuiver en hard
Wie afgelopen vrijdag naar het Nederlands elftal heeft gekeken zag tijdens die wedstrijd Nigel de Jong op één element masterclass geven. Ik hoop dat de controleurs en centrale verdedigers notities hebben zitten maken want Nigel deed die avond alles goed waar het bij Ajax nog aan schort. Ik heb het niet over de power van Nigel de Jong of zijn bevlogenheid. Niet over zijn duelkracht of zijn tomeloze inzet. Nee, ik bedoel de inspeelpass van Nigel de Jong.
Lees verder op Foebele.blogspot.nl!
Veel leesplezier. Reacties, commentaar en discussie zijn altijd welkom! |
|
|
|
|
Ronald 1960
|
|
|
Mooi stukje weer Eide! Hoewel ik dit soms ook bij ons ajax zie, maar dus wel veel te weinig. Het is trouwens best een moeilijk aspect in het voetbal en zeker om dat het op het op het middenveld moet gebeuren, is het ook niet risicoloos. De speler die daar staat moet ook wel heel erg veel zelfvertrouwen hebben, anders kun je dat beter niet doen en dus een balletje breed of terug leggen. Dit maakt het inderdaad minder aantrekkelijk, maar je blijft hieroor dan wel in balbezit, maar duurt het ook weer veel langer voor je rond de 16 van de tegenstander staat.
Maar nogmaals: Chappeau voor je stukje ;-)) |
|
|
|
|
Jack Huntelaar
|
|
|
Prachtig stukje schrijbven Eide...ik ben het hier 200% mee eens!!! Stuur dit schrijven aub even per post naar de Boer.... |
|
|
|
|
remco k
|
|
|
quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 - 23:45 schreef Jack Huntelaar het volgende:Prachtig stukje schrijbven Eide...ik ben het hier 200% mee eens!!! Stuur dit schrijven aub even per post naar de Boer.... Jij denkt dat de Boer dit zelf niet weet?? |
|
|
|
|
NatjosFC
|
|
|
quote: anders had hij er allang wat aangedaan... hij moet toch door hebben dat Schöne en Poulsen het niet lukt, waarom dan geen Blind, Bazoer of een andere talent... |
|
|
|
|
Hummel10
|
|
|
quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 - 20:16 schreef NatjosFC het volgende:[..] anders had hij er allang wat aangedaan... hij moet toch door hebben dat Schöne en Poulsen het niet lukt, waarom dan geen Blind, Bazoer of een andere talent... +1 |
|
|
|
|
remco k
|
|
|
quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 - 20:16 schreef NatjosFC het volgende:[..] anders had hij er allang wat aangedaan... hij moet toch door hebben dat Schöne en Poulsen het niet lukt, waarom dan geen Blind, Bazoer of een andere talent... Volgens de Boer is Poulsen een van de belangrijkere spelers van het elftal, en doet hij het goed. Zijn passing is niet altijd geweldig. Poulsen is gewoon goed in het druk vooruit geven. En je kan dat wel allemaal naast de Jong gaan plaatsen. Maar dat is een van de betere spelers op die positie van de wereld..
We gaan Fischer toch ook niet met Ronaldo vergelijken. De Boer weet echt wel wat daar nodig is, alleen is dat niet even heel makkelijk neer te zetten.. En loopt het nu bij Ajax ook niet rond.. En ja dan ga je op zoek naar the next best thing.. |
|
|
|
|
remco k
|
|
|
De Boer traint alle dagen met die jongens, weet dat Boilesen nog niet vol door kan pakken op de LB positie en is dus zuinig met Blind, als je hem op CVM gaat zetten kan je niet even terug als Boilesen er niet is.. |
|
|
|
|
Eide
|
|
|
Begrijp me goed, ik uit met mijn column zeker geen kritiek op FdB (op dit vlak). Ik ben alleen van mening dat het materiaal wat hij nu ter beschikking heeft iets elementairs mist, namelijk diepgang en een goede inspeelpass.
Dat is wel te trainen. Zeker een bal zuiver en hard inspelen. Dat zijn basis zaken. Het inzicht dat erbij hoort is een tweede. |
|
|
|
|
Ronald 1960
|
|
|
De jongens die bij ons op die positie kunnen spelen, hebben geen zelfvertrouwen, waardoor het balletje steeds breed en/of terug gelegd wordt. Ik denk nl dat er wel op getraind wordt, maar dat het vooralsnog niet goed lukt. |
|
|
|
|
remco k
|
|
|
quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 - 21:26 schreef Eide het volgende:Begrijp me goed, ik uit met mijn column zeker geen kritiek op FdB (op dit vlak). Ik ben alleen van mening dat het materiaal wat hij nu ter beschikking heeft iets elementairs mist, namelijk diepgang en een goede inspeelpass. Dat is wel te trainen. Zeker een bal zuiver en hard inspelen. Dat zijn basis zaken. Het inzicht dat erbij hoort is een tweede. Hier ben ik het helemaal mee eens... |
|
|
|
|
remco k
|
|
|
quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 - 21:34 schreef Ronald 1960 het volgende:De jongens die bij ons op die positie kunnen spelen, hebben geen zelfvertrouwen, waardoor het balletje steeds breed en/of terug gelegd wordt. Ik denk nl dat er wel op getraind wordt, maar dat het vooralsnog niet goed lukt. Ik denk toch echt dat het met gebrek aan kwaliteit te maken heeft, het is namelijk wel trainbaar, maar het goed toe te passen is weer heel iets anders..
Overigens erger ik me vaker aan het zwakke inspelen bij elkaar.. |
|
|
|
|
Ronald 1960
|
|
|
Op het moment dat er strakker/harder (en zuiver) naar elkaar zou worden gepassed, gaat ook direct het tempo een stuk omhoog waardoor het voor een tegenstander veel moeilijker wordt om er tussen te komen |
|
|
|
|
Jack Huntelaar
|
|
|
quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 - 21:46 schreef Ronald 1960 het volgende:Op het moment dat er strakker/harder (en zuiver) naar elkaar zou worden gepassed, gaat ook direct het tempo een stuk omhoog waardoor het voor een tegenstander veel moeilijker wordt om er tussen te komen Daar is op te trainen...alleen heeft dat de tijd nodig...bij het Nederlands Elftal wordt dit sneller opgepikt terwijl die niet zo vaak met elkaar trainen....maar goed daar loopt wel meer kwaliteit... |
|
|
|
|
nora
|
|
|
Als je een bal hard en zuiver inspeelt moet de techniek wel goed zijn anders heeft dat geen zin omdat dan de ballen van de voet afspringt. |
|
|
|
|
Jack Huntelaar
|
|
|
Denk dat het nu tijd wordt voor zuiver en hard.... |
|
|
|
|
Eide
|
|
|
quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 - 21:46 schreef Ronald 1960 het volgende:Op het moment dat er strakker/harder (en zuiver) naar elkaar zou worden gepassed, gaat ook direct het tempo een stuk omhoog waardoor het voor een tegenstander veel moeilijker wordt om er tussen te komen Belangrijker nog is dat momenteel de bal bij Ajax met een rollertje wordt overgespeeld. Dan kan je achterin rondspelen tot falen maar een tegenstander zakt in en kan op z'n gemakje steeds als ploeg meekantelen.
Als die bal hard en zuiver rondgaat komt er vanzelf een moment waarom een tegenstander uit positie staat omdat het gewoon niet te belopen is. Dan hoef je niet eens 1 keer raken te spelen, gewoon een bal hard rond laten gaan... en dan komen de ruimtes vanzelf.
Voor wat betreft techniek, die beheersen dat soort lui echt wel hoor. Techniek wordt pas echt een punt met een of meerdere tegenstander kort op je maar dat wil je juist voorkomen met hard inspelen. |
|
|
|
|
Hummel10
|
|
|
quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 - 23:41 schreef Jack Huntelaar het volgende:[..] Daar is op te trainen...alleen heeft dat de tijd nodig...bij het Nederlands Elftal wordt dit sneller opgepikt terwijl die niet zo vaak met elkaar trainen....maar goed daar loopt wel meer kwaliteit... Dat zeg je dan ook gelijk helemaal goed.. Gebrek aan kwaliteit is het veel besproken ding van dit huidige Ajax. Maar als mensen spelers als Poulsen blijven verdedigen zal dat ook niet snel veranderen. Huidige selectie heeft momenteel de kwaliteiten niet om sprankelend voetbal op de mat te leggen. Neem zelfs een Siem de Jong door velen verheerlijkt maar hij is echt niet zo goed hoor. Hij is heel slim en weet de kwaliteiten van een bv. Erikssen optimaal te gebruiken zonder kwaliteit om hem heen is hij ook niet de man die het team kan dragen. Komen we weer bij het verhaal talent die hebben tijd nodig en zijn vaak niet constant. Er moet een betere balans komen tussen kwaliteit en talent. Dus weg met de middelmaat!! Vermeer Schone Poulsen Moisander Blind Dit zijn voor mij echt breedte spelers maken je team niet beter en kunnen ook niet heel veel beter meer worden. |
|
|
|
|
Oceanu
|
|
|
Prachtig stukje. Je zag bij Oranje duidelijk dat die hongaren, ondanks hun goede bedoelingen om af te jagen, er niet aan te pas kwamen door idd de keiharde inspeelpasses. Zal nooit vergeten dat ik ooit bij een training bij De Meer was en er van versteld stond hoe er werd ingespeeld. Frank de Boer maar vooral de jonge Seedorf leken de bal niet in te spelen maar gewoon vreselijk hard op iemand af te schieten. |
|
|
|
|
Stanley
|
|
|
quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 - 21:26 schreef Eide het volgende:Begrijp me goed, ik uit met mijn column zeker geen kritiek op FdB (op dit vlak). Ik ben alleen van mening dat het materiaal wat hij nu ter beschikking heeft iets elementairs mist, namelijk diepgang en een goede inspeelpass. Dat is wel te trainen. Zeker een bal zuiver en hard inspelen. Dat zijn basis zaken. Het inzicht dat erbij hoort is een tweede. 100% mee eens Eide! |
|
|
|
|
Stanley
|
|
|
quote:Op zondag 13 oktober 2013 - 09:07 schreef Hummel10 het volgende:[..] Dat zeg je dan ook gelijk helemaal goed.. Gebrek aan kwaliteit is het veel besproken ding van dit huidige Ajax. Maar als mensen spelers als Poulsen blijven verdedigen zal dat ook niet snel veranderen. Huidige selectie heeft momenteel de kwaliteiten niet om sprankelend voetbal op de mat te leggen. Neem zelfs een Siem de Jong door velen verheerlijkt maar hij is echt niet zo goed hoor. Hij is heel slim en weet de kwaliteiten van een bv. Erikssen optimaal te gebruiken zonder kwaliteit om hem heen is hij ook niet de man die het team kan dragen. Komen we weer bij het verhaal talent die hebben tijd nodig en zijn vaak niet constant. Er moet een betere balans komen tussen kwaliteit en talent. Dus weg met de middelmaat!! Vermeer Schone Poulsen Moisander Blind Dit zijn voor mij echt breedte spelers maken je team niet beter en kunnen ook niet heel veel beter meer worden. Ook helemaal mee eens! |
|
|
|
|
Jack Huntelaar
|
|
|
quote:Op zondag 13 oktober 2013 - 09:05 schreef Eide het volgende:[..] Belangrijker nog is dat momenteel de bal bij Ajax met een rollertje wordt overgespeeld. Dan kan je achterin rondspelen tot falen maar een tegenstander zakt in en kan op z'n gemakje steeds als ploeg meekantelen. Als die bal hard en zuiver rondgaat komt er vanzelf een moment waarom een tegenstander uit positie staat omdat het gewoon niet te belopen is. Dan hoef je niet eens 1 keer raken te spelen, gewoon een bal hard rond laten gaan... en dan komen de ruimtes vanzelf. Voor wat betreft techniek, die beheersen dat soort lui echt wel hoor. Techniek wordt pas echt een punt met een of meerdere tegenstander kort op je maar dat wil je juist voorkomen met hard inspelen. Goed omschreven Eide, jouw posten zijn nooit onzin zijn eerder de realiteit...zonder spelers hard aan te vallen... |
|
|
|
|
Jack Huntelaar
|
|
|
quote:Op zondag 13 oktober 2013 - 09:07 schreef Hummel10 het volgende:[..] Dat zeg je dan ook gelijk helemaal goed.. Gebrek aan kwaliteit is het veel besproken ding van dit huidige Ajax. Maar als mensen spelers als Poulsen blijven verdedigen zal dat ook niet snel veranderen. Huidige selectie heeft momenteel de kwaliteiten niet om sprankelend voetbal op de mat te leggen. Neem zelfs een Siem de Jong door velen verheerlijkt maar hij is echt niet zo goed hoor. Hij is heel slim en weet de kwaliteiten van een bv. Erikssen optimaal te gebruiken zonder kwaliteit om hem heen is hij ook niet de man die het team kan dragen. Komen we weer bij het verhaal talent die hebben tijd nodig en zijn vaak niet constant. Er moet een betere balans komen tussen kwaliteit en talent. Dus weg met de middelmaat!! Vermeer Schone Poulsen Moisander Blind Dit zijn voor mij echt breedte spelers maken je team niet beter en kunnen ook niet heel veel beter meer worden. Klopt alleen heb je wel met deze middelmaat te maken Hummel....misschien dat Blind beter uit de verf komt als CVM omdat hij dan meer ruimte krijgt....ook is gebleken dat zijn passes over de grond goed te noemen zijn....zijn eindpass door de lucht vanaf links zijn bedroevend slecht....heeft hij overigens al een assist(door de lucht) op zijn naam staan?? Maar omdat hij het wel ziet en zijn passes over de grond wel aankomen denk ik dat hij misschien beter uit de verf komt op de CVM positie.... |
|
|
|
|
NatjosFC
|
|
|
quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 - 20:52 schreef remco k het volgende:[..] Volgens de Boer is Poulsen een van de belangrijkere spelers van het elftal, en doet hij het goed. Zijn passing is niet altijd geweldig. Poulsen is gewoon goed in het druk vooruit geven. En je kan dat wel allemaal naast de Jong gaan plaatsen. Maar dat is een van de betere spelers op die positie van de wereld.. We gaan Fischer toch ook niet met Ronaldo vergelijken. De Boer weet echt wel wat daar nodig is, alleen is dat niet even heel makkelijk neer te zetten.. En loopt het nu bij Ajax ook niet rond.. En ja dan ga je op zoek naar the next best thing.. waarom hebben ze dan in de zomer geen nieuwe CVM gehaald? we hadden Maduro voor een prikkie op kunnen strijken. en met zoveel scouts moet er toch wel 1 zijn die een cvm kan vinden die kan verdedigen? anders lopen die zaken dus blijkbaar gewoon heel slecht bij Ajax. zelfde geld voor de jeugdopleiding... hebben zo onderhand 3 a 4 jonge spits talentjes 2 buitenspelers en 6 aanvallende middenvelders gehaald... daar tegenoverstaat alleen die Leyder, lopen er dan nergens talentvolle verdedigers rond? we zijn ze namelijk hard nodig...
overigens vergelijk ik Poulsen ook niet met de Jong, Poulsen is gewoon al in het gene waar hij 'goed' in is niet goed genoeg. omdat hij het simpelweg niet kan belopen. en Schone simpelweg niet kan verdedigen... |
|
|
|
|
remco k
|
|
|
quote:Op zondag 13 oktober 2013 - 09:07 schreef Hummel10 het volgende:[..] Dat zeg je dan ook gelijk helemaal goed.. Gebrek aan kwaliteit is het veel besproken ding van dit huidige Ajax. Maar als mensen spelers als Poulsen blijven verdedigen zal dat ook niet snel veranderen. Huidige selectie heeft momenteel de kwaliteiten niet om sprankelend voetbal op de mat te leggen. Neem zelfs een Siem de Jong door velen verheerlijkt maar hij is echt niet zo goed hoor. Hij is heel slim en weet de kwaliteiten van een bv. Erikssen optimaal te gebruiken zonder kwaliteit om hem heen is hij ook niet de man die het team kan dragen. Komen we weer bij het verhaal talent die hebben tijd nodig en zijn vaak niet constant. Er moet een betere balans komen tussen kwaliteit en talent. Dus weg met de middelmaat!! Vermeer Schone Poulsen Moisander Blind Dit zijn voor mij echt breedte spelers maken je team niet beter en kunnen ook niet heel veel beter meer worden. Ik heb al 15 jaar niemand bij Ajax een bal constant hard in zien spelen. |
|
|
|
|
remco k
|
|
|
quote:Op zondag 13 oktober 2013 - 13:21 schreef NatjosFC het volgende:[..] waarom hebben ze dan in de zomer geen nieuwe CVM gehaald? we hadden Maduro voor een prikkie op kunnen strijken. en met zoveel scouts moet er toch wel 1 zijn die een cvm kan vinden die kan verdedigen? anders lopen die zaken dus blijkbaar gewoon heel slecht bij Ajax. zelfde geld voor de jeugdopleiding... hebben zo onderhand 3 a 4 jonge spits talentjes 2 buitenspelers en 6 aanvallende middenvelders gehaald... daar tegenoverstaat alleen die Leyder, lopen er dan nergens talentvolle verdedigers rond? we zijn ze namelijk hard nodig... overigens vergelijk ik Poulsen ook niet met de Jong, Poulsen is gewoon al in het gene waar hij 'goed' in is niet goed genoeg. omdat hij het simpelweg niet kan belopen. en Schone simpelweg niet kan verdedigen... Als ik kijk naar de CVM's in Europa bij de betere clubs vind ik ook niet dat daar spelers rondlopen die het zouden kunnen. Je moet niet vergeten dat Ajax met een enkele CVM speelt, en dat is echt een stuk lastiger te bespelen als dat er twee naast elkaar staan...
Vergeet je Lobotka en Bazoer trouwens niet?? |
|
|
|
|
Hummel10
|
|
|
quote:Op zondag 13 oktober 2013 - 11:38 schreef Jack Huntelaar het volgende:[..] Klopt alleen heb je wel met deze middelmaat te maken Hummel....misschien dat Blind beter uit de verf komt als CVM omdat hij dan meer ruimte krijgt....ook is gebleken dat zijn passes over de grond goed te noemen zijn....zijn eindpass door de lucht vanaf links zijn bedroevend slecht....heeft hij overigens al een assist(door de lucht) op zijn naam staan?? Maar omdat hij het wel ziet en zijn passes over de grond wel aankomen denk ik dat hij misschien beter uit de verf komt op de CVM positie.... Zoiets ja en dan boilissen linksback. Maar dan nog heb ik twijfels bij Blind en zijn lamlendige omschakeling. Bazoer ken ik niet goed genoeg om te zeggen die moet spelen! Duarte op plek lijkt me wel wat en dan Sorrero en de Jong ervoor |
|
|
|
|
Hummel10
|
|
|
--------Cilissen------- Rhijn--Hoorn--Denswil--Boilissen -----------Duarte-------- De jong---------Sorrero De Sa----Sigtorsson--Fischer Of Andersen--Hoessen--Fischer
Liever dit team laten groeien dan spelers laten staan die niet beter kunnen! |
|
|
|
|
Jack Huntelaar
|
|
|
quote:Op zondag 13 oktober 2013 - 17:55 schreef Hummel10 het volgende:[..] Zoiets ja en dan boilissen linksback. Maar dan nog heb ik twijfels bij Blind en zijn lamlendige omschakeling. Bazoer ken ik niet goed genoeg om te zeggen die moet spelen! Duarte op plek lijkt me wel wat en dan Sorrero en de Jong ervoor Heb ook mijn twijfels over blind als CVM....maar als hij daar niet uitprobeert wordt...zal het altijd de vraag blijven.... Duarte is een tijgertje maar niet geschikt als CVM....komt verdedigend te kort ...opbouwend misschien wel want hij kwam vaak genoeg de bal halen tegen Milan....ik zeg nog steeds Maduro...
-- dit bericht is voor het laatst aangepast op zondag 13 oktober 2013 door Jack Huntelaar -- |
|
|
|