|
|
Eide
|
|
|
Na de teleurstellende wedstrijd tegen Zwolle wacht aankomende zondag het Heerenveen van oud-Ajacied en voormalig Ajax trainer Marco van Basten. De wedstrijd tegen de Friezen is belangrijk om meerdere redenen, zowel voor de competitie als ook als generale repetitie voor het tweeluik tegen Red Bull Salzburg in de Europa League.
Ajax speelde in haar historie maar liefst 50 duels tegen SC Heerenveen. Daarvan won Ajax er 31 en gingen er 10 verloren. 9 Duels eindigden in een gelijk spel. Eerder dit seizoen eindigde de uitwedstrijd in een 3-3 gelijkspel. Ook in het vorige seizoen wist Ajax niet van Heerenveen te winnen, ook die wedstrijden eindigden beide in gelijkspel. Het toont aan dat het Heerenveen van Marco van Basten voor Ajax een lastige tegenstander is.
Heerenveen draait een prima seizoen en staat momenteel 5e in de Eredivisie achter de titelkandidaten. De Friezen scoren onder aanvoering van topspits Finbogasson makkelijk en hebben al 51 goals gemaakt, 4 meer dan Ajax. De Friezen krijgen ook veel goals tegen, 40 maar liefst, en zijn defensief kwetsbaar gebleken. Als gezegd is Finbogasson de absolute ster van Heerenveen. De IJslander scoorde in 20 duels 21 goals voor de Friezen. Ook Ziyech is als middenvelder het noemen waard. Ziyech is een behendige aanvallende middenvelder die Finbogasson makkelijk weet te vinden maar zelf ook al 8 keer scoorde.
Ajax heeft de goede vorm van eind vorig jaar nog niet hervonden. Na moeizame, maar verdiende, overwinningen tegen PSV, GAE en Groningen en gelijke spelen tegen Utrecht en Zwolle zal Frank de Boer hopen op een oprichting tegen Heerenveen. Ajax heeft door het zwakke spel, met name in de afwerking, verzuimd afstand te nemen op de concurrentie en voelt de hete adem van met name Twente nog altijd in de nek. Ajax toont veelal superieur veldspel maar mist in de eindpass en de afwerking scherpte. Hierdoor komt de ploeg bij een tegengoal onmiddelijk in de problemen en hebben de afgelopen wedstrijden zich gekenmerkt door een Ajax dat toch voornamelijk strijd voert tegen zichzelf.
In de tombola rond de voorhoede posities lijkt Frank de Boer weer te gaan kiezen voor Bojan en Schone op de flanken en Siem de Jong in de spits. De Jong heeft de uitgesproken voorkeur van De Boer maar is sinds zijn terugkeer duidelijk nog niet in vorm. Frank de Boer zal hopen dat zijn aanvoerder tegen Heerenveen het net weet te vinden en zo de voorhoede op sleeptouw kan nemen. Op het middenveld zijn Klaassen, Serero en Blind normaliter zekerheidjes hoewel Duarte nadrukkelijk aan de deur klopt. Achterin is het meespelen van Boilesen onzeker maar is Cillissen er normaal gesproken weer bij.
De beelden zijn een impressie van de wedstrijd van eerder dit seizoen, gemaakt door de lokale TV.
-- dit bericht is voor het laatst aangepast op zondag 16 februari 2014 door Eide -- |
|
|
|
|
ALTIJD PRIJS IN DE K
|
|
|
|
|
|
remco k
|
|
|
|
|
|
Jack Huntelaar
|
|
|
|
|
|
Pietje
|
|
|
Wat een korte reacties op opnieuw zo'n schitterend topic. Fantastisch gedaan, Eide. Je zou niet misstaan als journalist mede gezien je goede columns onder "Foebele". Mijn oprechte complimenten. Dan de wedstrijd: sc Heerenveen is weer zo'n tegenstander waar Ajax nogal eens problemen mee heeft. Dat resulteerde vaak in doelpuntrijke wedstrijden. Ik vrees, dat het huidige aanvallend "geweld" van de Friezen ons te machtig kan gaan worden. Het zou mij niet verbazen althans en ik ben er dan ook niet bepaald gerust op. Op "SportPooler" heb ik 3-2 (voor Ajax) ingevuld, maar dat is meer op basis van hoop dan op basis van verstand... |
|
|
|
|
Hasjkoph
|
|
|
We spelen wel thuis, dus dat scheelt. Ik denk zo'n 2-0. |
|
|
|
|
Eide
|
|
|
quote: Brr, wat een eng woord maar dank voor het lovende commentaar. Ik vind het leuk om te doen :) |
|
|
|
|
Pietje
|
|
|
quote: Hahaha. Wat is er eng aan dat woord? In mijn werkzame werk heb ik heel erg vaak journalisten te woord gestaan en nu bij de voedselbank hebben we ook met enige regelmaat journalisten over de vloer. Sommigen zijn inderdaad etterbakken, maar er zijn ook erg leuke journalisten. Ik reken jou tot die laatste groep :-) |
|
|
|
|
jariheld
|
|
|
|
|
|
Eide
|
|
|
quote:Op woensdag 12 februari 2014 - 18:38 schreef Pietje het volgende:[..] Hahaha. Wat is er eng aan dat woord? In mijn werkzame werk heb ik heel erg vaak journalisten te woord gestaan en nu bij de voedselbank hebben we ook met enige regelmaat journalisten over de vloer. Sommigen zijn inderdaad etterbakken, maar er zijn ook erg leuke journalisten. Ik reken jou tot die laatste groep :-) Ik heb ze ook wel voor m'n neus gehad en inderdaad, de meesten zijn prima te peren maar mijn vak zal het nooit worden ;) Heb zelfs een mediatraining van een week mogen ondergaan, was een aardige ervaring. |
|
|
|
|
Eide
|
|
|
Sc Heerenveen mist het komende weekeinde mogelijk vier steunpilaren tegen Ajax.
Trainer Marco van Basten zit momenteel nog met vraagtekens rondom de inzetbaarheid van Luciano Slagveer, Mitchel Dijks en Arnold Kruiswijk. Door de naam van Kenny Otigba kan in elk geval wel al een streep, de verdediger is geschorst.
Slagveer speelde maandag mee in een duel van de beloften tegen Jong Heracles en liep een hamstringblessure op. De aanvaller zal donderdag verder onderzocht worden, waarna besloten zal worden of hij mee zal reizen richting Amsterdam voor het duel met Ajax. Slagveer speelde dit seizoen tot dusver zeventien duels als basisspeler.
Het meespelen van Dijks, die eigendom van Ajax is, en Kruiswijk is nog onzeker. Het duo kampt met een blessure, maar is inmiddels weer op de goede weg terug. Ook voor het defensieve duo geldt dat de club pas later deze week een beslissing maakt. Verdediger Ramon Zomer is op zijn beurt net geopereerd aan zijn meniscus en staat nog enkele weken buitenspel. Bron |
|
|
|
|
Eide
|
|
|
Dijks verklapt: 'Op de counter'
Heerenveen-trainer Marco van Basten wilde tegenover AT5 niets kwijt over hoe zijn ploeg aankomende zondag tegen Ajax gaat spelen. Helaas voor de trainer was Ajax-huurling Mitchell Dijks wat loslippiger: 'Op de counter!'.
'Ik vind Ajax goed spelen. Ze hebben over het algemeen de bal en willen domineren. Of het allemaal lukt is vaak een tweede. Het is voor hun iedere wedstrijd een opgave om dat weer stuk te spelen. Dat is niet altijd even makkelijk', aldus Van Basten, die als trainer nog niet van Ajax verloor. Of dat ook de taktiek van Heerenveen wordt? 'Dat ga ik jou natuurlijk niet vertellen. We zitten vol met andere verrassingen', hulde Van Basten zich in nevelen.
Dijks nam die nevelen snel weg. 'Bij Heerenveen zijn we goed vanuit de omschakeling. We laten hun een beetje komen en dan vol op de omschakeling', aldus Dijks. Op de counter dus? 'Ja, vol op de counter', was Dijks duidelijk. Bron |
|
|
|
|
Eide
|
|
|
Boilesen kan spelen tegen Heerenveen
Nicolai Boilesen kan zondag met Ajax meespelen tegen sc Heerenveen. De Deense vleugelverdediger is hersteld van een hamstringblessure en trainde woensdag voluit mee. Trainer Frank de Boer kan ook eerste doelman Jasper Cillessen, die last had van een kneuzing aan de borstkas, weer opstellen. Bron
-- dit bericht is voor het laatst aangepast op woensdag 12 februari 2014 door Eide -- |
|
|
|
|
Ronald 1960
|
|
|
quote:Op woensdag 12 februari 2014 - 20:35 schreef Eide het volgende:Boilesen kan spelen tegen HeerenveenNicolai Boilesen kan zondag met Ajax meespelen tegen sc Heerenveen. De Deense vleugelverdediger is hersteld van een hamstringblessure en trainde woensdag voluit mee. Trainer Frank de Boer kan ook eerste doelman Jasper Cillessen, die last had van een kneuzing aan de borstkas, weer opstellen. Bron Het zouden dus kleine zekerheidjes moeten zijn, maar als wij net zo spelen als de laatste weken en de kansen niet benutten, dan vrees ik serieus voor een thuis nederlaag tegen onze friesche vrinden. Uiteraard hoop ik dat ik het mis het en daarom zeg:
4-1!!
Overigens heb je weer flink je best gedaan Eide, zoals we eigenlijk al weer heel lang gewend zijn van je.
Chappeau!! |
|
|
|
|
jodocus
|
|
|
|
|
|
Nenam_tiL
|
|
|
Afgelast....volgens Frank zijn die jongens er nog steeds ziek van.....alleen Cilessen is beschikbaar....de rest voelt zich nog steeds beroerd |
|
|
|
|
nora
|
|
|
Mooi stuk Eide, maar ik moet zeggen dat ik er niet gerust op ben die import Friezen zijn toppers in de counter en scooren zo makkelijk en daar ligt toch de zwakte van Ajax maar hopelijk zijn ze achter zwakker geworden door het ontbreken van Otigba dus de achterhoede was al niet sterk misschien dat Siggi gaat scooren, er van uitgaande dat hij niet weer de niet in vorm zijnde de Jong opstelt. |
|
|
|
|
nora
|
|
|
|
|
|
Bobby1972
|
|
|
Ik zie Ajax zeker niet ruim winnen. Ajax scoort de laatste wedstrijden weinig doelpunten. Heerenveen speelt op bepaalde momenten vooral aanvallend goed voetbal. Ik verwacht een aantrekkelijke wedstrijd. Heerenveen kan alleen winnen wanneer ze zelf ook kiezen voor de aanval. Ik zeg 2-1 |
|
|
|
|
Bobby1972
|
|
|
Helaas zie je toch dat Ajax punten laat liggen door gebrek aan een goede spits. Ook mag je de Boer verwijten dat hij Siem de Jong opstelt terwijl hij wist van de vorige wedstrijd dat hij ver weg is van zijn 'normale' en vooral gewenste niveau. De Boer heeft voor hetere vuren gestaan en heeft bewezen om te kunnen gaan met dit soort situaties. In de fase waarin we nu zijn kan dat net het verschil maken. Neemt niet weg dat Ajax zoveel risico had hoeven nemen met de groep die men nu heeft. |
|
|
|
|
Eide
|
|
|
Ajax scoort niet veel inderdaad maar krijgt zat kansen, zeker in het begin van wedstrijden. Het manco is de productiviteit. Zodra die op gang komt is het ergste leed wel geleden verwacht ik want dan werk je zo'n wedstrijd heel anders af. |
|
|
|
|
jodocus
|
|
|
nou ik zeg Kishna dr in en winnen maar |
|
|
|
|
hippy
|
|
|
Als we nou eens een keer het eerste kwartier de goals maken geloof ik in een grote uitslag.... 4-0 |
|
|
|
|
donny_black
|
|
|
quote: Doe dat ook maar niet dan. |
|
|
|
|
Aanvalluhhhhh
|
|
|
Vooruit voetballen ipv het tikkie terug voetbal. 80% balbezit is niet zaligmakend en je wint er geen wedstrijden mee...bovendien is het droevig om naar te kijken. Ajax creëert veel te weinig kansen per wedstrijd. Neem als voorbeeld Ajax Groningen. Groningen heeft 4 balcontacten nodig om de bal op de lat en paal te schieten. Ajax 14 en dan heeft Vermeer hem... Ik zeg Van Rhijn eruit voor Ligeon en Blind eruit, die speelt als extra verdediger, daar hebben we er al genoeg van. AAnvalluhhhhhhhh!!! |
|
|
|
|
Aanvalluhhhhh
|
|
|
Vooruit voetballen ipv het tikkie terug voetbal. 80% balbezit is niet zaligmakend en je wint er geen wedstrijden mee...bovendien is het droevig om naar te kijken. Ajax creëert veel te weinig kansen per wedstrijd. Neem als voorbeeld Ajax Groningen. Groningen heeft 4 balcontacten nodig om de bal op de lat en paal te schieten. Ajax 14 en dan heeft Vermeer hem... Ik zeg Van Rhijn eruit voor Ligeon en Blind eruit, die speelt als extra verdediger, daar hebben we er al genoeg van. AAnvalluhhhhhhhh!!! |
|
|
|
|
nora
|
|
|
Balbezit is oke en veel balbezit is ook oke maar dan wel naar voren gericht, als we de zuivere speeltijd zien in voorwaartse richting van Ajax dan schrik je, ik denk dat je dan hoogstens op 30 minuten per wedstrijd komt.En dat is veel te weinig het balbezit moet omgezet in meer voorwaartse pages en meer snelheid in de pages ook in het blijven bewegen in de positie is dodelijk voor de tegenpartij, wie daar super slecht in is/was van Rhijn als hij bal ontvangt staat zijn gezicht al in verdedigende stand dus kijkend naar zijn eigen keeper, ik moet zeggen de laatste wedstrijden is hij al meer doelgericht naar de tegenstander en gaat hij wat meer aanvallend spelen, dus als wij met ons balbezit meer kansen willen creeren dan zullen zij met meer snelheid moeten gebruiken voorwaarts en achterin medogeloos zijn dan gaat het goed komen. p.s uiteraard moeten de kansen wel benut worden door Siggi. |
|
|
|
|
Eide
|
|
|
quote: Blind is zo'n beetje de beste voetballer die dit Ajax heeft, juist de man die vrijwel altijd een voorwaartse pass in de benen heeft en die altijd onder de druk uit weet te voetballen. En dan heb ik het nog niet gehad over het vroegtijdig druk zetten op de tegenstander waardoor die niet aan aanvallen toe komen...
Een roep om Blind eruit... tja.
-- dit bericht is voor het laatst aangepast op vrijdag 14 februari 2014 door Eide -- |
|
|
|
|
Peterhs
|
|
|
quote:Op vrijdag 14 februari 2014 - 09:33 schreef Aanvalluhhhhh het volgende:Vooruit voetballen ipv het tikkie terug voetbal. 80% balbezit is niet zaligmakend en je wint er geen wedstrijden mee...bovendien is het droevig om naar te kijken. Ajax creëert veel te weinig kansen per wedstrijd. Neem als voorbeeld Ajax Groningen. Groningen heeft 4 balcontacten nodig om de bal op de lat en paal te schieten. Ajax 14 en dan heeft Vermeer hem... Ik zeg Van Rhijn eruit voor Ligeon en Blind eruit, die speelt als extra verdediger, daar hebben we er al genoeg van. AAnvalluhhhhhhhh!!! Eerste post was meteen een mooie dubbelpost. Niet eentje die ergens op sloeg overigens. Opzoutehhhhhh |
|
|
|
|
Hummel10
|
|
|
quote:Op vrijdag 14 februari 2014 - 09:33 schreef Aanvalluhhhhh het volgende:Vooruit voetballen ipv het tikkie terug voetbal. 80% balbezit is niet zaligmakend en je wint er geen wedstrijden mee...bovendien is het droevig om naar te kijken. Ajax creëert veel te weinig kansen per wedstrijd. Neem als voorbeeld Ajax Groningen. Groningen heeft 4 balcontacten nodig om de bal op de lat en paal te schieten. Ajax 14 en dan heeft Vermeer hem... Ik zeg Van Rhijn eruit voor Ligeon en Blind eruit, die speelt als extra verdediger, daar hebben we er al genoeg van. AAnvalluhhhhhhhh!!! Hehe eindelijk iemand die het snapt. Kan mooi Poulsen op Blind zijn plek! ;)
Ligeon daar heb je dan wel weer een punt want die van Rhijn staat al veel te lang te klooien! |
|
|
|
|
sjarrel
|
|
|
|
|
|
Bobby1972
|
|
|
De Boer wil opnieuw beginnen met de Jong in de spits....pffffff. Hopen maar dat hij inmiddels wat meer spelritme heeft opgedaan. Tja jongens hadden we maar een goede spits gehad, dan hadden we meer punten gehaald!! |
|
|
|
|
Pietje
|
|
|
quote:Op vrijdag 14 februari 2014 - 09:33 schreef Aanvalluhhhhh het volgende:Vooruit voetballen ipv het tikkie terug voetbal. 80% balbezit is niet zaligmakend en je wint er geen wedstrijden mee...bovendien is het droevig om naar te kijken. Ajax creëert veel te weinig kansen per wedstrijd. Neem als voorbeeld Ajax Groningen. Groningen heeft 4 balcontacten nodig om de bal op de lat en paal te schieten. Ajax 14 en dan heeft Vermeer hem... Ik zeg Van Rhijn eruit voor Ligeon en Blind eruit, die speelt als extra verdediger, daar hebben we er al genoeg van. AAnvalluhhhhhhhh!!! Blind eruit??? Volgens mij heb jij niet goed gekeken de afgelopen weken! Blind was de absolute uitblinker. |
|
|
|
|
nieuwe ajax
|
|
|
Het komt wel goed, zondag. Als we maar de 3 punten hebben. |
|
|
|
|
ALTIJD PRIJS IN DE K
|
|
|
3 punten is inderdaad het belangrijkste. Mooi hoeft het niet, maar we kunnen een mooi gaatje slaan dit weekend.
Al blijf ik er een rot gevoel over hebben... |
|
|
|
|
Nenam_tiL
|
|
|
quote:Op vrijdag 14 februari 2014 - 20:55 schreef ALTIJD PRIJS IN DE K het volgende:3 punten is inderdaad het belangrijkste. Mooi hoeft het niet, maar we kunnen een mooi gaatje slaan dit weekend. Al blijf ik er een rot gevoel over hebben... Dan heb je te weinig bier in je mik ;-)
-- dit bericht is voor het laatst aangepast op vrijdag 14 februari 2014 door Nenam_tiL -- |
|
|
|
|
Jack Huntelaar
|
|
|
quote:Op vrijdag 14 februari 2014 - 15:32 schreef Bobby1972 het volgende:De Boer wil opnieuw beginnen met de Jong in de spits....pffffff. Hopen maar dat hij inmiddels wat meer spelritme heeft opgedaan. Tja jongens hadden we maar een goede spits gehad, dan hadden we meer punten gehaald!! Dat is wel een gemis bij ons... |
|
|
|
|
Enigma
|
|
|
Mag toch hopen dat de spelers van Ajax een voorbeeld zullen nemen aan onze schaatsers?!?
Kijk eens hoe die gedreven zijn en bij verlies helemaal ziek en pissed zijn, wat een helden!! Dat is de enige juiste mentaliteit. Koen mag dan 0,003 tekort komen gisteren maar op karakter ligt hij mijlen voor op veel andere sporters.
Heb Heerenveen zien trainen, geloof me, als Ajax net zo speelt als tegen Zwolle, GA Eagles of Utrecht gaan ze vanmiddag keihard op hun bek. Alles hangt nu af van instelling.. |
|
|
|
|
Eide
|
|
|
quote:Op zondag 16 februari 2014 - 09:03 schreef Enigma het volgende:Heb Heerenveen zien trainen, geloof me, als Ajax net zo speelt als tegen Zwolle, GA Eagles of Utrecht gaan ze vanmiddag keihard op hun bek. Alles hangt nu af van instelling.. Als Ajax 90 minuten speelt zoals in die wedstrijden de eerste helft wordt het een eitje. Het zijn de 2e helften waar Ajax met zichzelf overhoop ligt waar ik voor vrees. |
|
|
|
|
nummer10
|
|
|
Ik vrees dat we op onze bek gaan heren... :(( toch hoop ik op een klinken overwinning maar vrees het echt niet.. De boer blijft eigenwijs door de jong op te stellen die absoluut niet in vorm is en absoluut geen spits... Absoluut geen Siem fan maar hoop dat hij gaat scoren puur en alleen voor de titel.. Anders is het simpel weg het falen van Siem en de boer... |
|
|
|
|
nummer10
|
|
|
|
|
|
nummer10
|
|
|
Nl indd enigma.. Herenveen heeft echt wel gevaarlijke spelers die bij ajax niet zouden misstaan.. Denkende aan de spits en nummer10 ;) |
|
|
|
|
Eide
|
|
|
Ziyech is goed maar weet niet of hij onmiddelijk beter is dan Klaassen of Serero. Maar het is wel zo'n speler waarvan ik kan genieten. De snelheid van hem en Finbogasson wordt vandaag echt wel het wapen van Heerenveen. Veltman en Blind moeten vandaag echt scherp zijn in de omschakeling met het oog op die twee.
Ik zie op het middenveld wel mogelijkheden voor Serero. Hij draait ontzettend makkelijk en De Roon is toch een beetje een houten klaas die makkelijk een overtreding maakt. Bij het uitbuiten van de zwaktes van De Roon liggen wel mogelijkheden. |
|
|
|
|
nummer10
|
|
|
Klopt eide.. vrees alleen onze voorhoede weer 😯😭 |
|
|
|
|
Eide
|
|
|
quote: Yup, maar we gaan het zien. |
|
|
|
|
remco k
|
|
|
Als we net zo veel kansen creëren als anders, dan kunnen de goals niet uitblijven.. |
|
|
|
|
nummer10
|
|
|
Als dejong weer zo opzichtig faalt wel |
|
|
|
|
Loetje
|
|
|
Als Ajax weer zo godsgruwelijk slecht in balbezit is gaat SC Heerenveen dit genadeloos afstraffen. Die hebben daar de perfecte spelers voor.
Ik zeg 1-1 |
|
|
|
|
Loetje
|
|
|
quote:Op zondag 16 februari 2014 - 10:29 schreef Eide het volgende:Ziyech is goed maar weet niet of hij onmiddelijk beter is dan Klaassen of Serero. Maar het is wel zo'n speler waarvan ik kan genieten. De snelheid van hem en Finbogasson wordt vandaag echt wel het wapen van Heerenveen. Veltman en Blind moeten vandaag echt scherp zijn in de omschakeling met het oog op die twee. Ik zie op het middenveld wel mogelijkheden voor Serero. Hij draait ontzettend makkelijk en De Roon is toch een beetje een houten klaas die makkelijk een overtreding maakt. Bij het uitbuiten van de zwaktes van De Roon liggen wel mogelijkheden. Geweldige speler. Vind Toornstra overigens ook echt goed. Ander type speler maar echt goed |
|
|
|
|
Nenam_tiL
|
|
|
quote:Op zondag 16 februari 2014 - 14:55 schreef Loetje het volgende:Als Ajax weer zo godsgruwelijk slecht in balbezit is gaat SC Heerenveen dit genadeloos afstraffen. Die hebben daar de perfecte spelers voor. Ik zeg 1-1 Niet zo somber ouwe.....3-1....3x de Jong ;-) |
|
|
|