|
|
Eide
|
|
|
Doorselecteren
Doorselecteren is bijna een religie geworden bij Ajax. Een tijd lang was teamsucces heel belangrijk maar met de komst van Johan Cruijff en Frank de Boer is individuele ontwikkeling nadrukkelijk belangrijker geworden. Jongens van de B1 spelen bij de A2 en A1, A junioren spelen bij Jong Ajax en zelfs bij Ajax 1. Alles staat in het teken van hetzelfde doel, toptalent klaarstomen voor Ajax 1 en daar moet de hele club alles voor in het werk stellen. Op één essentiele positie blijft alles echter rustig terwijl het één van de belangrijkste binnen de club is, die van hoofdtrainer. De positie van Frank de Boer bij Ajax is vanzelfsprekend onbedreigd en onbetwist. Tegelijkertijd is zijn vertrek op termijn onvermijdelijk. De successen van Frank, maar ook zijn heldere visie en vermogen in roerige tijden rustig te blijven, blijven in het buitenland natuurlijk ook niet onopgemerkt. Ook De Boer zelf zal op den duur best de uitdaging willen opzoeken en slechts weinig Ajacieden zullen hem dat misgunnen na zijn prestaties bij onze club.
Waar een trainer vertrekt, zal er ook een moeten komen...
Lees verder op Foebele.blogspot.nl!
Veel leesplezier. Reacties, commentaar en discussie zijn altijd welkom!
-- dit bericht is voor het laatst aangepast op donderdag 13 februari 2014 door Eide -- |
|
|
|
|
jariheld
|
|
|
Jari Litmanen of Steffan Petterson als trainer van AJAX 1 dat zou ik persoonlijk fantastisch vinden. Beide heren begrijpen als geen ander waar het spelletje bij Ajax om draait. Ik weet niet of ze de benodigde trainer diploma's hebben en of ze er überhaupt wel oren naar zouden hebben maar het lijkt me op zich nog niet eens zo'n gek idee. |
|
|
|
|
Eide
|
|
|
quote:Op donderdag 13 februari 2014 - 20:07 schreef jariheld het volgende:Jari Litmanen of Steffan Petterson als trainer van AJAX 1 dat zou ik persoonlijk fantastisch vinden. Beide heren begrijpen als geen ander waar het spelletje bij Ajax om draait. Ik weet niet of ze de benodigde trainer diploma's hebben en of ze er überhaupt wel oren naar zouden hebben maar het lijkt me op zich nog niet eens zo'n gek idee. Hebben ze niet maar Frank de Boer had z'n papieren ook nog niet toen hij bij de C1 begon. |
|
|
|
|
jariheld
|
|
|
En kijk wat Frank al bereikt heb tot dusver;-) geweldig toch!! Dus als ze ervoor zouden willen gaan en het bestuur zou ze die kans geven is het misschien wel een idee. Als 1 van die 2 mannen op trainers gebied hetzelfde zou kunnen betekenen voor Ajax als dat ze destijds dat als speler waren is het wellicht een heel goed idee:-) |
|
|
|
|
JOOD
|
|
|
Eens, goed plan. Vooral Jari lijkt me inderdaad slim genoeg om tactisch zijn steentje bij te dragen.
Rijkaard zou ook een optie zijn bij directe versterking...?
Blind, kijkend naar zijn kunde en scholabiliteiten ;) Lijkt me de ideale coach misschien wel voor het uitvoerende werk. |
|
|
|
|
Peterhs
|
|
|
quote:Op donderdag 13 februari 2014 - 20:34 schreef JOOD het volgende:Eens, goed plan. Vooral Jari lijkt me inderdaad slim genoeg om tactisch zijn steentje bij te dragen. Rijkaard zou ook een optie zijn bij directe versterking...? Blind, kijkend naar zijn kunde en scholabiliteiten ;) Lijkt me de ideale coach misschien wel voor het uitvoerende werk. Die laatste lijkt me toch niet. Die is er op een hardhandige wijze uit gewerkt. |
|
|
|
|
hjf
|
|
|
Zoals wij talenten voor Ajax 1 opleiden, zo moeten wij ook de aankomende trainer(s) voor Ajax 1 op gaan leiden. Logisch toch, Eide? |
|
|
|
|
Eide
|
|
|
quote:Op vrijdag 14 februari 2014 - 09:30 schreef hjf het volgende:Zoals wij talenten voor Ajax 1 opleiden, zo moeten wij ook de aankomende trainer(s) voor Ajax 1 op gaan leiden. Logisch toch, Eide? Lijkt mij wel. Als je een bepaalde filosofie voor ogen hebt moet je niet constant van buitenaf mensen aantrekken, tenzij die een onmiddellijke meerwaarde bieden... klinkt bekend toch? Ik denk dat FdB het in alles demonstreert en zo kan je als directie en bestuur de clubcultuur en waardes bewaken en het reactieve achter je laten. |
|
|
|
|
Pietje
|
|
|
Wow, Eide, wat een prachtstuk heb je weer geschreven. Grandioos. Toch die journalist? Ik hoop van ganser harte, dat Jari snel naar Amsterdam komt. Hij is één van mijn grootste idealen, goed-beter-best geworden bij Ajax en hij heeft nadrukkelijk bewezen om het spelletje te kunnen lezen. Weliswaar tot nu toe als speler, waarbij je moet afwachten of hij het als coach ook kan brengen. Hoe dan ook, Jari Litmanen zal pertinent iets toevoegen. |
|
|
|
|
Nenam_tiL
|
|
|
Al moet ik hem persoonlijk ophalen (graag zelfs)....Jari is altijd welkom |
|
|
|
|
remco k
|
|
|
quote: Gaan we samen, denk dat hij een goede trainer zou kunnen worden... Twijfel alleen of ie de hardheid wel heeft.. |
|
|
|
|
Nenam_tiL
|
|
|
quote:Op vrijdag 14 februari 2014 - 16:56 schreef remco k het volgende:[..] Gaan we samen, denk dat hij een goede trainer zou kunnen worden... Twijfel alleen of ie de hardheid wel heeft.. Dat wordt hem wel bijgebracht....overigens moeten we wel naar Estland want daar woont hij volgens mij |
|
|
|
|
Eide
|
|
|
quote:Op vrijdag 14 februari 2014 - 16:56 schreef remco k het volgende:[..] Gaan we samen, denk dat hij een goede trainer zou kunnen worden... Twijfel alleen of ie de hardheid wel heeft.. Niemand heeft alle kwaliteiten in één persoon. Daarom is je staf ook zo belangrijk en dan met name een goede mix aan ervaring en persoonlijkheden. |
|
|
|
|
remco k
|
|
|
quote:Op vrijdag 14 februari 2014 - 17:15 schreef Nenam_tiL het volgende:[..] Dat wordt hem wel bijgebracht....overigens moeten we wel naar Estland want daar woont hij volgens mij Geen probleem kerel.. Paar uurtjes sturen.. Knevelen we hem op de achterbank en weer terug.. |
|
|
|
|
Eide
|
|
|
In de catagorie "schaamteloze reclame", de link hier en daar delen mag en waardeer ik zelfs :) Meer zielen, meer vreugd! |
|
|
|
|
Hummel10
|
|
|
Hoop dat we van de zomer ook gaan door selecteren: Vermeer verkopen (blijft echt geen extra jaar tweede keeper) Moisander mag van mij wel verkocht worden van Rhijn vind ik ook niet erg tegen een mooi bedrag Poulsen hoeft van mij niet te blijven Sigtorsson, De Jong, Sorerro mogen een mooie club vinden
---------------------Cilissen--------------- Ligeon--Veltman--Denswil---Nicolai -----------------------Blind------------------- Klaassen------------------------Ziyech Kostic---------Kishna------Fischer |
|
|
|
|
Peterhs
|
|
|
Met alle eens behalve Serrero. Die kan je best gebruiken. Echter zullen Ziyech en Kostic echt niet komen. |
|
|
|
|
NatjosFC
|
|
|
quote:Op zaterdag 15 februari 2014 - 07:49 schreef Hummel10 het volgende:Hoop dat we van de zomer ook gaan door selecteren: Vermeer verkopen (blijft echt geen extra jaar tweede keeper) Moisander mag van mij wel verkocht worden van Rhijn vind ik ook niet erg tegen een mooi bedrag Poulsen hoeft van mij niet te blijven Sigtorsson, De Jong, Sorerro mogen een mooie club vinden ---------------------Cilissen--------------- Ligeon--Veltman--Denswil---Nicolai -----------------------Blind------------------- Klaassen------------------------Ziyech Kostic---------Kishna------Fischer Veels te jong, dan gebeurt je hetzelfde als PSV... Geen enkele speler in joi team, behalve Fischer en Blind, die een vol seizoen Ajax ervaring heeft.. |
|
|
|
|
Eide
|
|
|
Kostic en Ziyech kunnen bij Ajax best mee. Maar Ligeon... ik snap de emotie om Van Rhijn maar heb je Ligeon gezien tijdens zijn wedstrijden in 1? Als je van Van Rhijn niet vrolijk wordt, dan springen de tranen je spontaan in de ogen bij Ligeon. |
|
|
|
|
Hummel10
|
|
|
quote:Op zaterdag 15 februari 2014 - 13:29 schreef Eide het volgende:Kostic en Ziyech kunnen bij Ajax best mee. Maar Ligeon... ik snap de emotie om Van Rhijn maar heb je Ligeon gezien tijdens zijn wedstrijden in 1? Als je van Van Rhijn niet vrolijk wordt, dan springen de tranen je spontaan in de ogen bij Ligeon. Deed het tegen Feyenoord heel behoorlijk. Laat hem eens een aantal wedstrijden staan en oordeel dan nog eend. van Rhijn matige verdediger zonder actie en voorzet |
|
|
|
|
Hummel10
|
|
|
quote:Op zaterdag 15 februari 2014 - 12:03 schreef NatjosFC het volgende:[..] Veels te jong, dan gebeurt je hetzelfde als PSV... Geen enkele speler in joi team, behalve Fischer en Blind, die een vol seizoen Ajax ervaring heeft.. Duarte, Schone, heb je nog achter de hand. Jaartje wennen potentie zat.. |
|
|
|
|
Eide
|
|
|
quote:Op zaterdag 15 februari 2014 - 23:28 schreef Hummel10 het volgende:[..] Deed het tegen Feyenoord heel behoorlijk. Laat hem eens een aantal wedstrijden staan en oordeel dan nog eend. van Rhijn matige verdediger zonder actie en voorzet Van Rhijn oogt anders stabieler als verdediger dan Ligeon die zelfs in de Jupiler League niet solide oogt. Daarnaast zou je de laatste 3 wedstrijden van Ajax eens moeten terugkijken en turven wie de meeste bruikbare voorzetten heeft gegeven.
Is Van Rhijn daarmee plots goed bezig? nee. Maar nog altijd een pak beter dan Ligeon.
-- dit bericht is voor het laatst aangepast op zaterdag 15 februari 2014 door Eide -- |
|
|
|
|
Hummel10
|
|
|
quote:Op zaterdag 15 februari 2014 - 23:52 schreef Eide het volgende:[..] Van Rhijn oogt anders stabieler als verdediger dan Ligeon die zelfs in de Jupiler League niet solide oogt. Daarnaast zou je de laatste 3 wedstrijden van Ajax eens moeten terugkijken en turven wie de meeste bruikbare voorzetten heeft gegeven. Is Van Rhijn daarmee plots goed bezig? nee. Maar nog altijd een pak beter dan Ligeon. Mwah nog steeds komt de helft niet aan en verdedigen kan hij ook niet.. Ligeon kan nog een half jaartje ontwikkelen in jl en dan van de zomer maar uitvechten wie het word. |
|
|
|
|
Eide
|
|
|
quote:Op zondag 16 februari 2014 - 07:19 schreef Hummel10 het volgende:[..] Mwah nog steeds komt de helft niet aan en verdedigen kan hij ook niet.. Ligeon kan nog een half jaartje ontwikkelen in jl en dan van de zomer maar uitvechten wie het word. Dat zonder meer eens. Ligeon is een jaar jonger en laat hem maar aan de deur rammelen. Concurrentie wordt niemand minder van. |
|
|
|
|
NatjosFC
|
|
|
quote: Psv heeft ook potentie zat, maar met jou team gooi je nu al de titel weg. Spelers leren veel meer als er ook wat pure ervaring bij zit. Moisander zeker houden... Alleen Blind is echt te weinig... |
|
|
|
|
Eide
|
|
|
Dit jaar is het jaartje wennen he, Veltman, Denswil, Boilesen en Klaassen hebben dit seizoen wel heel veel ervaring opgedaan. Zeker ook in Europa. Dit was al het "tussenjaar" voor Ajax en deze mannen moeten volgend jaar het verschil gaan maken als De Jong en Blind worden weggekocht. Zeker Blind staat vrijwel overal in de belangstelling.
Een vertrek van Siem de Jong en Niklas Moisander kan Ajax wel opvangen met het doorschuiven van talent en wat we al in de selectie rond hebben lopen. Een vertrek van Blind is een heel ander verhaal. Met het aanstaande vertrek van Poulsen heeft Ajax alleen Bazoer en V.d. Boomen in de coulissen. Of die er al aan toe zijn is maar de vraag. De afgelopen seizoen was steeds de CVM positie de sleutel in het succes van Ajax, echt de spil van het elftal in zowel de opbouw als het verstoren van de opbouw van de tegenstander.
Ik vrees dus eigenlijk alleen voor de verkoop van Blind. Idealiter houdt Ajax hem aankomende zomer ten minste nog 1 jaar vast. Dan heb je meteen je ideale aanvoerder voor het aankomende seizoen. En als El Ghazi, Kishna, Lobotka, Andersen en v.d. Hoorn dan de stappen gaan maken waar Ajax op rekent is er ook voor aankomend seizoen niet zo veel aan de hand.
Maar dan moet je wel kunnen rekenen op een aantal sterkhouders om de jonge talenten in te kunnen passen. Dit seizoen stonden Moisander, Blind en Schone op om het vertrek van Eriksen en Alderweireld op te vangen. Alle drie lijken te kunnen rekenen op de warme aandacht van het buitenland. Ik ben benieuwd wie er dan volgend seizoen op kunnen staan. Een ervaren aankoop om Blind te vervangen lijkt mij dan onvermijdelijk als je niet volledig wil terugvallen op 21 en 22 jarigen. |
|
|
|
|
hjf
|
|
|
quote:Op zondag 16 februari 2014 - 10:43 schreef Eide het volgende:Dit jaar is het jaartje wennen he, Veltman, Denswil, Boilesen en Klaassen hebben dit seizoen wel heel veel ervaring opgedaan. Zeker ook in Europa. Dit was al het "tussenjaar" voor Ajax en deze mannen moeten volgend jaar het verschil gaan maken als De Jong en Blind worden weggekocht. Zeker Blind staat vrijwel overal in de belangstelling. Een vertrek van Siem de Jong en Niklas Moisander kan Ajax wel opvangen met het doorschuiven van talent en wat we al in de selectie rond hebben lopen. Een vertrek van Blind is een heel ander verhaal. Met het aanstaande vertrek van Poulsen heeft Ajax alleen Bazoer en V.d. Boomen in de coulissen. Of die er al aan toe zijn is maar de vraag. De afgelopen seizoen was steeds de CVM positie de sleutel in het succes van Ajax, echt de spil van het elftal in zowel de opbouw als het verstoren van de opbouw van de tegenstander. Ik vrees dus eigenlijk alleen voor de verkoop van Blind. Idealiter houdt Ajax hem aankomende zomer ten minste nog 1 jaar vast. Dan heb je meteen je ideale aanvoerder voor het aankomende seizoen. En als El Ghazi, Kishna, Lobotka, Andersen en v.d. Hoorn dan de stappen gaan maken waar Ajax op rekent is er ook voor aankomend seizoen niet zo veel aan de hand. Maar dan moet je wel kunnen rekenen op een aantal sterkhouders om de jonge talenten in te kunnen passen. Dit seizoen stonden Moisander, Blind en Schone op om het vertrek van Eriksen en Alderweireld op te vangen. Alle drie lijken te kunnen rekenen op de warme aandacht van het buitenland. Ik ben benieuwd wie er dan volgend seizoen op kunnen staan. Een ervaren aankoop om Blind te vervangen lijkt mij dan onvermijdelijk als je niet volledig wil terugvallen op 21 en 22 jarigen. Uitstekende analyse Eide! Daarbij wil ik aantekenen, dat ik er niet rouwig om zou zijn als Kollbein ook verkocht zou worden. Hij kan in belangrijke wedstrijden wel beslissende doelpunten hebben gemaakt, maar hij is veel te statisch in mijn ogen. Deskundigen hebben hoge verwachtingen van Ricardo Kishna. Ik ben echter wel van mening, dat de directie met hem en zijn vader nog eens om de tafel moet gaan zitten over de keuze van zijn zaakwaarnemer, die er alles aan zal doen hem in de zomer voor veel geld aan zijn favoriete club, Juventus, te slijten. Peter R de Vries zou een optie voor deze jongen zijn. Die heeft namelijk een lange termijn visie. Verder zou ik ook doorgaan met Bojan Krikic. Tot slot herhaal ik het voor de laatste keer: Kostic in de zomer halen! |
|
|
|