BETA
Home  |  Inloggen  |  Registreer  |  Zoeken
Index / Sport / Voetbal / Ajax / topic: Cruijff: In de Eredivisie kom je er mee weg, internationaal niet!

Headliner: Ajax Nieuws Plaats een nieuw antwoord  
Loetje
 Loetje - maandag 03 maart 2014 - 12:43   quote  deeplink  
Johan Cruijff meent dat er bij de Nederlandse clubs structureel iets mis is met de opbouw. In zijn column in De Telegraaf signaleert hij dezelfde fout ook bij zijn Ajax, dat afgelopen week in de Europa League voor een tweede keer pijnlijk onderuit ging tegen Red Bull Salzburg (3-1, na 0-3 thuisnederlaag).

'Er is momenteel geen land waar zo vaak de bal terug op de doelman wordt gespeeld dan Nederland', stelt Cruijff. 'Het staat ook haaks op de principes van het totaalvoetbal, waarin de boel moet worden opgejaagd. Het probleem begint al met het aanspelen van de backs. Je houdt dan nog een kwart veld over. Met die 25 procent moet de back het doen en zodra de tegenstander druk zet, blijft er weinig anders over dan de bal terug op de doelman te spelen.'

'Het grote verschil tussen Ajax en teams als Barcelona en Bayern München is dat bij de laatste twee meestal de middenvelders de bal hebben en niet de verdedigers', gaat Cruijff verder. 'In negen van de tien gevallen nemen ze de bal aan met het gezicht naar het doel van de tegenstander. Er is meteen overzicht. Komen de middenvelders bij Ajax in balbezit, dan zie je ze na de aanname omdraaien. Zodra de tegenstander druk zet zijn ze kansloos.'

In het mes
Tegen Red Bull kon Ajax geen moment goed omgaan met de druk van de Oostenrijkers. Cruijff meent dat dat aan Ajax zelf lag. 'Voert Ajax het positiespel goed uit, dan zijn dit heerlijke tegenstanders omdat ze blind in het mes lopen. Speel je het niet goed, dan veroveren ze elke bal en helaas was dat nu het geval.'

Cruijff: 'Maar waarom komt Ajax dan wel goed uit de verf tegen Milan, Barcelona en Celtic? Dat zijn elftallen die beter zijn en het initiatief nemen. Het probleem ontstaat zodra zelf het tempo moet worden bepaald en de tegenstander dan besluit om druk te zetten. Zoals Ajax tegen Salzburg overkwam. In de Eredivisie kom je ermee weg, internationaal niet.'

Mooi stukje van Cruijff waar ik het helemaal mee ben.
Bron in overigens VI.
Eide
 Eide - maandag 03 maart 2014 - 12:48   quote  deeplink  
Kan me hier goed in vinden, zeker voor wat betreft het inspelen en opendraaien van de middenvelders.
remco k
 remco k - maandag 03 maart 2014 - 13:07   quote  deeplink  
Die discussie is hier al eens eerder gevoerd. Sluit me volledig aan bij jc. Kan me goed herinneren dat er hier een aantal het er totaal biet mee eens waren.

Plaats een reactie:
 Je naam (of nickname) (verplicht)
 Je e-mail adres (wordt nooit getoond maar moet wel werken!)
 Vul de volgende code hier in: 6015
Ik ga akkoord met de algemene voorwaarden en algemene forum regels.
Headliner: Ajax Nieuws Plaats een nieuw antwoord  

Index / Sport / Voetbal / Ajax / topic: Cruijff: In de Eredivisie kom je er mee weg, internationaal niet!

0.0055069