BETA
Home  |  Inloggen  |  Registreer  |  Zoeken
Index / Sport / Voetbal / Feyenoord / topic: Feyenoord bouwt stadion met eigen vliegveld

Headliner: Feyenoord Nieuws Plaats een nieuw antwoord  
Stylzz
 Stylzz - dinsdag 01 april 2014 - 11:18   quote  deeplink  
Een 1-aprilgrap uit 1932.

Door Jurryt van de Vooren

Iedereen weet dat het 1 april is en dan trap je toch nog in één of andere flauwe grap. Veel erger is om een 1-aprilgrap van tachtig jaar oud niet te doorzien, wat mij twee jaar geleden bijna overkwam. Nog net op tijd kwam ik erachter dat ik het Rotterdamsch Nieuwsblad van 31 maart 1932 las met een aankondiging voor de volgende dag.

(wegens auteursrechten is van de afbeelding een link gemaakt:)
http://www.sportgeschiedenis.nl/userfiles/Kuip%201932%20voorstel.jpg
De tekening van het nieuwe stadion

Het ging om het spectaculaire artikel Een nieuw Feyenoord-stadion voor 100.000 toeschouwers:

Zoals bekend heeft het Feijenoord-bestuur aan Burgem. en Weth. een drieledig plan voor een nieuw Stadion voorgelegd met verzoek daaruit een keuze te willen doen. Niettegenstaande den nood der tijden hebben B. en W. als hun meening te kennen gegeven, dat zelfs het grootste plan plan A niet in de behoefte van de toekomst voorziet, weshalve aan het bestuur van Feijenoord een gemeentelijk plan is overhandigd, dat door dit bestuur met vreugde is begroet omdat het de stoutste verwachtingen overtreft.

Het plan omvat een Stadion met monumentalen ingang, tribunes van drie verdiepingen, die totaal 100.000 toeschouwers kunnen herbergen, een parkeerterrein voor 10 autos, een eigen radio-zender en een vliegveld van betrekkelijk kleine afmeting, omdat men voorziet, dat binnen afzienbaren tijd het sportvliegen even populair zal worden als thans het autorijden.

Voorts zal er een meermast worden gebouwd voor luchtschepen, in de verwachting dat bij de in voorbereiding zijnde wedstrijden om het wereldkampioenschap, waarvan de organisatie in 1933 aan den KNVB zou worden opgedragen, vele landen hun elftal per luchtschip zullen laten reizen ten einde zoo weinig mogelijk tijd te verliezen.

Aan de majestueuse architectuur is veel aandacht besteed, het zal ongetwijfeld het fraaiste stadion van Europa worden, mede door de inrichting van kleed- en en badkamers, een operatie-kamer, bomvrije scheidsrechterssalons, enz enz.

Bij den bouw en de inrichting zal men de medewerking verkrijgen van de op het gebied van voetbaltribunes tribunes en sportvelden-entourage beproefde firma De Roos & Overeynder, terwijl de sierkunstenaars Jaap Gidding, Jac. Jongert en ir. M. C. A. Meischke voor het meer intiem kunstzinnige gedeelte zullen zorgen.

Op het voorplein zal een standbeeld verrijzen en daarvoor is als model gekozen Van Dijke terwijl hij hands maakt. Een bekend Belgisch beeldhouwer - vermoedelijk Lagae, uit Roeselaere thans, in Argentinië, of anders Rik Wouters, uit Antwerpen, zal met de uitvoering daarvan worden belast.

De grootst mogelijke spoed is door B. en W. verzocht en in verband daarmede, is het plan gisteravond door het Feijenoord-bestuur behandeld en met algemeene stemmen goedgekeurd

Reeds morgen - Vrijdagochtend om 10 uur - zal op het uitgekozen terrein dat iets Zuidelijker aan den Dordtschen Straatweg ligt dan het tegenwoordige veld, de eerste paal worden geslagen, waarbij de eere-voorzitter van Feijenoord, de heer J. M. Weber een rede zal uitspreken welke naar schatting om 1 uur wel zal zijn beëindigd.

Moge Feijenoord in dit grootsche bouwwerk menig kampioenschap behalen!

Helaas weet ik niet hoeveel mensen er op 1 april 1932 om 10 uur bij de zogenaamde plechtigheid aanwezig waren.

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op dinsdag 01 april 2014 door Stylzz --
tomson
 tomson - dinsdag 01 april 2014 - 11:26   quote  deeplink  
Lol
RenatoBos
 RenatoBos - dinsdag 01 april 2014 - 11:30   quote  deeplink  
Haha een vliegveld en 1000000 man..
Bosifyable
 Bosifyable - dinsdag 01 april 2014 - 12:27   quote  deeplink  
Een parkeerplaats voor 10 (!) auto's :')
JanM
 JanM - dinsdag 01 april 2014 - 12:50   quote  deeplink  
Over 1 april grappen gesproken:

Door DAVE AALBERS Twitter: @AalbersDave gepubliceerd op 1 april '14 10:07

Jordania: 'Vitesse mag geen kampioen worden van Chelsea'

Er heerst onrust in Arnhem. De resultaten blijven uit en Merab Jordania kreeg een stadionverbod. De Georgiër vindt de tijd rijp om de rol van Chelsea bij de Arnhemse club duidelijk te maken.

Jordania is niet meer welkom in het Gelredome nadat hij gedreigd had directeur Joost de Wit zijn handen af te hakken. Volgens de Georgiër zijn de uitspraken uit zijn verband gerukt.

"Natuurlijk heb ik spijt van wat ik geroepen heb. Omdat ik Joost en Londen nu een stok heb geven om de hond mee te slaan", legt Jordania uit in De Telegraaf. "Maar aan de andere kant ben ik blij. Nu dwingen ze mij om het ware verhaal te vertellen."

"Ik vocht voor Vitesse, zoals Johan Cruijff voor Ajax toen Ten Have op het toneel verscheen. Alleen ik heb mijn gevecht verloren. Ik had met grotere machten te maken", legt de voormalige aandeelhouder van de Arnhemmers uit.

Jordania had grote ambities met Vitesse, maar werd naar eigen zeggen afgeremd door Chelsea. "Ik wilde kampioen worden met Vitesse, maar Londen wilde dat uiteindelijk niet. Ambitie is prima, maar Vitesse mag niet bij Chelsea in de Champions League komen."

Dit heeft te maken met de UEFA-reglementen die niet toestaan dat twee clubs met dezelfde eigenaar aan hetzelfde toernooi deelnemen. Chelsea wil Vitesse alleen gebruiken als opleidingsclub, ondermeer de reden waarom Fred Rutten vertrok.

"Ik snap ook waarom hij bij Vitesse niet verder wilde. Hij kreeg door dat hij moest opleiden en meer niet. Hij zou nooit de kans krijgen om kampioen te worden", sluit Jordania af.
Stylzz
 Stylzz - dinsdag 01 april 2014 - 12:56   quote  deeplink  
http://www.nu.nl/sport/3740999/grimmige-sfeer-bij-stadion-sc-cambuur-hoogverraad.html

http://www.nu.nl/sport/3740699/vitesse-mag-geen-kampioen-worden-van-chelsea.html

tsja... wat is waarrrrrrr
tomson
 tomson - dinsdag 01 april 2014 - 13:49   quote  deeplink  
quote:
Jordania is niet meer welkom in het Gelredome nadat hij gedreigd had directeur Joost de Wit zijn handen af te hakken. Volgens de Georgiër zijn de uitspraken uit zijn verband gerukt.
Klopt... Waren alleen zijn vingers.
tomson
 tomson - dinsdag 01 april 2014 - 13:51   quote  deeplink  
quote:
Als dat een 1 april grap zou wezen, is het de beste in jaren :)

Plaats een reactie:
 Je naam (of nickname) (verplicht)
 Je e-mail adres (wordt nooit getoond maar moet wel werken!)
 Vul de volgende code hier in: 5985
Ik ga akkoord met de algemene voorwaarden en algemene forum regels.
Headliner: Feyenoord Nieuws Plaats een nieuw antwoord  

Index / Sport / Voetbal / Feyenoord / topic: Feyenoord bouwt stadion met eigen vliegveld









0.0068638