Op maandag 24 november 2025 - 13:57 schreef Stylzz het volgende:[..]
Ik denk dat de gemiddelde Feyenoord-supporters van nature vrij negatief ingesteld is met betrekking tot hun club. Een soort fatalisme waaruit de club opgestaan is en groot geworden. Samen lijden. Samen tegen de rest. Wantrouwen tegen alles met geld en macht. Die proberen ons alleen maar te naaien. Nobody likes us blablabla.
De informatie die de gemiddelde Feyenoorder gevoed krijgt is ook vanuit die hoek. Veel van het gevoel van 5 voor 12 komt daar ook vandaan. Wat men nooit moet vergeten, is dat wat er ook naar buitenkomt, vanuit welke hoek dan ook, de basis van het brengen van de informatie is altijd een belang. Een club, groep mensen of individu. Velen zijn niet gebaat bij verandering, dat heeft invloed op hun macht, hun belangen, aanzien en/of zelfs in de portemonnee. Mijn insteek is dan ook altijd, wat is het doel van deze informatie.
Voorbeeld, maar heel erg platgeslagen: Eenwoording Kuip en club.
Club communiceert: Het is nu of nooit. Licentie in geding. Binnenkort anders niet meer in de Kuip spelen. etc.
Boodschap probeert urgentie te geven. Je moet nu beslissen, anders heb je straks helemaal niets meer. Vaak als iets urgentie uitstraalt, wat niet per se aantoonbaar waar is, dan moet je door het bericht heen lezen.
Aandeelhouders communiceren: Club probeert ons in een hoek te zetten. Er is nooit serieus gekeken naar alternatieven. We moeten tekenen bij het kruisje. De club heeft niet het beste voor met de Kuip. De club neemt ons niet serieus. Wat gebeurt er met ons zitrecht. Hier zijn mooie plaatjes, dit is het idee, we noemen dit een plan. Er is nog geen business case. Kijk eens serieus naar dit plan en ga eerst hiervoor dan kunnen we daarna kijken hoe we het met de aandelen doen.
Aandeelhouders willen waarschijnlijk juist traineren en er voor zorgen dat er uitstel is en zo juist ervoor zorgen dat er op een gegeven moment meer geboden wordt voor de aandelen of ze langer zitrecht krijgen. Of ze willen mee beslissen.
Of bovenstaande is zoals t echt zit, ik weet t niet, maar zo zie ik t.
Ergo: belangen.
Realistisch gezien gaat groei gepaard met pieken, dalen en plateaus. Maar voor groei is altijd een verandering nodig. Velen willen het 1 wel, maar het ander niet. Ik zie het huidige Feyenoord als een organisatie in verandering. Naar groei. En die groei is op dit moment aantoonbaar. Wat ik belangrijk vind is dan inderdaad niet naar het hier en nu te kijken, resultaten op korte termijn, maar naar de lange termijn. En daar zie ik wel groei. Dat komt misschien omdat ik t positiever zie dan anderen. Wat overigens niet makkelijk is, want t is vrij makkelijk kankerpitten op alles wat je ziet dat niet goed gaat.
Transfers lijken enorm tegen te vallen op dit moment. Toch is door Feyenoord al uitgelegd dat spelers als Borges en Tengsted niet voor de korte termijn gehaald zijn. Wat ontzettend lastig te verteren is gezien het prijskaartje. Zo'n Jeng had een prima debuut. Steijn heeft t zwaar. Valente een schot in de roos. Heb ik veel vertrouwen in de aankopen? De een wat meer dan de ander en t duurt inmiddels soms wel lang. Dus we gaan t zien.
De trainer krijgt t nu ook te verduren, terwijl het voetballend vaak goed eruitziet, maar de resultaten blijven achter. Op de lange termijn zal normaliter dit meer opleveren dan andersom, slecht spel en wel punten zal uiteindelijk geen club volhouden.
Dus lang verhaal en ja, ik zie t dus grotendeels positiever. Paar onzekerheden. Timber en Wellie. De eerste moet je echt van af en de tweede moet je voor zorgen dat hij niet zo vaak in t spel voorkomt. Die wil je eigenlijk de hele wedstrijd niet hoeven zien. Er moeten er ook niet nog meer omvallen.
Ik heb eigenlijk alweer zin in de volgende wedstrijd.