BETA
Home  |  Inloggen  |  Registreer  |  Zoeken
Index / Sport / Voetbal / Feyenoord / topic: Feyenoord en het vijfjarenplan

Headliner: Feyenoord Nieuws Plaats een nieuw antwoord  
Stylzz
 Stylzz - zondag 14 september 2014 - 13:04   quote  deeplink  
Martin van Geel is in 2011 aangetrokken door Feyenoord om invulling te geven aan het vijfjarenplan van Feyenoord. Hij heeft Leo Beenhakker vervangen omdat Leo volgens zijn zeggen te oud gevonden werd door Feyenoord om invulling te geven aan het vijfjarenplan. Daaropvolgend hield don Leo de eer aan zichzelf en vertrok bij Feyenoord.

Wat weten we over het vijfjarenplan van Feyenoord? Of wat weet ik ervan? Als ik eerlijk ben vrij weinig. Logisch nadenkend kom ik tot dit rijtje:

- Feyenoord moet uit categorie I en stabiel terug in categorie III.
- Feyenoord moet weer financieel gezond worden.
- Feyenoord moet weer sportief gezond worden en structureel meedraaien om de bovenste plaatsen en zich elk seizoen plaatsen voor Europees voetbal.
- Er moet een nieuw (verbouwd) stadion komen.

Dat is wat ik denk dat de pijlers zijn van dit plan, maar wat kunnen we er op internet van terug vinden? Een zoektocht leverde de volgende resultaten:

NIETS

Niets kan ik terugvinden, wel heel veel terugverwijzingen naar een vijfjarenplan van Peter Bos, waarmee we in 2011 al om het kampioenschap en de champions league zouden strijden, maar dit terzijde, verder vind ik alleen maar terug dat van Geel invulling gaat geven aan het technische gedeelte van het vijfjarenplan.

Maar goed als dit plan zomer 2011 gestart is, kunnen we concluderen dat we drie jaar gehad hebben. Dan neem ik even mijn eigen opsomming als leidraad en als wat het eindpunt zou moeten zijn, dan kan je misschien een voorzichtige conclusie trekken.

- Feyenoord moet uit categorie I en stabiel terug in categorie III.
Dat lijkt me redelijk gelukt, met de opzet van de VvF en SSF heeft men een aardige som geld binnen gehaald. Hiermee konden de zwaarwegendste schulden opgevangen worden en was de druk van de ketel. Met het financieel beleid van de afgelopen jaren, de transfer successen en een aantal meevallertjes kunnen we nu concluderen dat dit bereikt lijkt te zijn. Het restant van het vijfjarenplan kan men monitoren of de stabiliteit er is.

- Feyenoord moet weer financieel gezond worden.

Zie eigenlijk het vorige kopje. Financieel ziet het er goed uit, ook vooral door de transferinkomsten en het verstandig omgaan met de financiën. Dat houdt misschien in dat de sportieve successen nog wat achterblijven, maar er van uitgaande dat we nu jaar 4 in gaan, zou dat de volgende stap zijn.

- Feyenoord moet weer sportief gezond worden en structureel meedraaien om de bovenste plaatsen en zich elk seizoen plaatsen voor Europees voetbal.

En daarmee komen we dus bij dit punt, dit lijkt me zelfs voor op schema te liggen. Komt misschien ook door de nivellering van de eredivisie, maar zeker ook door de sterkte van de jeugdopleiding, verstandige aankopen, hier en daar wat missers, maar toch ook zeker door een paar mazzeltjes. Dat is niet erg, zonder geluk vaart niemand wel. Feyenoord raakte hierdoor wel in een spagaat dit jaar, zijn beste spelers werden verkocht en logischerwijs moesten er kwalitatief goede vervangers voor terugkomen, maar onderdeel van het plan is ook de financiële gezond wording. Dan kan je dus niet alles wat binnenkomt uitgeven. Het feit dat maar ca 25% geherinvesteerd is levert misschien op dat je kwalitatief hebt ingeleverd dit jaar en je dus een jaar moet bouwen om weer op het vorige plat uit te komen. Maar is dit erg in een vijfjarenplan? Of is dit ingecalculeerd. Kunnen supporters dit opbrengen die geroken hebben aan succes en weten dat er geld is? Moeilijk. Voor alle betrokkenen.

- Er moet een nieuw (verbouwd) stadion komen.

Deze is misschien nog wel een slag in de lucht of deze in het plan zat of later toegevoegd, lijkt te gaan lukken. Erg rustig op dit moment rond deze kwestie.

Verder zou je misschien verwachten dat versterking en doorontwikkeling van de jeugdopleiding onderdeel van het plan is, maar ik denk dat dat een gegeven is, het ding wat je de laatste jaren zo geholpen heeft, moet je de rest van je bestaan koesteren en mag je nooit meer op besparen. Vernieuwing van de accommodatie is belangrijk, dus die zal bij het plan horen.

Ga ik nu een conclusie trekken? Nee, of ja misschien wel, maar bovenal vind ik dat je dit als supporter zelf moet doen. Mijn mening is dat Feyenoord goed op weg is in dit vijfjarenplan, maar dat ik ook hunker naar successen en dat rijmt niet altijd met het gezonde verstand dat we er nog niet zijn.

Mocht iemand de informatie kunnen vinden over het vijfjarenplan, zie ik dat graag in, misschien schrijf ik dan wel een heel ander stuk?

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op zondag 14 september 2014 door Stylzz --
T-FeYeN00rD
 T-FeYeN00rD - zondag 14 september 2014 - 13:31   quote  deeplink  
Vraag me ook af ja of Feyenoord daar nog es op terugkomt. Voor de rest kan ik me wel in je stuk vinden.
Stylzz
 Stylzz - zondag 14 september 2014 - 13:33   quote  deeplink  
quote:
Op zondag 14 september 2014 - 13:31 schreef T-FeYeN00rD het volgende:
Vraag me ook af ja of Feyenoord daar nog es op terugkomt. Voor de rest kan ik me wel in je stuk vinden.
ik wilde dat vijfjarenplan vooral gebruiken om te vinden waarom we nu op dit punt zijn en in hoeverre het aan de verwachtingen voldoet.

Maar ik vind er niets over. Frustrerend.
Barabas
 Barabas - zondag 14 september 2014 - 13:37   quote  deeplink  
Stylzz jongen... Dat heb je mooi opgeschreven.

Nu maar hopen dat deze REALISTISCHE kijk op de club anderen ook weer op het juiste spoor krijgt. Fulmineren om het fulmineren is één, maar van dat structurele genuil over zaken die niet zijn of kunnen krijg ik echt een serieus punthoofd.
Barabas
 Barabas - zondag 14 september 2014 - 13:40   quote  deeplink  
En wat de club betreft: ik denk dat het goed zou zijn als ze hier wat aandacht aan geven. Met name het communiceren van de stand van zaken mag nadrukkelijk belicht worden.
FR-Henk
 FR-Henk - zondag 14 september 2014 - 15:02   quote  deeplink  
quote:
Op zondag 14 september 2014 - 13:37 schreef Barabas het volgende:
Stylzz jongen... Dat heb je mooi opgeschreven.

Nu maar hopen dat deze REALISTISCHE kijk op de club anderen ook weer op het juiste spoor krijgt. Fulmineren om het fulmineren is één, maar van dat structurele genuil over zaken die niet zijn of kunnen krijg ik echt een serieus punthoofd.
Fulmineren...Prachtige term.
Is vrij modieus op dit Forum (en elders).
En vooral ook persoonsgericht (voorheen Gudde, nu MvG en enkele spelers), maar dan met alle blindness die er bij hoort: alles fout, of god-de-redder.

Nuancering is weg.
Gerard_FR
 Gerard_FR - zondag 14 september 2014 - 15:11   quote  deeplink  
Denk dat het vijfjarenplan in de prullenbak is beland,
na de aanstelling van v.Geel zijn blijkbaar de prioriteiten verlegd.

Dat verklaart ook waarom voetbaliconen snel van het toneel verdwijnen.
Stylzz
 Stylzz - zondag 14 september 2014 - 15:14   quote  deeplink  
quote:
Op zondag 14 september 2014 - 15:11 schreef Gerard_FR het volgende:
Denk dat het vijfjarenplan in de prullenbak is beland,
na de aanstelling van v.Geel zijn blijkbaar de prioriteiten verlegd.

Dat verklaart ook waarom voetbaliconen snel van het toneel verdwijnen.
licht eens toe?
Gerard_FR
 Gerard_FR - zondag 14 september 2014 - 16:15   quote  deeplink  
quote:
Op zondag 14 september 2014 - 15:14 schreef Stylzz het volgende:

[..]

licht eens toe?
Als we uitgaan van jouw rijtje dan lijkt het dat het sportieve aspect op de lange baan geschoven is, en met mensen aan boord die reageren uit emotie (Beenhakker, v.Hanegem) is het lastig een stabiel voetbalbedrijf op te bouwen.

Structureel sportief, en daarvan afgeleid, financieel succes is ook eerder een gevolg van ten eerste een goed doordacht beleid, als je daar een datum op plakt heeft het meer weg van speculeren.

En daar brand v.Geel zijn vingers niet aan.
Stylzz
 Stylzz - zondag 14 september 2014 - 16:24   quote  deeplink  
quote:
Op zondag 14 september 2014 - 16:15 schreef Gerard_FR het volgende:

[..]

Als we uitgaan van jouw rijtje dan lijkt het dat het sportieve aspect op de lange baan geschoven is, en met mensen aan boord die reageren uit emotie (Beenhakker, v.Hanegem) is het lastig een stabiel voetbalbedrijf op te bouwen.

Structureel sportief, en daarvan afgeleid, financieel succes is ook eerder een gevolg van ten eerste een goed doordacht beleid, als je daar een datum op plakt heeft het meer weg van speculeren.

En daar brand v.Geel zijn vingers niet aan.
Dat eerste, mwah, Beenhakker was 68 in 2011, ik kan me best voorstellen dat Feyenoord dan door wil met een jonger persoon. Dan snap ik ook dat je dan afscheid van elkaar neemt.
Van Hanegem, die link zie ik ook niet, verder zie je juist heel veel oud spelers een functie binnen de club bekleden, zojuist net er nog weer 1 bijgekomen. Van Hanegem is gewoon een verhaal apart.

Structureel sportief succes was/is voor Feyenoord pas mogelijk als je een begroting hebt waarmee je kan concurreren, dat hield dus in dat je de financiën eerst op orde moet krijgen. Lenen, investeren, presteren en dan schuld terugbetalen, is juist wat er toe geleid heeft dat we in deze situatie terecht gekomen zijn. Dat was nu dus geen optie.
Barabas
 Barabas - zondag 14 september 2014 - 16:31   quote  deeplink  
quote:
Op zondag 14 september 2014 - 16:15 schreef Gerard_FR het volgende:

[..]

Als we uitgaan van jouw rijtje dan lijkt het dat het sportieve aspect op de lange baan geschoven is, en met mensen aan boord die reageren uit emotie (Beenhakker, v.Hanegem) is het lastig een stabiel voetbalbedrijf op te bouwen.

Structureel sportief, en daarvan afgeleid, financieel succes is ook eerder een gevolg van ten eerste een goed doordacht beleid, als je daar een datum op plakt heeft het meer weg van speculeren.

En daar brand v.Geel zijn vingers niet aan.
. Je verhaal Bananegem en Leenbakkert raakt kant noch wal. Het tweede punt begrijp ik niet; misschien wil je dat ff toelichten. En wat je nu precies met Van Geel zijn vingers wil is helaas ook onduidelijk.

Begrijp mij niet verkeerd, maar wat bedoel je nou eigenlijk?
Gerard_FR
 Gerard_FR - zondag 14 september 2014 - 16:36   quote  deeplink  
quote:
Op zondag 14 september 2014 - 16:24 schreef Stylzz het volgende:

[..]

Dat eerste, mwah, Beenhakker was 68 in 2011, ik kan me best voorstellen dat Feyenoord dan door wil met een jonger persoon. Dan snap ik ook dat je dan afscheid van elkaar neemt.
Van Hanegem, die link zie ik ook niet, verder zie je juist heel veel oud spelers een functie binnen de club bekleden, zojuist net er nog weer 1 bijgekomen. Van Hanegem is gewoon een verhaal apart.

Structureel sportief succes was/is voor Feyenoord pas mogelijk als je een begroting hebt waarmee je kan concurreren, dat hield dus in dat je de financiën eerst op orde moet krijgen. Lenen, investeren, presteren en dan schuld terugbetalen, is juist wat er toe geleid heeft dat we in deze situatie terecht gekomen zijn. Dat was nu dus geen optie.
Dus op Beenhakker na zijn we het eens.
RenatoBos
 RenatoBos - zondag 14 september 2014 - 16:47   quote  deeplink  
Goed stuk Stylzz..

Plaats een reactie:
 Je naam (of nickname) (verplicht)
 Je e-mail adres (wordt nooit getoond maar moet wel werken!)
 Vul de volgende code hier in: 5140
Ik ga akkoord met de algemene voorwaarden en algemene forum regels.
Headliner: Feyenoord Nieuws Plaats een nieuw antwoord  

Index / Sport / Voetbal / Feyenoord / topic: Feyenoord en het vijfjarenplan









0.0066699