|
|
|
Ajax Warrior
|
|
|
Jonkies Ajax verslaan titelhouder Milan
Ajax bekroonde het droomseizoen 1994-1995 met winst van de UEFA Champions League. De Ajacieden van trainer Louis van Gaal schreven sportgeschiedenis. Twintig jaar na de eerste succesvolle stappen richting dat succes blikt Ajax.nl terug op dat bijzondere seizoen. Deel 1: Sensatie! Ajax-jonkies verslaan op 14 september 1994 gelouterde en gelauwerde topploeg AC Milan.
Een seizoen dat zal eindigen op een overvol Museumplein begint in zalige onwetendheid. Als de voetbaljaargang 1994-1995 gloort, gloeit Ajax na van het behaalde 24e landskampioenschap. De glans van De Schaal neemt Ajax mee in het nieuwe seizoen en die glans strekt tot eer, laat Ajax-voorzitter Michael van Praag optekenen in de Ajax Presentatiegids voor 1994-1995. De titel brengt verplichtingen met zich mee, weet de preses aan de vooravond van het nieuwe seizoen. Van een kampioen en zeker wanneer die kampioen Ajax heet wordt meer, nóg meer verwacht. () De lauweren zijn niet om op te rusten maar zijn een stimulans om elke keer opnieuw te presteren. Het is aan onze directeur betaald voetbal, Louis van Gaal, en zijn staf toevertrouwd om het Ajax van 1994-1995 het voetbal te laten spelen, waarmee het Ajax-publiek zich verbonden voelt: aanvallend, avontuurlijk en winnend.
Ook de directeur betaald voetbal zelf blikt vooruit op het voetbalseizoen dat wacht. Met het kampioenschap heeft Ajax ook zijn eerste deelname afgedwongen aan de UEFA Champions League. Negen jaar terug speelden de Amsterdammers hun laatste wedstrijd in de toenmalige Europa Cup voor landskampioenen. Er valt, in de nieuwbakken Champions League, vooral (veel) meer geld te verdienen voor deelnemende landskampioenen. Van Gaal: Ajax () wacht een prachtige uitdaging die Champions League heet, met gegarandeerd zes wedstrijden van topniveau, wedstrijden die niet alleen fysiek, maar ook mentaal veel van de Ajacieden zal eisen. Waarna Van Gaal zijn column afsluit met de uitgesproken hoop dat de aanvallende speelstijl Ajax ver zal brengen. Vooral Europees. Dat hebben wij al eens bewezen in het UEFA Cup-toernooi, maar het zou uiteraard fantastisch zijn wanneer wij dat ook in de prestigieuze Champions League konden doen.
De Ajacieden kunnen, alle mooie, ambitieuze en met hoop geladen woorden ten spijt, Europees direct aan de bak. Een aantrekkelijkere debuuttegenstander als regerend Champions League-titelhouder AC Milan is er niet. Zeker niet in poule D. Austria Salzburg en AEK Athene zijn in de poulefase vermoedelijk toch van een compleet andere orde. De Milanisti speelden een seizoen eerder in de finale de huizenhoge favoriet FC Barcelona finaal van de mat: 4-0. Het jonge, gretige Ajax van Van Gaal wacht op 14 september een mooie vuurdoop als AC Milan op bezoek komt in het Olympisch Stadion.
Het is direct buigen of barsten, zo lijkt het voor de Ajacieden. Het is deze regenachtige, kletsnatte woensdag de cuphouder die buigt en barst. Ajax beleeft een sensationele start op het hoogste Europese voetbalpodium. Milan wordt ijskoud getrakteerd op een 2-0-nederlaag. Het is voor de Italianen de grootste nederlaag in Europa in zeven jaar. Voormalig Milan-speler Frank Rijkaard is een drijvende kracht in het zorgvuldig spelende Ajax-elftal. Naast het sportieve, valt er deze avond voor de vedette ook persoonlijke eer te verdienen tegen zijn voormalige clubgenoten. Al maakt de kletsnatte ondergrond mooi voetbal echter wel bijzonder lastig.
Als Ronald de Boer de score na 51 minuten met een listige boogbal heeft geopend, schiet Jari Litmanen - op perfect aangeven van Marc Overmars - Ajax definitief naar de overwinning. Het met 39.000 toeschouwers niet eens uitverkochte Olympisch Stadion reageert uitzinnig. Ook Van Gaal en zijn Ajacieden zijn uiteraard door het dolle heen.
,,We hebben toch de kampioen van Europa verslagen. De uitslag had ook nog hoger kunnen uitvallen. Wij wilden scoren, Milan alleen de nul houden. Ajax wordt nu de ploeg waarop de andere teams zich zullen richten, realiseert Van Gaal zich al snel na de ouverture. ,,De druk op ons zal toenemen. De wedstrijden tegen AEK Athene en Salzburg zouden wel eens moeilijker kunnen worden dan de wedstrijd tegen AC Milan. Maar we moeten niet vergeten dat dit een moment is. Een heel mooi moment, maar het gaat om de lange termijn.
Milan-coach Fabio Capello voert na afloop vooral excuses aan. ,,Door blessures (en schorsingen, red.) was er van een ideale voorbereiding geen sprake. Het is logisch dat je tegen een team als Ajax, dat ik persoonlijk tot een van de topclubs in Europa reken, dan problemen krijgt. Hoe bijzonder de overwinning is, blijkt wel uit het tafereel in de kleedkamergang. Na afloop van de eerste groepswedstrijd meldden de Ajacieden zich massaal bij de kleedkamer van Milan om een rood-zwart shirtje te bemachtigen. ,,Het is toch een mooi aandenken aan zon wedstrijd, een shirt van Savicevic, oordeelt doelpuntenmaker Ronald de Boer bij het verlaten van het stadion. ,,Het blijven toch heel grote voetballers.
Het zelfvertrouwen bij de Ajacieden blijkt met de zege op de titelhouder exponentieel gegroeid. De glansrijk gewonnen openingswedstrijd blijkt de eerste stap richting heel veel meer moois.
Bron: Ajax.nl
-- dit bericht is voor het laatst aangepast op zondag 14 september 2014 door Ajax Warrior -- |
|
|
|
|
Bobby1972
|
|
|
Toen ging ik nog naar europacup wedstrijden van Ajax! |
|
|
|
|
nieuwe ajax
|
|
|
Ja, ik ook. Dat waren nog eens goede tijden. |
|
|
|
|
Ronald 1960
|
|
|
De geschiedenis zal zich ook deze keer weer herhalen. Misschien niet nu, maar eens weer..... |
|
|
|
|
ALTIJD PRIJS IN DE K
|
|
|
Ooit....
Al had ik 4x op rij kampioen ook niet durven dromen 😁 |
|
|
|
|
Ronald 1960
|
|
|
quote: .... en de vijfde keer op rij is in de maak ;-) |
|
|
|
|
Jack Huntelaar
|
|
|
quote: Eerst zien dan geloven....deze x niet vrees ik!!! |
|
|
|
|
Bobby1972
|
|
|
Eerst maar eens kijken waar we in december staan....... |
|
|
|
|
Stanley
|
|
|
En ik was erbij:-)
Mooie tijden die mijn inziens wederom haalbaar zijn als Ajax meegaat met de tijd. Er zal ergens een financiële worst voorgehouden moeten worden die aanspreekt en alleen haalbaar is voor de echte talenten. Wat ik al in een ander topic aangaf. ..
Een substantiële bonus in het vooruitzicht stellen wanneer de speler een x aantal wedstrijden heeft gespeeld in het eerste van Ajax.
En dit in het contract opnemen!
-- dit bericht is voor het laatst aangepast op maandag 15 september 2014 door Stanley -- |
|
|
|
|
Positieve Arrogantie
|
|
|
nee, het gaat om het manier van spelen.
je kan op 2 manieren een wedstrijd ingaan. op de nul spelen of in ieder geval zoveel mogelijk tegenhouden en op de aanval spelen, waarbij je zoveel mogelijk scoort
ik ben voorstander om gewoon de aanval te zoeken niet bang zijn dat je een fout maakt. gewoon spelen zoals cambuur en zwolle doen zoveel mogelijk de ballen vooruit spelen en niet terug of breed. vitesse en ajax die breien en hebben veel balbezit dat hebben cambuur en zwolle ook, maar zij doen wat met de bal
op die manier heb je ook in europa een kans gewoon gaan met de banaan en niet leiden door angst |
|
|
|
|
Ronald 1960
|
|
|
quote: Heel HL incl. Boudewijn ;-) |
|
|
|
|
Ajax Warrior
|
|
|
quote: Ik Stem???????
VOOR!!!!!!!!!! |
|
|
|
|
nieuwe ajax
|
|
|
We zien wel, hoe de wedstrijd zal gaan verlopen. Ik blijf optimistisch met 'n 1-0 overwinning, daar niets onmogelijk is. Is toch weer 3 punten.
Deze wedstrijd is toch het allerbelangrijkste, daar je dan af kan lezen waar Ajax dan echt staat. Je gaat tenslotte toch met een goed gevoel naar de tweede wedstrijd in de CL. |
|
|
|
|
|