BETA
Home  |  Inloggen  |  Registreer  |  Zoeken
Index / Sport / Voetbal / Ajax / topic: Toekomst van Ajax amateurs.

Headliner: Ajax Nieuws Plaats een nieuw antwoord  
Positieve Arrogantie
 Positieve Arrogantie - woensdag 24 september 2014 - 10:12   quote  deeplink  
Ajax heeft 3 teams, die uitkomen op de 3 hoogste divisies.
Ajax 1 in de Eredivisie.
Jong Ajax in de Juplier League.
Ajax 2 (zaterdag divisie) dat uitkomt in zaterdag Topklasse.

Jong Ajax, dat vroeger uitkwam in de belofte competitie.
Speelt 2 seizoenen in Juplier league, als pilot.
Niemand weet of KNVB daarmee door wil gaan.
Degraderen kunnen ze niet en promoveren mogen ze niet.
Heel aantrekkelijk om deze pilot door te zetten is het niet.

Vorig seizoen is de Zaterdag 1 gepromoveerd van Hoofdklasse naar de Topklasse.
Er zijn geen berichten dat de Zaterdag 1 niet nog verder kan promoveren.
Omdat de KNVB het mogelijk gemaakt heeft dat amateurs kunnen promoveren. Zou dat dan ook gelden voor Ajax amateurs(zaterdag 1).

Belangenverstrelingen is er niet.

AFC Ajax NV, bezit de zondag licentie en zit op de beurs.
Daaronder valt dus het aandelenpaket van het stadion, Ajax 1 en Jong Ajax en bijbehoorde directie.

AFC Ajax (amateurs) bezit 73% aandelen in AFC Ajax NV daaronder valt de jeugdopleiding en het sportpark de toekomst. Heeft een eigen voorzitter en bestuur.

AFC Ajax NV heeft geen eigen jeugdopleiding want dat is niet naar de beurs gegaan. Het deelt de jeugdopleiding met zijn aandeelhouder AFC Ajax (amateur).
Dat zelfde geld voor PSV en Eindhoven, Feyenoord en Excelsior. Verschil zit in dat Ajax NV het complex gebruikt van een verneniging dat op een lager niveau acteert en Amateurs aandelen hebben in Ajax NV.

Daarmee maakt het de weg vrij om promotie te maken.
Eide
 Eide - woensdag 24 september 2014 - 10:59   quote  deeplink  
Alle spelende teams van Ajax vallen onder de AFC Ajax volgens mij, de NV beheert de bedrijfsschil die om de vereniging zit volgens mij. Aangezien je maar met 1 ploeg per klasse uitkomen. Zolang Jong Ajax in de Jupiler League speelt kan Ajax AM niet promoveren naar de Jupiler League.

Ik weet niet hoe het bedrijfstechnisch allemaal geregeld is, maar ik denk niet dat de KNVB een onderscheid maakt tussen Ajax 1, Jong Ajax en Ajax AM qua club waar ze namens spelen.
Nenam_tiL
 Nenam_tiL - woensdag 24 september 2014 - 11:00   quote  deeplink  
Ik snap werkelijk geen ene reet van dit topic....amateurs bezit 73% aandelen van de NV....het zal wel, zo boeiend vind ik het ook weer niet
Eide
 Eide - woensdag 24 september 2014 - 11:13   quote  deeplink  
De amateurs bezitten niets.

AFC Ajax, de Amsterdamsche Football Club Ajax bezit 73% van de aandelen van de Ajax N.V.. Die zijn dus eigendom van de voetbalvereniging die Ajax heet, geleid door voorzitter Heinrichs en de bestuursraad.
Hummel10
 Hummel10 - woensdag 24 september 2014 - 11:40   quote  deeplink  
Dat dat even duidelijk is Neman..
Nenam_tiL
 Nenam_tiL - woensdag 24 september 2014 - 11:57   quote  deeplink  
quote:
Op woensdag 24 september 2014 - 11:40 schreef Hummel10 het volgende:
Dat dat even duidelijk is Neman..
Eide is altijd duidelijk....die post van PA is verwarrend

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op woensdag 24 september 2014 door Nenam_tiL --
Positieve Arrogantie
 Positieve Arrogantie - woensdag 24 september 2014 - 12:16   quote  deeplink  
quote:
Op woensdag 24 september 2014 - 10:59 schreef Eide het volgende:
Alle spelende teams van Ajax vallen onder de AFC Ajax volgens mij, de NV beheert de bedrijfsschil die om de vereniging zit volgens mij. Aangezien je maar met 1 ploeg per klasse uitkomen. Zolang Jong Ajax in de Jupiler League speelt kan Ajax AM niet promoveren naar de Jupiler League.

Ik weet niet hoe het bedrijfstechnisch allemaal geregeld is, maar ik denk niet dat de KNVB een onderscheid maakt tussen Ajax 1, Jong Ajax en Ajax AM qua club waar ze namens spelen.
Ajax 1 en Jong Ajax vallen niet onder de amateur tak, want die hebben ze losgekoppeld met de beursgang. Dat is de professionele tak van Ajax.

Dan heb je ook een Amateur tak en die tak bezit 73% van de aandelen in de professionele tak.
Amateur tak wordt geleid door de bestuursraad en die word gecontroleerd door de ledenraad.
Professionele tak wordt geleid door de directie en gecontroleerd door de RVC.

Amateur tak kan vervolgens gewoon professioneel worden, net als alle andere amateur verenigingen.
Wat er dan gebeurd is niet helemaal duidelijk.

Sommige amateur verenigingen hebben een zondag en een zaterdag divisie.
Als ze beide in de topklasse spelen(topklasse is verdeeld in een zaterdag en zondag afdeling), hebben ze beide het recht om te promoveren.
In de praktijk is dit nog niet voorgekomen, maar het kan wel.
Wat de KNVB dan doet is nog geen regel voor gevonden.

De zondag afdeling van Ajax zit in Ajax NV en als de belofte team.
De zaterdag afdeling valt daar niet onder.

De directie heeft geen zeggenschap over de zaterdag afdeling en niet over de jeugdopleiding.
Overmars is zowel lid van de directie en het technisch hart.
Technisch hart is een onderdeel van structuur van de amateur tak.

Professionele tak speelt op de licentie van zondag amateurs, vandaar de amateur tak de prijzenkast beheerd.
Arena valt zoals ik al zei onder de professionele tak, waardoor de amateur tak het stadion moet huren willen ze daarin spelen.

Het enige wat ze onderling delen is de Toekomst en daarbij behoort dus ook de jeugdopleiding.

Er zijn wel meerdere clubs die de opleiding en accommodatie delen.
Daarin maakt de KNVB geen onderscheid tussen.
Als Ajax amateurs promoveren en ze willen een speler huren van Ajax NV, dan moeten ze een huur overeenkomst maken, omdat ze niet onder dezelfde
Als Ajax 1 een speler wil van Ajax amateurs dan moeten ze daarvoor betalen, ze moeten namelijk het amateur contract overnemen.

De situatie is gewoon precies het zelfde als Excelsior een meerderheidsaandeel zou hebben in Feyenoord.
Eide
 Eide - woensdag 24 september 2014 - 12:36   quote  deeplink  
Maar dat de teams onder de NV vallen betekent niet dat ze niet als representatief elftal van de vereniging uitkomen. Nogmaals, ik weet niet hoe dat regel technisch in de war steekt...

Maar ik geloof niet dat de KNVB een onderscheid maakt tussen Ajax 1, Jong Ajax en Ajax AM met het oog op welke vereniging ze vertegenwoordigen. Ik denk dus ook niet dat de KNVB in de competitie dat onderscheid maakt.
Positieve Arrogantie
 Positieve Arrogantie - woensdag 24 september 2014 - 12:46   quote  deeplink  
quote:
Op woensdag 24 september 2014 - 11:13 schreef Eide het volgende:
De amateurs bezitten niets.

AFC Ajax, de Amsterdamsche Football Club Ajax bezit 73% van de aandelen van de Ajax N.V.. Die zijn dus eigendom van de voetbalvereniging die Ajax heet, geleid door voorzitter Heinrichs en de bestuursraad.
Ajax amateurs bezitten wel degelijk wat.
73% aandeel in Ajax NV
De Toekomst
De Jeugdopleiding

De directie van Ajax NV zit namelijk geen directeur van de Jeugdopleiding.
Wim Jonk die de jeugdopleiding beheerd, is lid van Technisch Hart (TH).
Vroeger was dat anders maar dat hebben ze met de revolutie anders ingevuld.

Vroeger was de bestuursraad van de amateur tak het zelfde als RVC van Ajax NV.
Dit nu niet meer het geval.

In de TH zitten zowel mensen die door Ajax NV worden betaald als door Ajax amateurs worden betaald.
Vandaar dat ze ook het hart worden genoemd.

Ajax NV bezit vervolgens aandelen in de Arena.

Wat de KNVB wil gaan doen als Ajax Amateurs promoveert is niet geheel duidelijk.
Ze kunnen Ajax amateurs gaan weigeren of ze kunnen Jong Ajax eruit gooien of ze kunnen niks doen.
Ajax amateurs wordt dan betaald door de Vereniging Ajax.
Ajax 1 word betaald door Ajax NV.

Dus ik zie het probleem niet, knvb ook niet. Wat ze hebben nog niks gezegd over de situatie met Ajax zaterdag(amateurs)
Nenam_tiL
 Nenam_tiL - woensdag 24 september 2014 - 12:54   quote  deeplink  
Ben nu helemaal de weg kwijt....dit is duidelijk niet mijn ding, witte boorden gebral.
Positieve Arrogantie
 Positieve Arrogantie - woensdag 24 september 2014 - 13:12   quote  deeplink  
quote:
Op woensdag 24 september 2014 - 12:36 schreef Eide het volgende:
Maar dat de teams onder de NV vallen betekent niet dat ze niet als representatief elftal van de vereniging uitkomen. Nogmaals, ik weet niet hoe dat regel technisch in de war steekt...

Maar ik geloof niet dat de KNVB een onderscheid maakt tussen Ajax 1, Jong Ajax en Ajax AM met het oog op welke vereniging ze vertegenwoordigen. Ik denk dus ook niet dat de KNVB in de competitie dat onderscheid maakt.
Dan ben ik benieuwd wat de KNVB doet als een amateur vereniging zowel topklasse zondag en als topklasse zaterdag kampioen wordt. Ze kunnen namelijk beide promoveren.
Alleen zijn er geen amateur verenigingen die 2 zulke hoge teams hebben.
Dat is een uitzonderlijk geval.

Ajax zaterdag spelers kunnen niet zomaar voor Ajax 1 gaan spelen en andersom kan dat ook niet.
Dat is veel moeilijker te regelen dan Jong Ajax naar Ajax 1 of andersom.
Waardoor er geen belangverstelling is.

Op amateur niveau kan een vereniging wel meerdere teams inschrijven voor 1 en de zelfde competitie, maar door het invoeren van spelerspassen kunnen de spelers niet meer tussentijds overstappen, waardoor er geen competitie vervalsing op treed.
Want ze kunnen nu niet de spelers van de D5 laten spelen in de D8, als de D8 te weinig spelers heeft.

Dus waarom zou het niet kunnen op betaald niveau.
Eide
 Eide - woensdag 24 september 2014 - 13:16   quote  deeplink  
quote:
Op woensdag 24 september 2014 - 12:46 schreef Positieve Arrogantie het volgende:

[..]

Ajax amateurs bezitten wel degelijk wat.
De amateurtak is slechts een afdeling van de Vereniging AFC Ajax waar ook de jeugdafdeling bijvoorbeeld deel van uitmaakt. Bovendien komt ook Ajax 1 uit voor de Vereniging maar worden de contractspelers betaald door het vennootschap.

Die aandelen zijn in handen van de Vereniging AFC Ajax, waarmee de Vereniging een meerderheidsaandaal in het vennootschap behoudt.

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op woensdag 24 september 2014 door Eide --
Eide
 Eide - woensdag 24 september 2014 - 13:19   quote  deeplink  
quote:
Op woensdag 24 september 2014 - 13:12 schreef Positieve Arrogantie het volgende:

[..]

Ajax zaterdag spelers kunnen niet zomaar voor Ajax 1 gaan spelen en andersom kan dat ook niet.
Weet ik eigenlijk niet, een jaar of wat terug zat de keeper van de amateurs als 3e keeper op de bank bij Ajax 1.

Even hardop gedacht is het gewoon een speler van een lager elftal van de vereniging en mag zo iemand een beperkt aantal malen uitkomen voor een hoger elftal.

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op woensdag 24 september 2014 door Eide --
Positieve Arrogantie
 Positieve Arrogantie - woensdag 24 september 2014 - 13:41   quote  deeplink  
quote:
Op woensdag 24 september 2014 - 13:16 schreef Eide het volgende:

[..]

De amateurtak is slechts een afdeling van de Vereniging AFC Ajax waar ook de jeugdafdeling bijvoorbeeld deel van uitmaakt. Bovendien komt ook Ajax 1 uit voor de Vereniging maar worden de contractspelers betaald door het vennootschap.

Die aandelen zijn in handen van de Vereniging AFC Ajax, waarmee de Vereniging een meerderheidsaandaal in het vennootschap behoudt.
De vereniging Ajax is het zelfde als Ajax Amateurs.
Ajax 1 maakt geen onderdeel meer uit van de vereniging.
De vereniging heeft aandelen in Ajax NV en dus ook aandeel in Ajax 1.
Positieve Arrogantie
 Positieve Arrogantie - woensdag 24 september 2014 - 13:49   quote  deeplink  
quote:
Op woensdag 24 september 2014 - 13:19 schreef Eide het volgende:

[..]

Weet ik eigenlijk niet, een jaar of wat terug zat de keeper van de amateurs als 3e keeper op de bank bij Ajax 1.

Even hardop gedacht is het gewoon een speler van een lager elftal van de vereniging en mag zo iemand een beperkt aantal malen uitkomen voor een hoger elftal.
Dat kan alleen alleen van onder naar boven en niet andersom.
Professionele speler mag niet op amateur basis uitkomen, als hij een professionele contract heeft.
Amateur speler kan wel uitkomen voor een profclub, kijk maar naar Boukari bij RKC, die had een contract van een amateur.

Daarvoor moet je wel inschrijven bij de KNVB dat je een speler tijdelijk overhevelt, dispensatie regeling.
remco k
 remco k - woensdag 24 september 2014 - 14:33   quote  deeplink  
Ik snap het punt niet...
Hummel10
 Hummel10 - woensdag 24 september 2014 - 15:05   quote  deeplink  
quote:
Op woensdag 24 september 2014 - 11:57 schreef Nenam_tiL het volgende:

[..]

Eide is altijd duidelijk....die post van PA is verwarrend
Pa is verwarrend
Hummel10
 Hummel10 - woensdag 24 september 2014 - 15:07   quote  deeplink  
quote:
Op woensdag 24 september 2014 - 14:33 schreef remco k het volgende:
Ik snap het punt niet...
Echt spannend vind ik het ook niet
Positieve Arrogantie
 Positieve Arrogantie - woensdag 24 september 2014 - 16:47   quote  deeplink  
het punt was misschien niet duidelijk. haha.
het punt is dat ajax zaterdag mag promoveren.
dan is jong ajax overbodig geworden, dan keert het terug waar het hoort namelijk de belofte competitie.
dan zijn we van die onzinnige regels verlost.
dan kan je 2 clubs afzonderlijk beschouwen waarbij de spelers alleen bij tansferperiode van de ene naar de andere kan.
je kan een speler verhuren en een terugroep clausule in het huurovereenkomst zetten.

dat is overigens al het geval bij real madrid, want 2de elftal heet real madrid castilia
Eide
 Eide - woensdag 24 september 2014 - 18:03   quote  deeplink  
En ik denk eerlijk gezegd dat de KNVB het niet als teams van aparte verenigingen ziet. Zou ook enorm vreemd zijn. Wat er zou gebeuren als Ajax AM zou promoveren is natuurlijk een aardige vraag maar dan is ook de vraag, wat zou in het belang van de club zijn... en voor Ajax is Jong Ajax in de Jupiler League behouden altijd interessanter.
remco k
 remco k - woensdag 24 september 2014 - 18:08   quote  deeplink  
Dat laatste wat Eide zegt, sluit ik me dan bij aan..
Eide
 Eide - woensdag 24 september 2014 - 18:21   quote  deeplink  
Los daarvan vind ik persoonlijk de Jong BVO teams in de Jupiler League zuivere competitievervalsing. Maar voor Ajax is het natuurlijk geweldig.
Positieve Arrogantie
 Positieve Arrogantie - woensdag 24 september 2014 - 20:35   quote  deeplink  
quote:
Op woensdag 24 september 2014 - 18:03 schreef Eide het volgende:
En ik denk eerlijk gezegd dat de KNVB het niet als teams van aparte verenigingen ziet. Zou ook enorm vreemd zijn. Wat er zou gebeuren als Ajax AM zou promoveren is natuurlijk een aardige vraag maar dan is ook de vraag, wat zou in het belang van de club zijn... en voor Ajax is Jong Ajax in de Jupiler League behouden altijd interessanter.
zelfde naam, zelfde logo maar aparte bankrekening en aparte organisatie structuur.

dus ik zie er geen probleem in.

juist met jong ajax heb ik een probleem. na 15 wedstrijden mag je namelijk niet meer uitkomen voor de ander.
voor geblesseerde is dit niet beter.

dat kan juist oplossen door spelers te laten verhuren aan ajax am in de juplier speelt
Eide
 Eide - woensdag 24 september 2014 - 21:02   quote  deeplink  
quote:
Op woensdag 24 september 2014 - 20:35 schreef Positieve Arrogantie het volgende:

[..]
na 15 wedstrijden mag je namelijk niet meer uitkomen voor de ander.
voor geblesseerde is dit niet beter.
Dat is een algehele KNVB regel... Na 15 wedstrijden bij een hoger elftal mag je niet meer voor een lager elftal uitkomen. Daar is geloof ik wel een uitzonderingsregel voor bij de beloftecompetitie maar goed, dingetjes heb je altijd. Ik kan me niet voorstellen dat dat een overweging is voor Ajax af te zien van deelname.
remco k
 remco k - woensdag 24 september 2014 - 21:04   quote  deeplink  
quote:
Op woensdag 24 september 2014 - 21:02 schreef Eide het volgende:

[..]

Dat is een algehele KNVB regel... Na 15 wedstrijden bij een hoger elftal mag je niet meer voor een lager elftal uitkomen. Daar is geloof ik wel een uitzonderingsregel voor bij de beloftecompetitie maar goed, dingetjes heb je altijd. Ik kan me niet voorstellen dat dat een overweging is voor Ajax af te zien van deelname.
Als het dat wel was geweest hadden ze dat wel gedaan verwacht ik..

Plaats een reactie:
 Je naam (of nickname) (verplicht)
 Je e-mail adres (wordt nooit getoond maar moet wel werken!)
 Vul de volgende code hier in: 3096
Ik ga akkoord met de algemene voorwaarden en algemene forum regels.
Headliner: Ajax Nieuws Plaats een nieuw antwoord  

Index / Sport / Voetbal / Ajax / topic: Toekomst van Ajax amateurs.

0.0091249