BETA
Home  |  Inloggen  |  Registreer  |  Zoeken
Index / Sport / Voetbal / Feyenoord / topic: Jonge wisselvallige elftallen of?

Headliner: Feyenoord Nieuws Plaats een nieuw antwoord  
Stylzz
 Stylzz - maandag 06 oktober 2014 - 14:31   quote  deeplink  
Ik zit net te kijken naar NOS studio voetbal. Waar de nivellering van de eredivisie vooral geweten wordt aan het feit dat de elftallen van de traditionele top 3 gemiddeld steeds jonger worden en ze dus nu praktisch dezelfde gemiddelde leeftijd hebben als de subtop en lager, waardoor de wisselvalligheid groter is en iedereen van elkaar kan winnen.

Ik dacht eerst, ja dat klopt, Feyenoord speelt eigenlijk altijd met een heel jong elftal. Maar meteen erachteraan dacht ik, klopt dat nog wel? Heeft de trainer niet de wijzigingen doorgevoerd, waardoor een mix van oud en jong veel duidelijker aanwezig is?

Hoe kan je dat beter staven, dan door feiten!
Dus ik pak er even een aantal wedstrijden van dit seizoen bij, goede en slecht en kijk dan naar de gemiddelde leeftijd. We kijken dan slechts naar de basiself. OK? OK!

Wedstrijd 1: Feyenoord - Besiktas JK
1 - 2
Waardering forum: 5,4

Opstelling:
Mulder; Schaken (61 Boulahrouz), Van Beek, Mathijsen, Kongolo; Clasie, Immers, Vilhena; Verhoek (65 Manu), Te Vrede en Boëtius.

Gemiddelde leeftijd basis: 24,7

Wedstrijd 2: Feyenoord - Utrecht
1-2
Waardering forum: 4,7
Opstelling:
Mulder; Wilkshire, Van Beek, Mathijsen (80 Karsdorp), Nelom; Clasie, Immers, Vilhena; Schaken (65 Basaçikoglu), Te Vrede en Manu (64 Boëtius).

Gemiddelde leeftijd basis: 25,6

Wedstrijd 3: Twente - Feyenoord
0-0
Waardering forum: 6,3
Opstelling:
Mulder; Wilkshire, Van Beek, Mathijsen, Nelom; Clasie (90 Karsdorp), Immers (46 Toornstra), Vilhena; Schaken (72 Manu), Te Vrede en Boëtius.

Gemiddelde leeftijd basis: 25,5

Wedstrijd 4: Go ahead Eagles - Feyenoord
2-0
Waardering forum: 3,9
Opstelling:
Vermeer; Wilkshire (72 Basaçikoglu), Van Beek, Kongolo, Nelom; Clasie, Toornstra, Vilhena; Schaken (46 Manu), Kazim-Richards en Boëtius (59 Te Vrede).

Gemiddelde leeftijd basis: 24,7

Wedstrijd 5: Feyenoord - Standard
2-1
Waardering forum: 5,9
Opstelling:
Vermeer; Wilkshire, Van Beek, Kongolo, Nelom; Clasie, Immers (77 Basaçikoglu), El Ahmadi; Toornstra, Kazim-Richards en Manu (90 Vilhena).

Gemiddelde leeftijd basis: 25,4

Wedstrijd 6: Feyenoord - Groningen
4-0
Waardering forum: nnb ca 7
Opstelling:
Vermeer; Wilkshire, Van Beek, Kongolo, Nelom; Clasie, Immers (77 Basaçikoglu), El Ahmadi; Toornstra, Kazim-Richards en Manu (90 Vilhena).

Gemiddelde leeftijd basis: 25,4

Wat valt op?
De gemiddelde leeftijd verschilt niet veel per wedstrijd, tussen de 24,7 en de 25,6. Dit is overigens niet laag. We hebben jaren gespeeld met elftallen gemiddeld 23 a 24 jaar. Daar is nu dus een kentering in gekomen.

De slechtste wedstrijden werden gespeeld zonder El Ahmadi en mét Vilhena en Boëtius. Heeft ongetwijfeld met balans te maken. Ook de bezetting in het begin van t seizoen was gewoon dramatisch. Die spelers maakten Feyenoord daadwerkelijk niet beter op dat moment. De versterkingen later ingepast lijken inderdaad een versterking te zijn en de balans in het elftal lijkt beter.

Ondanks de jonge centrale verdediging lijken de jongere spelers nu beter verdeeld over t elftal en worden beter ondersteund door kwalitatieve ervaren spelers.

Interessant is om over een x aantal wedstrijden te kijken of deze trend inderdaad doorzet en wat de invloed is als er noodzakelijk wisselingen gedaan moeten worden in het elftal die drastische gevolgen hebben voor de gemiddelde leeftijd.
Milo
 Milo - maandag 06 oktober 2014 - 14:48   quote  deeplink  
heeft niks met leeftijd te maken.....toornstra maakt het verschil, je kan spelers hierdoor anders neerzetten en gebruiken.
sportverteller
 sportverteller - maandag 06 oktober 2014 - 14:49   quote  deeplink  
quote:
Op maandag 06 oktober 2014 - 14:48 schreef Milo het volgende:
heeft niks met leeftijd te maken.....toornstra maakt het verschil, je kan spelers hierdoor anders neerzetten en gebruiken.
Nee hoor, Lex Immers maakt het verschil. :-)
Stylzz
 Stylzz - maandag 06 oktober 2014 - 14:51   quote  deeplink  
quote:
Op maandag 06 oktober 2014 - 14:48 schreef Milo het volgende:
heeft niks met leeftijd te maken.....toornstra maakt het verschil, je kan spelers hierdoor anders neerzetten en gebruiken.
De leeftijd is absoluut relevant in grilligheid.
Milo
 Milo - maandag 06 oktober 2014 - 15:00   quote  deeplink  
quote:
Op maandag 06 oktober 2014 - 14:51 schreef Stylzz het volgende:

[..]

De leeftijd is absoluut relevant in grilligheid.
Mentaliteit.........
Stylzz
 Stylzz - maandag 06 oktober 2014 - 15:02   quote  deeplink  
quote:
Op maandag 06 oktober 2014 - 15:00 schreef Milo het volgende:

[..]

Mentaliteit.........
Dat ook, maar dat krijg je met de jaren, met ervaring.
Sommigen hebben t standaard.
VVout
 VVout - maandag 06 oktober 2014 - 15:12   quote  deeplink  
Leeftijd zegt weinig over hoe volwassen iemand zich opstelt en hoe er omgegaan wordt met stresssituaties. Daar zit gewoon een heel traject aan vooraf en die is over het algemeen in landen buiten Nederland wat harder. Als je in Nederland niet slaagt staan er vaak nog opties genoeg open en dat is heel wat anders dan als je alleen die ene strohalm hebt om wat te bereiken.

Dat is vaak ook wel iets wat je terugvind in de manier van spelen, het uitvoeren met een verbetenheid van de volle 100%, gewoon omdat er toe doet. Presteer ik niet, beland ik gewoon in een lemen of van afval gebouwd hutje en dan denk je wel na. Dit is al een heel andere situatie wat je hier nooit niet terug zal kunnen vinden. Hier vind je hooguit een van het pad afgeraakte puber die het met voetbal helemaal denkt te maken en vaak nog verder van het pad afraakt, zie b.v. Drenthe.

Zou ooit een van die gasten ervaren hebben wat woningnood is en dat je doorverwezen word naar het Leger de Heils voor een slaapplaats. Je eender wat voor werk deed om een boterham op tafel te hebben. Laat staan, zoals onze ouders, opa's dat je tulpenbollen moest eten of schrik moest hebben dat je neus te groot was.

Pure overlevingsdrang, dit instinkt is hier aan het uitsterven en dat heeft geen zak te maken met hoe oud je bent.
Stylzz
 Stylzz - maandag 06 oktober 2014 - 15:20   quote  deeplink  
Oké, nou dan moeten we de opvanghuizen etc maar leeghalen met de jeugdopleiding.
VVout
 VVout - maandag 06 oktober 2014 - 15:32   quote  deeplink  
quote:
Op maandag 06 oktober 2014 - 15:20 schreef Stylzz het volgende:
Oké, nou dan moeten we de opvanghuizen etc maar leeghalen met de jeugdopleiding.
Liever niet want zelfs die zijn drukker met twitter, selfies en weet ik allemaal. Juist omdat ze weten dat als ze in de goot belanden weer opgevangen worden.
van geil
 van geil - maandag 06 oktober 2014 - 20:18   quote  deeplink  
quote:
Op maandag 06 oktober 2014 - 14:51 schreef Stylzz het volgende:

[..]

De leeftijd is absoluut relevant in grilligheid.
100 procent!
VVout
 VVout - dinsdag 07 oktober 2014 - 13:29   quote  deeplink  
quote:
Op maandag 06 oktober 2014 - 20:18 schreef van geil het volgende:

[..]

100 procent!
Ik ben fout geweest door te zeggen dat er niks van waar is, maar om door de jaren die grilligheid aan te nemen doet het er toe hoe grillig je omgeving is. In Nederland zal er altijd een soort van vangnet zijn die de klap opvangt die spelers in andere landen minder of helemaal niet hebben. In die gevallen ontwikkel je ook anders en verklaart ook een bepaalde manier van spelen en inzet.
Arie.Klooster
 Arie.Klooster - dinsdag 07 oktober 2014 - 13:32   quote  deeplink  
Kijk even goed... Je hebt in veel wedstrijden Wilkshire, Mathijsen en Schaken.... Dat krikt het gemiddelde aardig omhoog hè... en die zijn al op hun retour, Wilkshire misschien nog niet, maar die andere twee zijn zeker wel eens beter geweest...
Arie.Klooster
 Arie.Klooster - dinsdag 07 oktober 2014 - 14:01   quote  deeplink  
quote:
Op maandag 06 oktober 2014 - 15:12 schreef VVout het volgende:
Leeftijd zegt weinig over hoe volwassen iemand zich opstelt en hoe er omgegaan wordt met stresssituaties. Daar zit gewoon een heel traject aan vooraf en die is over het algemeen in landen buiten Nederland wat harder. Als je in Nederland niet slaagt staan er vaak nog opties genoeg open en dat is heel wat anders dan als je alleen die ene strohalm hebt om wat te bereiken.

Dat is vaak ook wel iets wat je terugvind in de manier van spelen, het uitvoeren met een verbetenheid van de volle 100%, gewoon omdat er toe doet. Presteer ik niet, beland ik gewoon in een lemen of van afval gebouwd hutje en dan denk je wel na. Dit is al een heel andere situatie wat je hier nooit niet terug zal kunnen vinden. Hier vind je hooguit een van het pad afgeraakte puber die het met voetbal helemaal denkt te maken en vaak nog verder van het pad afraakt, zie b.v. Drenthe.

Zou ooit een van die gasten ervaren hebben wat woningnood is en dat je doorverwezen word naar het Leger de Heils voor een slaapplaats. Je eender wat voor werk deed om een boterham op tafel te hebben. Laat staan, zoals onze ouders, opa's dat je tulpenbollen moest eten of schrik moest hebben dat je neus te groot was.

Pure overlevingsdrang, dit instinkt is hier aan het uitsterven en dat heeft geen zak te maken met hoe oud je bent.
Oftewel de patat met generatie? Tenminste, ergens rond 1990 noemde ik dacht Rinus Michels de jeugd toch de patatgeneratie, oftewel veel verwender dan de voorgangers... De jochies van nu zijn nog verwender... Ik reken bij mezelf af, want als ik bijvoorbeeld zie hoeveel speelgoed mijn eigen kinderen krijgen... eigenlijk schandalig, want zoveel had ik zelf nooit, en ik kom uit die beruchte patatgeneratie!

Maar je hebt wel gelijk, plus dat het tegenwoordig allemaal eenheidsworsten zijn. Waar zijn de klassieke buitenspelers? Fatsoenlijke backs worden niet meer opgeleid, want ze moeten maar één ding kunnen en dat is voetballen.... maar gewoon schoffelen en verdedigen kunnen de meesten niet meer... Kijk maar eens naar oranje... Daar wordt Pieters gewoon opgesteld, wat eigenlijk een back is die veel te kort komt..., maar bij gebrek aan beter.... andere kant net zo... Van Rhijn, Van de Wiel of Janmaat... zijn de beste opties voor oranje maar echt verdedigen kunnen ze niet. Janmaat nog het best en dat is een slechte back gezien zijn verdedigen, aanvallend compenseert hij het wel enigszins, maar geen pure back... enzovoort. Verdedigende middenvelders zijn bijna allemaal dezelfde typjes in Nederland....
Stylzz
 Stylzz - dinsdag 07 oktober 2014 - 14:55   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 07 oktober 2014 - 13:32 schreef Arie.Klooster het volgende:
Kijk even goed... Je hebt in veel wedstrijden Wilkshire, Mathijsen en Schaken.... Dat krikt het gemiddelde aardig omhoog hè... en die zijn al op hun retour, Wilkshire misschien nog niet, maar die andere twee zijn zeker wel eens beter geweest...
Dat klopt, maar die zouden wel coachend gezien meer invloed moeten hebben
Arie.Klooster
 Arie.Klooster - dinsdag 07 oktober 2014 - 15:27   quote  deeplink  
Twee van de drie zijn inmiddels gepasseerd.... Two down, one to go.....
Stylzz
 Stylzz - dinsdag 07 oktober 2014 - 15:35   quote  deeplink  
Wilkshire is hier voor een jaar. Tot Lopez Cabral fit is.
T-FeYeN00rD
 T-FeYeN00rD - dinsdag 07 oktober 2014 - 16:03   quote  deeplink  
Precies. Of een ander er staat. Anyway, prima speler toch om voor een jaartje erbij te hebben. Hij is tenminste topfit en redelijk op niveau (al heeft hij de afgelopen wedstrijden iets teveel vijfjes gescoord).
RenatoBos
 RenatoBos - dinsdag 07 oktober 2014 - 17:32   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 07 oktober 2014 - 15:35 schreef Stylzz het volgende:
Wilkshire is hier voor een jaar. Tot Lopez Cabral fit is.
Daar ben ik dus nou echt benieuwd naar hoe die het gaat doen..

Plaats een reactie:
 Je naam (of nickname) (verplicht)
 Je e-mail adres (wordt nooit getoond maar moet wel werken!)
 Vul de volgende code hier in: 5179
Ik ga akkoord met de algemene voorwaarden en algemene forum regels.
Headliner: Feyenoord Nieuws Plaats een nieuw antwoord  

Index / Sport / Voetbal / Feyenoord / topic: Jonge wisselvallige elftallen of?









0.0071358