|
|
Pietje
|
|
|
'Fluitconcerten zijn laf en nutteloos'
column van Sam van Raalte
Snoeihard fluiten, ik kan het niet. Als ik het probeer, klink ik als een natte wind, maar ik kan me wel voorstellen dat een zuivere uitvoering soms handig kan zijn. Bijvoorbeeld wanneer je vierjarige neefje van de groep afdwaalt in de Efteling, of wanneer je rottweiler de chihuahua van de buurvrouw bespringt.
In de Amsterdam Arena wordt de kunst helaas ook voor een ander doeleinde gebruikt. Afgelopen zaterdagavond speelde Ajax voor het eerst sinds lange tijd weer eens frivool en onbevangen. In een wervelend eerste half uur werd Go Ahead Eagles volledig van de mat getikt, met soms adembenemend voetbal. Wonderlijk genoeg kwam de piepjonge Ajax-ploeg aanvankelijk niet verder dan een 1-0 voorsprong, waarna de eerste tegenaanval van de Eagles prompt een goal opleverde. Toen Pieter Vink bij een 1-1 stand op zijn fluit blies voor de rust, besloot een deel van de Arena het voorbeeld van de scheidsrechter te volgen, door de vingers in de monden te proppen en de eigen ploeg uit te fluiten.
Het fluitconcert van de thuissupporters kwam op mij over als het gênante gevloek van zo'n treurige vader die elk weekend langs de lijn de frustraties uit zijn eigen leven botviert op zijn voetballende kind: tenenkrommend, onterecht en totaal nutteloos. Er bestaat geen enkele voetballer die beter gaat spelen van een fluitconcert, of hij nou Lionel Messi heet of Jaïro Riedewald. Er bestaat geen enkele mede-toeschouwer die denkt: 'Zo, die fluiter daar, die durft, dat zal ze leren!'
Fluiten naar je eigen ploeg is laf en kansloos gedrag. Een noodgreep van mensen die niks durven te roepen of zingen, die bang zijn om uit de toon te vallen en zich dus vastklampen aan die ene hoge noot. Geen hond echter die op het manische geluid van een gillende keukenmeid zit te wachten. Behalve dan misschien de chihuahua van de buurvrouw.
Als een vernieuwd Ajax-elftal, met de jongste basis sinds 2004, in eigen huis het beste voetbal van het seizoen laat zien, verdient die ploeg ondersteuning, juist na een tegenslag in de vorm van een onterechte tegentreffer. Een fluitconcert is dan net zo misplaatst als Kenneth Vermeer in een Feyenoord-shirt. Het heeft geen zin, kap er gewoon mee, hou op, basta, finito.
Door Sam van Raalte (Twitter: @SamRaalte | e-mail: S.vanraalte@ajaxshowtime.com)
Ik ben het hier hartgrondig mee eens! |
|
|
|
|
remco k
|
|
|
Ik ben het er ook helemaal mee eens.. |
|
|
|
|
Pietje
|
|
|
quote: Volgens mij was het een heel oud topic, waarin dit ook al eens naar voren werd gebracht. Je kunt kritiek hebben op de spelers of coach, maar je fluit simpelweg je eigen spelers niet uit. En al helemaal die jonge spelers niet. |
|
|
|
|
Eide
|
|
|
Roerend eens met dit stukje. Helemaal niets op aan te merken. |
|
|
|
|
Loetje
|
|
|
Wel eens. Sowieso om spelers individueel uit te fluiten is laf. Ik zeg wel, wanneer ik naar Ajax ga... Dat betekent reis + wat eten en drinken en de entree. , toch gauw 100 euro en dan hoop je wat te zien. Als ik dan een ploeg die die keihard werkt maar toch niet goed speelt heb ik er vrede mee. Maar wanneer er met de pet naar gegooid wordt, geen tempo, stilstaan en weinig beleving fluit ik wel. Wij supporters zijn er voor altijd, spelers komen vrijwel alleen maar om hun zakken te vullen |
|
|
|
|
Pietje
|
|
|
quote:Op zondag 26 oktober 2014 - 17:12 schreef Loetje het volgende:Wel eens. Sowieso om spelers individueel uit te fluiten is laf. Ik zeg wel, wanneer ik naar Ajax ga... Dat betekent reis + wat eten en drinken en de entree. , toch gauw 100 euro en dan hoop je wat te zien. Als ik dan een ploeg die die keihard werkt maar toch niet goed speelt heb ik er vrede mee. Maar wanneer er met de pet naar gegooid wordt, geen tempo, stilstaan en weinig beleving fluit ik wel. Wij supporters zijn er voor altijd, spelers komen vrijwel alleen maar om hun zakken te vullen Dat begrijp ik best, Loetje. Maar spelers worden er niet beter van, wanneer je ze uitfluit. En die jonkies (zoals gisteren bijvoorbeeld Riedewald) zou je zelfs mentaal kunnen knakken. En dat lijkt me toch ook niet de bedoeling. Maar ik begrijp je reactie. |
|
|
|
|
Nenam_tiL
|
|
|
Ik kan niet fluiten.....een beetje maar dat hoor je toch niet ;-) Boeren wel.....
-- dit bericht is voor het laatst aangepast op zondag 26 oktober 2014 door Nenam_tiL -- |
|
|
|
|
Pietje
|
|
|
quote: Dan zet je je versterker toch aan? ;-) |
|
|
|
|
Loetje
|
|
|
quote:Op zondag 26 oktober 2014 - 17:14 schreef Pietje het volgende:[..] Dat begrijp ik best, Loetje. Maar spelers worden er niet beter van, wanneer je ze uitfluit. En die jonkies (zoals gisteren bijvoorbeeld Riedewald) zou je zelfs mentaal kunnen knakken. En dat lijkt me toch ook niet de bedoeling. Maar ik begrijp je reactie. Daarom zeg ik ook dat je ze niet individueel moet uitfluiten. Als het team (wat regelmatig gebeurd) speelt alsof het allemaal wel goed zal zijn, mag er best een fluitconcert komen en een striemend ook. Maar dat is mijn mening. Nogmaals, wel op het hele team. Er zijn mensen die heel hard moeten werken om een dagje Ajax te kunnen meemaken. Sommige spelers verdienen bakken met geld en laten niks zien. En dat haat ik zo erg. Daarom altijd alles geven. En dat ook uitstralen |
|
|
|
|
Eide
|
|
|
Maar niet in de 52e minuut... of in een pot waar Ajax ook heel goed voetbal liet zien. Dan gedraagt het publiek zich gewoon als een verwent nest. Ik heb toch al een schijthekel aan mensen die alleen maar negatief geluid kunnen maken. Steek die energie ook eens in iets positiefs. |
|
|
|
|
Loetje
|
|
|
quote:Op zondag 26 oktober 2014 - 19:07 schreef Eide het volgende:Maar niet in de 52e minuut... of in een pot waar Ajax ook heel goed voetbal liet zien. Dan gedraagt het publiek zich gewoon als een verwent nest. Ik heb toch al een schijthekel aan mensen die alleen maar negatief geluid kunnen maken. Steek die energie ook eens in iets positiefs. Gisteren gaven ze wel alles dus inderdaad onterecht. Tegen Zwolle en 2e helft tegen Heracles was dat echt terrecht geweest |
|
|
|
|
Ronald 1960
|
|
|
quote: Dat hebben we gehoord ja....;-) |
|
|
|
|
Ajax Warrior
|
|
|
Fluitconcerten tegen verraders zijn wel toegestaan, toch????? |
|
|
|
|
Nenam_tiL
|
|
|
|
|
|
Nenam_tiL
|
|
|
quote: Yep....Vermeer heeft vandaag 3 punten gepakt voor Feijenoord |
|
|
|
|
Ajax Warrior
|
|
|
quote: Dan zal de thuiswedstrijd in Amsterdam een hoop gefluit opleveren tegen die smerige tering verrader!
-- dit bericht is voor het laatst aangepast op zondag 26 oktober 2014 door Ajax Warrior -- |
|
|
|
|
Nenam_tiL
|
|
|
quote:Op zondag 26 oktober 2014 - 22:05 schreef Ajax Warrior het volgende:[..] Dan zal de thuiswedstrijd in Amsterdam een hoop gefluit opleveren tegen die smerige tering verrader! Die zal wel "een blessure" hebben rond die tijd |
|
|
|
|
Ajax Warrior
|
|
|
quote: Zou ik heel jammer vinden! ;-) |
|
|
|
|
Nenam_tiL
|
|
|
quote: Ga er maar vanuit....ik zie hem niet in de Arena staan |
|
|
|
|
Ajax Warrior
|
|
|
quote: Hehehehe nog een afscheid op de middenstip! En dan een AFCA vest krijgen! Whahahahahaha no fucking way! Het enige wat die gozer moet krijgen is hier niet te plaatsen! ;-) |
|
|
|
|
Nenam_tiL
|
|
|
quote:Op zondag 26 oktober 2014 - 22:21 schreef Ajax Warrior het volgende:[..] Hehehehe nog een afscheid op de middenstip! En dan een AFCA vest krijgen! Whahahahahaha no fucking way! Het enige wat die gozer moet krijgen is hier niet te plaatsen! ;-) Hihihihi....ik heb een levendige fantasie en ik ken jou heel goed, die combinatie.....hahaha ik ga het ook niet plaatsen |
|
|
|
|
Pietje
|
|
|
quote:Op zondag 26 oktober 2014 - 18:57 schreef Loetje het volgende:[..] Daarom zeg ik ook dat je ze niet individueel moet uitfluiten. Als het team (wat regelmatig gebeurd) speelt alsof het allemaal wel goed zal zijn, mag er best een fluitconcert komen en een striemend ook. Maar dat is mijn mening. Nogmaals, wel op het hele team. Er zijn mensen die heel hard moeten werken om een dagje Ajax te kunnen meemaken. Sommige spelers verdienen bakken met geld en laten niks zien. En dat haat ik zo erg. Daarom altijd alles geven. En dat ook uitstralen Ik begrijp je goed, Loetje. Collectief verzaken is heel wat anders, dan een individueel uitfluiten. En je hebt zeker gelijk, dat het voor veel supporters een rib uit het lijf is om een wedstrijd te kunnen bezoeken. Dat moeten de spelers, alle spelers, zich goed realiseren. Maar één (jonge) speler uitfluiten? Nee. |
|
|
|
|
Loetje
|
|
|
quote:Op maandag 27 oktober 2014 - 13:04 schreef Pietje het volgende:[..] Ik begrijp je goed, Loetje. Collectief verzaken is heel wat anders, dan een individueel uitfluiten. En je hebt zeker gelijk, dat het voor veel supporters een rib uit het lijf is om een wedstrijd te kunnen bezoeken. Dat moeten de spelers, alle spelers, zich goed realiseren. Maar één (jonge) speler uitfluiten? Nee. Daar zijn we het over eens pietje. Ikzelf kan er totaal niet tegen als de ploeg gewoon niet wil. En die momenten zijn er soms echt. Ik zit niet breed. Dat mag je best weten. Dat kost me veel frustratie soms als het dan zo bagger is. Jonge spelers uitfluiten is echt ziek. En als ik de ploeg uitfluit is het niet dat ik niet van me cluppie hou he |
|
|
|
|
remco k
|
|
|
Ik denk niet dat er onder de Boer uberhaubt momenten zijn geweest dat ze hun best niet deden..
Overal te laat komen en de hele wedstrijd achter de feiten aanlopen betekend niet automatisch dat men hun best niet doet.. |
|
|
|
|
Hummel10
|
|
|
|
|
|
Eide
|
|
|
De spelers zullen zich daar ook nooit kritisch over uitlaten. Daarmee risceren ze alleen maar het verzuren van de band met supporters. Dat soort uitspraken moet je overlaten aan trainers en bestuurders. Daarom staat een Van der Sar tussen het publiek.
-- dit bericht is voor het laatst aangepast op maandag 03 november 2014 door Eide -- |
|
|
|
|
RenatoBos
|
|
|
Zijn eigen supporters te beuken..d:-) |
|
|
|
|
Ronald 1960
|
|
|
quote: Elleboog elleboog elleboooooog...., van de week.... |
|
|
|
|
Eide
|
|
|
Wel mooi, hij staat daar niet gewoon deftig te zijn, hij staat daar echt als een van de supporters. Ik vond het echt een prachtig stukje video. |
|
|
|