BETA
Home  |  Inloggen  |  Registreer  |  Zoeken
Index / Sport / Voetbal / Ajax / topic: [Column] Het raadsel van de 9

Plaats een nieuw antwoord  
Headliner: Ajax Nieuws
Eide
 Eide - maandag 03 november 2014 - 21:13   quote  deeplink  
Het raadsel van de 9

Het is belangrijk voor een trainer om een visie te hebben en daar aan vast te houden. De visie van de trainer bepaald het tactisch plan van een elftal. Zo'n tactisch plan geeft spelers houvast en duidelijkheid, het bepaald hoe een elftal speelt, reageert in bepaalde situaties en hoe men samen de tegenstander verslaat. Visie is dus een fundament waarop de trainer zijn elftal bouwt en bij zo'n visie horen spelers. Daar wringt de laatste weken toch wel een schoen bij Ajax en dan met name voor het plekje waar al jaren zo veel om te doen is. Ik heb het natuurlijk over de spits positie. Een houtige IJslander, piepjonge Assenaar en een ingehuurde Pool vormen de aanvalsleiding van de A selectie van Frank de Boer.En alle drie passen ze niet in die belangrijke visie van de trainer.

Dat zou toch toch verbazing moeten leidden...

Lees verder op Foebele.blogspot.nl!

Veel leesplezier. Reacties, commentaar en discussie zijn altijd welkom!
Eide
 Eide - maandag 03 november 2014 - 21:13   quote  deeplink  
Niets nieuws natuurlijk in deze, het betoog zal vermoedelijk niet tot verhitte discussie leidden maar ik had toch zin om dit van mij af te schrijven.
Ronald 1960
 Ronald 1960 - maandag 03 november 2014 - 21:22   quote  deeplink  
Lekker weer man, maar nu niet te snel achter elkaar komen met je blogs...;-)
Eide
 Eide - maandag 03 november 2014 - 21:25   quote  deeplink  
Neuh, deze kwam op als zachte poep, het moest er even uit ;)
Ronald 1960
 Ronald 1960 - maandag 03 november 2014 - 21:34   quote  deeplink  
quote:
Op maandag 03 november 2014 - 21:25 schreef Eide het volgende:
Neuh, deze kwam op als zachte poep, het moest er even uit ;)
Frank de Boer heeft tussen de regels door wel laten optekenen dat het scoren er aan zit te komen voor Sigthorsson, maar belangrijker vind ik de zin waarin hij verteld dat Arek er aan zit te komen....
In mijn optiek zou dat kunnen betekenen dat Milik misschien wel eens zou kunnen gaan starten tegen Barcelona. Zeker als je in ogenschouw neemt dat Sigthorsson ondanks een paar aardige dingen toch weer wisselvallig was zonder een echte uitschieter (doelpunt) naar boven.....

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op maandag 03 november 2014 door Ronald 1960 --
Eide
 Eide - maandag 03 november 2014 - 21:38   quote  deeplink  
Wat mij gewoon verbaast, wat ik uit beschrijf in dit stukje, is dat er geen enkele spits rond loopt bij Ajax die past binnen het spelletje. Want laten we eerlijk zijn, ook Milik is geen Ajax spits.

Ook in de jeugd hebben we dat niet hoor. De huidige spits van de A1 is een rechtsbuiten die het goed doet als spits maar toch voornamelijk met het gezicht naar de goal toe. Goede techniek, razendsnel maar niet echt in staat in de kleine ruimte nog effectief te zijn.
Ronald 1960
 Ronald 1960 - maandag 03 november 2014 - 21:41   quote  deeplink  
Heb bijna het idee dat de vleugelspelers tevens de toekomstige spitsen van onze club aan het worden zijn en dat daarop de nadruk gelegd gaat worden in de opleiding.
Positieve Arrogantie
 Positieve Arrogantie - maandag 03 november 2014 - 21:41   quote  deeplink  
Je kan dan nog een goeie spits hebben, maar word je daarmee kampioen?

Er zijn ook voorbeelden te noemen met goeie nummers 9 waarmee je geen kampioen word.
El Hamlap, Suarez, Klaas Jan Hunterlaar.

kolbein is geen goeie spits, maar het is niet leidend voor het resultaat.
hjf
 hjf - maandag 03 november 2014 - 21:43   quote  deeplink  
En als Frank de Boer nu eens in de winterstop zou vertrekken naar FC Barcelona, omdat Luis Enrique zijn ploeg niet aan het voetballen krijgt en de resultaten belabberd zijn? Zou zo maar kunnen. Mag ie zijn geweldige IJslandse spits meenemen.
Eide
 Eide - maandag 03 november 2014 - 21:51   quote  deeplink  
quote:
Op maandag 03 november 2014 - 21:41 schreef Positieve Arrogantie het volgende:
Je kan dan nog een goeie spits hebben, maar word je daarmee kampioen?

Er zijn ook voorbeelden te noemen met goeie nummers 9 waarmee je geen kampioen word.
El Hamlap, Suarez, Klaas Jan Hunterlaar.

kolbein is geen goeie spits, maar het is niet leidend voor het resultaat.
Offtopic:
El Hamdaoui was geen goede 9. Een van de problemen met hem was juist dat hij niet goed speelde maar wel vedette gedrag vertoonde.

Ontopic:
Natuurlijk is een goede spits geen garantie, maar het vergroot wel de kans op goede resultaten. Suarez en KJH konden een duel uit het niets toch ombuigen of beslissen. Daarnaast waren zij een absolute meerwaarde voor het elftal, niet alleen door scorend vermogen maar ook doordat constante dreiging die van de uit ging en de onvoorspelbaarheid van ze.

De enige die dat momenteel heeft bij Ajax is Viktor Fischer. Fischer in vorm is ook zo onberekenbaar als de pest voor de tegenstander, is constant dreigend en kan van niets iets maken.

Ik wil nog wel iets geks roepen: Kishna als spits zou ik ook wel eens willen zien. Heeft als 9 gespeeld bij Jong Ajax en deed dat bepaald niet onverdienstelijk.
Positieve Arrogantie
 Positieve Arrogantie - maandag 03 november 2014 - 22:11   quote  deeplink  
quote:
Op maandag 03 november 2014 - 21:51 schreef Eide het volgende:

[..]

Offtopic:
El Hamdaoui was geen goede 9. Een van de problemen met hem was juist dat hij niet goed speelde maar wel vedette gedrag vertoonde.

Ontopic:
Natuurlijk is een goede spits geen garantie, maar het vergroot wel de kans op goede resultaten. Suarez en KJH konden een duel uit het niets toch ombuigen of beslissen. Daarnaast waren zij een absolute meerwaarde voor het elftal, niet alleen door scorend vermogen maar ook doordat constante dreiging die van de uit ging en de onvoorspelbaarheid van ze.

De enige die dat momenteel heeft bij Ajax is Viktor Fischer. Fischer in vorm is ook zo onberekenbaar als de pest voor de tegenstander, is constant dreigend en kan van niets iets maken.

Ik wil nog wel iets geks roepen: Kishna als spits zou ik ook wel eens willen zien. Heeft als 9 gespeeld bij Jong Ajax en deed dat bepaald niet onverdienstelijk.
EL hamlap was wel degelijk een goeie nummer 9. je gaat je mening toch niet bijstellen omdat hij haantjes gedrag vertoont. of stel jij enkel spelers op, die jouw plantjes water geeft.

Beste spits voor ajax is Messi.
Niet betaalbaar, maar er is ook geen 2de messi.
Dat moet je dus opleiden.

Verder vind ik elke spits ongeschikt
Eide
 Eide - maandag 03 november 2014 - 22:14   quote  deeplink  
quote:
Op maandag 03 november 2014 - 22:11 schreef Positieve Arrogantie het volgende:

[..]

EL hamlap was wel degelijk een goeie nummer 9. je gaat je mening toch niet bijstellen omdat hij haantjes gedrag vertoont. of stel jij enkel spelers op, die jouw plantjes water geeft.
Kappen nou, de man schoot geen deuk in een pakje boter, niet bij Ajax en daarna ook nergens. 26 wedstrijden en 13 goals. Alleen maar ophef, gedoe en kon geen moment overtuigen.

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op maandag 03 november 2014 door Eide --
Eide
 Eide - maandag 03 november 2014 - 22:20   quote  deeplink  
Zelfs Sightorsson maakte er vorig jaar bijna net zo veel, 12 namelijk :D

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op maandag 03 november 2014 door Eide --
Positieve Arrogantie
 Positieve Arrogantie - maandag 03 november 2014 - 22:53   quote  deeplink  
in 81 wedstrijden voor az er 50 inleggen en dan zeggen dat het geen goeie spits is.
Dat hij daarna niet veel meer van bakte, heeft met andere dingen te maken.
Hij lag niet goed in de groep bij ajax vandaar dat hij weg moest, niet om zijn kwaliteiten.
Daarna heeft nooit een volwaardig de kans gekregen.
Fioratina had toen veel betere spitsen en bij malaga heeft hij 9 wedstrijden gespeeld en er 3 liggen.

Maar ja voor spitsen is het belangrijk of je medespelers en het gevoel goed is.
Weet iemand hoeveel Pelle ook alweer had gescoord voordat hij bij Feyenoord kwam?
En de een heeft een ander opbouw van zijn carriere dan de ander.

Ruud van Nistelrooy en Kluivert zijn de dag even oud, maar hun carrieres zijn totaal niet met elkaar te vergelijken.
Toen Kluivert de Cl met Ajax won speelde Van Nistelrooy nog bij Den Bosch.
Toen Kluivert op de bank zat bij PSV speelde Van Nistelrooy nog bij Man Utd.
Van Nistelrooy brak pas door op 24 jarige leeftijd

Dus neem dit mee om Sigthorsson te beoordelen.
Eide
 Eide - dinsdag 04 november 2014 - 00:02   quote  deeplink  
quote:
Op maandag 03 november 2014 - 22:53 schreef Positieve Arrogantie het volgende:
Ajax heeft er echter nu niets aan om naar de toekomst te kijken hoe Sightorsson zich op z'n 30e misschien ontwikkeld. Bij spelers, zeker als ze 24 a 25 zijn bij AJax, gaat het om het hier en nu. Op die leeftijd moet je een dragende en bepalende speler zijn bij Ajax. En dat is Sightorsson niet. En dat was El Hamdaoui bij Ajax destijds ook niet.

Ajax heeft NU een spits nodig die rendeert. Die zo goed mogelijk mee kan in het spel van Ajax want als gezegd, geen van de spitsen van Ajax is echt geschikt voor het Ajax spelletje. Maar Milik komt al aanzienlijk dichter bij het functieprofiel van een Ajax spits dan dat Sightorsson dat doet.

Overigens: Binnen de Nederlandse competitie vind ik eigenlijk alleen Luc Castaignos dat totaal pakket bezitten dat een Ajax spits nodig heeft.
Positieve Arrogantie
 Positieve Arrogantie - dinsdag 04 november 2014 - 01:37   quote  deeplink  
Ajax zal altijd naar de toekomst moeten kijken.
Ajax heeft in het verleden genoeg spelers te vroeg weggestuurd, die later doorbreken.
Sigthorsson kan het wel, anders kan het niet wat hij laat zien bij IJsland.
Als Sigthorsson het echt niet kan, dan kan hij nooit aan zulke gemiddelde komen in zo klein land als IJsland.
Dus hij moet het laten zien, Ruud van Nistelrooy deed het pas op zijn 24ste en hoe oud is Sigthorsson?

Overigens spelers die nu renderen en op CL niveau zitten, spelen nooit voor Ajax.
Schrijf dat maar uit je hoofd, dat gebeurt niet. Dus als er een spits binnen het ajax profiel zit en CL waardig is dan is hij de aankomende transfer periode weg.
Dus Ajax zal nooit zo'n spits hebben. Niet voor het niveau CL.
Kluivert bleef namelijk niet heel lang bij Ajax, dacht ik.

Nou als er iemand is die niet kan voetbalen dan is het Castaignos wel.
Ik zou willen vragen, wat er dan volgens jou in dat totaal pakket zit?
Hummel10
 Hummel10 - dinsdag 04 november 2014 - 07:36   quote  deeplink  
quote:
Op maandag 03 november 2014 - 22:14 schreef Eide het volgende:

[..]

Kappen nou, de man schoot geen deuk in een pakje boter, niet bij Ajax en daarna ook nergens. 26 wedstrijden en 13 goals. Alleen maar ophef, gedoe en kon geen moment overtuigen.
Hij heeft voor Ajax heerlijke goals gemaakt hoor.. Groningen uit volgens mij bij
zijn debuut? Lul van een vent natuurlijk maar met de juiste instelling had het een grote meneer
kunnen worden. Hij had alles wat een Ajax spits nodig had.
Hummel10
 Hummel10 - dinsdag 04 november 2014 - 07:39   quote  deeplink  
Bij mij komen toch ook de namen Bojan en Babel naar boven.
Jongens die op 9 hadden kunnen spelen en die voor een appel en een ei
bij ons hadden kunnen blijven. Dit waren koopjes die wat toe hadden kunnen voegen
nora
 nora - dinsdag 04 november 2014 - 09:24   quote  deeplink  
quote:
Op maandag 03 november 2014 - 22:53 schreef Positieve Arrogantie het volgende:
in 81 wedstrijden voor az er 50 inleggen en dan zeggen dat het geen goeie spits is.
Dat hij daarna niet veel meer van bakte, heeft met andere dingen te maken.
Hij lag niet goed in de groep bij ajax vandaar dat hij weg moest, niet om zijn kwaliteiten.
Daarna heeft nooit een volwaardig de kans gekregen.
Fioratina had toen veel betere spitsen en bij malaga heeft hij 9 wedstrijden gespeeld en er 3 liggen.

Maar ja voor spitsen is het belangrijk of je medespelers en het gevoel goed is.
Weet iemand hoeveel Pelle ook alweer had gescoord voordat hij bij Feyenoord kwam?
En de een heeft een ander opbouw van zijn carriere dan de ander.

Ruud van Nistelrooy en Kluivert zijn de dag even oud, maar hun carrieres zijn totaal niet met elkaar te vergelijken.
Toen Kluivert de Cl met Ajax won speelde Van Nistelrooy nog bij Den Bosch.
Toen Kluivert op de bank zat bij PSV speelde Van Nistelrooy nog bij Man Utd.
Van Nistelrooy brak pas door op 24 jarige leeftijd

Je kijkt naar toppers die allemaal een neusje voor de goal hadden en een man konden uitspelen en techniek hadden, dit alles mist Siggi dus hoef je niet bang te zijn dat hij ooit een topspits wordt in de level Kluivert/van Nistelrooy.
Positieve Arrogantie
 Positieve Arrogantie - dinsdag 04 november 2014 - 10:15   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 04 november 2014 - 09:24 schreef nora het volgende:

[..]

Je kijkt naar toppers die allemaal een neusje voor de goal hadden en een man konden uitspelen en techniek hadden, dit alles mist Siggi dus hoef je niet bang te zijn dat hij ooit een topspits wordt in de level Kluivert/van Nistelrooy.
Zo goeie techniek heeft Van Nistelrooy niet.
Is geen spits die op het middenveld uit te voeten kan.

Overigens zijn er maar 3 die dat wel kunnen. Neymar, Messi Rodriguez en Muller.
In mindere maten Siem De jong.
Techniek, overzicht, verdedigende kwaliteiten, uithoudingsvermogen, allemaal goed voor een middenvelder.
Kan goed koppen, instinct en scoringsvermogen van een spits.

Voor elke andere type spits moet je hun zwakheden compenseren.
Eide
 Eide - dinsdag 04 november 2014 - 10:26   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 04 november 2014 - 01:37 schreef Positieve Arrogantie het volgende:
Nou als er iemand is die niet kan voetbalen dan is het Castaignos wel.
Ik zou willen vragen, wat er dan volgens jou in dat totaal pakket zit?
Om Castagnois even als voorbeeld te hanteren. Is altijd aan speelbaar met de rug naar het doel. Scoort makkelijk met zowel het hoofd als de voeten. Heeft een prima schot in de benen. Is altijd doelgericht, snel en heeft voldoende kracht om duels uit te vechten het grote, sterke centrale verdedigers. Technisch is Castagnois niet de meest gepolijste speler maar is hij op dit moment op de Nederlandse velden een speler die het dichtst tegen het profiel van een Ajax spits aan zit in mijn ogen.
Positieve Arrogantie
 Positieve Arrogantie - dinsdag 04 november 2014 - 10:36   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 04 november 2014 - 10:26 schreef Eide het volgende:

[..]

Om Castagnois even als voorbeeld te hanteren. Is altijd aan speelbaar met de rug naar het doel. Scoort makkelijk met zowel het hoofd als de voeten. Heeft een prima schot in de benen. Is altijd doelgericht, snel en heeft voldoende kracht om duels uit te vechten het grote, sterke centrale verdedigers. Technisch is Castagnois niet de meest gepolijste speler maar is hij op dit moment op de Nederlandse velden een speler die het dichtst tegen het profiel van een Ajax spits aan zit in mijn ogen.
Voetballen kan hij niet, zou een 10 achter hem moeten staan. Die hebben we niet.

Scoort helemaal niet makkelijk, 28x scoren en dat in 72 wedstrijden. Vind ik niet bepaald knap
Sigthorsson scoort namelijk ook 28x en dat in 68 wedstrijden.

Verder staat castagnois niet bepaald bekend dat hij luchtduels wint, fysiek de strijd aangaat.
Zo mager als wat.

Totaal ongeschikt voor Ajax.
Hummel10
 Hummel10 - dinsdag 04 november 2014 - 10:47   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 04 november 2014 - 10:15 schreef Positieve Arrogantie het volgende:

[..]

Zo goeie techniek heeft Van Nistelrooy niet.
Is geen spits die op het middenveld uit te voeten kan.

Overigens zijn er maar 3 die dat wel kunnen. Neymar, Messi Rodriguez en Muller.
In mindere maten Siem De jong.
Techniek, overzicht, verdedigende kwaliteiten, uithoudingsvermogen, allemaal goed voor een middenvelder.
Kan goed koppen, instinct en scoringsvermogen van een spits.

Voor elke andere type spits moet je hun zwakheden compenseren.
Dat zijn er 4? Met Siem 5.. Er zijn er heus wel meer hoor gooi Suarez maar op 10 of Ronaldo ect..
Hummel10
 Hummel10 - dinsdag 04 november 2014 - 10:49   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 04 november 2014 - 10:36 schreef Positieve Arrogantie het volgende:

[..]

Voetballen kan hij niet, zou een 10 achter hem moeten staan. Die hebben we niet.

Scoort helemaal niet makkelijk, 28x scoren en dat in 72 wedstrijden. Vind ik niet bepaald knap

Verder staat castagnois niet bepaald bekend dat hij luchtduels wint, fysiek de strijd aangaat.
Zo mager als wat.

Dit ben ik dan wel een keer met je eens.. Djuricic zie ik dan liever bij ons op 9
Positieve Arrogantie
 Positieve Arrogantie - dinsdag 04 november 2014 - 10:54   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 04 november 2014 - 10:47 schreef Hummel10 het volgende:

[..]

Dat zijn er 4? Met Siem 5.. Er zijn er heus wel meer hoor gooi Suarez maar op 10 of Ronaldo ect..
Suarez kan het niet, Ronaldo zou hetwel kunnen maar dan heb je niks aan zijn topsnelheid
Positieve Arrogantie
 Positieve Arrogantie - dinsdag 04 november 2014 - 10:57   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 04 november 2014 - 10:49 schreef Hummel10 het volgende:

[..]

Dit ben ik dan wel een keer met je eens.. Djuricic zie ik dan liever bij ons op 9
Djuricic staat niet bekend dat hij veel scoort. Steekballen kan hij geen maar dat kan hij enkel op de 2 buitenspelers kunnen doen als hij op 9 staat en inzakt.
Eide
 Eide - dinsdag 04 november 2014 - 11:20   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 04 november 2014 - 10:36 schreef Positieve Arrogantie het volgende:

[..]

Zo mager als wat.

Tja, dit seizoen 7 goals in 9 wedstrijden. Maar prima joh. Niemand is geschikt volgens jou geloof ik. Het enige dat je doet is afbranden zonder zelf met steekhoudende argumenten te komen. Prima maar ik kan dit niet meer serieus nemen. Je komt met alleen maar met goals terwijl er veel meer bij komt kijken, en dat terwijl qua goals iemand als Castagnois het prima doet dit seizoen. Ik wacht wel op een inhoudelijk reactie.

En let wel: ik noem hem het meest geschikt op dit moment, niet de perfecte 9.

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op dinsdag 04 november 2014 door Eide --
Positieve Arrogantie
 Positieve Arrogantie - dinsdag 04 november 2014 - 11:40   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 04 november 2014 - 11:20 schreef Eide het volgende:

[..]

Tja, dit seizoen 7 goals in 9 wedstrijden. Maar prima joh. Niemand is geschikt volgens jou geloof ik. Het enige dat je doet is afbranden zonder zelf met steekhoudende argumenten te komen. Prima maar ik kan dit niet meer serieus nemen. Je komt met alleen maar met goals terwijl er veel meer bij komt kijken, en dat terwijl qua goals iemand als Castagnois het prima doet dit seizoen. Ik wacht wel op een inhoudelijk reactie.

En let wel: ik noem hem het meest geschikt op dit moment, niet de perfecte 9.
Oh ja wel, Siem de Jong was perfect maar hij wilde niet altijd als nummer 9 door het leven.
Hij voelde zich meer als middenvelder dan als spits.

Er komt zeker wel wat meer bij kijken dan enkel doelpunten.

Mijn ideale spits voor ajax is een speler die zowel op het middenveld uit te voeten kan als dat hij makkelijk doelpunten kan maken.

Litmanen bijvoorbeeld.
Dus ik zoek een middenvelder die makkelijk doelpunten kan maken.
Andersom kan ook, een spits die makkelijk op het middenveld kan spelen maar daar zijn er niet veel van.

Van de Eredivisie, denk ik aan een Toornstra of Schone.
Goed in combineren en hun kansen afmaken.

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op dinsdag 04 november 2014 door Positieve Arrogantie --
Eide
 Eide - dinsdag 04 november 2014 - 12:03   quote  deeplink  
Dat zijn toch geen mannen die echt op 9 het verschil kunnen maken? Met uitzondering van Siem de Jong zijn dat soort lui allemaal verloren zijn als ze echt een centrale verdediger in de mandekking meekrijgen.

De uitgangspositie is dat een Ajax 9 diep op de helft van de tegenstander speelt tussen 2 centrale verdedigers en een controlerende middenvelder in. Daar gaan gemaakte spitsen het verschil niet maken, zeker omdat ze met de rug naar de goal vaak niet heel goed kunnen voetballen. En dat is in die situaties wel een essentiële vaardigheid vind ik.

Maar ik snap wat jij bedoelt, ik ben het niet met je eens maar ik begrijp welke kant jij op denkt. Ik wil er daarbij wel op wijzen dat Eriksen op die positie slechts incidenteel echt lekker werkte. Ik zou jou oplossing ook eerder als een situationeel tactische oplossing zien dan de oplossing voor een structureel goede spits.

Voor mij is HET voorbeeld van de perfecte Ajax spits Dennis Bergkamp. Voetballend en technisch sterk met een geweldige aanname. In staat om hangend maar ook diep te spelen. In staat om met de rug naar de goal een bal aan te nemen en dat te draaien. Snel, wendbaar maar sterk genoeg om te dueleren.
Positieve Arrogantie
 Positieve Arrogantie - dinsdag 04 november 2014 - 12:29   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 04 november 2014 - 12:03 schreef Eide het volgende:
Dat zijn toch geen mannen die echt op 9 het verschil kunnen maken? Met uitzondering van Siem de Jong zijn dat soort lui allemaal verloren zijn als ze echt een centrale verdediger in de mandekking meekrijgen.

De uitgangspositie is dat een Ajax 9 diep op de helft van de tegenstander speelt tussen 2 centrale verdedigers en een controlerende middenvelder in. Daar gaan gemaakte spitsen het verschil niet maken, zeker omdat ze met de rug naar de goal vaak niet heel goed kunnen voetballen. En dat is in die situaties wel een essentiële vaardigheid vind ik.

Maar ik snap wat jij bedoelt, ik ben het niet met je eens maar ik begrijp welke kant jij op denkt. Ik wil er daarbij wel op wijzen dat Eriksen op die positie slechts incidenteel echt lekker werkte. Ik zou jou oplossing ook eerder als een situationeel tactische oplossing zien dan de oplossing voor een structureel goede spits.

Voor mij is HET voorbeeld van de perfecte Ajax spits Dennis Bergkamp. Voetballend en technisch sterk met een geweldige aanname. In staat om hangend maar ook diep te spelen. In staat om met de rug naar de goal een bal aan te nemen en dat te draaien. Snel, wendbaar maar sterk genoeg om te dueleren.
Messi blinkt ook niet bepaald uit in duelkracht. Messi speelt ook met grote verdedigers in de rug, hij kan het prima aan. Dus ik vind dat niet leidend. Iedereen vond dat messi te klein en fysiek te kort kwam als spits. iedereen vond hem beter als hij of op 10 of op de flanken of op het middenveld ging spelen. Maar hij compenseert het met geweldig manier van voetballen en dat hij makkelijk scoort. Messi word immers ook aangespeeld met de goal in de rug plus een tegenstander of 2 in zijn rug. Messi moet je inderdaad niet door de lucht aanspelen, dat zal hij altijd verliezen.
Je moet dus onder de druk uit kunnen voetballen want de lange bal leid altijd tot balverlies.

Wat ik leidend vind is dat je moet kunnen voetballen en moet kunnen scoren.

Ajax is niet goed genoeg om onder de druk uit te kunnen voetballen, dus moet hij ook door de lucht aanspeelbaar zijn.
Dennis Bergkamp kan je wel door de lucht aanspelen.
Speelde bij Arsenal achter Henry, genot om te zien.
Hij is een spits die prima op het middenveld uit te voeten kon.
Immers hij speelde bij Arsenal op 10(achter de spits).
Eide
 Eide - dinsdag 04 november 2014 - 12:43   quote  deeplink  
Messi is geen goed voorbeeld denk ik. Die is zo exceptioneel goed in de kleine ruimte. Zijn balbehandeling en handelingssnelheid is zo waanzinnig hoog dat hij daarin echter uitzonderlijk is.

Overigens was die 10 positie van Bergkamp bij Arsenal geen middenveld positie, hij speelde daar echt als pure aanvaller maar iets hangend achter Henry. Bergkamp bij Oranje speelde wel vaak als diepe 9 en ook daar was hij geweldig.

Maar nogmaals, op de Nederlandse velden vind ik Castagnois wel een voorbeeld van een spits die binnen het spel van Frank de Boer goed zou kunnen renderen. Scoort ondertussen makkelijk, is een enorme handenbinder die sterk is in de duels. Met lui als Andersen en Klaassen om hem heen zou hij in mjn optiek een beter spits voor Ajax zijn dan Milik bijvoorbeeld.

En het is toch kijken naar buiten want binnen Ajax doet zich een volwaardige opvolger voor de 9 positie vooralsnog niet aan. Of Milik moet zich natuurlijk enorm gaan ontwikkelen. Laten we dan maar op dat laatste hopen met de gelimiteerde afkoopsom die in zijn huurcontract schijnt te staan, dan zou Ajax de aankomende 2 a 3 jaar uit de zorgen zijn.

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op dinsdag 04 november 2014 door Eide --
Bobby1972
 Bobby1972 - dinsdag 04 november 2014 - 12:57   quote  deeplink  
We hebben het er al veel vaker over gehad misschien, maar de scouting van Ajax is misschien wel de achilleshiel en hoofdoorzaak van de vele spelers die niet renderen. Afgelopen weekend speelde geen enkele speler bij Ajax die in de laatste 2 jaar erbij zijn gekomen. Staat nog los van het niet renderen van Sigthorsson

Deze spelers zijn wel aangetrokken en sommige hebben ook serieus geld gekost. Feitelijk kun je de conclusie wel trekken dat de manier van scouting verre van effectief is. De vraag is nu; hoe dit te veranderen?

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op dinsdag 04 november 2014 door Bobby1972 --
Positieve Arrogantie
 Positieve Arrogantie - dinsdag 04 november 2014 - 13:11   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 04 november 2014 - 12:43 schreef Eide het volgende:
Messi is geen goed voorbeeld denk ik. Die is zo exceptioneel goed in de kleine ruimte. Zijn balbehandeling en handelingssnelheid is zo waanzinnig hoog dat hij daarin echter uitzonderlijk is.

Overigens was die 10 positie van Bergkamp bij Arsenal geen middenveld positie, hij speelde daar echt als pure aanvaller maar iets hangend achter Henry. Bergkamp bij Oranje speelde wel vaak als diepe 9 en ook daar was hij geweldig.

Maar nogmaals, op de Nederlandse velde ik Castagnois wel een voorbeeld van een spits die binnen het spel van Frank de Boer goed zou kunnen renderen. Scoort ondertussen makkelijk, is een enorme handenbinder die sterk is in de duels. Met lui als Andersen en Klaassen om hem heen zou hij in mjn optiek een beter spits voor Ajax zijn dan Milik bijvoorbeeld.

En het is toch kijken naar buiten want binnen Ajax doet zich een volwaardige opvolger voor de 9 positie vooralsnog niet aan. Of Milik moet zich natuurlijk enorm gaan ontwikkelen. Laten we dan maar op dat laatste hopen met de gelimiteerde afkoopsom die in zijn huurcontract schijnt te staan, dan zou Ajax de aankomende 2 a 3 jaar uit de zorgen zijn.
Ik denk dat het niet uitzonderlijk is wat Messi doet.
Ik denk dat het uitzonderlijk was van de trainer die Messi in de spits opstelde.
Ik denk namelijk dat meerdere spelers dit zoude kunnen doen.
Maar als je kleine spits hebt of een spits die niet zo goed kan koppen, dan moet je onder de druk uit kunnen voetballen. Ten aller tijde, hoe goed de tegenstander ook druk zet. Als je onder de druk uit kan voetballen dan hoef je de bal niet door de lucht te spelen.
Messi bij ajax heeft geen zin, vanwege dat ajax niet onder de druk uit kan voetballen.
Dus wil je Messi in de spits zetten dan moet je middenveld en verdediging zeer goed kunnen voetbalen.
Messi mislukt bij het Argentijns elftal, of hij haalde niet het niveau die hij bij barca wel liet zien.

Bergkamp speelde bij Ajax ook op 9.
Bergkamp speelde bij Arsenal gewoon op 10 maar dan met een privilege dat hij niet hoefde mee te verdedigen.(net zoals Sneijder dat had bij Inter onder Mouriho)
Bergkamp heeft namelijk de techniek, overzicht en verder eigenlijk alles om aanvallend uit te voeten te kunnen op het middenveld. Bergkamp als middenvelder is hij verdedigend te zwak, maar jah dat hoefde hij dus ook niet. Zo positie kan je dus invullen door spits die zeer goed kan voetballen of een middenvelder die goed kan scoren. Zowel Sneijder als Bergkamp kunnen dat.

Ik denk dat Castagnois niet zo goed kan voetballen dat hij op het middenveld uit te voeten zou kunnen, ook al gaf je hem een privilege dat hij niet hoef mee te verdedigen tot eigen randje 16.

Overigens wil ik wel zeggen, dat millik eigenlijk prima mee kan voetballen.
Want hij is de schaduwspits bij Polen, speelt achter of naast Lewandoski.
Alleen twijfel ik over zijn scorend vermogen. Dat hij er nu makkelijk scoort, dat zegt niet heel veel. Want in nederland zijn er genoeg spitsen geweest die hier veel scoorde en in het buitenland niet. Als je dan zegt dat hij bij Polen nu veel scoort, dat klopt maar Sigthorsson scoort bij IJsland ook veel. Dus ik twijfel, het ziet er wel naar uit dat hij makkelijk scoort. Kan hij het ook in clubverband tegen de grote clubs.
Eide
 Eide - dinsdag 04 november 2014 - 13:12   quote  deeplink  
Nou ja. De scouting doet het prima, kijk maar eens hoeveel jongens er nu in het eerste lopen die tussen de leeftijd van 15 en 18 gescout zijn. Kishna en El Ghazi bijvoorbeeld zijn beide van andere clubs aangetrokken.

De scouting voor directe versterkingen van het eerste is wel ondermaats te noemen, dat zeker wel. De afgelopen jaren is alleen Moisander een stabiele factor geworden van spelers die voor het eerste zijn aangetrokken waarbij de kritiek op Niklas dit seizoen natuurlijk flink is toegenomen. Maar verder lijken veel aankopen te verkrampen bij Ajax of simpelweg niet goed genoeg te zijn.
Pietje
 Pietje - dinsdag 04 november 2014 - 13:23   quote  deeplink  
Het is opnieuw een prachtige column geworden Eide. Ik heb ook dit epsitel met veel plezier en interesse gelezen. De discussie is inderdaad niet nieuw; in vele topics is het fenomeen "vasthouden aan Sightórsson als eerste spits" al besproken.
Net als jij, en vele anderen, ben ik ook elke keer weer verbaasd en vooral geïrriteerd dat De Boer Kolbeinn Sightórsson maar blijft opstellen in de basis-elf. Soms blaft De Boer een beetje met woorden als "Arek Milik komt er aan", maar het blijft bij dat keffen. Bijten doet hij nog steeds niet. Iedereen, echt iedereen ziet dat Sightórsson niet past in het Ajax-systeem. Zijn slechte cijfers liegen bepaald niet. Bovendien, en dat heb ik al vele keren op het forum geschreven, kun je aan de lichaamshouding van Sightórsson zien, dat hij zich uiterst ongelukkig voelt. Maar onze Frank blijft hem maar opstellen. Waarom? Ik heb waarlijk geen idee. Wellicht toch om commerciële redenen, dat een spelende spits bij verkoop meer oplevert dan een bankzittende spits? Ook dat is door meerderen op het forum al eens te berde gebracht.
Ik ben het volstrekt met je eens: ook Arek Milik is (nog) geen "echte" Ajax-spits, maar zijn rendement is behoorlijk hoger tot nu toe, waarbij ik wel moet aanmerken, dat Milik alleen in mindere wedstrijden (geen topwedstrijden) zijn opwachting mocht maken. Aan de andere kant, zelfs in mindere wedstrijden kon Kolbeinn geen indruk maken en scoorde hij niet of nauwelijks. Met uitzondering van de wedstrijd tegen NAC Breda, maar toen kreeg hij nadrukkelijk hulp van de falende doelman Ten Rouwelaar.
Gek genoeg heb ik alle vertrouwen in Richairo Zivkovic: hij is jong, gretig en leergierig. Daarnaast heeft hij het vorige seizoen bij FC Groningen al aangetoond, dat hij op Eredivisie-niveau kan schitteren! Ik snap er geen donder van dat hij van De Boer nog geen enkele kans op ED-niveau heeft gekregen. Dat zal wel alles te maken hebben met de haast maniakale eigenwijsheid van De Boer, vrees ik.
Positieve Arrogantie
 Positieve Arrogantie - dinsdag 04 november 2014 - 13:34   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 04 november 2014 - 12:57 schreef Bobby1972 het volgende:
We hebben het er al veel vaker over gehad misschien, maar de scouting van Ajax is misschien wel de achilleshiel en hoofdoorzaak van de vele spelers die niet renderen. Afgelopen weekend speelde geen enkele speler bij Ajax die in de laatste 2 jaar erbij zijn gekomen. Staat nog los van het niet renderen van Sigthorsson

Deze spelers zijn wel aangetrokken en sommige hebben ook serieus geld gekost. Feitelijk kun je de conclusie wel trekken dat de manier van scouting verre van effectief is. De vraag is nu; hoe dit te veranderen?
Ligt eraan welke spelers jij vind die aangetrokken zijn?

Volgens mij rendeert de scouting prima.
Andersen, Fisher, Boillisen, Eriksen, El Gazi(jeugdopleiding Sparta), Cillissen, Schone, Serrero.

Als je nog verder terug kijkt. Alderweirld, Vertonghen, Vermealen. Komen bij GBA vandaan.
Dus ook gescout. Goedkoop kunnen halen vanwege een samenwerkingsverband.

Ik denk dat Ajax wel degelijke goeie scouting heeft, alleen willen ze geen spelers hebben die daar doorbreken. Het klinkt raar, maar alle goeie spelers moeten van de jeugdopleiding komen en niet van de scouting. Vanwege dat het paradepaardje is of moet zijn.

Die hele revolutie ging toch om de jeugdopleiding dan wil je dat daar spelers vandaan komen en niet van de scouting.
Alle spelers waar geld voor betaald is op Zivokovic en Van der Hoorn na, daar word niet verwacht dat ze ooit voor veel geld bij ajax zullen vertrekken.

Moissander (nu aanvoerder) werd bij het aantrekken gezegd, dat hij na 2 jaar opzoek kon naar een andere club, toch 4 miljoen voor betaald.
Dit zelfde geld voor Viergever, omdat eigenlijk Denswil Moissander zou moeten vervangen. Maar zijn contract loopt deze zomer ook af, vandaar dat er weer speler is gehaald, die eigenlijk niet voldoet.
Diederick Boer is niet gehaald, omdat hij op ten duur Cillissen moet vervangen.
Die koopt Ajax niet, die leid Ajax op.
Je kunt afvragen waarom Ajax zulke spelers koopt, maar ik denk dat je 60 man moet hebben.
20 voor Ajax 1 en 20 voor Jong Ajax en 20 voor Ajax A1
Waar je vroeger nog wel met minder man kon doen omdat de doorstroming tussen jong Ajax en Ajax 1 veel makkelijker was.

Dus nogmaals de scouting is prima van Ajax, ik denk dat ze naar andere spelers zoeken dan dat jij gewend bent.
Positieve Arrogantie
 Positieve Arrogantie - dinsdag 04 november 2014 - 13:49   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 04 november 2014 - 13:23 schreef Pietje het volgende:
Het is opnieuw een prachtige column geworden Eide. Ik heb ook dit epsitel met veel plezier en interesse gelezen. De discussie is inderdaad niet nieuw; in vele topics is het fenomeen "vasthouden aan Sightórsson als eerste spits" al besproken.
Net als jij, en vele anderen, ben ik ook elke keer weer verbaasd en vooral geïrriteerd dat De Boer Kolbeinn Sightórsson maar blijft opstellen in de basis-elf. Soms blaft De Boer een beetje met woorden als "Arek Milik komt er aan", maar het blijft bij dat keffen. Bijten doet hij nog steeds niet. Iedereen, echt iedereen ziet dat Sightórsson niet past in het Ajax-systeem. Zijn slechte cijfers liegen bepaald niet. Bovendien, en dat heb ik al vele keren op het forum geschreven, kun je aan de lichaamshouding van Sightórsson zien, dat hij zich uiterst ongelukkig voelt. Maar onze Frank blijft hem maar opstellen. Waarom? Ik heb waarlijk geen idee. Wellicht toch om commerciële redenen, dat een spelende spits bij verkoop meer oplevert dan een bankzittende spits? Ook dat is door meerderen op het forum al eens te berde gebracht.
Ik ben het volstrekt met je eens: ook Arek Milik is (nog) geen "echte" Ajax-spits, maar zijn rendement is behoorlijk hoger tot nu toe, waarbij ik wel moet aanmerken, dat Milik alleen in mindere wedstrijden (geen topwedstrijden) zijn opwachting mocht maken. Aan de andere kant, zelfs in mindere wedstrijden kon Kolbeinn geen indruk maken en scoorde hij niet of nauwelijks. Met uitzondering van de wedstrijd tegen NAC Breda, maar toen kreeg hij nadrukkelijk hulp van de falende doelman Ten Rouwelaar.
Gek genoeg heb ik alle vertrouwen in Richairo Zivkovic: hij is jong, gretig en leergierig. Daarnaast heeft hij het vorige seizoen bij FC Groningen al aangetoond, dat hij op Eredivisie-niveau kan schitteren! Ik snap er geen donder van dat hij van De Boer nog geen enkele kans op ED-niveau heeft gekregen. Dat zal wel alles te maken hebben met de haast maniakale eigenwijsheid van De Boer, vrees ik.
De Boer ziet 2 dingen, die ik namelijk ook zie.
1. hij is geen ajax-spits, iedereen had gedacht dat hij die dingen die hij moet leren wel zou leren, want hij heeft een geweldige voorbeeld als Leraar. Hij valt tegen.
2. Hij is wel degelijk een goeie spits, anders kom je nooit tot zulke cijfers bij IJsland.
Dat kan namelijk niet als je geen goeie spits bent, IJsland is geen groot voetballand om zulke cijfers te kunnen krijgen ook al bak je er niks van.

Dus om Sigthorson goed te kunnen verkopen zoude we anders moeten spelen.
En ik denk dat daar de sleutel ligt, want De boer is eigenwijs om zijn team tactiek nergens op aan te passen. Niet aan zijn eigen spelers en ook niet aan de tegenstander.

Die andere spits Zivkovic, die zou zonder Sigthorsson ook weinig spelen. Omdat ze voor hem een behandelplan hebben liggen. Eriksen, is ook niet meteen begonnen met spelen en dat geld net zo goed voor andere spelers. Die Noor die Ajax graag wil hebben zal ook niet meteen in Ajax 1 te zien zijn, terwijl hij wel zijn debuut gemaakt heeft voor Noorwegen.

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op dinsdag 04 november 2014 door Positieve Arrogantie --
Eide
 Eide - dinsdag 04 november 2014 - 14:00   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 04 november 2014 - 13:23 schreef Pietje het volgende:
Ik heb ook wel vertrouwen in Zivkovic maar ik ben het op dat front wel weer helemaal eens met Frank de Boer. Eerst laten zien dat je te goed bent voor Jong Ajax en de Jupiler League, daarna komt Ajax 1 vanzelf. Kijk maar naar Lucas Andersen. Die liet aan het begin van het seizoen echt zien de allerbeste te zijn bij jong Ajax en de Jupiler League ontgroeit te zijn. hij kreeg z'n kans en is nu basisspeler.

Dat pad vind ik terecht en dus zal Zivkovic dat ook moeten laten zien. Aanwezig zijn, goals maken maar bovenal laten zien dat de verdedigers in de Jupiler League de handen meer dan vol hebben aan Zivkovic. Als hij dan nog wat meer power krijgt en wat makkelijker gaat voetballen komt zijn kans echt wel. Voorlopig vind ik wel dat Zivkovic bij Jong Ajax moeite heeft zich te onderscheiden in de kleine ruimte. Dat is wat mij betreft zijn grootste ontwikkelpunt en wat hem momenteel weerhoudt van een competitiedebuut.
Hummel10
 Hummel10 - dinsdag 04 november 2014 - 14:10   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 04 november 2014 - 10:57 schreef Positieve Arrogantie het volgende:

[..]

Djuricic staat niet bekend dat hij veel scoort. Steekballen kan hij geen maar dat kan hij enkel op de 2 buitenspelers kunnen doen als hij op 9 staat en inzakt.
Een Ajax spits moet vooral mee kunnen voetballen in mijn ogen
gezien het spelletje wat er gespeeld wordt. Ook in dit spelletje is een type
Suarez gewenst of Messi maar waar vind je die?
Hummel10
 Hummel10 - dinsdag 04 november 2014 - 14:25   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 04 november 2014 - 13:12 schreef Eide het volgende:
Nou ja. De scouting doet het prima, kijk maar eens hoeveel jongens er nu in het eerste lopen die tussen de leeftijd van 15 en 18 gescout zijn. Kishna en El Ghazi bijvoorbeeld zijn beide van andere clubs aangetrokken.

De scouting voor directe versterkingen van het eerste is wel ondermaats te noemen, dat zeker wel. De afgelopen jaren is alleen Moisander een stabiele factor geworden van spelers die voor het eerste zijn aangetrokken waarbij de kritiek op Niklas dit seizoen natuurlijk flink is toegenomen. Maar verder lijken veel aankopen te verkrampen bij Ajax of simpelweg niet goed genoeg te zijn.
El Ghazi was veel beter dan zijn leeftijdsgenoten die hadden wij ook kunnen scouten.

Versterkingen wordt vaak voor de goedkoopste optie gekozen en dat komt de
kwaliteit vaak niet ten goede..
Positieve Arrogantie
 Positieve Arrogantie - dinsdag 04 november 2014 - 14:37   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 04 november 2014 - 14:10 schreef Hummel10 het volgende:

[..]

Een Ajax spits moet vooral mee kunnen voetballen in mijn ogen
gezien het spelletje wat er gespeeld wordt. Ook in dit spelletje is een type
Suarez gewenst of Messi maar waar vind je die?
Klopt in mijn ogen is dat ook het geval. Het liefst ook nog doelpunten kunnen maken.
Ik zoek geen pantelic, die kon aardig voetballen maar ik zoek een speler die aardig kan voetballen op het middenveld. Suarez en op het middenveld en in het as van het veld, nee ik denk het niet.

Zou eerder denken aan Muller. Heerlijker voetballer, prima middenvelder die zijn kansen afmaakt.

Maar die koop je niet, niet op het niveau van deze spelers. Die moet je trainen.
Muller is getraind door Bayern en Messi door Barca. Maar beide spelers zijn eigenlijk middenvelders die een neusje voor de goal hebben.

Want als je met 11 vrienden een elftal zou maken, dan spelen de snelste mannen op de flanken.
De beste technische voetballers op het middenveld. De slechtste staat op doel(ook al kan hij niet keepen). Beste scoorde speler staat in de spits.
Messi is de beste technische voetballer van barca, maar ook de best scorende speler.
Barca probeerde Messi achter Zlatan te laten voetballen maar zijn scorend vermogen ging daarmee wel achteruit en Zlatan kon niet mee met het spelletje.

Dus als je als Barca wil gaan spelen, dominant en aanvallend voetbal. Dan heb je een type Muller, Messi nodig.
Die spelers zijn niet te koop of onbetaalbaar. Ajax zal ze moeten trainen.
Dat heb je niet zomaar 1,2 3 gedaan.
Bergkamp had het ook, voetballend kon hij op het middenveld uit te voeten(hij is technisch zeer bekwaam om op het middenveld te spelen), scoren dat kon hij ook.

Dus train zulke spelers als Bergkamp, Messi of Muller.
Positieve Arrogantie
 Positieve Arrogantie - dinsdag 04 november 2014 - 15:00   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 04 november 2014 - 14:25 schreef Hummel10 het volgende:

[..]

El Ghazi was veel beter dan zijn leeftijdsgenoten die hadden wij ook kunnen scouten.

Versterkingen wordt vaak voor de goedkoopste optie gekozen en dat komt de
kwaliteit vaak niet ten goede..
De vraag is of ze zijn gehaald als versterking?
Moissander, gehaald om een gat te vullen waarvan in de jeugdopleiding geen speler was die dat zou kunnen.
Dat kunnen we doortrekken tot welke aankoop dan ook, of er nou wel of geen transfergeld is betaald.

Duarte is gehaald omdat Eriksen vertrok. Maar Duarte heeft nooit een kans gehad om daadwerkelijk Eriksen op te volgen. Ze vonden Serero beter, dus hij schoof door. Duarte verving Eriksen niet maar Serrero bij Jong Ajax, dat team moest namelijk een volwaardig team zijn. Je kon namelijk de gaten niet vullen met spelers die op de bank zaten bij Ajax 1, niet het hele seizoen lang(na 15 wedstrijden mag je voor de andere niet meer uitkomen).

Van der hoorn verving niet Alderweirld maar juist Veltman bij Jong Ajax. Jongens van de A1 die dit later moeten doen waren of niet goed genoeg of niet rijp genoeg om dat te kunnen doen.

Dus ik denk dat de media een beeld heeft gecreëerd die niet klopt.

Sigthorsson is gehaald omdat El Hamlap moest vertrekken.
Ideaal zou zijn dat de vervanger uit de jeugd zou komen, niet het geval.
Zeefuik of die spits die bij Nec en Rkc heeft gespeeld, die waren niet goed genoeg.
Dus dan haal je een spits waarvan je denkt die gaan we proberen te trainen, waarvan wij vinden dat hij in het spel past.
Zulke spelers die eigenlijk niet voldoen, zoude eigenlijk niet meteen in de basis moeten spelen, die zoude eerst op een lager niveau moeten laten zien dat ze het Ajax spel onder de knie hebben.
Maar als er geen speler loopt die El Hamlap kan vervangen, zowel niet bij jong Ajax als bij Ajax A1 dan speelt je aankoop meteen in Ajax 1. Niet ideaal maar het moet.
Zoals iedereen kan zien is de missie niet gelukt, overigens is Zlatan ook niet gelukt bij Barca.

Ze gaan het ideale traject met Zivkovic in, maar wellicht is hij zelfs te oud om dit te kunnen leren.

Er word niet voor de goedkoopste maar voor de beste optie gekozen.
Pietje
 Pietje - dinsdag 04 november 2014 - 15:42   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 04 november 2014 - 13:49 schreef Positieve Arrogantie het volgende:

[..]

De Boer ziet 2 dingen, die ik namelijk ook zie.
1. hij is geen ajax-spits, iedereen had gedacht dat hij die dingen die hij moet leren wel zou leren, want hij heeft een geweldige voorbeeld als Leraar. Hij valt tegen.
2. Hij is wel degelijk een goeie spits, anders kom je nooit tot zulke cijfers bij IJsland.
Dat kan namelijk niet als je geen goeie spits bent, IJsland is geen groot voetballand om zulke cijfers te kunnen krijgen ook al bak je er niks van.

Dus om Sigthorson goed te kunnen verkopen zoude we anders moeten spelen.
En ik denk dat daar de sleutel ligt, want De boer is eigenwijs om zijn team tactiek nergens op aan te passen. Niet aan zijn eigen spelers en ook niet aan de tegenstander.

Die andere spits Zivkovic, die zou zonder Sigthorsson ook weinig spelen. Omdat ze voor hem een behandelplan hebben liggen. Eriksen, is ook niet meteen begonnen met spelen en dat geld net zo goed voor andere spelers. Die Noor die Ajax graag wil hebben zal ook niet meteen in Ajax 1 te zien zijn, terwijl hij wel zijn debuut gemaakt heeft voor Noorwegen.
Ik denk dat je IJsland als voetbalnatie iets te kort doet, want zij hebben Oranje met 2-0 verslagen en datzelfde IJsland is trots koploper in de poule.
Ik schrijf (of schreef eerder) dat Sightórsson een slechte spits is. Ik vind hem alleen bij Ajax niet renderen en, zeker, dat ligt aan het systeem van voetballen bij Ajax. Nogmaals, zijn lichaamstaal is overduidelijk: dat schreeuwt "ik ben ongelukkig hier!" Let daar maar eens op. Wat betreft Zivkovic ben ik kennelijk niet duidelijk genoeg geweest, daar waar ik schreef dat ik vertrouwen in hem heb. Ik bedoelde eigenlijk met dat vertrouwen in de nabije toekomst. Eerst Jong Ajax, veel leren, uitblinken en gretig blijven.

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op dinsdag 04 november 2014 door Pietje --
Pietje
 Pietje - dinsdag 04 november 2014 - 15:43   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 04 november 2014 - 14:00 schreef Eide het volgende:

[..]

Ik heb ook wel vertrouwen in Zivkovic maar ik ben het op dat front wel weer helemaal eens met Frank de Boer. Eerst laten zien dat je te goed bent voor Jong Ajax en de Jupiler League, daarna komt Ajax 1 vanzelf. Kijk maar naar Lucas Andersen. Die liet aan het begin van het seizoen echt zien de allerbeste te zijn bij jong Ajax en de Jupiler League ontgroeit te zijn. hij kreeg z'n kans en is nu basisspeler.

Dat pad vind ik terecht en dus zal Zivkovic dat ook moeten laten zien. Aanwezig zijn, goals maken maar bovenal laten zien dat de verdedigers in de Jupiler League de handen meer dan vol hebben aan Zivkovic. Als hij dan nog wat meer power krijgt en wat makkelijker gaat voetballen komt zijn kans echt wel. Voorlopig vind ik wel dat Zivkovic bij Jong Ajax moeite heeft zich te onderscheiden in de kleine ruimte. Dat is wat mij betreft zijn grootste ontwikkelpunt en wat hem momenteel weerhoudt van een competitiedebuut.
Ik vrees dat ik wat betreft Zivkovic niet duidelijk ben geweest. Ik bedoelde dat ik vertrouwen in hem heb wat betreft de nabije toekomst. Zoals ik hierboven schreef: eerst Jong Ajax, uitblinken, blijven ontwikkelen (leren) en gretig blijven.
Positieve Arrogantie
 Positieve Arrogantie - dinsdag 04 november 2014 - 15:59   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 04 november 2014 - 15:42 schreef Pietje het volgende:

[..]

Ik denk dat je IJsland als voetbalnatie iets te kort doet, want zij hebben Oranje met 2-0 verslagen en datzelfde IJsland is trots koploper in de poule.
Ik schrijf (of schreef eerder) dat Sightórsson een slechte spits is. Ik vind hem alleen bij Ajax niet renderen en, zeker, dat ligt aan het systeem van voetballen bij Ajax. Nogmaals, zijn lichaamstaal is overduidelijk: dat schreeuwt "ik ben ongelukkig hier!" Let daar maar eens op. Wat betreft Zivkovic ben ik kennelijk niet duidelijk genoeg geweest, daar waar ik schreef dat ik vertrouwen in hem heb. Ik bedoelde eigenlijk met dat vertrouwen in de nabije toekomst. Eerst uitblinken in Jong Ajax, veel leren, uitblinken en gretig blijven.
Ik denk dat ik ook niet duidelijk was over IJsland.
IJsland doet het nu zeer goed met Sigthorsson als spits.
IJsland is enkel nooit actief geweest op een eindtoernooi, daardoor vallen ze in een categorie van kleine voetballanden.
Je kan ze vergelijken met de andere Scandinavische landen, eerder met finland dan met Zweden.

Ik weet dat hij ongelukkig is maar wat wil je als je coach je niet je hoogste rendement uit je haalt.
Martin Jol deed het namelijk wel met team, hij kreeg kritiek omdat het niet het spel van Ajax was. Dat was een van de reden waarom de revolutie begon, de tactiek word niet voor Sigthorsson aangepast. Ajax filosofie is leidend en niet de team of de coach.

Overigens Psv speelt thuis tegen ADO op het middenveld met de punt naar voren, dat verhoogde de rendement van Maher, zo ook voor het team. PSV speelt op de counter omdat ze daar de spelers voor hebben en niet voor dominant voetbal.

Frank kiest niet voor het hoogste rendement maar voor de filosofie
Pietje
 Pietje - dinsdag 04 november 2014 - 16:09   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 04 november 2014 - 15:59 schreef Positieve Arrogantie het volgende:

[..]

Ik denk dat ik ook niet duidelijk was over IJsland.
IJsland doet het nu zeer goed met Sigthorsson als spits.
IJsland is enkel nooit actief geweest op een eindtoernooi, daardoor vallen ze in een categorie van kleine voetballanden.
Je kan ze vergelijken met de andere Scandinavische landen, eerder met finland dan met Zweden.

Ik weet dat hij ongelukkig is maar wat wil je als je coach je niet je hoogste rendement uit je haalt.
Martin Jol deed het namelijk wel met team, hij kreeg kritiek omdat het niet het spel van Ajax was. Dat was een van de reden waarom de revolutie begon, de tactiek word niet voor Sigthorsson aangepast. Ajax filosofie is leidend en niet de team of de coach.

Overigens Psv speelt thuis tegen ADO op het middenveld met de punt naar voren, dat verhoogde de rendement van Maher, zo ook voor het team. PSV speelt op de counter omdat ze daar de spelers voor hebben en niet voor dominant voetbal.

Frank kiest niet voor het hoogste rendement maar voor de filosofie
Ik heb geloof ik wat last van kromme vingers ;-) Wat ik nu weer bedoelde: Ik schrijf (of schreef eerder) dat Sightórsson NIET een slechte spits is...
Maar omwille van één speler kan een coach toch niet de tactiek van het gehele team aanpassen? Natuurlijk is de Ajax-filosofie leidend. Juist daarom moet je de juiste spelers opstellen (mits je die hebt...) om dat te realiseren.

Overigens, bij PSV-ADO Den Haag was Adam Maher gepasseerd door Cocu en de zijnen ;-)
Eide
 Eide - dinsdag 04 november 2014 - 16:11   quote  deeplink  
Frank kiest voor aanvallend voetbal wat past bij Ajax. Zijn stijl is wel aanzienlijk anders dan die van Van Gaal bijvoorbeeld. Ik denk wel dat Frank met het 4-3-3 het meest optimale systeem hanteert dat met deze groep mogelijk is. De enige die daar niet in past is de 9, omdat Ajax onder Frank de Boer niet met klassieke buitenspelers speelt.

Zo speelde Van Gaal bij Ajax nadrukkelijk met de punt naar voren waarbij in balbezit Frank Rijkaard doorschoof on een ruit te creëren op het middenveld.

Wat ik persoonlijk nog wel mis bij Frank de Boer is het flexibel zijn binnen de eigen filosofie. Zo'n truc als met Eriksen in de spits was iets dat Van Gaal regelmatig deed. Onder Van Gaal speelde Kluivert geregeld op 10, stond Ronald de Boer wel eens op 9 en werd zo wel vaker gezorgd voor tactische verrassingen. Dat mis ik nog wel een beetje in het repertoire van Frank de Boer. In die zin ben ik het wel eens met de uitspraak dat hij wat gevangen zit in zijn eigen filosofie. Maar dat dat ten koste gaat van rendement weet ik niet, dat is in ieder geval niet iets waar ik zomaar mee akkoord ga, hoewel er op deelgebieden wel wat voor te zeggen is.

Pietje
 Pietje - dinsdag 04 november 2014 - 16:15   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 04 november 2014 - 16:11 schreef Eide het volgende:
Frank kiest voor aanvallend voetbal wat past bij Ajax. Zijn stijl is wel aanzienlijk anders dan die van Van gaal bijvoorbeeld. Ik denk wel dat Frank met het 4-3-3 het meest optimale systeem hanteert dat met deze groep mogelijk is. De enige die daar niet in past is de 9, omdat Ajax onder Frank de Boer niet met klassieke buitenspelers speelt.

Zo speelde Van Gaal bij Ajax nadrukkelijk met de punt naar voren waarbij in balbezit Frank Rijkaart doorschoof on een ruit te creëren op het middenveld.

Wat ik persoonlijk nog wel mis bij Frank de Boer is het flexibel zijn binnen de eigen filosofie. Zo'n truck als met Eriksen in de spits was iets dat Van Gaal regelmatig deed. Onder Van Gaal speelde Kluivert geregeld op 10, stond Ronald de Boer wel eens op 9 en werd zo wel vaker gezorgd voor tactische verrassingen. Dat mis ik nog wel een beetje in het repertoire van Frank de Boer. In die zin ben ik het wel eens met de uitspraak dat hij wat gevangen zit in zijn eigen filosofie. Maar dat dat ten koste gaat van rendement weet ik niet, dat is in ieder geval niet iets waar ik zomaar mee akkoord ga, hoewel er op deelgebieden wel wat voor te zeggen is.
Ik ben het van A t/m Z met je eens!
Positieve Arrogantie
 Positieve Arrogantie - dinsdag 04 november 2014 - 16:21   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 04 november 2014 - 16:09 schreef Pietje het volgende:

[..]

Ik heb geloof ik wat last van kromme vingers ;-) Wat ik nu weer bedoelde: Ik schrijf (of schreef eerder) dat Sightórsson NIET een slechte spits is...
Maar omwille van één speler kan een coach toch niet de tactiek van het gehele team aanpassen? Natuurlijk is de Ajax-filosofie leidend. Juist daarom moet je de juiste spelers opstellen (mits je die hebt...) om dat te realiseren.

Overigens, bij PSV-ADO Den Haag was Adam Maher gepasseerd door Cocu en de zijnen ;-)
Nee, Natuurlijk kan de trainer dat niet doen.
Maar je kan ook niet je sterkste spits op de bank zetten omdat het niet klikt in het team.
Zlatan speelde ook gewoon door, terwijl iedereen kon zien dat hij en Messi niet gelukkig waren.

Veel coaches maken eerst een opstelling(je beste 11) en maken daarna een tactiek die daarbij hoort, om zo hoog mogelijke rendement te halen.
Ajax heeft een tactiek en past daarna de spelers erin die daarbij horen.

Maar zet je je beste spits in de spits of zet je een mindere spits in maar die wel beter in de tactiek past.
Dit geld ook voor een doelman, zet je de beste doelman op doel of een mindere maar die wel beter in de tactiek past.

Dat is een afweging die je maakt.

Nou dan was het niet PSV-Ado maar dan was het de wedstrijd ervoor. Overigens speelde Wijnaldum dus op 10 op de plek van Maher. 2 verdedigende type middenvelders tegen ADO Thuis. Het verhoogt het rendement van het elftal maar het is wel armoe troef.
nora
 nora - dinsdag 04 november 2014 - 16:31   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 04 november 2014 - 07:39 schreef Hummel10 het volgende:
Bij mij komen toch ook de namen Bojan en Babel naar boven.
Jongens die op 9 hadden kunnen spelen en die voor een appel en een ei
bij ons hadden kunnen blijven. Dit waren koopjes die wat toe hadden kunnen voegen
+ 1 ongelofelijk dat zij die niet hebben genomen allebei Ajax spelers, met techniek en dreiging.

Plaats een reactie:
 Je naam (of nickname) (verplicht)
 Je e-mail adres (wordt nooit getoond maar moet wel werken!)
 Vul de volgende code hier in: 3095
Ik ga akkoord met de algemene voorwaarden en algemene forum regels.
Headliner: Ajax Nieuws
Plaats een nieuw antwoord  

Index / Sport / Voetbal / Ajax / topic: [Column] Het raadsel van de 9

0.0103921