|
|
Headliner |
|
|
|
Dit topic is geplaatst via het volgende nieuwsbericht:
Eredivisieclubs niet blij met kunstgrasvelden (FR12.nl)
|
|
|
Barabas
|
|
|
quote: Als de clubs die ik noemde ook voor stemmen dan is er gewoon een meerderheid. |
|
|
|
|
van geil
|
|
|
|
|
|
RenatoBos
|
|
|
Meerderheid KNVB-congres tegen kunstgras in eredivisie
Een meerderheid in de Nederlandse voetbalwereld is ervan overtuigd dat spelen op kunstgras goed is voor de opleiding van spelers, maar dat in het profvoetbal de voorkeur moet liggen bij natuurgras. Dat is de uitkomst van een stemming bij het KNVB-congres, waarin 60 procent van de ongeveer 180 aanwezigen het eens was met de stelling dat alle eredivisieduels op natuurgras gespeeld moeten worden.
Co Adriaanse nam daarbij het woord in de Galgenwaard. "Kunstgras is voor opleiden van jeugd fantastisch, maar in de eredivisie ongeschikt", aldus de docent op de trainerscursus van de KNVB tegen NU.nl. "Het is bij de jeugd nooit afgelast op kunstgras en er kan veel op getraind worden, maar internationaal zal het nooit zo ver komen dat ze bijvoorbeeld in Italië of Spanje op kunstgras gaan spelen." Technisch directeur Martin van Geel van Feyenoord startte de discussie met zijn oproep van vorige maand in het AD om een kunstgrasverbod in de eredivisie.
"Adriaanse deed zonder dat we het afgesproken hadden nu eigenlijk het woord voor ons'', reageerde hij opgetogen. ''Op het allerhoogste niveau moeten we gewoon op natuurgras spelen. Dat is ook wel de algemene tendens en dat gaat een vervolg krijgen. Dat neemt niet weg dat kunstgras voor opleiden heel goed is." Bron:NU.nl |
|
|
|
|
VVout
|
|
|
http://www.headliner.nl/headliner.php?c=nl&id=1554042&abbr=telegraaf
Ja ja kudtgras wordt als veilig bestempeld.
Het bevat de kankerverwekkende stof wel maar in niet schadelijke concentratie??? Wetenschappers zijn verdeeld en het geeft nog geen uitsluitsel.
Hoe kan je dan zeggen dat het veilig is, zijn ze bang voor rechtszaken of zo omdat de commerciële druk te hoog wordt. Lekker als je dan 10 jaar later toch ziek wordt mensen.
-- dit bericht is voor het laatst aangepast op dinsdag 20 december 2016 door VVout -- |
|
|
|
|
Stylzz
|
|
|
Veel wetenschappers zijn het niet eens met het onderzoek en dus het resultaat. Vooral vanwege het tijdsbestek waarin het gedaan is. Zij stellen dat je in drie maanden niet gedegen kan vaststellen wat de onderzoeksmethode en de daarbij behorende criteria zijn en dus ook niet een juist antwoord kan geven op de onderzoeksvraag. |
|
|
|
|
Leon FR1908
|
|
|
Kunstgras is ruk maar als het bandenrubber zo gevaarlijk zo zijn ,zou er geen bandenboer meer in leven zijn.Mijn schoonpa werkt al 45 jaar in de banden ... |
|
|
|
|
Stylzz
|
|
|
quote:Op dinsdag 20 december 2016 - 09:36 schreef Leon FR1908 het volgende:Kunstgras is ruk maar als het bandenrubber zo gevaarlijk zo zijn ,zou er geen bandenboer meer in leven zijn.Mijn schoonpa werkt al 45 jaar in de banden ... Leon, er zijn ook mensen die 100 worden en elke dag een pakje sigaretten roken... Vaak zijn dit de uitzonderingen.
Ik durf het niet te zeggen in dit geval. |
|
|
|
|
feyenoord!!!
|
|
|
Sowieso een hele bijzondere conclusie. Ik lees op de site van de NOS dat het binnen de normen valt die gesteld zijn voor deze producten. De hoeveelheid slechte stoffen is echter wel meer dan wat wettelijk is toegestaan voor consumentenproducten, waar deze korrels niet onder vallen. Er wordt echter ook gesteld dat de normen meer bijgesteld zouden moeten worden naar iets wat dichter in de buurt van de richtlijnen voor consumentenproducten ligt. Maar als je de normen aanpast, is het dus sowieso niet meer zo veilig als nu gesteld wordt. Dus waarom dan deze conclusie als vervolgens wel de normen bijgesteld moeten worden; dat zal dan ook de gehele conclusie veranderen.
Buiten dat voetbalt natuurgras naar mijn idee toch het beste. Wat mij betreft waren we dan ook nooit met deze kunstgrasvelden voor voetbal begonnen. |
|
|
|
|
Stylzz
|
|
|
Ze stellen ook dat de gevaarlijke stoffen in de korrels zitten en dat die er niet uitkomen, dus het dan niet schadelijk is voor de gezondheid.
Je krijgt wel het idee dat het naar een bepaald oordeel toegeschreven is. |
|
|
|
|
feyenoord!!!
|
|
|
Dat idee heb ik inderdaad ook een beetje. Alsof ze bang zijn om te stellen dat het niet veilig is, omdat algemeen bekend is dat er dan miljoenen gespendeerd moeten worden aan het vervangen van korrels/velden. Zoals gewoonlijk draait het weer eens om geld he |
|
|
|
|
Stylzz
|
|
|
Ook, maar ook de geruststelling. Gaat u rustig slapen mensen.
veel clubs hebben al besloten te vervangen trouwens. |
|
|
|
|
van geil
|
|
|
|
|
|
Leon FR1908
|
|
|
quote:Op dinsdag 20 december 2016 - 10:48 schreef Stylzz het volgende:[..] Leon, er zijn ook mensen die 100 worden en elke dag een pakje sigaretten roken... Vaak zijn dit de uitzonderingen. Ik durf het niet te zeggen in dit geval. Dat is waar maar er zijn in die sector geen aanwijzingen dat er gevallen van kanker zijn geconstateerd. ..Ja vroeger toen de remschijven nog asbest bevatten. Die mensen werken 8 uur per dag met oud en nieuw rubber.. Er waren ook een jaar of 8 terug aanwijzingen dat Crox gevaarlijk waren.Je kan die lelijke dingen nog gewoon kopen.
Hoe zit het dan met speentjes van baby's, of rubberen noppen en zolen onder voetbalschoenen? |
|
|
|
|
VVout
|
|
|
Gewoon echt gras en een zandbak, modderpoel voor de goal. |
|
|
|
|
Stylzz
|
|
|
quote:Op dinsdag 20 december 2016 - 12:34 schreef Leon FR1908 het volgende:[..] Dat is waar maar er zijn in die sector geen aanwijzingen dat er gevallen van kanker zijn geconstateerd. ..Ja vroeger toen de remschijven nog asbest bevatten. Die mensen werken 8 uur per dag met oud en nieuw rubber.. Er waren ook een jaar of 8 terug aanwijzingen dat Crox gevaarlijk waren.Je kan die lelijke dingen nog gewoon kopen. Hoe zit het dan met speentjes van baby's, of rubberen noppen en zolen onder voetbalschoenen? Autobanden zijn wel iets ander materiaal dan de overige Leon :) |
|
|
|
|
Leon FR1908
|
|
|
quote: Het is bekend dat de weekmakers in rubber kankerverwekkend zijn,dat is dus bijna in elk soort huis tuin en keuken rubber onderdelen.. En banden?,het zal wel in mindere mate. Maar het lijkt mij een overtrokken verhaal. |
|
|
|
|
RenatoBos
|
|
|
12 december definitief besluit over kunstgras
De commotie over kunstgrasvelden in de Eredivisie heeft ervoor gezorgd dat er actie ondernomen gaat worden. Op 12 december moeten clubs hun stem uitbrengen. 34 clubs, uit de Eredivisie en de Jupiler League, gaan bepalen of er een verbod moet komen op kunstgras.
Dit meldt het Algemeen Dagblad. Volgens directeur van de Eredivisie CV Jacco Swart is een uitgebreid onderzoek niet nodig. "Er hoeven niet eerst zaken te worden onderzocht. Er zijn al heel veel onderzoeken gedaan. De feiten liggen er allemaal wel, het is nu zaak om tot een oplossing te komen."
"De urgentie wordt nu meer dan ooit gevoeld. Het is nu eerst zaak om een goede werkgroep te formeren, waarin alle betrokken partijen zich goed vertegenwoordigd zien. Vervolgens kan er snel gewerkt worden aan een voorstel.'' |
|
|
|
|
RenatoBos
|
|
|
Tuurlijk betrek de Jupiler League er ook bij, zomspelen er veel te veel clubs al op kunstgras, kansloos dus.. |
|
|
|
|
Stylzz
|
|
|
Nahja, dat zijn nu eenmaal ook BVO's |
|
|
|
|
RenatoBos
|
|
|
|
|
|
MightyAce
|
|
|
Betaald voetbal organisatie |
|
|
|
|
moa
|
|
|
quote: Zo gaat het toch ook exact met alle uitstoot door (lucht)verkeer, industrie, ziekte verwekkende e-nummers in praktisch ieder product in de supermarkt, onvruchtbaarheid en ziekte veroorzakende bestandsdelen in cosmetica. (En tig andere voorbeelden.)
We willen nu eenmaal graag dat de hele wereld naar de knoppen gaat, en we willen het niet weten of zien. |
|
|
|
|
moa
|
|
|
quote:Op dinsdag 20 december 2016 - 11:02 schreef feyenoord!!! het volgende:Sowieso een hele bijzondere conclusie. Ik lees op de site van de NOS dat het binnen de normen valt die gesteld zijn voor deze producten. De hoeveelheid slechte stoffen is echter wel meer dan wat wettelijk is toegestaan voor consumentenproducten, waar deze korrels niet onder vallen. Er wordt echter ook gesteld dat de normen meer bijgesteld zouden moeten worden naar iets wat dichter in de buurt van de richtlijnen voor consumentenproducten ligt. Maar als je de normen aanpast, is het dus sowieso niet meer zo veilig als nu gesteld wordt. Dus waarom dan deze conclusie als vervolgens wel de normen bijgesteld moeten worden; dat zal dan ook de gehele conclusie veranderen. Buiten dat voetbalt natuurgras naar mijn idee toch het beste. Wat mij betreft waren we dan ook nooit met deze kunstgrasvelden voor voetbal begonnen. Zo'n norm is toch een vreselijke wassen neus, zo'n norm wordt vastgesteld aan de hand van wat er in de praktijk redelijkerwijs financieel haalbaar is. Dat iets binnen een zgn. gezondheidsnorm valt betekend dat het betaalbaar is niet dat het dan ineens gezond is.
De overheid heeft een groot probleem met het verwerken van een afvalstroom autobanden, door ze simpelweg te vermalen en over voetbalveldjes uit te strooien zijn die banden zogenaamd "gerecycled" en kunnen ze voldoen aan allerlei milieu regelgeving. |
|
|
|
|
moa
|
|
|
Als je van dit kunstgras af wilt moet je gewoon met 12-15 clubs deelname aan de KNVB competities opzeggen en zelf een nieuwe competitie starten. Zonder de clubs die op kunstgras spelen hou je dan over:
Feyenoord Ajax PSV Vitesse Utrecht AZ Heerenveen Groningen FC Twente Nac Breda Willem II
+ Een paar clubs die hun kunstgras willen weghalen of een paar welwillende clubs uit de Jupiler League, de TV gelden die niks minder waard zullen worden door het ontbreken van Sparta, VVV en dergelijke kunnen dan verdeeld worden over 12-15 ploegen in plaats van over 18.
Van het geld dat er relatief meer per club wordt opgestreken uit TV gelden voor Eredivisie en Europa kan een nieuwe bond georganiseerd worden en een stichting die toeziet op de kwaliteit van de velden en deze voor alle clubs onderhoud en gelijk houdt.
Op die manier dragen de grotere clubs automatisch bij aan het onderhoud en dus de kwaliteit van de speelvelden van de financieel minder daadkrachtige ploegen en verzeker je de hele competitie er van dat er op alle velden een zo goed mogelijk veld licht. |
|
|
|
|
RenatoBos
|
|
|
quote: A juist. Had het gegoogled maar kreeg heel wat anders..
Maar goed, de meeste van die clubs hebben dus kunstgras en weet je al waar die voor gaan kiezen. Zo komen we nooit van dat plastic af.. |
|
|
|
|
RenatoBos
|
|
|
quote:Op dinsdag 29 augustus 2017 - 11:24 schreef moa het volgende:Als je van dit kunstgras af wilt moet je gewoon met 12-15 clubs deelname aan de KNVB competities opzeggen en zelf een nieuwe competitie starten. Zonder de clubs die op kunstgras spelen hou je dan over: Feyenoord Ajax PSV Vitesse Utrecht AZ Heerenveen Groningen FC Twente Nac Breda Willem II + Een paar clubs die hun kunstgras willen weghalen of een paar welwillende clubs uit de Jupiler League, de TV gelden die niks minder waard zullen worden door het ontbreken van Sparta, VVV en dergelijke kunnen dan verdeeld worden over 12-15 ploegen in plaats van over 18. Van het geld dat er relatief meer per club wordt opgestreken uit TV gelden voor Eredivisie en Europa kan een nieuwe bond georganiseerd worden en een stichting die toeziet op de kwaliteit van de velden en deze voor alle clubs onderhoud en gelijk houdt. Op die manier dragen de grotere clubs automatisch bij aan het onderhoud en dus de kwaliteit van de speelvelden van de financieel minder daadkrachtige ploegen en verzeker je de hele competitie er van dat er op alle velden een zo goed mogelijk veld licht. Netjes.. Mijn stem heb je.. |
|
|
|
|
RenatoBos
|
|
|
Ik vind het helemaal niks in ieder geval dat rubber.. |
|
|
|
|
RenatoBos
|
|
|
Het is misschien een goedkope reden om te gebruiken, maar voetballen op natuurgras heeft gewoon veel meer charme.. |
|
|
|
|
RenatoBos
|
|
|
Kunstgras heeft de toekomst, zo werd geroepen bij de invoering. De vraag is of dat zo is… In gelijkwaardige landen blijkt dat niet het geval te zijn en Nederland is de laatste jaren alleen maar afgezakt op de ranglijsten. |
|
|
|
|
RenatoBos
|
|
|
Kunstgras levert meer blessures op.. |
|
|
|
|
RenatoBos
|
|
|
Ik vind het competitievervalsing.. |
|
|
|
|
RenatoBos
|
|
|
De VVCS organiseert jaarlijks een veldentest. Aanvoerders mogen wekelijks cijfers toekennen aan de velden en zelfs de ergste velden van natuurgras scoren nog steeds beter dan kunstgras. Hoe valt dat aspect te negeren? |
|
|
|
|
RenatoBos
|
|
|
Er zullen ongetwijfeld ook spelers zijn die niet naar de eredivisie willen komen vanwege die velden.. |
|
|
|
|
RenatoBos
|
|
|
Zo ik ben het ff kwijt d:-) |
|
|
|
|
moa
|
|
|
Helemaal mee eens Renato :)
Je krijgt gewoon een hele andere sport, iedereen die een keer op een zomers dagje op zo'n kut veld heeft gestaan weet dat het compleet ruk is zo'n veld. Veel liever sta ik in 10 centimeter sneeuw te voetballen dan op zo'n kutgras veld. |
|
|
|
|
RenatoBos
|
|
|
Ga jij lekker in de sneeuw voetballen joh gek..d:-) |
|
|
|
|
moa
|
|
|
quote: Het is echt waar, zo'n kunstgrasveld is het ergste wat er is. |
|
|
|
|
RenatoBos
|
|
|
quote: Ben het met je eens maat, maar op,sneeuw is ook niks.. |
|
|
|
|
moa
|
|
|
quote: Dat is waar, toch bewaar ik betere herinneringen aan de stortbuien, ijzel en sneeuw wedstrijdjes dan de potjes die we moesten afwerken op kutgras. |
|
|
|
|
VVout
|
|
|
quote:Op dinsdag 29 augustus 2017 - 11:09 schreef moa het volgende:[..] Zo gaat het toch ook exact met alle uitstoot door (lucht)verkeer, industrie, ziekte verwekkende e-nummers in praktisch ieder product in de supermarkt, onvruchtbaarheid en ziekte veroorzakende bestandsdelen in cosmetica. (En tig andere voorbeelden.) We willen nu eenmaal graag dat de hele wereld naar de knoppen gaat, en we willen het niet weten of zien. En dan wel zitten zeiken als ik een joint of een sigie wil smoren, ja wil je er van af is de E-Pipe ook al uit den boze. Alles is te koop toch, zelf een pot ruige sex. |
|
|
|
|
netsurfer
|
|
|
quote:Op dinsdag 29 augustus 2017 - 09:09 schreef RenatoBos het volgende:12 december definitief besluit over kunstgras[ afbeelding ] De commotie over kunstgrasvelden in de Eredivisie heeft ervoor gezorgd dat er actie ondernomen gaat worden. Op 12 december moeten clubs hun stem uitbrengen. 34 clubs, uit de Eredivisie en de Jupiler League, gaan bepalen of er een verbod moet komen op kunstgras. Als alle clubs, dus ook die uit de Jupiler League, mogen stemmen dan hoef je niet briljant te zijn om de uitkomst te voorspellen. Nederland blijft lekker op plastic en rubber ballen. |
|
|
|
|
RenatoBos
|
|
|
Daarom al kansloos om clubs te laten stemmen.. |
|
|
|
|
VVout
|
|
|
Bij goed onderhoud op een goed niveau zal je de toplaag regelmatig moeten vervangen, ook niet goedkoop.
Tussen een kunstgrasveld van Heracles en VVV zit al een dag en een nacht verschil, zo zal ook een vochtigheidsgraad bepaald kunnen worden. Nat is gewoon altijd beter.
Ben er best van overtuigd dat je met kunstgras heel dicht de realiteit kan benaderen, is het alleen dan nog te betalen voor de minder fortuinrijke clubs?
Daarmee lijkt me een een strenge normering aan de kwaliteit en conditie eigenlijk al voldoende dat deze velden zich zelf verbannen. Rondvliegende rubber korrels op een kunstgrasveld en een spel zonder tempo met leuk combinatiespel wie wil dit nou en kan het vertegenwoordigen.
KNVB Kudtgras KNVB NatuurLijk gras |
|
|
|
|
RenatoBos
|
|
|
Pieter de Waard, algemeen directeur van Sportclub Telstar, slaat terug. De bestuurder van de Jupiler League-club heeft een plan waarmee kunstgras uit het betaald voetbal kan worden geholpen.
"Mijn verzoek aan Ajax, PSV en Feyenoord is ga eens een besluit nemen om de mediagelden eens eerlijk te verdelen", begint De Waard tegen NH Nieuws. "Die 80 miljoen moeten wij gaan delen door het aantal BVO's. In dat geval hebben wij allemaal een fantastisch grasveld. Als dat dan het probleem is van de ontwikkeling van het voetbal, dan is dat de oplossing."
"Als de mediagelden eerlijk verdeeld gaan worden dan krijgt Telstar geen 276.000 euro per jaar, maar iets van tweeënhalf miljoen. Dan trekken wij subiet het kunstgras eruit en leggen wij er echt gras in, want als voetballiefhebber hunker je naar één ding: de geur van echt gras", aldus De Waard. |
|
|
|
|
Gerard_FR
|
|
|
quote:Op dinsdag 29 augustus 2017 - 19:44 schreef RenatoBos het volgende:Pieter de Waard, algemeen directeur van Sportclub Telstar, slaat terug. De bestuurder van de Jupiler League-club heeft een plan waarmee kunstgras uit het betaald voetbal kan worden geholpen. "Mijn verzoek aan Ajax, PSV en Feyenoord is ga eens een besluit nemen om de mediagelden eens eerlijk te verdelen", begint De Waard tegen NH Nieuws. "Die 80 miljoen moeten wij gaan delen door het aantal BVO's. In dat geval hebben wij allemaal een fantastisch grasveld. Als dat dan het probleem is van de ontwikkeling van het voetbal, dan is dat de oplossing." "Als de mediagelden eerlijk verdeeld gaan worden dan krijgt Telstar geen 276.000 euro per jaar, maar iets van tweeënhalf miljoen. Dan trekken wij subiet het kunstgras eruit en leggen wij er echt gras in, want als voetballiefhebber hunker je naar één ding: de geur van echt gras", aldus De Waard. Pieter de waard chanteert de boel,alsof dat kutgras niks kost. |
|
|
|
|
tomson
|
|
|
Is volgens mij geen chantage maar pure onmacht. Kan er wel begrip voor opbrengen. |
|
|
|
|
VVout
|
|
|
Mediagelden eerlijk verdelen ja/nee.
Ja, iedereen verdient een gelijke kans en extra inkomsten kunnen grotere clubs op andere manieren genereren. Komt niet op die paar miljoen aan denk ik.
Nee, wat voor bijdrage leveren clubs als Telstar de media dan in verhouding met topclubs?
Maar aan de andere kant, als hier de pot al niet eerlijk verdeeld wordt waar dan nog en werken we aan een steeds groter wordende kloof. |
|
|
|
|
VVout
|
|
|
quote: Das een feit, zeker als de minimum voorwaarden flink op niveau worden gebracht en geëist. |
|
|
|
|
moa
|
|
|
quote:Op dinsdag 29 augustus 2017 - 20:27 schreef VVout het volgende:Mediagelden eerlijk verdelen ja/nee. Ja, iedereen verdient een gelijke kans en extra inkomsten kunnen grotere clubs op andere manieren genereren. Komt niet op die paar miljoen aan denk ik. Nee, wat voor bijdrage leveren clubs als Telstar de media dan in verhouding met topclubs? Maar aan de andere kant, als hier de pot al niet eerlijk verdeeld wordt waar dan nog en werken we aan een steeds groter wordende kloof. Je zou het een beetje gelijk kunnen trekken door een minimum bedrag van bijv. 1 of 1,5 % van de totale televisie opbrengsten af te spreken voor de allerkleinste clubs. Dan zou je op 800.000 tot 1.200.000 als minimale inkomsten hebben voor ploegen als Top Oss, Telstar e.d.
Als daarmee de kwaliteit van de velden en de competitie een beetje gewaarborgd wordt zou dat prima kunnen, het restant op basis van kijkcijfers verdelen.
Een volledig communistische verdeelsleutel is onhaalbaar, hoeveel mensen kijken er naar een wedstrijd van Telstar op Fox? 5.000 ? Bij de klassieker zijn dit er meer dan een miljoen betalende kijkers, dat staat in geen enkele verhouding. |
|
|
|
|
VVout
|
|
|
Jep, zoiets zal het moeten worden. Niet geheel maar wel een deel als basis verdelen aan alle BVO's |
|
|
|