|
|
|
Positieve Arrogantie
|
|
|
Binnenkort wordt er een congres gehouden over de status van het Nederlands voetbal.
Dan moeten we eerst over het status van het voetbal hebben. Is het wel zo slecht als er in de media word verteld?
Nederlands elftal: We zijn 4 jaar geleden terecht 2de geworden. Spanje was voor ieder land te sterk
Voor het EK was de kwalificatie zeer sterk, totaal geen probleem. Op het EK was het drama. We waren niet slechter, dan op het WK. Maar we speelde slechter. We hadden geen team om in de poule fase eruit te vliegen. Werd gezegd dat we favoriet waren omdat we vice wereld kampioen waren, maar dan moet je wel spelen als favoriet en als vice wereld kampioen. Dat werd niet gedaan.
Kwalificatie voor het WK in Brazilië ging vervolgens gewoon prima. Van te voren werd er gezegd dat we kansloos waren. Maar we speelde als een team wat niet kansloos was. Er werd gestreden als Leeuwen. Toen lieten ze zien dat we wel degelijk mee konden.
Kwalificatie voor het EK gaat dan weer zeer slecht. Als je niet strijd voor wat je waard bent dan ben je ook waardeloos. Niemand kan presteren als er niet word gestreden. Werd gedacht dat we makkelijk gingen kwalificeren omdat er meer landen op het EK mogen komen en dat de poule niet heel sterk oogde. Nu lopen we achter de feiten aan, maar dit is nog geen reden om een congres te beginnen.
Jong Oranje: Nog geen 10 jaar geleden werden we 2x kampioen. Veel spelers daarvan zijn echt doorgebroken. Wellicht dachten veel van hun dat ze er al waren. Royston Drenthe is natuurlijk een goed voorbeeld, vertrok niet snel daarna naar Real. Maar raakte daarna het spoor bijster.
Nu hebben we zeer slecht gepresenteerd, maar dat zegt niets over het status van het voetbal. Als goed presteren zegt het niets dan zegt het ook niets als we goed presteren met Jong Oranje. Ik miste in deze wedstrijden strijd. Met enkel kwaliteit dan kom je er niet. Je moet het combineren met strijd.
Club Voetbal: Europees: In de jaren 70 en eind 80 en begin 90 waren we Europees de beste. Omdat we daar ook naar voetbalde. Niemand had van te voren gedacht dat we die prijzen zoude pakken. We deden er gewoon alles aan om zo goed mogelijk te presenteren.
Afgelopen jaren was de eredivisie de belangrijkste competitie omdat de kampioen CL mocht spelen. Maar de loting in de CL is zeer bepalend of je een ronde verder komt. Je moet ook zo spelen dat je kan winnen van Real Madrid. Je moet er alles aan doen om dat mogelijk te maken, wellicht hebben ze een mindere dag. Zo groot is het verschil niet. Real Madrid, Barca en Bayern is voor iedereen heel lastig om van te winnen, dat is voor Nederlandse clubs net zo. In de EL moet je zo spelen dat je EL wilt winnen, zo goed mogelijk de strijd aan te gaan. Maar veel clubs zien liever een kampioenschap dan een halve finale plek in de EL. Dat moet eruit. Feyenoord heeft laten zien dat ze wel degelijk de EL kunnen winnen, Sevila is toch mooi verslagen. Feyenoord combineerde strijd met kwaliteit, dat wilt het publiek zien, dat is goed voor het resultaat. Terwijl PSV toch een sterker team dan Feyenoord heel veel moeite had in Portugal. Daar lieten ze het kaas van hun brood eten. Miste strijd en Passie voor het voetbal.
Eredivisie: Een paar jaar geleden werd er gezegd dat een juplier team niks te zoeken had in de Eredivisie. Inmiddels is dat achter haalt. Vorig jaar: Roda en NEC. Dit seizoen: Heracles, NAC en Vitesse. Slecht beleid en gebrek aan passie en inzet. Nec speelde heel seizoen met buitenlanders. Roda stuurde de trainer eruit, dat maakte het enkel maar erger. NAC, Vitesse Heracles geld precies het zelfde voor.
Cambuur, Excelsior, Zwolle, Willem 2. Daar word op de ouderwetse manier gevoetbald. Met veel strijd en met een heel goeie en ouderwetse tactiek. Buitenspelers met een rechtervoet speelt rechts en buitenspeler met een linkervoet speelt links. Voorzetten vanaf de zijkant en doelpunten maken.
Juplier League: Hier is er wel wat aan de hand. De afgelopen jaren zijn er een aantal clubs verloren gegaan. De lasten zijn te hoog. Stadions zijn half leeg, tv kijkend publiek kijkt er nauwelijks naar.
deze competitie moet aantrekkelijk worden gemaakt. Voor zowel clubs als voor het publiek.
Conclusie: Eigenlijk is een groot probleem en dat is het gebrek aan passie en inzet. Strijd willen aan gaan. Dat los je niet op met een congres.
Er moet wel wat gebeuren met de Juplier leauge. Want is kan natuurlijk niet zo langer.
Vraag: Zijn jullie het eens of vertel ik hier onzin? (zoals sommige beweren dat ik altijd onzin vertel) |
|
|
|
|
soccer
|
|
|
Of het onzin is zal ik niet te zeggen. Je hebt er in ieder geval over nagedacht. Maar zoals je het nu schetst is het een menaliteits probleem. Dat los je inderdaad niet op met een congres maar met betrokken oudere spelers en ervaren trainers ,die er niet meteen uitvliegen als de resultaten tegen vallen. |
|
|
|
|
nieuwe ajax
|
|
|
Ach, of deze bijeenkomst het Nederlandse voetbal nu wel goed doet verbeteren weet ik niet. Qua voetbalcompetities spelen we onder de maat, daar we daarom geen aansluiting krijgen met de beste 6 van Europa. Als het gaat om het Nationale Elftal, dan is het weer een ander verhaal omdat een bondscoach zich kan beschikken over de beste 22 spelers ( vaak in het buitenland ), spelers die op een veel hoger niveau spelen. |
|
|
|
|
Pietje
|
|
|
Wow, PA. Je hebt mij (en anderen) heel wat leeswerk bezorgd. Ik vind het grosso modo een mooi stuk en in een aantal zaken heb je beslist wel gelijk. Je kunt je beslist afvragen, waar het Nederlandse voetbal staat. Inderdaad wisselende successen en soms een regelrechte afgang. Denk daarbij ook eens hoe moeilijk het is voor Nederlandse clubs om de diverse poulefases van Europese competities (de Champions League alsmede de Europa League) te halen. Dit seizoen lukte het niet aan FC Groningen, FC Utrecht, FC Twente en PEC Zwolle ten aanzien van de Europa League. Feyenoord lukte het niet om als nummer twee van de eredivisie in de poulefase van de Champions League te komen en werd "verbannen" naar de Europa League. Dit proces is helaas al jaren aan de gang. Wanneer was het laatste jaar, dat Nederland met twee ploegen in de Champions League aanwezig was? Ook de overwintering in de Champions League is al van jaren geleden. Ik meen dat PSV de laatste was, vele jaren geleden... |
|
|
|
|
Positieve Arrogantie
|
|
|
quote:Op dinsdag 02 december 2014 - 14:35 schreef Pietje het volgende:Wow, PA. Je hebt mij (en anderen) heel wat leeswerk bezorgd. Ik vind het grosso modo een mooi stuk en in een aantal zaken heb je beslist wel gelijk. Je kunt je beslist afvragen, waar het Nederlandse voetbal staat. Inderdaad wisselende successen en soms een regelrechte afgang. Denk daarbij ook eens hoe moeilijk het is voor Nederlandse clubs om de diverse poulefases van Europese competities (de Champions League alsmede de Europa League) te halen. Dit seizoen lukte het niet aan FC Groningen, FC Utrecht, FC Twente en PEC Zwolle ten aanzien van de Europa League. Feyenoord lukte het niet om als nummer twee van de eredivisie in de poulefase van de Champions League te komen en werd "verbannen" naar de Europa League. Dit proces is helaas al jaren aan de gang. Wanneer was het laatste jaar, dat Nederland met twee ploegen in de Champions League aanwezig was? Ook de overwintering in de Champions League is al van jaren geleden. Ik meen dat PSV de laatste was, vele jaren geleden... Die regelrechte afgang heb je zelf in de hand.
Je kan zoals Dordrecht naïef gaan verdedigen en alles op de aanval zetten. je ziet hoe dat eindigd.
Je kunt je afvragen wat je in de EL te zoeken hebt als je niet speelt om de EL te winnen. Je kunt je afvragen wat je in de CL te zoeken hebt als je niet speelt om de CL te winnen.
Na de winterstop of zelfs voor de winterstop word er meer waarde gehecht aan de competitie dan aan de EL. Waardoor je geen punten pakt en je beter positie krijgt bij lotingen, of het aantal plaatsen in Europa. Ik vraag mij serieus af waarom twente voetbal speelt? kampioen en dan 4de worden in de poule en niks kunnen doen met het geld? en als het niet kampioen word de EL links laten liggen. ze zijn 1x kampioen geworden en nu is eigenlijk het seizoen verloren als ze dat niet evenaren. ze zeggen dat ze niet kampioen moeten worden maar vervolgens willen ze niet in de EL spelen.
Maar in de CL word te vaak gespeeld om de schade te beperken terwijl er genoeg mogelijkheden zijn om juist schade bij de ander aan te brengen.
Wees positief arrogant. vreet die geld wolven op en laat zien wat pas echt voetbal is. Namelijk speel om te winnen, wees niet naïef en speel met passie en plezier.
Er is toch niks mooiers dan te voetballen.
spaar de tegenstander niet en rol ze op!
geld scoort niet, mensen scoren wel. Dat zlatan of wie dan ook bijzonder kwaliteiten hebben om een doelpunt te kunnen maken, dat moet je niet weerhouden om meer doelpunten te scoren.
Psg en ado waren rijp voor de slacht. speel alsof je laatste wedstrijd is, het kan namelijk na 1 verkeerde beweging over zijn.
ipv door te drukken tegen psg en ado liep we achteruit. uitslagen van 8-0 wil ik zien, na 3-0 kappen velen er al mee. |
|
|
|
|
Eide
|
|
|
quote:Op dinsdag 02 december 2014 - 16:02 schreef Positieve Arrogantie het volgende:Je kunt je afvragen wat je in de EL te zoeken hebt als je niet speelt om de EL te winnen. Je kunt je afvragen wat je in de CL te zoeken hebt als je niet speelt om de CL te winnen. Dit zijn wel hele kromme argumenten. Zullen we dan de Eredivisie ook maar opheffen en het kampioenschap jaarlijks beslissen met een mini-toernooi tussen Ajax, Feyenoord en PSV?
Je speelt voor prestige, geld, ontwikkelen van je spelers, naamsbekendheid, een stunt, goede resultaten, je publiek en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Over dat KNVB congres. ----------------------- De KNVB zit in een spagaat. Enerzijds heeft de KNVB het meest aan een klein aantal grote en sterke clubs die vooral ook buiten het eigen land potten kunnen breken. Dee clubs verzorgen ook al jaren de aanvoer voor Oranje en zijn de primaire reden dat de commercie interesse heeft in de Eredivisie. Anderzijds is de KNVB de bond van alle clubs en hebben ze vanzelfsprekend de kleine clubs net zo belangrijk te vinden als de grote clubs. Zonder de honderden amateurverenigingen en tientallen BVO's zou het voetbal in Nederland helemaal niet mogelijk zijn.
Ten slotte is Nederland een klein land met een relatief beperkte maatschappelijke acceptatie voor excessieve bedragen in de voetballerij. Bovendien is de afzetmarkt in Nederland relatief klein waardoor wij als competitie maar een bepaalde waarde hebben voor adverteerders en investeerders.
In dat krachtenveld probeert de KNVB een modus te vinden waarop het de belangen in Europa en van Oranje kan ontwikkelen zonder de kleinere clubs tekort te doen, iets wat misschien toch al wel gebeurt. Niet voor niets dat de TV gelden al jaren een heikel punt zijn. Alle clubs, klein en groot, willen een zo groot mogelijk aandeel. Alle clubs verdienen ook een aandeel want ze doen allemaal mee... maar feitelijk, gezien kijkersaantallen en dergelijke, doen alleen de grote clubs er echt toe vanuit een commercieel oogpunt (wat iets anders is dan supporters en sympathieke redenen).
En geef dan maar eens een passend antwoord. Die heb ik ook niet zomaar. Ik denk dat de Nederlandse clubs al veel goed doen. Denk aan de opleiding van eigen talent. Daarin zijn we heel erg goed. Waar in mijn ogen winst te halen is, is het aantrekkelijker maken van de competitie voor het buitenland. Daarmee open je mogelijkheden om spelers en geld binnen te halen. Die buitenland focus zou hardop gedacht in mijn ogen een belangrijke doelstelling voor de KNVB moeten zijn. |
|
|
|
|
Ajax Warrior
|
|
|
|
|
|
Pietje
|
|
|
quote: Whahahahahahaha. En zo ontzettend waar!!! |
|
|
|
|
Ajax Warrior
|
|
|
quote: Helaas wel!
Hoe veel zal de boete geweest zijn van dit spandoek?
-- dit bericht is voor het laatst aangepast op donderdag 04 december 2014 door Ajax Warrior -- |
|
|
|
|
|