BETA
Home  |  Inloggen  |  Registreer  |  Zoeken
Index / Sport / Voetbal / Ajax / topic: Ajax' Kweekvijver: De 10 openbaringen

Headliner: Ajax Nieuws Plaats een nieuw antwoord  
 Headliner  Headliner - zondag 28 december 2014 - 09:09
Dit topic is geplaatst via het volgende nieuwsbericht:

Ajax' Kweekvijver: De 10 openbaringen (Ajax Showtime)

Ajax Warrior
 Ajax Warrior - zondag 28 december 2014 - 09:52   quote  deeplink  
Abdelhak Nouri en Donny van de Beek gaan mee naar Qatar en Frank de Boer had liever ook Vaclav Cerny toegevoegd aan zijn selectie. Het tekent de opkomst van de jeugd, maar wie blonken er nog meer uit? Wie zijn er naast de vaste namen, die iedereen kent, het vermelden waard? Ajax had het afgelopen half jaar zoveel meer te bieden en dus zet ik de tien spelers die mij het meest verrasten op een rij, van 10 naar 1.

10: Zakaria El Azzouzi
Zakaria El Azzouzi kan voetballen, dat wisten ze bij Ajax al wel een tijdje. De spits kon het alleen lange tijd niet winnen van zijn leeftijdsgenoten. Inmiddels is hij 18 jaar oud en dus wist hij dat dit zijn cruciale jaar zou worden. Als tweedejaars A-junior is het aan- of afhaken en die boodschap heeft El Azzouzi goed begrepen. Na wat moeizame eerste maanden op en buiten het veld legde hij in Ajax A2 de basis voor een goede eerste seizoenshelft.

Hij speelde vanaf rechts, gaf aan, scoorde en werkte hard onder de bezielende leiding van Wim Jonk en Bryan Roy. Eenmaal opgenomen in de vaste groep van Ajax A1 liet El Azzouzi zien een pure goalgetter te zijn. In de Youth League en in de competitie scoorde hij aan de lopende band met uiteindelijk achttien treffers als opbrengst. Daarmee werd hij topscorer van de eerste seizoenshelft bij Ajax en of dat uiteindelijk wel of geen contract oplevert, El Azzouzi behoort zeker tot de positieve verrassingen van de eerste zes maanden.

9: Anderson Lopez
Hij kwam in de zomer van 2013 van Vitesse naar Ajax, speelde vorig seizoen in C1 en liet in de eerste seizoenshelft van dit jaar zien dat hij zich echt ontwikkelde bij Ajax B2. Hij is sterk, heeft een handige passeeractie, hij is snel en bovenal scoort hij makkelijk. Hij was een lichtpuntje bij B2, dat maar weinig punten verzamelde, al kwam dat mede omdat er veel spelers werden doorgeschoven naar Ajax B1. Lopez zal daar na de winterstop vast en zeker ook geregeld te zien zijn.

8: Kees de Boer
Ajax C1 had deze eerste seizoenshelft de taak om de puike prestaties van hun voorgangers van vorig seizoen te evenaren. Dat ging eigenlijk uitstekend, al kwam er naarmate het seizoen vorderde wel wat zand in de machine. Ondanks dat waren er genoeg lichtpuntjes, Kees de Boer was daar één van. De blonde middenvelder verdeelde het spel en zorgde voor de balans als aanvoerder van het team.

De Boer heeft voor zijn lengte en fysiek al een prima trap en ook met zijn overzicht is niets mis. Vocaal laat hij zich horen en hij heeft de bereidheid én het vermogen om vuil werk op te knappen. Hij zal nog moeten groeien (al is hij pas 14), maar in de jeugd zijn meer spelers (denk aan Jordy Bruijn en Noa Lang) die nog hopen op een late groeispurt. Lengte hoeft ook geen problemen op te leveren als spelers voetballend bovengemiddeld zijn. De ontwikkeling van De Boer wordt interessant, zijn eerste seizoenshelft bood voldoende perspectief om hier zijn naam te noemen.

7: Daishawn Redan
Nog zon groeibriljantje uit de C1. In 2012 stelde hij zich voor het eerst voor aan het Ajax-publiek door vooraf aan Ajax PSV 2.408 keer hoog te houden, twee jaar later is hij de spits van C1. Vorig seizoen maakte hij in C2 nog meer dan veertig goals, ook eind 2014 bleef hij scoren. Met dertien treffers nam hij C1 meerdere malen bij de hand op moeilijke momenten.

Redan is 13 jaar oud en daarmee is hij eerstejaars C-junior. Toch stond hij drie weken geleden echt op het wedstrijdformulier bij Ajax B2. Redan is technisch begaafd, hij is fysiek of qua lengte niet eens zoveel groter en sterker dan zijn tegenstanders, toch houdt hij zich makkelijk staande. Hij heeft een neusje voor de goal en vooral zijn samenwerking met Juan Familia Castillo was een lust voor het oog. Wie weet dat Redan na de winterstop met Castillo in B2 te bewonderen is, hij ontwikkelt zich in ieder geval als een speer.

6: Adham El Idrissi
Hij was al eens onderwerp van een Ajax' Kweekvijver en in mijn ogen niet meer dan terecht. Als rechtsbuiten van B1 maakte hij vorig seizoen al indruk, El Idrissi vloog dit seizoen helemaal uit de startblokken. In de Youth League scoorde hij tegen Paris Saint Germain en Barcelona en in de competitie was hij meer dan eens beslissend.

Met El Azzouzi heeft hij er een geduchte concurrent bij, maar met de werklust van El Idrissi in het achterhoofd moet niemand verbaasd opkijken als hij na de winterstop keihard terugslaat. Wat hadden we hem graag ietsje langer in lengte gezien, maar de vergelijking met Luis Suárez is niet voor niets. Zonder meer een positieve verrassing in de eerste seizoenshelft.

5: Matthijs de Ligt
Ajax C1 won vorig seizoen alles wat er te winnen viel en dus was het geen verrassing dat er veel spelers uit die lichting in één keer doorstoomden naar B1. Ché Nunnely was al bekend om zijn dribbels, Matthijs de Ligt is daarom meer een verrassing met zijn spel dit najaar. Als verdediger of als middenvelder, De Ligt behoorde wekelijks tot de uitblinkers. Nu is hij fysiek al aardig ver voor zijn 15 levensjaren, maar dat combineert hij met overzicht, voetbalintelligentie en techniek. Hij heeft een kanonskogel in zijn rechter een goede kop erop. Een top-5-plek is niet meer dan logisch.

4: Stan van Bladeren
Ajax heeft een aardige staat van dienst als het gaat om keepers uit eigen jeugd en het zou zomaar kunnen dat er weer wat leuks zit aan te komen. Jasper Cillessen en Diederik Boer vullen momenteel nog even de leegte, maar met Peter Leeuwenburgh en Mickey van der Hart (verhuurd) heeft Ajax op papier twee prima goalies. Daarachter zitten nog Norbert Alblas en Xavier Mous.

Maar er is meer, dat bewees Stan van Bladeren. De blonde, nuchtere sluitpost maakte de afgelopen maanden een uiterst zekere indruk en hij pakte daadwerkelijk punten voor Ajax A1. Afwisselend met concurrent Indy Groothuizen maakte Van Bladeren zijn opwachting en hij stelde eigenlijk zelden teleur. Hij is jong, lang, atletisch, hij beschikt over snelle reflexen en bovendien kan hij prima meevoetballen. Met de enorme concurrentie zeg ik niet dat hij het haalt, maar hij heeft heel veel potentie om het te bewerkstelligen.

3: Mauro Savastano
Een openbaring voor mij op de linksbackpositie, eigenlijk tijdens de Copa Amsterdam van dit jaar al. De nieuwe A1 maakte daar zijn opwachting nadat het net kampioen was geworden en Savastano liet zich zien. Hij is kopsterk, hij is snel, atletisch, hij kan dus een potje verdedigen en het voetballende gedeelte, daar ligt het bij Ajax eigenlijk nooit aan.

Nicolai Boilesen, Daley Blind en daarvoor Urby Emanuelson, Ajax heeft een verleden met linksbacks. Ze kunnen eigenlijk altijd heel goed voetballen, verdedigen is nog weleens een probleem. Blind leerde het, Boilesen zet nog stappen en Emanuelson werd uiteindelijk linksbuiten. Met Savastano lijkt (met de nadruk op lijkt) Ajax de total package te hebben. Verdedigend sterk, aanvallend goed, ook weleens fijn om te zien. Hij is onomstreden in A1, hij speelt alles, dat is voor een eerstejaars A-junior een heel goed teken.

2: Carel Eiting
Bij Ajax is de concurrentie op het middenveld altijd al moordend geweest. Het is daarom extra knap als je als 16-jarige het voor elkaar krijgt om tijdens de grootste wedstrijden van A1 uitblinker te zijn op misschien wel de meest lastige positie op het veld. Eiting deed het, onder meer tegen FC Barcelona was hij als verdedigende middenvelder de drijvende kracht achter de uiteindelijke 1-0 zege.

Eiting is niet bovengemiddeld sterk, niet bovengemiddeld technisch, hij is wel bovengemiddeld slim en vaardig. Hij weet altijd wat hij doet en waar hij naartoe wil en dus had de even geblesseerde Ashraf El Mahdioui er opeens een concurrent bij. B1, A2, A1, Eiting speelde eigenlijk overal, nooit haalde hij een onvoldoende. Hij is al heel stabiel en heel goed voor zijn leeftijd en dat had eigenlijk niemand meteen zien aankomen voor dit seizoen. Daarom een meer dan terechte nummer twee als we het hebben over verrassingen in de jeugd.

1: Donyell Malen
De onbetwiste nummer één. Niet zozeer omdat hij per se de allerbeste was, maar hij heeft zich wel het meest ontwikkeld van iedereen. Waar hij vorig seizoen in C1 niet meteen opviel, daar was hij in de eerste seizoenshelft de uitblinker van Ajax B1. Als 15-jarige spits schoot hij er twaalf in, maar vooral zijn voetballende vermogen is hard vooruit gegaan.

Hij is sterk in de duels en draait zo makkelijk weg bij zijn tegenstander. Dat combineert hij dan weer met een neusje voor de goal. Zeer goede spits die de grootste openbaring was in de afgelopen maanden. Ik ben heel erg benieuwd waar hij nog toe in staat is en dat ga ik dan ook met veel belangstelling bekijken. Wie weet is hij binnenkort wél de allerbeste, dat is helemaal aan hem. (foto's): Black Bath Towel Photographers)

Door Bram van der Ploeg
BRON
Eide
 Eide - zondag 28 december 2014 - 10:33   quote  deeplink  
Leuk stukje. Ik neem aan dat andere A1 spelers eruit zijn gelaten omdat die al regelmatig trainen met de A selectie en zelfs wedstrijden voor Jong Ajax op het CV hebben staan. (Nouri, Van de Beek, Cerny en Muric).

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op zondag 28 december 2014 door Eide --
Ajax Warrior
 Ajax Warrior - zondag 28 december 2014 - 10:46   quote  deeplink  
quote:
Op zondag 28 december 2014 - 10:33 schreef Eide het volgende:
Leuk stukje. Ik neem aan dat andere A1 spelers eruit zijn gelaten omdat die al regelmatig trainen met de A selectie en zelfs wedstrijden voor Jong Ajax op het CV hebben staan. (Nouri, Van de Beek, Cerny en Muric).
Begin van de tekst had hij vermeld dat deze spelers niet genoemd gingen worden! Ik vond het inderdaad een leuk stuk aangezien menig forummer niet weet wat er allemaal in de jeugd gebeurd. Daarom is Ajax Showtime ook een goede site. Besteden ruim aandacht aan de jeugd.
nora
 nora - zondag 28 december 2014 - 12:29   quote  deeplink  
Prima stuk hopelijk dat deze jongens zich blijven ontwikkelen de meeste talenten hebben toch de meeste moeite als ze naar de senioren moeten, dan vallen er veel af hopelijk wordt dat bij deze jongens niet het geval.
Ronald 1960
 Ronald 1960 - zondag 28 december 2014 - 12:48   quote  deeplink  
Wederom blijkt hieruit dat er ontzettend veel talent rond loopt op de toekomst en vooral met het oog op de toekomst. Toch zullen er slechts maar een paar werkelijk de top bereiken.
Wat mij opvalt is dat het voornamelijk middenvelders en aanvallers zijn die worden genoemd. Ik zou het ook prettig vinden als er ook meer echt goede verdedigers zouden volgen. Maar wat Warrior ook zegt: Ajax Showtime vind ik ook een goede graadmeter voor onze jeugd om op deze manier te volgen

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op zondag 28 december 2014 door Ronald 1960 --
remco k
 remco k - zondag 28 december 2014 - 13:16   quote  deeplink  
Erg leuk om de jeugd in de gaten te houden.

Het valt me met name op dat ieder elftal wel wat ehte uitschieters heeft lopen, iets wat andere jaren wel anders was.. Of dat iets zegt over het niveau van die uitschieters of van de "mindere" talenten gaat de komende jaren duidelijk worden..

Ik zie het in ieder geval erg positief in..
Pietje
 Pietje - zondag 28 december 2014 - 13:25   quote  deeplink  
Wat een prima stuk is dit. We wisten het natuurlijk best wel, dat er een behoorlijk aantal jeugdspelers min of meer klaar staan om door te stoten naar het eerste (of eerst naar Jong Ajax). Het bovenstaande lijstje is niettemin indrukwekkend. Ik heb veel vertrouwen in de toekomst. Wat een talenten. En nu maar hopen dat al die talenten het ook daadwerkelijk gaan waarmaken. Ik geloof er best in.
Ajax Warrior
 Ajax Warrior - zondag 28 december 2014 - 14:31   quote  deeplink  
quote:
Op zondag 28 december 2014 - 13:25 schreef Pietje het volgende:
Wat een prima stuk is dit. We wisten het natuurlijk best wel, dat er een behoorlijk aantal jeugdspelers min of meer klaar staan om door te stoten naar het eerste (of eerst naar Jong Ajax). Het bovenstaande lijstje is niettemin indrukwekkend. Ik heb veel vertrouwen in de toekomst. Wat een talenten. En nu maar hopen dat al die talenten het ook daadwerkelijk gaan waarmaken. Ik geloof er best in.
Natuurlijk is het, wat sommigen hier al terecht opmerkten, te wachten of iedereen het talent weet vast te houden om door te stoten richting het eerste elftal. Onderweg zullen er nog wel enkelen sneuvelen die uiteindelijk op de 1 of andere manier hun talent niet weten te gebruiken.

Persoonlijk hoop ik dat Ajax op televisie een kanaal weet te krijgen waarbij je via een abonnement de wedstrijden van de jeugd kan volgen. Ik heb daar wel een goede 20 euro per maand voor over om de jeugdwedstrijden van de A1, B1 en C1 te bekijken.
Ajax Warrior
 Ajax Warrior - zondag 28 december 2014 - 14:31   quote  deeplink  
-

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op zondag 28 december 2014 door Ajax Warrior --
Nenam_tiL
 Nenam_tiL - maandag 29 december 2014 - 00:15   quote  deeplink  
quote:
Op zondag 28 december 2014 - 14:31 schreef Ajax Warrior het volgende:

[..]

Natuurlijk is het, wat sommigen hier al terecht opmerkten, te wachten of iedereen het talent weet vast te houden om door te stoten richting het eerste elftal. Onderweg zullen er nog wel enkelen sneuvelen die uiteindelijk op de 1 of andere manier hun talent niet weten te gebruiken.

Persoonlijk hoop ik dat Ajax op televisie een kanaal weet te krijgen waarbij je via een abonnement de wedstrijden van de jeugd kan volgen. Ik heb daar wel een goede 20 euro per maand voor over om de jeugdwedstrijden van de A1, B1 en C1 te bekijken.
Ik niet....
Hummel10
 Hummel10 - maandag 29 december 2014 - 07:49   quote  deeplink  
Ook niet
Ajax Warrior
 Ajax Warrior - maandag 29 december 2014 - 08:41   quote  deeplink  
quote:
Op maandag 29 december 2014 - 00:15 schreef Nenam_tiL het volgende:

[..]

Ik niet....
Tja ieder zijn smaak. Jij kijkt liever 5 Eredivisie wedstrijden per weekend en ik kijk liever naar wedstrijden van onze eigen Ajax-jeugd.
nora
 nora - maandag 29 december 2014 - 09:00   quote  deeplink  
Het lijkt mij wel leuk om jeugd wedstrijden te zien maar niet meer als 5 euro per maand, iets voor Ziggo ??
Eide
 Eide - maandag 29 december 2014 - 09:55   quote  deeplink  
quote:
Op maandag 29 december 2014 - 09:00 schreef nora het volgende:
Het lijkt mij wel leuk om jeugd wedstrijden te zien maar niet meer als 5 euro per maand, iets voor Ziggo ??
Ajax Exclusive is 15 euro voor een heel jaar, dat is net iets meer dan 1 euro per maand. En dan kan je regelmatig wedstrijden van de jeugd zien.
nora
 nora - maandag 29 december 2014 - 10:11   quote  deeplink  
Is dat al zeker of is dat een voorstel ? als het zeker is dan is dat prima.
Eide
 Eide - maandag 29 december 2014 - 10:58   quote  deeplink  
Ajax Exclusive geeft op de site niet aan dat het ook wedstrijden van de jeugd uitzend maar doet dat wel.

quote:

Kijk LIVE-uitzendingen, die je nergens anders kunt zien. Plus toegang tot het historische video-archief van Ajax

Ajax Exclusive TV broadcast LIVE-uitzendingen, die je nergens anders kunt zien. Daarnaast kun je met je abonnement ook al het historische video-archief van Ajax bekijken. Je geeft jezelf makkelijk in drie stappen op.

Een abonnement op Ajax Exclusive TV geeft je toegang tot:

- alle LIVE - uitzendingen van de Ajax Vrouwen-wedstrijden
- LIVE elke thuiswedstrijd vanuit de Arena: Ajax TV Kick Off
- wekelijks de pre-match persconferentie van Frank de Boer.

Plus toegang tot al het historisch videomateriaal van Ajax en spraakmakende specials!

Jaarabonnement (365 dagen): 14,99 euro incl. BTW
Halfjaarabonnement (183 dagen): 9,99 euro incl BTW
Ajax Exclusive

Wedstrijden van de jeugd worden echter wel vrij regelmatig uitgezonden. De C1 en B1 tegen AZ en de A1 tegen PSV zijn voorbeelden daarvan van het afgelopen half jaar.
Ajax Warrior
 Ajax Warrior - maandag 29 december 2014 - 11:16   quote  deeplink  
quote:
Op maandag 29 december 2014 - 10:58 schreef Eide het volgende:
Ajax Exclusive geeft op de site niet aan dat het ook wedstrijden van de jeugd uitzend maar doet dat wel.

[..]

Ajax Exclusive

Wedstrijden van de jeugd worden echter wel vrij regelmatig uitgezonden. De C1 en B1 tegen AZ en de A1 tegen PSV zijn voorbeelden daarvan van het afgelopen half jaar.
Maar dat is via Internet en ik hoor dat het vaak vastloopt. Ervaringen die ik heb gehoord, niet zelf heb waargenomen overigens.
Eide
 Eide - maandag 29 december 2014 - 11:59   quote  deeplink  
Dat is inderdaad via internet. Remco heeft volgens mij een Exclusive abonnement, misschien kan hij zeggen hoe betrouwbaar het is.
Ajax Warrior
 Ajax Warrior - maandag 29 december 2014 - 12:01   quote  deeplink  
quote:
Op maandag 29 december 2014 - 11:59 schreef Eide het volgende:
Dat is inderdaad via internet. Remco heeft volgens mij een Exclusive abonnement, misschien kan hij zeggen hoe betrouwbaar het is.
Als ze zoiets zouden aanbieden via televisie en je provider zou ik direct toehappen! Maar dat had ik al geplaatst! ;-)
remco k
 remco k - maandag 29 december 2014 - 19:21   quote  deeplink  
quote:
Op maandag 29 december 2014 - 11:59 schreef Eide het volgende:
Ik kijk er regelmatig wedstrijden en andere leuke dingen op.. Met een beetje verbinding loopt dat gewoon prima..

Het is dat geld ook meer dan waard...
remco k
 remco k - maandag 29 december 2014 - 19:22   quote  deeplink  
quote:
Op maandag 29 december 2014 - 12:01 schreef Ajax Warrior het volgende:

[..]

Als ze zoiets zouden aanbieden via televisie en je provider zou ik direct toehappen! Maar dat had ik al geplaatst! ;-)
Ik kijk het gewoon op mn tv...

Plaats een reactie:
 Je naam (of nickname) (verplicht)
 Je e-mail adres (wordt nooit getoond maar moet wel werken!)
 Vul de volgende code hier in: 5935
Ik ga akkoord met de algemene voorwaarden en algemene forum regels.
Headliner: Ajax Nieuws Plaats een nieuw antwoord  

Index / Sport / Voetbal / Ajax / topic: Ajax' Kweekvijver: De 10 openbaringen

0.0062580