BETA
Home  |  Inloggen  |  Registreer  |  Zoeken
Index / Sport / Voetbal / Ajax / topic: Ajax - Legia Warschau (donderdag 19 februari, 21:05); 1 - 0

Plaats een nieuw antwoord  
Headliner: Ajax Nieuws
Eide
 Eide - maandag 16 februari 2015 - 00:00   quote  deeplink  
199670_EL_Redactioneel%20600x338_Ajax-Legia_600x338.jpg

Na toch een teleurstellend avontuur in de Champions League waarin geheel onnodig punten werden verspeeld tegen Apoel Nicosia en PSG gaat Ajax na de winterstop verder in de Europa League. De laatste 32 ploegen spelen in tweeluik tegen elkaar om te bepalen die zich plaatsen voor de kwartfinales. De afgelopen drie jaren was deze ronde steeds het eindstation voor Ajax waarvan twee maal op beschamende wijze. Red Bull Salzburg veegde de mat aan met Ajax en tegen Steaua Boekarest blameerde Ajax zich in het uitduel. Dit jaar zullen vele Ajacieden ook weer een blamage vrezen aangezien Ajax bepaald niet in goede doen is. Aan het keurkorps van Frank de Boer de eer al deze ongelovigen het ongelijk te bewijzen.

Legia Warschau is een voor ons onbekende ploeg uit een onbekende competitie. Ajax speelde nog nooit tegen Legia Warschau. In het seizoen 2011/12 speelde PSV tegen Legia. Beide ploegen wisten zich te kwalificeren waarbij PSV twee maal eenvoudig won van de Polen. De Poolse competitie is een ronduit zwakke liga die internationaal met name vermaard is vanwege de ultra fanatieke, en soms racistische, aanhang. Maar op het veld is de Ekstraklasa een eigenlijk gewoon een lelijk eendje. Poolse ploegen moeten het voornamelijk hebben van hun fysieke kwaliteiten. Spelers die er voetbaltechnisch bovenuit steken vertrekken meestal al snel richting de Duitse competities.

Desondanks heeft de onervaren trainer Henning Berg dit seizoen een behoorlijke goede ploeg weten neer te zetten die zich onbedreigd door de poulefase van het Europa League toernooi heeft weten te vechten. Via de 3e voorronde en 5 overwinningen in de Poule ging Legia Warschau eenvoudig door naar de laatste 32. Slechts 1 maal werd er verloren en wel van Lokeren. Legia Warschau onderscheidde zich daarbij in verdedigend opzicht door in zes wedstrijden plus twee kwalificatiewedstrijden slechts twee goals tegen te krijgen. De Polen scoorden zelf echter ook maar tien goals. De Legionairs zijn dus een ploeg die leunt op een solide verdediging en loeren op die ene goal. Overigens hadden de Polen eigenlijk Champions League moeten spelen nadat er met 0-2 en 4-1 van Celtic werd gewonnen in de kwalificatie voor het miljoenenbal. De Polen stelden echter een niet-speelgerechtigde speler op in het thuisduel waardoor de 4-1 overwinning werd omgezet in een reglementaire 0-3 nederlaag en Celtic door ging naar de Champions League.

Legia Warschau speelt over het algemeen in een 4-2-3-1 systeem of een 4-5-1 systeem waarbij de aanvallende middenvelder dicht achter de spits speelt. Gezien de uitspraken van Henning Berg en de aanvallende intenties van Ajax lijkt de keuze voor de 4-5-1 opstelling het meest voor de hand te liggen. In deze formatie won Legia Warschau in Europa twee maal en kreeg het geen enkele goal tegen. De topscorer van Legia Warschau is en Portugees Orlando Sá. De 1.88 lange spits staat in de Poolse liga op 9 goals en scoorde in de Europa League één goal. De Europese topscorer is aanvallende middenvelder Ondrej Duda met twee goals. In de Ekstraklasa scoorde de 20 jarige Slovaakse international ook al 7 maal. Daarmee vertegenwoordigen deze twee spelers verreweg het grootste scorende vermogen van Legia.

Ajax lijkt na een buitengewoon zwakke periode voorzichtig uit een diep dal te kruipen. Het grootste punt van zorg voor Ajax is de blessure van Ricardo van Rhijn. Van Rhijn moest het duel met Twente aan zich voorbij laten gaan en trainde ook niet met de groep. Op links had Boilesen ook lichte klachten maar na het sterke optreden van Viergever lijkt die sowieso op een basisplaats te kunnen rekenen, ook gezien de (kop)kracht die nodig zal zijn tegen de stugge Polen. Op het middenveld lijkt Frank de Boer voorlopig te hebben gekozen voor Klaassen als controleur met Sinkgraven en Bazoer voor hem. Voor het Europese treffen zou Frank de Boer echter zomaar terug kunnen vallen op een variant met Serero. Voorin lijken Kishna en El Ghazi op een basisplaats te kunnne rekenen en is het eigenlijk alleen die vraag voor welke spits Frank de Boer gaat kiezen.

Beelden hebben we niet. Daarom beelden van een recente oefenwedstrijd tussen Zenit St. Petersburg en Legia Warschau. De Polen spelen in het groen.

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op vrijdag 20 februari 2015 door Eide --
Ronald 1960
 Ronald 1960 - maandag 16 februari 2015 - 00:13   quote  deeplink  
Dat heb je weer mooi gedaan Eide!
Als we net zo kunnen spelen als gedeelten in de wedstrijd tegen twente, dank ik dat wij met de thuis wedstrijd met 3-0 gaan winnen, waardoor de uitwedstrijd een formliteit zal worden. Hoewel de polen een stugge ploeg lijken te hebben, ga ik er wel van uit dat we ons vrij makkelijk voor de laatste 16 gaan plaatsen.
Loetje
 Loetje - maandag 16 februari 2015 - 00:44   quote  deeplink  
Hulde!

Gewoon winnen dit en de stijgende lijn voortzetten. Legia is niet slecht maar dit MOET Ajax gewoon winnen. Waren er nu toch nog wel of geen supporters welkom in Polen omdat Leagia in beroep ging?

3-0
Eide
 Eide - maandag 16 februari 2015 - 11:00   quote  deeplink  
Er zijn geen Legia Warschau supporters bij hun thuis en het uitduel vanwege een straf die ze van de UEFA opgelegd hebben gekregen na racistische spreekkoren.

Ik ken de Poolse competitie een heel klein beetje door mij Poolse schoonfamilie die in Tykocin wonen. Als ik daar ben zie ik het zo nu en dan voorbij komen. Ik ben zelfs wel eens bij een wedstrijd van Jagiellonia Białystok geweest, de huidige nummer twee in Polen in zo'n oud Sovjet stadion met de meest beroerde grasmat die je je voor kan stellen. Het is echt stug vechtvoetbal.
Ajax Warrior
 Ajax Warrior - maandag 16 februari 2015 - 11:04   quote  deeplink  
De eerste wedstrijd ruim winnen en dan gewoon rustig toeleven naar de uitwedstrijd die in een leeg stadion gespeeld zal worden!
Ronald 1960
 Ronald 1960 - maandag 16 februari 2015 - 11:16   quote  deeplink  
quote:
Op maandag 16 februari 2015 - 11:00 schreef Eide het volgende:
Er zijn geen Legia Warschau supporters bij hun thuis en het uitduel vanwege een straf die ze van de UEFA opgelegd hebben gekregen na racistische spreekkoren.

Ik ken de Poolse competitie een heel klein beetje door mij Poolse schoonfamilie die in Tykocin wonen. Als ik daar ben zie ik het zo nu en dan voorbij komen. Ik ben zelfs wel eens bij een wedstrijd van Jagiellonia Białystok geweest, de huidige nummer twee in Polen in zo'n oud Sovjet stadion met de meest beroerde grasmat die je je voor kan stellen. Het is echt stug vechtvoetbal.
Dan is onderstaande wel een leuke bijkomstigheid voor jou ;-)

16 februari 2015
In de aanloop naar de confrontatie met Ajax in de Europa League heeft Legia Warschau een gevoelige tik gekregen. De lijstaanvoerder van de Poolse competitie verloor op eigen veld van Jagiellonia Bialystok met 1-3.
nora
 nora - maandag 16 februari 2015 - 11:59   quote  deeplink  
Ja het is wel lekker dat die gasten verloren hebben dus zijn zij ook niet echt in goede doen, ik zie Ajax toch weer beter in vorm komen en als we Donderdag weer een overwinning pakken dan geeft dat Ajax weer meer zelfvertrouwen en worden ze er alleen maar beter van.
Eide
 Eide - dinsdag 17 februari 2015 - 17:41   quote  deeplink  
Bij Ajax bekende en verguisde multimiljonair fluit duel met Legia

Ajax krijgt donderdag in het Europa League-duel met Legia Warschau te maken met scheidsrechter Jonas Eriksson. De Zweed is in Amsterdam vooral bekend van het duel met AC Milan (1-1) in 2013. Opmerkelijk is dat de arbiter multimiljonair is.

Behalve scheidsrechter is Eriksson namelijk ook succesvol zakenman geweest. De veertigjarige Zweed doet het fluiten dan ook puur omdat hij het leuk vindt. Voor zijn inkomsten is het niet strikt noodzakelijk. Hij was mede-eigenaar van mediamagnaat IEC in Sports.

Die aandelen, in totaal vijftien procent, verkocht hij acht jaar geleden voor meer dan acht miljoen euro. Eriksson kon daardoor financieel onafhankelijk naar de toekomst kijken. Toen hij de keuze tussen het zakenleven en de voetballerij moest maken, was dat daarna snel gebeurd. "Ik heb een fantastisch leven als zakenman gehad. Maar sinds 2011 heb ik me toegelegd op het zijn van professioneel scheidsrechter. Ik moet zeggen: ik heb de tijd van mijn leven", aldus Eriksson een tijdje terug in The Daily Mail.

In de Arena is de Zweed vooral bekend van het moment tussen Mike van der Hoorn en Mario Balotelli, vorig seizoen in de Champions League. De scheidsrechter wees naar de stip en boorde Ajax op die manier twee kostbare punten door de neus.

Bron

-----------------

Overigens floot Eriksson ook wel eens Ajax Olympiakos en deed dat toen prima. De toon van het artikel staat mij niet helemaal aan hoewel ik er nog altijd van overtuigd ben dat die penalty toen een verkeerde beslissing was.

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op dinsdag 17 februari 2015 door Eide --
nora
 nora - dinsdag 17 februari 2015 - 17:46   quote  deeplink  
Nou die kan alles goedmaken wat hij ons heeft aangedaan hij heeft Ajax miljoenen gekost met die lachwekkende strafschop, anders hadden we in de tweede ronde gezeten van de CL.
Eide
 Eide - dinsdag 17 februari 2015 - 17:47   quote  deeplink  
Polen geloven in stunt in Amsterdam: 'Het spel van Ajax ligt ons wel'

Coach Henning Berg manoeuvreerde zijn elftal al handig in de underdogrol, maar de spelers van Legia Warschau geloven wel degelijk dat er iets te halen valt tegen Ajax. De Poolse topclub fungeert donderdagavond in de Amsterdam ArenA als tegenstander van het elftal van Frank de Boer. "Ajax ligt ons wel", zegt aanvaller Jakub Kosecki in gesprek met Interia Sport.

De 24-jarige international van Polen voorspelt een open wedstrijd. "We moeten geen ontzag hebben voor Ajax, want we weten wat we kunnen. Ajax is een grote Europese ploeg, maar het zal een interessante ontmoeting worden. Voor ons is het een goede tegenstander, want dit team speelt snel en technisch", weet Kosecki na de minutieuze instructies van de technische staf.

"Dat ligt ons wel", vervolgt hij. "We hebben het gevoel dat dit een van de belangrijkste wedstrijden van Legia is in de afgelopen twee jaar." Een week na het duel in Amsterdam vindt de return plaats in Polen. Die wedstrijd wordt overigens afgewerkt zonder publiek. Legia kreeg die straf opgelegd naar aanleiding van eerdere ongeregeldheden.

Bron

-----------------

Ik denk niet dat Ajax zich in die favorietenrol moet laten duwen gezien de Europese prestaties van de afgelopen jaren. En al helemaal niet tegen een ploeg die het type voetbal speelt dat Legia doet.
Eide
 Eide - dinsdag 17 februari 2015 - 20:10   quote  deeplink  
De Boer: 'Legia niet onderschatten'

Frank de Boer is behoorlijk onder de indruk van Legia Warschau, de komende tegenstander van Ajax in de Europa League. "Mijn eerste indruk is dat we ze niet moeten onderschatten en dat we onze borst nat kunnen maken", blikt de trainer van de Amsterdammers vooruit op het duel van aanstaande donderdag in de Amsterdam ArenA.

De Boer is behoorlijk onder de indruk van de statistieken die de Poolse tegenstander kan overleggen. "Legia staat bovenaan in de Poolse competitie, maar verloor afgelopen weekeinde wel thuis met 1-3. Het is een ervaren ploeg met een gemiddelde leeftijd van ongeveer 26 jaar. Daarnaast waren ze dik eerste in de poulefase van de Europa League. We kunnen onze borst dus natmaken", concludeert De Boer tegenover Ajax TV.

Ver komen in Europa
Ajax staat voor het zesde jaar op rij na de winterstop in de Europa League, maar echt ver kwamen de Amsterdammers nooit in het Europese voetbaltoernooi. "We hebben geen target qua wat we willen halen in de Europa League, maar het wordt wel weer eens tijd dat we ver komen. We leven van wedstrijd naar wedstrijd en dan zien we vanzelf waar we stranden."

Toch heeft De Boer behoorlijke verwachtingen van zijn ploeg. "We hebben in de Champions League bewezen dat we het ploegen als FC Barcelona en Paris Saint-Germain behoorlijk lastig kunnen maken. Als we dat volhouden dan kunnen we ver komen. Ik vind dit hartstikke leuke wedstrijden en het geeft weer moraal aan veel spelers. Europese wedstrijden zijn toch wat anders dan de landelijke competitie. En het is leuk dat Feyenoord en PSV ook nog meedoen, dat is goed voor het Nederlandse voetbal."

Bron

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op dinsdag 17 februari 2015 door Eide --
NatjosFC
 NatjosFC - dinsdag 17 februari 2015 - 21:54   quote  deeplink  
5-0.
Wie is erbij?
Eide
 Eide - dinsdag 17 februari 2015 - 22:03   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 17 februari 2015 - 21:54 schreef NatjosFC het volgende:
Wie is erbij?
Ik, heb eindelijk weer eens tijd voor een wedstrijd.
Brandje
 Brandje - woensdag 18 februari 2015 - 09:10   quote  deeplink  
quote:
5-0.
Wie is erbij?
Yup, zoals altijd op mijn eigen vak 114.
Ronald 1960
 Ronald 1960 - woensdag 18 februari 2015 - 09:13   quote  deeplink  
quote:
5-0.
Wie is erbij?
Thuis voor de buis. Geen geld en vrouwtje heeft afspraken ;-)
ALTIJD PRIJS IN DE K
 ALTIJD PRIJS IN DE K - woensdag 18 februari 2015 - 11:15   quote  deeplink  
7-2
Hummel10
 Hummel10 - woensdag 18 februari 2015 - 11:40   quote  deeplink  
quote:
5-0.
Wie is erbij?
5-0 teken ik voor! Ben erbij :-)
biebie
 biebie - woensdag 18 februari 2015 - 14:07   quote  deeplink  
quote:
Op maandag 16 februari 2015 - 00:13 schreef Ronald 1960 het volgende:
Dat heb je weer mooi gedaan Eide!
Als we net zo kunnen spelen als gedeelten in de wedstrijd tegen twente, dank ik dat wij met de thuis wedstrijd met 3-0 gaan winnen, waardoor de uitwedstrijd een formliteit zal worden. Hoewel de polen een stugge ploeg lijken te hebben, ga ik er wel van uit dat we ons vrij makkelijk voor de laatste 16 gaan plaatsen.
Vrij gemakkelijk plaatsen voor de laatste 16? Tja, dat dachten we vorig jaar ook toen we tegen Salzburg moesten
nora
 nora - woensdag 18 februari 2015 - 14:28   quote  deeplink  
Het zal niet makkelijk worden maar normaal gesproken moet je door komen tegen een Poolse ploeg . ik denk 2-0
Hummel10
 Hummel10 - woensdag 18 februari 2015 - 15:26   quote  deeplink  
quote:
Op woensdag 18 februari 2015 - 14:07 schreef biebie het volgende:

[..]

Vrij gemakkelijk plaatsen voor de laatste 16? Tja, dat dachten we vorig jaar ook toen we tegen Salzburg moesten
Dit Ajax en vrij makkelijk plaatsen moet ik inderdaad eerst nog masr eens zien..
nora
 nora - woensdag 18 februari 2015 - 15:36   quote  deeplink  
Dit is wat de Boer zei over Milik.
=================================
Hij zocht meer een aanspeelpunt voorin vandaar die plek in de spits naar Schone toeging, nou Frankie dan ben je er nu wel achter dat dit geen succes was dus stel maar weer gauw Milik op en laat Schone maar banke.

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op woensdag 18 februari 2015 door nora --
Positieve Arrogantie
 Positieve Arrogantie - woensdag 18 februari 2015 - 18:03   quote  deeplink  
Agh die Europese wedstrijden van de afgelopen jaren hebben vrij wel geen betekenis.
Kampioen worden en plaatsen voor de CL was altijd het hoofddoel.
EL na de winterstop werd eigenlijk gezien als vervelende onderbreking, zeker omdat de andere clubs al uitgeschakeld waren.
Als in de competitie, je grootste concurrent, geen beker, geen Europees speelt en jij bent wel op 3 fronten actief bent, dan vraag je om problemen.
2-0 winst op Steau thuis en Ajax uit op 60% een wedstrijd ingaan, dan ga je ervan uit dat je die wedstrijd dan verliest. De kans dat je namelijk de EL ging winnen was niet heel groot.
Tegen Red Bull begon het al gewoon niet goed en zij speelde alsof ze vleugels hadden, leuke reclame voor Red Bull. Maar toen was de competitie ook belangrijker.

Dit jaar is de competitie al gespeeld en zijn de concurrenten voor zowel voor plek 1 als plek 2 nog actief op 2 fronten, Beker of Europees.

Dus in vergelijking met de andere jaren is een beetje fout........

Dus ik hoop en verwacht dat we een ajax te zien krijgen zoals ajax ook speelt in de CL.
In de CL heb je betere tegenstanders, dus dit moet kunnen om 2x te kunnen winnen.

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op woensdag 18 februari 2015 door Positieve Arrogantie --
remco k
 remco k - woensdag 18 februari 2015 - 18:10   quote  deeplink  
quote:
Op woensdag 18 februari 2015 - 18:03 schreef Positieve Arrogantie het volgende:
Agh die Europese wedstrijden van de afgelopen jaren hebben vrij wel geen betekenis.
Kampioen worden en plaatsen voor de CL was altijd het hoofddoel.
EL na de winterstop werd eigenlijk gezien als vervelende onderbreking, zeker omdat de andere clubs al uitgeschakeld waren.
Als in de competitie, je grootste concurrent, geen beker, geen Europees speelt en jij bent wel op 3 fronten actief bent, dan vraag je om problemen.
2-0 winst op Steau thuis en Ajax uit op 60% een wedstrijd ingaan, dan ga je ervan uit dat je die wedstrijd dan verliest. De kans dat je namelijk de EL ging winnen was niet heel groot.
Tegen Red Bull begon het al gewoon niet goed en zij speelde alsof ze vleugels hadden, leuke reclame voor Red Bull. Maar toen was de competitie ook belangrijker.

Dit jaar is de competitie al gespeeld en zijn de concurrenten voor zowel voor plek 1 als plek 2 nog actief op 2 fronten, Beker of Europees.

Dus in vergelijking met de andere jaren is een beetje fout........

Dus ik hoop en verwacht dat we een ajax te zien krijgen zoals ajax ook speelt in de CL.
In de CL heb je betere tegenstanders, dus dit moet kunnen om 2x te kunnen winnen.
Lekker makkelijk roepen nu, de EL had gewoon topprioriteit, en we hebben gewoon iedere keer gefaald na de winter..
Pietje
 Pietje - woensdag 18 februari 2015 - 18:16   quote  deeplink  
quote:
Op woensdag 18 februari 2015 - 15:36 schreef nora het volgende:
Dit is wat de Boer zei over Milik.
=================================
Hij zocht meer een aanspeelpunt voorin vandaar die plek in de spits naar Schone toeging, nou Frankie dan ben je er nu wel achter dat dit geen succes was dus stel maar weer gauw Milik op en laat Schone maar banke.
Ik verwacht dat Arek Milik in de basis start. Waarom zou Frank de Boer anders zowel Milik als Zivkovic in de selectie hebben?
Ztjes
 Ztjes - woensdag 18 februari 2015 - 18:20   quote  deeplink  
Ik verwacht een 200% gemotiveerde Milik, want hij wil zich zeker tegen zijn landgenoten laten gelden. Als Frank hem niet opstelt, is het in mijn ogen zeker een kapitale blunder.
Brandje
 Brandje - woensdag 18 februari 2015 - 19:07   quote  deeplink  
quote:
Op woensdag 18 februari 2015 - 18:16 schreef Pietje het volgende:

[..]

Ik verwacht dat Arek Milik in de basis start. Waarom zou Frank de Boer anders zowel Milik als Zivkovic in de selectie hebben?
Yup echter kan dan El Ghazi waarschijnlijk weer naar de bank en mag Schone weer blijven staan en zo blijft die discussie voortduren
Eide
 Eide - woensdag 18 februari 2015 - 19:32   quote  deeplink  
Tegenstander uitgelicht: Legia

Ajax moet zich in een tweeluik zien te ontdoen van Legia Warschau om de achtste finales van de UEFA Europa League te bereiken. Zowel op papier als vanuit historisch perspectief is de Nederlandse kampioen de favoriet, maar het beloven toch lastige onderonsjes te worden met een allicht getergde tegenstander uit de finalestad van dit jaar.
Legia Warschau beleeft in Europees verband een seizoen met hoge pieken en diepe dalen. Nadat de Poolse topclub in de tweede kwalificatieronde van de UEFA Champions League over twee duels met 6-1 (1-1 thuis en 0-5 in Dublin) had afgerekend met het Ierse St. Patricks Athletic, stuitte het in de daaropvolgende voorronde op Celtic. Legia Warschau was over twee duels (4-1 en 0-2) ook veel beter dan The Bhoys, maar omdat het in Schotland de geschorste Bartosz Bereszynski vier minuten liet meedoen, verloor het de return uiteindelijk reglementair met 3-0. Toen het daaropvolgende protest bij de UEFA aan dovemansoren gericht bleek, besloot Legia Warschau de hulp in te schakelen van het sporttribunaal CAS om deelname aan de play-offs van de UEFA Champions League te realiseren. Maar ook die poging sorteerde niet het gewenste effect.

Veel tijd om te treuren kreeg Legia niet. Deelname aan de play-offs van de UEFA Europa League volgde en daarin werd eenvoudig afgerekend met FC Aktobe (0-1 in Kazachstan en 2-0 in Polen). Het lot koppelde de Legionairs daarna aan SK Lokeren, Metalist Charkov en Trabzonspor. In Groep L maakte Legia Warschau een uitstekende indruk. Met vijftien punten uit zes speelrondes eindigden de Polen als groepswinnaar.

Alleen in België werd verloren, maar behalve die 1-0-nederlaag kende het treffen in het Daknamstadion nog een extra gitzwart randje. Aanhangers van Legia maakten zich er schuldig aan racistische spreekkoren en het gooien van vuurwerk. De tuchtcommissie van de UEFA strafte het wangedrag van de hooligans keihard af door de club een boete van circa 100.000 euro op te leggen.

Legia Warschau werd echter niet alleen in zijn portemonnee geraakt. Het mag de rest van dit Europese seizoen geen uitsupporters meer meenemen en moet de return tegen Ajax, net als de thuiswedstrijd tegen Trabzonspor (2-0), in een leeg stadion afwerken. Beslissingen die Legia Warschau begrijpt, maar waarvan het uiteraard ook een nare smaak in de mond krijgt. De koploper van de Ekstraklasa was namelijk aardig op weg haar bezoedelde reputatie in Europa te verbeteren: Legia Warschau had al een aantal hooligans in de kraag gevat, toonde zich bereid de schade in het stadion van SK Lokeren te vergoeden en neemt steevast deel aan antiracismecampagnes. Ook heeft de 99-jarige club een sociaal verantwoordelijkheidsprogramma opgericht voor in haar naderende jubileumjaar.

Legia begon zijn winterse trainingstournee in het Turkse Belek, waar het drie oefenduels speelde. Geopend werd met een 2-1 overwinning op Viktoria Plzen, waarna de 10-voudig landskampioen annex 16-voudig bekerwinnaar zijn meerdere moest erkennen in Qarabag BK (0-2) en Zenit Sint Petersburg (2-3). Trainer Henning Berg, de eerste Noor die als speler met twee verschillende clubs (Blackburn Rovers en Manchester United) de Engelse titel won, hechtte echter weinig waarde aan die resultaten. Het ging hem er vooral om dat diverse talenten van de club, evenals nieuweling Dominik Furman, konden wennen aan zijn filosofie. Stagiair Taye Taiwo kreeg tevens een kans, maar wist geen contract af te dwingen.

In het Spaanse Sotogrande werkte Legia een tweede trainingsstage plus twee vriendschappelijke wedstrijden af. In het met 4-2 gewonnen treffen met Dinamo Boekarest deed de van Zawisza Bydgoszcz overgekomen Michal Maslowski voor het eerst mee. De 25-jarige middenvelder werd vorig seizoen verkozen tot de beste nieuwe speler van de Poolse competitie. In het met 1-3 verlorenduel met Dnipro Dnipropetrovsk maakte doelman Arkadiusz Malarz zijn officieuze debuut voor Legia. Jongeling Krystian Bielik maakte dat niet meer mee. Het Poolse juweeltje verdiende een transfer naar Arsenal.

Waar Ajax aanvallend en dominant voetbal nastreeft, daar houdt het met ADO Den Haag, Club Brugge en Juventus bevriende Legia er een tegenovergestelde filosofie op na. Het leunt veelal op een solide verdediging, gunt de tegenstander de bal en probeert vanuit de counter toe te slaan, een speelstijl waarmee het in de eerste competitiehelft 38 punten uit negentien speelrondes wist te verkrijgen.

Ajax speelde nog niet eerder in de geschiedenis tegen Legia, dat wel Europese duels uitvocht met Feyenoord, PSV en FC Utrecht. Voordeel voor Ajax is donderdagavond dat de Legerclub pas vorige week uit zijn winterslaap ontwaakte. Afgelopen weekeinde verloor de koploper prompt met 3-1. Het zal voor Berg c.s. dus afwachten hoe het team op Europees podium marcheert.

Bron
Eide
 Eide - woensdag 18 februari 2015 - 19:36   quote  deeplink  
Ricardo van Rhijn heeft vandaag weer getraint trouwens.
remco k
 remco k - woensdag 18 februari 2015 - 20:37   quote  deeplink  
quote:
Op woensdag 18 februari 2015 - 18:16 schreef Pietje het volgende:

[..]

Dat denk ik ook.. Maar Schone gaat zeker spelen. Misschien op de plek van Sinkgraven? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat ie nu weer El Ghazi of Kishna slachtoffert..

Eerlijk gezegd vind ik dat hij de opstelling gewoon moeten laten hoe hij was minus Schone. Maar de Boer heeft aangegeven dat ie gaat rouleren..
Positieve Arrogantie
 Positieve Arrogantie - donderdag 19 februari 2015 - 05:39   quote  deeplink  
quote:
Op woensdag 18 februari 2015 - 18:10 schreef remco k het volgende:

[..]

Lekker makkelijk roepen nu, de EL had gewoon topprioriteit, en we hebben gewoon iedere keer gefaald na de winter..
Dat mag jij vinden, ik vind het van niet.

Als je gewoon bekeek, het verschil tussen CL en EL dan speelt ajax zijn betere wedstrijden in de CL
Terwijl CL toch moeilijker is en in de moeilijkste maanden van Ajax zich afspeelt.

Ik kan dan niet spreken over topprioriteit
Hummel10
 Hummel10 - donderdag 19 februari 2015 - 07:50   quote  deeplink  
quote:
Op woensdag 18 februari 2015 - 19:07 schreef Brandje het volgende:

[..]

Yup echter kan dan El Ghazi waarschijnlijk weer naar de bank en mag Schone weer blijven staan en zo blijft die discussie voortduren
Yup nu wordt weer veel te lang aan schone vast gehouden.
Hummel10
 Hummel10 - donderdag 19 februari 2015 - 07:52   quote  deeplink  
quote:
Op woensdag 18 februari 2015 - 19:36 schreef Eide het volgende:
Ricardo van Rhijn heeft vandaag weer getraint trouwens.
Tegen Twente heb ik hem niet gemist. Boilesen ook niet trouwens..
remco k
 remco k - donderdag 19 februari 2015 - 10:00   quote  deeplink  
quote:
Op donderdag 19 februari 2015 - 05:39 schreef Positieve Arrogantie het volgende:

[..]

Dat mag jij vinden, ik vind het van niet.

Als je gewoon bekeek, het verschil tussen CL en EL dan speelt ajax zijn betere wedstrijden in de CL
Terwijl CL toch moeilijker is en in de moeilijkste maanden van Ajax zich afspeelt.

Ik kan dan niet spreken over topprioriteit
Jep, en als je het verschil in de ED alleen al kijkt tussen wedstrijden tegen Roda en PSV Twente of Feyenoord. Dan zou je datzelfde ook kunnen stellen.

Alles heeft met instelling van spelers te maken, mooiere atmosfeer mooiere tegenstander, grotere namen, noem het maar op.

Ergens betere wedstrijden spelen wil niet zeggen dat de prioriteit ook elders ligt.
remco k
 remco k - donderdag 19 februari 2015 - 10:01   quote  deeplink  
quote:
Op donderdag 19 februari 2015 - 07:52 schreef Hummel10 het volgende:

[..]

Boilesen zeker niet, Viergever was heel goed. Maar van Rhijn wel naar mijn idee, Tete speelde prima, maar ik zie echt nog liever van Rhijn.. Dat is gewoon een goede back..
Eide
 Eide - donderdag 19 februari 2015 - 10:47   quote  deeplink  
quote:
Op donderdag 19 februari 2015 - 07:52 schreef Hummel10 het volgende:

[..]

Nou, Tete had anders moeite met het niveau. Zat bij de 0-1 mis, en bij die andere grote kans van Twente in de eerste helft zat hij ook mis. Hij speelde een aardige wedstrijd maar er zaten dingetjes in die Van Rhijn dit seizoen niet overkomen. Als Van Rhijn fit is moet die gewoon spelen.

Op linksback natuurlijk gewoon Viergever die steeds beter in vorm komt en tegen Twente heel erg goed speelde.
nieuwe ajax
 nieuwe ajax - donderdag 19 februari 2015 - 11:13   quote  deeplink  
Ik denk dat Ajax ook wel wind vanavond.
Winnen met 3-1 of 4-1 kan mogelijk zijn.
3sterren
 3sterren - donderdag 19 februari 2015 - 13:12   quote  deeplink  
quote:
Op woensdag 18 februari 2015 - 19:07 schreef Brandje het volgende:

[..]

Waaar ik moe van wordt! Gwn banken die schone
3sterren
 3sterren - donderdag 19 februari 2015 - 13:16   quote  deeplink  
Vanavond moeten we ons slag slaan minimaal 2 goals verschil, het liefst zonder tegengoal.
Want in polen gaan deze gasten niet verliezen, als je vandaag gelijk speelt lig je eruit!
Eide
 Eide - donderdag 19 februari 2015 - 13:19   quote  deeplink  
In Polen is het stadion gewoon leeg. Enig thuisvoordeel is dus vrij minimaal daar.
nora
 nora - donderdag 19 februari 2015 - 13:34   quote  deeplink  
Hij moet Milik er in zetten en Schone op de bak anders is Frankie gewoon gek
Hummel10
 Hummel10 - donderdag 19 februari 2015 - 14:12   quote  deeplink  
quote:
Op donderdag 19 februari 2015 - 10:01 schreef remco k het volgende:

[..]

Boilesen zeker niet, Viergever was heel goed. Maar van Rhijn wel naar mijn idee, Tete speelde prima, maar ik zie echt nog liever van Rhijn.. Dat is gewoon een goede back..
Inderdaad Viergever speelde goed. Tete wel ok. Vind van Rhijn ook
niet slecht maar hij is imo ook niet het allerbeste wat je je kan wensen.
Gewoon een degelijke back die in de duels wat sterker mag zijn en
nog steeds aan zijn voorzet moet werken. Stoor me daar echt aan dat dat in 3 a 4 jaar
nog steeds niet voldoende is. Het gaat iets beter maar 80% komt niet aan.
Ajax Warrior
 Ajax Warrior - donderdag 19 februari 2015 - 15:58   quote  deeplink  
1-1
Eide
 Eide - donderdag 19 februari 2015 - 16:22   quote  deeplink  
Ik heb echt geen idee wat het vanavond gaat worden eigenlijk. heb er ook niet echt een gevoel bij. Komt denk ik mede omdat ik geen idee heb hoe in Legia moet inschatten. De Poolse competitie is gewoon zwak maar Legia is zo makkelijk door de poulefase gekomen dat dat niet zo veel lijkt te zeggen.
remco k
 remco k - donderdag 19 februari 2015 - 16:34   quote  deeplink  
quote:
Op donderdag 19 februari 2015 - 15:58 schreef Ajax Warrior het volgende:
1-1
Dat is niet best.
Eide
 Eide - donderdag 19 februari 2015 - 16:39   quote  deeplink  
Tegenstander Ajax raakt sterspeler kwijt na miljoenenbod uit China

Miroslav Radovic speelt donderdag tegen Ajax zijn laatste wedstrijd voor Legia Warschau. De 31-jarige middenvelder, die ook als spits kan worden gebruikt, heeft een aanbieding geaccepteerd van het Chinese Hebei China Fortuna. Bij de return van volgende week in Polen is hij er dus niet meer bij.

Legia ontvangt anderhalf miljoen euro voor Radovic, die nog een contract had tot medio 2018. Hij tekent bij Hebei een verbintenis voor twee seizoenen, tegen een jaarsalaris van naar verluidt anderhalf miljoen euro exclusief bonussen. Deze aanbieding kon ik niet weigeren, bevestigt de routinier in gesprek met Dnevno.

De transfer wordt binnen twee, drie dagen afgerond. Maar voor nu concentreer ik mij op de wedstrijd in Amsterdam. Radovic speelde tot dusver 329 wedstrijden voor Legia en daarin kwam hij tot 77 doelpunten. Hij werd tweemaal landskampioen, won vier keer de nationale beker en sleepte één keer de Supercup van Polen in de wacht. Zijn nieuwe club Hebei komt overigens uit op het tweede niveau van China.

Bron

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op donderdag 19 februari 2015 door Eide --
Ztjes
 Ztjes - donderdag 19 februari 2015 - 19:57   quote  deeplink  
Frank de Boer heeft enkele verrassende wijzigingen aangebracht in de basisformatie van Ajax voor het duel met Legia Warschau. In de punt van de aanval is er plaats van Arek Milik, hierdoor moet Lasse Schöne genoegen nemen met een plaats op de reservebank.

Nick Viergever neemt in het centrum van de defensie de plaats in van Niklas Moisander. Aanvoerder van de Amsterdamse ploeg is Nicolai Boilesen. In de selectie van trainer/coach De Boer is geen plaats voor Lucas Andersen, hij valt als negentiende uit de boot en moet plaatsnemen op de tribune vand e Amsterdam ArenA.

De opstellingen:

Ajax: Cillessen; Van Rhijn, Vd Hoorn, Viergever, Boilesen; Bazoer, Klaassen, Serero; El Ghazi, Milik, Kishna

Eindelijk weer eens een opstelling, die ik begrijp en logisch is.
Jack Huntelaar
 Jack Huntelaar - donderdag 19 februari 2015 - 20:01   quote  deeplink  
Dit is de juiste opstelling in mijn ogen....misschien Veltman voor v.d Hoorn maar ach...Eindelijk de Boer...
3sterren
 3sterren - donderdag 19 februari 2015 - 20:04   quote  deeplink  
Werd tijd maar nu moeten ze het laten zien he!
Bobby1972
 Bobby1972 - donderdag 19 februari 2015 - 20:10   quote  deeplink  
Keuzes durven maken.............Moisander overtuigt al voor lange tijd niet meer. Krediet raakt vanzelf een keer op. Net als het geduld van de Boer. logische en terechte keuze. Schone eigenlijk idem. Ook al maanden structureel niet meer het niveau van voor zijn blessure. Gaat om dit moment hoe goed iemand is.
Brandje
 Brandje - donderdag 19 februari 2015 - 20:24   quote  deeplink  
quote:
Op donderdag 19 februari 2015 - 19:57 schreef Ztjes het volgende:
Frank de Boer heeft enkele verrassende wijzigingen aangebracht in de basisformatie van Ajax voor het duel met Legia Warschau. In de punt van de aanval is er plaats van Arek Milik, hierdoor moet Lasse Schöne genoegen nemen met een plaats op de reservebank.

Nick Viergever neemt in het centrum van de defensie de plaats in van Niklas Moisander. Aanvoerder van de Amsterdamse ploeg is Nicolai Boilesen. In de selectie van trainer/coach De Boer is geen plaats voor Lucas Andersen, hij valt als negentiende uit de boot en moet plaatsnemen op de tribune vand e Amsterdam ArenA.

De opstellingen:

Ajax: Cillessen; Van Rhijn, Vd Hoorn, Viergever, Boilesen; Bazoer, Klaassen, Serero; El Ghazi, Milik, Kishna

Eindelijk weer eens een opstelling, die ik begrijp en logisch is.
Met liefst 8 Nederlanders in de basis. Prima opstelling

Plaats een reactie:
 Je naam (of nickname) (verplicht)
 Je e-mail adres (wordt nooit getoond maar moet wel werken!)
 Vul de volgende code hier in: 5957
Ik ga akkoord met de algemene voorwaarden en algemene forum regels.
Headliner: Ajax Nieuws
Plaats een nieuw antwoord  

Index / Sport / Voetbal / Ajax / topic: Ajax - Legia Warschau (donderdag 19 februari, 21:05); 1 - 0

0.0189568