BETA
Home  |  Inloggen  |  Registreer  |  Zoeken
Index / Sport / Voetbal / Feyenoord / topic: We zijn de beste "supporters" van het land

Plaats een nieuw antwoord  
Headliner: Feyenoord Nieuws
Els
 Els - zondag 22 februari 2015 - 22:49   quote  deeplink  
quote:
Op zondag 22 februari 2015 - 20:24 schreef Feyenoord till i die het volgende:
Els kent mij ook langer. Ik noem haar geen leugenaar maar iemand die het teveel van 1 kant bekijkt.Els is geen verkeerde en ze weet ook dat ik vaak scherpe opmerkingen plaatst.
Ik bekijk het nadrukkelijk van twee kanten. Ik geef aan dat ik vind dat de organisatie grote fouten heeft gemaakt. Maar ik benadruk ook nadrukkelijk dat er niets is dat het gedrag van onze supporters rechtvaardigt.
RenatoBos
 RenatoBos - zondag 22 februari 2015 - 23:17   quote  deeplink  
Ik hoorde dat het beregezeelig was daar op dat plein totdat het opgetrommelde machtsvertoon van de ME agressie 'uitlokte'..
FR-Henk
 FR-Henk - zondag 22 februari 2015 - 23:24   quote  deeplink  
Tsja, die ME lokte natuurlijk de enorme bevuiling en beschadiging op dat plein én fontein uit.
Niets vergoeilijkt het wangedrag.
RenatoBos
 RenatoBos - zondag 22 februari 2015 - 23:28   quote  deeplink  
Hou daarover op Henk. Wat krijg jij als je 5000 man in jouw straat neerdondert, precies dan ziet dat er ook als een vuilnisbelt uit.
RenatoBos
 RenatoBos - zondag 22 februari 2015 - 23:29   quote  deeplink  
En niet iedereen gaat bij de Mac pissen dat kunnen die wc's niet eens aan

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op zondag 22 februari 2015 door RenatoBos --
FR-Henk
 FR-Henk - zondag 22 februari 2015 - 23:35   quote  deeplink  
Geen 5000 man, he.
En die tenten waren wel deels open, alleen geen alcohol.
RenatoBos
 RenatoBos - zondag 22 februari 2015 - 23:41   quote  deeplink  
Zullen er zeker geen 5000 geweest zijn. Maar die gasten waren behoorlijk aan hetverrsteNeem met wat vuurwerk en rookbommen. Niklas aan het handje totdat de ME opdraaft omdat er een aantal hun leuter legen in een naderhand gebleken monumentaal fonteintje. Heb nog nooit zoiets gehoord, wie haalt dat nou in zijn hoofd om daar voetbalsupporters bij te zetten. Keur het niet goed maar dat is vragen om.
Maar in de supermarkten alcohol voor handen..
Els
 Els - zondag 22 februari 2015 - 23:43   quote  deeplink  
quote:
Op zondag 22 februari 2015 - 23:17 schreef RenatoBos het volgende:
Ik hoorde dat het beregezeelig was daar op dat plein totdat het opgetrommelde machtsvertoon van de ME agressie 'uitlokte'..
Vóór de eerste charge waren al drie agenten gewond geraakt door het vuurwerk wat naar hen werd gegooid. Maar als je dat vuurwerk en de gegooide volle en lege flessen niet meetelt, zou je kunnen betogen dat de ME begonnen is. Het klinkt volstrekt belachelijk, maar je zou het kunnen doen.
RenatoBos
 RenatoBos - zondag 22 februari 2015 - 23:46   quote  deeplink  
Haha probeer het eens..😉

Trouwens heb je gemist vandaag..
Els
 Els - maandag 23 februari 2015 - 00:05   quote  deeplink  
quote:
Op zondag 22 februari 2015 - 23:46 schreef RenatoBos het volgende:
Haha probeer het eens..��

Trouwens heb je gemist vandaag..
Had een verjaardag en kon het echt niet maken niet te gaan. Wel veel gezeik over Feyenoord. Dat ik me moest schamen voor Feyenoord enzo. Vervelend voor de gastheer.

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op maandag 23 februari 2015 door Els --
RenatoBos
 RenatoBos - maandag 23 februari 2015 - 00:12   quote  deeplink  
quote:
Op maandag 23 februari 2015 - 00:05 schreef Els het volgende:

[..]

Had een verjaardag en kon het echt niet maken niet te gaan. Wel veel gezeik over Feyenoord. Dat ik me moest schamen voor Feyenoord enzo. Vervelend voor de gastheer.
Jij ook al aangekeken voor die wanorde daar. Ik ook overal..
Els
 Els - maandag 23 februari 2015 - 00:29   quote  deeplink  
quote:
Op maandag 23 februari 2015 - 00:12 schreef RenatoBos het volgende:

[..]

Jij ook al aangekeken voor die wanorde daar. Ik ook overal..
Ja, heel vervelend. Maar dat zullen we wel even uit moeten zitten.
lijdensweg
 lijdensweg - maandag 23 februari 2015 - 06:20   quote  deeplink  
quote:
Op maandag 23 februari 2015 - 00:12 schreef RenatoBos het volgende:

[..]

Jij ook al aangekeken voor die wanorde daar. Ik ook overal..
Ja, wie niet hé
RenatoBos
 RenatoBos - maandag 23 februari 2015 - 07:16   quote  deeplink  
6j0up4.jpg
Feyenoord till i die
 Feyenoord till i die - maandag 23 februari 2015 - 07:38   quote  deeplink  
quote:
Op zondag 22 februari 2015 - 21:25 schreef lijdensweg het volgende:

[..]

Els kies 1 kant ja : de goeie welwillende supporters!!

En jij kies de kant van die malloten?

Of denk jij daar anders over?
Ik Denk daar anders over.

Ik kies de kant van de normale supporter.
Malloten moeten zeer zwaar gestraft worden.

Ik denk alleen dat die groep malloten veel kleiner is dan dat een hoop mensen denken.
Ik vind dat het geheel erg opgeblazen word.
De situatie ter plekke heeft op zich zelf een hoop veroorzaakt.
Vind daarom dat er waarschijnlijk veel meer mensen als malloot worden gezien terwijl ze dat niet zijn.
T-FeYeN00rD
 T-FeYeN00rD - maandag 23 februari 2015 - 15:15   quote  deeplink  
Dit is wel een aardig stuk:

https://levenmetfeyenoord.wordpress.com/2015/02/23/rome-mijn-verhaal/
Barabas
 Barabas - maandag 23 februari 2015 - 15:28   quote  deeplink  
quote:
Op zondag 22 februari 2015 - 22:20 schreef Stylzz het volgende:
@FRFC1908: BREAKING: ZOGENAAMDE "NIEUWE" BESCHADIGING FONTEIN WAS ER AL VÓÓR HET VUURWERKGEWELD. via @Feyenoord_Foto http://twitter.com/FRFC1908/status/569607380796895233/photo/1
Zou toch wat zijn als dit klopt. Het zaakje stinkt steeds harder.

Ik zeg: Tot op de bodem uitzoeken dit!

Nu wil ik ook echt het hele verhaal in 1 keer belichten. Meteen al gaf ik aan dat die Romeinen bewust aanstuurden op escalatie. Wangedrag is niet te tolereren, nooit.
VVout
 VVout - maandag 23 februari 2015 - 15:54   quote  deeplink  
Het doet weinig af aan het onfatsoen, deze oude foto laat wel de zelfde afgebrokkelde rand zien waarover ze nu de ophef maken. Ben niet de expert in zulke zaken maar ff een beetje zoeken in foto's op het net doet je met de minuut meer verbazen.

1352_l.jpg
T-FeYeN00rD
 T-FeYeN00rD - maandag 23 februari 2015 - 16:35   quote  deeplink  
Jan Dirk Stouten: "Feyenoord-directie bedreigd in Rome"

ã maandag 23 februari 2015 e 15:59 W 6.301 keer bekeken ö 85 reacties ® Pro Shots È

De directie van Feyenoord is volgens Jan Dirk Stouten zwaar bedreigd na afloop van het duel AS Roma - Feyenoord. De journalist, die zelf erg geschrokken is van het nieuws, vertelt dit in het tv-programma FC Rijnmond. Na afloop van de wedstrijd zou de bus zijn opengemaakt vanaf de buitenkant terwijl de directieleden erin zaten.

"Daar ben ik wel van geschrokken, zeg ik maar heel eerlijk. De Feyenoord-directie is na afloop van de wedstrijd in Rome redelijk snel in een bus gestapt bij het Stadio Olimpico. Die bussen kun je van buiten open maken voor als er noodsituaties zijn. Een aantal mensen, leden van de harde kern van Feyenoord, heeft dat gedaan en heeft de eigen directie zwaar bedreigd in de bus bij het stadion in Rome."

Eric Gudde maakt zich meer zorgen over wat er in de stad is gebeurd. "Dat past ook niet, lijkt mij. Dat vind ik ook niet goed te praten. Ten opzichte van wat er in de stad is gebeurd, dan vind ik dat laatste nog erger. Daar maak ik me nog meer zorgen over, ook dat dat in het vervolg niet meer gaat gebeuren. Ik vind het vooral ongelooflijk ongepast. Het geeft maar weer aan dat sommigen geen limieten en normen en waarden kennen. Ja, die mensen kennen we uiteraard. Daar waar het gepast is gaan we maatregelen nemen inderdaad."

http://www.fr12.nl/nieuws/30584-jan-dirk-stouten-%22feyenoord-directie-bedreigd-in-rome%22.html
T-FeYeN00rD
 T-FeYeN00rD - maandag 23 februari 2015 - 16:36   quote  deeplink  
Schade aan fontein in Rome niet meer dan 2000 euro

 maandag 23 februari 2015  16:19  5.145 keer bekeken  34 reacties  Pro Shots 

In aanloop naar de wedstrijd AS Roma - Feyenoord richtten rellende fans vernielingen aan in de binnenstad van Rome. Volgens burgemeester Marino is er onuitwisbare schade vastgesteld aan de Barcaccia-fontein. De totale schade die de 'fans' hebben aangericht, zou in de miljoenen lopen.

Volgens voormalig staatssecretaris van Cultuur Vittorio Sgarbi is dat overdreven. In de Italiaanse krant Corriere della Sera zegt hij dat de schade aan de fontein wel meevalt. Over de beschadigingen zegt Sgarbi: "Die zijn zo te herstellen. Het herstel kost hooguit 2000 euro. Dat betaal ik wel."

Vandaag verschijnen er diverse foto's op het internet waaruit blijkt dat er weinig tot geen schade is aan de fontein in Rome. Geenstijl schrijft op haar website het volgende. "Italië roept schande en betalen voor zijn pas gerenoveerde Fontana della Barcaccia. Nederland huilt zomaar mee, maar stop onmiddellijk met 't jammeren en collecteren. Een en ander lijkt schromelijk overdreven bij nader inzien."

http://www.fr12.nl/nieuws/30586-schade-aan-fontein-in-rome-niet-meer-dan-2000-euro.html
VVout
 VVout - maandag 23 februari 2015 - 16:54   quote  deeplink  
quote:
Op maandag 23 februari 2015 - 16:35 schreef T-FeYeN00rD het volgende:
Jan Dirk Stouten: "Feyenoord-directie bedreigd in Rome"

ã maandag 23 februari 2015 e 15:59 W 6.301 keer bekeken ö 85 reacties ® Pro Shots È

De directie van Feyenoord is volgens Jan Dirk Stouten zwaar bedreigd na afloop van het duel AS Roma - Feyenoord. De journalist, die zelf erg geschrokken is van het nieuws, vertelt dit in het tv-programma FC Rijnmond. Na afloop van de wedstrijd zou de bus zijn opengemaakt vanaf de buitenkant terwijl de directieleden erin zaten.

"Daar ben ik wel van geschrokken, zeg ik maar heel eerlijk. De Feyenoord-directie is na afloop van de wedstrijd in Rome redelijk snel in een bus gestapt bij het Stadio Olimpico. Die bussen kun je van buiten open maken voor als er noodsituaties zijn. Een aantal mensen, leden van de harde kern van Feyenoord, heeft dat gedaan en heeft de eigen directie zwaar bedreigd in de bus bij het stadion in Rome."

Eric Gudde maakt zich meer zorgen over wat er in de stad is gebeurd. "Dat past ook niet, lijkt mij. Dat vind ik ook niet goed te praten. Ten opzichte van wat er in de stad is gebeurd, dan vind ik dat laatste nog erger. Daar maak ik me nog meer zorgen over, ook dat dat in het vervolg niet meer gaat gebeuren. Ik vind het vooral ongelooflijk ongepast. Het geeft maar weer aan dat sommigen geen limieten en normen en waarden kennen. Ja, die mensen kennen we uiteraard. Daar waar het gepast is gaan we maatregelen nemen inderdaad."

http://www.fr12.nl/nieuws/30584-jan-dirk-stouten-%22feyenoord-directie-bedreigd-in-rome%22.html
Visie van Slopel(forumlid FR12), hahaha...

Hoe ik denk dat dit gegaan is:

FR.Hoolie: EY Choof opeuh die deur.. OPEUHH
Choof: no io non apro la porta!
FR.H: Gofferdomme dan breken we die tiefhus deur open waus.
Choof: No NO No stupidi sostenitori
FR.H: Waar is die Gudde met muil?
JDS: Hey hey jongens doe is ff lekker normaal en gaat ff buiten spelen.
FR.H: Jan Dikke stoute optiefon!
MVG: Gasten wat heeft dit te betekenen? Dit is business only!
FR.H: Joh sodemieter op engnek of ik paal je vrouw terwijl jij je staat te trekke in een hoekie.
FR.H: Waar is die gladde ?
Gudde: Uhh hier maar wat is er?
FR.H: Jaa jou moet ik precies hebben, draak!
FR.H: Wij willen verdomme volgende keer gewoon naturel ships bij me cola ipv paprika.. SukkeL!
FR.H: En Youri K. wil wokkels!!!!!!!
Gudde: ehh ehh ehh oke jongens okee word geregeld.
FR.H: Is je geraaie!
Choof: Ora mi alleno fuori
FR.H: Bekkie spaggetie vreter. KOm jongens we gaan! Rotturdamm hooligans!
Bosifyable
 Bosifyable - maandag 23 februari 2015 - 16:56   quote  deeplink  
Dus..
Barabas
 Barabas - maandag 23 februari 2015 - 17:00   quote  deeplink  
Wat een lijers zeg.... Komt het nu dus neer op wangedrag van de autoriteiten.

ZE hebben hier bewust op aangestuurd. Eerst 3 weken roepen dat "die Nederlanders van wie de Italianen zoveel moeten bezuinigen" naar Rome komen, geen voorzieningen treffen om ongeveer 5000 mannen en vrouwen te faciliteren, alcoholverbod van niks, kaartjes in de vrije verkoop gooien, ME-bestorming, burgemeester die er een slaatje uit wil slaan, onze directeuren bedreigen, idioten die Feyenoorders overhoop lopen te steken wegens alle eerder genoemde punten. Schandalig.
VVout
 VVout - maandag 23 februari 2015 - 17:06   quote  deeplink  
quote:
Op maandag 23 februari 2015 - 16:56 schreef Bosifyable het volgende:
Dus..
Word een beetje moe van dat media gezeik, dat dus. Vond dit wel een luchtig verhaal die mijn geest weer wat opvrolijkte.

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op maandag 23 februari 2015 door VVout --
Barabas
 Barabas - maandag 23 februari 2015 - 17:09   quote  deeplink  
Wordt een beetje moe van Italianen die ons bewust een oor aan proberen te naaien. Kunnen we die lui geen proces aandoen?
Gerard_FR
 Gerard_FR - maandag 23 februari 2015 - 17:15   quote  deeplink  
je mag achteraf heel blij zijn dat het in het stadion rustig gebleven is met die losse verkoop.
Domme Romeinen.

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op maandag 23 februari 2015 door Gerard_FR --
lijdensweg
 lijdensweg - maandag 23 februari 2015 - 17:18   quote  deeplink  
quote:
Op maandag 23 februari 2015 - 16:35 schreef T-FeYeN00rD het volgende:
Jan Dirk Stouten: "Feyenoord-directie bedreigd in Rome"

ã maandag 23 februari 2015 e 15:59 W 6.301 keer bekeken ö 85 reacties ® Pro Shots È

De directie van Feyenoord is volgens Jan Dirk Stouten zwaar bedreigd na afloop van het duel AS Roma - Feyenoord. De journalist, die zelf erg geschrokken is van het nieuws, vertelt dit in het tv-programma FC Rijnmond. Na afloop van de wedstrijd zou de bus zijn opengemaakt vanaf de buitenkant terwijl de directieleden erin zaten.

"Daar ben ik wel van geschrokken, zeg ik maar heel eerlijk. De Feyenoord-directie is na afloop van de wedstrijd in Rome redelijk snel in een bus gestapt bij het Stadio Olimpico. Die bussen kun je van buiten open maken voor als er noodsituaties zijn. Een aantal mensen, leden van de harde kern van Feyenoord, heeft dat gedaan en heeft de eigen directie zwaar bedreigd in de bus bij het stadion in Rome."

Eric Gudde maakt zich meer zorgen over wat er in de stad is gebeurd. "Dat past ook niet, lijkt mij. Dat vind ik ook niet goed te praten. Ten opzichte van wat er in de stad is gebeurd, dan vind ik dat laatste nog erger. Daar maak ik me nog meer zorgen over, ook dat dat in het vervolg niet meer gaat gebeuren. Ik vind het vooral ongelooflijk ongepast. Het geeft maar weer aan dat sommigen geen limieten en normen en waarden kennen. Ja, die mensen kennen we uiteraard. Daar waar het gepast is gaan we maatregelen nemen inderdaad."

http://www.fr12.nl/nieuws/30584-jan-dirk-stouten-%22feyenoord-directie-bedreigd-in-rome%22.html
Als dat waar is dan zijn dat de grootste DEBIELEN die er rond lopen. Als ze weten wie het zijn, oppakken en levenslang vastzetten die gekken ,.,,,
Barabas
 Barabas - maandag 23 februari 2015 - 17:21   quote  deeplink  
Er wordt door die Romeinen gesold met ons geweten.

Ranzig dit.
Gerard_FR
 Gerard_FR - maandag 23 februari 2015 - 17:25   quote  deeplink  
Die proberen ons ff de schade van de afgelopen 400 jaar in de schoenen te schuiven.
:)
Barabas
 Barabas - maandag 23 februari 2015 - 17:27   quote  deeplink  
Precies. Hufters. Het wordt met het uur erger: Die fijne verpleegster... Echte vakvrouw.
Peckerwood
 Peckerwood - maandag 23 februari 2015 - 17:44   quote  deeplink  
Decadent volkje die Romeinen joh, altijd geweest. Give me Naples anytime....die zijn tenminste echt eng.
lijdensweg
 lijdensweg - maandag 23 februari 2015 - 19:52   quote  deeplink  
quote:
Op maandag 23 februari 2015 - 17:27 schreef Barabas het volgende:
Precies. Hufters. Het wordt met het uur erger: Die fijne verpleegster... Echte vakvrouw.
Wel grappig !! Nel als die hooligan die chirug is en een Amsterdammer op de operatie kamer een wondje dicht naait terwijl die eigenlijk open moet blijven ... Ook grappig, niet leuk als je er ligt !!
piet de paler
 piet de paler - maandag 23 februari 2015 - 19:58   quote  deeplink  
quote:
Op maandag 23 februari 2015 - 19:52 schreef lijdensweg het volgende:

[..]

Wel grappig !! Nel als die hooligan die chirug is en een Amsterdammer op de operatie kamer een wondje dicht naait terwijl die eigenlijk open moet blijven ... Ook grappig, niet leuk als je er ligt !!
Ik geloooooof daaaaaaaaaar helllleeemmaaaaaaaal niets van.broodje aap verhaal
Els
 Els - maandag 23 februari 2015 - 20:25   quote  deeplink  
quote:
Op maandag 23 februari 2015 - 16:36 schreef T-FeYeN00rD het volgende:
Schade aan fontein in Rome niet meer dan 2000 euro

 maandag 23 februari 2015  16:19  5.145 keer bekeken  34 reacties  Pro Shots 

In aanloop naar de wedstrijd AS Roma - Feyenoord richtten rellende fans vernielingen aan in de binnenstad van Rome. Volgens burgemeester Marino is er onuitwisbare schade vastgesteld aan de Barcaccia-fontein. De totale schade die de 'fans' hebben aangericht, zou in de miljoenen lopen.

Volgens voormalig staatssecretaris van Cultuur Vittorio Sgarbi is dat overdreven. In de Italiaanse krant Corriere della Sera zegt hij dat de schade aan de fontein wel meevalt. Over de beschadigingen zegt Sgarbi: "Die zijn zo te herstellen. Het herstel kost hooguit 2000 euro. Dat betaal ik wel."

Vandaag verschijnen er diverse foto's op het internet waaruit blijkt dat er weinig tot geen schade is aan de fontein in Rome. Geenstijl schrijft op haar website het volgende. "Italië roept schande en betalen voor zijn pas gerenoveerde Fontana della Barcaccia. Nederland huilt zomaar mee, maar stop onmiddellijk met 't jammeren en collecteren. Een en ander lijkt schromelijk overdreven bij nader inzien."

http://www.fr12.nl/nieuws/30586-schade-aan-fontein-in-rome-niet-meer-dan-2000-euro.html
Het zou wat zijn. Als dat waar is ben ik toch in het Italiaanse melodrama getrapt....
Als het 2000 euro is, lijkt het me makkelijk verhaalbaar op de personen die ivm die fontein zijn opgepakt.

Blijft wel staan wat ik zelf gezien heb. We misdragen ons ernstig. Heb ik het nog geen eens over het bedreigen van de directie.
Gerard_FR
 Gerard_FR - maandag 23 februari 2015 - 23:03   quote  deeplink  
07fd051c-260d-412d-ba60-e1a90219d827.gif
lijdensweg
 lijdensweg - maandag 23 februari 2015 - 23:23   quote  deeplink  
quote:
Op maandag 23 februari 2015 - 19:58 schreef piet de paler het volgende:

[..]

Ik geloooooof daaaaaaaaaar helllleeemmaaaaaaaal niets van.broodje aap verhaal
Zou kunnen, maar wel grappig !!!
hotjumper
 hotjumper - dinsdag 24 februari 2015 - 04:05   quote  deeplink  
quote:
Op maandag 23 februari 2015 - 17:00 schreef Barabas het volgende:
Wat een lijers zeg.... Komt het nu dus neer op wangedrag van de autoriteiten.

ZE hebben hier bewust op aangestuurd. Eerst 3 weken roepen dat "die Nederlanders van wie de Italianen zoveel moeten bezuinigen" naar Rome komen, geen voorzieningen treffen om ongeveer 5000 mannen en vrouwen te faciliteren, alcoholverbod van niks, kaartjes in de vrije verkoop gooien, ME-bestorming, burgemeester die er een slaatje uit wil slaan, onze directeuren bedreigen, idioten die Feyenoorders overhoop lopen te steken wegens alle eerder genoemde punten. Schandalig.
Dat neersteken hadden ze ook wel zonder die rotzooi gedaan, staan Italianen om bekend, zoeken met groepen "loslopende" uitsupporters op om die te lijf te gaan met messen en ander wapentuig.
Bosifyable
 Bosifyable - dinsdag 24 februari 2015 - 07:08   quote  deeplink  
Nee, de totale schade bedraagt geen 8,5 miljoen

En, klopt het? Next.checkt de schade in Rome Een Italiaanse krant heeft uitgerekend voor hoeveel euro de Feyenoordfans schade hebben aangericht in het centrum van Rome. Die krant komt uit op 8.580.000 euro. Klopt dat?

De aanleiding

De Italiaanse krant Il Tempo riep koning Willem-Alexander op de schade te betalen die Feyenoordsupporters in Rome hebben aangericht.
De burgemeester van Rome stelde een benefietwedstrijd tussen Nederland en Italië voor om de schade te vergoeden.

Een gymnasium in Zwolle zamelt geld in om de restauratie van de Barcacciafontein te bekostigen.
De schade die Feyenoordsupporters vorige week in Rome aanrichtten was dan ook enorm, zo schreven Italiaanse en Nederlandse media. Volgens De Telegraaf was de binnenstad van Rome verwoest. Persbureau ANP, Nu.nl, Trouw, Elsevier en Het Parool schreven over een miljoenenschade. Il Tempo in Italië kwam uit op 8,5 miljoen euro, andere Italiaanse media schreven over minstens drie miljoen euro.
Feyenoordfans die in Rome waren, noemen de berichten over miljoenenschade overdreven. Op de pleinen waar vernielingen aangericht zouden zijn, viel volgens hen de volgende dag amper schade te bespeuren.
We checken of Feyenoordfans vorige week miljoenenschade aanrichtten in Rome.

Waar is het op gebaseerd?

In Nederland is persbureau ANP de bron van veel berichten die op nieuwssites verschijnen. Vrijdag bracht het ANP een bericht met de kop Schade Feyenoordrellen zeker 3 miljoen. Het persbureau haalde de Italiaanse zakenkrant Il Sole 24 Ore aan, die schreef over verliezen van drie miljoen euro omdat winkels tijdelijk moesten sluiten.
In een ANP-bericht op dezelfde dag waren de aanhalingstekens om de 3 miljoen verdwenen en werd de miljoenenschade vermeld als feit. Dat is hoe de berichten-feed van het ANP werkt, zegt hoofdredacteur Marcel van Lingen. Zolang zon schatting niet wordt tegengesproken, is dat zo. Berichten worden onleesbaar als we zon bewering telkens moeten blijven toeschrijven aan de bron. Zo verscheen de miljoenenschade dus als een feit in veel Nederlandse media.

Waar komen de 3 miljoen vandaan? De krant Il Sole 24 Ore specificeerde dat niet. Il Tempo deed dat op zijn voorpagina van zaterdag wel: volgens de krant zijn er zeven schadeposten, in totaal goed voor 8.580.000 euro schade. De bedragen van Il Tempo checken we hier.

Schade Barcacciafontein: 1 miljoen euro
De ochtend na de rellen op het Piazza di Spagna (het plein met de Spaanse Trappen) inspecteerden archeologen de Barcacciafontein op schade. Honderdtien krassen, was hun conclusie. Hoeveel kost het om krassen te herstellen op een fontein uit 1627, die gebouwd werd door Pietro Bernini (de vader van de beroemde beeldhouwer Gian Lorenzo Bernini)? We vragen het aan de Romeinse gemeentedienst voor cultureel erfgoed, die het onderzoek naar de fontein uitvoerde. Een woordvoerder van de dienst mailt: De schade aan de Barcacciafontein is minder dan 10.000 euro. Om hoeveel euro het precies gaat, moet duidelijk worden na de restauratiewerkzaamheden.
Giovanna Marinelli, cultuurwethouder van Rome, bevestigt desgevraagd dat het om minder dan 10.000 euro aan schade gaat. Het nieuws uit Il Tempo klopt niet, schrijft haar woordvoerder in een reactie per mail.
Minder dan 10.000 euro is minder dan 1 procent van de miljoen euro die Il Tempo schatte. Onwaar dus.

Schade aan transportmiddelen openbaar vervoer: 200.000 euro

Ook buiten het centrum richtten de Feyenoordfans vernielingen aan. Videobeelden van de Italiaanse krant Gazzetta dello Sport tonen het zwaar beschadigde interieur van een bus die gebruikt werd voor het vervoer van de fans. De plafonds zijn ingeslagen en de verlichting aan de wanden is vernield. De bus is eigendom van busmaatschappij Atac, die een groot deel van het openbaar vervoer verzorgt in Rome. Atac was gisteren niet bereikbaar voor een reactie, de gemeente wel. Volgens een gemeentewoordvoerder bedraagt de schade aan de bussen 150.000 tot 200.000 euro. Iets minder dan Il Tempo berichtte, maar niet veel minder. Grotendeels waar dus.

Schoonmaak Piazza di Spagna en Campo de Fiori: 20.000 euro

Op het plein Campo de Fiori kwam het woensdagavond ook tot een confrontatie tussen supporters en de Italiaanse ME. Il Tempo rekent de schoonmaakkosten van beide pleinen tot schade van de rellen. Woordvoerder Andrea Manego van de gemeente Rome bevestigt dat de schoonmaakkosten per plein 10.000 euro bedroegen.
Maar ook zonder ongeregeldheden zouden de pleinen na het bezoek van duizenden voetbalsupporters vervuild zijn geweest. Vuilnisbakken zijn er nauwelijks, de gemeente Rome had niet voor tijdelijke toiletten gezorgd. Als vredelievende supporters een plein in bezit hebben genomen, moet het daarna ook worden schoongemaakt. De kosten voor het schoonmaken zijn gemaakt, maar het is niet te zeggen of die zonder de rellen ook gemaakt zouden zijn, of niet. Vandaar het oordeel: niet te checken.

Gemiste inkomsten bedrijven, ijssalons, cafés en restaurants: 6 miljoen euro

Op twee plekken sloten horeca en winkels hun deuren vroegtijdig vanwege rellende Feyenoordsupporters: woensdagavond op de Campo de Fiori en donderdagmiddag op de Piazza di Spagna. 6 miljoen schade, volgens Il Tempo.
Confcommercio Roma, de Romeinse belangenvereniging voor winkeliers en horeca, zegt desgevraagd dat het om 3 miljoen euro gaat.
Maar ook op de 3 miljoen euro schade door de rellen valt wat af te dingen. Dat blijkt als we bellen met ondernemers, eerst op de Campo de Fiori. Majd Hammad, eigenaar van twee restaurants op het plein, zegt dat zijn restaurants gewoon open waren. Ook bar Sloppy Sams bleef open. Hier waren dus wel degelijk inkomsten. De meeste andere horeca zon 15 cafés en restaurants, volgens Hammad sloten wel. De reden daarvoor was volgens Hammad het verbod op het schenken van alcohol dat vanaf woensdagavond 20.00 uur gold tot en met donderdagnacht. Dat verbod was echter al ingesteld voordat de rellen begonnen. De gederfde inkomsten door het alcoholverbod kunnen dan ook niet aan de rellen worden toegeschreven.
Op het Piazza di Spagna, waar donderdagmiddag rellen waren, zeggen winkeleigenaren via de telefoon dat ze schade leden. Schoenenzaak Santoni was vijf uur dicht, handschoenenwinkel Sermoneta was anderhalf uur dicht. Schoenenwinkel Camper schat de schade op duizend euro de winkel ging drie uur dicht. Andere uitbaters (hotel The Inn at the Spanish Steps, parfumerie Acqua di Parma, juwelier Menichini) bleven open. Weer anderen (juwelier IWC, modehuizen Versace en Dior) willen niet reageren. Om hoeveel gemiste inkomsten het in totaal precies gaat, valt niet te zeggen. Duidelijk is wel dat niet alle winkels en horeca last hadden van de rellen. De 6 miljoen van Il Tempo is volgens de ondernemers sowieso onwaar.

Beschadigde autos en brommers: 60.000 euro

Hier zegt de gemeente Rome geen informatie over te hebben. Dat hangt ook af van de individuele verzekeringen die mensen daarvoor hebben afgesloten, zo laat de woordvoerder weten. Op videobeelden is te zien dat bij het verdrijven van de Feyenoordfans van het Piazza di Spagna één autoruit wordt ingeslagen. Ook vallen er scooters om in het gedrang onbekend is of die daarbij beschadigd raken. Eveneens onbekend is de eventuele schade die een supporter aanricht door over een auto heen te lopen. Il Tempo zelf was gisteren na veelvuldige pogingen van nrc.next niet bereikbaar voor commentaar. De bron van de 60.000 euro blijft daarom onbekend; deze bewering bleek voor ons niet te checken.

Imagoschade Rome: 1 miljoen euro

Lijdt een stad imagoschade als hooligans uit een ander land er rellen? We vragen het aan Massimo Giovanardi, Italiaan en hoogleraar citymarketing aan de University of Leicester in Engeland. Het is mogelijk dat Rome hier iets van merkt, want er waren negatieve beelden van Rome in de media, zegt Giovanardi. Maar het is onmogelijk om nu al een schatting te maken van de schade. Als er al imagoschade is, kunnen we die nu nog niet meten.
Ook Erik Braun, stedelijk econoom aan de Erasmus Universiteit, vertrouwt de schatting van Il Tempo niet. Je kan niet zeggen dat de schade nul is, maar een miljoen is zwaar overdreven. Volgens hem zouden toeristen en bedrijven de stad alleen kunnen mijden als Feyenoordsupporters regelmatig voor problemen in Rome zorgen. Maar dit was een eenmalig incident. De grootste imagoschade is voor Feyenoord.
Machteld Ligtvoet van Amsterdam Marketing, de citymarketingorganisatie van de hoofdstad, denkt dat Rome, ondanks de verschrikkelijke rellen misschien zelfs profijt kan hebben van de aandacht in internationale media. De enorme waarde van het cultureel erfgoed in Rome is wederom onderstreept, aldus Ligtvoet. Imagoschade van een miljoen euro valt op geen enkele manier hard te maken. Oftewel: ongefundeerd.

Inzet van mankracht en middelen, schade aan de politie: 300.000 euro

Het is vreemd dat Il Tempo de inzet van mankracht en middelen tot schade van de rellen rekent. De Romeinse politie kondigde voor de komst van Feyenoord al aan 1.400 manschappen ME in te zetten. Ook zonder ongeregeldheden zouden die kosten zijn gemaakt.
Er was bij de Romeinse politie gisteren niemand bereikbaar om te reageren op de vermeende schade aan de politie. Bekend is dat enkele Romeinse MEers licht gewond raakten bij de schermutselingen. Of dat tot medische kosten heeft geleid, is onbekend. Vandaar: niet te checken.

Vanuit Blendle gekopieerd, bron: NRC
sportverteller
 sportverteller - dinsdag 24 februari 2015 - 08:31   quote  deeplink  
Bosifyable bedankt voor het doorzetten van dit bericht. Dit is kwaliteit journalistiek en wat ik graag wil lezen: objectieve berichtgeving gebaseerd op feiten of goed onderzoek/onderbouwing.

Het verhaal blijft, zoals je ook in de brief van Gudde kunt lezen, dat vandalen/debielen schade hebben toegebracht aan andermans eigendommen. Dat kan en mag niet goed gepraat worden. Duidelijk is echter ook dat het schadeverhaal hier en daar wordt opgeblazen en dat ook de organisatie/begeleiding steken heeft laten vallen.
VVout
 VVout - dinsdag 24 februari 2015 - 10:39   quote  deeplink  
Schade Barcacciafontein: 1 miljoen euro

Duidelijk daar is geen discussie mogelijk dat hier gewoon veel te veel berekend is om maar te kunnen jammeren. Daarmee natuurlijk ook gelijk de tendens gezet voor verdere berekeningen.

Schade aan transportmiddelen openbaar vervoer: 200.000 euro

Geloofwaardig en een irritant wederkerend probleem ook in eigen land, eigenlijk gewoon al vooruit te calculeren.

Schoonmaak Piazza di Spagna en Campo de Fiori: 20.000 eur

Hoor je al lang inbegrepen te hebben, schieten ook zwaar te kort in voorzieningen dit te beperken.

Gemiste inkomsten bedrijven, ijssalons, cafés en restaurants: 6 miljoen euro

Hoe kan je daar nu achteraf op terug komen als je daar zelf deze mensen verzameld, of dacht je nou werkelijk dat er niemand dit had kunnen vermoeden zonder het goed te organiseren. Als je het een beetje had georganiseerd hadden ze tonnen aan voer kunnen verkopen. Andere winkels hebben hier minder aan, maar ze zijn ook verder niet geplunderd of zo alleen minder toegankelijk, maar wie heeft deze mensen daar gestald?

Beschadigde autos en brommers: 60.000 euro

Als ik de verhalen gelezen te hebben samen gevat, gevolg van een ondoordachte charge van de politie.

Imagoschade Rome: 1 miljoen euro

??? laten we nog een miljoen ergens noteren, Rome is Rome zoals voorheen, hooguit dat deze vorm van bedrog en gejank het beeld van Rome verder naar beneden haalt, maar daaran zijn ze zelf schuld.

Inzet van mankracht en middelen, schade aan de politie: 300.000 euro

Welke grote wedstrijd met vergelijkbare impact heeft deze inzet niet nodig, wederom ook een lopend vraagstuk in met name de politiek hoe dit te bekostigen is.

Naar mijn mening een schande in vele opzichten.

1e De kleine groep aanstichters in eerste plaats.
2e Organisatie en opzet van de ontvangst van de supporters op zich.
3e De veralgemening van het voetbal en goedwillende mensen die in één adem wordt genoemd.
4e De leugen list en bedrog van de politiek dit vele malen aan te dikken.
5e Alles wat ik vergeten ben en me toch iedere dag weer stoort tot nu toe en wat nog volgt.
Feyenoord till i die
 Feyenoord till i die - dinsdag 24 februari 2015 - 14:18   quote  deeplink  
Een hoop huillie, huillie om een hoop eigen schuld! Ben het gezeur zat. De bewezen enkele relschoppers aanpakken en voor de rest kan Rome mijn rug op. Als ze wraak willen hoop ik dat ze helemaal de tyfus geslagen en gestoken worden!

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op dinsdag 24 februari 2015 door Feyenoord till i die --
Feyenoord till i die
 Feyenoord till i die - dinsdag 24 februari 2015 - 21:40   quote  deeplink  
Die Fontijn van 020 mogen ze wel wraak op nemen?😉😂
hotjumper
 hotjumper - dinsdag 24 februari 2015 - 22:00   quote  deeplink  
Ze hebben geen fontein in 020... Oh oh als ze nu het Anne Frank huis maar met rust laten...

Zie de kop in de telegraaf al: harde kern Feyenoord provoceerde harde kern AS Roma om het Anna Frank huis aan te vallen.
Feyenoord till i die
 Feyenoord till i die - dinsdag 24 februari 2015 - 22:29   quote  deeplink  
Er liep eerst toch een Fontijn in het bestuur daar? Is wel weg maar ik ben hem niet vergeten. Alhoewel hij wel goed bezig was. 😂
tomson
 tomson - woensdag 25 februari 2015 - 16:08   quote  deeplink  
Idioten. Waarom die kutfontein in de 1e plaats aanwijzen als verzamelpunt ? De kat op het spek gebonden, Een parkeerplaats van een supermarkt was net zo goed geweest voor dit doel. Nee 5000 voetbalfans ( lees hooligans) naar een onbetaalbaar eeuwenoud monumentaal gebied, vol met kunstobjecten van nationaal belang ( meer een hele brede straat) dirigeren en dan verbaasd doen als het uit de klauw loopt. En dat in een stad waar 2 keer per seizoen alarmfase rood is omdat de blauwe tegen de rooie spelen, en dat al jaren traditiegetrouw als de derde wereldoorlog zien. Niet om de excessen goed te praten maar stommer kun je het gewoon niet bedenken.

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op woensdag 25 februari 2015 door tomson --
VVout
 VVout - woensdag 25 februari 2015 - 16:33   quote  deeplink  
Daarom sturen wij ze nu naar de oude haven, leuke oude aken, zeilscheepjes enz. Niet te vergeten cafeetjes en een paar restaurantjes op steenworp afstand van je centrum. Yes echt handig hoor de bedenker hier van -.-
tomson
 tomson - woensdag 25 februari 2015 - 16:41   quote  deeplink  
Niet te filmen. En dan willen ze een soort cordon leggen om de markthal om die te beschermen want dat is blijkbaar onze bezienswaardigheid in die buurt. En de ondernemers rond plan C veel succes gewenst...

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op woensdag 25 februari 2015 door tomson --
van geil
 van geil - woensdag 25 februari 2015 - 19:00   quote  deeplink  
quote:
Op woensdag 25 februari 2015 - 16:33 schreef VVout het volgende:
Daarom sturen wij ze nu naar de oude haven, leuke oude aken, zeilscheepjes enz. Niet te vergeten cafeetjes en een paar restaurantjes op steenworp afstand van je centrum. Yes echt handig hoor de bedenker hier van -.-
idioterie inderdaad, t enige ongerepte stukje na WO2
RenatoBos
 RenatoBos - woensdag 25 februari 2015 - 19:08   quote  deeplink  
Onbegrijpelijk inderdaad..
Peckerwood
 Peckerwood - woensdag 25 februari 2015 - 19:20   quote  deeplink  
2e maasvlakte zou beter zijn. Staan ook genoeg treinen in de buurt voor vervoer naar de Kuip.

Plaats een reactie:
 Je naam (of nickname) (verplicht)
 Je e-mail adres (wordt nooit getoond maar moet wel werken!)
 Vul de volgende code hier in: 5938
Ik ga akkoord met de algemene voorwaarden en algemene forum regels.
Headliner: Feyenoord Nieuws
Plaats een nieuw antwoord  

Index / Sport / Voetbal / Feyenoord / topic: We zijn de beste "supporters" van het land









0.0110611