|
|
|
JOOD
|
|
|
Jaja, verdedigend controlerend voetballen..
Het is een nieuwe term, maar wel behoorlijk passend bij onze mooie club en dan met name de speelwijze van onze trainer.
Alles vanuit de opbouw. Veel passen van de verdediging naar het middenveld. Van het middenveld naar de verdediging en dan sporadisch een balletje naar de spitsen die hem terugkaatsen naar het middenveld. En af en toe een balletje diep.
Dat is ongeveer waar we nu al 4 jaar naar kijken. Prima, want het werkt. Maar het lijkt me niet logisch..
Als Ajax de opbouw begint (vanaf de centrale verdediging) kruipt de tegenstander naar de eigen helft. Zonder haast want de bal gaat eerst een paar keer breed en terug. Dus moeten we door een groep van bijna 20 spelers op een helft van de tegenstander een oplossing vinden om een goal te maken. Dat lukt af en toe, maar het is ook wel een van de moeilijkste manieren lijkt me. Vooral als je veel kwaliteit op het middenveld en voorin hebt staan. Deze kwaliteit kan met ruimte veel beter uit de voeten lijkt me. Dus niet logisch.
Dan heb je ook nog de variant waarbij Ajax aan de opbouw begint en de tegenstander druk gaat zetten. (sinds Vitesse een paar jaar geleden een populaire tactiek tegen Ajax) Dan is het balletje terug, balletje terug, lichte paniek, balletje terug, lange bal, balverlies. Kortom, helemaal niet logisch.
Neem nou Serero. Goede voetballer, heeft zich goed ontwikkeld. Complimenten want dat had ik niet meer verwacht na 3 jaar aankloten. Zeer balvast, een echte terrier en balafpakker. Kortom een goede om het spel te controleren. Controleren. Controleren. Geen dreiging, geen schot, geen dieptepassing, geen body. Plussen en minnen.
Bij balbezit: We beginnen van achteruit. Geen voetballende centrale verdedigers. Beren die staan als een rots in de branding, kerels die je onder het gras stompen als je te dicht bij komt. Dit soort verdedigers levert een bal in bij degene die voor hun staan. Simpel, logisch.
Middenveld, is de connectie tussen verdediging en aanval. Twee keer raken en die bal moet naar voren gespeeld zijn. Niet te moeilijk, gewoon richting die goal van de tegenstander. Zonder goals kun je niet winnen, logisch.
Aanval. Acties, vuur, spektakel, ruimte, versnellingen, schoten, doelpogingen, oorlog in de 16, voorzetten, enz, enz. Daar ligt het voetbal. Kwaliteit is er, alleen de manier van benutten is niet ideaal. Snelheid en naar voren, logisch. |
|
|
|
|
3sterren
|
|
|
quote:Op donderdag 26 februari 2015 - 10:25 schreef JOOD het volgende:Jaja, verdedigend controlerend voetballen.. Het is een nieuwe term, maar wel behoorlijk passend bij onze mooie club en dan met name de speelwijze van onze trainer. Alles vanuit de opbouw. Veel passen van de verdediging naar het middenveld. Van het middenveld naar de verdediging en dan sporadisch een balletje naar de spitsen die hem terugkaatsen naar het middenveld. En af en toe een balletje diep. Dat is ongeveer waar we nu al 4 jaar naar kijken. Prima, want het werkt. Maar het lijkt me niet logisch.. Als Ajax de opbouw begint (vanaf de centrale verdediging) kruipt de tegenstander naar de eigen helft. Zonder haast want de bal gaat eerst een paar keer breed en terug. Dus moeten we door een groep van bijna 20 spelers op een helft van de tegenstander een oplossing vinden om een goal te maken. Dat lukt af en toe, maar het is ook wel een van de moeilijkste manieren lijkt me. Vooral als je veel kwaliteit op het middenveld en voorin hebt staan. Deze kwaliteit kan met ruimte veel beter uit de voeten lijkt me. Dus niet logisch. Dan heb je ook nog de variant waarbij Ajax aan de opbouw begint en de tegenstander druk gaat zetten. (sinds Vitesse een paar jaar geleden een populaire tactiek tegen Ajax) Dan is het balletje terug, balletje terug, lichte paniek, balletje terug, lange bal, balverlies. Kortom, helemaal niet logisch. Neem nou Serero. Goede voetballer, heeft zich goed ontwikkeld. Complimenten want dat had ik niet meer verwacht na 3 jaar aankloten. Zeer balvast, een echte terrier en balafpakker. Kortom een goede om het spel te controleren. Controleren. Controleren. Geen dreiging, geen schot, geen dieptepassing, geen body. Plussen en minnen. Bij balbezit: We beginnen van achteruit. Geen voetballende centrale verdedigers. Beren die staan als een rots in de branding, kerels die je onder het gras stompen als je te dicht bij komt. Dit soort verdedigers levert een bal in bij degene die voor hun staan. Simpel, logisch. Middenveld, is de connectie tussen verdediging en aanval. Twee keer raken en die bal moet naar voren gespeeld zijn. Niet te moeilijk, gewoon richting die goal van de tegenstander. Zonder goals kun je niet winnen, logisch. Aanval. Acties, vuur, spektakel, ruimte, versnellingen, schoten, doelpogingen, oorlog in de 16, voorzetten, enz, enz. Daar ligt het voetbal. Kwaliteit is er, alleen de manier van benutten is niet ideaal. Snelheid en naar voren, logisch. Vind wel dat je het goed heb verwoord het eerste deel ben ik ook min of meer met je eens. En van die "voetballende" verdedigers moeten we ook vanaf breng je europees helemaal niks! Maar wat je op het middenveld schetst is moeilijk dat kunnen ze bij grotere ploegen wel maar bij ons is dat gwn ingewikkeld. Heeft met beweging te maken en ook een beetje kwaliteit. Al met al ben ik wel eens dat de spelopvatting gemoderniseerd moet worden en niet in die tunnelvisie van het ajaxspel moet blijven |
|
|
|
|
Hummel10
|
|
|
Wij hebben teveel watjes in ons team. Mooi weer voetballers. Mouwen blijven omlaag en de broekjes blijven schoon. Inspelen door bewegen. Niet aannemen en tikkie terug. Tempo omhoog tegenstanders stuk spelen of een keer de bal achter de verdediging leggen. Diepgang is er totaal niet meer. Tegen 10 verdedigers heeft ieder team het moeilijk. |
|
|
|
|
nora
|
|
|
De kwaliteit ontbreekt gedeeltelijk waardoor je het gewoon moeilijk hebt tegen inzakkende tegenstanders en ook de power en snelheid ontbreekt. Dus werk aan de winkel voor de staf. |
|
|
|
|
JOOD
|
|
|
quote:Op donderdag 26 februari 2015 - 12:44 schreef nora het volgende:De kwaliteit ontbreekt gedeeltelijk waardoor je het gewoon moeilijk hebt tegen inzakkende tegenstanders en ook de power en snelheid ontbreekt. Dus werk aan de winkel voor de staf. Ik denk niet dat de kwaliteit ontbreekt hoor.. Het talent zit echt wel in de ploeg. |
|
|
|
|
nora
|
|
|
Gedeeltelijke kwaliteit heb ik het over, er zitten helaas wat zwakken punten in waardoor je niet zo dominant bent als wij graag willen zien van ons cluppie. |
|
|
|
|
3sterren
|
|
|
Ja als je moet trgvallen op schone en moisander, daar wordt je als jonge speler ook nie beter van! Ze zijn met alle respect als ervaren spelers niet goed genoeg |
|
|
|
|
Hummel10
|
|
|
quote: Kwaliteit en talent is wel een verschil hoor. Kwaliteit kun je op rekenen en op talent niet. Heb liever een team met elf goede spelers dan een team met elf talenten. |
|
|
|
|
Eide
|
|
|
Verdedigend controleren slaat in mijn ogen werkelijk nergens op. Dat Ajax het spelletje niet snel genoeg uitvoert om het effectief te maken doet niets af aan de aanvallende intentie die zit opgesloten in het spel van Ajax zoals Frank de Boer dat wil zien.
Ajax wil graag op de helft van de tegenstander spelen en de bedoeling is dan door snel rond te spelen openingen te creƫren. Dat is een aanvallend spel pur sang en dat is nadrukkelijk waar FdB telkens weer met Ajax probeert te spelen. Dat is ook wat we heel goed zien in wedstrijden waar Ajax goed voetbal laat zien. Vroeg druk zetten en de tegenstander achter de bal aan laten lopen.
Met name dit seizoen, want in voorgaande seizoenen liep dat een stuk beter, wil dat maar niet lukken. Het tempo lukt tergend laag, het rondspelen komt niet uit de verf door onzuiverheden en daardoor komt Ajax maar moeilijk onder de druk van tegenstanders uit. Maar het mag duidelijk zijn dat dat niet het spel is zoals Ajax dat wil spelen.
Zo'n term als "verdedigend controleren" kan ik dus ook helemaal niets mee. Zeker niet omdat Ajax de afgelopen jaren steevast de meest scorende ploeg was, met uitzondering van PSV vorig seizoen die er 103 maakten. Maar verder waren de ploegen van FdB steevast de meest scorende. Kortom: zowel qua intentie als uitvoering kan je Ajax niet "verdedigend controlerend" noemen. Dat is zuivere kolder ingegeven door het armzalige voetbal dat we dit seizoen zien. |
|
|
|
|
Eide
|
|
|
Om hier toch nog wat woorden aan vuil te maken. PSV speelt bijvoorbeeld wel verdedigend controlerend. Laten de tegenstander een beetje voetballen, lekker modderen rond de middenlijn en dan op 30 a 40 meter van de goal effectief storen en dan snel omschakelen. En dat is hartstikke effectief als je ziet hoe goed PSV dat in de Eredivisie uitvoert. Je ziet aan dat zelfde PSV hoe moeilijk ze het krijgen als ze zelf het spel moeten maken. Dan worden de ruimte kleiner en komt ook dit PSV nauwelijks aan goed voetbal toe. |
|
|
|
|
freakie
|
|
|
quote:Op donderdag 26 februari 2015 - 15:53 schreef Eide het volgende:Om hier toch nog wat woorden aan vuil te maken. PSV speelt bijvoorbeeld wel verdedigend controlerend. Laten de tegenstander een beetje voetballen, lekker modderen rond de middenlijn en dan op 30 a 40 meter van de goal effectief storen en dan snel omschakelen. En dat is hartstikke effectief als je ziet hoe goed PSV dat in de Eredivisie uitvoert. Je ziet aan dat zelfde PSV hoe moeilijk ze het krijgen als ze zelf het spel moeten maken. Dan worden de ruimte kleiner en komt ook dit PSV nauwelijks aan goed voetbal toe. Ja dat is heel duidelijk.. En ja in de eredivisie wil elke club voetballen, soms gewoon ook met een bord voor de kop.(Dordrecht bijvoorbeeld) |
|
|
|
|
Hummel10
|
|
|
quote:Op donderdag 26 februari 2015 - 16:27 schreef freakie het volgende:[..] Ja dat is heel duidelijk.. En ja in de eredivisie wil elke club voetballen, soms gewoon ook met een bord voor de kop.(Dordrecht bijvoorbeeld) Nou tegen Ajax dan zeker niet? Dit Ajax weet ook totaal niet wat ze moeten doen als ze het spel moeten maken. En laat nou 9 van de 10 teams weten dat Ajax zo te verslaan is. Vitesse, Psv, Feyenoord, Zwolle hebben de kwaliteiten om je nog onder druk te zetten. De rest wacht laf af en proberen je op de counter te pakken. |
|
|
|
|
Eide
|
|
|
Dat is het manco ook Hummel. Of liever, ze weten wel hoe ze het moeten doen maar de ploeg faalt opzichtig in het inbrengen van tempo in het spel. En probeert men dat wel gaat dat meteen ten koste van de zuiverheid. En dus krijg je die tenenkrommende ziekenhuisballetjes van poppetje naar poppetje achterin zonder dat het tot iets leidt. |
|
|
|
|
freakie
|
|
|
quote:Op donderdag 26 februari 2015 - 16:35 schreef Hummel10 het volgende:[..] Nou tegen Ajax dan zeker niet? Dit Ajax weet ook totaal niet wat ze moeten doen als ze het spel moeten maken. En laat nou 9 van de 10 teams weten dat Ajax zo te verslaan is. Vitesse, Psv, Feyenoord, Zwolle hebben de kwaliteiten om je nog onder druk te zetten. De rest wacht laf af en proberen je op de counter te pakken. Tsja beetje jammer maar ja
-- dit bericht is voor het laatst aangepast op donderdag 26 februari 2015 door freakie -- |
|
|
|
|
JOOD
|
|
|
quote:Op donderdag 26 februari 2015 - 15:53 schreef Eide het volgende:Om hier toch nog wat woorden aan vuil te maken. PSV speelt bijvoorbeeld wel verdedigend controlerend. Laten de tegenstander een beetje voetballen, lekker modderen rond de middenlijn en dan op 30 a 40 meter van de goal effectief storen en dan snel omschakelen. En dat is hartstikke effectief als je ziet hoe goed PSV dat in de Eredivisie uitvoert. Je ziet aan dat zelfde PSV hoe moeilijk ze het krijgen als ze zelf het spel moeten maken. Dan worden de ruimte kleiner en komt ook dit PSV nauwelijks aan goed voetbal toe. Volgens mij is dat niet heel controlerend. Meer afwachtend opportunistisch. Maar dat is juist wat ik bedoel.
Ze kunnen een wedstrijd lang het spel maken. Dat weten we onderhand wel ja, maar wat je hierboven beschrijft als je onder druk staat is toch de perfecte oplossing? Dan heb je dus voor een afwachtende tegenstander het domineren zoals we dat al jaren kennen. En voor een aanvallende, vroeg storende tegenstander het opportunistisch counteren. Klaar! Laat ze maar komen met een tactiek die daar tegenop kan. |
|
|
|
|
Eide
|
|
|
Dat is leuk als je daar het spelersmateriaal voor hebt. Ik neem toch aan dat jij ook ziet dat Ajax niet het materiaal heeft om verdedigend te spelen. |
|
|
|
|
nieuwe ajax
|
|
|
Ja, dat vindt ik ook voor een grootste deel waar. Het is een feit dat we onder ogen moeten zien, daar we dat eerlijk moeten toegeven. Ook al heeft Ajax 120 miljoen op de bank, drie spelers voor 20 miljoen per speler kopen, doet Ajax toch niet.
-- dit bericht is voor het laatst aangepast op donderdag 26 februari 2015 door nieuwe ajax -- |
|
|
|
|
Hummel10
|
|
|
quote:Op donderdag 26 februari 2015 - 16:41 schreef Eide het volgende:Dat is het manco ook Hummel. Of liever, ze weten wel hoe ze het moeten doen maar de ploeg faalt opzichtig in het inbrengen van tempo in het spel. En probeert men dat wel gaat dat meteen ten koste van de zuiverheid. En dus krijg je die tenenkrommende ziekenhuisballetjes van poppetje naar poppetje achterin zonder dat het tot iets leidt. We hebben gewoon het materiaal niet om echt te kunnen overtuigen dit seizoen. Jammer jammer jammer. Volgend seizoen beter |
|
|
|
|
|