BETA
Home  |  Inloggen  |  Registreer  |  Zoeken
Index / Sport / Voetbal / Ajax / topic: Dnipro Dnipropetrovsk - Ajax (donderdag 12 maart 2015, 19:00); 1 - 0

Plaats een nieuw antwoord  
Headliner: Ajax Nieuws
Eide
 Eide - maandag 09 maart 2015 - 20:42   quote  deeplink  
200724_dnipro%20uit_600x338.jpg

Ajax is als enige Nederlandse club doorgedrongen tot de laatste 16 teams van de Europa League. Om nog iets van het seizoen te maken zal Ajax deze ronde nog willen overleven. Hoewel een goed Europees avontuur slechts als een troostprijs zal voelen zal Ajax er toch veel aan gelegen zijn zich te kwalificeren voor de kwartfinales van het Europa League toernooi en ook eens wat aan de Europese doelstellingen te doen. Daarvoor moet Ajax wel langs FC Dnipro uit het Oekraïense Dnipropetrovsk. Vanwege de spanning en het aanhoudende geweld in het oosten van Oekraïne wordt het duel in Kiev gespeeld in het immense NSK Olimpiejsky dat onderdak biedt aan 70.000 voetbalfans als het vol zit. En voor de mensen die een beetje van reizen houden; een kaartje voor de wedstrijd aldaar kost € 7,86. Het is een stukje rijden maar dan kan je wel voor een prikkie Ajax live zien.

Ajax speelde nog nooit eerder tegen FC Dnipro. Wel ontmoette Dnipro al eerder andere Nederlandse clubs met vrijwel altijd resultaten die goed uitvielen voor de Oekraïners. Vier maal speelden de "Warriors of Light" tegen PSV, één maal was Utrecht de tegenstander en één maal was AZ de opponent. Alleen AZ wist een ontmoeting in wist om te zetten. De laatste ontmoeting met een Nederlandse tegenstander voor Dnipro was PSV in de poulefase van de Europa League 2012/13. PSV verloor destijds twee maal van Dnipro. Hierbij moet opgemerkt worden dat PSV in die periode met grote regelmaat wedstrijden verloor maar desalniettemin kan en mag Ajax Dnipro duidelijk niet onderschatten. FC Dnipro speelde gedurende winterstop een oefenwedstrijd tegen Legia Warschau die met 1-3 werd gewonnen door Dnipro. Ajax is dus gewaarschuwd.

Dnipro is een subtopper in de Oekraïense Premier League met een patent op de 4e plaats. In de afgelopen tien seizoenen werd Dnipro maar liefst zeven keer 4e in de competitie. Afgelopen seizoen was een topjaar voor Dnipro toen ze 2e werden, een evenaring van de hoogste klassering ooit. Momenteel staat Dnipro 3e in de eigen competitie.
Dnipro is te kenmerken als een ploeg die leunt op een sterke verdediging en dodelijk is in de omschakeling. Net als de andere hoog geklasseerde ploegen in Oekraine heeft de tegenstander van Ajax in de eigen competitie niet veel gescoord, maar ook nauwelijks goals tegen gekregen. Met een doelsaldo van 31 voor en 11 tegen in 16 duels is duidelijk waar de kracht van Dnipro ligt. Ook in de Europa League onderscheidde Dnipro zich als een taaie, verdedigend sterke ploeg. Er werd niet veel gescoord maar zelfs Inter Milan had grote moeite de Oekraïense muur te slechten.

De grote man en topscorer van FC Dnipro is spits en Kroatische international Nikola Kalinić. Kalinić is gedeeld topscorer in de competitie met 9 goals en staat in Europees verband op 4 treffers. Andere noemenswaardige spelers zijn de Portugese rechtsbuiten Bruno Gama en de Oekraïense international Jevhen Konopljanka die op het middenveld speelt. De ervaren 29 jarige Oekraiens international Ruslan Rotan is een andere belangrijke speler. Middenvelder Rotan is in de competitie de assist koning van Dnipro met 4 assist en wist in de Europa League twee maal te scoren.
Deze aanvallers ten spijt is de grote kracht van Dnipro toch het verdedigende collectief. Opvallend daarbij is dat Dnipro aanzienlijk meer goals tegen krijgt in eigen huis dan in uitwedstrijden. Het scoort echter thuis ook meer als uit. Dnipro houdt er in thuiswedstrijden dus duidelijk een meer aanvallende spelopvatting op na dan in uitwedstrijden.

Bij Ajax beginnen de contouren van het "nieuwe" elftal zich af te tekenen. Moisander wordt steeds vaker gepasseerd, Bazoer lijkt een basisplek veroverd te hebben en voorin lijken El Ghazi en Kishna nu op basisplaatsen te kunnen rekenen. Voorin is de grote vraag of Arek Milik op tijd fit zal zijn voor dit duel. Indien Milik niet kan spelen wordt de grote vraag of Frank de Boer nu wel gaat kiezen voor zijn 3e spits of het toch weer gaat proberen met Schone. Op voorhand lijkt de relatief statische en fysiek weinig imponerende Deen kansloos tegen de reuzen die Dnipro achterin heeft staan. De bewegelijke en handige Zivkovic lijkt een logische keuze te zijn indien Milik niet inzetbaar mocht blijken.
Voor Ajax zal het zaak zijn vooral met meer tempo, zuiverheid en creativiteit de aanval te kiezen als dat het tegen Excelsior deed. De ploeg krijgt voetballend langzaam meer grip maar weet dit nog niet uit te drukken een vermakelijk en verzorgd aanvalsspel. Tegen de taaie Oekraïners zal Ajax daarin echt verbetering moet laten zien.

De beelden zijn van de wedstrijd tussen Olympiakos en Dnipro die eindigde in 2-2. Het geluid kan uit want de commentator is Grieks.
Edit: Herkansing. Vorige video was zomaar weg. De taal is dit keer Spaans of zo.

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op vrijdag 13 maart 2015 door Eide --
jodocus
 jodocus - maandag 09 maart 2015 - 21:19   quote  deeplink  
1-1
Bobby1972
 Bobby1972 - maandag 09 maart 2015 - 21:21   quote  deeplink  
Ik zie prima kansen voor Ajax om een ronde verder te komen. En dat is nog het enige leuke wat dit seizoen is overgebleven voor Ajax. Ik hoop dat de Boer Zivkovic gaat opstellen wanneer Milik niet fit is.
Jack Huntelaar
 Jack Huntelaar - maandag 09 maart 2015 - 21:53   quote  deeplink  
2-1
Ronald 1960
 Ronald 1960 - maandag 09 maart 2015 - 22:13   quote  deeplink  
d'r op en d'r over: 1-3
Nenam_tiL
 Nenam_tiL - maandag 09 maart 2015 - 22:51   quote  deeplink  
quote:
Op maandag 09 maart 2015 - 22:13 schreef Ronald 1960 het volgende:
d'r op en d'r over: 1-3
Hehehehe.....2-5
NatjosFC
 NatjosFC - dinsdag 10 maart 2015 - 00:19   quote  deeplink  
Als we maar een uitgoal scoren, maar ik denk helaas 1-0.
Hummel10
 Hummel10 - dinsdag 10 maart 2015 - 08:03   quote  deeplink  
Inderdaad beetje Psv achtig gezien de beelden.
Wat ik ook in die samenvatting zag was dat Olympiakos een stuk sterker was en een domme rode
kaart pakte. Denk dat we wel een redelijke kans hebben gezien de beelden.
1-1 en thuis afmaken zal mooi zijn.

(Als ik dan de beelden zie kom ik toch weer tot de conclusie dat wij in Europa erg jong zijn)
Eide
 Eide - dinsdag 10 maart 2015 - 09:27   quote  deeplink  
Met name Jevhen Konopljanka is een speler om op te letten. Een voor Dnipro standaarden jonge speler (25) die naar verluid op warme intresse uit de Europese top kan rekenen.

Verder inderdaad een typische verdedigende ploeg. Achterover leunen, de tegenstander het spel laten maken en dan in de omschakeling zelf dodelijk zijn. Ze maakten het Inter Milan heel moeilijk en wonnen van Legia in een oefenwedstrijd maar ze hadden zelf weer veel moeite met zowel AS Saint Etienne en Qarabag. Het is gewoon een hele taaie lastige ploeg zonder dat ze meteen heel erg goed zijn.
freakie
 freakie - dinsdag 10 maart 2015 - 10:47   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 10 maart 2015 - 08:03 schreef Hummel10 het volgende:
Inderdaad beetje Psv achtig gezien de beelden.
Wat ik ook in die samenvatting zag was dat Olympiakos een stuk sterker was en een domme rode
kaart pakte. Denk dat we wel een redelijke kans hebben gezien de beelden.
1-1 en thuis afmaken zal mooi zijn.

(Als ik dan de beelden zie kom ik toch weer tot de conclusie dat wij in Europa erg jong zijn)
Laten we dit scenario hopen mensen... Ik ga namelijk de wedstrijd in de arena zien, als het al gespeeld is dan is het natuurlijk minder leuk.
Brandje
 Brandje - dinsdag 10 maart 2015 - 14:07   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 10 maart 2015 - 10:47 schreef freakie het volgende:

[..]

Laten we dit scenario hopen mensen... Ik ga namelijk de wedstrijd in de arena zien, als het al gespeeld is dan is het natuurlijk minder leuk.
Dat zie ik sowieso niet gebeuren want tuurlijk kan Ajax verliezen maar verwacht dan geen 3-0 of 4-0 nederlaag
nieuwe ajax
 nieuwe ajax - dinsdag 10 maart 2015 - 15:07   quote  deeplink  
Ook ik zie wel kansen voor Ajax, over de twee wedstrijden gezien.
Maar Ajax moet wel beter spelen met meer concentratie, daar paniekvoetbal geen resultaten zal opleveren, want Dnipro is zeker geen Excelsior ( met alle respect ).

Heeft Ajax de kwaliteit in huis, om nu donderdag met 1-2 te winnen ?
We blijven positief.

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op dinsdag 10 maart 2015 door nieuwe ajax --
Ajax Warrior
 Ajax Warrior - dinsdag 10 maart 2015 - 16:28   quote  deeplink  
quote:

[..]

Waarom? Ik heb liever een 0-3 winst dan dat jij nog een beetje spannende wedstrijd ziet in de Arena.
Eide
 Eide - dinsdag 10 maart 2015 - 17:02   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 10 maart 2015 - 16:28 schreef Ajax Warrior het volgende:

[..]

Waarom? Ik heb liever een 0-3 winst dan dat jij nog een beetje spannende wedstrijd ziet in de Arena.
Eens, ik denk dat we weinig te klagen hebben als Ajax uit alvast 0-3 wint.

Maar ik verwacht een moeilijke pot voetbal daar :)
Ronald 1960
 Ronald 1960 - dinsdag 10 maart 2015 - 17:54   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 10 maart 2015 - 17:02 schreef Eide het volgende:

[..]

Gewoon d'r op en d'r over: 1-3!!
Of zoals Nenam zegt: 2-5 ;-)

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op dinsdag 10 maart 2015 door Ronald 1960 --
Eide
 Eide - dinsdag 10 maart 2015 - 18:04   quote  deeplink  
Milik en Moisander mee naar Kiev

Arek Milik is op tijd hersteld van zijn bovenbeenblessure. De Poolse spits is dinsdag getest en fit genoeg bevonden om woensdag met Ajax naar Kiev voor het UEFA Europa League-duel met Dnipro af te reizen. Ook Niklas Moisander behoort tot de wedstrijdselectie. De aanvoerder van Ajax ontbrak tegen Excelsior omdat hij die dag met zijn vriendin naar het ziekenhuis moest.
Moisander heeft maandag weer met de selectie meegetraind. Zijn vriendin is sinds die dag ook weer uit het ziekenhuis. De complete wedstrijdselectie verschijnt woensdagochtend op Ajax.nl.

Ajax neemt het donderdagavond in de achtste finales van de Europa League op tegen Dnipro Dnipropetrovsk. Het duel in Oekraïne begint om 19:00 uur. De return is donderdag 19 maart in Amsterdam.

Bron

-----------------------

Milik in ieder geval mee. Dat is goed nieuws, ben benieuwd wie FdB thuis laat en dan met name of Zivkovic de 18e of 19e man (en dus laatste afvaller) is.
Ajax Warrior
 Ajax Warrior - dinsdag 10 maart 2015 - 18:47   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 10 maart 2015 - 17:02 schreef Eide het volgende:

[..]

Ik verwacht ook een moeilijke pot voetbal, maar vond de opmerking van Freakie zo raar! Maar waarschijnlijk bedoelde hij het anders?
Hummel10
 Hummel10 - dinsdag 10 maart 2015 - 21:08   quote  deeplink  
quote:

[..]

Ben er ook bij vandaar dat ik dit ook hoop ja..
Hummel10
 Hummel10 - dinsdag 10 maart 2015 - 21:10   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 10 maart 2015 - 18:47 schreef Ajax Warrior het volgende:

[..]

Ik verwacht ook een moeilijke pot voetbal, maar vond de opmerking van Freakie zo raar! Maar waarschijnlijk bedoelde hij het anders?
Tuurlijk heeft hij liever 3-0 maar een spannende wedstrijd in de Arena is leuker..
freakie
 freakie - dinsdag 10 maart 2015 - 23:20   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 10 maart 2015 - 16:28 schreef Ajax Warrior het volgende:

[..]

Had het dan vooral over een 3-0 verlies. 2-0 ook al eigenlijk.. Een grote winst zou ook weinig leuks bieden in de 2e wedstrijd, al is de sfeer dan wel leuk. Als fan zie ik inderdaad het liefst een 5-0 overwinning voor Ajax. Als voetbal liefhebber een spannende wedstrijd met emotie.
freakie
 freakie - dinsdag 10 maart 2015 - 23:24   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 10 maart 2015 - 18:47 schreef Ajax Warrior het volgende:

[..]

Zo raar zei ik het niet. Als je naar het stadion gaat voor het voetbal en de wedstrijd is al klaar voordat de 2e wedstrijd begint dan weet je ook gelijk hoe het afloopt. Ik kom naar het stadion voor Ajax maar ook als voetballiefhebber. Als voetballiefhebber zie je graag een wedstrijd die in beide kanten niet beslist zijn. Sls Ajax fan wil je het liefst gelijk naar de finale
freakie
 freakie - dinsdag 10 maart 2015 - 23:24   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 10 maart 2015 - 21:10 schreef Hummel10 het volgende:

[..]

Tuurlijk heeft hij liever 3-0 maar een spannende wedstrijd in de Arena is leuker..
Jup thanks:)
Ajax Warrior
 Ajax Warrior - dinsdag 10 maart 2015 - 23:40   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 10 maart 2015 - 23:24 schreef freakie het volgende:

[..]

Jup thanks:)
Oneens, maar dat snapten jullie al waarschijnlijk.
Ajax Warrior
 Ajax Warrior - woensdag 11 maart 2015 - 00:53   quote  deeplink  
11059723_831952686851830_8571095195375969849_n.png?oh=0fe37f3f88a62521dad7d656893974e8&oe=55BA8576&__gda__=1434607168_0a8cf6e968a449a03ca0cf3332da5c96

Deze Ajacied wordt vandaag 2 jaar oud. Maar Nathaniël is ERNSTIG ZIEK. Hij heeft een hele zware vorm van kinderkanker: NEUROBLASTOOM!

Voor een operatie is ongeveer € 100.000,- nodig. Er is dus nog een lange weg te gaan.

Feliciteer deze vrolijke jongen met een toepasselijk verjaardagkado. Elke cent is meegenomen. (NL22RABO0300604890 tnv Nathaniëls Victory Foundation). Kaartjes kunnen gestuurd worden naar "Nathaniels victory foundation", Tav Nathaniël. Laak 27, 1671MP Medemblik!
Hummel10
 Hummel10 - woensdag 11 maart 2015 - 07:16   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 10 maart 2015 - 23:40 schreef Ajax Warrior het volgende:

[..]

Oneens, maar dat snapten jullie al waarschijnlijk.
Ach resultaat blijft het zelfde hoor Ajax door naar de volgende ronde.
Daar 1-1 en thuis 5-0 vind ik ook prima hoor..
Eide
 Eide - woensdag 11 maart 2015 - 09:07   quote  deeplink  
Selectie voor duel met Dnipro

Ajax reist woensdagochtend met Arek Milik en Niklas Moisander richting Kiev voor de heenwedstrijd tegen Dnipro Dnipropetrovsk. De Poolse spits en aanvoerder van Ajax behoren tot de 19-koppige selectie voor het eerste duel in de achtste finales van de UEFA Europa League.
Milik is hersteld van zijn bovenbeenblessure die hem tegen Excelsior aan de kant hield. Moisander ontbrak tegen Excelsior omdat hij die dag met zijn vriendin naar het ziekenhuis moest. De Fin heeft maandag weer met de selectie meegetraind. Zijn vriendin is sinds die dag ook weer uit het ziekenhuis.

Wedstrijdselectie voor Dnipro - Ajax

Jasper Cillessen
Ricardo van Rhijn
Joël Veltman
Niklas Moisander
Nicolai Boilesen
Mike van der Hoorn
Daley Sinkgraven
Davy Klaassen
Ricardo Kishna
Jairo Riedewald
Lucas Andersen
Arek Milik
Lasse Schöne
Anwar El Ghazi
Thulani Serero
Nick Viergever
Riechedly Bazoer
Richairo Zivkovic
Diederik Boer

Dnipro Dnipropetrovsk - Ajax begint donderdag om 19:00 uur in Kiev.

Bron

-------------------

19 spelers dus mee naar Kiev. Daarvan zal er dus 1 op de tribune zitten.
Ronald 1960
 Ronald 1960 - woensdag 11 maart 2015 - 09:23   quote  deeplink  
Ben toch bang dat Richairo Zivkovic wederom op de tribune zal moeten plaats nemen. Ik zie liever een ander afvallen, maar zou niet 1 2 3 weten wie. Misschien Riedewald, of Andersen, of Moisander. Misschien krijgt Milik wel een terugval op de training van vanavond, hoewel ik hoop van niet. Sinkgraven op de tribune? Als ik op dit moment coach van ajax1 zou zijn, zou ik Boilesen een keer op de tribune zetten. Zijn aanvallende intenties ten spijt, maar hij maakt verdedigend naar mijn mening te veel fouten op dit moment en we kunnen schuiven met Riedewald en Viergever......
Ik ben gelukkig niet de coach van ajax1, dus ik wacht wel af.

Ik ga nog steeds voor een 1-3 overwinning!
Eide
 Eide - woensdag 11 maart 2015 - 10:21   quote  deeplink  
Tactische analyse: counterploeg Dnjepr moet prooi zijn voor Ajax
By Pieter Zwart

Het geklaag was de afgelopen jaren in Amsterdam vaak niet van de lucht als er geloot werd voor de groepsronde van de Champions League. Ajax droomde hardop van een nieuwe zegetocht langs de Europese velden, maar die hoop verdween bij de loting vaak alweer als sneeuw voor de zon. In de Europa League is het lot de Amsterdammers wel gunstig gezind. Met Legia Warschau trof Ajax een zwakke Poolse knokploeg. Ook Dnjepr Dnjepropetrovsk lijkt een haalbare kaart te zijn. De Oekraïense formatie is kwetsbaar tussen de linies en Ajax is het aan zijn stand verplicht daarvan te profiteren.

Ervaren
Dnjepr staat sinds mei 2014 onder leiding van Myron Markevych, die Juande Ramos opvolgde. Ramos, die ook bij Tottenham Hotspur en Real Madrid werkte, legde een stevig fundament onder Dnjepr, dat vorig jaar een clubrecord evenaarde door als tweede te eindigen. Met de 64-jarige Markevych kozen de Warriors of light voor een ervaren oefenmeester, die al meer dan dertig jaar actief is. Geen trainer coachte zoveel wedstrijden op het hoogste niveau in Oekraïne, maar toch won hij nog nooit een prijs.

Net als Ramos laat Markevych zijn elftal meestal in een 4-2-3-1 formatie aantreden. Toch liggen de accenten dit seizoen wat anders. De Braziliaanse spelmaker Giuliano ging terug naar zijn vaderland en voor hem werd geen directe vervanger gehaald. Dnjepr is dit seizoen een collectief zonder uitgesproken sterspeler. Veelzeggend is dat Roman Zozulya, de spits met de meeste speelminuten, in alle competities pas één keer scoorde.

Opstelling2-470x591.png
Een mogelijke opstelling van Dnjepr. Linksback Egídio, linksbuiten Konoplyanka en rechtsbuiten Matheus zijn door blessures twijfelgevallen voor het duel met Ajax. Controleur Kankava is geschorst.

De strategie van Dnjepr is relatief succesvol. De groepsfase van de Europa League werd overleefd, hoewel de Oekraïners in zes groepsduels slechts vier doelpunten maakten. In de competitie staat Dnjepr op een verdienstelijke derde plaats.

Counterploeg
Aanvallend gezien heeft Ajax weinig te duchten van Dnjepr, dat offensief gezien weinig wapens in huis heeft. De Oekraïners schieten in de Europa League slechts 12 keer per duel, van de ploegen die nog in het toernooi zitten ondernemen alleen Everton en AS Roma nog minder doelpogingen.

Dnjepr is vooral een counterploeg, die gevaarlijk wordt uit de omschakeling en standaardsituaties. Buitenspelers Yevhen Konoplyanka, Matheus en Bruno Gama kunnen voor gevaar zorgen als ze voldoende ruimte krijgen, maar met name Konoplyanka en Matheus die door blessures twijfelachtig zijn voor de heenwedstrijd zijn erg voorspelbaar in hun acties in de kleine ruimte. Beiden snijden graag naar binnen om vervolgens met hun favoriete been uit te halen, maar het rendement van die acties is bijzonder laag. Gezamenlijk kwamen ze tot nul doelpunten en één assist (een vrije trap van Konoplyanka) in de Europa League. Als Ajax net als bij PSV wat verder inzakt en compact speelt, dan haalt het direct de angel uit het team van Markevych.

Ook als Dnjepr langer in balbezit is, houden de Oekraïners altijd minimaal vijf man achter de bal. De backs komen soms op als de bal aan hun zijde is, maar dan zorgen de twee controleurs voor de balans. Dnjepr valt, mede door het gebrek aan creativiteit in de as, het liefst aan over de flanken, waarna vaak een voorzet volgt (gemiddeld 23 per wedstrijd) of een vrije trap wordt versierd. Dat laatste lukt linksbuiten Konoplyanka bijna vier keer per duel in de Europa League. De ballen van de vleugels gaan meestal in de richting van Nikola Kalinic, die met veertien goals clubtopscorer is. De Kroatische spits maakte ook zondag met een kopbal uit een voorzet van Gama nog het enige doelpunt in het uitduel met Karpaty Lviv.

Hoge pressing heeft weinig zin voor Ajax, aangezien Dnjepr ook zonder druk direct naar voren speelt. Als de bal wordt veroverd, zoeken de Oekraïners bij voorkeur direct de diepte richting de vleugels, om een counter op te zetten. Als er van achteruit opgebouwd moet worden, dan kiest Dnjepr vaak voor een lange bal richting de spits. Dat wordt onderstreept door de cijfers van doelman Denys Boyko, die meer dan acht keer per wedstrijd de lange bal hanteert en slechts 43 procent van zijn passes bij een ploeggenoot zag belanden. Maar drie spelers in de Europa League waren nog minder succesvol in hun passing. Centrale verdedigers Douglas en Evgeniy Cheberyachko zijn ook niet bepaald helden in de opbouw, zij kiezen altijd voor de veilige optie en Ajax kan ze dus gerust de ruimte geven.

Bovendien voorkomt Ajax door geen hoog druk te zetten dat ze in ondertal komen tegen de drie mannen op het middenveld van Dnjepr. Met name routinier Ruslan Rotan en Roman Bezus, die in januari werd overgenomen werd van Dinamo Kiev, hebben namelijk de intelligentie om te profiteren van een dergelijke overtalsituatie.

Organisatie
Uit balbezit is Dnjepr in beginsel uitstekend georganiseerd. Het elftal van Markevych laat de buitenspelers bij balverlies ver zakken, waardoor een soort 4-4-1-1 formatie ontstaat. Dnjepr staat het liefst met minimaal negen man op de eigen helft, waarmee het voor de tegenstander lastig wordt om ruimtes te vinden en ze bovendien ruimtes creëren voor zichzelf in de omschakeling.

Opstelling3-470x575.png
De veldbezetting van Dnjepr uit balbezit.

Dnjepr blaast zijn eigen organisatie echter vrijwel altijd binnen vijf seconden weer op. De Oekraïners hanteren namelijk mandekking in de zone, waardoor hun eigen formatie volledig uit het lood getrokken wordt. Speelt de tegenstander bijvoorbeeld met een nummer tien, dan laat Markevych die continu schaduwen. Het nadeel van deze strategie is dat de veldbezetting bij Dnjepr daardoor van geen kant meer klopt.

Daar komt nog bij dat Dnjepr middenvelders van de tegenstander overgeeft aan de defensie als ze dieper gaan staan, maar doordat het gat tussen de achterste twee linies van Dnjepr vaak behoorlijk groot, is deze strategie problematisch. Centrumverdedigers Douglas en Cheberyachko stappen op de gekste momenten uit om door te dekken en laten dan cruciale zones op het veld onbeheerd achter. Ajax kan hiervan profiteren door met zowel het middenveld als de aanval continu tussen de linies te bewegen, een rol die met name Davy Klaassen en Lasse Schöne op het lijf geschreven lijkt.

De centrumverdedigers van Dnjepr staan in de mandekking tegen Olympiakos. De Griekse aanvallers besluiten te kruisen, de mandekkers komen te laat en een tegendoelpunt is het gevolg.

Gezien de wanorde die vaak ontstaat uit balbezit is het geen wonder dat Dnjepr veel overtredingen nodig heeft om de defensieve schade beperkt te houden. Geen enkele ploeg pakte zoveel kaarten (28 gele, 1 rode) als Dnjepr in de Europa League. Van de teams die voor de winter al actief waren in dat toernooi, maakte alleen Legia, de vorige opponent van Ajax, nog meer overtredingen dan Dnjepr (18 per duel).

Ajax hoeft overigens ook niet bang te zijn dat Dnjepr de Amsterdamse defensie consequent gaat afjagen. Op bepaalde momenten besluit Dnjepr hoog te pressen, maar hier lijkt geen enkele systematiek achter te zitten. Niet zelden besluit een speler van de Oekraïners in zijn eentje druk te gaan zetten, maar dat heeft natuurlijk weinig zin als het team niet meebeweegt. Daarnaast zijn de linies van Dnjepr bij momenten van pressing niet kort op elkaar aangesloten, waardoor het voor Ajax geen probleem mag zijn om daar onderuit te voetballen.

Kwartfinale
Alles wijst erop dat Ajax zich voor het eerst sinds 2002/03 weer eens kan plaatsen voor een Europese kwartfinale. Dnjepr is weliswaar bepaald geen slechte ploeg in de Eredivisie zal Dnjepr waarschijnlijk in de top drie eindigen maar het is ook een team met structurele problemen. De Oekraïense verdediging is instabiel en hun aanval voorspelbaar. De Oost-Europeanen zullen geen walk-over zijn voor de ploeg van Frank de Boer, maar wél een te nemen horde. Als Ajax sneuvelt tegen Dnjepr, dan heeft het dat aan zichzelf te wijten.

Cijfers via Opta Sports

Dit artikel is geschreven door Pieter Zwart en Nikos Overheul.

Bron
nieuwe ajax
 nieuwe ajax - woensdag 11 maart 2015 - 10:22   quote  deeplink  
Ik zou het niet jammer vinden, als Zivkovic vaker zou gaan spelen.
Hij moet meer kansen krijgen van De Boer, vindt ik.
Hummel10
 Hummel10 - woensdag 11 maart 2015 - 12:24   quote  deeplink  
Meestal wat wij vinden doet de Boer juist niet of pas heel laat.
Dus reken er voorlopig maar niet op helaas. .
Positieve Arrogantie
 Positieve Arrogantie - woensdag 11 maart 2015 - 17:50   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 10 maart 2015 - 08:03 schreef Hummel10 het volgende:

Ik heb het gemiddelde leeftijd van de selectie van 1995 uitgerekend, 12 spelers die de meeste wedstrijd speelde. Ik kwam uit op een leeftijd van 23,41.

Daarnaast heb ik de gemiddelde leeftijd van de selectie uitgerekend, 12 spelers die de vorige ronde beide wedstrijd speelde. ik kwam uit op een leeftijd van 21,16.
Dat was zonder Moisander en Schone.

Leeftijd is dus niet het probleem, het probleem zit meer in het kwaliteit verschil.

Ik heb de wel de referentie genomen hoe oud de spelers waren van 01.08.1994 voor de spelers van 1995 en voor deze selectie 01.08.2014

http://www.voetbal.com/teams/afc-ajax/2015/2/nach-name/
Brandje
 Brandje - woensdag 11 maart 2015 - 19:42   quote  deeplink  
quote:
Op woensdag 11 maart 2015 - 17:50 schreef Positieve Arrogantie het volgende:

[..]

Ik heb het gemiddelde leeftijd van de selectie van 1995 uitgerekend, 12 spelers die de meeste wedstrijd speelde. Ik kwam uit op een leeftijd van 23,41.

Daarnaast heb ik de gemiddelde leeftijd van de selectie uitgerekend, 12 spelers die de vorige ronde beide wedstrijd speelde. ik kwam uit op een leeftijd van 21,16.

Leeftijd is dus niet het probleem, het probleem zit meer in het kwaliteit verschil.

Ik heb de wel de referentie genomen hoe oud de spelers waren van 01.08.1994 voor de spelers van 1995 en voor deze selectie 01.08.2014

Een verschil van gemiddeld ruim twee jaar is zeer fors vergis je daar niet in. Kijk voor de gein eens naar een 20/21 jarige Jan Vertonghen en een 23/24 jarige Vertonghen. Daar zit vooral fysiek een heel groot verschil tussen
Positieve Arrogantie
 Positieve Arrogantie - woensdag 11 maart 2015 - 21:25   quote  deeplink  
quote:
Op woensdag 11 maart 2015 - 19:42 schreef Brandje het volgende:

[..]

Een verschil van gemiddeld ruim twee jaar is zeer fors vergis je daar niet in. Kijk voor de gein eens naar een 20/21 jarige Jan Vertonghen en een 23/24 jarige Vertonghen. Daar zit vooral fysiek een heel groot verschil tussen
Volgens mij is het verschil in leeftijd niet het belangrijkste.
Als ik Moissander en Schone wel had meegenomen dan was het gat natuurlijk kleiner geworden.

Maar het kwaliteit en potentie verschil dat is het belangrijkste.
Serero, Viergever, Schone, Cilissen, Zimling en Moissander zijn 25 jaar of ouder.
ps serero is het bijna
Loetje
 Loetje - woensdag 11 maart 2015 - 23:52   quote  deeplink  
Teken voor 1-1. Geraffineerde en ordinaire counterploeg. Staan maar net achter Shaktar in de competitie. Andere kant, moet te doen zijn. Vond ze thuis tegen Olympiakos heel sterk.
Hummel10
 Hummel10 - donderdag 12 maart 2015 - 07:48   quote  deeplink  
D
quote:
Op woensdag 11 maart 2015 - 19:42 schreef Brandje het volgende:

[..]

Ja dat wilde ik zeggen.. Maar het is de combi Leeftijd/kwaliteit.
Bv bij Basel loopt een 35-jarige Samuel nou die weet echt wel wat er van hem verwacht wordt.
En zo heeft iedere ploeg die Europees speelt wel een paar ouwe rotten.
Ervaring is niet te trainen en ook al zijn onze jongens profs er zullen
altijd situaties zijn waar ze geen antwoord op hebben.
Eide
 Eide - donderdag 12 maart 2015 - 09:17   quote  deeplink  
Conclict in Oekraïne en beroerde grasmat in stadion Kiev randzaken voor Frank de Boer
Slechts oog voor Dnjepr

Ajax heeft zich op een achterafveldje voorbereid op het duel met FC Dnjepr Dnjepropetrovsk. Noodgedwongen, omdat de beroerde staat van de grasmat in het Olympisch Stadion in Kiev vanavond het toneel van de achtste finale van de Europa League het niet toeliet om daar te trainen.

Het veld leek in elk geval goed gerold. Dnjepr heeft ook een goed voetballende ploeg, dus zij hebben ook geen baat bij een slecht veld, liet Frank de Boer blijken zich niet met randzaken te willen bezighouden. Zoals hij ook de vragen over het conflict in Oekraïne eenvoudig aan de kant schoof.

Natuurlijk weten we hoe de situatie tussen Rusland en Oekraïne is, maar we denken daar niet veel aan. Eigenlijk zijn we alleen met deze wedstrijd bezig. Het is gelukkig achthonderd kilometer verderop en het lijkt nu vrij rustig. Ik ga ervan uit dat het hier in Kiev heel safe is. We richten ons op het voetbal en niet op het politieke gedoe.

Op het moment dat de trainer van Ajax de pers te woord stond, namen zijn spelers ook een kijkje in het immense stadion, waar in 2012 nog de finale van het EK werd gespeeld. Bij het zien van de zandbak spraken de gezichten boekdelen. Maar op het complex van de nationale bond van Oekraïne, het vijfhonderd meter verderop gelegen Bannikov Stadion, werd de volledige focus alsnog op Dnjepr Dnjepropetrovsk gericht.

Want die tegenstander is volgens De Boer geen katje om zonder handschoenen aan te pakken. Het is een team dat 4-3-3 speelt en verzorgd probeert te voetballen. Ze hebben attractieve spelers, vleugelverdedigers die veel opkomen, zoals Braziliaanse backs dat kunnen in het internationale voetbal. En Yevhen Konoplyanka, die last van zijn rug had, heeft veel klasse en scorend vermogen. Dnjepr kan je in slaap sussen en vervolgens razendsnel een demarrage maken. Het is een ploeg om zeker rekening mee te houden. Ook omdat ze tegen Olympiakos een fantastisch resultaat hebben geboekt.

Er is hem duidelijk veel aan gelegen in de Europa League nog iets van het seizoen te maken. De Boer: Dat ons stadion voor de return is uitverkocht, is fantastisch en kunnen niet veel clubs zeggen. Ik denk dat het een stimulans is. De supporters laten zien dat ze er vertrouwen in hebben en graag willen dat we verder komen.

Bron
Eide
 Eide - donderdag 12 maart 2015 - 09:23   quote  deeplink  
Milik zou trouwens wedstrijd fit zijn volgens FdB.
Hummel10
 Hummel10 - donderdag 12 maart 2015 - 10:17   quote  deeplink  
quote:
Op donderdag 12 maart 2015 - 09:23 schreef Eide het volgende:
Indekken? Milik fit ben benieuwd of hij start.
Siggie kon maandag niet met jong mee te kunnen doen maar nu
ook wedstrijdfit te zijn?
Ronald 1960
 Ronald 1960 - donderdag 12 maart 2015 - 10:31   quote  deeplink  
quote:
Op donderdag 12 maart 2015 - 09:23 schreef Eide het volgende:
Vind ik ietwat onzeker klinken. Zou toch echt geen risico nemen met een hamstring blessure. Kijk maar naar Boilesen.......
Ik zou denk ik toch starten met Zivkovic in deze situatie.....
Eide
 Eide - donderdag 12 maart 2015 - 11:12   quote  deeplink  
Tja, hamstrings zijn lastig. Aan de andere kant, als Ajax nog risico wil nemen moeten ze dat in de Europa League doen.
freakie
 freakie - donderdag 12 maart 2015 - 11:21   quote  deeplink  
quote:
Op woensdag 11 maart 2015 - 17:50 schreef Positieve Arrogantie het volgende:

[..]

Van 1995 en nu is het verschil dus 30 jaar. In de selectie missen we dus eigenlijk 2 seizoenen ervaring. Dat is wel een hoop hoor, op het eerste gezicht lijkt het maar weinig verschil tussen 23.4 en 21.2 maar het is heel veel. Een schone zou het bijvoorbeeld 21.8 maken met moisander erbij zal het 22.4 worden. Dan mis je nog minimaal 12 jaar, het verschil is wel degelijk enorm.
Hummel10
 Hummel10 - donderdag 12 maart 2015 - 12:37   quote  deeplink  
Opstelling voor vanavond ziet er goed uit Sinkgraven voor Serero in de toekomst.
Zivko voor Milik kan in de toekomst ook nog..
remco k
 remco k - donderdag 12 maart 2015 - 14:06   quote  deeplink  
quote:
Op donderdag 12 maart 2015 - 10:17 schreef Hummel10 het volgende:

[..]

Indekken? Milik fit ben benieuwd of hij start.
Siggie kon maandag niet met jong mee te kunnen doen maar nu
ook wedstrijdfit te zijn?
Wat is daar indekken aan?
Brandje
 Brandje - donderdag 12 maart 2015 - 16:07   quote  deeplink  
quote:
Op donderdag 12 maart 2015 - 11:12 schreef Eide het volgende:
Tja, hamstrings zijn lastig. Aan de andere kant, als Ajax nog risico wil nemen moeten ze dat in de Europa League doen.
Tweede plek in de comp. blijft prioriteit volgens mij en daarbij is het vanavond pas de eerste van twee wedstrijden dus of 100% fit of eerst fit worden
Positieve Arrogantie
 Positieve Arrogantie - donderdag 12 maart 2015 - 17:40   quote  deeplink  
quote:
Op donderdag 12 maart 2015 - 11:21 schreef freakie het volgende:

[..]

Van 1995 en nu is het verschil dus 30 jaar. In de selectie missen we dus eigenlijk 2 seizoenen ervaring. Dat is wel een hoop hoor, op het eerste gezicht lijkt het maar weinig verschil tussen 23.4 en 21.2 maar het is heel veel. Een schone zou het bijvoorbeeld 21.8 maken met moisander erbij zal het 22.4 worden. Dan mis je nog minimaal 12 jaar, het verschil is wel degelijk enorm.
kan jij dit ff uitleggen, want ik snap hier werkelijk niks van?
Bobby1972
 Bobby1972 - donderdag 12 maart 2015 - 17:58   quote  deeplink  
Schone heeft zeker een streepje voor bij de Boer. Milik in de spits, dan speelt Kishna niet eens mee.Hij laat Schone er niet 1 2 3 buiten. Dat is best opvallend.
Eide
 Eide - donderdag 12 maart 2015 - 18:43   quote  deeplink  
quote:
Op donderdag 12 maart 2015 - 16:07 schreef Brandje het volgende:

[..]

Tweede plek in de comp. blijft prioriteit volgens mij en daarbij is het vanavond pas de eerste van twee wedstrijden dus of 100% fit of eerst fit worden
Jawel, maar ik de competitie kan Ajax een tikje hebben. Bovendien is Zivkovic met name al best goed genoeg voor de Eredivisie. Europa is de enige strohalm voor Ajax om het seizoen nog enige glans te geven. En dan heb je Milik keihard nodig.

Vandaar dat ik denk dat Ajax eerder genegen is een risico te nemen in Europa. Maar wie weet, misschien is Milik echt weer 100% en is van enig risico geen enkele sprake.
Eide
 Eide - donderdag 12 maart 2015 - 18:45   quote  deeplink  
Opstellingen Dnipro - Ajax

Arek Milik keert donderdagavond terug in de basisopstelling van Ajax. De Poolse spits is hersteld van zijn bovenbeenblessure en verschijnt aan de aftrap tegen Dnipro Dnipropetrovsk. Ten opzichte van het duel met Excelsior ontbreekt alleen Ricardo Kishna in de opstelling. Hij begint op de bank. Dnipro - Ajax (achtste finale UEFA Europa League) begint om 19:00 uur in het Olympisch Stadion van Kiev.
Jairo Riedewald is als 19e man afgevallen in de wedstrijdselectie.

De wedstrijd is live te zien op RTL7. Volg het duel via Twitter @AFCAjax.

Scoreverloop:

Scheidsrechter: Bebek (Kro)

Gele kaarten:

Toeschouwers:

Opstelling Dnipropetrovsk: nnb

Wissels: nnb

Opstelling Ajax: Cillessen, Van Rhijn, Veltman, Viergever, Boilesen, Bazoer, Serero, Klaassen, El Ghazi, Milik, Schöne.

Wissels: Boer, Moisander, Van der Hoorn, Sinkgraven, Kishna, Andersen, Zivkovic.

Bron
Eide
 Eide - donderdag 12 maart 2015 - 18:45   quote  deeplink  
Kishna dus op de bank.
remco k
 remco k - donderdag 12 maart 2015 - 18:47   quote  deeplink  
Of de Boer moet tactisch een foefje hebben, zo niet is het een rare keuze..

Plaats een reactie:
 Je naam (of nickname) (verplicht)
 Je e-mail adres (wordt nooit getoond maar moet wel werken!)
 Vul de volgende code hier in: 2219
Ik ga akkoord met de algemene voorwaarden en algemene forum regels.
Headliner: Ajax Nieuws
Plaats een nieuw antwoord  

Index / Sport / Voetbal / Ajax / topic: Dnipro Dnipropetrovsk - Ajax (donderdag 12 maart 2015, 19:00); 1 - 0

0.0090730