BETA
Home  |  Inloggen  |  Registreer  |  Zoeken
Index / Sport / Voetbal / Ajax / topic: [Column] Competitievervalsing

Headliner: Ajax Nieuws Plaats een nieuw antwoord  
Eide
 Eide - maandag 11 mei 2015 - 16:18   quote  deeplink  
Competitievervalsing

Ik hou niet van commentaar hebben op scheidsrechters. Veel mensen onderschatten hoe lastig het is een voetbalwedstrijd in goede banen te leiden. Niet alleen lopen er 22 spelers op het veld die het vrijwel nergens mee eens zijn, de voetbalregels zijn nogal vrij voor interpretatie. Neem hands. De ene keer is de bal tegen de arm of hand wel een overtreding, een andere keer niet. Het verschil tussen wel of geen overtreding moet worden bepaald door de scheidsrechter welke daar nogal wazige instructies over mee krijgt.

Het laatste wat een scheidsrechter dan zou moeten doen is het zichzelf onnodig moeilijk maken door beslissingen te nemen die zich later kunnen wreken.

Lees verder op Foebele.blogspot.nl!

Veel leesplezier. Reacties, commentaar en discussie zijn altijd welkom!
Pietje
 Pietje - maandag 11 mei 2015 - 16:35   quote  deeplink  
Een prachtige column, Eide. Zeer lezenswaardig! Mijn oprechte complimenten. Maar bovenal, wat je schrijft is een waarheid als een koe! Ik heb al vaker geopperd, dat de (commerciële) belangen van voetbal in zijn algemeenheid het eigenlijk onmogelijk maken om de scheidsrechter met van alles en nog wat op te zadelen. Natuurlijk zijn er ook assistent-arbiters, vroeger "ordinair" grensrechter genoemd, zijn er bewakers van "de zestien", is er een vierde official. Maar toch. Voetbal is veel meer een bedrijf geworden dan dat het een spelletje is. Er gaat veel te veel geld in om. En hoeveel euro's krijgt een scheidrechter helemaal voor het fluiten van een wedstrijd? In eerdere topics heb ik gepleit voor beroepsscheidsrechters en voor veel meer elektronische hulpmiddelen. Het spel gaat zo gigantisch snel, de belangen zijn zo groot... Eén van mijn wensen is om het spel even stil te leggen, zoals dat bij bijvoorbeeld ook bij ijshockey gebeurt, om op die manier een mogelijke arbitraire fout te kunnen corrigeren. Die roep wordt alleen maar groter. Ik heb begrepen, dat meneertje Blatter van de FIFA dat allemaal persoonlijk tegenhoudt.
Kortom, ik vind dat jij in je column een gevoelige snaar raakt en uiteraard ben ik het volstrekt met je eens.
Eide
 Eide - maandag 11 mei 2015 - 17:04   quote  deeplink  
Het gaat mij niet eens om het lachwekkende document dat de voetbalregelementen heet. Of om de technische hulpmiddelen die keihard nodig zijn op het hoogste niveau. Het gaat mij om scheidsrechters die kennelijk niet beseffen wat hun invloed is. En dat is wel wat Kamphuis gister demonstreerde.

EN dat is het al zo lastig door het acteerwerk van spelers, kritiek van buitenaf, de halfbakken spelregels en het feit dat je lang niet alles kan zien.... en dan jezelf zo opzichtig tekort doen. Ik vind dat oprecht jammer en oprecht competitievervalsing, hoe onschuldig ook.
Pietje
 Pietje - maandag 11 mei 2015 - 17:10   quote  deeplink  
quote:
Op maandag 11 mei 2015 - 17:04 schreef Eide het volgende:
Het gaat mij niet eens om het lachwekkende document dat de voetbalregelementen heet. Of om de technische hulpmiddelen die keihard nodig zijn op het hoogste niveau. Het gaat mij om scheidsrechters die kennelijk niet beseffen wat hun invloed is. En dat is wel wat Kamphuis gister demonstreerde.

EN dat is het al zo lastig door het acteerwerk van spelers, kritiek van buitenaf, de halfbakken spelregels en het feit dat je lang niet alles kan zien.... en dan jezelf zo opzichtig tekort doen. Ik vind dat oprecht jammer en oprecht competitievervalsing, hoe onschuldig ook.
Maar ik denk toch ook, dat heel veel scheidsrechters zeer onzeker worden door alle regeltjes waarmee zij door de KNVB worden opgezadeld. Er zijn een aantal scheidsrechters die de opgedragen taken (regeltjes) tot achter de komma zullen toepassen en er zijn scheidsrechters die zich laten leiden door de sfeer van de wedstrijd. De ene scheidsrechter of de andere.... Inderdaad, dat zou kunnen leiden tot competitievervalsing. Je bent als club afhankelijk of je een "ambtenaar" als scheidsrechter krijgt toegewezen of dat er een "menselijke" scheidsrechter komt, die de wedstrijd belangrijker vindt dan de regeltjes.
Ajax Warrior
 Ajax Warrior - maandag 11 mei 2015 - 17:11   quote  deeplink  
Weet je Eide, we hebben het afgelopen jaar weer genoeg momenten van de scheidsrechter gezien die inderdaad de naam competitievervalsing kunnen krijgen. Ik verbaas me er eigenlijk al niet eens meer over en probeer me daar ook niet meer over op te winden! Maar ja, blijft nog steeds moeilijk hoor! ;-)
Eide
 Eide - maandag 11 mei 2015 - 17:18   quote  deeplink  
Ik vind het prima dat een scheidsrechter een wedstrijd leest. Ik hou bovendien van scheidsrechters die het spel laten gaan en vooral niet voor elk wissewasje fluiten. Maar dat ontslaat een scheidsrechter niet van de juiste dingen doen, ook als een wedstrijd al gespeeld is of sportief verloopt. Volgende week is er namelijk weer een wedstrijd en volgend seizoen weer een competitie.

Dat dat staat allemaal los van goede of foute beslissingen van scheidsrechters, het al dan niet zien van buitenspel door grensrechters en de manier waarop de spelregels door verschillende scheidsrechters in verschillende situaties worden toegepast. Fouten maken is nu eenmaal menselijk en ten dele heb je dat gewoon te accepteren.

Waar ik op doel is dat een wedstrijd, en dus competitie, beinvloeding voor verkeerde keuzes die een scheidsrechter bewust neemt. Waarschijnlijk zonder zich dat te realiseren op dat moment. Maar dat maakt het niet minder kwalijk in mijn ogen.

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op maandag 11 mei 2015 door Eide --
Pietje
 Pietje - maandag 11 mei 2015 - 17:31   quote  deeplink  
quote:
Op maandag 11 mei 2015 - 17:18 schreef Eide het volgende:
Ik vind het prima dat een scheidsrechter een wedstrijd leest. Ik hou bovendien van scheidsrechters die het spel laten gaan en vooral niet voor elk wissewasje fluiten. Maar dat ontslaat een scheidsrechter niet van de juiste dingen doen, ook als een wedstrijd al gespeeld is of sportief verloopt. Volgende week is er namelijk weer een wedstrijd en volgend seizoen weer een competitie.

Dat dat staat allemaal los van goede of foute beslissingen van scheidsrechters, het al dan niet zien van buitenspel door grensrechters en de manier waarop de spelregels door verschillende scheidsrechters in verschillende situaties worden toegepast. Fouten maken is nu eenmaal menselijk en ten dele heb je dat gewoon te accepteren.

Waar ik op doel is wedstrijd, en dus competitie, beinvloeding voor verkeerde keuzes die een scheidsrechter bewust neemt. Waarschijnlijk zonder zich dat te realiseren op dat moment. Maar dat maakt het niet minder kwalijk in mijn ogen.
Primair heb je volkomen gelijk. Maar het is en blijft mensenwerk.
remco k
 remco k - maandag 11 mei 2015 - 19:44   quote  deeplink  
Ik vind het een hele leuke column Eide, prima geschreven ook..

Voor het grote publiek is de discussie er volgens mij al niet eens meer, die hulpmiddelen moeten er komen..

Waarom komen ze er dan niet? In mijn optiek om de doodeenvoudige reden dat de wedstrijden dan vrijwel niet meer te beinvloeden zijn door de gokkers ( fifa)
Pietje
 Pietje - dinsdag 12 mei 2015 - 12:24   quote  deeplink  
quote:
Op maandag 11 mei 2015 - 19:44 schreef remco k het volgende:
Ik vind het een hele leuke column Eide, prima geschreven ook..

Voor het grote publiek is de discussie er volgens mij al niet eens meer, die hulpmiddelen moeten er komen..

Waarom komen ze er dan niet? In mijn optiek om de doodeenvoudige reden dat de wedstrijden dan vrijwel niet meer te beinvloeden zijn door de gokkers ( fifa)
De Boer: ''Ik was ook niet blij met de reactie van mijn spelers''

Frank de Boer springt in de bres voor Jochem Kamphuis. De jonge arbiter was mild voor Daniël de Ridder, ondanks een stomme handsbal van de Cambuur-aanvaller. De oud-Ajacied had reeds een gele prent op zak en speelde dus met vuur.

''Als ik scheidsrechter was, had ik het ook zo gedaan'', stelt de Ajax-trainer op de officiële website van zijn werkgever. ''Ik vond het een heel goede actie. Ik was ook niet blij met de reactie van mijn spelers. Ik begrijp best dat het volgens de reglementen een gele kaart is, maar hij haalt er geen counter uit of iets dergelijks. Dit was zoals je op de amateurvelden een bal tegenhoudt omdat je bang bent dat de bal in de sloot gaat belanden. Het was een impulsieve actie en ik kon zeker leven met een vermaning.''

bron

Een reactie uit onverwachte hoek...
Eide
 Eide - dinsdag 12 mei 2015 - 12:54   quote  deeplink  
Daar geen geel voor vond ik terecht. Het was meer kolderiek dan spel beinvloedend. Daar paste Kamphuis de regels juist toe. Maar later bij El Makrini niet.

En het gaat mij natuurlijk niet over Jochem Kamphuis. Het gaat mij erom dat een wedstrijd nooit op zichzelf staat en dat scheidsrechters zich dat dienen te realiseren en daar naar te handelen. Kamphuis was nu toevallig het medium om dat over te brengen.
Pietje
 Pietje - dinsdag 12 mei 2015 - 12:56   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 12 mei 2015 - 12:54 schreef Eide het volgende:
Daar geen geel voor vond ik terecht. Het was meer kolderiek dan spel beinvloedend. Daar paste Kamphuis de regels juist toe. Maar later bij El Makrini niet.

En het gaat mij natuurlijk niet over Jochem Kamphuis. Het gaat mij erom dat een wedstrijd nooit op zichzelf staat en dat scheidsrechters zich dat dienen te realiseren en daar naar te handelen. Kamphuis was nu toevallig het medium om dat over te brengen.
Dat begreep ik wel Eide, maar ik kwam dit artitel tegen en deze topic leek mij het meest geschikt om het te plaatsen.
Ronald 1960
 Ronald 1960 - dinsdag 12 mei 2015 - 15:48   quote  deeplink  
Bewust hands is geel! Klaar! Daar zijn de regels voor en die moeten nageleefd worden. Als je met je hand een beweging naar de bal maakt, is dat bewust. Maak je sliding in het strafschopgebied en debal komt tegen de arm aan waarmee jij je val opvangt en de bal verandert daardoor echt van richting, is dat een penalty, maar vind ik geen kaart waard.
Maar om het een stuk makkelijker te maken, kun je de regel stellen: hands is geel, bewust of onbewust. Geen discussie mogelijk!
Eide
 Eide - dinsdag 12 mei 2015 - 15:53   quote  deeplink  
Die flexibiliteit zit echter in heel veel regels in het voetbal Ronald. Wat dat betreft is het voetbal echt lachwekkend.

Plaats een reactie:
 Je naam (of nickname) (verplicht)
 Je e-mail adres (wordt nooit getoond maar moet wel werken!)
 Vul de volgende code hier in: 3097
Ik ga akkoord met de algemene voorwaarden en algemene forum regels.
Headliner: Ajax Nieuws Plaats een nieuw antwoord  

Index / Sport / Voetbal / Ajax / topic: [Column] Competitievervalsing

0.0059759