|
|
Peter1956
|
|
|
Marco van Basten heeft zich fel uitgesproken tegen de veranderingen van Johan Cruijff bij Ajax. De beroemde nummer 14 is al enkele jaren bezig de Amsterdamse club als adviseur naar zijn idee te hervormen, de zogenoemde Cruijff-revolutie. Van Basten, in 2008-2009 trainer in Amsterdam en inmiddels assistent-bondscoach van het Nederlands elftal, vindt het onbegrijpelijk dat de meeste mensen binnen Ajax de lijn van Cruijff klakkeloos volgen. ,,Het Plan Cruijff is één grote komedie'', zegt Van Basten in de nieuwste editie van het blad Voetbal International, die woensdag verschijnt.Een stukje van zijn column werd dinsdag al gepubliceerd. Van Basten: ,,Het hele verhaal is een fabeltjeskrant. En niemand die er iets van zegt.''
Cruijff posteerde veel oud-spelers op leidinggevende posities en wil dat de club zich focust op eigen talent in plaats van dure (buitenlandse) aankopen. Zelf weigert hij steeds een officiële rol op zich te nemen. Van Basten koesterde lang een warme band met Cruijff. Dat veranderde in 2008 al een beetje toen Van Basten als hoofdtrainer van Ajax niet wilde meewerken aan drastische hervormingsplannen van Cruijff voor Ajax.
Drie jaar later stond Van Basten op het punt directeur voetbalzaken van Ajax te worden. Hij trok zich echter terug nadat Cruijff een adviesraad wilde instellen die zich over de aanstelling van de oud-spits moest gaan buigen. ,,In principe was het bijna rond", vertelde de huidige assistent van bondscoach Danny Blind bij het Nederlands elftal destijds. ,, Alleen kwam Cruijff toen met zijn befaamde adviesraad om de hoek. Daardoor stond ik plotseling midden tussen mensen die niet wilden samenwerken. Dat functioneert niet voor mij. Dan houd ik het voor gezien."
Wat vinden we hiervan? |
|
|
|
|
remco k
|
|
|
|
|
|
Peter1956
|
|
|
quote: Klopt maar dat is het van JC ook, toch. |
|
|
|
|
biebie
|
|
|
Het werd tijd dat die zogenaamde revolutie van JC eens een keertje kritisch zou worden geanalyseerd en geëvalueerd. Van Basten heeft hiertoe een eerste aanzet gegeven. |
|
|
|
|
Ronald 1960
|
|
|
Het 'plan Cruijff' is opgesteld voor de toekomst en niet voor de afgelopen seizoenen. Je ziet ook dat er steeds meer jonge voetballers op het punt staan aan te haken bij ajax1. De visie van JC ligt om ajax1 op te bouwen van af de toekomst. Pas als dit volgens 'plan Cruijff' verloopt, en dat zal dit en de vooral de komende seizoenen moeten blijken, dan pas kan men zeggen of deze zogenaamde revolutie echt zijn vruchten afwerpt en dan pas kan men daar over een oordeel geven.
-- dit bericht is voor het laatst aangepast op woensdag 23 september 2015 door Ronald 1960 -- |
|
|
|
|
Eide
|
|
|
quote:Op woensdag 23 september 2015 - 09:52 schreef biebie het volgende:Het werd tijd dat die zogenaamde revolutie van JC eens een keertje kritisch zou worden geanalyseerd en geëvalueerd. Van Basten heeft hiertoe een eerste aanzet gegeven. Haha, en dat terwijl de periode Van Basten juist de aanzet was (onder meer) voor de revolutie. Ik kan Van Basten ook maar moeilijk serieus nemen wat dit betreft. |
|
|
|
|
biebie
|
|
|
Klopt, het plan JC is opgesteld voor de toekomst. Maar na vijf jaar mag je al best eerste conclusies trekken - en dat heeft Van Basten gedaan. En als je na vijf jaar revolutie pas drie zelf opgeleide spelers in het eerste heb rondlopen (ook nog alledrie verdedigers), dan is dat mager. En dan heb ik het nog niet over de kwaliteiten van het drietal. |
|
|
|
|
Ronald 1960
|
|
|
quote:Op woensdag 23 september 2015 - 10:48 schreef biebie het volgende:Klopt, het plan JC is opgesteld voor de toekomst. Maar na vijf jaar mag je al best eerste conclusies trekken - en dat heeft Van Basten gedaan. En als je na vijf jaar revolutie pas drie zelf opgeleide spelers in het eerste heb rondlopen (ook nog alledrie verdedigers), dan is dat mager. En dan heb ik het nog niet over de kwaliteiten van het drietal. Aanvallen begint met goed verdedigen...... |
|
|
|
|
biebie
|
|
|
quote:Op woensdag 23 september 2015 - 10:47 schreef Eide het volgende:[..] Haha, en dat terwijl de periode Van Basten juist de aanzet was (onder meer) voor de revolutie. Ik kan Van Basten ook maar moeilijk serieus nemen wat dit betreft. Tja, je kan wel alles wat je onwelgevallig is op deze manier afdoen, maar ik zou niet weten waarom we Van Basten niet serieus moeten nemen en JC en zijn volgelingen wel. |
|
|
|
|
ALTIJD PRIJS IN DE K
|
|
|
Hoe dan ook, wat heeft johan cruijff nou eigenlijk "zo goed" gedaan de laatste jaren? Ik begin me een beetje te ergeren aan de hele soap rond onze club... |
|
|
|
|
Eide
|
|
|
quote:Op woensdag 23 september 2015 - 10:50 schreef biebie het volgende:[..] Tja, je kan wel alles wat je onwelgevallig is op deze manier afdoen, maar ik zou niet weten waarom we Van Basten niet serieus moeten nemen en JC en zijn volgelingen wel. Dat zeg ik helemaal niet. Ik zeg alleen dat ik Van Basten moeilijk serieus kan nemen in deze. Dat jij daar dan meteen aan verbind dat ik kritiekloos ben over de revolutie is iets wat jij er van maakt. Niet ik. Dat heb ik ook niet in de mond gehad, zeker niet als je mijn postgeschiedenis op dit forum een beetje zou kennen.
Dus laat je vooroordelen lekker thuis en lees gewoon wat er staat. Namelijk dat Marco "geld op het veld" van Basten weinig recht van spreken heeft als het technische aangelegenheden aangaat bij Ajax. En op alle fronten trouwens, want een lijstje als Miralem Sulejmani, Ismaïl Aissati, Darío Cvitanich, Evander Sno, Eyong Enoh, Robbie Wielaert en Oleguer kan zelfs FdB niet in 1 seizoen overleggen... |
|
|
|
|
Positieve Arrogantie
|
|
|
Ik lees in de bewoording van van basten dat hij het allemaal lang vind duren. En dat er onnodig veel mensen pijn worden gedaan terwijl dat niet nodig is.
Over het voetballende gedeelte is hij het volgens mij eens.
Maar ik lees enkel berichten over het artikel en niet het artikel zelf. Misschien moet ik dat doen om zelf een goed oordeel te hebben. |
|
|
|
|
Loetje
|
|
|
quote:Op woensdag 23 september 2015 - 11:44 schreef Eide het volgende:[..] Dat zeg ik helemaal niet. Ik zeg alleen dat ik Van Basten moeilijk serieus kan nemen in deze. Dat jij daar dan meteen aan verbind dat ik kritiekloos ben over de revolutie is iets wat jij er van maakt. Niet ik. Dat heb ik ook niet in de mond gehad, zeker niet als je mijn postgeschiedenis op dit forum een beetje zou kennen. Dus laat je vooroordelen lekker thuis en lees gewoon wat er staat. Namelijk dat Marco "geld op het veld" van Basten weinig recht van spreken heeft als het technische aangelegenheden aangaat bij Ajax. En op alle fronten trouwens, want een lijstje als Miralem Sulejmani, Ismaïl Aissati, Darío Cvitanich, Evander Sno, Eyong Enoh, Robbie Wielaert en Oleguer kan zelfs FdB niet in 1 seizoen overleggen... Je laatste stukje zegt echt alles. Meneer die iets zegt terwijl hij veel geld verpatst heeft zonder enig resultaat |
|
|
|
|
biebie
|
|
|
quote:Op woensdag 23 september 2015 - 11:44 schreef Eide het volgende:[..] Namelijk dat Marco "geld op het veld" van Basten weinig recht van spreken heeft als het technische aangelegenheden aangaat bij Ajax. Marco van Basten heeft net zo veel recht van spreken over Ajax als elk ander persoon die dat op dit forum doet - en die toevallig niet in de gelegenheid zijn geweest om als trainer van Ajax vele miljoenen uit te geven (overigens allemaal goedgekeurd door de toenmalige bestuurders, of dacht jij dat Van Basten dat allemaal in zijn eentje mocht bedisselen?). |
|
|
|
|
biebie
|
|
|
quote:Op woensdag 23 september 2015 - 11:44 schreef Eide het volgende:[..] Dat zeg ik helemaal niet. Ik zeg alleen dat ik Van Basten moeilijk serieus kan nemen in deze. Dat jij daar dan meteen aan verbind dat ik kritiekloos ben over de revolutie is iets wat jij er van maakt. Niet ik. Dat heb ik ook niet in de mond gehad, zeker niet als je mijn postgeschiedenis op dit forum een beetje zou kennen. Jouw postgeschiedenis? Is dat soms verplichte kost op middelbare scholen? Zoiets als de Tachtigjarige Oorlog? Sorry hoor, maar ik heb ook nog andere dingen te doen dan me te verdiepen in jouw postgeschiedenis. Get a life, man. |
|
|
|
|
Pietje
|
|
|
Ik moet serieus ook bekennen, dat ik zo langzamerhand ook wel wat vraagtekens zet bij "het plan Cruijff". Wat heeft het zoal opgeleverd? Vier kampioenschappen op rij, dat is volgens mij toch echt de verdienste van Frank de Boer (en een beetje het falen van de concurrentie). Ik blijf het hoe dan ook dubieus vinden, dat hij zich zelden in de ArenA laat zien. Natuurlijk zullen er mensen hier zijn die zeggen: "daar heeft hij zijn mensen voor, die hem in Amsterdam vertegenwoordigen". Tja... Maar één van de doelstellingen was toch echt om weer enigszins mee te tellen in Europa. Welnu, ik heb de wedstrijden tegen Rapied Wien en tegen Jablonec gezien... En wanneer je Celtic, nota bene thuis in Amsterdam, niet kunt verslaan...
Het is "maar een mening, net zo goed dat het maar een mening van Marco van Basten is. Maar toch.
-- dit bericht is voor het laatst aangepast op woensdag 23 september 2015 door Pietje -- |
|
|
|
|
Eide
|
|
|
quote: Ja, dat mocht Van Basten toen inderdaad omdat hij vrijwel totale controle had over het technisch beleid destijds.
En verder: doe eens normaal. Ik leg jou niet allerlei onzin in de mond, het zou je sieren als jij dat ook niet bij een ander zou doen.
-- dit bericht is voor het laatst aangepast op woensdag 23 september 2015 door Eide -- |
|
|
|
|
Brandje
|
|
|
quote:Op woensdag 23 september 2015 - 13:42 schreef Eide het volgende:[..] Ja, dat mocht Van Basten toen inderdaad omdat hij vrijwel totale controle had over het technisch beleid destijds. En verder: doe eens normaal. Beslissen misschien niet maar kreeg in ieder geval een vrijbrief ok er een zooitje van te maken. |
|
|
|
|
Eide
|
|
|
quote: Nee, hij mocht zelf echt beslissen. Van Basten was niet alleen de trainer maar had ook vrijwel volledige zeggenschap over het technisch beleid. Dat was destijds de smaak van de dag en dat beviel niet bepaald. Ajax leed over dat seizoen een recordverlies...
Kijk, natuurlijk moet je kritisch zijn over het "plan Cruijff". Voor wat betreft Ajax 1 is het effect daarvan erg beperkt geweest. Vraag is of dat aan dat plan ligt of aan de trainer. De jeugd draait als een tierelier en ook daar werkt men aan de hand van het plan Cruijff.
Blijft over de interactie tussen beleidsbepalende personen bij Ajax. Die zijn aangesteld in het verlengde van dat plan maar verschillen van inzicht op bepaalde fronten. Wederom de vraag of die situatie komt door dat plan of door de desbetreffende individuen.
Dat plan Cruijff is volgens mij niet zo heel veel mis mee. Het manco lijkt momenteel eerder te liggen bij de mensen die het uitvoeren.
-- dit bericht is voor het laatst aangepast op woensdag 23 september 2015 door Eide -- |
|
|
|
|
Positieve Arrogantie
|
|
|
quote:Op woensdag 23 september 2015 - 13:42 schreef Pietje het volgende:Ik moet serieus ook bekennen, dat ik zo langzamerhand ook wel wat vraagtekens zet bij "het plan Cruijff". Wat heeft het zoal opgeleverd? Vier kampioenschappen op rij, dat is volgens mij toch echt de verdienste van Frank de Boer (en een beetje het falen van de concurrentie). Ik blijf het hoe dan ook dubieus vinden, dat hij zich zelden in de ArenA laat zien. Natuurlijk zullen er mensen hier zijn die zeggen: "daar heeft hij zijn mensen voor, die hem in Amsterdam vertegenwoordigen". Tja... Maar één van de doelstellingen was toch echt om weer enigszins mee te tellen in Europa. Welnu, ik heb de wedstrijden tegen Rapied Wien en tegen Jablonec gezien... En wanneer je Celtic, nota bene thuis in Amsterdam, niet kunt verslaan... Het is "maar een mening, net zo goed dat het maar een mening van Marco van Basten is. Maar toch. Ik snap de vraagtekens. Dat heb ik ook.
Plan was om later weer te kunnen aansluiten in Europa. Als je ziet hoeveel er eigenlijk van de toekomst afkomstig is, dan weet je ook waarom dat nog niet is gelukt.
Het zijn er maar 5 als ik het goed heb. Klaassen, Dijks, Riedewald, Tete en Veltman. De rest is aangekocht of overgenomen van andere jeugdopleidingen. |
|
|
|
|
bully
|
|
|
quote:Op woensdag 23 september 2015 - 13:59 schreef Eide het volgende:[..] Nee, hij mocht zelf echt beslissen. Van Basten was niet alleen de trainer maar had ook vrijwel volledige zeggenschap over het technisch beleid. Dat was destijds de smaak van de dag en dat beviel niet bepaald. Ajax leed over dat seizoen een recordverlies... Kijk, natuurlijk moet je kritisch zijn over het "plan Cruijff". Voor wat betreft Ajax 1 is het effect daarvan erg beperkt geweest. Vraag is of dat aan dat plan ligt of aan de trainer. De jeugd draait als een tierelier en ook daar werkt men aan de hand van het plan Cruijff. Blijft over de interactie tussen beleidsbepalende personen bij Ajax. Die zijn aangesteld in het verlengde van dat plan maar verschillen van inzicht op bepaalde fronten. Wederom de vraag of die situatie komt door dat plan of door de desbetreffende individuen. Dat plan Cruijff is volgens mij niet zo heel veel mis mee. Het manco lijkt momenteel eerder te liggen bij de mensen die het uitvoeren. die beleidbepalende personen zijn door Cruift erdoor geduwt. hij wou een club geleid door alleen mensen met een voetbal achtergrond. niks mis mee,maar wat ik bij begin van de revelutie al zei,met alleen onervaren mensen kan je geen club leiden. en een voetbal achtergrond zegt nog niet dat ze er ook geschikt voor zijn. en je zegt dat de jeugd opleiding als een tierelier draait? daar zijn de meningen ook over verdeelt. wat ik nu zie is dat ze oudere jeugd overal wegkopen. en van de 10 die ze kopen komt er 1 doorheen. persoonlijk geloof ik niet zo in dat hele opleiding verhaal. talent word je aangeboren zo heeft iedere club wel eens een keer een goede lichting. natuurlijk als je de goede speler scout is goede begeleiding enz belangrijk. maar denk dat scouting nog steeds het allerbelangrijkste is. |
|
|
|
|
bully
|
|
|
quote:Op woensdag 23 september 2015 - 14:14 schreef Positieve Arrogantie het volgende:[..] Ik snap de vraagtekens. Dat heb ik ook. Plan was om later weer te kunnen aansluiten in Europa. Als je ziet hoeveel er eigenlijk van de toekomst afkomstig is, dan weet je ook waarom dat nog niet is gelukt. Het zijn er maar 5 als ik het goed heb. Klaassen, Dijks, Riedewald, Tete en Veltman. De rest is aangekocht of overgenomen van andere jeugdopleidingen. de spelers die je opnoemt zaten al voor de revolutie in de jeugdopleiding. dus wie zegt dat ze daardoor zijn doorgebroken. enige wat naar mijn mening beter is dat deze spelers nu eerder een kans krijgen. maar ook daarin zijn ze doorgeslagen. |
|
|
|
|
Eide
|
|
|
Ronald de Boer reageert er bij VI ook op. Die komt met een veel genuanceerdere reactie die in mijn ogen ook veel meer hout snijdt. Die zegt dat er inderdaad te veel mensen onnodig zijn beschadigd en dat er bepaalde zaken gewoon niet goed waren. Maar hij zegt ook dat er met name in de jeugd nu bepaalde dingen wel heel goed gaan, daar waar Van Basten niet verder komt dan wijzen op Fischer, El Ghazi en Bazoer als aankopen...
Al met al lijkt de kritiek van Van basten voornamelijk te zijn gericht op Cruijff en niet op dat plan. Het is toch voornamelijk het afgeven op Cruijff en de manier waarop de "revolutie"tot stand is gekomen. Daar kunnen we lang en breed over praten maar dat verdiende zeker niet de schoonheidsprijs. Hard tegen hard en daarin zijn mensen beschadigd. Daar was Cruijff echter niet alleen debet aan, daarin speelde de toenmalige directie en andere RvC leden ook een grote rol.
Ik heb toch sterk het idee dat Van Basten een met dit artikel een rekening vereffend met Johan Cruijff over de rug van Ajax. Meer kan ik er eigenlijk niet van maken.
|
|
|
|
bully
|
|
|
quote:Op woensdag 23 september 2015 - 15:33 schreef Eide het volgende:Ronald de Boer reageert er bij VI ook op. Die komt met een veel genuanceerdere reactie die in mijn ogen ook veel meer hout snijdt. Die zegt dat er inderdaad te veel mensen onnodig zijn beschadigd en dat er bepaalde zaken gewoon niet goed waren. Maar hij zegt ook dat er met name in de jeugd nu bepaalde dingen wel heel goed gaan, daar waar Van Basten niet verder komt dan wijzen op Fischer, El Ghazi en Bazoer als aankopen... Al met al lijkt de kritiek van Van basten voornamelijk te zijn gericht op Cruijff en niet op dat plan. Het is toch voornamelijk het afgeven op Cruijff en de manier waarop de "revolutie"tot stand is gekomen. Daar kunnen we lang en breed over praten maar dat verdiende zeker niet de schoonheidsprijs. Hard tegen hard en daarin zijn mensen beschadigd. Daar was Cruijff echter niet alleen debet aan, daarin speelde de toenmalige directie en andere RvC leden ook een grote rol. Ik heb toch sterk het idee dat Van Basten een met dit artikel een rekening vereffend met Johan Cruijff over de rug van Ajax. Meer kan ik er eigenlijk niet van maken. dat hele verhaal van van Basten gaatt wel degelijk dieper dan dat jij nu voor doet komen. niet dat ik van Basten nu zo foutloos vind. denk dat je het hele verhaal maar eens moet lezen. Fischer, El Ghazi en Bazoer werden aangehaald als voorbeeld en omdat nu in het eerste spelen. maar het gaat wel degelijk om veel meer aangekochte jeugd. zoals Kishna die in middels weer weg is en wat nog nog niet is doorgebroken en enkele die alweer vertrokken zijn. |
|
|
|
|
Positieve Arrogantie
|
|
|
quote:Op woensdag 23 september 2015 - 15:30 schreef bully het volgende:[..] de spelers die je opnoemt zaten al voor de revolutie in de jeugdopleiding. dus wie zegt dat ze daardoor zijn doorgebroken. enige wat naar mijn mening beter is dat deze spelers nu eerder een kans krijgen. maar ook daarin zijn ze doorgeslagen. De spelers die ik opnoem zijn ook de enige spelers die uit de jeugdopleiding komen.
Alle andere spelers komen niet van de toekomst af of hebben daar een jaar gespeeld.
Als je wil aanhaken bij Europa dan moet je nog meer spelers van de toekomst opstellen. En zo lang mogelijk bij je houden. |
|
|
|
|
bully
|
|
|
quote:Op woensdag 23 september 2015 - 16:07 schreef Positieve Arrogantie het volgende:[..] De spelers die ik opnoem zijn ook de enige spelers die uit de jeugdopleiding komen. Alle andere spelers komen niet van de toekomst af of hebben daar een jaar gespeeld. Als je wil aanhaken bij Europa dan moet je nog meer spelers van de toekomst opstellen. En zo lang mogelijk bij je houden. en als die spelers op de toekomst nou niet de kwaliteit hebben? en spelers lang bij je houden is een utopi. zelfs uit de jeugd worden spelers weg gehaald door topclubs. het bosman arrest en de europese unie is daar nu eenmaal de schuld van. die oude regel van max 3 buitenlanders was nog niet zo slecht. |
|
|
|
|
Eide
|
|
|
quote: Ik ga het hier niet 1 op 1 herhalen. Ik pak eruit wat ik denk dat de essentie is. En daarin ben ik van mening dat dit eerder een akkefietje tussen Van Basten en Cruijff is dan dat Van Basten inhoudelijk echt gevoelige snaren raakt. |
|
|
|
|
Positieve Arrogantie
|
|
|
quote:Op woensdag 23 september 2015 - 16:15 schreef bully het volgende:[..] en als die spelers op de toekomst nou niet de kwaliteit hebben? en spelers lang bij je houden is een utopi. zelfs uit de jeugd worden spelers weg gehaald door topclubs. het bosman arrest en de europese unie is daar nu eenmaal de schuld van. die oude regel van max 3 buitenlanders was nog niet zo slecht. Dan zorg je ervoor dat de dat wel hebben. Daar gaat juist een goede jeugdopleiding over, dat de jeugdspelers het wel hebben.
Andere zaken die je benoemd, daar kan je weinig aan veranderen. Je moet dingen doen wat je wel kan veranderen. Dan gaat het erom dat je goede jeugd spelers opleid en de spelers goed begeleid.
-- dit bericht is voor het laatst aangepast op woensdag 23 september 2015 door Positieve Arrogantie -- |
|
|
|
|
bully
|
|
|
quote:Op woensdag 23 september 2015 - 16:25 schreef Eide het volgende:[..] Ik ga het hier niet 1 op 1 herhalen. Ik pak eruit wat ik denk dat de essentie is. En daarin ben ik van mening dat dit eerder een akkefietje tussen Van Basten en Cruijff is dan dat Van Basten inhoudelijk echt gevoelige snaren raakt. alleen de kritiek van hem staat niet alleen. heb die nu al van meerdere gelezen. ook al van Johnie Reb onder andere. dus deze kritiek afdoen als een rekening vereffenen met Johan Cruijff vind ik wel heel makkelijk. of hebben al die mensen met kritiek een rekening met Cruif tevereffenen? |
|
|
|
|
Eide
|
|
|
quote:Op woensdag 23 september 2015 - 16:42 schreef bully het volgende:[..] alleen de kritiek van hem staat niet alleen. heb die nu al van meerdere gelezen. ook al van Johnie Reb onder andere. dus deze kritiek afdoen als een rekening vereffenen met Johan Cruijff vind ik wel heel makkelijk. of hebben al die mensen met kritiek een rekening met Cruif tevereffenen? Wat is dat toch vandaag met mensen woorden in de mond leggen. Waar suggereer ik wat dit vergelijkbaar is met wat Johnny Rep heeft gezegd. En sinds wanneer scheer ik alles over dezelfde kam? We hebben het toch over Marco van Basten en hetgeen hij beweert, niet over wat anderen hebben gezegd?
Lekker makkelijk hoor, een beetje wat een ander zegt meteen generaliseren om zo een een pseudoargument voor jezelf te fabriceren.
Dit (alleen dit) verhaal van Marco van Basten (en alleen Marco van Basten) neigt erg naar het uitvechten van iets wat al langer speelt tussen Cruijff en Van Basten. En ik heb de neiging dat Ajax eerder het voertuig is voor die ruzie in dit zeer specifieke geval, als dat Van Basten inhoudelijk nu echt een gevoelige snaar raakt. Bovendien vind ik dat Marco van Basten inzake Ajax weinig recht van spreken heeft gezien zijn verleden als trainer en technisch hoofdverantwoordelijke.
|
|
|
|
bully
|
|
|
quote:Op woensdag 23 september 2015 - 17:21 schreef Eide het volgende:[..] Wat is dat toch vandaag met mensen woorden in de mond leggen. Waar suggereer ik wat dit vergelijkbaar is met wat Johnny Rep heeft gezegd. En sinds wanneer scheer ik alles over dezelfde kam? We hebben het toch over Marco van Basten en hetgeen hij beweert, niet over wat anderen hebben gezegd? Lekker makkelijk hoor, een beetje wat een ander zegt meteen generaliseren om zo een een pseudoargument voor jezelf te fabriceren. Dit (alleen dit) verhaal van Marco van Basten (en alleen Marco van Basten) neigt erg naar het uitvechten van iets wat al langer speelt tussen Cruijff en Van Basten. En ik heb de neiging dat Ajax eerder het voertuig is voor die ruzie in dit zeer specifieke geval, als dat Van Basten inhoudelijk nu echt een gevoelige snaar raakt. Bovendien vind ik dat Marco van Basten inzake Ajax weinig recht van spreken heeft gezien zijn verleden als trainer en technisch hoofdverantwoordelijke. dit is al door meerdere mensen gezegt dus niks nieuws. dit is ook niet de eerste keer dat je een verhaal als onzin afdoet zonder op deinhoud te argumenteren. tegenargumenten ophetgeen hij zegt heb je niet. dus ja dan is het heel makelijk dit aftedoen als een rekening vereffenen |
|
|
|
|
Eide
|
|
|
quote:Op woensdag 23 september 2015 - 17:31 schreef bully het volgende:[..] dit is al door meerdere mensen gezegt dus niks nieuws. dit is ook niet de eerste keer dat je een verhaal als onzin afdoet zonder op deinhoud te argumenteren. tegenargumenten ophetgeen hij zegt heb je niet. dus ja dan is het heel makelijk dit aftedoen als een rekening vereffenen Ik beargumenteer juist wel de inhoud in dat ik denk dat dit ingegeven is door iets anders als de problematiek bij Ajax. Dat jij dat niet wilt zien... Net zo als je voor het gemak niet wil zien dat ik de kritiek van een aantal anderen wel onderschrijf.
Maar misschien moet je zelf eens trachten een fatsoenlijk argument te formuleren in plaats van generaliseren en en andermans argumenten inhoudsloos verwerpen en dan te pretenderen dat je zelf een argument presenteert. |
|
|
|
|
bully
|
|
|
quote:Op woensdag 23 september 2015 - 17:43 schreef Eide het volgende:[..] Ik beargumenteer juist wel de inhoud in dat ik denk dat dit ingegeven is door iets anders als de problematiek bij Ajax. Dat jij dat niet wilt zien... Net zo als je voor het gemak niet wil zien dat ik de kritiek van een aantal anderen wel onderschrijf. Maar misschien moet je zelf eens trachten een fatsoenlijk argument te formuleren in plaats van generaliseren en en andermans argumenten inhoudsloos verwerpen en dan te pretenderen dat je zelf een argument presenteert. dus dat is jou enige argument. komt mij meer voor dat je alle kritiek op de revolutie afdoet als onzinn. zonder een normaal argument. een rekening vereffenen als argument aanhalen terwijl je over de inhoud niks zegt. terwijl daar niks nieuws instaat wat andere ook niet hebben gezegt. en al is het een afrekening het komt anders wel dicht bij de waarheid. want je wou toch niet zeggen dat het een groot succes is die revolutie? |
|
|
|
|
biebie
|
|
|
Dit (alleen dit) verhaal van Marco van Basten (en alleen Marco van Basten) neigt erg naar het uitvechten van iets wat al langer speelt tussen Cruijff en Van Basten.
Het zou kunnen, Eide, maar ik heb daar mijn twijfels over. Van Basten heeft al jaren geleden zijn bedenkingen geuit over de werkwijze van JC. En ja, waarom zouden we de opmerkingen van Marco serieus nemen omdat hij als trainer van Ajax mislukt is? Misschien omdat hij zelf de eerste was om dat toe te geven. Van Basten is hard voor zichzelf en dus mag hij ook hard voor anderen zijn. En de punten die hij in zijn column noemt zijn feitelijk juist. Daar gaat het om. |
|
|
|
|
Eide
|
|
|
quote: Maar dan zijn we uitgelult. Als ik, met alle nuance die ik aanbreng, niet tot jou doordring heeft dit alles geen enkele zin. Jij hebt namelijk toch al besloten wat ik denk en niets dat ik kan schrijven gaat jou op andere gedachte brengen.
Wat kan ik zeggen.... dit is niet waar wat je nu zegt. Maakt niet uit kennelijk want je gelooft het toch niet.
|
|
|
|
remco k
|
|
|
|
|
|
remco k
|
|
|
quote:Op woensdag 23 september 2015 - 11:38 schreef ALTIJD PRIJS IN DE K het volgende:Hoe dan ook, wat heeft johan cruijff nou eigenlijk "zo goed" gedaan de laatste jaren? Ik begin me een beetje te ergeren aan de hele soap rond onze club... Ik eerlijk gezegd ook..
Maar toch heeft de revolutie er voor gezorgd dat de opleiding heel anders in elkaar zit, en ik ben van mening dat dit nu beter in elkaar zit, neem het Twin games verhaal, dat is in NEderland revolutionair en echt iets wat voortvloeit uit het plan Cruijff, er wordt daardoor veel meer met de bal op het individu getraind..
In het eerste zie je er nog vrij weinig van, maar was dat wel de initiele gedachte voor deze termijn? Wel hadden we verder moeten zijn in Europa en dat is niet gelukt, ik denk dat de mislukte aankopen daar voor een groot deel debet aan zijn.. |
|
|
|
|
remco k
|
|
|
quote:Op woensdag 23 september 2015 - 15:25 schreef bully het volgende:[..] die beleidbepalende personen zijn door Cruift erdoor geduwt. hij wou een club geleid door alleen mensen met een voetbal achtergrond. niks mis mee,maar wat ik bij begin van de revelutie al zei,met alleen onervaren mensen kan je geen club leiden. en een voetbal achtergrond zegt nog niet dat ze er ook geschikt voor zijn. en je zegt dat de jeugd opleiding als een tierelier draait? daar zijn de meningen ook over verdeelt. wat ik nu zie is dat ze oudere jeugd overal wegkopen. en van de 10 die ze kopen komt er 1 doorheen. persoonlijk geloof ik niet zo in dat hele opleiding verhaal. talent word je aangeboren zo heeft iedere club wel eens een keer een goede lichting. natuurlijk als je de goede speler scout is goede begeleiding enz belangrijk. maar denk dat scouting nog steeds het allerbelangrijkste is. Welke 9 die gekocht zijn voor de jeugd zijn nu al weer weg dan? Want dat heb ik dan even gemist.. Een serieuze vraag overigens hoor, geen aanval..
Scouting van talent is natuurlijk heel belangrijk, maar jij doet nu net alsof het toeval is dat spelers door zouden breken, tenminste, zo komt het op mij over..
Hoe kan het dan zijn dat wij jaarlijks bij de bewezen beste opleidingen van de wereld behoren? |
|
|
|
|
remco k
|
|
|
Overigens vind ik van Basten een absolute held, hij heeft zijn mening en geeft die ondanks het gigantische afbreukrisico van zijn status.. |
|
|
|
|
Positieve Arrogantie
|
|
|
quote: Volkswagen bouwt milieuvriendelijk auto's. Wat ik wil zeggen, als je weet waar je op word beoordeeld dan probeer je dat goed te doen.
-- dit bericht is voor het laatst aangepast op woensdag 23 september 2015 door Positieve Arrogantie -- |
|
|
|
|
biebie
|
|
|
quote:Op woensdag 23 september 2015 - 20:43 schreef remco k het volgende:Overigens vind ik van Basten een absolute held, hij heeft zijn mening en geeft die ondanks het gigantische afbreukrisico van zijn status.. Helemaal mee eens. |
|
|
|
|
Ajax Warrior
|
|
|
Het hele Nederlandse voetbal is naar de klote gegaan, dus waarom enkel wijzen naar Ajax en zijn revolutie??? Het wordt godverdomme tijd dat er weer eens spelers opgeleid worden en zich voor langere tijd aan een club verbinden en vervolgens hun talenten laten zien. Het is, en echt niet alleen Ajax hoor, gewoon enorm slecht gesteld met het Nederlandse voetbal. En kijk dan eens verder! Zelfs het Nederlands elftal gaat zich waarschijnlijk niet, of anders met zeer veel moeite, plaatsen voor het EK. Komt enkel en alleen doordat de oude generatie wegvalt en er een patatgeneratie voor terugkomt die enkel het geld enorm belangrijk vind! |
|
|
|
|
Barabas
|
|
|
Het grote geld heeft het Nederlandse voetbal de nek omgedraaid. De betere spelers en talenten vertrekken allemaal. Als je jezelf en je hele familie financieel onafhankelijk kunt maken op je 16e dan is dat ook logisch. Zo lang hier vanuit de politiek, Europa dus, niets wordt gedaan zal het ook niet stoppen. Gevolg is dat we hier met zijn allen naar middelmaat zitten te kijken.
Dat het Nederlands team slecht is komt heeft daar in mindere mate mee te maken. Dat lijkt vooral tussen de oren te zitten. Feit is dat deze bondscoach een amateur is bij wie het op het menselijk vlak aan kennis en inzicht ontbreekt. Brevet van onvermogen van de bestuurders van de nationale voetbalbond. |
|
|
|
|
p111
|
|
|
Het is de bondscoach zijn schuld ? ik neem aan dat je Blind bedoeld en dus ook Hiddink ? beste man onze oudere betere spelers zijn op hun retour van Persie/van de Vaart/Sneijder/Huntelaar. En Robben en Vlaar zijn constant geblesseerd en de nw jongens zijn goed maar nog geen top.Het wachten is op nw toppers die kunnen nog komen uit de nw jonge lichting maar op dit moment zitten we in een tussen fase die wij zonder kleerscheuren moeten doorkomen. |
|
|
|
|
Barabas
|
|
|
De aanstelling van Hiddink was óók een fout. Alcoholist.
KNVB is gewoon verkeerd bezig geweest. En Blind is gewoon de verkeerde man op die plek. |
|
|
|
|
Hummel10
|
|
|
quote:Op donderdag 24 september 2015 - 11:24 schreef p111 het volgende:Het is de bondscoach zijn schuld ? ik neem aan dat je Blind bedoeld en dus ook Hiddink ? beste man onze oudere betere spelers zijn op hun retour van Persie/van de Vaart/Sneijder/Huntelaar. En Robben en Vlaar zijn constant geblesseerd en de nw jongens zijn goed maar nog geen top.Het wachten is op nw toppers die kunnen nog komen uit de nw jonge lichting maar op dit moment zitten we in een tussen fase die wij zonder kleerscheuren moeten doorkomen. Klopt als een bus de toppers zijn aan het afbouwen en de talenten nog niet goed genoeg. Denk dat we nu een jaartje of 5 geduld moeten hebben. |
|
|
|
|
Peter1956
|
|
|
quote:Op woensdag 23 september 2015 - 19:52 schreef remco k het volgende:[..] Ik eerlijk gezegd ook.. Maar toch heeft de revolutie er voor gezorgd dat de opleiding heel anders in elkaar zit, en ik ben van mening dat dit nu beter in elkaar zit, neem het Twin games verhaal, dat is in NEderland revolutionair en echt iets wat voortvloeit uit het plan Cruijff, er wordt daardoor veel meer met de bal op het individu getraind.. In het eerste zie je er nog vrij weinig van, maar was dat wel de initiele gedachte voor deze termijn? Wel hadden we verder moeten zijn in Europa en dat is niet gelukt, ik denk dat de mislukte aankopen daar voor een groot deel debet aan zijn.. Als je "ze" niet kan verslaan, sluit je bij "ze" aan. Vrij naar een (Engels/Amerikaans) spreekwoord.
Zoals het nu gaat lopen we achter de feiten aan, zaakwaarnemers jagen het grote geld na en daarbij sleuren zij jonge talenten mee in het vaak kortstondige (financiele) succes. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk.
Concureren met bv de Engelse competities zal niet gaan maar we moeten zoeken naar een manier om de huidige gang van zaken te doorbreken.
Daarom zal je moeten zoeken naar een situatie waarbij je trajecten gaat afspreken met talenten en de zaakwaarnemers van deze talenten. Een dergelijk traject moet voor iedere partij (financieel en sportief) aantrekkelijk zijn. Daarbij zal het cruciaal zijn om de zaakwaarnemers aan je kant te krijgen (ipv zoals nu min of meer als tegenstander/vijand zien). Daarbij zul je inderdaad moeten gaan samenwerken met een Mino Raiola etc. het zij zo.
Deze trajecten/afspraken zouden moeten resulteren naar een situatie waarbij de talenten enkele jaren langer bij bv Ajax blijven. Ajax is een goed voorbeeld want wij hebben voldoende geld om dergelijke trajecten voor iedere partij aantrekkelijk te maken.
Dit kan misschien wel een hoger rendement opleveren dan nu op de bank. Immers een groot talent verkopen op 20 jarige leeftijd met weinig ervaring op Europeesniveau levert minder op dan een "gelouterde" 23 jarige die misschien al een eindtournooi met het NLelftal achter de rug heeft. |
|
|
|
|
Barabas
|
|
|
quote:Op donderdag 24 september 2015 - 11:50 schreef Hummel10 het volgende:[..] Klopt als een bus de toppers zijn aan het afbouwen en de talenten nog niet goed genoeg. Denk dat we nu een jaartje of 5 geduld moeten hebben. Media-napraterij is dat. Met het materiaal dat voorhanden is moet je je eenvoudig plaatsen voor het EK. |
|
|
|
|
Pietje
|
|
|
Kijk, zo kun je er ook tegen aankijken! Oud, maar nog volledig bij zijn verstand.
De Visser laakt 'tweederangs' Ajax-verdedigers: "Kunnen ze zelf opleiden"
Marco van Basten spuwde deze week zijn gal over de falende jeugdopleiding van Ajax. Meesterscout Piet de Visser is het bepaald niet eens met de assistent-bondscoach van Oranje.
De 81-jarige De Visser stelt in gesprek met Ajax Life dat de Amsterdamse club juist op het goede spoor is beland sinds de 'Fluwelen Revolutie' van Johan Cruijff enkele jaren terug is ingezet. Hij prijst het feit dat de trainingen bij Ajax steeds meer worden toegesneden op het individu, in plaats van op het team. "Een vaste coach bij een elftal wil alleen winnen en vergeet soms extra trainingen om spelers individueel beter te maken. Ajax is wat dat betreft een voorbeeld voor alle clubs."
De Visser spreekt regelmatig mensen die verbaasd zijn over het feit dat Ajax niet meer meetelt op internationaal niveau. "Aan de opleiding ligt het niet, tot die conclusie waren we al gekomen. Dus zou het helemaal niet zo'n gek idee zijn om spelers langer vast te houden", stelt hij. Om dat te bereiken suggereert De Visser een flexibeler salarisplafond.
Over de aankopen van Ajax heeft hij gemengde gevoelens. De komst van de jonge Tsjech Vaclav Cerny noemt De Visser 'uitstekend'. "Maar Ajax betaalt ook vier miljoen voor Mike van der Hoorn en drie miljoen voor Nick Viergever. Dat zet geen zoden aan de dijk. Ze moeten meer durf tonen in het aankoopbeleid. Tweederangs spelers kunnen ze zelf wel opleiden."
bron |
|
|
|
|
Barabas
|
|
|
Is toch ook zo... Sterker nog, ze kunnen zelfs nóg slechtere spelers opleiden! |
|
|
|