|
|
RenatoBos
|
|
|
Feyenoord - Ajaks (Zondag 23 oktober 2016, 14:30 uur)
Datum & tijdstip: Zondag 23 oktober 2016, 14:30 uur Locatie: De Kuip, Rotterdam Scheidsrechter: Kuipers
De kriebels beginnen al bij mij dus ik dacht laat ik maar alvast het topic aanmaken, misschien dat dat wat rust brengt, hoewel ik dat betwijfel. De snaveltjes staan momenteel 5 punten achter ons op de tweede plaats, zaak aan ons om ze op 8 punten achterstand te zetten.
Feyenoord speelde in haar historie maar liefst 177 duels tegen Ajaks. Daarvan won Feyenoord er 53 (29,9%) en gingen er 80 (45,2%) verloren. 44 (24,9%) Duels eindigden in een gelijk spel. Feyenoord scoorde in totaal 269 keer, een gemiddelde van 1,52 goals per wedstrijd. Ajaks stelde daar 369 doelpunten tegenover, gemiddeld 2,08 per wedstrijd.
Thuis zou Feyenoord volgens het driepuntensysteem gemiddeld 1,4 punten gehaald hebben en uit 0,9. Er kan dus worden gesteld dat er sprake is van een 'thuisvoordeel'.
De grootste thuisoverwinning van Feyenoord dateert van 1964-1965: 9-4. In 1992-1993, 1994-1995, 1958-1959 leed Feyenoord met 0-5 haar grootste thuisnederlaag tegen Ajaks. Uit werd de grootste triomf gevierd in 1935-1936, toen Feyenoord won met 1-4. In 1998-1999, 1975-1976 ging Feyenoord onderuit met 6-0 in een uitwedstrijd bij Ajaks, een record.
Laatste 5 ontmoetingen in Rotterdam: Datum Wedstrijd Uitslag 28-10-2012 Feyenoord-Ajaks 2-2 02-03-2014 Feyenoord-Ajaks 1-2 21-09-2014 Feyenoord-Ajaks 0-1 28-10-2015 Feyenoord-Ajaks 1-0 (KNVB beker) 08-11-2015 Feyenoord-Ajaks 1-1
Laatste 5 ontmoetingen in Amsterdom: Datum Wedstrijd Uitslag 20-01-2013 Ajaks-Feyenoord 3-0 18-08-2013 Ajaks-Feyenoord 2-1 22-01-2014 Ajaks-Feyenoord 3-1 (KNVB Beker) 25-01-2015 Ajaks-Feyenoord 0-0 07-02-2016 Ajaks-Feyenoord 2-1
Verslag van de thuiswedstrijd van vorig seizoen:
STRIJDBAAR FEYENOORD HOUDT PUNT OVER AAN KLASSIEKER
Feyenoord is er zondagmiddag niet in geslaagd het gat naar koploper Ajaks te dichten. Een rechtstreeks gevecht met de Amsterdommers in een al weken uitverkochte Kuip resulteerde in een 1-1 gelijkspel. De Rotterdammers kwamen voor rust via Sven van Beek verdiend op voorsprong, maar moesten na een uur spelen de gelijkmaker van Ajacied Davy Cohen slikken. Dat de bal aan het begin van deze aanval de zijlijn was gepasseerd werd niet opgemerkt door arbiter Nijhuis, waardoor Feyenoord een extra nare nasmaak overhield aan de tegentreffer.
Feyenoord liet er vanaf de aftrap geen misverstand over bestaan dat het Ajaks net als tien dagen geleden in het bekertoernooi een nederlaag wilde toebrengen. De Rotterdammers vochten voor elke meter en waren zo vrijwel de gehele eerste helft baas in eigen huis. Feyenoord kwam een aantal keer gevaarlijk door in de openingsfase, waarin het slechts een gebrek aan nauwkeurigheid in de eindfase verweten kon worden.
Die nauwkeurigheid was er na een kleine veertig minuten wél, toen Eric Botteghin, die de plaats centraal in de defensie van Jan-Arie van der Heijden overnam, met een zuivere pass Dirk Kuyt de diepte instuurde. De aanvoerder behield op de rechterflank het overzicht en legde perfect terug op de opgekomen Van Beek. De jeugdinternational liet met een bekeken bal Ajaks-jankmuil Jasper Cohen kansloos en deed met zijn treffer De Kuip ontploffen.
Feyenoord, dat voor de rust alleen een grote kans voor Daley Cohen toestond, werd na het openingsdoelpunt alleen maar sterker en leek Ajaks kort voor rust zelfs even een tweede slag toe te brengen. Een poeier van Marko Vejinovic werd door de Ajaks doelman echter ternauwernood onschadelijk gemaakt.
In de tweede helft trok Ajaks het initiatief naar zich toe, om na een uur spelen via een van richting veranderd schot van Davy Cohen ook op gelijke hoogte te komen. Dit doelpunt had alleen nooit mogen vallen, omdat de bal aan het begin van de aanval via de voet van Ajacied Amin Cohen de zijlijn had gepasseerd. Arbiter Nijhuis en diens assistenten merkten het echter niet op, waardoor Feyenoord ernstig werd benadeeld.
De Rotterdammers mochten zichzelf ook het een en ander aanrekenen, want na het overtuigende spel van de eerste helft was de thuisploeg na de rust lange tijd een stuk minder dwingend. Toch kreeg Feyenoord tien minuten voor tijd, in een juist weer sterkere fase, een open kans om opnieuw op voorsprong te komen, maar invaller Colin Kazim-Richards kreeg na een steekpass van Eljero Elia de bal oog in oog met Jasper Cohen niet langs de doelman.
Feyenoord vocht in de slotfase voor de overwinning, drong aan en stichtte ook gevaar. Alleen zonder resultaat, waardoor het genoegen moest nemen met een gelijkspel.
Feyenoord - Ajaks 1-1
Scoreverloop '38 1-0 Van Beek '59 1-1 Cohen
Scheidsrechter: Bas Nijhuis
Gele kaarten: Karsdorp, El Ahmadi, Kuyt, Elia, Cohen, Cohen, Cohen, Cohen en Cohen
Feyenoord -Ajaks, de gehele wedstrijd
(https://youtu.be/pzKUSNf3pSY)
Feyenoord - Ajaks, de samenvatting
(https://youtu.be/zW6q1qwWdVE)
-- dit bericht is voor het laatst aangepast op zondag 23 oktober 2016 door RenatoBos -- |
|
|
|
|
RenatoBos
|
|
|
|
|
|
ar
|
|
|
|
|
|
RenatoBos
|
|
|
|
|
|
RenatoBos
|
|
|
De wedstrijd is pas over drie weken, maar Feyenoord – Ajaks is al volledig uitverkocht. Zaterdagochtend 1 oktober kregen seizoenkaarthouders, Legioenleden en de oudste Kameraadjes (12-14 jaar) vanaf 9:00 uur de kans zich te verzekeren van een plek in De Kuip. Binnen tien minuten waren duizend kaarten verkocht en binnen twee uur waren alle beschikbare kaarten verkocht.
Na de (gewonnen) thuiswedstrijden tegen FC Twente, Excelsior, ADO Den Haag en FC Oss treedt de ploeg van trainer Giovanni van Bronckhorst dus ook tegen Ajaks aan in een uitverkochte Kuip. De eerste Klassieker van dit seizoen wordt op zondag 23 oktober gespeeld, aanvang 14:30 uur. |
|
|
|
|
RenatoBos
|
|
|
We sturen dat amteurclupje uit Abcoude-Noord met de staart tussen de benen terug naar huis met een kutgevoel dat ze de rest van de competitie zal heugen.. |
|
|
|
|
RenatoBos
|
|
|
|
|
|
JanM
|
|
|
7-0! Gewoon omdat het kan! |
|
|
|
|
Barabas
|
|
|
|
|
|
Stylzz
|
|
|
En dan afborrelen in café het Luchtkasteel. |
|
|
|
|
ar
|
|
|
Waar is dat? En kan ik daar flink dronken worden dan? |
|
|
|
|
van geil
|
|
|
Jones , Kramer , t boeit me niet wie er scoort , als we maar winnen |
|
|
|
|
Barabas
|
|
|
quote: Ik weet al welke koekepan ik ga gebruiken om je op je pannenkoek te poffen. |
|
|
|
|
RenatoBos
|
|
|
Ghehe, mag er dan wel 1 met een lange steel zijn.. |
|
|
|