|
|
Eide
|
|
|
Ajax zit bij de laatste 16 ploegen in de Europa League. De kwartfinales lonken. Op papier is de tegenstander geen onoverkomelijke horde. FC Kopenhagen is, net als Ajax, een ploeg uit een klein voetballand. Desalniettemin zal het een lastige opgave worden om die kwartfinales te bereiken. FC København heeft zeker geen ploeg van koekenbakkers. De Denen hebben momenteel een hogere ranking dan Ajax in de UEFA coëfficiëntenlijst, waar Ajax op plaats 23 staat en Kopenhagen gedeeld 19e samen met Schalke 04.De nummer 22 op die lijst is trouwens Manchester United, om maar aan te geven dat je op die posities absoluut over hele goede teams praten. Zeg maar rustig de Europese subtop.
Ajax speelde in haar historie 4 maal eerder tegen FC Kopenhagen. In 2001/02 speelde Ajax in de 2e ronde van de UEFA Cup tegen de Denen. In 2006/07 speelde Ajax in de voorronde Champions League tegen Kopenhagen. Beide tweeluiken liepen uit op een deceptie voor Ajax. In 2001 bleef Ajax uit steken op 0-0 maar werd er thuis met 0-1 verloren. In 2006 won Ajax uit met 1-2 maar werd er thuis wederom verloren, toen et 0-2. Kopenhagen schakelde Ajax dus tot twee maal toe uit in Europees verband. Ajax zal dus moeten breken met deze trend als het door wil gaan.
FC Kopenhagen maakt een uitstekend seizoen door. In de eigen competitie staat de club uit de Deense hoofdstad een straatlengte voor op de concurrentie. Kopenhagen staat na 24 duels 12 punten voor op de nummer 2 en is tot dusver ongeslagen met 17 maal winst en 7 maal gelijkspel. Het doelsaldo is een overweldigende 52 voor en slechts 9 goals tegen. Kopenhagen plaatste zich voor de Europa League door 3e te worden in de CL-poule van Leicester City, Porto en Club Brugge. Ook in de CL werd slechts 1 maal verloren en kregen de Denen slechts 2 goals tegen. FC Kopenhagen is dus een defensief ijzersterk bolwerk.
Onder de Noor Ståle Solbakken speelt FC Kopenhagen in een 4-4-2 systeem met 2 controlerende middenvelders. Hierbij ligt de nadruk dus behoorlijk op defensieve kracht. Het is tekent dat de topscorer in Europees verband de centrale verdediger Zanka is. De voormalige verdediger van PSV scoorde tot dusver 2 maal. De beide spitsen van Kopenhagen staan bijvoorbeeld op 1 goal. In de Deense competitie is de Paraguayaanse spits Santander topscorer met 8 goals en 4 assists. Zijn collegaspits Cornelius staat in de liga op 7 goals en 4 assists. De beide vleugelspelers, Jensen en Toutouh volgen met respectievelijk 5 om 5 en 5 om 2 goals en assists. De sterspeler van Kopenhagen is trouwens tijdens de winterstop vertrokken. Middenvelder Thomas Delaney vertrok naar Werder Bremen. Ten slotte is Nciolai Boilesen, net als bij Ajax, bankzitter bij Kopenhagen. De voormalige Ajacied weigerde te verlengen bij Ajax omdat hij toe was aan een nieuw avontuur. Dat bracht hem tot dusver tot 2 invalbeurten, waarvan één er maar liefst 1 minuut duurde.
Ajax zal het in het Parken Stadium moeten doen zonder Veltman en Sanchez. Beide heren zijn geschorst voor het eerste duel. Justin Kluivert speelt vanavond in de Youth League met Ajax O19 tegen Real Madrid en zit dus ook niet bij de selectie. Door het wegvallen van Veltman en Sanchez zit Matthijs de Ligt wel bij de selectie en zal Ajax O19 het dus zonder hem moeten doen. Verder lijkt Ajax weinig zorgen te kennen in aanloop naar het duel met Kopenhagen, anders dan de vorm waarin het steekt. Achterin lijken Kenny Tete en Matthijs de Ligt zich op te kunnen maken voor een basisplaats. Viergever zal vermoedelijk naast De Ligt spelen. Op linksback lijkt Sinkgraven weer te mogen rekenen op een basisplaats, ondanks de zeer behoorlijke optredens van Riedewald. Op het Middenveld lijken wijzigingen onwaarschijnlijk. Hetzelfde geldt voorin waarbij de druk op de voorwaartsen, in de ogen van het publiek, steeds verder zal toenemen door de komst van David Neres. Bosch lijkt voorlopig echter de voorkeur te geven aan Younes, Traore en Dolberg.
De beelden zijn van de laatste keer dat Ajax op bezoek was in Kopenhagen. Toen werd de enige winst op de Denen geboekt door twee goals van Huntelaar, in een duel waar Ajax zeker niet de sterkste was. Thuis werd plaatsing voor de CL toen alsnog uit handen gegeven.
-- dit bericht is voor het laatst aangepast op donderdag 09 maart 2017 door Eide -- |
|
|
|
|
p111
|
|
|
Mooie topic Eide het zal heel zwaar worden met die fysiek sterke Denen ik hou het op een gluiperige 0-1 |
|
|
|
|
remco k
|
|
|
Ik hou het op een 2-1 verlies in de uitwedstrijd, en dan 1-0 winnen thuis.. |
|
|
|
|
Onze Ajax
|
|
|
Zeer zwaar zal het absoluut zeker worden. Nu ook nog dat Sanchez en Veltman niet meespelen. Met een gelijkspel mogen we echt heel erg blij zijn. Thuis met 1-0 of 2-1 winnen moet met Veltman en Sanchez erbij dan wel haalbaar zijn. |
|
|
|
|
Eide
|
|
|
Overbodig hoop ik, maar straks om 16:00 Ajax O19 live op Ziggo. Tegenstander is Real Madrid. |
|
|
|
|
nummer10
|
|
|
quote:Op woensdag 08 maart 2017 - 15:33 schreef Eide het volgende:Overbodig hoop ik, maar straks om 16:00 Ajax O19 live op Ziggo. Tegenstander is Real Madrid. baal zo gigantisch dat wij in almelo geen ziggo meer hebben :( zitten vast aan die kloten caiway
wat betreft morgenavond 1-2 |
|
|
|
|
Eide
|
|
|
|
|
|
nummer10
|
|
|
|
|
|
Ajax we love you
|
|
|
quote: Tja wat een idiote handsbal? Hoe kan Dani de Wit zoiets doen? |
|
|
|
|
Ajax we love you
|
|
|
Ik vrees dat het heel erg lastig gaat worden tegen Kopenhagen. Heb net wat samenvattingen gezien en die gasten zijn echt sterk. In CL bijna niets verloren
FC Porto Por FC København Den 1-1 0-0 FC København Den Club Brugge Bel 4-0 2-0 Leicester City Eng FC København Den 1-0 0-0 |
|
|
|
|
Loetje
|
|
|
Hopen op een uitgoal. Gewoon een ploeg die fysiek enorm sterk is. Weinig individuele klasse maar ze lossen alles met elkaar op. Dode spelmomenten zijn dodelijk bij ze. Heb nu 2 wedstrijdjes meegepikt van ze maar dit is alles wat ik er van kan zeggen. |
|
|
|
|
Loetje
|
|
|
|
|
|
Eide
|
|
|
Bosz geeft twee basisspelers prijs: 'Twijfel al het hele seizoen niet aan hem'
Peter Bosz geeft een dag voor het Europa League-treffen van Ajax met FC Kopenhagen alvast twee basisspelers: Matthijs de Ligt en Kenny Tete staan aan de aftrap.
Dat bevestigt de Ajax-trainer woensdagavond op de persconferentie in Denemarken. De Ligt en Tete zijn de vervangers van het geschorste duo Davinsón Sanchez en Joël Veltman. "Over De Ligt twijfel ik niet, het hele seizoen al niet. Ik vertrouw op Matthijs, hij heeft ons nog nooit teleurgesteld", aldus Bosz.
Achter de namen van Nick Viergever en Jaïro Riedewald staat nog een klein vraagteken. Viergever had last van een liesblessure, terwijl Riedewald afgelopen weekend op het laatste moment uitviel voor het uitduel met FC Groningen (1-1). "Viergever en Riedewald zijn nog kleine vraagtekens. We gaan zo eerst rustig trainen en dan gaan we er rustig naar kijken", aldus Bosz.
De coach weet nog niet voor wie hij kiest als zowel Riedewald als Viergever fit is. "Riedewald heeft het goed gedaan en doet het nu ook goed. Het is gewoon een eerste elftalspeler." De wedstrijd tegen Kopenhagen begint donderdag om 19.00 uur. Een week later is in Amsterdam de return. Bron |
|
|
|
|
Eide
|
|
|
'Aderlating voor Ajax'
Ajax staat vanavond in de achtste finales van de Europa League tegenover FC Kopenhagen. Ruud Vormer, die met Club Brugge in groep G van de Champions League de degens met de Denen kruiste, is onder de indruk van de ’vechtmachine’. "Het is een heel vreemd, gevaarlijk ploegje, dat je niet moet onderschatten”, aldus de voormalig speler van AZ, Roda JC en Feyenoord. "Verdedigend vind ik Kopenhagen best kwetsbaar, maar ze zijn ook moeilijk af te stoppen.”
Dat bleek, want in het Parken-stadion kreeg Club Brugge 4-0 klop en in het eigen Jan Breydel-stadion trokken de Belgen, met Vormer als invaller, opnieuw aan het kortste eind (0-2). "Ze bouwen niet op, maar geven direct de lange bal op die twee reuzen (Santander en Cornelius, red.). Die spitsen zijn zó goed in de lucht, dat ze na die crosspass gewoon lekker kijken wie het luchtduel wint”, beschrijft Vormer de tactiek van FC Kopenhagen, dat in de laatste drie Europese thuisduels 0-0 speelde.
"Dat Davinson Sanchez is geschorst, vind ik een aderlating voor Ajax”, vervolgt Vormer. ,"Hij lijkt me alles te hebben van een echte centrale verdediger. Al ben ik ook gecharmeerd van Matthijs de Ligt, een groot talent.” Bron |
|
|
|
|
Loetje
|
|
|
Ruimte ligt tussen de linies vanavond. Ben benieuwd of Ajax dat lukt want daar zou ook onze kwaliteit moeten liggen. |
|
|
|
|
Loetje
|
|
|
Opstelling Ajax tegen FC Kopenhagen
Doel: Onana
Verdediging: Tete, Viergever, De Ligt en Sinkgraven.
Middenveld: Van de Beek, Schöne en Klaassen.
Aanval: Traore, Dolberg en Younes.
Bijzonderheden: Tete en De Ligt spelen op de plaatsen van de geschorste Sanchez en Veltman. Ziyech is gepasseerd en voor hem speelt Donny van de Beek. Viergever keert terug van een blessure.
-- dit bericht is voor het laatst aangepast op donderdag 09 maart 2017 door Loetje -- |
|
|
|
|
Loetje
|
|
|
Volkomen terecht dat Van de Beek de kans krijgt. Ik hoop ook dat hij op 6 speelt. |
|
|
|
|
Positieve Arrogantie
|
|
|
Ziyech buiten de opstelling gelaten.
Traore staat er wel weer in |
|
|
|
|
3sterren
|
|
|
Ziyech gepasseerd! Wtf?! Speelt niet geweldig begrijp me niet verkeerd maar die Traore wordt elke keer maar opgesteld! Begrijp er niks van gewoon bahhhhhh |
|
|
|
|
Loetje
|
|
|
quote:Op donderdag 09 maart 2017 - 18:12 schreef 3sterren het volgende:Ziyech gepasseerd! Wtf?! Speelt niet geweldig begrijp me niet verkeerd maar die Traore wordt elke keer maar opgesteld! Begrijp er niks van gewoon bahhhhhh Dat is de andere zwakke schakel die er uit moet. Waren beide al weken de zwakste bij ons. Van de Beek verdiend ook zeer zeker zijn kans. |
|
|
|
|
3sterren
|
|
|
quote:Op donderdag 09 maart 2017 - 18:14 schreef Loetje het volgende:[..] Dat is de andere zwakke schakel die er uit moet. Waren beide al weken de zwakste bij ons. Van de Beek verdiend ook zeer zeker zijn kans. Niks tegen vd beek hoor maar ik het wordt nu TE opvallend dat er 1 iemand sowieso zeker is van een basisplaats ongeacht hoe hij ook speelt. |
|
|
|
|
Loetje
|
|
|
quote:Op donderdag 09 maart 2017 - 18:18 schreef 3sterren het volgende:[..] Niks tegen vd beek hoor maar ik het wordt nu TE opvallend dat er 1 iemand sowieso zeker is van een basisplaats ongeacht hoe hij ook speelt. Dat is toch al maanden bekend?! |
|
|
|
|
Eide
|
|
|
Helemaal buiten de selectie toch niet? |
|
|
|
|
Onze Ajax
|
|
|
Had ook stiekem gehoopt dat Traore niet opgesteld zou worden. Maar helaas, jammer. |
|
|
|
|
nummer10
|
|
|
quote: nee bank.. verrassend.. maar denk door het fysieke spel van kopenhagen.. en vdbeek is wel fysieker dan ziyech.. |
|
|
|
|
nummer10
|
|
|
|
|
|
Jaccio
|
|
|
Zozo Begint hoopgevend
-- dit bericht is voor het laatst aangepast op donderdag 09 maart 2017 door Jaccio -- |
|
|
|
|
remco k
|
|
|
Positioneel weer fantastisch van Schone en Sinkgraven. |
|
|
|
|
nummer10
|
|
|
lekker hoor...gelijk vdbeek die zijn man laten lopen die nummer 33.. |
|
|
|
|
JOOD
|
|
|
vd Beek, welkom bij een echte wedstrijd. Snel herpakken mannen! |
|
|
|
|
nummer10
|
|
|
quote: je vergeet vdbeek vriend |
|
|
|
|
Onze Ajax
|
|
|
Een flinke streep in de rekening. |
|
|
|
|
Jaccio
|
|
|
Idd. Vd Beek gaat ook niet vrijuit hier. |
|
|
|
|
JOOD
|
|
|
Volgens mij ligt er gruwelijk veel ruimte op de flanken naast de 16 van Kopenhagen. Hopen dat onze vleugels en backs dat ook gaan zien.. |
|
|
|
|
Loetje
|
|
|
Prima begin dit. Even weer de realiteit voor ogen zien. |
|
|
|
|
Jaccio
|
|
|
quote:Op donderdag 09 maart 2017 - 19:06 schreef JOOD het volgende:Volgens mij ligt er gruwelijk veel ruimte op de flanken naast de 16 van Kopenhagen. Hopen dat onze vleugels en backs dat ook gaan zien.. Haha |
|
|
|
|
remco k
|
|
|
quote: Die dekt de kant af voor de man, wel opletten he.. Schone moet daar gewoon eens aansluiten, en coachen.. Doet wederom helemaal niets van dat alles..
En oja, je had het over diepgang, nu al 5 momenten geteld dat men aanstalte maakt diep te gaan, en slechts 1 keer wordt er een pass gegeven op Dolberg.. Net ook, vd Beek kan zo doorlopen als de bal komt, maar Schone draait weer terug.. |
|
|
|
|
Hasjkoph
|
|
|
Misschien ben ik al snel te cynisch, maar ik zie dit volledig verkeerd aflopen |
|
|
|
|
remco k
|
|
|
quote: Je doet net alsof ze denken hier wel even makkelijk over heen te lopen.. |
|
|
|
|
JOOD
|
|
|
|
|
|
remco k
|
|
|
Hehe, lekker jongens.. Beetje vertrouwen tanken.. |
|
|
|
|
JOOD
|
|
|
|
|
|
remco k
|
|
|
quote: Ik zit er heel bewust op te letten. En gewoon al een keer of acht gewoon prima diepgang bij spelers, maar blijft de pass uit.. |
|
|
|
|
Jaccio
|
|
|
Een Ajax in goede doen en goede vleugels zou hier gewoon met 3 punten weglopen |
|
|
|
|
remco k
|
|
|
Misschien gewoon door gaan Viergever.. |
|
|
|
|
remco k
|
|
|
quote: Je onderschat deze ploeg verschrikkelijk.. |
|
|
|
|
Jaccio
|
|
|
quote: Wij wel, alleen onze vleugelspelers kijken alleen naar de grond en draaien naar binnen en/of terug de drukte in. Ze lijken bang voor ruimte |
|
|
|
|
JOOD
|
|
|
quote:Op donderdag 09 maart 2017 - 19:13 schreef remco k het volgende:[..] Ik zit er heel bewust op te letten. En gewoon al een keer of acht gewoon prima diepgang bij spelers, maar blijft de pass uit.. Zie je waar Youness en Traore aan de bal komen? Dat is bijna op eigen helft. Zolang ze daar staan, zijn ze niet gevaarlijk. 1,2,3 snelle passes en steken naar de hoek. Ze zijn snel genoeg. Actie maken vanaf eigen helft gaat hem niet worden. |
|
|
|
|
Bobby1972
|
|
|
Traoré waarom zou je die nu nog laten staan? Ajax laat structureel slechtspelende spelers staan, dan is het je eigen schuld dat je optimaal presteert.
-- dit bericht is voor het laatst aangepast op donderdag 09 maart 2017 door Bobby1972 -- |
|
|
|
|
remco k
|
|
|
quote:Op donderdag 09 maart 2017 - 19:16 schreef Bobby1972 het volgende:Traoré waarom zou je due nu nog laten staan? Ajax laat structureel slechtspelende spelers staan, dan is het je eigen schuld dat je optimaal presteert. Bosz dus.. |
|
|
|