|
|
RenatoBos
|
|
|
vCL 2025-2026: Fenerbahçe - Feyenoord (dinsdag 12 augustus 19.00 uur)

Datum & tijdstip: Dinsdag 12 augustus 19.00 uur Locatie: Şükrü Saracoğlustadion, Istanbul Scheidsrechter: István Kovács (ROE)
De UEFA heeft de Roemeense scheidsrechter István Kovács aangesteld voor de return in de voorronde van de Champions League tegen Fenerbahce. De Rotterdammers verdedigen daar een 2-1 voorsprong uit het duel in De Kuip.
Kovács floot eerder meerdere wedstrijden van Nederlandse clubs. Zo was hij in 2022 de leidsman tijdens de verloren Conference League-finale van Feyenoord tegen AS Roma. In 2016 had hij de leiding bij de Europa League-wedstrijd waarin AZ onderuitging tegen Maccabi Tel Aviv. Recent floot hij in de Champions League de uitzege van PSV op Rode Ster Belgrado (2-3).
De 40-jarige arbiter is sinds 2010 actief voor FIFA en UEFA. Hij leidde interlands op EK’s, WK-kwalificatiewedstrijden en Nations League-duels. Op het EK 2024 floot hij twee groepswedstrijden, waaronder Slovenië – Servië en Tsjechië – Turkije. In mei 2024 was hij scheidsrechter bij de Europa League-finale tussen Atalanta Bergamo en Bayer Leverkusen.

Feyenoord strijdt deze weken volop om deelname aan de Champions League. Afgelopen woensdag zette de club al een goede eerste stap, maar dinsdag moet dat nog een goed vervolg krijgen om de play-offs te bereiken. Als dat lukt, betekent dat ook een flinke financiële meevaller voor de Rotterdammers.
Dat de inkomsten een belangrijke reden zijn om de Champions League te bereiken, is bekend. De verschillen in prijzengeld tussen de Champions League en de Europa League zijn gigantisch. Maar ook bij het bereiken van de play-offs mag Feyenoord al een aardig bedrag incasseren. Als de club ten koste van Fenerbahçe de volgende kwalificatieronde bereikt, levert dat sowieso al 4,29 miljoen euro op, zo zocht Voetbal International uit.
Dat bedrag is wat de verliezer van de play-offs ontvangt voor het bereiken van die ronde. Komt Feyenoord zover en rekent het vervolgens ook af met Benfica of Nice, dan nemen de Europese inkomsten nog veel verder toe. De startpremie alleen al bedraagt 18,62 miljoen euro (tegenover 4,5 miljoen euro in de Europa League). Daarbij zijn televisiegelden, recettes en mogelijke wedstrijdpremies nog niet meegenomen.

Feyenoord heeft de selectie bekendgemaakt voor de return tegen Fenerbahçe in de derde voorronde van de Champions League. De meest opvallende aanwezige is Gijs Smal, die na zijn blessure terugkeert in de wedstrijdselectie. Daar staat tegenover dat Givairo Read, Bart Nieuwkoop en Gaoussou Diarraniet meereizen naar Istanbul. Ook Jakub Moder en Gernot Trauner zijn nog altijd niet van de partij.
Waarom het drietal, dat zaterdag tegen NAC nog van de partij was, nu niet meedoet, is niet duidelijk. Feyenoord schrijft op de eigen website alleen dat de drie niet inzetbaar zijn.
Op bezoek bij Fenerbahçe verdedigt Feyenoord de 2-1 voorsprong uit de heenwedstrijd. Slaagt de ploeg daarin, dan moet Feyenoord de play-offs nog overleven om zich te plaatsen voor de Champions League. Daarin is Benfica of Nice de tegenstander, al staan de Portugezen er veruit het best voor.
De selectie voor de uitwedstrijd tegen Fenerbahçe: Justin Bijlow
Timon Wellenreuther
Liam Bossin
Tsuyoshi Watanabe
Gijs Smal
Inbeom Hwang
Quinten Timber
Ayase Ueda
Calvin Stengs
Gonçalo Borges
Sem Steijn
Jordan Bos
Leo Sauer
Casper Tengstedt
Anel Ahmedhodžić
Anis Hadj Moussa
Oussama Targhalline
Jordan Lotomba
Aymen Sliti
Jaden Slory
Luciano Valente
Jan Plug
Thijs Kraaijeveld

Feyenoord-supporters die dinsdag in het stadion aanwezig zijn bij de uitwedstrijd tegen Fenerbahçe, moeten rekening houden met wat zij dragen en meenemen. De lokale autoriteiten hebben een verbod opgelegd op uitingen met afbeeldingen van pyro, gezichtsbedekking en alcohol. Dat meldt de afdeling supporterszaken (SLO) van Feyenoord op social media.
"Shirts, vlaggen of andere uitingen met afbeeldingen van vuurwerk/pyro, (Rotterdam Radicals) maskers of andere gezichtsbedekking en bier/alcohol zijn niet toegestaan in het stadion", zo laat de SLO aan de meegereisde supporters weten. "Natuurlijk kaarten wij dit nog aan, maar we zijn niet hoopvol gestemd dat dit last-minute nog versoepeld zal worden."

Feyenoord landt deze maandag in Istanbul, waar dinsdag de return in de derde voorronde van de Champions League op het programma staat. Vanavond blikt trainer Robin van Persie vooruit op dat duel. Maandagmiddag stonden Fenerbahçe-coach José Mourinho en aanvoerder Milan Skriniar de Turkse pers al te woord.
Fenerbahçe gaat het duel in met een 2-1 achterstand, maar Mourinho schat zijn kansen '50/50' in. "We staan achter, maar we hebben nog 90 minuten te spelen. Misschien zelfs nog een verlenging. We hebben dus nog steeds een goede kans om door te gaan", aldus de Portugees. Hij hintte daarbij op enkele wijzigingen in zijn basiself, al ging hij daar niet verder op in.
Na de heenwedstrijd deed Mourinho al een beroep op de 'hel van Istanbul', nadat hij onder de indruk was van de sfeer in De Kuip. "De sfeer in Rotterdam was lastig, maar mooi. Dat was positief voor de thuisploeg en lastig voor de uitploeg. Ik weet dat onze fans ook een heel lastige sfeer kunnen creëren voor de tegenstander."
Skriniar sluit zich aan bij de woorden van zijn trainer. "Ik twijfel er niet aan dat onze fans voor een geweldige sfeer zullen zorgen en ons van begin tot eind zullen steunen", zei de verdediger. "We weten wat ons te wachten staat; het wordt een zware wedstrijd. Maar we hebben een paar goede momenten gehad in de heenwedstrijd en ik geloof dat de Champions League nog steeds haalbaar is. Met de steun van onze fans kunnen we het halen."
Waar Feyenoord dit weekend afrekende met NAC, had Fenerbahçe een vrij weekend. Een groot voordeel was dat volgens Mourinho niet: "Het was een makkelijke wedstrijd voor Feyenoord. Ze hebben de helft van het elftal rust kunnen geven" Dat de Rotterdammers in Istanbul Givairo Read, Bart Nieuwkoop en Gaoussou Diarra moeten missen, zegt hem weinig. De Portugees stelde zelfs dat dit drietal toch 'nooit speelt'. "Kom op, ik heb in de Onder 18 ook drie geblesseerden. Ik dacht dat je me ging vertellen dat de drie Japanners (twee, red.) allemaal geblesseerd waren. Maar je hebt het over spelers die toch nooit spelen."
Samenvatting van de wedstrijd in de Kuip van afgelopen woensdag
https://youtu.be/detOrUVrgns?si=kzlG6g7wPeba8e-J
-- dit bericht is voor het laatst aangepast op maandag 11 augustus 2025 door RenatoBos -- |
|
|
|
|
RenatoBos
|
|
|
Zag nog geen topic voor morgen MMM..?? |
|
|
|
|
RenatoBos
|
|
|
|
|
|
RenatoBos
|
|
|

Uit in Istanbul zal dat anders zijn, al kijkt Steijn toch erg uit naar dat duel. "Ik ga daar met veel vertrouwen heen. We hebben thuis een goede pot gespeeld. Een goede eerste helft en een tweede helft waarvan we weten wat er beter moet. We halen daar veel vertrouwen uit, dus ik stap met heel veel vertrouwen in het vliegtuig."
Dat Feyenoord tegen Fenerbahçe een voorsprong mag verdedigen, betekent niet dat mensen een defensief ingestelde ploeg hoeven te verwachten. "Zeker niet. Wij komen gewoon om goals te maken en aanvallend voetbal te spelen. Daar staan we voor. We komen niet om achterover te hangen."
Steijn zelf deelde met zijn ploeggenoten al iets over zijn eigen ervaringen. Vorig jaar speelde hij met FC Twente nog een uitwedstrijd tegen hetzelfde Fenerbahçe. "We hebben het er wel een beetje over gehad. Het is een heksenketel, maar daar moeten we vooral van gaan genieten. We hoeven er niet van onder de indruk te zijn." |
|
|
|
|
bijft007
|
|
|
Wat is de reden diarra Nieuwkoop en read er niet bij kunnen zijn eigenlijk, net thuis maar nog niet ergens kunnen vinden, mag hopen niet geblesseerd alweer dat zou nog is slecht begin zijn.
-- dit bericht is voor het laatst aangepast op maandag 11 augustus 2025 door bijft007 -- |
|
|
|
|
RenatoBos
|
|
|
Vooralsnog onduidelijk.. Feyenoord schrijft op de eigen website alleen dat de drie niet inzetbaar zijn.. Zullen morgen wel horen hoe of wat |
|
|
|
|
bijft007
|
|
|
Thanks!💪
Mooi stuk trouwens renato, wordt zeer gewaardeerd👍 |
|
|
|
|
bijft007
|
|
|
1-1, belangrijk wat minder intensief gelijk volle bak druk te zetten denk ik maar in fases ervoor kiezen
Want ook temperatuur kan doorslag geven dus niet dat je eerste helft al je energie verbruikt.
-- dit bericht is voor het laatst aangepast op maandag 11 augustus 2025 door bijft007 -- |
|
|
|
|
RenatoBos
|
|
|
Vermoedelijke opstelling Feyenoord: Wellenreuther; Lotomba, Ahmedhodžić, Watanabe, Bos; Hwang, Steijn, Timber; Hadj Moussa, Ueda, Sauer.
Net als in de heenwedstrijd zal Jordan Lotomba de rechtsbackpositie bekleden. De Zwitserse back is door de afwezigheid van Givairo Read en Bart Nieuwkoop de enige optie op de rechterflank. Het centrale duo wordt gevormd door aanwinsten Anel Ahmedhodžić en Tsuyoshi Watanabe. Het tweetal stond beide wedstrijden als een huis en zal niet snel uit de basis verdwijnen. Op linksback maakt naar verwachting de gespaarde Jordan Bos zijn rentree. De 22-jarige Australiër begon tegen NAC nog op de bank, maar mag het nu vanaf het begin laten zien. Gijs Smal is weer fit, maar hij zal op de bank plaatsnemen. Op doel: Timon Wellenreuther.
Op het middenveld kan Robin van Persie nog steeds niet beschikken over Jakub Moder. De Poolse middenvelder werd in de oefenwedstrijd tegen VfL Wolfsburg nog uit voorzorg gespaard, maar er lijkt toch meer aan de hand. De verwachting is dat Van Persie start met hetzelfde middenveld als vorige week: In-Beom Hwang, Quinten Timber en Sem Steijn. Ondanks de goede beurten van Valente en Targhalline afgelopen zaterdag tegen NAC, houdt Van Persie vast aan dit trio.
In de aanval beginnen Hadj Moussa en Ueda in de basis. Beiden scoorden afgelopen week voor Feyenoord. Hadj Moussa maakte de winnende tegen Fenerbahçe, Ueda scoorde de 2-0 tegen NAC. Op links zal Leo Sauer starten. Diarra maakte tegen NAC een wisselvallige indruk en is bovendien niet mee naar Istanbul. Wanneer de tank leeg is bij Sauer zou Valente eventueel op linksbuiten kunnen invallen. Ook Jordan Bos heeft in zijn laatste maanden bij Westerlo op linksbuiten gespeeld. |
|
|
|
|
FR-Henk
|
|
|
3-2. Feyenoord beter met strafschoppen. |
|
|
|
|
Stylzz
|
|
|
|
|
|
RenatoBos
|
|
|
Gaoussou Diarra maakt dinsdagavond geen deel uit van de selectie van Feyenoord voor de return tegen Fenerbahçe in de derde voorronde van de Champions League. Trainer Robin van Persie heeft de aanvaller gepasseerd. De buitenspeler van de Rotterdammers is wel gewoon fit en kan aankomend weekend weer aansluiten.
Bart Nieuwkoop is ook gewoon fit. De rechtsback is niet achtergebleven in Rotterdam vanwege een blessure, maar werkt een speciaal programma af om weer helemaal wedstrijdfit te worden. Nieuwkoop maakte afgelopen weekend zijn rentree en kan aankomend weekend weer deelnemen aan de wedstrijdselectie.
"Bart is aan het terugkomen en die heeft een aantal maanden niet gespeeld," legt Van Persie maandagavond uit in Istanbul. "De wedstrijd tegen Fenerbahçe kwam net iets te vroeg, die is in principe gewoon fit maar is nog aan het herstellen. Diarra moest ik een keuze in maken, met de voorste spelers op basis van de selectie. Er moest iemand afvallen en deze keer is dat Diarra geworden."
Givairo Read is voorlopig niet inzetbaar voor Feyenoord. De rechtsback kampt met een blessure die hem ‘enige tijd’ aan de kant zal houden. Hoe lang zijn herstel precies gaat duren, wordt nog onderzocht, meldt RTV Rijnmond. Trainer Robin van Persie bevestigt dat de negentienjarige Read voorlopig niet inzetbaar is, maar wil niet zeggen wat hij precies mankeert. |
|
|
|
|
RenatoBos
|
|
|
|
|
|
MMM
|
|
|
quote: Thanks maatje. Was het vergeten.
Vlieg morgenmiddag terug. |
|
|
|
|
MMM
|
|
|
Sliti en Slory meenemen en Diarra thuis laten. Verrassend |
|
|
|
|
Stylzz
|
|
|
Is niet dat je zo veel homegrown moet meenemen? |
|
|
|
|
RenatoBos
|
|
|
quote: YW.. Hopelijk heb je een goede vakantie gehad.. Alvast een goede reis terug gewenst.. Op tijd terug voor de match? |
|
|
|
|
MMM
|
|
|
quote:Op maandag 11 augustus 2025 - 20:36 schreef RenatoBos het volgende:[..] YW.. Hopelijk heb je een goede vakantie gehad.. Alvast een goede reis terug gewenst.. Op tijd terug voor de match? Ja was weer top, echt genoten. Zijn weer naar Rhodos geweest. Blijft een heerlijk land met lieve mensen. Laatste dagen wel wat warm met 37/38 graden en wat minder wind. Zelfs de lokale mensen vonden het erg warm.
Thanks maatje!
Ik hoop het. Land als alles volgens planning gaat rond half 4 op Eindhoven. Dus dan zou ik wel op tijd thuis moeten zijn. |
|
|
|
|
RenatoBos
|
|
|
Rhodes, fijn eiland, ook goede herinneringen aan..😃 |
|
|
|
|
bijft007
|
|
|
Mooi! Hoor veel mensen in mn omgeving die Griekenland gekozen hebben dit jaar, zelf nog nooit geweest, moet ik ook echt nog is voor zomer vakantie voor kiezen, goeie reis terug gewenst en hopelijk keurig op tijd.💪
|
|
|
|
MMM
|
|
|
Thanks bijft! Zeker een aanrader, wij gaan al jaren naar Griekenland. Renato is ook een echte liefhebber van de Griekse zon ;)
Vond zelf Zakynthos het mooiste eiland, moet ik nog eens naar terug. Echt een aanrader. Kan vroeg in het seizoen tegenvallen qua weer dus daar moet je wel op letten.
Andere Griekse eilanden zijn vanaf juni t/m september perfect. Juni en september qua temperatuur wel wat aangenamer. Begin juni was ik op Kos, ‘s avonds is het dan gewoon frisjes. Heerlijk.
Jij ook een goede reis terug morgen, las dat jij ook op vakantie was.
-- dit bericht is voor het laatst aangepast op maandag 11 augustus 2025 door MMM -- |
|
|
|
|
Cruzcontrol
|
|
|
|
|
|
R()b
|
|
|
quote: Niet verrassend, is toch niet de gedoodverfde vervanger van Paixao?!? |
|
|
|
|
piet de paler
|
|
|
Ik zou Borges wel eens langer zien voetballen |
|
|
|
|
Stylzz
|
|
|
|
|
|
piet de paler
|
|
|
Maar wat denken jullie ........... Maken we een reele kans , of trappen we weer in die nar zijn plannen |
|
|
|
|
T-FeYeN00rD
|
|
|
Het één sluit het ander niet uit. Denk dat het redelijk gelijkwaardig is. Misschien een klein voordeel voor ons vanwege de voorsprong. Ook omdat zij vorige week niet veel kansen kregen.
Qua individuele kwaliteiten doen de teams niet veel voor elkaar onder denk ik. |
|
|
|
|
CobusIII
|
|
|
Ik denk dat Fener in het voordeel is. Zij hebben nu thuisvoordeel en ze hebben een duidelijke opdracht en dat is aanvallen en doelpunten maken. Feyenoord kan wel eens ten onder gaan aan twijfel. Voorsprong verdedigen of toch proberen een doelpunt te maken? meestal is dat onbewust een splijtzwam in je team. Ik denk dat de kans dat Fener doorgaat groter is dan 50/50. |
|
|
|
|
Stylzz
|
|
|
Wij zijn het betere team Zij hebben de betere individuen |
|
|
|
|
R()b
|
|
|
Je kop niet gek laten maken, en blijven voetballen. En als Moussa de oogkleppen in het hotel laat. Dan hebben we een prima kans!! |
|
|
|
|
Cruzcontrol
|
|
|
Simpel kansen benutten
-- dit bericht is voor het laatst aangepast op dinsdag 12 augustus 2025 door Cruzcontrol -- |
|
|
|
|
T-FeYeN00rD
|
|
|
quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 - 17:19 schreef CobusIII het volgende:Ik denk dat Fener in het voordeel is. Zij hebben nu thuisvoordeel en ze hebben een duidelijke opdracht en dat is aanvallen en doelpunten maken. Feyenoord kan wel eens ten onder gaan aan twijfel. Voorsprong verdedigen of toch proberen een doelpunt te maken? meestal is dat onbewust een splijtzwam in je team. Ik denk dat de kans dat Fener doorgaat groter is dan 50/50. Maar de voorsprong is klein. Denk dat Fener niet direct vol op de aanval gaat. Ja de openingsfase misschien. Maar Mourinho zal ook geduldig zijn.
En voor Feyenoord is de voorsprong verre van geruststellend, dus er zal niet veel twijfel zijn. Feyenoord zal ook een doelpunt willen maken.
Dus ik denk in de openingsfase dat Fener aandringt. En als het dan nog 0-0 staat daarna een gelijkwaardige wedstrijd waarin beide teams hun eigen spel gaan spelen zonder grote risico's te namen. Dat gaat afhankelijk van de stand pas in het laatste kwart veranderen denk ik. |
|
|
|
|
Cruzcontrol
|
|
|
Gewoon de kansen benutten.
Steijn zoals tegen Nac, BAM...
EN die Turken zijn de weg kwijt!
Moussa, luister, vandaag geen speeltuin, bedien de mensen naast jou! |
|
|
|
|
CobusIII
|
|
|
We beginnen wel met het sterkst denkbare team denk ik, dus daar zal het niet aan liggen. Wat mij wel zorgen baart is dat we nagenoeg geen diepgang hebben in de omschakeling met snelle spelers of spelers die de bal in de diepte willen hebben. Dat betekent dat Fener zijn laatste linie ietsje verder van het doel kan laten spelen. |
|
|
|
|
piet de paler
|
|
|
Zou fener nog uit gaan van een 5 mans verdediging ? |
|
|
|